بازار تراز شیعه.mp3
7.87M
#نتایج_نهایی
ضمن قدردانی از شرکتکنندگان در نظرسنجی، نتایج به شرح زیر اعلام میشود:
تعداد پاسخ دهندگان: ۳۴۱ نفر
امام حسین(ع): حدود ۷۰٪
امام علی(ع): حدود ۱۹/۵٪
امام صادق(ع): حدود ۱۰/۵٪
توضیح:
جامعه شیعه بیش از هر چیز، با الگوی جهاد حسینی آشنا بوده و تبعیت کرده؛ و ثمرهاش در پیروزی انقلاب و جنگ، و در پیروزی حزب الله لبنان و برخی دیگر از کشورها قابل مشاهده است.
اما جامعه فقط دوره جنگ ندارد! الگوی دیگر ابعاد زندگی کیست و چیست؟!!
❓الگوی شیعی حکمرانی
❓الگوی شیعی بازار و تجارت
❓الگوی شیعی سیاست
❓الگوی شیعی توسعه و پیشرفت
❓الگوی شیعی مناسبات اجتماعی
❓الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین
❓الگوی شیعی رسانه و شبکههای اجتماعی
❓الگوی شیعی دانش و دانشجویی
❓الگوی شیعی زنِاجتماعی
❓و...
توضیح بیشتر 👈🏻 کلیک کنید
ما با شيعه اثنیعشری تکامامی مواجهیم
ما با فقر الگوپردازی چندبعدی شیعی مواجهیم
بسم الله
🏷 نکته:
این یک نظرسنجی ساده در فضای مجازی است و ممکن است اشکالهایی بر آن وارد باشد.
برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیقهای دقیق هستیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
📜 لایحه عفاف
مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟
لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش برانگیز شده و مباحث مفصلی را برانگیخته است.
فارغ از بررسی حقوقی متن لایحه، معتقدم به طور کلی این رویکرد، مسیر غلطی است.
از این رو، به چند نکته توجه میدهم:
1️⃣ مسئله محوری، «عفاف» است نه حجاب و لذا باید حل مسئله نیز بر همین اساس شکل گیرد. نخست باید به عفاف پرداخت و سپس به حجاب. در عفاف نیز نخست باید به تبیین چرایی آن پرداخت و سپس به چگونگی آن.
جوان امروز هنوز نمی داند که چرا باید حجاب داشته باشد، آنوقت ما بر سر چند و چون آن، روشهای نادرستی را طراحی می کنیم. سوگمندانه می بینیم که از سوی برخی مسئولان فرهنگی و کشوری، همچنان سخن از حجاب و روشهای ناکارامد گذشته پافشاری می شود!
2️⃣ «فردیانگاری» در موضوع عفاف (و حجاب)، نگرشی «غلط» و «آسیبزا» است. در نگاه فردی، فرد باید تغییر کند؛ عوامل و موانع در درون فرد تعریف میشود؛ برنامهها فردی طراحی میشوند. این موجب عدم رعایت اقتضاها و الزامات امور اجتماعی شده، و یک آموزه نجاتبخش را به بحران اجتماعی تبدیل می کند.
3️⃣ عفاف(و حجاب)؛ امری اجتماعی است؛ زیرا عفاف در روابط و مناسبات اجتماعی(جز در یک مورد: نماز فردی) «معنایابی» می شود. از این رو باید الزامات و اقتضاهای امر اجتماعی رعایت شود.
👈🏻 معنا و الزامات اجتماعی بودن عفاف:
♦️ هر چه ارزش اجتماعی نشود، «وجاهت اجتماعی» نمییابد و هر چه وجاهت اجتماعی نیابد، به هنجار اجتماعی تبدیل نمیشود. لذا اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به «ارزش اجتماعی»(معروف اجتماعی) است. از این رو، به نظر میرسد تا حجاب به ارزش و عرف اجتماعی تبدیل نشود، مصداق امر به معروف و نهی از منکر نمی شود.
♦️ هر چه را مردم نپذیرند، «تحقق اجتماعی» پیدا نمیکند. نکته مهم دیگر «ظرفیت اجتماعی» در پذیرش و جذب پدیدههاست. اگر جامعه ظرفیت نداشته باشد، در برابر یک امر حتی مقدس، مقاومت می کند! پس پیش از هر چیز «اقناع اجتماعی» و «ظرفیتسازی اجتماعی» و تقدم «تبیین» بر «توصیه-تحکّم-اجبار» ضرورت می یابد. اجبار انتظامی بدون اقناع اجتماعی اثر معکوس خواهد داشت.
⁉️ یک سؤال مهم:
👈🏻 آیا پس از ماجرای مهسا امینی، رعایت حجاب افزایش پیدا کرد یا کاهش؟ سرمایه اجتماعی افزایش یافت یا کاهش؟
⚠️ باید مراقب رفتارها و گفتارهایی باشیم که حکم استارتاپ بیحجابی را دارند و در عین حال برنامهریزی اجتماعی داشته باشیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 لایحه عفاف مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش ب
#نظر_وارده
۱. اساس رعایت یک ارزش توسط مردم در حال حاضر، به خاطر اجتماعی یا فردی پنداری آن ارزش نیست، بلکه ارزش سازی اون توسط گروه های خبره و تاثیرگذار هستش.
