eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
274 عکس
94 ویدیو
6 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
فرزندپروری‌به‌سبک‌امام‌علی(ع)-بخش‌‌چهارم.mp3
21.57M
📜 فرزندپدوری‌ به‌ سبک‌ امام‌ علی(ع)‌ جلسه چهارم 🔘 سپید و سیاه سبک مصرف ♦️ این‌گونه‌ باش! آن‌گونه نباش! ❤️ پرورش عواطف برای نیازهای دیگران ✅ اهل سماحت باش سماحت یعنی: سرعت × سهولت × انعطاف در برآوردن نیاز دیگران منطق مال من برای نیاز دیگران سماحت در رفتار: 👈🏻 پاسخ دادن به نیاز دیگران 👈🏻 بذل مال و پرهیز از انباشت آن ⚠️ اهل شُحّ نباش شُحّ یعنی: حرص × بخل شُحّ در رفتار: 👈🏻 اسراف دانستن مصرف کم 👈🏻 اتلاف دانستن انفاق 📖 فما السماحة قال: إجابة السائل وبذل النائل قال : فما الشح قال: أن ترى القليل سرفا وما أنفقت تلفا 📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱. 🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ⭕️ بخش سوم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه
👤 جناب آقای ترحمی اصل 🔵 در این چند روز مطالب کانال، مباحثه‌ای که رخ داد رو خوندم و استفاده کردم و البته با شما موافقم. 🔹خیلی خوشحالم که باب گفتگو در این موضوع رو گشودید، واقعا این نیاز وجود داشت. ❌ متاسفانه دوستان عزیزمون کمتر توجه می‌کنند که با رفتارهای سخت و باتومی بیشترین ضربه رو به اسلام و انقلاب می‌زنند.
📜 تابان بی‌فروغ ✈️داستان پرواز ۶۲۵۶ 🔹 پرواز ۶۲۵۶ شرکت تابان به مقصد مشهد مقدس بنابود در ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ پرواز کند. با حدود ۴۰ دقیقه تأخیر مسافران‌ را سوار کردند. 🔸 پس از مدتی اعلام کردند به خاطر گرمای هوا و افزایش بار، چمدان های مسافران با پرواز بعدی خواهد آمد❗️هر کس مایل است پیاده شده با پرواز بعدی بیاید❗️مسافران که متعجب و مبهوت بودند، 😳 اعتراض داشتند و کسی پاسخگو نبود. 🔴 ظاهرا یک بازی را شروع کرده بودند. پس از مدتی اعلام کردند همه‌ باید پیاده شوند؛ امکان پرواز نیست. ۴ اتوبوس هم اندک اندک برای بردن مسافران رسیدند. تعداد اندکی برای پیاده شدن اقدام و به سمت درب خروج حرکت کردند. بعد از مدتی مشخص شد می‌خواستند وقتی تعداد مشخصی از مسافران خارج شدند، پرواز را انجام دهند! اکثر آنها که رفته بودند، برگشتند. ♦️ بالاخره پس از مدتی برخی مسافران ایثار کرده و پیاده شدند و هواپیما با ۲ ساعت تأخیر پرواز کرد. 🏷 چند نکته 🔺 هيچکدام از خدمه پرواز آرامش و متانت لازم را در برخورد با اعتراض به‌حق مسافران نداشتند. 🔺 سر مهمان‌دار با سراسیمگی و با صدایی حاکی از آشفتگی یک‌بار با مسافران سخن گفت. وقتی مشکل حل شد، با صدایی متین و آرام اعلام‌ها را انجام دادند! 🔺 هیچ کس نه خلبان و نه مهمانداران با شفافيت و صداقت موضوع را با مردم در میان نگذاشتند و به نوعی پنهان کاری و فریب‌کاری در کار آنان‌ مشاهده می‌شد. چه اشکال داشت مشکل را صادقانه با مردم در ميان می‌گذاشته و درخواست کمک می‌کردند؟! مردم سؤال و ابهام داشتند. فقط کسی باید صادقانه با آنها سخن می‌گفت. با پنهان کاری و طرح فریب که نمی‌شود با مردم مواجه شد!! بحران که نبود، حتی مدیریت حلّ مسئله نداشتند. گویا هیچکدام برای این وضعیت برنامه‌ای نداشته و آموزشی ندیده‌اند!! 