گفتار پسندیده
#نظر_وارده سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد معزز دکتر پسندیده. بنده ساجد هستم و به لحاظ وظیفه قصد
#پاسخ
علیکم السلام
متشکرم از اظهار نظرتان
سخن شما در باره بقیه عوامل بدحجابی و وضعیت ناجور فرهنگی کاملاً درست است
بنده هم قصد نداشتم همه چیز را به سبک تربیت ختم کنم. اگر همه مطالب بنده در این موضوع را پیگیری کنید، خواهید دید که به ابعاد مختلف این موضوع اشاره کرده ام.
تک مطلب هایی که می گذارم شبیه گره های قالی است که در مجموع نقشی را به وجود می آورند؛ امیدوارم که زیبا و درست باشد.
باز هم سپاسگزارم
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟
♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه متعارضی وجود دارد. میتوان برای مواجهه با این پدیده برخورد قضائی را طرح کرد و یا برخورد فرهنگی و تربیتی و یا ترکیبی از هردو به شکلی هوشمند. بنده قائل به برنامه ترکیبی در این زمینه هستم؛ این در برخی نوشتههایم به وضوح تصریح شده است.(اینجا بخوانید)
🔻معتقدم پیش زمینه امر به معروف و نهی از منکر، تبدیل ارزشهای اسلامی به معروف اجتماعی و تبدیل ضدارزشها به منکر اجتماعی است. (واجب-حرام) و (معروف-منکر) دو سری مفاهیم متفاوت اند که میتوانند با هم جمع شوند. در غیر این صورت، مخاطب احساس میکند به منکر امر و از معروف بازداشته شده است. کلام برخی بزرگان نیز شاهدی بر آن است.
https://virasty.com/Mirbaqeri_ir/1685214110124517250
🔻نکته دیگر این که فراموش نشود که اجتماعی کردن عفاف و حجاب، غیر از آگاه ساختن افراد از آن است. "معلوم" غیر از "معروف"، و دانستن غیر از پسندعرف است. معروف اجتماعی میتواند حلال شرعی نباشد. وقتی حلال الهی معروف اجتماعی شد، موضوع امر به معروف است...
🔻و معتقدم بخشهای انتظامی و قضایی، متولیانی پر قدرت و مدافعانی پر سابقه دارد. بیتردید با اقدامات سازمانیافته و مغرضانه باید اقدام قانونی هوشمندانه صورت گیرد. آنچه مهم است این که در این میان سر بحثهای علمی و برنامهریزی های اجتماعی بیکلاه است. به قول معروف (انا ربّ الابل و للبیت ربّ).
بر همین اساس سعی کردم با ریز کردن موضوع و ارائه توضیحاتی در باره آنها، بر اهمیت هر بعد تأکید کنم.
✅ به صراحت معتقدم که کار اساسی و بنیادین برای اکثریت جامعه در این زمینه، برنامههای اجتماعی است، نه اقدامات ضربتی و انتظامی. این مطلب در بیانات مقام معظم رهبری به صراحت دیده میشود؛ ایشان به صورتی غیرمنتظره با به کاربردن کلمه باتوم، فرمودند: علاج وسوسه دشمن برای اثرگذاری بر جوانان؛ «تبیین» است، نه «باتوم».
در زیر متن سخنان ایشان بیکم و کاست خواهد آمد:👇
اینها(اغتشاشگران) نمیخواستند نقاط ضعف را از بین ببرند؛ اینها میخواستند نقاط قوّت را از بین ببرند. خب، بلاشک اینها خیانت بود و دستگاههای مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و عادلانه میکنند، و باید هم بکنند. من دو کلمهی کوتاه در آخر میخواهم عرض بکنم:
🟥 یکی این مسئلهی «جهاد تبیین» که حالا بارها و بارها بنده تکرار کردهام، باز هم تکرار میکنم. دشمن در رأس نقشههایش تبلیغات است؛ به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجرههای مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛ تبیین.
وسوسهای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند،؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند. این مطلب اوّل. جهاد تبیین را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستادهاید و یک شعاع پیرامونیای دارید و میتوانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد؛ تبیین درست، تبیین صحیح.
https://khl.ink/f/51707
و شنیده شد که وقتی برخی افراطیون از سخنان شب قدر استاد انصاریان برآشفته شدند و حتی خواستار عدم پخش مراسم قدر ایشان در شبهای بعد شدند، معظم له از صدا و سیما میخواهند همان قطعه (مناقشهبرانگیز) را مکرر پخش کنند...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه
#نظر_وارده
نظر در مورد عفاف و حجاب یکی از دنبال کنندگان کانال (ناشناس)
سلام و وقت بخیر🌻
تجربه من به عنوان فردی که از خانواده ای بی حجاب، حجاب را انتخاب کرده این است که:
من برای ازدواج در قشر مذهبی (سنتی) مورد طرد واقع میشود چون خانواده ام بی حجاب هستند؛ به دلیل مصرف مشروبات الکی در مهمانیها حضور پیدا نمیکنم و به خاطر حجابم از خانواده ام طرد میشوم.
