eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
302 عکس
88 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می‌شود: تعداد پاسخ دهندگان: ۴۶۱ نفر 👈سبک اول: حدود ۶۵ ٪ 👈سبک دوم: حدود ۳۵ ٪ توضیح: 1️⃣ عفاف، به معنی خویشتنداری و خودمهارگری جنسی بوده و حجاب یکی از روش‌های آن است. 2️⃣ عفاف یا خویشتنداری جنسی، رابطه تنگاتنگی با سبک لذت‌جویی دارد. لذت‌جویی دو سبک دارد: یکی حال‌نگر و دیگری آینده‌نگر. در ادبیات اسلامی از این دو سبک با عنوان «تمتعی» و «تزودی» یاد می‌شود. ضعف و قوت عفاف و خویشتنداری جنسی ریشه در سبک لذت‌جویی حال‌نگر دارد. 3️⃣ سبک تربیتی غالب در جامعه، سبک تمتعی است. حدود ۶۵٪ پاسخ دهندگان گفته‌اند که سبک غالب، همین سبک است. فرزند تمتع‌جو، خویشتنداری ضعیف دارد. فرزند تمتع‌جو، در درجه نخست در خانواده و سپس در مدرسه و در نهایت در جامعه تربیت می شود. جامعه، آموزش‌ها و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی، پیوسته بر طبل لذت‌جویی حال‌نگر می‌کوبند. ✅ راه حل ریشه‌ای عفاف، تغییر سبک لذت جویی از «حال نگر» به ««لذت‌جویی آینده‌نگر» است. تا این سبک تغییر نکند، تحقق عفاف امکان‌پذیر نیست و با بگیر و ببند، درست نمی‌شود. اصلاح سبک تربیتی فرزندان و تغییر آن از سبک تمتعی به تزودی، باید به راهبرد اساسی خانواده‌ها و برنامه‌ریزان اجتماعی تبدیل شود. ⚠️ وقتی سبک تربیت و فضای پیرامون فرزندان ما، تمتعی باشد، انتظار عفاف و خویشتنداری جنسی از وی، غلط است و با برخورد انتظامی، اصلاح نمی‌شود. 🏷 نکته: این یک نظرسنجی ساده است. برای یک تحقیق علمی نیازمند تحقیق‌های دقیق هستیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
دکتر مرعشی چند سوال مهم: ۱. ماجرای مهسا امینی یک ماجرای تصادفی بود یا یک ماجرای برنامه ریزی شده؟ ۲. آیا پدیده های اجتماعی تک علیتی هستند یا تابع منطق شبکه علیتی؟ و آیا می‌توان گسترش بی‌حجابی را تنها محصول غائله مهسا امینی دانست یا اهمال طولانی مسئولین فرهنگی و آموزشی و انتظامی و قضایی نیز در عداد اجزای این شبکه علیتی است؟ ۳. عفاف و حجاب واقعا نسبت عام و خاص دارند یا اساسا به ترتیب به دو عرصه متفاوت حقوق فردی و حقوق اجتماعی مربوط میشوند؟ ۴. موکول کردن حجاب عمومی به عنوان یک حق اجتماعی به تحصیل عفاف فردی چه نتیجه های کوتاه مدت و دراز مدتی دارد؟ ۵. آیا اعمال قانون خود بخشی از فرهنگسازی عمومی نیست؟ آیا می‌توان بدون اعمال قانون چیزی را به هنجار اجتماعی تبدیل کرد؟ ۶. در مورد قانون مالیات و عوارض شهرداری نظر جناب دکتر پسندیده چیست؟ آیا عموم مردم از نظر اجتماعی اقناع شده اند که از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری لذت ببرند یا لذت فوری را فدای لذت آینده کنند؟ آیا عموم مردم با اکراه مالیات و عوارض شهرداری را میپردازند؟ اگر آری، آنگاه باید اجبار قانونی و قضایی را در مورد ابن تکلیف اجتماعی برداریم تا زمانی که بتوانیم کاری کنیم که مردم خودشان عاشق پرداخت مالیات شوند؟ تا آن زمان چه اتفاقی می افتد؟ آیا می‌توان امید داشت روزی به این نقطه ایده آل برسیم؟ آیا قانون مالیات خود بخشی از فرهنگسازی پرداخت مالیات نیست؟ ۷. آیا برای ممنوعیت مصرف سیگار در فضاهای عمومی باید صبر کرد تا گرایش به سیگار کاهش یابد؟ آیا اکنون اعمال قانون سبب نشده که با وجود عدم کاهش گرایش به سیگار (به عنوان یک مسئله فردی) تدخین سیگار در فضاهای عمومی به شدت کاهش یافته؟ و آیا همین اعمال قانون سبب نشد که تدخین سیگار در فضاهای عمومی به یک قبح اجتماعی و مطالبه جلوگیری از آن به یک مطالبه عمومی تبدیل شود؟ ۸. در مورد قانون منع سرعت غیرمجاز خودروها در جاده ها نظر مبارکتان چیست؟ چند نفر کشته شوند تا مردم خودشان به جایی برسند که از گاز ندادن و ویراژ نرفتن در جاده ها کیف کنند؟ ۹. آیا تجویز چنین نسخه هایی (که قطعا از سر دلسوزی است) نتایج بی‌خطری دارد؟
قبلا پرسیدم: چرا گفته‌اند امر به "معروف" و نهی از "منکر"؛ و نگفته‌اند امر به "واجب" و نهی از "حرام"⁉️ 👈🏻 بخوانيد و گفتم تا حجاب به معروف تبديل نشود، مصداق امر به معروف نیست. عده‌ای برآشفتن ‼️ از آیت‌الله میرباقری نظر جالبی دیدم 👇🏻 در جامعه‌ای که «مُنکَر بشود معروف»، نهی از منکر دشوار می‌شود؛ چون در این فرض، از نظر آنها، شما داری منع از معروف می‌کنی! شما اول باید پرچمدارانی که اقامۀ بدحجابی می‌کنند را بزنید و جلوی تجلیل آن را بگیرید، به‌طوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف. در این صورت، نهی از منکر تسهیل می‌شود. 👈🏻 گوش کنید این، بخشی از رویکرد اجتماعی در مسئله عفاف و حجاب است. به نظر می‌رسد این رویکرد در حال گسترش است. آن را به فال نیک می‌گیریم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
دکتر جان‌بزرگی سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است می‌تواند مبنای بسیاری از پژوهش‌های راهگشا و قابل اجرا و فرهنگ ساز باشد، انشالله که دوستان محقق، بتوانند معارف الهی را به یک جریان فرهنگی تبدیل کنند، خاصیت پژوهش‌های میدانی محدودیت آنها از نظر روش شناختی است، که تبیین استاد پسندیده به خوبی جهت گیری شایسته ای را برای پژوهش‌های بعدی نشان می دهد، گسترش این نگاه با کار علمی و تبیین دینی نیاز امروز جامعه ماست. انتظار اینکه یک کار علمی بتواند همه معضلاتی که ریشه سیاسی دارد و منافع شخصی و گروهی از آن حمایت می کند را حل کند انتظار قابل تحققی نیست.
