بعضی از کتابها بعد از اتمام، میروند توی قفسهٔ #لطفادمِدستباش ذهنمان.
البته این ویژگیِ اکثر رمانهای کلاسیک است ولی رمان «little women» یا همان «زنانکوچک» چیز دیگری است.
آن هم برای ما (بخوانید چند نسل متمادی)
که نوجوانیمان را با انیمیشن ژاپنیاش گذراندیم و هر کداممان با یکی از چهار دختر خانوادهٔ مارچ همزاد پنداری میکردیم. جالبتر اینکه برای نسل جدید هم هنوز مگ، جو، بت و اِمی جذابند.
بین خودمان بماند من بیشتر از دخترها با مادرشان، خانم مارچ همزاد پنداری میکردم. میایستادم جلوی آینه و دخترهای نداشتهام را شبیه خانم مارچ نصیحت میکردم. جذابترین نصیحتهایش هم آنهایی بود که به جو میگفت.
کلاسیکها یک تابلو از زندگیاند که توجه به سُنَتها، تصمیمات عقلانی، عواطفِ واقعی و نظمشان، زبان مشترک اکثر فرهنگهاست.
مثلا به نظر من حرفهای خانم مارچ به دخترانش را همهٔ مادرها میفهمند. این فهمیدن لزوما به معنای پذیرش نیست ولی این فهمِ مشترک بین زنان از غرب تا شرق حس خوشایندی است که آنها را یاد فطرت مشترکشان میاندازد. اینکه:
ارزش زن به باطن و استعداد اوست؛
با بخشیدن بزرگتر میشویم؛
مسئولیت کارهایمان را بپذیریم؛
ارزش عشق را بدانیم؛
بعد از ازدواج، با محبت بنا را بر سازگاری بگذاریم؛
داشتههایمان را مرور کنیم تا نسبت به خدا ناسپاس نشویم؛
حتی نگاه نویسنده به پوشش، با تمام تفاوتهایی که داریم برایم آشناست، مثلا اینکه دخترها در مهمانی لباس جلف نپوشند.
خلاصه اینکه بنظرم این اشتراکات فطری همان نقطهٔ قلقلک دهنده برای دوبارهخوانی این اثر است که شاید بد هم نباشد.
#کتاب_نوشت
@giyume69
رمان «زنانکوچک» نوشتهٔ لوییزا می الکات نویسندهٔ آمریکایی است که به پنجاه زبان مختلف ترجمه شده است. بعدها لوییزا رمانهای دیگر به اسم «مردان کوچک» و «پسران جو» را هم دنبالهٔ این رمان نوشت که فکر نمیکنم همهشان به فارسی ترجمه شده باشند.
از روی این رمان به جز انیمیشن معروفش چند اثر سینمایی و سریالی هم ساخته شده است. که بنظر من سینمایی زنانکوچک ساخته گیلیان آرمسترانگ (تولید۱۹۹۴) بهترین آنهاست. شاید چون آدمهای توی فیلم بیشتر شبیه تصویرهای ذهنیام از شخصیتهای کتاب بودند.
#فیلم_نوشت
@giyume69
گیومه «....»
بعضی از کتابها بعد از اتمام، میروند توی قفسهٔ #لطفادمِدستباش ذهنمان. البته این ویژگیِ اکثر رم
#اضافه_نوشت
بنظر میآید طغیان دربرابر این نظم و حتی مقاومت دربرابر بعضی از همین اصول کم کم مکاتب دیگر را رقم زد. مثلاً مکتب رمانتیسم که با وجود اشتراکاتش با کلاسیک یک جاهایی جلوی همین منطق و اصولگرایی قد علم میکند و بعدتر مکاتب دیگر...
ولی همیشه یک بخشی از وجود بشر انگار طالب این نظم و اصول هست.
#تیکه_کتاب
رومن رولان گفته است: عشق آن نیست که دو نفر به هم نگاه کنند. عشق آن است که دو نفر به یک نقطه نگاه کنند.
ابن مشغله میگوید: و آن نقطه هرقدر دورتر، آرمانیتر و انسانیتر باشد، آن عشق هم عمیق و پایدارتر است.
#ابوالمشاغل
#جلد۲
#نادر_ابراهیمی
@giyume69
هدایت شده از هُرم
هنر آن است که عکس تو بیفتد در ماه
ماه در آب که همواره فروریختنی است
#فاضل_میفرماد
اینکه مهمان ما بودی، داغ را سنگینتر میکند؛
حالا خون تو روی خاک ایران ریخته شده؛
و این یعنی ما هم خونخواه تو هستیم...