انتخاب حجاب با روش بگیر و ببند برای من صورت نگرفته است. بارها و بارها در موقعیت انتخاب بی حجابی با سود و منفعتهای زیادی بودم اما خدا مرا نجات داد.
در حال حاضر هم با قشر مذهبی که پر از ایمیج هستند چالشهای بیشتری دارم چون آنها از خانواده هایشان دین را گرفتند که با سنت و عرف آمیخته شده و گاها ضد عقلانیت است!
مخلص کلام اینکه مطمنم اگر یک برخورد نامناسب با من میشد به هیچ وجه به سمت مطالعه نمیرفتم و یک سرباز به سربازهای جنود جهل اضافه میشد.
تببین کردن و بیان دلایل منطقی یک رفتار دینی، دعوت مناسبی برای یک زن یا مرد هست که بتونه پایداری لازم برای حفظ اون ارزش رو از خودش نشون بده. هر دعوت هیجانی اعم از مثبت و منفی پایداری نخواهد داشت.
بسیار متاسف شدم وقتی مشاهده کردم که یک روانشناس که زیر لوای دین سینه میزند یک فرد بی حجاب را قاتل خطاب کرد حس بدی در من ایجاد شد که همدلی لازم با اون فرد صورت نگرفت.
بمباران اطلاعاتی و سود رسانی زیاد، رفتار همراه با احترام و پذیرش جبهه مقابل حتما کشش بیشتری در افراد ایجاد میکنه! حسن خلق پیامبرگونه میان ما خالی است!
"نظر بنده مبنی بر یک تجربه شخصی است ۲۰ ساله است."
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه
#نظر_وارده
سلام علیکم استاد گرانقدر
*وقتی حلال الهی معروف اجتماعی شد،موضوع امر به معروف است*
سپاسگزارم بابت تحلیل دقیق و ظریف حضرتعالی بشخصه از مطالب و تحلیلات ارزشمند شما بسیار استفاده میکنم.
و بعنوان دبیر مدرسه دخترانه مهم ترین بستر برای شروع و تاثیر گذاری برنامه های اجتماعی را ، مدرسه میدانم. و معتقدم دوستان دانش آموخته و دغدغه مند از هر راهی که میتوانند حتی هفته ای یک ساعت در مدارس محله خود حضور منظم و مستمر داشته باشند با برنامه های متنوع با بچه ها همراه باشند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
متأسفانه بیشتر مذهبی ها که اتفاقا سخت نگران اوضاع حجاب هستند عملا منفعل اند و منتظر عملکرد باتومی دستگاه های قضایی و انتظامی هستند، که قطعا نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
#سؤال_وارده
عرض سلام و ادب
جناب آقای دکتر پسندیده
سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و در لابلای مباحث گروه امکانش نشد بیان کنم. یعنی امکانش بود ولی مباحث خیلی داغ بود و احتمال داشت توجه ای به آن نشود، . ممنون می شوم توضیح دهید...
۱_ فرموده اید که : هر چه ارزش اجتماعی نشود، وجاهت اجتماعی نمی یابد ... و نتیجه گرفته شده که : اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به ارزش اجتماعی است.
سوال: چه کارهایی باید کرد که حجاب و عفاف، ارزش اجتماعی شود؟
در همین راستا چه اموری را نباید پیگیری کرد و یا اهمیت نداد؟
یا به عبارتی چگونه یک ارزش شرعی( حجاب و عفاف) را تبدیل به یک ارزش اجتماعی کنیم؟ روش چیست؟
۲_ برای اقناع اجتماعی و ظرفیت سازی اجتماعی، مشخصا راه حل های حضرتعالی چیست؟
۳_بر فرض که نتوانیم موارد بالا را در این زمانه به خوبی پیگیری کنیم و نتیجه مطلوب احصاء نشود، آیا چون این امور را مقدمه الزام اجتماعی دانسته اید، باید قید الزام اجتماعی را زد؟ پیشنهاد حضرتعالی در این حالت چیست؟
ممنون می شوم پاسخ دهید
گفتار پسندیده
#سؤال_وارده عرض سلام و ادب جناب آقای دکتر پسندیده سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و د
سلام علیکم
وقت شما بخیر
برادر ارجمند جناب آقای عبداللهی از لطف شما سپاسگزارم و بابت تأخیر پوزش میخواهم.🤦♂️
درباره موضوعی که سؤال فرمودید، باید عرض کنم که از نظر بنده ما دو مقام داریم:
🔴 اول پذیرش اجتماعی بودن موضوع است. گویا برخی هنوز فرق بین فردی بودن و اجتماعی بودن این گونه مسائل را درک نمی کنند. این مشکل در رشتههایی مانند روانشناسی به ویژه گرایش بالینی بیشتر از جامعه شناسی و حتی روانشناسی اجتماعی به چشم می خورد. متخصصان روانشناسی اجتماعی در کشور ما نیز بحرانهای اخیر را از دید اجتماعی نگاه کرده و نظرات متفاوتی دارند و یکی از مشکلات را استفاده نکردن از رویکرد اجتماعی حتی در مباحث روانشناسی می دانند.