اما درسته: ارزش اجتماعی بودن حجاب و عفاف باید هم درک بشود
۲. دور شدن مردم از تحلیل و تفسیر و فلسفه در زندگی روزمره (به خاطر استفاده از فضای اجتماعی و بی تفاوت و عادی شدن خیلی مسائل با مشاهده زیاد اونها)، اساسا دیگه تلاش برای اجتماعی پنداری یک ارزش رو بی فایده کرده
۳. تبلیغ ارزش های مفید و کاربردی و واقعی و مستدل دین ما، دیگه از عهده روحانیت ساقط شده، چرا که به علت ناکارآمدی روش های اونها در تبلیغ دین طی بیست سال گذشته ،مسبب وضع الان هستند و باید جایگاه روحانیت با روش های جدید به طور مستقل احیا بشود.
پس اساسا باید به دنبال افراد تاثیر گذار برای ارزش سازی عفاف و حجاب باشیم.
💡 راه حل من: اساسا اول از همه باید مردم رو به سمت فلسفه، تحلیل و تفکر فردی و منطقی دعوت کنیم و یا اصلا اون رو آموزش بدیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 لایحه عفاف مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش ب
#نظر_وارده
سلام استاد گرامی شبتون بخیر
در مورد حجاب مطلبی در کانال گذاشتید نکته ای به ذهنم اومد
در مورد مسیله حجاب و تاثیر اون بر اقتصاد کشور نمیبینم که صحبتی بشه
وقتی عفت حجاب و ساده پوشی در اجتماع رعایت بشه کسانیکه میخوان از طریق تنوع پوشش و رنگ و لعاب و لوازم آرایش و امثالهم ثروتمند بشن و حس ثروت طلبی و پولخوارگی خودشون رو ارضا کنن دکانشون تخته میشه،،،
چقدر برندهای لوازم آرایشی و برندهای مد و پوشش داریم که واقعا نیازی بهشون نیست
خب وقتی درآمدهای خانواده ها صرف خرید این اقلام نشه چقدر صرفهجویی اقتصادی برای خانواده ها داره خداییش..
چقدر جلوی قاچاق و خروج بیرویه ارز از کشور گرفته میشه و اونایی که از این طریق پول در میارن و ضربه به اقتصاد میزنن بساطشون جمع میشه
عفاف و حجاب و ساده پوشی باعث رعایت آبروی مستضعفان در جامعه میشه چون افرادیکه نمیتونن هزینه کنند و مدلهای مختلف و رنگارنگ لباس تهیه کنند آبروشون حفظ میشه در سایه حجاب و عفاف فقیر و غنی مثل هم لباس میپوشن،نه ثروتمند به تفاخر و تکبر(و دهها رذیله ناشی از تکبر)میافته و نه فقیر به حقارت (و دهها رذیله ناشی از فقر)میافته
من این چندوقته خیلی به تاثیر حجاب و عفت بر رشد اقتصادی فکر کردم،،،فک کنم در این شرایط خراب اقتصادی اگر افکار رو به این نکته متوجه کنیم که بابا حجاب خیلی روی رشد اقتصاد تاثیر داره برای خانواده،،ننیجه خوبی بگیریم
میدونید استاد هرچی از تاثیرات مثبت حجاب و عفاف در جلوگیری از از همپاشیدگی خانواده ها،،نقش حجاب در تربیت فرزندان،امنیت روانی خانواده و افراد جامعه و موضوعاتی از این قبیل حرف زده میشه انگار نه انگار،،،،انگار یک عده هیچ تاثیری درشون دیده نمیشه
وقتی حجاب و عفاف رعایت بشه و قانون بشه دیگه در محیطهای کاری حواسها بیشتر جمع کار میشه، دلبریها و عشوه هایی که متاسفانه یکسری خانمها میکنن دیگه خریداری نداره و نه بعضی مردهای متاسفانه مریضدل حواسشون از کار منحرف میشه و فک میکنم حتما تاثیر مثبتش رو در افزایش راندمان اقتصادی نشون میده
راه رشد اقتصاد و ثروتمند شدن فقط کارکردن بیشتر نیست،
سرمایهگذاری نیست
حجاب جلوی خیلی بریز بداشهای اضافی رو چه فردی چه اجتماعی میگیره
و باعث ثروتمندتر شدن میشه
همین شرکتهایی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستن برای پرسنلشون قوانین پوشش دارن
بخشی از ناتوانی اقتصادی خانواده های امروز بعلت کمرنگ شدن فرهنگ ساده زیستی و عفاف هست ...افرادیکه ایمانشون ضعیف بود با دیدن لباسهای که بافرهنگ ما سنخیت نداشت ایمانشون رفت و لباسهای تنگ پوشیدن و روسریها و شالها رو شل بستن،،،،عده دیگه که بیحجاب نشدن چادرهای ده میلیونی و بیشتر پوشیدن اونم چادرهایی که قاچاق وارد میشه و خرجهای گزاف برای شوهران بیچاره تراشیدن
پدری که باید ذهنش در فشار باشه تا هزینه ولخرجیهای خانمش رو دربیاره طبیعتا از خستگی زیاد نمیتونه با بچه هایش آنچنانکه باید وقت بذاره،نتیجش فرزندانی که از محبت پدر کم بهره هستن،،نتیجه اینکه این فرزندان چه دختر چه پسر دنبال دوستیهای خیابانی و بزه... و خیلی پیامدهای بد دیگه که شما از من بهتر میدونید
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 لایحه عفاف مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش ب
#نظر_وارده
مقابله با سناریوی ضد امنیتی کشف حجاب، بیش از آنکه نیاز به لایحه و قانون داشته باشد، نیازمند عزم و سرعت عمل مسئولان است
مگر خطر ویروس فحشا از کرونا کمتر است که برایش ستاد ملی تشکیل نمیشود؟!!!