🤔 یاد سال‌ها پیش افتادم که در بازگشت به تهران، هواپیما حدود ۴۰ دقیقه در آسمان تهران می‌چرخید. مسافران کم کم عصبی و پرخاشگر شدند... اما دریغ از یک جمله توضیح از سوی خلبان و مهمانداران. بعدا مشخص شد باد شدید در سطح زمین مانع فرود شده‌است؛ فقط همین. هنگام خروج، خانم دکتر فتی پشت درب کابین هواپیما ایستاد و با صدای بلند گفت: به آقای خلبان بگویید این مردم گوسفند نیستند. ⚠️ این نمونه‌ای است از سبک حلّ مسئله‌های کوچک و شیوه مواجه با مردم. آیا این شایسته مردم است؟ چرا مهمانداران هواپیما برای این موقعیت‌های کوچک آماده نیستند؟ چرا خلبان با مردم سخن نگفت؟ چرا شفاف و صادقانه مسئله را توضیح ندادند؟ و... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😊 🎥 این چقدر عالی خانم هایی که کشف کرده‌اند را امر به معروف و نهی از منکر میکند 👌 درود خدا بر حاج آقا سنجری عزیز 🌹 پ.ن : دیدید وقتی یک امام جمعه یک حرف اشتباهی زد ، رسانه چقدر بهش ضریب داد و همه جا پخش شد ..‌. حالا آیا ما قدرتش رو داریم این سخنان زیبا رو به گوش همه برسونیم؟ ای کاش قدرتش رو داشتیم ┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅ https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
💬 پست آقای ترحمی روان‌شناس، درباره مسئله اجتماعی این روزها؛ یعنی حجاب و عفاف 👇🏻👇🏻
📆 1402.3.27 🔰 مسئله‌ی و مقاومت بخشی از جامعه قسمت سوم: آیا با برخوردهای خشن بی‌حجابی رفع می‌شود؟ 🔷 در قسمت‌ اول و دوم این نوشتار توضیحی در خصوص «وضعیت موجود» و «گروه‌های مختلف مردم» ارائه نمودم: 1⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/85 2⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/86 🔹 اکنون پس از این تقسیم‌بندی می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که آیا جامعه‌ی هدف با «تدبیر تنبیه»، «نهی‌ازمنکر»، «امربه‌معروف» و یا حتی «اقدامات فرهنگی» به ارزش‌های دینی یا حجاب تن خواهد داد!؟ 🔹 همانطور که در قسمت دوم این نوشتار اشاره کردم، گروه سوم در سطوح مختلفی هستند و به تناسب سطحی که در آن قرار دارند عکس‌العمل‌های متفاوتی‌ نشان می‌دهند، رفتارهایی که شرح و بحثش در این نوشتار نمی‌گنجد (خفیفِ غیرعلنی و غیرمستقیم، شدیدِ علنی و مستقیم). 🔹 اما در پاسخ به این سوال می‌توان با رویکردی شتاب‌زده پاسخی سطحی به آن ارائه نمود و گفت: آری! رفتارهای خشن و سلبی نتیجه خواهند داد، چراکه می‌توان با تنبیه و به خطر انداختن منافع اشخاص، بروز بی‌حجابی را سرکوب و تغییر رفتار اجتماعی ایجاد نمود. 🔹 اما واقعیت اجتناب‌ناپذیر این چنین نیست، چرا که همانطور که در قسمت دوم این نوشتار توضیح دادم، این بخش از جامعه بی‌حجابی را مُنکر تلقی نمی‌کند بلکه آن را «نماد اعتراض» و «ارزشمند» می‌داند، رفتاری که این دو ویژگی‌ را داشته باشد با سرکوب خاموش نمی‌شود، بنابراین چنین تدبیری حتی اگر به ظاهر نتیجه‌بخش باشد به دلایل ذیل اثربخش و پایدار نخواهد بود: 1️⃣ کشف حجاب عملاً نُمادی است که بخشی از جامعه برای انتقالِ اعتراض و مخالفت خود برگزیده‌ است، تا وقتی عوامل اعتراض‌آفرین وجود داشته باشند، مقاومت و اعتراض هم ادامه خواهد داشت. 2️⃣ همانطور که اشاره شد، بعد از روی‌گردانی از ارزش‌های دینی، ارزش‌گزینی مجدد رخ داده است؛ اساساً مسئله‌ی ارزش‌ یک امر درونی است و نمی‌توان با عواملِ بیرونی ارزش درونی شده‌ای را تغییر داد (به زورِ تنبیه). 