مشکل فردی یا اجتماعی بودن، حتی در فقه نیز وجود دارد؛ فقه فردی با فقه اجتماعی تفاوت دارد. وجه تمایز امام خمینی (ره) این بود که فقه را اجتماعی میدید و لذا برخی احکام متفاوت با دیگر فقها داشتند.... و انقلاب اسلامی را بر پایه حرکتهای اجتماعی شروع، رشد و به پیروزی رساند و به همین جهت با حرکتهای مسلحانه مخالف بود....
در بحث ایمان نیز اخیراً مفهوم ایمان اجتماعی مطرح و با ایمان فردی متمایز دانسته شده است....
✅ غرض این که بین فردی دیدن و اجتماعی دیدن موضوعات، تفاوت وجود دارد. مشکل برخی این است که این را ادراک نمی کنند. در موضوع عفاف و حجاب، گام نخست پاسخ به این پرسش است که این یک مسئله فردی است یا اجتماعی؟ مسئله اجتماعی الزامات و اقتضائات خاص خود را دارد. (اینجا بخوانید)
⚠️ و نیز مشکل دیگر این است که ما جامعه را سیاه و سفید، و دیو و فرشته می بینیم. همه افراد یا معتقد به حجاباند و یا اجیر دشمن! این سبک دستهبندی، گذشته از این که مطابق دیدگاه اسلام نیست(بشنوید)، افراد را به سمت استراتژی باتوم و حرکت انتظامی و قضائی سوق میدهد که مقام معظم راهبری به صراحت آن را در باره بدنه جامعه رد کردند.(بخوانید)
👈 همچنین در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود که مردم را در بحران اخیر، دسته بندی سهگانه کردند و جالب ایکه بیشترین آنها در گروه افراد ناآگاه قرار گرفتند، نه معاند یا اراذل و اوباش(: معدودی آدمهای مغرض، تعداد بیشتری آدمهای غافل و احساساتی و کمعمق و جمعی هم اراذل و اوباش)! اینجاست که راهبرد ایشان «تبیین» است و به صراحت راهبرد باتوم را نفی می کنند؛ هر چند برخی این را نیز برنمیتابند و مطابق نظر خودشان تفسیر میکنند!
غرض این که در گام نخست مسئله رسیدن به این فهم است که این قصه یک قصه اجتماعی است، نه امنیتی و جنایی(جز تعداد اندکی اجیرشده که باید با آنها برخورد قضائی صورت گیرد)! وقتی به تحلیل و تشخیص رهبری معظم انقلاب، تعداد بیشتر ناآگاه هستند، باید راهبرد تبیین اجتماعی را در پیش گرفت. آنچه بنده تا کنون برآن پافشردهام، بیشتر همین نکته بوده است.
❇️ اما سؤال درست شما این که برای اقناع اجتماعی چه باید کرد، گام دوم است. برای این گام، ممکن است پیشنهادهایی بتوان داد، اما معتقدم این یک کار تیمیِ ترکیبی است. مکرر گفتهام که مراکز علمی دینی باید لجنه هایی مرکب از روانشناسان، جامعه شناسان، متخصصان علوم تربیتی و علوم اسلامی و علوم ارتباطات تشکیل دهند و به صورت بین رشتهای به طراحی برنامهای منسجم و ترکیبی اقدام نمایند. این برنامه در چند سال می تواند به مرور و به صورت ریشه ای مشکل را برطرف کند.
🔹برای شما تجربه انضباط ترافیکی دوران آقای قالبیاف در نیروی انتظامی را یادآور می شوم؛ وقتی ایشان فقط بستن کمربند را اجباری و با متخلفان برخورد انتظامی کرد، با مقاومت و مخالفت مردم مواجه شد. آنقدر هوشمند بودند که میزان الزام انتظامی را به حالت قبل برگرداندند و اقدامات فرهنگساز مانند کلیپهای تلویزیونی و ... را طراحی و به اجرا درآوردند و در طی حدود 4 سال (ظاهرا کمتر از نرم جهانی) نتیجه گرفتند و پس از این، در یکی از همان سالها فرمانده راهنمایی و رانندگی وقت در تعطیلات عید (که برای مردم خیلی خیلی مهم است) اعلام کرد اگر کسی تخلف کند، وسیله نقلیه او را در طول تعطیلات توقیف می کنیم و کسی اعتراض نکرد! علت موفقیت، مقدم ساختن فرهنگ سازی بود و این که کار انتظامی را چند گام عقبتر از کار فرهنگ سازی قرار دادند.
✳️ بنده به نوبه خود سعی کرده ام برخی حوزه های لازم برای برنامه ریزی فرهنگی را نشان دهم، اما قطعا کامل و جامع نیست. حتی الزام اجتماعی و انتظامی را نیز جزئی در بسته اجتماعی عفاف میدانم؛ البته در جای تعریف شده خود. بیتردید این کار نیاز به کارگروهی از متخصصانی دارد که پیشتر اشاره کردم.
بار دیگر از شما سپاسگزارم و امیدوارم همه ما با درک صحیح موقعیت، با راهکاری مشخص و سنجیده دست یابیم.