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 لایحه عفاف مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش ب
#نظر_وارده
استاد بزرگوار. متن کوتاه، دقیق، خواندنی همراه با آسیب شناسی و ارائه راهکار بود. افسوس که تصمیم گیرندگان حالا حالا حالاها نَوَفَهمن🌹😊
#یادداشت
📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب
پیرو مطلب پیشین درباره لایحه عفاف، چند پیشنهاد اجرایی طرح میشود:
✅ در بحث عفاف، باید از از رویکرد فردی و انتظامی به رویکرد اجتماعی تغییر رویه داد.
♦️ از این رو:
1️⃣ اموری شبیه گشت امنیت اخلاقی در حوزه حجاب (گشت ارشاد) تا فراهم شدن زمینه های اجتماعی متوقف شود.
2️⃣ ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ اولاً از رویکرد «امر و نهی» در حوزه حجاب به رویکرد «معروفسازی» عفاف و حجاب تغییر رویه دهد؛ ثانیاً بیشتر بر فسادهای کلان در حکمرانی متمرکز شود.
3️⃣ در برنامه ریزی اجتماعی، تمرکز از حجاب به عفاف منتقل شود و در عفاف، به جای تحکم و اجبار از «تبیین» استفاده شود. این تبیینگری باید منجر به «ارزشدهی اجتماعی، اقبال اجتماعی و ظرفیتسازی اجتماعی» در مقوله حجاب و عفاف شود.
4️⃣ کمیتهای متشکل از متخصصان رشتههای مختلف برای فرهنگ سازی و اجتماعیسازی مقوله عفاف و حجاب تشکیل شود و به دور از شتاب و ملاحظات سیاسی، برنامهای علمی و اجرائی در این زمینه طراحی شود.
5️⃣ در نظام تعلیم و تربیت کشور(همه نهادها و سازمانهای مربوط) به جای امور ظاهری و مستقیم، باید بر روی امور پایه و اساسی در عفاف و حجاب سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری باید این محورها را داشته باشد:
🔻 الف) تقویت توان خویشتنداری در برابر فشار جنسی؛
🔻ب) تقویت توان مقاومت در برابر فشار اجتماعی؛
🔻و ج) تقویت شناخت و باورهای زیرساخت عفاف و حجاب.
6️⃣ متخصصان فرهنگی و تربیتی، باید برای اجرایی شدن این امور از خانه تا مدرسه و جامعه، برنامه ریزی کنند. مدل عفاف اسلامی در پژوهشگاه قرآن و حدیث که حاصل سالها تحقیق و بررسی است، طراحی و در کتابی به نام «الگوی تنظیم رفتار جنسی» چاپ شده است. این مدل می تواند مبنای فعالیتهای علمی و اجتماعی قرار گیرد.
7️⃣ امر اجتماعی نیازمند انضباطدهی اجتماعی است. این امکان وجود دارد که هنجارها و ارزشهایی که اجتماعی شده اند، از سوی برخی افراد به رسمیت شناخته نشده و رعایت نشوند. بنابراین، نیاز به «الزام اجتماعی» نیز داریم که کار نیروهای انتظامی و قوه قضائیه است؛ اما پس از تحقق ارزش اجتماعی، ظرفیت اجتماعی، و اقناع اجتماعی.
❎ ناگفته نماند که این بحث، خود ذیل بحث سبک زندگی قرار دارد. اکنون نبرد، نبرد سبک زندگی است که ذیل نزاع تمدنی اسلام با تمدن مادی قرار می گیرد و پیروز این میدان کسی است که سبک زندگی خود را خوب طراحی و خوب تبیین کرده و آن را اجرایی سازد. نادیده گرفتن ارتباط بحث عفاف با سبک زندگی موجب تشخیص نادرست جایگاه عفاف در کلان زندگی اجتماعی می شود.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#یادداشت 📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب پیرو مطلب پیشین درباره لایحه عفاف، چند پیشنهاد اجرای
#نظر_وارده
پیام اولتان را برای مدیر مذهبی یکی از مدارس تیزهوشان که سابقه مدیریت 30 ساله دارند فرستادم این جواب را به من دادند: به هرحال وظیفه چیست؟ یعنی من دیگر به دانش آموز نگم مقنعه ات کو؟
تجربه ای هم از خودم 7 سال پیش معاون پرورشی منطقه من را صدا زد گفت شنیدم شما معلم فعال هستید یک ایده در مورد حجاب می دهید پیاده کنیم من یادمه اون موقع چند تا ایده نوشتم یکی از ایده ها این بود خَیّرپیدا کنید و دفاتر مذهبی و کیف های مذهبی باتصاویر زیبا در مدارس با نصف قیمت به فروش بگذارید حتما موقع ثبت نام استقبال خواهد شد و خانواده ها خریداری می کنند همین همنشینی مخصوصا در دانش اموز ابتدایی اثر گذار است. ایده دوم هم یادمه گفتم به مدارس هنرستان طراحی لباس مسابقه بگذارید چند سال پیش اقا فرمودند لباس ملی طراحی شود به طور مثال می گویم در مکه که می رویم هندی ها مقنعه بلند و دامن بلند دارند پوششی که قران گفته رعایت شده است. ایران چادر ملی را طراحی کرد ولی همین باز برای یک خانمی که چند بچه کوچک دارد واقعا سخت است. ایده دیگر برگزاری مسابقه درست کردن عروسک محجبه مثلا به مناسبت ولادت حضرت معصومه س در مدارس مخصوصا پایه ابتدایی ......چند تا ایده دیگر هم داده بودم که یادم نیست ولی یادمه معاون گفت همه این ها زمان بر است و ماهی یک جلسه مذهبی گذاشت و از هر مدرسه پنج نفر من در ان جلسات بودم فقط یک سخنران می امد صحبت می کرد حتی پرسش و پاسخ هم نبود و هیچ اثری نداشت.