#شهید_هنیه
| @mabnaschoole |
هدایت شده از ایران ما
دوقطبیِ شرافتمندانه...
یک زمانی وسط هیجانات المپیک، شاید یکی دوتا کشور پیدا میشد که ورزشکارهایشان نخواهند با اسرائیلیها روبهرو شوند که همان هم با کلی بحث و جدل پیش میرفت.
ولی حالا، المپیک ۲۰۲۴، پرچم فلسطین مدام توی دست تماشاگران المپیکی میچرخد و توی پارلمان فرانسه صدای بعضی از نمایندهها بلند میشود که اسرائیلیها نباید به المپیک پاریس بیایند.
هیچ وقت یادم نمیرود توی همین دانشگاه تهران خودمان، ده سال پیش، استاد معروفی زل زد توی چشمهایم و به حالت نصیحتِ همراه با تمسخر گفت: «دیگه دوران مرگ بر اسرائیل گفتن گذشته»
ولی حالا، سال ۲۰۲۴، توی دل اروپا و آمریکا دانشجوها میریزند توی خیابان، کلاس تعطیل میکنند، فقط برای اینکه بگویند مرگ بر اسرائیل. دانشجوهایی که اتفاقا نه مسلمانند و نه حکومتی!
میدانید چرا؟ چون همه از سگِ زنجیریِ هار بدشان میآید، این فراتر از ترس است.
سگ زنجیری هار حتی اگر توی خانه و کاشانه تو هم نباشد نفرت انگیز است. چون پاچه گرفتن و پریدنش به این و آن تمامی ندارد. حتی اگر برای مدتی خودش را مظلوم نشان دهد و بعضیها را گول بزند ولی بالاخره هار بودنش میزند بیرون.
این تقابل بین انسان و یک سگهار است که روز به روز دارد دنیا را میگیرد.
اسماعیل هنیه را توی ایران میزند...
قاسم سلیمانی را در عراق...
و هزاران طفل و زن بیگناه را در غزه...
با تمام وجود دارد توحشش را فریاد میزند و اتفاقا دنیا هم خوب دارد این صدا را میشنود. این صدا را قبل از همه خمینی شنید آنجایی که گفت: «یکی از دلایلی که ما را در مقابل شاه میایستیم، کمک او به اسرائیل است.»*
البته که همیشه پیدا میشوند آنهایی که ترجیح میدهند زنجیر این سگِ هار را دست بگیرند و برای منافع خودشان پشتش قایم شوند.
ایستادن در برابر این توحش شجاعت میخواهد و یقین. همان چیزهایی که همیشه مورد هدف این رژیم اسقاطی بوده است مثل هنیهها، مثل حاج قاسمها...
و چه خوشبخت است کسی که سینه سپر میکند جلوی این توحش بی حد و مرز.
از دیروز تا همین حالا که ما ایرانیها مهمانمان را بدرقه کردیم [همان مهمانی که اسماعیل آمد و اسماعیلِ شهید رفت] در سراسر دنیا دارد پیامهایی مخابره میشود در مذمت اسرائیلِ وحشی.
انگار تکلیف دنیا دارد با اسرائیل معلوم میشود.
جدای از همهی دوقطبیهای
مسلمان_مسیحی
غربی_شرقی
شیعه _سنی
دنیا دارد به دو دسته تقسیم میشود:
دنیای باشرفها و بیشرفها.
✍️آ.کلایی
پ.نوشت: صهیونیستها در منطقه مثل سگِ زنجیریِ استکبار عمل میکنند. پارس کردن و پاچه گرفتن و به این و آن پریدن، شأن صهیونیستهاست.
سیدعلی خامنهای ۱۳۷۲/۰۳/۲۶
*صحیفه امام، جلد۵، ص۱۷۸
#تحلیل
┄┅═☫ همیشه با خبر، با ما ☫═┅┄
@iraan_ma
#تیکه_کتاب
انسان مدام باید مشغول کار باشد. سازندگی کند، وگرنه از درون پوک میشود و بیکاری بدتر از تنهایی است.
آدم بیکار در جمع هم تنهاست.
#سمفونی_مردگان
#عباس_معروفی
#رمان
@giyume69
فقط ما آدما نیستیم که این روزا دلمون میخواد جمع بشیم دور هم و از تو بگیم، برات اشک بریزیم، صدات کنیم و بهت سلام بدیم.
گاهی وقتا انگار دیوارای خونه، ظرفا و حتی چای خشکای توی چایدونی هم دلشون میخواد برای تو باشن، مال غم تو باشن، حسین جانم...
#یاحسین
#روضههایخونگینعمتنقدرشونوبدونیم
#دل_نوشت
@giyume69