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
✅سلام و احترام و ضمن تشکر از اساتید معزز در ارایه و انتقال تجربیات و تحقیقات صورت گرفته (بنده کم تجربه هم نظری را ارایه کنم جسارتا) ⭕️اصل تحقیق استاد پسندیده بسیار ارزشمند هست، لذا به فرمایش استاد مرعشی بزرگوار، این عامل، فقط یک عامل از عوامل بدحجابی است و بنظر میرسد پیشنهادات باید در راستای همین بخش ارایه گردد. پیرو مباحث اساتید مطلبی در سایت کیهان مطالعه کردم که شاید، مطالعه اش برای علاقمندان خالی از لطف نباشه، اما طبق نظریه هیرشی ۴ عامل اساسی در بدحجابی را تشریح کردند( وابستگی، تعهد، درگیری و اعتقاد).که بنده بخش کوچکیش را در تایید فرمایش استاد مرعشی میارم و لینک مطلب را پیوست میکنم جهت مطالعه کامل👇 🔴نظریه‌ کنترل اجتماعی از نظریات مطرح در روان‌شناسی رفتاری است و بر این پیش فرض استوار است که برای کاستن از تمایل به کج‌رفتاری باید همه‌ افراد کنترل شوند.  این نظریه رفتار انحرافی را عمومی و جهان‌شمول دانسته و آن را نتیجه‌ کارکرد ضعیف سازوکارهای کنترل اجتماعی و کنترل‌های شخصی و درونی می‌داند. کنترل‌های اجتماعی از کنترل‌های رسمی نظیر قوانین و کنترل‌های غیررسمی همچون ضمانت‌های اجتماعی (تذکر، توصیه، تمسخر، طرد، تهدید موقعیت و اعتبار اجتماعی و ... ) منتج می‌شوند و عوامل مؤثر بر کنترل‌های شخصی و درونی؛ احساسات شخصی، خودپنداره، ناکامی، روان‌پریشی، اعتماد به نفس، وسواس، ترس، تنش، لذت‌جویی‌های آنی و ... می‌باشند.🔴 البته در همین مطلب مذکور، در مورد نتایج به دست امده تحقیقی که استاد پسندیده هم اشاره فرمودند(لذت های آنی و...)،آمده .. لذا فقط بعنوان یک بخش از بررسی معضل مربوطه. و بنظر میرسد در عین اهمیت این پژوهش ها، علت یابی و رابطه یابی و تجمیع علل و پژوهش هاو نظریات، بتواند راهکارهای جامع تری را به جامعه ارایه نماید . و ان شالله این نشود که نتیجه گیری تک بعدی یک علت، خود باعث تشدید دیگر عوامل زمینه ای مرتبط شود. https://kayhan.ir/fa/news/49315/
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
آقای علی رئیسی یک سری افراد افراطی به ظاهر طرفدار امام بودند اوایل انقلاب میگفتند باید به پیشانی بدحجابان پونز زد! که بعدها تکلیفشان مشخص شد و از اون ور بوم افتادند، الان هم یکسری دوستان هستند خود را مطیع امر رهبری میدونند ولی وقتی ساز و کار نظام و در راس اون رهبری نسبت به مساله حجاب و پوشش در جامعه داره با نرمش و طی یک پروسه طولانی مدت و آرام برخورد میکنند، هی دم از برخوردهای قهری میزنند و ندای قانون قانون سر میدن! انگار که خود رهبر نمیتونستن از همون اول بگن اینا رو جمع کنید!! اعتراضی هم اگر بهشون بکنیم برچسب بیسواد یا شل دین بهمون میزنند، یا مغلطه میکنند که رهبری کی گفته کاری نکنید و همینطوری بشینید. رهبری کی گفتن فلان و بیسار؟ و آخرش هم از رهبری مایه میذارن برای توجیه رفتارشون!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جان‌بزرگی سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است می‌تواند مبنای بسیاری از پژوهش‌های
دکتر مرعشی سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که باید اول از همه خود محقق به آنها واقف باشد. منجمله همانطور که به درستی فرمودید یک تحقیق نمیتواند همه عوامل موثر در یک پدیده را شناسایی کند. ایراد اینجا نیست. ایراد این است که اگر چنین محدودیتی وجود دارد که دارد چگونه میتوان بر اساس یک تحقیق که از قضا روشمندی صحیحی هم نداشته یک نسخه مطلق برای پدیده پیچیده ای مانند بی‌حجابی پیچید؟ یک تحقیق می‌تواند راهکارهایی ارائه کند اما نمیتواند راهکارهای دیگر را که موضوع کارش نبوده نفی کند. این محل اشکال است! مثلا ما اگر در تحقیق نشان دادیم که سایکواجوکیشن در کنترل بیش فعالی کودکان موثر است نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که ببینید پس دارو راهکار درمان بیش فعالی نیست! اگر دیدیم فرزندپروری در بی‌حجابی دخیل است آیا می‌توان نتیجه گرفت که بگیر و ببند راهش نیست؟