یه فرصتی برای اجرا کردن طرح های مذهبی در مدارس زمان ولادت هاست چون چند سال مربی بودم می گویم مربی پرورشی مدرسه دنبال برنامه جذاب و شاد و بانشاط است ولی متاسفانه ارگانی نیست حمایت کند خود مربی فرصت ندارد نهایتا به یک مولودی و دف زنی ختم می کند من بارها به بسیج و....مختلف می گفتم شما یک اتاق فکر تشکیل دهید و برنامه های مختلف مدارس را حمایت کنید حتی مدارس حاضر به پرداخت هزینه هستند البته الان مدتی است طرح امین راه افتاده ولی باز این نظر هم می توان کار نمود
گفتار پسندیده
#یادداشت 📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب پیرو مطلب پیشین درباره لایحه عفاف، چند پیشنهاد اجرای
#نظر_وارده
با توجه به فرمایشات استاد، بنظر من؛
اول از همه باید اوضاع اقتصادی سرو سامان پیدا کند تا مردم آرام تر شوند. صبر همه اندازه هم نیست. عدهای بریدهاند.
دوم اینکه باید همه اقشار بفهمند که برای حکومت قابل احترام و ارزشمند هستند.
سوم اینکه باید از اقدامات غیرمنطقی و متعصبانه دوری کرد تا لجاجت عدهای بیشتر از این برانگیخته نشود.
نکته چهارم اینکه، خیلی از بی حجابها، قطعا حیا و عفت دارند. اما جو زمانه پوشش آنها را تغییر داده است. لذا باید الگوهایی پوشیده برای روحیه زیبا پسندی خانمها طراحی و استفاده از آنها فرهنگ سازی شود.
نکته مهم نهایی هم اینکه باید از همه ارگانها و گروهها برای حل این مسئله کمک خواست تا بصورت بنیادی و از جنبه مختلف فرهنگی و اجتماعی و... این مسئله حل شود.
گفتار پسندیده
#یادداشت 📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب پیرو مطلب پیشین درباره لایحه عفاف، چند پیشنهاد اجرای
سلام علیکم استاد، این پیشنهادات خیلی خوب هستند ولی مرحله ی بعد چی میشه؟ یعنی شما این پیشنهادات را جایی ارائه دادین؟ اینکه بعد از ۴۰ سال از انقلاب هنوز دنبال فراهم شدن زمینه ی اجتماعی باشیم خیلی درد هست. ببخشید اینطور میگم ولی من حس میکنم مسئله ی حجاب قرار هست رها بشه در جامعه و اگه این روزها حرفی هم زده میشه بیشتر برای این هست که دل ما مذهبی جماعت را خوش کنند که مثلا قراره کاری صورت بگیره ولی عملا انگار مسئولین حال و حوصله ی اقدام جهادی در این زمینه را ندارند و نهایتا ترجیح میدن خود مردم اگر خواستند، کاری انجام بدن.
منظورم هم از کار جهادی اقدامات سخت گیرانه و ... نیست. همین مواردی که شما نوشتید واقعا نیاز به همت جمعی داره تا سریعتر فضا آماده بشه.
مدل مناسبات با شیعیان (1).mp3
8.31M
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 مدل اجتماعی شیعه؟
بخش اول
✅ امام صادق(ع) پاسخ میدهد
🔆 این است شيعه جعفری
🔴 سبک مواجهه با شیعیان متفاوت در ولایتمداری
🔺 جذب حداقلی یا حداکثری؟
🔴 خودمعیاری و دفع حداکثری
🔹 تعریف جدید از خودی و غیرخودی
🔸 دیگران را ساقطشده ندانیم
کسی را از قطار ولایت پیاده نکنیم
🟢 پذیرش و ارتقای نرم، عامل جذب حداکثری
❔ چه برنامهریزی اجتماعی برای مدارس، دانشگاهها و عموم مردم برای ارتقای نرم وجود دارد؟
ادامه دارد...
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
مدل شیعی مناسبات با مخالفان (1).mp3
4.6M
سلام علیکم
برای تحلیل وضعیت عفاف، لطفا به سؤال زیر پاسخ دهید:
کدام سبک تربیت فرزند را بیشتر در خانوادهها مشاهده میکنید؟
📊 کلیک کنید 👈🏻 لینک نظرسنجی
نتیجه بررسی و اطلاعرسانی خواهد شد.
پیشاپیش سپاسگزارم 🌺
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 شاخصهای شیعه جعفری ✳️ سبک تشیع جعفری غلبه تشیع حسینی بر جامعه اعجاز تشیع ح
#خلاصه_سخنرانی
#سبک_زندگی
📜 شاخصهای شیعه جعفری
جامعه بیشتر با فرهنگ جهاد و شهادت حسینی آشنا است.
فرهنگ حسینی مخصوص دوره جنگ و تهاجم دشمن است. جامعه فقط جنگ و جهاد نیست. آیا بخش های دیگر جامعه هم مطابق فرهنگ تشیع است؟
نمونههایی از سیره و سخن امام صادق(ع) در موضوع بیان میکنیم.
🔴 بازار و تجارت به سبک امام صادق(ع)
🟠 آیا اقتصاد ما، سبک و شیوه امام صادق (ع) هست؟ اقتصاد مدل خاصی دارد. مدل مواجه بازاری ها با قحطی ها چیست؟
🟢 امام جعفر صادق عليهالسلام در زمان قحطی گندم میفرمایند: گندمهای انبار ما را بفروشید و روزانه خرید کنید و من هم گندم درجه دوم میگیرم تا مثل مردم زندگی کنم.
