eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
277 عکس
94 ویدیو
6 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
قبلا پرسیدم: چرا گفته‌اند امر به "معروف" و نهی از "منکر"؛ و نگفته‌اند امر به "واجب" و نهی از "حرام"⁉️ 👈🏻 بخوانيد و گفتم تا حجاب به معروف تبديل نشود، مصداق امر به معروف نیست. عده‌ای برآشفتن ‼️ از آیت‌الله میرباقری نظر جالبی دیدم 👇🏻 در جامعه‌ای که «مُنکَر بشود معروف»، نهی از منکر دشوار می‌شود؛ چون در این فرض، از نظر آنها، شما داری منع از معروف می‌کنی! شما اول باید پرچمدارانی که اقامۀ بدحجابی می‌کنند را بزنید و جلوی تجلیل آن را بگیرید، به‌طوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف. در این صورت، نهی از منکر تسهیل می‌شود. 👈🏻 گوش کنید این، بخشی از رویکرد اجتماعی در مسئله عفاف و حجاب است. به نظر می‌رسد این رویکرد در حال گسترش است. آن را به فال نیک می‌گیریم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
دکتر جان‌بزرگی سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است می‌تواند مبنای بسیاری از پژوهش‌های راهگشا و قابل اجرا و فرهنگ ساز باشد، انشالله که دوستان محقق، بتوانند معارف الهی را به یک جریان فرهنگی تبدیل کنند، خاصیت پژوهش‌های میدانی محدودیت آنها از نظر روش شناختی است، که تبیین استاد پسندیده به خوبی جهت گیری شایسته ای را برای پژوهش‌های بعدی نشان می دهد، گسترش این نگاه با کار علمی و تبیین دینی نیاز امروز جامعه ماست. انتظار اینکه یک کار علمی بتواند همه معضلاتی که ریشه سیاسی دارد و منافع شخصی و گروهی از آن حمایت می کند را حل کند انتظار قابل تحققی نیست.
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
✅سلام و احترام و ضمن تشکر از اساتید معزز در ارایه و انتقال تجربیات و تحقیقات صورت گرفته (بنده کم تجربه هم نظری را ارایه کنم جسارتا) ⭕️اصل تحقیق استاد پسندیده بسیار ارزشمند هست، لذا به فرمایش استاد مرعشی بزرگوار، این عامل، فقط یک عامل از عوامل بدحجابی است و بنظر میرسد پیشنهادات باید در راستای همین بخش ارایه گردد. پیرو مباحث اساتید مطلبی در سایت کیهان مطالعه کردم که شاید، مطالعه اش برای علاقمندان خالی از لطف نباشه، اما طبق نظریه هیرشی ۴ عامل اساسی در بدحجابی را تشریح کردند( وابستگی، تعهد، درگیری و اعتقاد).که بنده بخش کوچکیش را در تایید فرمایش استاد مرعشی میارم و لینک مطلب را پیوست میکنم جهت مطالعه کامل👇 🔴نظریه‌ کنترل اجتماعی از نظریات مطرح در روان‌شناسی رفتاری است و بر این پیش فرض استوار است که برای کاستن از تمایل به کج‌رفتاری باید همه‌ افراد کنترل شوند.  این نظریه رفتار انحرافی را عمومی و جهان‌شمول دانسته و آن را نتیجه‌ کارکرد ضعیف سازوکارهای کنترل اجتماعی و کنترل‌های شخصی و درونی می‌داند. کنترل‌های اجتماعی از کنترل‌های رسمی نظیر قوانین و کنترل‌های غیررسمی همچون ضمانت‌های اجتماعی (تذکر، توصیه، تمسخر، طرد، تهدید موقعیت و اعتبار اجتماعی و ... ) منتج می‌شوند و عوامل مؤثر بر کنترل‌های شخصی و درونی؛ احساسات شخصی، خودپنداره، ناکامی، روان‌پریشی، اعتماد به نفس، وسواس، ترس، تنش، لذت‌جویی‌های آنی و ... می‌باشند.🔴 البته در همین مطلب مذکور، در مورد نتایج به دست امده تحقیقی که استاد پسندیده هم اشاره فرمودند(لذت های آنی و...)،آمده .. لذا فقط بعنوان یک بخش از بررسی معضل مربوطه. و بنظر میرسد در عین اهمیت این پژوهش ها، علت یابی و رابطه یابی و تجمیع علل و پژوهش هاو نظریات، بتواند راهکارهای جامع تری را به جامعه ارایه نماید . و ان شالله این نشود که نتیجه گیری تک بعدی یک علت، خود باعث تشدید دیگر عوامل زمینه ای مرتبط شود. https://kayhan.ir/fa/news/49315/
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
آقای علی رئیسی یک سری افراد افراطی به ظاهر طرفدار امام بودند اوایل انقلاب میگفتند باید به پیشانی بدحجابان پونز زد! که بعدها تکلیفشان مشخص شد و از اون ور بوم افتادند، الان هم یکسری دوستان هستند خود را مطیع امر رهبری میدونند ولی وقتی ساز و کار نظام و در راس اون رهبری نسبت به مساله حجاب و پوشش در جامعه داره با نرمش و طی یک پروسه طولانی مدت و آرام برخورد میکنند، هی دم از برخوردهای قهری میزنند و ندای قانون قانون سر میدن! انگار که خود رهبر نمیتونستن از همون اول بگن اینا رو جمع کنید!! اعتراضی هم اگر بهشون بکنیم برچسب بیسواد یا شل دین بهمون میزنند، یا مغلطه میکنند که رهبری کی گفته کاری نکنید و همینطوری بشینید. رهبری کی گفتن فلان و بیسار؟ و آخرش هم از رهبری مایه میذارن برای توجیه رفتارشون!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جان‌بزرگی سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است می‌تواند مبنای بسیاری از پژوهش‌های