#نظر_وارده
سلام و درود و عرض ادب خدمت استاد ارجمند جناب اقای پسندیده
بنده نظرات شما را پیرامون موضوع حجاب دنبال میکنم و از مطالب شما برداشتم این هست که در حوزه دین و انسان شناسی علاوه بر مطالعه و تحقیق، بین مردم عمیقأ زندگی کردید، خود رو جدای مردم نمیدانید و انسان دوست هستید این که یک روحانی اینقدر باز فکر کند و از تعصب به دور باشد خیلی ارزشمند هست. از این که در مسیر رشد و آگاهی دانشجویان و مردم وقت میگذارید و زحمت میکشید سپاسگزارم خدا قوت.
افرادی که پوسته دین را گرفتند و اصل را رها کردند ولو این که تحصیلات بالا داشته باشند و یا لباس روحانی پوشیده باشند و سالها در دین مطالعه کرده باشند با کسانی که بطن دین را درک کردند به توافق نمیرسند.
بگیر و ببند و ضربتی عمل کردن شیوه کسانی هست که حوصله ندارند وقت بگذارند و تبیین کنند اصلا مطلبی برای تبیین ندارند چون پوسته دین را گرفتند در واقع این افراد با بخشهایی از درون خودشان میجنگند بعد این تعارض و جنگ درونی در بیرون آشکار میشود. انسان تا با خودش به صلح نرسیده باشد نمیتواند با دختر جوانش با خواهرش و خانم های بیحجاب اطرافش با احترام رفتار بکند، نمیتواند معروف را تبیین کند در نتیجه به زور و اجبار متوسل میشود و با رفتارش امر به منکر و نهی از معروف میکند و به خیال خودش کار خیر میکند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
فرزندپروریبهسبکامامعلی(ع)-بخشچهارم.mp3
21.57M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فرزندپدوری به سبک امام علی(ع)
جلسه چهارم
🔘 سپید و سیاه سبک مصرف
♦️ اینگونه باش! آنگونه نباش!
❤️ پرورش عواطف برای نیازهای دیگران
✅ اهل سماحت باش
سماحت یعنی:
سرعت × سهولت × انعطاف در برآوردن نیاز دیگران
منطق مال من برای نیاز دیگران
سماحت در رفتار:
👈🏻 پاسخ دادن به نیاز دیگران
👈🏻 بذل مال و پرهیز از انباشت آن
⚠️ اهل شُحّ نباش
شُحّ یعنی: حرص × بخل
شُحّ در رفتار:
👈🏻 اسراف دانستن مصرف کم
👈🏻 اتلاف دانستن انفاق
📖 فما السماحة قال: إجابة السائل وبذل النائل
قال : فما الشح قال: أن ترى القليل سرفا وما أنفقت تلفا
📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱.
🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
⭕️ بخش سوم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه
#نظر_وارده
👤 جناب آقای ترحمی اصل
🔵 در این چند روز مطالب کانال، مباحثهای که رخ داد رو خوندم و استفاده کردم و البته با شما موافقم.
🔹خیلی خوشحالم که باب گفتگو در این موضوع رو گشودید، واقعا این نیاز وجود داشت.
❌ متاسفانه دوستان عزیزمون کمتر توجه میکنند که با رفتارهای سخت و باتومی بیشترین ضربه رو به اسلام و انقلاب میزنند.
#یادداشت
📜 تابان بیفروغ
✈️داستان پرواز ۶۲۵۶
🔹 پرواز ۶۲۵۶ شرکت تابان به مقصد مشهد مقدس بنابود در ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ پرواز کند. با حدود ۴۰ دقیقه تأخیر مسافران را سوار کردند.
🔸 پس از مدتی اعلام کردند به خاطر گرمای هوا و افزایش بار، چمدان های مسافران با پرواز بعدی خواهد آمد❗️هر کس مایل است پیاده شده با پرواز بعدی بیاید❗️مسافران که متعجب و مبهوت بودند، 😳 اعتراض داشتند و کسی پاسخگو نبود.
🔴 ظاهرا یک بازی را شروع کرده بودند. پس از مدتی اعلام کردند همه باید پیاده شوند؛ امکان پرواز نیست. ۴ اتوبوس هم اندک اندک برای بردن مسافران رسیدند. تعداد اندکی برای پیاده شدن اقدام و به سمت درب خروج حرکت کردند. بعد از مدتی مشخص شد میخواستند وقتی تعداد مشخصی از مسافران خارج شدند، پرواز را انجام دهند! اکثر آنها که رفته بودند، برگشتند.
♦️ بالاخره پس از مدتی برخی مسافران ایثار کرده و پیاده شدند و هواپیما با ۲ ساعت تأخیر پرواز کرد.
🏷 چند نکته
🔺 هيچکدام از خدمه پرواز آرامش و متانت لازم را در برخورد با اعتراض بهحق مسافران نداشتند.
🔺 سر مهماندار با سراسیمگی و با صدایی حاکی از آشفتگی یکبار با مسافران سخن گفت. وقتی مشکل حل شد، با صدایی متین و آرام اعلامها را انجام دادند!
🔺 هیچ کس نه خلبان و نه مهمانداران با شفافيت و صداقت موضوع را با مردم در میان نگذاشتند و به نوعی پنهان کاری و فریبکاری در کار آنان مشاهده میشد.