🔵 کالاییکمیاب در زمان امام صادق علیهالسلام
🔶 امام صادق(ع) به یکی از خدمتگزارانشان به نام «مصادف» هزار دینار دادند و به او فرمودند: آماده سفر تجاری به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد بیشتر دارم.
🔸 مصادف با پول امام کالایی را تهیه کرد و همراه گروهی از تجار رهسپار مصر شد.
🔹 مصادف خدمت امام (ع) رسید، در حالی که دو کیسه هرکدام حاوی هزار دینار بود، در دست داشت. یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن بود.
♨️ حضرت با ناراحتی فرمودند: سبحان الله! به زیان مردمی مسلمان باهم، هم قسم شدهاید که متاع خویش را جزء دو برابر قیمت خرید نفروشید؟
🔸 آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: برخورد شمشیرها در هنگام کارزار و جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است.
🔸 سبک امام صادق(ع) در مسائل اجتماعی
✳️ شیوه برخورد با شیعیان
معیار برخی خودمعیاری است.
معنای خود معیاری: هرکس مثل من فکر میکند شیعه و انقلابی و هرکس مخالف من فکر می کند ضد شیعه و ضد انقلاب است. متاسفانه این در جامعه ما رواج پیدا کرده است.
🟡 سبک برخورد ما با شیعیان سطح پایین
امام صادق میفرمایند: کسی را که سطح ایمان او از شما پایین تر است، از اعتبار ساقط نکن. وقتی سطح کسی پایین تر است، دست او را بگیر و او را آرام آرام به پلههای بالاتر بیاور.
🔶 مدل برخورد امام صادق با اهلسنت
از امام صادق پرسیدند ما با کسانی که شما را قبول ندارند چگونه رفتار کنیم؟ امام صادق علیه السلام فرمود: مثل ما اهلبیت. ما هنگامی که بيمار میشوند ما به عیادت آنها میرویم؛ در نماز آنها شرکت میکنیم، امانتدار آنها میشویم.
امام صادق(ع) در حدیثی میفرمایند: با آنها ارتباط برقرار کنید و در تشييع جنازههايشان شركت کنید و...
آبروی اهلبیت در دستان ماست...
🔸 رسانه به سبک امام صادق(ع)
چقدر رسانههای ما مطابق فرهنگ تشیع است؟ مبنای رسانهها سوتی گرفتن از دیگران است. در حالی که امام صادق(ع) میفرماید: کسی که عیوب دیگران را جمع میکند تا علیه او استفاده کند، نزدیک ترین درجه به کفر یعنی در دورترین حالت از خدا و لب مرز کفر است.
📝 تهیه و تنظیم:
محمدحسين پسندیده
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فرزندپروریبهسبکامامعلی-بخشسوم.mp3
26.77M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع)
جلسه سوم
❓ چه باید کرد با:
جوان و عطش شهرت
رویای سلبریتی شدن
تب اجتماعی ستاره شدن
❔ امام علی(ع) شهرتجویی فرزندان خود را چگونه تنظیم کرده است؟
💠 آموزش راه سالم ستاره شدن:
☑️ تحمل کردن خسارت دیگران
☑️ بنیانگذاری کارهای خیر
☑️ رسیدگی به خاندان خود
📖 قال فما المجد؟
قال: حمل المغارم وابتناء المكارم...
ثم أقبل صلوات الله عليه على الحسين ابنه (عليه السلام) فقال له: يا بني ما السؤدد؟
قال: اصطناع العشيرة واحتمال الجريرة.
📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱.
🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید
ادامه دارد...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه سوم ❓ چه باید کرد با: جوان و عطش شهرت روی
#خلاصه_سخنرانی
#سبک_زندگی
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع)
جلسه سوم
🍀 از چیزهایی که امام علی علیه السلام به فرزندان خود آموزش دادهاند، مجد و سیادت است.
✳️ مجد یعنی بلندمرتبه بودن و برجسته بودن در فضل و کرم. انسان مجید در رفتار و گفتار، اخلاقی شایسته و نیکو دارد.
و اما سیادت یعنی آقایی کردن و بزرگ جامعه بودن و سرور و سالار مردم بودن.
چرا اینها را حضرت به فرزندان خود آموزش دادهاند؟
❇️ ویژگی دوران جوانی عطش شهرت، تمایل به دیده شدن و رویای سلبریتی شدن است.
امروز هم ما با تب اجتماعی ستاره شدن روبهرو هستیم.
💠 راههای ستاره شدن جوانان امروز:
⚽️ راه اول: ستاره شدن در ورزش مخصوصا فوتبال
🎥 راه دوم: ستاره شدن در هنر به ویژه سینما که متأسفانه به تبرج و خودنمایی و بیحجابی منجر میشود.
💵 راه سوم: برجسته شدن با ثروت زیاد است و ثمره آن اختلاس و کلاهبرداری است.
⏫ راه چهارم: پست و مقام بالا داشتن
❌ اما این ها راههای درست نیستند.
راههای مجد و آقایی از نظر امام علی(ع):
❓چگونه میتوان بزرگ مردم شد؟
✅ امام علی(ع) میفرمایند:
بتوانی خسارتی را که از دیگران به تو میرسد، تحمل کنی و به دوش بکشی.
نکته دوم:
بنیان گذار سنتهای حسنه در جامعه باش. مانند خیرینی که مدرسه یا بیمارستان یا حرم میسازند.