3️⃣ تنبیه نه تنها درمان نیست بلکه نوعی کتمان محسوب می‌شود!‌ در واقع برخوردهای خشن و سلبی منجر به تغییر رفتار عمقی نمی‌شوند، به همین دلیل در غیابِ عامل بازدارنده، رفتارِ منع شده، دوباره با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد. 4️⃣ امکان مواجهه‌ی مستمر در این موضوع وجود ندارد، چرا که نمی‌توان میلیون‌ها انسان را در چنین موضوعی که نه تنها مُنکر تلقی نمی‌کنند بلکه «نماد مقاومت و اعتراض» می‌دانند و «ارزشمند» هم می‌شمارند، همواره پاسبانی نمود. 5️⃣ تنبیه نه تنها علّت رفتار را رفع نمی‌کند، بلکه با تشدید سه عاملِ ریشه‌ای «بدبینی»، «بی‌اعتمادی» و «نااُمیدی»، موجب عمیق‌تر شدن مقاومت و به تبع آن شدیدتر شدن عکس‌العمل‌ها می‌شود (شخص با جابه‌جایی بر روی پیوستار از سطحِ بی‌تفاوت به سطحِ مخالف و سپس مبارز منتقل می‌شود). 6️⃣ حاکمیّت توان تنبیه مروجانِ سیستماتیک، قدرتمند و بانفوذ ارزش‌های غربی را ندارد! مروّجانی (داخلی) که در طول چند دهه با استفاده از فرصتی که کژکاری حکمرانی در اختیارشان قرار داده است، رشد و قدرت یافته‌ و به صورت شاهرگی و مویرگی گسترش پیدا کرده‌اند. در واقع عدمِ وحدت‌ِرویه در برخورد با عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی، استاندارد چندگانه‌ای به جامعه مخابره می‌کند که از تاثیر تنبیه می‌کاهد (عواملی همچون محتوای دروس دانشگاهی، پیام‌های بازرگانی تلوزیون، نمایشِ سبکِ زندگی سلبریتی‌ها و...). 🔶 کلام آخرم را خطاب به تصمیم‌گیران عرض می‌کنم، بزرگواران، مَثل «برخوردهای باتومی» یا حتی «اقدامات فرهنگی» بدون حلِ مسائلِ مربوط به «حکمرانی سیاسی اقتصادی»، مَثل «سیلی زدن» یا «یخ ریختن» به کتری در حال جوشی است که زیرش مشعلی روشن است! شاید عامل چنین کاری خود را بسوزاند امّا نمی‌تواند لذتِ نوشیدنِ آبی گوارا را تجربه کند! راه‌حل مشخص است، مشعل زیر کتری را خاموش کنید! چالش‌های سیاسی اقتصادی را رفع کنید، سپس اقدامات فرهنگی تربیتی موثر انجام دهید، بعد از آن کمی صبر کنید تا بتوانید از نوشیدنِ آبی گوارا لذت ببرید! ▫️ پی‌نوشت: تمام مباحثی که گسترش بی‌حجابی را نتیجه‌ی عملکرد متولّیان فرهنگی (صداوسیما، سینما، شبکه نمایش خانگی، وزارت فرهنگ، فضای مجازی و...) می‌داند را درست می‌دانم اما اختلاف نظری با این عزیزان دارم که تجویزم را متفاوت می‌کند. ایشان «اهمال فرهنگی» را ریشه‌ی گسترش سبک زندگی غربی می‌دانند و فکر می‌کنند که اگر متولّیان فرهنگی قوی‌تر عمل می‌نمودند چنین چالشی ایجاد نمی‌شد، اما حقیر، «اهمال و کژکاری حکمرانی سیاسی اقتصادی» را عامل اصلی دانسته و معتقدم اهمال فرهنگی به عنوانِ عاملِ مکمل، چالش موجود را تقویت‌ کرده است. امروز هم کار به جایی رسیده است که فعالیت‌‌های فرهنگی تاثیر متناسبی نمی‌گذارند و چندان موثر واقع نمی‌شوند. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