دکتر مرعشی سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که باید اول از همه خود محقق به آنها واقف باشد. منجمله همانطور که به درستی فرمودید یک تحقیق نمیتواند همه عوامل موثر در یک پدیده را شناسایی کند. ایراد اینجا نیست. ایراد این است که اگر چنین محدودیتی وجود دارد که دارد چگونه میتوان بر اساس یک تحقیق که از قضا روشمندی صحیحی هم نداشته یک نسخه مطلق برای پدیده پیچیده ای مانند بی‌حجابی پیچید؟ یک تحقیق می‌تواند راهکارهایی ارائه کند اما نمیتواند راهکارهای دیگر را که موضوع کارش نبوده نفی کند. این محل اشکال است! مثلا ما اگر در تحقیق نشان دادیم که سایکواجوکیشن در کنترل بیش فعالی کودکان موثر است نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که ببینید پس دارو راهکار درمان بیش فعالی نیست! اگر دیدیم فرزندپروری در بی‌حجابی دخیل است آیا می‌توان نتیجه گرفت که بگیر و ببند راهش نیست؟
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
ناشناس واقعا «جوان امروزی هنوز نمی‌داند چرا باید حجاب داشته باشد»؟ با ۱۲ سال آموزش اجباری در مدارس، صدا و سیما، منابر و رسانه‌ها جمعی، انواع کتاب و جزوه و بروشور، پیشینه تاریخی و فرهنگی حجاب در خانواده‌های ایرانی ... این ادعا خیلی عجیبه! جالبه که وقتی گشت ارشاد می‌برد به کلاس توجیهی برخی همین اشکال رو وارد میکردند که مثلا تو اون دقایق محدود، چی میخواید به بدحجاب‌ها بگید که در طول سالها آموزش در مدارس و تلویزیون و رسانه‌هاتون نگفتید؟ *امروز اگر پیش همین بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها هم بخواهید از چرایی حجاب بگید، غالبا اصلا اجازه منعقد شدن کلام رو نمیدن. میگن گوشمون از این حرفها پره. احیانا جوابهای آماده‌ای هم برای این حرفها دارند.* باید با خودمون صادق باشیم. نه اینکه به جهت فرهنگی هیچ اشکالی در کارهامون نیست (که هست... قطعا بی سیاستی صدا و سیما و رها بودن فیلم‌ها یکی از مصادیق بزرگشه) ولی اینطور هم نیست که همه مشکل در تبلیغ نکردن و بی خبری بی‌حجاب‌ها از چرایی حجاب باشه. نکته بعدی اینکه اگر بگیم عفاف اصل است و حجاب فرع، آیا در مثلا دانشگاه و کنکور هم مشابهش رو میگیم؟ مثلا علم اصله و نمره فرع. پس امتحان نگیریم! ولی تنها چیزی که معیار قبولی و گرفتن مدرکه، نمره است. این یه امر کاملا روشن در همه حیطه‌های اجتماعی است. شما باید تعریف عملیاتی از اون سازه ارائه بدی که قابل سنجش باشه. اتفاقا اون تعریف عملیاتی خیییییلی هم مهمه. دهها مثال در قرآن است که معیار ایمان رو همین تعریف‌ها عملیاتی معرفی می‌کنه: اگر ایمان دارید، ولایت دشمنان من رو اتخاذ نکنید (سوره مجادله) اگر ایمان دارید پول به پیامبر صلوات الله علیه و آله بدید (سوره حدید) و ... . اینجا کسی نمیگه ایمان اصله و اون رفتار عینی و خارجی فرع! این ایمان اگر واقعا باشه باید خودش رو با یک رفتار خارجی نشون بده. *جالب‌تر از اون اینکه یک رفتار خارجی می‌تونه عقاید فرد رو هم اصلاح کنه* این چیزیه که هم در علوم رفتاری پذیرفته شده است و هم در قرآن مصادیق زیادی براش ذکر شده. یعنی شما دستور خدا رو اطاعت کن تا ایمانت بالا بره. حجاب داشته باش، تا عفافت بالا بره. نماز بخون تا ایمانت بالا بره. نه اینکه منتظر بمونی یه روزی ایمانت و عفافت بالا برن تا نماز بخونی و حجاب رو رعایت کنی.
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر مرعشی سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که بای
دکتر جان‌بزرگی سلام بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشان بسیار دقیق و هوشمندانه است بخصوص که بر مبنای منابع دینی است، بنا را بر این نگذاریم که تنها آنچه ما می گوییم حرف کاملی است. این نحوه نظر دهی سبب اجتناب از بحث می شود والا هیچ کس کنار لوح محفوظ ننشسته که با الگوی بله.... اما.... اثر یک حرف درست را خنثی کند. حمایت گر ایده های درست باشیم شاید بشود انسجام بین نیروهای مومن ایجاد کرد شاید!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جان‌بزرگی سلام بنده از صحبت و تحلیل دکتر پسندیده برداشت شما را ندارم، تبیین ایشا
دکتر مرعشی ممکن است راهنمایی بفرمایید: ۱. کجای برداشت ایشان دقیق و هوشمندانه است؟ ۲. تناسب آن با منابع دینی چگونه به دست میاید؟ ۳‌. از کجای عرض بنده به این رسیدید که ادعای ما آن است که فقط خودمان میفهمیم؟ و حرف کامل میزنیم؟ و از کجای حرف طرف مقابل این برنمی آید؟ سپاسگزارم که بنده را روشن میفرمایید.