سنت یعنی تو چه باشی یا نباشی در جامعه ادامه پیدا کند.
یک سنت مثلا این است که بسیجی ها به خانههای شهدا میروند و یا جشن عاطفه ها و جشن نیکوکاری و...
نکته سوم: به خاندانت کمک کن. مشکلات آنها را برطرف کن. به گونهای باش که آنها برای حل مشکلات به تو مراجعه کنند.
📝 تهیه و تنظیم:
محمدحسین پسندیده
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#نتایج_نهایی
نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری
🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام میشود:
تعداد پاسخ دهندگان: ۴۶۱ نفر
👈سبک اول: حدود ۶۵ ٪
👈سبک دوم: حدود ۳۵ ٪
توضیح:
1️⃣ عفاف، به معنی خویشتنداری و خودمهارگری جنسی بوده و حجاب یکی از روشهای آن است.
2️⃣ عفاف یا خویشتنداری جنسی، رابطه تنگاتنگی با سبک لذتجویی دارد. لذتجویی دو سبک دارد: یکی حالنگر و دیگری آیندهنگر. در ادبیات اسلامی از این دو سبک با عنوان «تمتعی» و «تزودی» یاد میشود. ضعف و قوت عفاف و خویشتنداری جنسی ریشه در سبک لذتجویی حالنگر دارد.
3️⃣ سبک تربیتی غالب در جامعه، سبک تمتعی است. حدود ۶۵٪ پاسخ دهندگان گفتهاند که سبک غالب، همین سبک است. فرزند تمتعجو، خویشتنداری ضعیف دارد.
فرزند تمتعجو، در درجه نخست در خانواده و سپس در مدرسه و در نهایت در جامعه تربیت می شود. جامعه، آموزشها و رسانههای رسمی و غیر رسمی، پیوسته بر طبل لذتجویی حالنگر میکوبند.
✅ راه حل ریشهای عفاف، تغییر سبک لذت جویی از «حال نگر» به ««لذتجویی آیندهنگر» است. تا این سبک تغییر نکند، تحقق عفاف امکانپذیر نیست و با بگیر و ببند، درست نمیشود.
اصلاح سبک تربیتی فرزندان و تغییر آن از سبک تمتعی به تزودی، باید به راهبرد اساسی خانوادهها و برنامهریزان اجتماعی تبدیل شود.
⚠️ وقتی سبک تربیت و فضای پیرامون فرزندان ما، تمتعی باشد، انتظار عفاف و خویشتنداری جنسی از وی، غلط است و با برخورد انتظامی، اصلاح نمیشود.
🏷 نکته:
این یک نظرسنجی ساده است. برای یک تحقیق علمی نیازمند تحقیقهای دقیق هستیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#نظر_وارده
دکتر مرعشی
چند سوال مهم:
۱. ماجرای مهسا امینی یک ماجرای تصادفی بود یا یک ماجرای برنامه ریزی شده؟
۲. آیا پدیده های اجتماعی تک علیتی هستند یا تابع منطق شبکه علیتی؟ و آیا میتوان گسترش بیحجابی را تنها محصول غائله مهسا امینی دانست یا اهمال طولانی مسئولین فرهنگی و آموزشی و انتظامی و قضایی نیز در عداد اجزای این شبکه علیتی است؟
۳. عفاف و حجاب واقعا نسبت عام و خاص دارند یا اساسا به ترتیب به دو عرصه متفاوت حقوق فردی و حقوق اجتماعی مربوط میشوند؟
۴. موکول کردن حجاب عمومی به عنوان یک حق اجتماعی به تحصیل عفاف فردی چه نتیجه های کوتاه مدت و دراز مدتی دارد؟
۵. آیا اعمال قانون خود بخشی از فرهنگسازی عمومی نیست؟ آیا میتوان بدون اعمال قانون چیزی را به هنجار اجتماعی تبدیل کرد؟
۶. در مورد قانون مالیات و عوارض شهرداری نظر جناب دکتر پسندیده چیست؟ آیا عموم مردم از نظر اجتماعی اقناع شده اند که از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری لذت ببرند یا لذت فوری را فدای لذت آینده کنند؟ آیا عموم مردم با اکراه مالیات و عوارض شهرداری را میپردازند؟ اگر آری، آنگاه باید اجبار قانونی و قضایی را در مورد ابن تکلیف اجتماعی برداریم تا زمانی که بتوانیم کاری کنیم که مردم خودشان عاشق پرداخت مالیات شوند؟ تا آن زمان چه اتفاقی می افتد؟ آیا میتوان امید داشت روزی به این نقطه ایده آل برسیم؟ آیا قانون مالیات خود بخشی از فرهنگسازی پرداخت مالیات نیست؟
۷. آیا برای ممنوعیت مصرف سیگار در فضاهای عمومی باید صبر کرد تا گرایش به سیگار کاهش یابد؟ آیا اکنون اعمال قانون سبب نشده که با وجود عدم کاهش گرایش به سیگار (به عنوان یک مسئله فردی) تدخین سیگار در فضاهای عمومی به شدت کاهش یافته؟ و آیا همین اعمال قانون سبب نشد که تدخین سیگار در فضاهای عمومی به یک قبح اجتماعی و مطالبه جلوگیری از آن به یک مطالبه عمومی تبدیل شود؟
۸. در مورد قانون منع سرعت غیرمجاز خودروها در جاده ها نظر مبارکتان چیست؟ چند نفر کشته شوند تا مردم خودشان به جایی برسند که از گاز ندادن و ویراژ نرفتن در جاده ها کیف کنند؟
۹. آیا تجویز چنین نسخه هایی (که قطعا از سر دلسوزی است) نتایج بیخطری دارد؟
قبلا پرسیدم:
چرا گفتهاند امر به "معروف" و نهی از "منکر"؛
و نگفتهاند امر به "واجب" و نهی از "حرام"⁉️
👈🏻 بخوانيد
و گفتم تا حجاب به معروف تبديل نشود، مصداق امر به معروف نیست.