👈🏻 از شاخص‌های تحليل زمان، سن امامت، عمر امامت و سن شهادت‌ است. هرچه سن کم‌تر و عمر امامت کوتاه‌تر باشد، استبداد و خفقان بیشتر است. ◾️ امام جواد(ع): 🔵 در سن ۸ سالگی به امامت رسید 🟢 فقط ۱۷ سال امامت کرد 🔴 و در ۲۵ سالگی به شهادت‌ رسید. 🔻 کم‌ترین سن امامت و شهادت، و کوتاه‌ترین عمر امامت! ♦️ این شاخص‌ها نشان از سخت بودن دوران حضرت دارد. این شرایط تنها برای امام جواد عليه‌السلام و نخستین بار رخ داد. ✅ در چنین شرایطی، فرزندی ۸ ساله سکان امامت امت را به دست می‌گیرد و شیعیان را هدایت می‌کند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 امام جواد(ع) و پدیده اجتماعی شراکت در زشتی 🔸 هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است. 🔹 اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل می‌شود. 🔺 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل (عمل-تحسین) است که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است. در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل می‌شود. ✳️ تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتاب‌دهنده اجتماعی رفتار است. ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است ⚠️ حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسین‌گر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسین‌گر هر دو شریک‌اند و پیامد منفی برای هر دو نوشته می‌شود. 🏷 امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ. هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است. 📙 كشف الغمّه: ج ۲، ص ۳۴۹. ‼️ نکته ❌ تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی کار قبیح می‌شود. تحسین و تمجید موجب ارزش‌گذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف می‌شود. این کار می‌تواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است. ⛔️ در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بی‌حجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام می‌کنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک می‌کنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشت‌انگاری تبدیل شود. ➕ همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویه‌ای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است. ⚔️ تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبه‌های قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در می‌آیند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
#بشنوید #خاطره‌ها #ندبه‌_های_زندگی 💠 مراسم دعای ندبه 🏠 منزل دکتر گلزاری 📜 تاب‌آوری و زندگی(۱) ❓ تاب‌آوری چیست؟ چه نقشی در زندگی دارد؟ چرا باید تاب‌آور بود؟ ✅ تاب‌آوری، انتخاب نیست، ضرورت است! چون: 👈🏻 سختی‌ها اجتناب ناپذیرند 👈🏻 موفقیت مرهون تلاش و سختی‌ها است
فرزندپروری‌به‌سبک‌امام‌علی-‌بخش‌پنجم.mp3
20.64M
