2️⃣ چالش رنج و محنت
تقابل فرهنگ دینی با فرهنگ غربی:
🔺 آموزه های رنج آور در برابر آموزه های لذت آور
🔻 دین محدودیت آور در برابر آئین آزادی و لذت
🔺 دین غم و اندوه و عزا در برابر آئین شادی و نشاط
🔻 ورود ممنوع در برابر اتوبان آزاد
🛑 غرب و اعلام شکست در حذف رنج
‼️ رنج، حذف شدنی نیست
🔹 برنامه ریزی برای همزیستی مسالمت آمیز با رنج
🔴 غرب و کاهش جایگاه شادی ر زندگی
‼️ ما برای شاد بودن زندگی نمی کنیم
❇️ قانون موفقیت: آمیختگی با دشواری و سختی
🔸 آمیختگی اهداف زندگی با سختی و تلاشگری
🔸 آمیختگی رشد انسانی با گذر از سختیها
✅ لازمه موفقیت: تحمل سختی
🔹 صبر کلید موفقیت در زندگی
🔆 درخشش صبر در کربلا و شام
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
1_1663523816.mp3
17.18M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب پنجم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
رنج حذف شدنی نیست
سختیها اجتنابناپذیر ند
🔆 درخشش صبر در کربلا و شام
❓در برابر رنجها چه باید کرد؟
1⃣ انعطاف پذیری
پذیرش سختیها
برگشت پذیری به حالت اول
تسلیم اراده خدا بودن
هدف: شکسته نشدن در بلاها
انعطاف نداشتن در بلا، زمینهساز کفر
انعطاف، زمینهساز ایمان
زمان برگشتپذیری حسین بن علی در هر مصیبت چقدر است؟
زمان برگشتپذیری زینب کبری؟
زمان برگشتپذیری اباالفضل؟
راز انعطاف و برگشتپذیری حسین؟
2⃣ مقاومت و سرسختی
ثبات در اصول و ارزشها
ثبات و پایداری سازمان روانی
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی
درس زندگی (۶)
🤔 فكر میكنيد سيدالشهداعليه السلام چگونه داغ پرپر شدن طفل شيرخوار را تحمّل كرد؟
وقتي تير، حنجره طفل شيرخوار را كه در آغوش حضرت بود دريد، حضرت، او را به خواهرش زينب عليها السلام داد و دست زير گلوي طفل گرفت و خون او را به آسمان پاشيد و گفت:
هَوَّنَ عَلَيَّ ما نَزَلَ بي أنَّهُ بِعَينِ اللَّهِ تَعالي؛ اينكه مصيبت وارد شده بر من، در ديد خداوند است، آن را بر من آسان كرد.
📔 الملهوف، صفحه ۱۱۵
حضرت، آسان شدن مصيبت را به ناظر بودن خداوند نسبت ميدهد.
آن چيزي كه حضرت را آرام ساخت، اين بود كه خداوند، آنچه را ميگذرد، ميبيند.
انسان، با دانستن اين مطلب، احساس آرامش ميكند؛ چون خدا را نزديك و در دسترس ميداند و اين خدا، توان حمايت از ما را دارد.
📔 گزیدهای از کتاب رضایت از زندگی
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی(۷)
✳️ حسین بن علی(ع) پس از شهادت امام حسن مجتبی (ع) حدود ۱۰ سال در زمان معاویه سکوت کرده و پس از روی کار آمدن یزید قیام خود را شروع کرد.
✍🏻 گويند دلیل آن تفاوت اجتماعی معاویه با یزید است. هر دو غاصب خلافتاند؛ اما بُرد اجتماعی آن دو تفاوت دارد.
👈🏻 معاویه میتوانست با تزویر وجاهت اجتماعی حرکت امام را مخدوش سازد، اما یزید چنین ظرفیتی نداشت. این یک واقعیت اجتماعی بود.
🔍 این نشان میدهد حسین بن علی در طراحی حرکت خود، نگاهی به عنصر ظرفیت اجتماعی هم دارد تا وجاهت اجتماعی قیام او مخدوش نشود.
✅ پس در حرکتهای اجتماعی نمیتوان واقعیتهای اجتماعی را نادیده گرفت.
✅ و مامور به وظیفه بودن به معنی نادیده گرفتن واقعیتهای میدانی نیست.