عدهای برآشفتن ‼️
از آیتالله میرباقری نظر جالبی دیدم 👇🏻
در جامعهای که «مُنکَر بشود معروف»، نهی از منکر دشوار میشود؛ چون در این فرض، از نظر آنها، شما داری منع از معروف میکنی!
شما اول باید پرچمدارانی که اقامۀ بدحجابی میکنند را بزنید و جلوی تجلیل آن را بگیرید، بهطوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف.
در این صورت، نهی از منکر تسهیل میشود.
👈🏻 گوش کنید
این، بخشی از رویکرد اجتماعی در مسئله عفاف و حجاب است.
به نظر میرسد این رویکرد در حال گسترش است. آن را به فال نیک میگیریم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
#نظر_وارده
دکتر جانبزرگی
سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است
میتواند مبنای بسیاری از پژوهشهای راهگشا و قابل اجرا و فرهنگ ساز باشد، انشالله که دوستان محقق، بتوانند معارف الهی را به یک جریان فرهنگی تبدیل کنند، خاصیت پژوهشهای میدانی محدودیت آنها از نظر روش شناختی است، که تبیین استاد پسندیده به خوبی جهت گیری شایسته ای را برای پژوهشهای بعدی نشان می دهد، گسترش این نگاه با کار علمی و تبیین دینی نیاز امروز جامعه ماست.
انتظار اینکه یک کار علمی بتواند همه معضلاتی که ریشه سیاسی دارد و منافع شخصی و گروهی از آن حمایت می کند را حل کند انتظار قابل تحققی نیست.
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
#نظر_وارده
✅سلام و احترام و ضمن تشکر از اساتید معزز در ارایه و انتقال تجربیات و تحقیقات صورت گرفته
(بنده کم تجربه هم نظری را ارایه کنم جسارتا)
⭕️اصل تحقیق استاد پسندیده بسیار ارزشمند هست، لذا به فرمایش استاد مرعشی بزرگوار، این عامل، فقط یک عامل از عوامل بدحجابی است و بنظر میرسد پیشنهادات باید در راستای همین بخش ارایه گردد.
پیرو مباحث اساتید مطلبی در سایت کیهان مطالعه کردم که شاید، مطالعه اش برای علاقمندان خالی از لطف نباشه، اما طبق نظریه هیرشی ۴ عامل اساسی در بدحجابی را تشریح کردند( وابستگی، تعهد، درگیری و اعتقاد).که بنده بخش کوچکیش را در تایید فرمایش استاد مرعشی میارم و لینک مطلب را پیوست میکنم جهت مطالعه کامل👇
🔴نظریه کنترل اجتماعی از نظریات مطرح در روانشناسی رفتاری است و بر این پیش فرض استوار است که برای کاستن از تمایل به کجرفتاری باید همه افراد کنترل شوند.
این نظریه رفتار انحرافی را عمومی و جهانشمول دانسته و آن را نتیجه کارکرد ضعیف سازوکارهای کنترل اجتماعی و کنترلهای شخصی و درونی میداند. کنترلهای اجتماعی از کنترلهای رسمی نظیر قوانین و کنترلهای غیررسمی همچون ضمانتهای اجتماعی (تذکر، توصیه، تمسخر، طرد، تهدید موقعیت و اعتبار اجتماعی و ... ) منتج میشوند و عوامل مؤثر بر کنترلهای شخصی و درونی؛ احساسات شخصی، خودپنداره، ناکامی، روانپریشی، اعتماد به نفس، وسواس، ترس، تنش، لذتجوییهای آنی و ... میباشند.🔴
البته در همین مطلب مذکور، در مورد نتایج به دست امده تحقیقی که استاد پسندیده هم اشاره فرمودند(لذت های آنی و...)،آمده .. لذا فقط بعنوان یک بخش از بررسی معضل مربوطه.
و بنظر میرسد در عین اهمیت این پژوهش ها، علت یابی و رابطه یابی و تجمیع علل و پژوهش هاو نظریات، بتواند راهکارهای جامع تری را به جامعه ارایه نماید .
و ان شالله این نشود که نتیجه گیری تک بعدی یک علت، خود باعث تشدید دیگر عوامل زمینه ای مرتبط شود.
https://kayhan.ir/fa/news/49315/
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
#نظر_وارده
آقای علی رئیسی
یک سری افراد افراطی به ظاهر طرفدار امام بودند اوایل انقلاب میگفتند باید به پیشانی بدحجابان پونز زد! که بعدها تکلیفشان مشخص شد و از اون ور بوم افتادند،
الان هم یکسری دوستان هستند خود را مطیع امر رهبری میدونند ولی وقتی ساز و کار نظام و در راس اون رهبری نسبت به مساله حجاب و پوشش در جامعه داره با نرمش و طی یک پروسه طولانی مدت و آرام برخورد میکنند، هی دم از برخوردهای قهری میزنند و ندای قانون قانون سر میدن! انگار که خود رهبر نمیتونستن از همون اول بگن اینا رو جمع کنید!! اعتراضی هم اگر بهشون بکنیم برچسب بیسواد یا شل دین بهمون میزنند، یا مغلطه میکنند که رهبری کی گفته کاری نکنید و همینطوری بشینید. رهبری کی گفتن فلان و بیسار؟ و آخرش هم از رهبری مایه میذارن برای توجیه رفتارشون!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جانبزرگی سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است میتواند مبنای بسیاری از پژوهشهای
#نظر_وارده
دکتر مرعشی
سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که باید اول از همه خود محقق به آنها واقف باشد. منجمله همانطور که به درستی فرمودید یک تحقیق نمیتواند همه عوامل موثر در یک پدیده را شناسایی کند.