چه اشکال داشت مشکل را صادقانه با مردم در ميان میگذاشته و درخواست کمک میکردند؟! مردم سؤال و ابهام داشتند. فقط کسی باید صادقانه با آنها سخن میگفت. با پنهان کاری و طرح فریب که نمیشود با مردم مواجه شد!!
بحران که نبود، حتی مدیریت حلّ مسئله نداشتند. گویا هیچکدام برای این وضعیت برنامهای نداشته و آموزشی ندیدهاند!!
🤔 یاد سالها پیش افتادم که در بازگشت به تهران، هواپیما حدود ۴۰ دقیقه در آسمان تهران میچرخید. مسافران کم کم عصبی و پرخاشگر شدند... اما دریغ از یک جمله توضیح از سوی خلبان و مهمانداران. بعدا مشخص شد باد شدید در سطح زمین مانع فرود شدهاست؛ فقط همین. هنگام خروج، خانم دکتر فتی پشت درب کابین هواپیما ایستاد و با صدای بلند گفت: به آقای خلبان بگویید این مردم گوسفند نیستند.
⚠️ این نمونهای است از سبک حلّ مسئلههای کوچک و شیوه مواجه با مردم.
آیا این شایسته مردم است؟ چرا مهمانداران هواپیما برای این موقعیتهای کوچک آماده نیستند؟ چرا خلبان با مردم سخن نگفت؟ چرا شفاف و صادقانه مسئله را توضیح ندادند؟ و...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😊 #خبرای_خوب
🎥 این #امام_جمعه چقدر عالی خانم هایی که کشف #حجاب کردهاند را امر به معروف و نهی از منکر میکند 👌
درود خدا بر حاج آقا سنجری عزیز 🌹
پ.ن : دیدید وقتی یک امام جمعه یک حرف اشتباهی زد ، رسانه چقدر بهش ضریب داد و همه جا پخش شد ... حالا آیا ما قدرتش رو داریم این سخنان زیبا رو به گوش همه برسونیم؟ ای کاش قدرتش رو داشتیم
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅
https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
💬 پست آقای ترحمی روانشناس،
درباره مسئله اجتماعی این روزها؛ یعنی حجاب و عفاف
👇🏻👇🏻
هدایت شده از امین ترحمی اصل | روانشناس
📆 1402.3.27
🔰 مسئلهی #حجاب و مقاومت بخشی از جامعه
قسمت سوم: آیا با برخوردهای خشن بیحجابی رفع میشود؟
🔷 در قسمت اول و دوم این نوشتار توضیحی در خصوص «وضعیت موجود» و «گروههای مختلف مردم» ارائه نمودم:
1⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/85
2⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/86
🔹 اکنون پس از این تقسیمبندی میخواهم به این سوال پاسخ دهم که آیا جامعهی هدف با «تدبیر تنبیه»، «نهیازمنکر»، «امربهمعروف» و یا حتی «اقدامات فرهنگی» به ارزشهای دینی یا حجاب تن خواهد داد!؟
🔹 همانطور که در قسمت دوم این نوشتار اشاره کردم، گروه سوم در سطوح مختلفی هستند و به تناسب سطحی که در آن قرار دارند عکسالعملهای متفاوتی نشان میدهند، رفتارهایی که شرح و بحثش در این نوشتار نمیگنجد (خفیفِ غیرعلنی و غیرمستقیم، شدیدِ علنی و مستقیم).
🔹 اما در پاسخ به این سوال میتوان با رویکردی شتابزده پاسخی سطحی به آن ارائه نمود و گفت: آری! رفتارهای خشن و سلبی نتیجه خواهند داد، چراکه میتوان با تنبیه و به خطر انداختن منافع اشخاص، بروز بیحجابی را سرکوب و تغییر رفتار اجتماعی ایجاد نمود.
🔹 اما واقعیت اجتنابناپذیر این چنین نیست، چرا که همانطور که در قسمت دوم این نوشتار توضیح دادم، این بخش از جامعه بیحجابی را مُنکر تلقی نمیکند بلکه آن را «نماد اعتراض» و «ارزشمند» میداند، رفتاری که این دو ویژگی را داشته باشد با سرکوب خاموش نمیشود، بنابراین چنین تدبیری حتی اگر به ظاهر نتیجهبخش باشد به دلایل ذیل اثربخش و پایدار نخواهد بود:
1️⃣ کشف حجاب عملاً نُمادی است که بخشی از جامعه برای انتقالِ اعتراض و مخالفت خود برگزیده است، تا وقتی عوامل اعتراضآفرین وجود داشته باشند، مقاومت و اعتراض هم ادامه خواهد داشت.
2️⃣ همانطور که اشاره شد، بعد از رویگردانی از ارزشهای دینی، ارزشگزینی مجدد رخ داده است؛ اساساً مسئلهی ارزش یک امر درونی است و نمیتوان با عواملِ بیرونی ارزش درونی شدهای را تغییر داد (به زورِ تنبیه).