دکتر کجباف سلام و احترام خدمت همکاران ارجمند دکتر مرعشی دکتر پسندیده دکتر جان بزرگی دکتر جواد زاده و دانشجویان عزیز دوست داشتم همچون گذشته ازنظرات ارزشمند عزیزان بهره مند باشم و کمتر وارد بحث شوم اما از آنجایی که دیدم بحث بالا گرفته خواستم با اجازه دوستان نظراتی را که بیان فرمودند را خلاصه جمع بندی کنم انشاء الله به خطا نرفته باشم و موجب وحدت نظر شود ۱-عفاف و حجاب از ضروریات دین و انکار آن به کفر می انجامد ۲-عفاف و حجاب امری فردی خانوادگی اجتماعی برمبنای عقلانیت و شریعت است . ۳-برای تبیین حجاب و عفاف نیازمند برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی و تقویت بنیان های بلوری و ارزشی دینی داریم. ۴-برای پیشگیری و مبارزه با بی حجابی و هنجار شکنی های اجتماعی باید علاوه بر کار فرهنگی اجتماعی از برنامه های بازدارنده تحت عنوان قانون اجتماعی و الزام به رعایت آن با اصل امر به معروف و نهی از منکر و به کمک نیروی انتظامی امر به تمکین نمود تا جامعه سالم داشت عقلانیت لذت بر مبنای عقل و دیانت لذت بر مبنای دین ( آنی و آتی) هردو مقبول است و باید در تبیین و تحکیم و استقرار حکم خدا از آنها بهره جست با پوزش از جسارت ورود به بحث همکاران ارجمند اگر مطلبی را نادیده گرفته باشم . ارادتمند همگی کجباف
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر کجباف سلام و احترام خدمت همکاران ارجمند دکتر مرعشی دکتر پسندیده دکتر جان بزرگی دک
با عرض سلام و احترام خدمت شما. مشتاق دیدار. از جمع بندی شما سپاسگزارم. عرض بنده هم همین بوده و هست. قائل به برنامه ترکیبی در این زمینه هستم؛ این در نوشته‌های بنده به وضوح تصریح شده است.(اینجا بخوانید) و معتقدم بخش‌های انتظامی و قضایی، متولیانی پر قدرت و مدافعانی پر سابقه دارد. در این میان سر بحث‌های علمی و برنامه‌ریزی های اجتماعی بی‌کلاه است. به قول معروف (انا ربّ الابل و للبیت ربّ). بنده سعی نمودم با ریز کردن موضوع بر اهمیت هر بعد تأکید کنم و از بحث‌های بی‌حاصل پرهیز می‌کنم. به هر حال از حسن نظر شما سپاسگزارم. حضرتعالی بدون سوگیری و تفتیش عقاید نظرتان را فرمودید و دیگر اساتید نیز نظر خود را بیان کرده‌اند و همه در این فضا استفاده خواهند کرد. این می‌تواند الگویی برای همه ما باشد. حضور فعال شما اساتید محترم، گروه را از راديکال شدن و تک‌روی خارج می‌کند.
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد معزز دکتر پسندیده. بنده ساجد هستم و به لحاظ وظیفه قصد داشتم ضمن عرض پوزش نظر خود را درباره تحلیلی که از این پژوهش انجام شده بیان کنم. 1- قضیه حجاب یک قضیه تک بعدی نبوده و ابعاد مختلفی داشته که شما به خوبی به این موضوع واقف هستید.ابعاد گوناگون این قضیه نگاه چند بعدی را میطلبد.نه فقط بحث تربیتی. بحث نظام تربیتی که در این پژوهش به ان پرداخته شده بسیار با اهمیت و قابل کار و فعالیت در زمینه حجاب می باشد اما همه ی آن نیست. 2- خانواده هایی که روزی جزء افراد با حجاب کامل بوده اند امروز هم خانم و هم اقا با داشتن سن و سال بالا به این جرگه بد حجاب و بی حجاب ولرد شده اند .خانمی که سالها چادری بوده چادرش را کنار گذاشته .خانمی که به دامادش می گوید اگر از دخترش بخواهد چادر سر کند طلاق دخترش را میگیرد در حالی که دختر راضی است چادر داشنه باشد و داماد را وادار میکند هیچ ایرادی به پوشش بدون چادر خانمش نداشته باشد. مرد جوانی که خودش از همسرش میخواهد بدون حجاب و با ارایش کامل در انظار ظاهر شود،خانمی که خودش دختر نوجوانش را بدون حجاب وارد کوچه و بازار میکند. بحث تربیت در انها دخیل نیست. بحثهای اشتباهی بوده که بزرگان و متخصصان علوم انسانی و دبنی و مشاوران به خورد جامعه ایرانی داده اند که یک فرهنگ التقاطی می باشد. پس بحث تربیت فرزندان نیست 3- اکنون باید قاعده و قانون ها مشخص و اجرا شود و در عین حال روشهای تربیت فرزندان هم اصلاح شود. اگر فقط بخواهیم روی تربیت سرمایه گذاری کنیم از هر دو طرف شکست خواهیم خورد.پدرو مادری که خودشان مبلغ روش ازاد هستن هرگز نمخواهند روش تربیتی را که روش انها را تغییر بدهد در تربیت فرزندانشان بکار ببرند بحث اینکه بگیر و ببند غلط است را بنده هم قبول دارم اما ایا اسلام قانونی برای شهروندی جامعه اسلامی ندارد. احاکم شرع(حضرت ایت الله خامنه ای دامت ظله) می فرمایند قضیه حجاب یک امر اجتماعی و سیاسی است وفقط فردی نیست. به نظر میرسد این قضیه مثل اسب ترادو شده و دشمن با این حربه وارد خاک و کشور ما شده و قصد تصاحب ان را به شکل حجاب آزاد دارد.و حال نباید قانونی برای رعایت حجاب داشته باشیم که همه ی شهروندان به ان حتی در حد حداقلی به ان پایبند باشند؟ البته بنده در حد بضاعت خودم مباحث را عنوان کردم و میدانم که بسیاری از دغدغه مندان هم چنین عقیده و دیدی دارند.در هر حال بنده از محضر جنابعالی پوزش مطلبم و امیدوارم همه ی تلاشها به حول و قوه الهی مثمر ثمر واقع گردد.ان شاالله
گفتار پسندیده
#نظر_وارده سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد معزز دکتر پسندیده. بنده ساجد هستم و به لحاظ وظیفه قصد