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه پنجم 🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۰۲ ⭕️ جلسه چهارم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#بشنوید #سبک_زندگی ♦️ بخش اول پرورش بعد اقتصادی فرزندان حکمت‌های اقتصادی ♦️الدقه: انسان کم‌خیر 📊 شاخص رفتاری: ‼️ مطالبه طلب اندک خود از دیگران 🔒پرهیز از دادن چیز اندک خود به دیگران
📜 امامت و زندگی 🔸 امام باقر، امامِ زندگی ✏️ آموزش رفتار اجتماعی در کنار فقه، کلام و... 📌 ۵ موقعیت، ۵ رفتار مقابله‌ای ♦️ شیوه‌های مقابله در ظلم، خیانت، دروغ، ستایش و نکوهش دیگران ⛔️ اصل: مقابله به مثل نکردن رفتار ۱: ظلم را با ظلم پاسخ نده رفتار ۲: خیانت را با خیانت پاسخ نده ✅ اصل: مهار کردن عواطف رفتار ۳: تکذیب شدن تلخ است؛ اما تو خشمت را مهار کن! رفتار ۴: تعریف شدن شیرین است؛ اما تو شاد نشو! رفتار ۵: نکوهش شدن آزاردهنده است؛ اما تو بی‌تاب نشو! 📖 امام باقر(ع) به جابر جُعفی فرمودند: یا جَابِرُ ... أُوصِیکَ بِخَمْسٍ: «ای جابر ... من تو را به پنج چیز نصیحت می‌کنم؛ 1️⃣ إنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ؛ اگر به تو ظلم کردند، تو ظلم نکن، 2️⃣ و إِنْ خَانُوکَ فَلَا تَخُنْ؛ و اگر به تو خیانت کردند، تو خیانت نکن، 3️⃣ و إِنْ کُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ؛ و اگر مردم تو را تکذیب کردند، خشمگین نشو، 4️⃣ و إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ؛ و اگر تو را ستایش کردند شاد نشو، 5️⃣ و إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ. و اگر تو را نکوهش کردند، بی‌تاب نشو.» 📗 تحف العقول: صفحه ۲۸۴. 🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۰۵ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
با سلام و احترام از موضوعات مهم تفکر شیعه، اهل بیت(ع) است. به منظور بررسی چالش اصلی و مسئله اساسی در باره اهل بیت(ع) در دنیای امروز، نظرسنجی زیر طراحی شده است. لطفا در صورت امکان به آن پاسخ دهید و دیگران را نیز مطلع سازید. 👇 به نظر شما در شرایط کنونی، درباره اهل‌بیت علیهم‌السّلام مسئله و چالش اصلی کدام است؟ 👈 لینک نظرسنجی 👆این بررسی مشخص خواهد ساخت که در شرایط حال، بیشتر بر چه محوری باید تمرکز کرد و برنامه‌ریزی نمود. پیشاپیش سپاسگزارم🙏 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#نظرسنجی با سلام و احترام از موضوعات مهم تفکر شیعه، اهل بیت(ع) است. به منظور بررسی چالش اصلی و مسئل
کاربران ویراستی 🆔@moshavereha حذف کارآمدی دین در دنیا و تقلیل ش ب یک خدای صرفا امیدبخش و صرفا بدردآخرت خور .... این خدای هیچ کاره منبع حمایت خارج از گود است و می چرخد ببیند کسی دعایی ندارد و میرود ... خدای بدون تکلیف و قدرت ... بنقل از استاد عزیزم 🆔@Ym313 مهمترین موضوع امروز ما که امام حسین ع به خاطر آن به شهادت رسید همانا احیا دین وفریضه امر به معروف ونهی از منکر است که اگر انجام گردد بی حیایی وبی حجابی به وسیله آن رفع می گردد و خود بخود حب اهل بیت را به دنبال دارد. "این العمار" 🆔https://virasty.com/Behtarin_mother شناخت کم جوانان از اخلاق و رفتاراهل بیت و سبک و سیره زندگی آنان مشکل اصلی است و همچنین ورود تحریفات در احادیث یکی از چالش‌های امروزه است 🆔https://virasty.com/Mojtabah معارف اهل بیت کار آمد و راه گشاست اگر تبیین و به مردم ابلاغ بشه واین کار علماست وای بر کمکار کم فروش. 