3️⃣ تنبیه نه تنها درمان نیست بلکه نوعی کتمان محسوب میشود! در واقع برخوردهای خشن و سلبی منجر به تغییر رفتار عمقی نمیشوند، به همین دلیل در غیابِ عامل بازدارنده، رفتارِ منع شده، دوباره با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد.
4️⃣ امکان مواجههی مستمر در این موضوع وجود ندارد، چرا که نمیتوان میلیونها انسان را در چنین موضوعی که نه تنها مُنکر تلقی نمیکنند بلکه «نماد مقاومت و اعتراض» میدانند و «ارزشمند» هم میشمارند، همواره پاسبانی نمود.
5️⃣ تنبیه نه تنها علّت رفتار را رفع نمیکند، بلکه با تشدید سه عاملِ ریشهای «بدبینی»، «بیاعتمادی» و «نااُمیدی»، موجب عمیقتر شدن مقاومت و به تبع آن شدیدتر شدن عکسالعملها میشود (شخص با جابهجایی بر روی پیوستار از سطحِ بیتفاوت به سطحِ مخالف و سپس مبارز منتقل میشود).
6️⃣ حاکمیّت توان تنبیه مروجانِ سیستماتیک، قدرتمند و بانفوذ ارزشهای غربی را ندارد! مروّجانی (داخلی) که در طول چند دهه با استفاده از فرصتی که کژکاری حکمرانی در اختیارشان قرار داده است، رشد و قدرت یافته و به صورت شاهرگی و مویرگی گسترش پیدا کردهاند. در واقع عدمِ وحدتِرویه در برخورد با عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی، استاندارد چندگانهای به جامعه مخابره میکند که از تاثیر تنبیه میکاهد (عواملی همچون محتوای دروس دانشگاهی، پیامهای بازرگانی تلوزیون، نمایشِ سبکِ زندگی سلبریتیها و...).
🔶 کلام آخرم را خطاب به تصمیمگیران عرض میکنم، بزرگواران، مَثل «برخوردهای باتومی» یا حتی «اقدامات فرهنگی» بدون حلِ مسائلِ مربوط به «حکمرانی سیاسی اقتصادی»، مَثل «سیلی زدن» یا «یخ ریختن» به کتری در حال جوشی است که زیرش مشعلی روشن است! شاید عامل چنین کاری خود را بسوزاند امّا نمیتواند لذتِ نوشیدنِ آبی گوارا را تجربه کند! راهحل مشخص است، مشعل زیر کتری را خاموش کنید! چالشهای سیاسی اقتصادی را رفع کنید، سپس اقدامات فرهنگی تربیتی موثر انجام دهید، بعد از آن کمی صبر کنید تا بتوانید از نوشیدنِ آبی گوارا لذت ببرید!
▫️ پینوشت: تمام مباحثی که گسترش بیحجابی را نتیجهی عملکرد متولّیان فرهنگی (صداوسیما، سینما، شبکه نمایش خانگی، وزارت فرهنگ، فضای مجازی و...) میداند را درست میدانم اما اختلاف نظری با این عزیزان دارم که تجویزم را متفاوت میکند. ایشان «اهمال فرهنگی» را ریشهی گسترش سبک زندگی غربی میدانند و فکر میکنند که اگر متولّیان فرهنگی قویتر عمل مینمودند چنین چالشی ایجاد نمیشد، اما حقیر، «اهمال و کژکاری حکمرانی سیاسی اقتصادی» را عامل اصلی دانسته و معتقدم اهمال فرهنگی به عنوانِ عاملِ مکمل، چالش موجود را تقویت کرده است. امروز هم کار به جایی رسیده است که فعالیتهای فرهنگی تاثیر متناسبی نمیگذارند و چندان موثر واقع نمیشوند.
〰️〰️〰️〰️〰️
▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
🆔 @tarahomiasl
#یادداشت
👈🏻 از شاخصهای تحليل زمان، سن امامت، عمر امامت و سن شهادت است. هرچه سن کمتر و عمر امامت کوتاهتر باشد، استبداد و خفقان بیشتر است.
◾️ امام جواد(ع):
🔵 در سن ۸ سالگی به امامت رسید
🟢 فقط ۱۷ سال امامت کرد
🔴 و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
🔻 کمترین سن امامت و شهادت، و کوتاهترین عمر امامت!
♦️ این شاخصها نشان از سخت بودن دوران حضرت دارد.
این شرایط تنها برای امام جواد عليهالسلام و نخستین بار رخ داد.
✅ در چنین شرایطی، فرزندی ۸ ساله سکان امامت امت را به دست میگیرد و شیعیان را هدایت میکند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 امام جواد(ع) و پدیده اجتماعی شراکت در زشتی
🔸 هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است.
🔹 اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئلهای اجتماعی تبدیل میشود.
🔺 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل (عمل-تحسین) است که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است.
در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل میشود.
✳️ تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتابدهنده اجتماعی رفتار است.
ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است
⚠️ حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسینگر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسینگر هر دو شریکاند و پیامد منفی برای هر دو نوشته میشود.
🏷 امام جواد علیهالسلام میفرماید:
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ.
هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است.
📙 كشف الغمّه: ج ۲، ص ۳۴۹.