علیکم السلام متشکرم از اظهار نظرتان سخن شما در باره بقیه عوامل بدحجابی و وضعیت ناجور فرهنگی کاملاً درست است بنده هم قصد نداشتم همه چیز را به سبک تربیت ختم کنم. اگر همه مطالب بنده در این موضوع را پیگیری کنید، خواهید دید که به ابعاد مختلف این موضوع اشاره کرده ام. تک مطلب هایی که می گذارم شبیه گره های قالی است که در مجموع نقشی را به وجود می آورند؛ امیدوارم که زیبا و درست باشد. باز هم سپاسگزارم
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه متعارضی وجود دارد. می‌توان برای مواجهه با این پدیده برخورد قضائی را طرح کرد و یا برخورد فرهنگی و تربیتی و یا ترکیبی از هردو به شکلی هوشمند. بنده قائل به برنامه ترکیبی در این زمینه هستم؛ این در برخی نوشته‌هایم به وضوح تصریح شده است.(اینجا بخوانید) 🔻معتقدم پیش زمینه امر به معروف و نهی از منکر، تبدیل ارزشهای اسلامی به معروف اجتماعی و تبدیل ضدارزشها به منکر اجتماعی است. (واجب-حرام) و (معروف-منکر) دو سری مفاهیم متفاوت اند که می‌توانند با هم جمع شوند. در غیر این صورت، مخاطب احساس می‌کند به منکر امر و از معروف بازداشته شده است. کلام برخی بزرگان نیز شاهدی بر آن است. https://virasty.com/Mirbaqeri_ir/1685214110124517250 🔻نکته دیگر این که فراموش نشود که اجتماعی کردن عفاف و حجاب، غیر از آگاه ساختن افراد از آن است. "معلوم" غیر از "معروف"، و دانستن غیر از پسندعرف است. معروف اجتماعی می‌تواند حلال شرعی نباشد. وقتی حلال الهی معروف اجتماعی شد، موضوع امر به معروف است... 🔻و معتقدم بخش‌های انتظامی و قضایی، متولیانی پر قدرت و مدافعانی پر سابقه دارد. بی‌تردید با اقدامات سازمان‌یافته و مغرضانه باید اقدام قانونی هوشمندانه صورت گیرد. آنچه مهم است این که در این میان سر بحث‌های علمی و برنامه‌ریزی های اجتماعی بی‌کلاه است. به قول معروف (انا ربّ الابل و للبیت ربّ). بر همین اساس سعی کردم با ریز کردن موضوع و ارائه توضیحاتی در باره آنها، بر اهمیت هر بعد تأکید کنم. ✅ به صراحت معتقدم که کار اساسی و بنیادین برای اکثریت جامعه در این زمینه، برنامه‌های اجتماعی است، نه اقدامات ضربتی و انتظامی. این مطلب در بیانات مقام معظم رهبری به صراحت دیده می‌شود؛ ایشان به صورتی غیرمنتظره با به کاربردن کلمه باتوم، فرمودند: علاج وسوسه دشمن برای اثرگذاری بر جوانان؛ «تبیین» است، نه «باتوم». در زیر متن سخنان ایشان بی‌کم و کاست خواهد آمد:👇 اینها(اغتشاش‌گران) نمیخواستند نقاط ضعف را از بین ببرند؛ اینها میخواستند نقاط قوّت را از بین ببرند. خب، بلاشک اینها خیانت بود و دستگاه‌های مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و عادلانه میکنند، و باید هم بکنند. من دو کلمه‌ی کوتاه در آخر میخواهم عرض بکنم: 🟥 یکی این مسئله‌ی «جهاد تبیین» که حالا بارها و بارها بنده تکرار کرده‌ام، باز هم تکرار میکنم. دشمن در رأس نقشه‌هایش تبلیغات است؛ ‌به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛‌ تبیین. وسوسه‌ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند،؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند. این مطلب اوّل. جهاد تبیین را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستاده‌اید و یک شعاع پیرامونی‌ای دارید و میتوانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد؛ تبیین درست، تبیین صحیح. https://khl.ink/f/51707 و شنیده شد که وقتی برخی افراطیون از سخنان شب قدر استاد انصاریان برآشفته شدند و حتی خواستار عدم پخش مراسم قدر ایشان در شب‌های بعد شدند، معظم له از صدا و سیما می‌خواهند همان قطعه (مناقشه‌برانگیز) را مکرر پخش کنند... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه
نظر در مورد عفاف و حجاب یکی از دنبال کنندگان کانال (ناشناس) سلام و وقت بخیر🌻 تجربه من به عنوان فردی که از خانواده ای بی حجاب، حجاب را انتخاب کرده این است که: من برای ازدواج در قشر مذهبی (سنتی) مورد طرد واقع میشود چون خانواده ام بی حجاب هستند؛ به دلیل مصرف مشروبات الکی در مهمانیها حضور پیدا نمیکنم و به خاطر حجابم از خانواده ام طرد میشوم. انتخاب حجاب با روش بگیر و ببند برای من صورت نگرفته است. بارها و بارها در موقعیت انتخاب بی حجابی با سود و منفعتهای زیادی بودم اما خدا مرا نجات داد. در حال حاضر هم با قشر مذهبی که پر از ایمیج هستند چالشهای بیشتری دارم چون آنها از خانواده هایشان دین را گرفتند که با سنت و عرف آمیخته شده و گاها ضد عقلانیت است! مخلص کلام اینکه مطمنم اگر یک برخورد نامناسب با من میشد به هیچ وجه به سمت مطالعه نمیرفتم و یک سرباز به سربازهای جنود جهل اضافه میشد. تببین کردن و بیان دلایل منطقی یک رفتار دینی، دعوت مناسبی برای یک زن یا مرد هست که بتونه پایداری لازم برای حفظ اون ارزش رو از خودش نشون بده. هر دعوت هیجانی اعم از مثبت و منفی پایداری نخواهد داشت. بسیار متاسف شدم وقتی مشاهده کردم که یک روانشناس که زیر لوای دین سینه میزند یک فرد بی حجاب را قاتل خطاب کرد حس بدی در من ایجاد شد که همدلی لازم با اون فرد صورت نگرفت. بمباران اطلاعاتی و سود رسانی زیاد، رفتار همراه با احترام و پذیرش جبهه مقابل حتما کشش بیشتری در افراد ایجاد میکنه! حسن خلق پیامبرگونه میان ما خالی است! "نظر بنده مبنی بر یک تجربه شخصی است ۲۰ ساله است."
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه
سلام علیکم استاد گرانقدر *وقتی حلال الهی معروف اجتماعی شد،موضوع امر به معروف است* سپاسگزارم بابت تحلیل دقیق و ظریف حضرتعالی بشخصه از مطالب و تحلیلات ارزشمند شما بسیار استفاده میکنم. و بعنوان دبیر مدرسه دخترانه مهم ترین بستر برای شروع و تاثیر گذاری برنامه های اجتماعی را ، مدرسه میدانم. و معتقدم دوستان دانش آموخته و دغدغه مند از هر راهی که میتوانند حتی هفته ای یک ساعت در مدارس محله خود حضور منظم و مستمر داشته باشند با برنامه های متنوع با بچه ها همراه باشند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. متأسفانه بیشتر مذهبی ها که اتفاقا سخت نگران اوضاع حجاب هستند عملا منفعل اند و منتظر عملکرد باتومی دستگاه های قضایی و انتظامی هستند، که قطعا نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
عرض سلام و ادب جناب آقای دکتر پسندیده سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و در لابلای مباحث گروه امکانش نشد بیان کنم. یعنی امکانش بود ولی مباحث خیلی داغ بود و احتمال داشت توجه ای به آن نشود، . ممنون می شوم توضیح دهید... ۱_ فرموده اید که : هر چه ارزش اجتماعی نشود، وجاهت اجتماعی نمی یابد ... و نتیجه گرفته شده که : اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به ارزش اجتماعی است. سوال: چه کارهایی باید کرد که حجاب و عفاف، ارزش اجتماعی شود؟ در همین راستا چه اموری را نباید پیگیری کرد و یا اهمیت نداد؟ یا به عبارتی چگونه یک ارزش شرعی( حجاب و عفاف) را تبدیل به یک ارزش اجتماعی کنیم؟ روش چیست؟ ۲_ برای اقناع اجتماعی و ظرفیت سازی اجتماعی، مشخصا راه حل های حضرتعالی چیست؟ ۳_بر فرض که نتوانیم موارد بالا را در این زمانه به خوبی پیگیری کنیم و نتیجه مطلوب احصاء نشود، آیا چون این امور را مقدمه الزام اجتماعی دانسته اید، باید قید الزام اجتماعی را زد؟ پیشنهاد حضرتعالی در این حالت چیست؟ ممنون می شوم پاسخ دهید
گفتار پسندیده
#سؤال_وارده عرض سلام و ادب جناب آقای دکتر پسندیده سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و د
سلام علیکم وقت شما بخیر برادر ارجمند جناب آقای عبداللهی از لطف شما سپاسگزارم و بابت تأخیر پوزش می‌خواهم.🤦‍♂️ درباره موضوعی که سؤال فرمودید، باید عرض کنم که از نظر بنده ما دو مقام داریم: 🔴 اول پذیرش اجتماعی بودن موضوع است. گویا برخی هنوز فرق بین فردی بودن و اجتماعی بودن این گونه مسائل را درک نمی کنند. این مشکل در رشته‌هایی مانند روان‌شناسی به ویژه گرایش بالینی بیشتر از جامعه شناسی و حتی روانشناسی اجتماعی به چشم می خورد. متخصصان روان‌شناسی اجتماعی در کشور ما نیز بحران‌های اخیر را از دید اجتماعی نگاه کرده و نظرات متفاوتی دارند و یکی از مشکلات را استفاده نکردن از رویکرد اجتماعی حتی در مباحث روانشناسی می دانند. مشکل فردی یا اجتماعی بودن، حتی در فقه نیز وجود دارد؛ فقه فردی با فقه اجتماعی تفاوت دارد. وجه تمایز امام خمینی (ره) این بود که فقه را اجتماعی می‌دید و لذا برخی احکام متفاوت با دیگر فقها داشتند.... و انقلاب اسلامی را بر پایه حرکت‌های اجتماعی شروع، رشد و به پیروزی رساند و به همین جهت با حرکتهای مسلحانه مخالف بود.... در بحث ایمان نیز اخیراً مفهوم ایمان اجتماعی مطرح و با ایمان فردی متمایز دانسته شده است.... ✅ غرض این که بین فردی دیدن و اجتماعی دیدن موضوعات، تفاوت وجود دارد. مشکل برخی این است که این را ادراک نمی کنند. در موضوع عفاف و حجاب، گام نخست پاسخ به این پرسش است که این یک مسئله فردی است یا اجتماعی؟ مسئله اجتماعی الزامات و اقتضائات خاص خود را دارد. (اینجا بخوانید) ⚠️ و نیز مشکل دیگر این است که ما جامعه را سیاه و سفید، و دیو و فرشته می بینیم. همه افراد یا معتقد به حجاب‌اند و یا اجیر دشمن! این سبک دسته‌بندی، گذشته از این که مطابق دیدگاه اسلام نیست(بشنوید)، افراد را به سمت استراتژی باتوم و حرکت انتظامی و قضائی سوق می‌دهد که مقام معظم راهبری به صراحت آن را در باره بدنه جامعه رد کردند.(بخوانید) 👈 همچنین در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود که مردم را در بحران اخیر، دسته بندی سه‌گانه کردند و جالب ایکه بیشترین آنها در گروه افراد ناآگاه قرار گرفتند، نه معاند یا اراذل و اوباش(: معدودی آدم‌های مغرض، تعداد بیشتری آدمهای غافل و احساساتی و کم‌عمق و جمعی هم اراذل و اوباش)! اینجاست که راهبرد ایشان «تبیین» است و به صراحت راهبرد باتوم را نفی می کنند؛ هر چند برخی این را نیز برنمی‌تابند و مطابق نظر خودشان تفسیر می‌کنند! غرض این که در گام نخست مسئله رسیدن به این فهم است که این قصه یک قصه اجتماعی است، نه امنیتی و جنایی(جز تعداد اندکی اجیرشده که باید با آنها برخورد قضائی صورت گیرد)! وقتی به تحلیل و تشخیص رهبری معظم انقلاب، تعداد بیشتر ناآگاه هستند، باید راهبرد تبیین اجتماعی را در پیش گرفت. آنچه بنده تا کنون برآن پافشرده‌ام، بیشتر همین نکته بوده است. ❇️ اما سؤال درست شما این که برای اقناع اجتماعی چه باید کرد، گام دوم است. برای این گام، ممکن است پیشنهادهایی بتوان داد، اما معتقدم این یک کار تیمیِ ترکیبی است. مکرر گفته‌ام که مراکز علمی دینی باید لجنه هایی مرکب از روانشناسان، جامعه شناسان، متخصصان علوم تربیتی و علوم اسلامی و علوم ارتباطات تشکیل دهند و به صورت بین رشته‌ای به طراحی برنامه‌ای منسجم و ترکیبی اقدام نمایند. این برنامه در چند سال می ‌تواند به مرور و به صورت ریشه ای مشکل را برطرف کند. 🔹برای شما تجربه انضباط ترافیکی دوران آقای قالبیاف در نیروی انتظامی را یادآور می شوم؛ وقتی ایشان فقط بستن کمربند را اجباری و با متخلفان برخورد انتظامی کرد، با مقاومت و مخالفت مردم مواجه شد. آنقدر هوشمند بودند که میزان الزام انتظامی را به حالت قبل برگرداندند و اقدامات فرهنگ‌ساز مانند کلیپهای تلویزیونی و ... را طراحی و به اجرا درآوردند و در طی حدود 4 سال (ظاهرا کمتر از نرم جهانی) نتیجه گرفتند و پس از این، در یکی از همان سال‌ها فرمانده راهنمایی و رانندگی وقت در تعطیلات عید (که برای مردم خیلی خیلی مهم است) اعلام کرد اگر کسی تخلف کند، وسیله نقلیه او را در طول تعطیلات توقیف می کنیم و کسی اعتراض نکرد! علت موفقیت، مقدم ساختن فرهنگ سازی بود و این که کار انتظامی را چند گام عقب‌تر از کار فرهنگ سازی قرار دادند. ✳️ بنده به نوبه خود سعی کرده ام برخی حوزه های لازم برای برنامه ریزی فرهنگی را نشان دهم، اما قطعا کامل و جامع نیست. حتی الزام اجتماعی و انتظامی را نیز جزئی در بسته اجتماعی عفاف می‌دانم؛ البته در جای تعریف شده خود. بی‌تردید این کار نیاز به کارگروهی از متخصصانی دارد که پیشتر اشاره کردم. بار دیگر از شما سپاسگزارم و امیدوارم همه ما با درک صحیح موقعیت، با راهکاری مشخص و سنجیده دست یابیم.
سلام و درود و عرض ادب خدمت استاد ارجمند جناب اقای پسندیده بنده نظرات شما را پیرامون موضوع حجاب دنبال میکنم و از مطالب شما برداشتم این هست که در حوزه دین و انسان شناسی علاوه بر مطالعه و تحقیق، بین مردم عمیقأ زندگی کردید، خود رو جدای مردم نمی‌دانید و انسان دوست هستید این که یک روحانی اینقدر باز فکر کند و از تعصب به دور باشد خیلی ارزشمند هست. از این که در مسیر رشد و آگاهی دانشجویان و مردم وقت می‌گذارید و زحمت می‌کشید سپاسگزارم خدا قوت. افرادی که پوسته دین را گرفتند و اصل را رها کردند ولو این که تحصیلات بالا داشته باشند و یا لباس روحانی پوشیده باشند و سالها در دین مطالعه کرده باشند با کسانی که بطن دین را درک کردند به توافق نمی‌رسند. بگیر و ببند و ضربتی عمل کردن شیوه کسانی هست که حوصله ندارند وقت بگذارند و تبیین کنند اصلا مطلبی برای تبیین ندارند چون پوسته دین را گرفتند در واقع این افراد با بخشهایی از درون خودشان میجنگند بعد این تعارض و جنگ درونی در بیرون آشکار میشود. انسان تا با خودش به صلح نرسیده باشد نمی‌تواند با دختر جوانش با خواهرش و خانم های بی‌حجاب اطرافش با احترام رفتار بکند، نمی‌تواند معروف را تبیین کند در نتیجه به زور و اجبار متوسل می‌شود و با رفتارش امر به منکر و نهی از معروف میکند و به خیال خودش کار خیر میکند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
فرزندپروری‌به‌سبک‌امام‌علی(ع)-بخش‌‌چهارم.mp3
21.57M
📜 فرزندپدوری‌ به‌ سبک‌ امام‌ علی(ع)‌ جلسه چهارم 🔘 سپید و سیاه سبک مصرف ♦️ این‌گونه‌ باش! آن‌گونه نباش! ❤️ پرورش عواطف برای نیازهای دیگران ✅ اهل سماحت باش سماحت یعنی: سرعت × سهولت × انعطاف در برآوردن نیاز دیگران منطق مال من برای نیاز دیگران سماحت در رفتار: 👈🏻 پاسخ دادن به نیاز دیگران 👈🏻 بذل مال و پرهیز از انباشت آن ⚠️ اهل شُحّ نباش شُحّ یعنی: حرص × بخل شُحّ در رفتار: 👈🏻 اسراف دانستن مصرف کم 👈🏻 اتلاف دانستن انفاق 📖 فما السماحة قال: إجابة السائل وبذل النائل قال : فما الشح قال: أن ترى القليل سرفا وما أنفقت تلفا 📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱. 🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ⭕️ بخش سوم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، دیدگاه‌های متفاوت و گاه
👤 جناب آقای ترحمی اصل 🔵 در این چند روز مطالب کانال، مباحثه‌ای که رخ داد رو خوندم و استفاده کردم و البته با شما موافقم. 🔹خیلی خوشحالم که باب گفتگو در این موضوع رو گشودید، واقعا این نیاز وجود داشت. ❌ متاسفانه دوستان عزیزمون کمتر توجه می‌کنند که با رفتارهای سخت و باتومی بیشترین ضربه رو به اسلام و انقلاب می‌زنند.