🆔https://virasty.com/Dryasaharkhiz مشکل مردم ما اینه که کسانی که با معارف اهلبیت آشنا بوده‌اند یک عمر به جای شناساندن اهل‌بیت به مردم فقط نوحه خوانده‌اند و بعضی از احادیثی را که دائم تکرار میکرده‌اند الان می‌گویند سند معتبر نداره یعنی زیر پای مردم خالی میشه و ....... البته عزاداری خوبه اما تنها وظیفه علما و مداحان همینه؟؟!!! 🆔https://virasty.com/Dryasaharkhiz چالش امروز مردم در مورد اهل‌بیت اینه که می‌بینند همونهایی که دائماً دم از دین میزده‌اند خودشون در رفاه و مادیات غرق شده‌اند و به ریش مردم میخندند و همهٔ مقدسات الهی را به بازی می‌گیرند و البته در زبان به دنبال احیای دین هستند. 🆔https://virasty.com/Dryasaharkhiz چالش ما در مورد اهل‌بیت اینه که فقط اسم و رسمشون را می‌شنویم اما در عملِ خیلی از مردم و مسئولین اثری از روش و منش و سنت اهل‌بیت نمی‌بینیم. 💫 به‌روزرسانی می‌شود... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
pasandideh 02 - 05-03-91.MP3
51.91M
💠 مراسم دعای ندبه 🏠 منزل دکتر گلزاری 📜 تاب‌آوری و زندگی (۲) سختی‌ها اجتناب‌ناپذیر پیامدهای بی‌تابی راه خروج از بحران‌ها روش‌های تقویت تاب‌آوری: 2⃣ خدا - اعتمادی تقویت اعتمادی تاب‌آوری نیازمند تکیه‌گاه هنر انتخاب تکیه‌گاه تکیه‌گاه مطمئن چیست؟ خدا؛ کفایت کننده خدا را ببین و مشکلات را تحمل کن 3⃣ تنظیم انتظارات تقویت تعدیلی (تعدیل انتظارات) ناهماهنگی انتظارات با واقعیت‌ها، عامل بی‌تابی دنیا خانه خاله نیست اینجا دنیاست، بهشت نیست هماهنگی انتظارات با واقعیت‌ها، عامل تقویت توان 🗓 ۱۳۹۱/۰۳/۰۵ ⭕️ جلسه اول 👈ŸŸ کلیک کنید 🏻 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فرزندپروری‌به‌سبک‌امام‌علی-بخش‌ششم.mp3
40.15M
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه ششم ⁉️ کلفت چیست؟ ✅ باری خوب و بامشقت‌، بر دوش کشیدن ⁉️ تکلّف‌ها و تکلیف‌های زندگی؟ 🟢 تکلیف: باری ثمربخش بر دوش کشیدن 🔴 تکلّف، باری بی‌ثمر و بیهوده بر دوش کشیدن 🔷 قدرت تشخیص تکلّف از تکلیف ⁉️ شاخص رفتاری تکلف؟ 1️⃣ تمسک به کسی که ایمنی نبخشد! در زندگی به چه کسانی تمسک می‌کنیم؟ 2️⃣ پرداختن به کار بی‌فایده و بیهوده در زندگی چگونه سلوک می‌کنیم؟ ✳️ ایمنی و سودمندی، دو نیاز اساسی زندگی 📖 قالَ‌: فَمَا الكُلفَةُ؟ قالَ‌: التَّمَسُّكُ بِمَن لا يُؤمِنُكَ والنَّظَرُ فيما لا يَعنيكَ‌. فرمود: تكلّف چيست‌؟ گفت: چنگ زدن به آنچه تو را ايمن نمى سازد و توجه به چيزهايى كه به كار تو نمى آيد. 📘 معاني الأخبار، صفحه ۴۰۱، حدیث ۶۲ 🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ ⭕️ جلسه پنجم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📜 کلاس غدیر (۱) 🍀 غدیر و بعثت 🍀 امامت و رسالت ⭕️ فهم حقیقت غدیر، بدون بعثت ناممکن و ناقص است. 🔻 غدیر، فقط تعیین زمامدار بعدی نبود، ادامه‌ی بعثت بود. 🔺 بدون غدیر، رسالت ناقص و ناتمام است و رسالت ناتمام یعنی هیچ! ♻️ امامت، مکمّل رسالت و «ولیّ» مکمّل «نبیّ» است. 📖 اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 کلاس غدیر (۲) ⭕️ فهم حقیقت غدیر بدون بعثت ناممکن و ناقص ⭐️ غدیر، ضمانت‌نامه رسالت 💫 غدیر، ضامن تداوم رسالت است. بدون امامت، رسالت امنیت ندارد. رسالت با امامت، یعنی ناامیدی دشمن و بدون امامت یعنی طمع دشمن 📖 الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 کلاس غدیر (۳) ⭕️ فهم حقیقت غدیر بدون بعثت ناممکن و ناقص ⚠️ رسالت منهای ولایت، یعنی هیچ! یعنی رسالت ناتمام! ✳️ ریاضیات غدیر ♦️ رسالت ➖ امامت ⬅️ صفر ♦️ رسالت ➕ امامت ⬅️ همه چیز 📖 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ 🟢 و محمد (ص) 🔻 نگران واکنش مردم، 🔻 نگران نپذیرفتن، 🔻 نگران کافرانِ اسلام‌نما 🔷 و خدا ایمنی‌بخش محمد(ص) 📖 وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 کلاس غدیر (۴) بیعت غدیر ❌ نه برای حق مشروعیت ❌ و نه برای جواز تصدی ✅ بلکه برای تأمین اقتدار اجتماعی 🔸 امامت، به حمایت و همراهی مردم نیاز دارد تا به اقتدار اجرایی دست یابد 🕋 الله، منشأ ولایت و حق حاکمیت علی(ع) 💪🏻 و مردم منبع اقتدار ولایت علی(ع) 📕 کتاب بیعت و قدرت را بخوانید. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
✍🏻 دکتر عباس پسندیده در کتاب «بیعت و قدرت» به دنبال بررسی رابطه مفهوم بیعت از میان مبانی فقهی اسلامی و مسئله قدرت به عنوان مفهوم اصلی امر سیاسی است، این کتاب دارای یک مقدمه و سه فصل می‌باشد. در فصل اول، «کلیات» پژوهش مانند تعریف مفهوم بیعت از منظر لغوی و اصطلاحی، انواع بیعت، عقد یا ایقاع بودن بیعت و لازم و یا جایز شمردن آن مورد تفحص قرار گرفته است. 2⃣ در فصل دوم «ماهیت بیعت» مورد پژوهش قرار گرفته است؛ در این فصل نویسنده انواع الگوهای بیعت را مورد توجه قرار داده و برای فهم ماهیت آن به ادبیات گذشتگان از اهل سنت و شیعه پرداخته است و وجود مختلف آن را واکاویده است. سؤال در این فصل آن است که کارکرد سیاسی بیعت چیست؟ آیا به این معنا است که حق فرمان‌روایی و حق فرمان‌برداری، به وسیله بیعت و انتخاب مردم به وجود می‌آید و یا به معنای تأکید بر فرمان‌برداری و اعلام تعهد در برابر آن است؟ آیا بیعت، پیمان ولایت است یا پیمان تولی است؟ 3⃣ در فصل سوم «بررسی تطبیقی بیعت» مد نظر قرار گرفته است. این بحث در دوره رسالت و حوادث تاریخی مورد تحقیق قرار گرفته و در دوره امامت ادامه آن پی گرفته شده است. بعد از آن نیز نویسنده به موارد دوره غیبت اشاره کرده است. کتاب «بیعت و قدرت» نوشته دکتر عباس پسندیده به همت پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، در سال ۱۳۸۸ در ۲۷۲ صفحه انتشار یافته است. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
‼️تنهایی در جمع! ⭕️ گاه انسان مؤمن میان جمع دیگران تنهاست؛ چون روش و منش او متفاوت است: در سبک زندگی، پوشش، گویش، خواب و خوراک و... ⚠️ آسیب تنهایی در جمع! 🔺 قدرت و هیمنه جمع، عامل تمایل به جمع فشار اجتماعی، عامل هضم در اکثریت 🟢 مصون‌سازی تنهایی در جمع 🔺 تاب‌آوری، عامل مقاومت در برابر فشار اجتماعی قدرت صبر، عامل ایمنی در جمع و حراست از ارزش‌ها ✅ و عقل، ریشه صبر و تاب‌آوری پرورش خرد عامل بنیادین مقاومت در برابر فشار اجتماعی و حراست از ارزش‌ها اى هشام! شكيبايى بر تنهايى، نشانه توانمندى خرد است. پس هر كس از خداوند، خرد دريافت كند، از دنياطلبان و اهل دنيا كناره مى‌گيرد و به آنچه نزد پروردگار است، رغبت مى‌كند؛ و خداوند، مونس او در وحشت، و يار او در تنهايى، و سرمايه او در تنگ‌دستى، و عزيز كننده او بدون خويشاوند، خواهد بود. انسان خردمند: به باطن امور می‌نگرد، نه دهان مردم! به حقیقت می‌نگرد، نه عدد! اى هشام! اگر در دست تو گردويى بود و مردم گفتند: «در دست تو دُرّى است» و تو مى‌دانى گردوست، سخن آنان تو را سودى نمى‌بخشد، و اگر در دست تو دُرّى بود و مردم گفتند: «گردوست»، از سخن آنان آسيبى به تو نمى‌رسد، تا زمانى كه تو مى‌دانى كه دُرّ است. 📕 تحف العقول، صفحه ٣٨٦ ‼️ و اما امروز! ❓ حجاب و عفاف، گوهر است یا گردو؟ ❓ راه مقاومت در برابر فشار بی‌حجابی و بی‌عفتی چیست؟ ❓ در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌های مذهبی و رسمی، کدام آموزش برای مقاومت در برابر فشار اجتماعی طراحی شده است؟ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
با تشکر از همه کسانی که مشارکت کردند🙏 مجموع: 277 نفر الف) امامت: 17% ب) فضایل: 11% ج) کارآمدی: 72% ⭕️ موضوع: چالش اساسی عصر حاضر پیرامون اهل بیت(ع) ⭕️ هدف از از این بحث این است که در شرایط کنونی، مهمترین راهبرد در رابطه با اهل بیت(ع) چیست: اثبات «ولایت»؟ «فضیلت»؟ یا «کارآمدی معارف»؟ نخست باید دید میدان بازی هر کدام چیست؟ ✳️ اثبات «ولایت»، یک بحث درون گروهی اسلامی بین شیعه و سنی است و نتیجه آن حقانیت یک گروه و باطل بودن اندیشه دیگری است. ❇️ اثبات «فضایل» نیز خوبی یک فرد را نشان می‌دهد و در درجه اول درون گروهی است، ✅ اما اثبات کارآمدی معارف مطلب دیگری است. میدان بازی در اینجا، زندگی کل مردم است. برای همه مردم داشتن یک زندگی خوب، مهم و حیاتی است. دنیای امروز، میدان نبرد سبک‌های زندگی است. 🔺آنچه می‌تواند اهل بیت(ع) را در مقیاس جهانی مطرح و قابل پذیرش کند، معارف زندگی‌ساز آنان است. این راهبرد بهترین راه تبلیغ دین و نفوذ در دل مردم جهان است. 🟢 و این همان چیزی است که امام رضا(ع) از آن به عنوان «محاسن کلام» یاد کرده‌اند که نتیجه آن تبعیت و پیروی است و در نهایت به «احیای امر امامت» یعنی حاکمیت جهانی منجر خواهد شد. ممکن است بیان فضایل به این امر کمک کند، اما نقطه اصلی، معارف است. مانند این که آنچه تعیین کننده است، کار پزشک است، نه تعریف دیگران! بنا بر این، بیش از هر چیزی باید نقطه تمرکز ما در باره اهل بیت(ع)، «معارف زندگی‌ساز» آنان باشد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
سلام موکب به مناسبت عید غدیر خیلی خوب برگزار شد. با تشکر از همه کسانی که کمک کردند تا این موکب بتونه خیلی خوب برگزار شود. بعد از انتشار پیام خیلی از شما عزیزان کمک کردید. در روزی که موکب برگزار شد بچه‌ها با خانواده هایشان اومدند و خیلی در این کار کمک کردند. موکب در دو روز برگزار شد؛ شب عید غدیر و روز عید غدیر یا علی اجرتون با امیرالمؤمنین 🇮🇷پرچم ایران بالاست ✅https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami ☑️اخباری که هیچ رسانه‌ای پخش نمی‌کند