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
ناشناس واقعا «جوان امروزی هنوز نمی‌داند چرا باید حجاب داشته باشد»؟ با ۱۲ سال آموزش اجباری در مدارس، صدا و سیما، منابر و رسانه‌ها جمعی، انواع کتاب و جزوه و بروشور، پیشینه تاریخی و فرهنگی حجاب در خانواده‌های ایرانی ... این ادعا خیلی عجیبه! جالبه که وقتی گشت ارشاد می‌برد به کلاس توجیهی برخی همین اشکال رو وارد میکردند که مثلا تو اون دقایق محدود، چی میخواید به بدحجاب‌ها بگید که در طول سالها آموزش در مدارس و تلویزیون و رسانه‌هاتون نگفتید؟ *امروز اگر پیش همین بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها هم بخواهید از چرایی حجاب بگید، غالبا اصلا اجازه منعقد شدن کلام رو نمیدن. میگن گوشمون از این حرفها پره. احیانا جوابهای آماده‌ای هم برای این حرفها دارند.* باید با خودمون صادق باشیم. نه اینکه به جهت فرهنگی هیچ اشکالی در کارهامون نیست (که هست... قطعا بی سیاستی صدا و سیما و رها بودن فیلم‌ها یکی از مصادیق بزرگشه) ولی اینطور هم نیست که همه مشکل در تبلیغ نکردن و بی خبری بی‌حجاب‌ها از چرایی حجاب باشه. نکته بعدی اینکه اگر بگیم عفاف اصل است و حجاب فرع، آیا در مثلا دانشگاه و کنکور هم مشابهش رو میگیم؟ مثلا علم اصله و نمره فرع. پس امتحان نگیریم! ولی تنها چیزی که معیار قبولی و گرفتن مدرکه، نمره است. این یه امر کاملا روشن در همه حیطه‌های اجتماعی است. شما باید تعریف عملیاتی از اون سازه ارائه بدی که قابل سنجش باشه. اتفاقا اون تعریف عملیاتی خیییییلی هم مهمه. دهها مثال در قرآن است که معیار ایمان رو همین تعریف‌ها عملیاتی معرفی می‌کنه: اگر ایمان دارید، ولایت دشمنان من رو اتخاذ نکنید (سوره مجادله) اگر ایمان دارید پول به پیامبر صلوات الله علیه و آله بدید (سوره حدید) و ... . اینجا کسی نمیگه ایمان اصله و اون رفتار عینی و خارجی فرع! این ایمان اگر واقعا باشه باید خودش رو با یک رفتار خارجی نشون بده. *جالب‌تر از اون اینکه یک رفتار خارجی می‌تونه عقاید فرد رو هم اصلاح کنه* این چیزیه که هم در علوم رفتاری پذیرفته شده است و هم در قرآن مصادیق زیادی براش ذکر شده. یعنی شما دستور خدا رو اطاعت کن تا ایمانت بالا بره. حجاب داشته باش، تا عفافت بالا بره. نماز بخون تا ایمانت بالا بره. نه اینکه منتظر بمونی یه روزی ایمانت و عفافت بالا برن تا نماز بخونی و حجاب رو رعایت کنی.
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر مرعشی سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که بای
دکتر جان‌بزرگی سلام بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشان بسیار دقیق و هوشمندانه است بخصوص که بر مبنای منابع دینی است، بنا را بر این نگذاریم که تنها آنچه ما می گوییم حرف کاملی است. این نحوه نظر دهی سبب اجتناب از بحث می شود والا هیچ کس کنار لوح محفوظ ننشسته که با الگوی بله.... اما.... اثر یک حرف درست را خنثی کند. حمایت گر ایده های درست باشیم شاید بشود انسجام بین نیروهای مومن ایجاد کرد شاید!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جان‌بزرگی سلام بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشا
دکتر مرعشی ممکن است راهنمایی بفرمایید: ۱. کجای برداشت ایشان دقیق و هوشمندانه است؟ ۲. تناسب آن با منابع دینی چگونه به دست میاید؟ ۳‌. از کجای عرض بنده به این رسیدید که ادعای ما آن است که فقط خودمان میفهمیم؟ و حرف کامل میزنیم؟ و از کجای حرف طرف مقابل این برنمی آید؟ سپاسگزارم که بنده را روشن میفرمایید.