📜 تابان بی‌فروغ ✈️داستان پرواز ۶۲۵۶ 🔹 پرواز ۶۲۵۶ شرکت تابان به مقصد مشهد مقدس بنابود در ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ پرواز کند. با حدود ۴۰ دقیقه تأخیر مسافران‌ را سوار کردند. 🔸 پس از مدتی اعلام کردند به خاطر گرمای هوا و افزایش بار، چمدان های مسافران با پرواز بعدی خواهد آمد❗️هر کس مایل است پیاده شده با پرواز بعدی بیاید❗️مسافران که متعجب و مبهوت بودند، 😳 اعتراض داشتند و کسی پاسخگو نبود. 🔴 ظاهرا یک بازی را شروع کرده بودند. پس از مدتی اعلام کردند همه‌ باید پیاده شوند؛ امکان پرواز نیست. ۴ اتوبوس هم اندک اندک برای بردن مسافران رسیدند. تعداد اندکی برای پیاده شدن اقدام و به سمت درب خروج حرکت کردند. بعد از مدتی مشخص شد می‌خواستند وقتی تعداد مشخصی از مسافران خارج شدند، پرواز را انجام دهند! اکثر آنها که رفته بودند، برگشتند. ♦️ بالاخره پس از مدتی برخی مسافران ایثار کرده و پیاده شدند و هواپیما با ۲ ساعت تأخیر پرواز کرد. 🏷 چند نکته 🔺 هيچکدام از خدمه پرواز آرامش و متانت لازم را در برخورد با اعتراض به‌حق مسافران نداشتند. 🔺 سر مهمان‌دار با سراسیمگی و با صدایی حاکی از آشفتگی یک‌بار با مسافران سخن گفت. وقتی مشکل حل شد، با صدایی متین و آرام اعلام‌ها را انجام دادند! 🔺 هیچ کس نه خلبان و نه مهمانداران با شفافيت و صداقت موضوع را با مردم در میان نگذاشتند و به نوعی پنهان کاری و فریب‌کاری در کار آنان‌ مشاهده می‌شد. چه اشکال داشت مشکل را صادقانه با مردم در ميان می‌گذاشته و درخواست کمک می‌کردند؟! مردم سؤال و ابهام داشتند. فقط کسی باید صادقانه با آنها سخن می‌گفت. با پنهان کاری و طرح فریب که نمی‌شود با مردم مواجه شد!! بحران که نبود، حتی مدیریت حلّ مسئله نداشتند. گویا هیچکدام برای این وضعیت برنامه‌ای نداشته و آموزشی ندیده‌اند!! 🤔 یاد سال‌ها پیش افتادم که در بازگشت به تهران، هواپیما حدود ۴۰ دقیقه در آسمان تهران می‌چرخید. مسافران کم کم عصبی و پرخاشگر شدند... اما دریغ از یک جمله توضیح از سوی خلبان و مهمانداران. بعدا مشخص شد باد شدید در سطح زمین مانع فرود شده‌است؛ فقط همین. هنگام خروج، خانم دکتر فتی پشت درب کابین هواپیما ایستاد و با صدای بلند گفت: به آقای خلبان بگویید این مردم گوسفند نیستند. ⚠️ این نمونه‌ای است از سبک حلّ مسئله‌های کوچک و شیوه مواجه با مردم. آیا این شایسته مردم است؟ چرا مهمانداران هواپیما برای این موقعیت‌های کوچک آماده نیستند؟ چرا خلبان با مردم سخن نگفت؟ چرا شفاف و صادقانه مسئله را توضیح ندادند؟ و... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😊 🎥 این چقدر عالی خانم هایی که کشف کرده‌اند را امر به معروف و نهی از منکر میکند 👌 درود خدا بر حاج آقا سنجری عزیز 🌹 پ.ن : دیدید وقتی یک امام جمعه یک حرف اشتباهی زد ، رسانه چقدر بهش ضریب داد و همه جا پخش شد ..‌. حالا آیا ما قدرتش رو داریم این سخنان زیبا رو به گوش همه برسونیم؟ ای کاش قدرتش رو داشتیم ┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅ https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
💬 پست آقای ترحمی روان‌شناس، درباره مسئله اجتماعی این روزها؛ یعنی حجاب و عفاف 👇🏻👇🏻
📆 1402.3.27 🔰 مسئله‌ی و مقاومت بخشی از جامعه قسمت سوم: آیا با برخوردهای خشن بی‌حجابی رفع می‌شود؟ 🔷 در قسمت‌ اول و دوم این نوشتار توضیحی در خصوص «وضعیت موجود» و «گروه‌های مختلف مردم» ارائه نمودم: 1⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/85 2⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/86 🔹 اکنون پس از این تقسیم‌بندی می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که آیا جامعه‌ی هدف با «تدبیر تنبیه»، «نهی‌ازمنکر»، «امربه‌معروف» و یا حتی «اقدامات فرهنگی» به ارزش‌های دینی یا حجاب تن خواهد داد!؟ 🔹 همانطور که در قسمت دوم این نوشتار اشاره کردم، گروه سوم در سطوح مختلفی هستند و به تناسب سطحی که در آن قرار دارند عکس‌العمل‌های متفاوتی‌ نشان می‌دهند، رفتارهایی که شرح و بحثش در این نوشتار نمی‌گنجد (خفیفِ غیرعلنی و غیرمستقیم، شدیدِ علنی و مستقیم). 🔹 اما در پاسخ به این سوال می‌توان با رویکردی شتاب‌زده پاسخی سطحی به آن ارائه نمود و گفت: آری! رفتارهای خشن و سلبی نتیجه خواهند داد، چراکه می‌توان با تنبیه و به خطر انداختن منافع اشخاص، بروز بی‌حجابی را سرکوب و تغییر رفتار اجتماعی ایجاد نمود. 🔹 اما واقعیت اجتناب‌ناپذیر این چنین نیست، چرا که همانطور که در قسمت دوم این نوشتار توضیح دادم، این بخش از جامعه بی‌حجابی را مُنکر تلقی نمی‌کند بلکه آن را «نماد اعتراض» و «ارزشمند» می‌داند، رفتاری که این دو ویژگی‌ را داشته باشد با سرکوب خاموش نمی‌شود، بنابراین چنین تدبیری حتی اگر به ظاهر نتیجه‌بخش باشد به دلایل ذیل اثربخش و پایدار نخواهد بود: 1️⃣ کشف حجاب عملاً نُمادی است که بخشی از جامعه برای انتقالِ اعتراض و مخالفت خود برگزیده‌ است، تا وقتی عوامل اعتراض‌آفرین وجود داشته باشند، مقاومت و اعتراض هم ادامه خواهد داشت. 2️⃣ همانطور که اشاره شد، بعد از روی‌گردانی از ارزش‌های دینی، ارزش‌گزینی مجدد رخ داده است؛ اساساً مسئله‌ی ارزش‌ یک امر درونی است و نمی‌توان با عواملِ بیرونی ارزش درونی شده‌ای را تغییر داد (به زورِ تنبیه). 3️⃣ تنبیه نه تنها درمان نیست بلکه نوعی کتمان محسوب می‌شود!‌ در واقع برخوردهای خشن و سلبی منجر به تغییر رفتار عمقی نمی‌شوند، به همین دلیل در غیابِ عامل بازدارنده، رفتارِ منع شده، دوباره با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد. 4️⃣ امکان مواجهه‌ی مستمر در این موضوع وجود ندارد، چرا که نمی‌توان میلیون‌ها انسان را در چنین موضوعی که نه تنها مُنکر تلقی نمی‌کنند بلکه «نماد مقاومت و اعتراض» می‌دانند و «ارزشمند» هم می‌شمارند، همواره پاسبانی نمود. 5️⃣ تنبیه نه تنها علّت رفتار را رفع نمی‌کند، بلکه با تشدید سه عاملِ ریشه‌ای «بدبینی»، «بی‌اعتمادی» و «نااُمیدی»، موجب عمیق‌تر شدن مقاومت و به تبع آن شدیدتر شدن عکس‌العمل‌ها می‌شود (شخص با جابه‌جایی بر روی پیوستار از سطحِ بی‌تفاوت به سطحِ مخالف و سپس مبارز منتقل می‌شود). 6️⃣ حاکمیّت توان تنبیه مروجانِ سیستماتیک، قدرتمند و بانفوذ ارزش‌های غربی را ندارد! مروّجانی (داخلی) که در طول چند دهه با استفاده از فرصتی که کژکاری حکمرانی در اختیارشان قرار داده است، رشد و قدرت یافته‌ و به صورت شاهرگی و مویرگی گسترش پیدا کرده‌اند. در واقع عدمِ وحدت‌ِرویه در برخورد با عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی، استاندارد چندگانه‌ای به جامعه مخابره می‌کند که از تاثیر تنبیه می‌کاهد (عواملی همچون محتوای دروس دانشگاهی، پیام‌های بازرگانی تلوزیون، نمایشِ سبکِ زندگی سلبریتی‌ها و...). 🔶 کلام آخرم را خطاب به تصمیم‌گیران عرض می‌کنم، بزرگواران، مَثل «برخوردهای باتومی» یا حتی «اقدامات فرهنگی» بدون حلِ مسائلِ مربوط به «حکمرانی سیاسی اقتصادی»، مَثل «سیلی زدن» یا «یخ ریختن» به کتری در حال جوشی است که زیرش مشعلی روشن است! شاید عامل چنین کاری خود را بسوزاند امّا نمی‌تواند لذتِ نوشیدنِ آبی گوارا را تجربه کند! راه‌حل مشخص است، مشعل زیر کتری را خاموش کنید! چالش‌های سیاسی اقتصادی را رفع کنید، سپس اقدامات فرهنگی تربیتی موثر انجام دهید، بعد از آن کمی صبر کنید تا بتوانید از نوشیدنِ آبی گوارا لذت ببرید! ▫️ پی‌نوشت: تمام مباحثی که گسترش بی‌حجابی را نتیجه‌ی عملکرد متولّیان فرهنگی (صداوسیما، سینما، شبکه نمایش خانگی، وزارت فرهنگ، فضای مجازی و...) می‌داند را درست می‌دانم اما اختلاف نظری با این عزیزان دارم که تجویزم را متفاوت می‌کند. ایشان «اهمال فرهنگی» را ریشه‌ی گسترش سبک زندگی غربی می‌دانند و فکر می‌کنند که اگر متولّیان فرهنگی قوی‌تر عمل می‌نمودند چنین چالشی ایجاد نمی‌شد، اما حقیر، «اهمال و کژکاری حکمرانی سیاسی اقتصادی» را عامل اصلی دانسته و معتقدم اهمال فرهنگی به عنوانِ عاملِ مکمل، چالش موجود را تقویت‌ کرده است. امروز هم کار به جایی رسیده است که فعالیت‌‌های فرهنگی تاثیر متناسبی نمی‌گذارند و چندان موثر واقع نمی‌شوند. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
👈🏻 از شاخص‌های تحليل زمان، سن امامت، عمر امامت و سن شهادت‌ است. هرچه سن کم‌تر و عمر امامت کوتاه‌تر باشد، استبداد و خفقان بیشتر است. ◾️ امام جواد(ع): 🔵 در سن ۸ سالگی به امامت رسید 🟢 فقط ۱۷ سال امامت کرد 🔴 و در ۲۵ سالگی به شهادت‌ رسید. 🔻 کم‌ترین سن امامت و شهادت، و کوتاه‌ترین عمر امامت! ♦️ این شاخص‌ها نشان از سخت بودن دوران حضرت دارد. این شرایط تنها برای امام جواد عليه‌السلام و نخستین بار رخ داد. ✅ در چنین شرایطی، فرزندی ۸ ساله سکان امامت امت را به دست می‌گیرد و شیعیان را هدایت می‌کند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 امام جواد(ع) و پدیده اجتماعی شراکت در زشتی 🔸 هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است. 🔹 اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل می‌شود. 🔺 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل (عمل-تحسین) است که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است. در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل می‌شود. ✳️ تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتاب‌دهنده اجتماعی رفتار است. ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است ⚠️ حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسین‌گر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسین‌گر هر دو شریک‌اند و پیامد منفی برای هر دو نوشته می‌شود. 🏷 امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ. هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است. 📙 كشف الغمّه: ج ۲، ص ۳۴۹. ‼️ نکته ❌ تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی کار قبیح می‌شود. تحسین و تمجید موجب ارزش‌گذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف می‌شود. این کار می‌تواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است. ⛔️ در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بی‌حجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام می‌کنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک می‌کنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشت‌انگاری تبدیل شود. ➕ همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویه‌ای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است. ⚔️ تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبه‌های قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در می‌آیند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
#بشنوید #خاطره‌ها #ندبه‌_های_زندگی 💠 مراسم دعای ندبه 🏠 منزل دکتر گلزاری 📜 تاب‌آوری و زندگی(۱) ❓ تاب‌آوری چیست؟ چه نقشی در زندگی دارد؟ چرا باید تاب‌آور بود؟ ✅ تاب‌آوری، انتخاب نیست، ضرورت است! چون: 👈🏻 سختی‌ها اجتناب ناپذیرند 👈🏻 موفقیت مرهون تلاش و سختی‌ها است
فرزندپروری‌به‌سبک‌امام‌علی-‌بخش‌پنجم.mp3
20.64M
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه پنجم 🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۰۲ ⭕️ جلسه چهارم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#بشنوید #سبک_زندگی ♦️ بخش اول پرورش بعد اقتصادی فرزندان حکمت‌های اقتصادی ♦️الدقه: انسان کم‌خیر 📊 شاخص رفتاری: ‼️ مطالبه طلب اندک خود از دیگران 🔒پرهیز از دادن چیز اندک خود به دیگران