ایراد اینجا نیست. ایراد این است که اگر چنین محدودیتی وجود دارد که دارد چگونه میتوان بر اساس یک تحقیق که از قضا روشمندی صحیحی هم نداشته یک نسخه مطلق برای پدیده پیچیده ای مانند بیحجابی پیچید؟ یک تحقیق میتواند راهکارهایی ارائه کند اما نمیتواند راهکارهای دیگر را که موضوع کارش نبوده نفی کند.
این محل اشکال است!
مثلا ما اگر در تحقیق نشان دادیم که سایکواجوکیشن در کنترل بیش فعالی کودکان موثر است نمیتوانیم نتیجه بگیریم که ببینید پس دارو راهکار درمان بیش فعالی نیست!
اگر دیدیم فرزندپروری در بیحجابی دخیل است آیا میتوان نتیجه گرفت که بگیر و ببند راهش نیست؟
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
#نظر_وارده
ناشناس
واقعا «جوان امروزی هنوز نمیداند چرا باید حجاب داشته باشد»؟ با ۱۲ سال آموزش اجباری در مدارس، صدا و سیما، منابر و رسانهها جمعی، انواع کتاب و جزوه و بروشور، پیشینه تاریخی و فرهنگی حجاب در خانوادههای ایرانی ...
این ادعا خیلی عجیبه! جالبه که وقتی گشت ارشاد میبرد به کلاس توجیهی برخی همین اشکال رو وارد میکردند که مثلا تو اون دقایق محدود، چی میخواید به بدحجابها بگید که در طول سالها آموزش در مدارس و تلویزیون و رسانههاتون نگفتید؟
*امروز اگر پیش همین بیحجابها و بدحجابها هم بخواهید از چرایی حجاب بگید، غالبا اصلا اجازه منعقد شدن کلام رو نمیدن. میگن گوشمون از این حرفها پره. احیانا جوابهای آمادهای هم برای این حرفها دارند.*
باید با خودمون صادق باشیم. نه اینکه به جهت فرهنگی هیچ اشکالی در کارهامون نیست (که هست... قطعا بی سیاستی صدا و سیما و رها بودن فیلمها یکی از مصادیق بزرگشه) ولی اینطور هم نیست که همه مشکل در تبلیغ نکردن و بی خبری بیحجابها از چرایی حجاب باشه.
نکته بعدی اینکه اگر بگیم عفاف اصل است و حجاب فرع، آیا در مثلا دانشگاه و کنکور هم مشابهش رو میگیم؟ مثلا علم اصله و نمره فرع. پس امتحان نگیریم! ولی تنها چیزی که معیار قبولی و گرفتن مدرکه، نمره است. این یه امر کاملا روشن در همه حیطههای اجتماعی است. شما باید تعریف عملیاتی از اون سازه ارائه بدی که قابل سنجش باشه. اتفاقا اون تعریف عملیاتی خیییییلی هم مهمه. دهها مثال در قرآن است که معیار ایمان رو همین تعریفها عملیاتی معرفی میکنه: اگر ایمان دارید، ولایت دشمنان من رو اتخاذ نکنید (سوره مجادله) اگر ایمان دارید پول به پیامبر صلوات الله علیه و آله بدید (سوره حدید) و ... . اینجا کسی نمیگه ایمان اصله و اون رفتار عینی و خارجی فرع! این ایمان اگر واقعا باشه باید خودش رو با یک رفتار خارجی نشون بده. *جالبتر از اون اینکه یک رفتار خارجی میتونه عقاید فرد رو هم اصلاح کنه* این چیزیه که هم در علوم رفتاری پذیرفته شده است و هم در قرآن مصادیق زیادی براش ذکر شده. یعنی شما دستور خدا رو اطاعت کن تا ایمانت بالا بره. حجاب داشته باش، تا عفافت بالا بره. نماز بخون تا ایمانت بالا بره. نه اینکه منتظر بمونی یه روزی ایمانت و عفافت بالا برن تا نماز بخونی و حجاب رو رعایت کنی.
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر مرعشی سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که بای
#نظر_وارده
دکتر جانبزرگی
سلام
بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشان بسیار دقیق و هوشمندانه است بخصوص که بر مبنای منابع دینی است، بنا را بر این نگذاریم که تنها آنچه ما می گوییم حرف کاملی است. این نحوه نظر دهی سبب اجتناب از بحث می شود والا هیچ کس کنار لوح محفوظ ننشسته که با الگوی بله.... اما.... اثر یک حرف درست را خنثی کند. حمایت گر ایده های درست باشیم شاید بشود انسجام بین نیروهای مومن ایجاد کرد شاید!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جانبزرگی سلام بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشا
#نظر_وارده
دکتر مرعشی
ممکن است راهنمایی بفرمایید:
۱. کجای برداشت ایشان دقیق و هوشمندانه است؟
۲. تناسب آن با منابع دینی چگونه به دست میاید؟
۳. از کجای عرض بنده به این رسیدید که ادعای ما آن است که فقط خودمان میفهمیم؟ و حرف کامل میزنیم؟ و از کجای حرف طرف مقابل این برنمی آید؟
سپاسگزارم که بنده را روشن میفرمایید.