‼️ نکته
❌ تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی کار قبیح میشود. تحسین و تمجید موجب ارزشگذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف میشود. این کار میتواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است.
⛔️ در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بیحجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام میکنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک میکنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشتانگاری تبدیل شود.
➕ همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویهای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است.
⚔️ تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبههای قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در میآیند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
فرزندپروریبهسبکامامعلی-بخشپنجم.mp3
20.64M
#یادداشت
📜 امامت و زندگی
🔸 امام باقر، امامِ زندگی
✏️ آموزش رفتار اجتماعی در کنار فقه، کلام و...
📌 ۵ موقعیت، ۵ رفتار مقابلهای
♦️ شیوههای مقابله در ظلم، خیانت، دروغ، ستایش و نکوهش دیگران
⛔️ اصل: مقابله به مثل نکردن
رفتار ۱: ظلم را با ظلم پاسخ نده
رفتار ۲: خیانت را با خیانت پاسخ نده
✅ اصل: مهار کردن عواطف
رفتار ۳: تکذیب شدن تلخ است؛ اما تو خشمت را مهار کن!
رفتار ۴: تعریف شدن شیرین است؛ اما تو شاد نشو!
رفتار ۵: نکوهش شدن آزاردهنده است؛ اما تو بیتاب نشو!
📖 امام باقر(ع) به جابر جُعفی فرمودند:
یا جَابِرُ ... أُوصِیکَ بِخَمْسٍ:
«ای جابر ... من تو را به پنج چیز نصیحت میکنم؛
1️⃣ إنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ؛
اگر به تو ظلم کردند، تو ظلم نکن،
2️⃣ و إِنْ خَانُوکَ فَلَا تَخُنْ؛
و اگر به تو خیانت کردند، تو خیانت نکن،
3️⃣ و إِنْ کُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ؛
و اگر مردم تو را تکذیب کردند، خشمگین نشو،
4️⃣ و إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ؛
و اگر تو را ستایش کردند شاد نشو،
5️⃣ و إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ.
و اگر تو را نکوهش کردند، بیتاب نشو.»
📗 تحف العقول: صفحه ۲۸۴.
🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#نظرسنجی
با سلام و احترام
از موضوعات مهم تفکر شیعه، اهل بیت(ع) است.
به منظور بررسی چالش اصلی و مسئله اساسی در باره اهل بیت(ع) در دنیای امروز، نظرسنجی زیر طراحی شده است.
لطفا در صورت امکان به آن پاسخ دهید و دیگران را نیز مطلع سازید. 👇
به نظر شما در شرایط کنونی، درباره اهلبیت علیهمالسّلام مسئله و چالش اصلی کدام است؟
👈 لینک نظرسنجی
👆این بررسی مشخص خواهد ساخت که در شرایط حال، بیشتر بر چه محوری باید تمرکز کرد و برنامهریزی نمود.
پیشاپیش سپاسگزارم🙏
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#نظرسنجی با سلام و احترام از موضوعات مهم تفکر شیعه، اهل بیت(ع) است. به منظور بررسی چالش اصلی و مسئل
#نظر_وارده
#دیدگاه_آزاد
کاربران ویراستی
🆔@moshavereha
حذف کارآمدی دین در دنیا و تقلیل ش ب یک خدای صرفا امیدبخش و صرفا بدردآخرت خور .... این خدای هیچ کاره منبع حمایت خارج از گود است و می چرخد ببیند کسی دعایی ندارد و میرود ... خدای بدون تکلیف و قدرت ...
بنقل از استاد عزیزم
🆔@Ym313
مهمترین موضوع امروز ما که امام حسین ع به خاطر آن به شهادت رسید همانا
احیا دین
وفریضه امر به معروف ونهی از منکر است
که اگر انجام گردد بی حیایی وبی حجابی به وسیله آن رفع می گردد و خود بخود حب اهل بیت را به دنبال دارد.
"این العمار"
🆔https://virasty.com/Behtarin_mother
شناخت کم جوانان از اخلاق و رفتاراهل بیت و سبک و سیره زندگی آنان مشکل اصلی است و همچنین ورود تحریفات در احادیث یکی از چالشهای امروزه است
🆔https://virasty.com/Mojtabah
معارف اهل بیت کار آمد و راه گشاست اگر تبیین و به مردم ابلاغ بشه
واین کار علماست
وای بر کمکار کم فروش.
🆔https://virasty.com/Dryasaharkhiz
مشکل مردم ما اینه که کسانی که با معارف اهلبیت آشنا بودهاند یک عمر به جای شناساندن اهلبیت به مردم فقط نوحه خواندهاند و بعضی از احادیثی را که دائم تکرار میکردهاند الان میگویند سند معتبر نداره یعنی زیر پای مردم خالی میشه و .......
البته عزاداری خوبه اما تنها وظیفه علما و مداحان همینه؟؟!!!
🆔https://virasty.com/Dryasaharkhiz
چالش امروز مردم در مورد اهلبیت اینه که میبینند همونهایی که دائماً دم از دین میزدهاند خودشون در رفاه و مادیات غرق شدهاند و به ریش مردم میخندند و همهٔ مقدسات الهی را به بازی میگیرند و البته در زبان به دنبال احیای دین هستند.