[ بحث ما در اینجا تبیین معنا و ابعاد ماموربه وظیفه بودن نیست ]
نکته:
این حدیث و احادیث مشابه در منابع حدیثی می توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا جامعه شناسی، ایدههایی برای نظریهپردازی باشند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب ششم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
👈🏻 چگونگی مواجهه با سختیها
2⃣ مقاومت و سرسختی(ادامه)
🔸 ثبات در اصول و ارزشها
🔸 ثبات و پایداری سازمان روانی
💠 نظریه سرسختی در روانشناسی(Hardiness)
💪🏻 سرسختی، خصیصه وجودی
🌈عامل سلامت روان در شرایط سخت
3⃣ شجاعت و دلیری
شجاعت در مواجهه با سختیها
نترسیدن از مشکلات
4⃣ مهار جزع و بیتابی
جزع در مشکلات یعنی:
👈🏻 ترک کارهای عادی
👈🏻 انجام کارهای غیر عادی
محرم ۱۴۰۱-شاهرود-۷.mp3
16.37M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب هفتم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
مؤلفههای صبر:
انعطاف + سرسختی + شجاعت + مهارگری
✳️ عوامل تقویت صبر
1⃣ معناداری مصائب
خیر بودن بلا برای مؤمن
2⃣ اسناد امور به خدا
بلاها تصادفی نیستند
خدا، صحنهگردان بلاها
پرخاشگری فاطمه صغری به عبیدالله بر مبنای خدا-اسنادی
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#سرمقاله
📜 آیا عاشورا زنده است؟
از اقامه عزا تا احیای عاشورا
حجتالاسلام دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت:
🔻 هرسال میلیونها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا میگیرند و مراسم متعددی برپا میکنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا میشود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟
🔻 شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود.
🔻 همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه میکردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز میتوان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گرهگشایی و کارگشایی است؟
🔻 در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم.
🔻 بهتعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا.
🔻 عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسانپروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگیبهتر) و شخصیت آنها را روزبهروز رشدیافتهتر سازد. (انسان رشدیافتهتر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند.
🔻 عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخصهای سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر. عاشورای زنده یعنی عزادار ۱۴۰۲ با عزادار ۱۴۰۱ تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسب و کار، و تجارت و بازرگانی به شاخصهای مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیکتر شود.
⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
شب هشتم محرم الحرام.mp3
22.79M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب هشتم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
کربلا و عفاف
زن و عفاف، روی دوم کربلا
فقدان الگوی زن اجتماعی در جمهوری اسلامی
نکات مقدماتی:
۱. مسئله عفاف است، نه حجاب ‼️
۲. اول تبیین چرایی عفاف، سپس چگونگی عفاف
[پیشبینی شکست حرکت انتظامی]
🟢 گام اول: تبیین سرگذشت عفاف در غرب
🔹 دوره حیا و عفاف
🔸 دوره آزادی جنسی و تجربه پیامدهای منفی
🔹 دوره ارتباط جنسی سالم / تداوم پیامدهای منفی
🔸 دوره خویشتنداری جنسی!
▪️شعار: فقط خویشتنداری جنسی تا ازدواج
▪️تصویب قانون عفاف سال ۱۹۸۱
▪️آموزش مهارتهای خویشتنداری جنسی
⚠️آسیبشناسی برنامه
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی (۸)
✅ علی اکبر و مسئله زندگی!!؟
وقتی کشته شدن کاروان حسینی قطعی شد، علی اکبر نپرسید چگونه میتوان جان به در برد؛
پرسید: آیا ما بر حق نیستیم؟
و وقتی پدر گفت: آری، پاسخ داد:
《پس از مرگ باکی نداریم》
این یعنی:
"بودن یا نبودن" مسئله علی اکبر نیست؛
"حق یا باطل" مسئله اوست.
⁉️ مسئله زندگی ما چیست؟🤔
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی (۹)
وقتی عمرسعد به طمع مُلک رِی و گندم آن، نبرد با نوه رسول خدا(ص) را پذیرفت؛
و وقتی عمرسعد وعدههای حسین بن علی را نپذیرفت، یعنی:
حق یا باطل مسئله عمرسعد نیست؛
ثروت و قدرت مسئله اوست
داشتن یا نداشتن مسئله اوست
خوردن یا نخوردن، مسئله او است
❓مسئله زندگی ما چیست؟🧐
📣 رسانه دینی باشید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
🔸 تفاوت «مشکل داشتن در زندگی» با «مشکل داشتن با زندگی»
🔹زندگی ، در اندیشه دینی ، مزرعه آخرت و خاستگاه رسیدن بـه كـمـال أخـروى است. گروهی بـه غـلط ، دیـن را «زندگی ستیز» می دانند و گروهی به اشتباه ،«زندگی پرست» می شوند و ممکن است آنانی که از تفکر زندگی ستیزی جـدا می شوند، بـه دامـان زنـدگی پرستی درافتند. دیـن نـه زنـدگی ستیز است و نه زندگی پرست؛ بلکه دین، زندگی را بستر تکامل و مقدمه آخرت می داند .
🔹 بنابر آنچه گفتیم ، زندگی موفق ، زندگی ای است که توأم بـا رضایت و خرسندی باشد. اگر زندگی، بستر تکامل است ، رضامندی هم شرط موفقیت در زندگی است . کسانی میتوانند به تکامل بیندیشند که با زندگی خود،مشکل نداشته باشند.
🔹میان «مشکل داشتن در زندگی» با «مشکل داشتن با زندگی» تفاوت وجود دارد. همه انسانها در زندگی مشکل دارند؛ اما انسان موفق ، کسی است که با زندگی اش مشکل نداشته باشد و این یعنی رضامندی از زندگی . برای رسیدن به موفقیت باید به رضامندی رسید و کسب رضامندی ، مهارت خاص خود را می طلبد. بدون مهارت ، نمی توان به رضامندی دست یافت .
📗برشی از کتاب رضایت از زندگی
✍عباس پسندیده
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net