🆔https://virasty.com/Dryasaharkhiz
چالش ما در مورد اهلبیت اینه که فقط اسم و رسمشون را میشنویم اما در عملِ خیلی از مردم و مسئولین اثری از روش و منش و سنت اهلبیت نمیبینیم.
💫 بهروزرسانی میشود...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
pasandideh 02 - 05-03-91.MP3
51.91M
#بشنوید
#خاطرهها
#ندبه_های_زندگی
💠 مراسم دعای ندبه
🏠 منزل دکتر گلزاری
📜 تابآوری و زندگی (۲)
سختیها اجتنابناپذیر
پیامدهای بیتابی
راه خروج از بحرانها
روشهای تقویت تابآوری:
2⃣ خدا - اعتمادی
تقویت اعتمادی
تابآوری نیازمند تکیهگاه
هنر انتخاب تکیهگاه
تکیهگاه مطمئن چیست؟
خدا؛ کفایت کننده
خدا را ببین و مشکلات را تحمل کن
3⃣ تنظیم انتظارات
تقویت تعدیلی (تعدیل انتظارات)
ناهماهنگی انتظارات با واقعیتها، عامل بیتابی
دنیا خانه خاله نیست
اینجا دنیاست، بهشت نیست
هماهنگی انتظارات با واقعیتها، عامل تقویت توان
🗓 ۱۳۹۱/۰۳/۰۵
⭕️ جلسه اول 👈 کلیک کنید
🏻 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فرزندپروریبهسبکامامعلی-بخشششم.mp3
40.15M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع)
جلسه ششم
⁉️ کلفت چیست؟
✅ باری خوب و بامشقت، بر دوش کشیدن
⁉️ تکلّفها و تکلیفهای زندگی؟
🟢 تکلیف: باری ثمربخش بر دوش کشیدن
🔴 تکلّف، باری بیثمر و بیهوده بر دوش کشیدن
🔷 قدرت تشخیص تکلّف از تکلیف
⁉️ شاخص رفتاری تکلف؟
1️⃣ تمسک به کسی که ایمنی نبخشد!
در زندگی به چه کسانی تمسک میکنیم؟
2️⃣ پرداختن به کار بیفایده و بیهوده
در زندگی چگونه سلوک میکنیم؟
✳️ ایمنی و سودمندی، دو نیاز اساسی زندگی
📖 قالَ: فَمَا الكُلفَةُ؟ قالَ: التَّمَسُّكُ بِمَن لا يُؤمِنُكَ والنَّظَرُ فيما لا يَعنيكَ.
فرمود: تكلّف چيست؟
گفت: چنگ زدن به آنچه تو را ايمن نمى سازد
و توجه به چيزهايى كه به كار تو نمى آيد.
📘 معاني الأخبار، صفحه ۴۰۱، حدیث ۶۲
🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
⭕️ جلسه پنجم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
#غدیرشناسی
📜 کلاس غدیر (۱)
🍀 غدیر و بعثت
🍀 امامت و رسالت
⭕️ فهم حقیقت غدیر، بدون بعثت ناممکن و ناقص است.
🔻 غدیر، فقط تعیین زمامدار بعدی نبود، ادامهی بعثت بود.
🔺 بدون غدیر، رسالت ناقص و ناتمام است و رسالت ناتمام یعنی هیچ!
♻️ امامت، مکمّل رسالت و «ولیّ» مکمّل «نبیّ» است.
📖 اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
#غدیرشناسی
📜 کلاس غدیر (۲)
⭕️ فهم حقیقت غدیر بدون بعثت ناممکن و ناقص
⭐️ غدیر، ضمانتنامه رسالت
💫 غدیر، ضامن تداوم رسالت است.
بدون امامت، رسالت امنیت ندارد.
رسالت
با امامت، یعنی ناامیدی دشمن
و بدون امامت یعنی طمع دشمن
📖 الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
#غدیرشناسی
📜 کلاس غدیر (۳)
⭕️ فهم حقیقت غدیر بدون بعثت ناممکن و ناقص
⚠️ رسالت منهای ولایت، یعنی هیچ! یعنی رسالت ناتمام!
✳️ ریاضیات غدیر
♦️ رسالت ➖ امامت ⬅️ صفر
♦️ رسالت ➕ امامت ⬅️ همه چیز
📖 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ
🟢 و محمد (ص)
🔻 نگران واکنش مردم،
🔻 نگران نپذیرفتن،
🔻 نگران کافرانِ اسلامنما
🔷 و خدا ایمنیبخش محمد(ص)
📖 وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
#غدیرشناسی
📜 کلاس غدیر (۴)
بیعت غدیر
❌ نه برای حق مشروعیت
❌ و نه برای جواز تصدی
✅ بلکه برای تأمین اقتدار اجتماعی
🔸 امامت، به حمایت و همراهی مردم نیاز دارد تا به اقتدار اجرایی دست یابد
🕋 الله، منشأ ولایت و حق حاکمیت علی(ع)
💪🏻 و مردم منبع اقتدار ولایت علی(ع)
📕 کتاب بیعت و قدرت را بخوانید.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی