#یادداشت
📜 جنایت عریان
سکوت بلند مدعیان حقوق بشر
هدف جنایتکار: ترساندن مقاومت
اثر واقعی: انباشت خشم و نفرت، تقویت تفکر مقاومت، و رساندن مقاومت به نقطه انفجار
وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون
#یادداشت
⚠️ جنایت عریان میتواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار میشود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین میتوان مشاهده کرد....
💢 بیتردید جنایتهای عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایههای به ظاهر قطرهای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی تبدیل و سیلی غاصب برانداز را ایجاد خواهد کرد.
#یادداشت
📜 جنایت عریان
تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثهای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که میتواند ضربههای قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان میدهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است.
#یادداشت
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت
💪🏻 استوار و مستحکم
🤛🏻 شجاع و نترس
وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
چه بسا پیامبرانی که انبوهی دانشمندانِ الهی مسلک [و کاملان در دینِ] به همراه او با دشمنان جنگیدند،
پس در برابر آسیب هایی که در راه خدا به آنان رسید، سستی نکردند
و ناتوان نشدند
و [در برابر دشمن] سر تسلیم و فروتنی فرود نیاوردند؛
و خدا شکیبایان را دوست دارد. (آل عمران: ۱۴۶)
#یادداشت
📜 قرآن، کتاب مقاومت و شجاعت
وَ لا تَهِنُوا فِی ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یأْلَمُونَ کما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا یرْجُونَ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً.(نساء آیه 104)
و در جستجو و تعقیب آن گروه (کفار) سستی نورزید، اگر شما درد و رنج میکشید آنها نیز مانند شما درد و رنج میکشند و شما چیزی را از خدا امید دارید که آنها امید ندارند، و خدا همواره دانا و حکیم است.
🟢 مسئله این آیه شریف، «وهن و سستی» در برابر دشمن است. و خداوند سه راهکار برای سستیزدایی به کار برده است. این تحلیلها و یافتهها میتواند در پردازش تئوری «وهن» مؤثر واقع شود. تئوری وهن باید به این پرسش پاسخ دهد که چه تبیین علمی برای سستی انسان در تعقیب دشمن وجود دارد؟
🔵 راهکارها سستی زدایی:
🔺1- راهکار نخست به «مقایسه رنج» هر دو گروه پرداخته است که بر اساس آن، توجه فرد را از رنج خود، به رنج طرف مقابل نیز توسعه میدهد. «تمرکز بر رنج خود» و ندیدن رنج طرف مقابل و یا حتی تصور موفقیت طرف مقابل، یکی از عوامل مهم در احساس ضعف و ناتوانی در مقابله با دشمن است.
🔺2- راهکار دوم به مزیت مسلمانان و «مقایسه امیدها» میپردازد و اشاره میکند که عبارت است از امید به فضل و رحمت خداوند، در حالی که آنان چنین چیزی ندارند. این مقایسه، نه یک مقایسه همسان، بلکه یک «مقایسه برترِ به سود خود» است. در این روش، گروه مسلمانان متوجه میشوند که در مقایسه با کفار، نه تنها عقب نیستند، بلکه جلوتر بوده و مزایایی دارند که آنها ندارند. این نشان میدهد که «ندیدن مزیت خود»، عامل مهمی در احساس سستی در برابر دشمن است.
🔺3- و اما راهکار سوم، به توصیف خداوند متعال به عنوان منبع صادر کننده دستور، پرداخته است. مأموریت این راهکار، «اعتمادزایی نسبت به منبع دستور» است. از معکوسسازی این روش میتوان فهمید که «احساس بیمعنایی» یکی از عوام مهم در ضعف و سستی نسبت به انجام دستور است. این احساس ناشی از بیتوجهی به صفات منبع صدور حکم است. از این رو خداوند متعال با برشمردن ویژگی خود، به مسلمانان اطمینان میدهد که دستور او عالمانه و حکیمانه است.
🔶 در مجموع میتوان گفت که احساس قدرت در برابر دشمن دست کم بر اساس یافتههای این آیه سه پایه اساسی دارد:
▪️یکی احساس برابری، دیگری احساس برتری و سومی حکیمانه بودن اقدام. یافته دیگر، تعامل این سه عامل و مکانیزم اثر آنهاست. دو مورد اول، مبتنی بر مقایسه بین خود و دشمن است و سومی مبتنی بر اعتماد به فرمان است.
🔸مقایسه درد و رنج، توهم تنها زیان دیدن را از بین میبرد و از فشار روانی موقعیت میکاهد و وضعیتی برابر ایجاد میکند(توازن).
🔸مقایسه امیدها و مزیتها و برتر دیدن مزیت خود، موجب میشود دشمن را در وضعیت فروتر ببیند و احساس قدرت کند(موازنه مثبت).
🔸حکیم دانستن منبع دستور نیز موجب اعتماد و حکیمانه دانستن مواجهه مجدد میشود و احساس بیفایدگی را از بین میبرد(معناداری).
🔷 پس اینها از دو سوی متفاوت عمل و بر دو بعد متفاوت اثر میگذارند. بعد نخست، توازن است. مقایسهها نخست موازنه منفی به نفع دشمن را به توازن و سپس توازن را به موازنه مثبت به نفع خود تبدیل میکند.
اما در بعد دیگر به اصل فرمان و عملی که بناست انجام شود پرداخته شده و احساس بیمعنایی را به احساس معناداری و سودمندی تبدیل میکند. ترکیب تغییر توازن و معناداری، موجب احساس قدرت در برابر دشمن میشود.
این یافتهها میتواند فرضیهای برای پژوهشهای تجربی باشد که با طراحی و اجرای مقیاسها، وضعیت افراد سنجیده شود و با طراحی و اجرای مداخلات، وضعیت آنها تغییر کند.
✂️ برشی از کتاب: «روش فهم روانشناختی متون دینی»
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از گفتار پسندیده
39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
📜 روانشناسی زیارت
❓ روانشناسان درباره زیارت چه میگویند؟
❓ رفتار زیارت، از نظر روانشناسان چه تحلیلی دارد؟
🔸 توصيف زیارت
🔸 مراحل زیارت
🔸 انگیزههای زیارت
🔸 آثار روانشناختی زیارت
🟢 ماهیت زیارت:
🔹 رهاشدن از روزمرگی
🔸 پیگیری یک آرمان
🔹 تطهیر خود
🔸 شروع مجدد زندگی
🔹 ارتباط با قدرت آنجهانی
🔸 پاسخ به ندای درونی
🔹 جایگاه انرژی معنوی
🔸 جستجوی اصالت و معنویت
🔹 انضباط معنوی
🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت
🏷 وهن و حزن در برابر دشمن
«وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَْ النَّاس».
و [در انجام فرمان هایِ حق و در جهاد با دشمن] سستی نکنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختی هایی که به شما می رسد] اندوهگین مشوید که شما اگر مؤمن باشید، برترید.
اگر [در جنگ احد] به شما آسیب و جراحتی رسید، آن گروه را نیز [در جنگ بدر] آسیب و جراحتی مانند آن رسید. و ما این روزها [یِ پیروزی و شکست] را در میان مردم میگردانیم و خدا کسانی را که ایمان آورده اند، مشخص کند و از میان شما گواهانی بگیرد؛ و خدا ستمکاران را دوست ندارد.¹
💢 در این آیه، دو توصیه(وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا) و سه تعلیل(أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَْ النَّاس) وجود دارد. تعلیلهای سهگانه یکی از جنس واقعیت ایمانشناختی و دیگری از جنس واقعیت بیرونی و سومی از جنس قانون هستیشناختی است.
🔺 تعلیل اول دال بر برتری ایمانی مسلمانان است، تعلیل دوم دال بر همسانی دو گروه در آسیب دیدن و تعلیل سوم دال بر سنت تداول(دست به دست شدن) و تغییر ایام است به این معنا که بنا نیست همیشه یک گروه خاص، پیروزی داشته باشد؛ حتی اگر مسلمان باشد.
🔺 از دو توصیه موجود در آیه شریف، میتوان مسئله و متغیر وابسته را و از تعلیلها، میتوان سببِ مسئله و متغیر مستقل را به دست آورد. معکوسسازی توصیه نشان میدهد که مسئله آیه شریف، «احساس وهن و حزن» مردم است و معکوس سازی توصیف نشان میدهد که سببِ مسئله نیز احساس فروتری، بیتوجهی به آسیب دیدگی دشمن و انتظار پیروزی داشتن.
🔷 بر اساس این اطلاعات میتوان گفت که:
🔸 احساس فروتری، و آسیب نادیدگی دشمن و انتظار پیروزی همیشگی، موجب وهن و حزن در شکست نظامی میشود.
🔸 احساس برتری ایمانی، توجه به آسیبدیدگیِ هماندازه دشمن و تعدیل انتظار پیروزی، عامل پیشگیری از احساس وهن و حزن در شکست نظامی است.
❓ از مسایل زندگی شکست نظامی در جنگ با دشمن است که میتواند موجب وهن و حزن گردد. سؤال این است که چه تئورییی میتواند این وضعیت را تبیین کند و راه حل آن را بیان نماید؟
✳️ بر اساس یافتههای یاد شده، معلوم میشود رابطه مستقیمی بین احساس فروتری و برآورده نشدن انتظارات با احساس وهن و حزن وجود دارد. اگر انتظار متفاوت از وضع موجود باشد، احساس ضعف و حزن میآورد. کسی که انتظار پیروزیاش برآورده نشود، دچار وهن و حزن میشود. تحلیل اطلاعات این متن میتواند به تئوریپردازی در باره وهن و حزن، و ساخت مداخله برای برطرف کردن آن دو کمک کند.
۱. آل عمران، ۱۳۹ و ۱۴۰
📘 روش فهم روانشناختی متون دینی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت
📜 آنچه دیده نمیشود
✈️ سفر مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی آمریکایی و غربی به فلسطین، نشانه قدرت تبلیغ میشود؛ اما آنچه مهم است زمینه نیاز به این سفرها است.
نیاز به اینگونه سفرها وقتی شکل میگیرد که کشور مقصد دچار ترس وجودی و درگیر بحران موجودیت شده باشد. این واقعیتی است که مورد توجه قرار نگرفته است.
✳️ سفر بایدن به عنوان بالاترین مقام سیاسی آمریکا، نشان دهنده بحران روانی شدید حاکم بر رژیم صهیونیستی و خطر موجودیتی است که اسرائیل را تهدید میکند.
او برای ترمیم وضعیت روانی آشفته صهیونیستها آمده و این نشانه ضربه کاری مقاومت بر اسرائیل و حاکی از فروپاشی روانی آن رژیم است.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
اعتماد اجتماعی ۱.mp3
34.42M
#بشنوید
#خاطرهها
📜 اعتماد اجتماعی (۱)
اعتماد اجتماعی، شاخص جامعه شیعی
✳️ اعتماد، ضرورت زندگی اجتماعی
▪️ اعتماد در کسب و کار
▪️ اعتماد در بازار
▪️ اعتماد در خانواده
▪️ اعتماد در حکومت
▪️ اعتماد در حمل و نقل
✳️ اعتماد چیست؟ (مولفهها)
▪️ انتظار مثبت (نه خیانت)
▪️ احساس اطمینان (نه اضطراب)
▪️ واگذاری کار و اتکا
⁉️ چقدر قابل اعتماد هستیم؟
⁉️ چقدر میتوانیم به دیگران اعتماد کنیم؟
✳️ چرا به اعتماد نیاز داریم؟
▪️ تعدد مسائل زندگی و نیاز ما به دیگران
✳️ عوامل اعتماد آفرین؟
▪️ ۱- رعایت حقوق دیگران
و قضاوت منصفانه درباره آنها
▫️ عدم رعایت حق، عامل بیاعتمادی
🕌 حرم مطهر رضوی
🗓 تابستان ۱۳۹۸
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
اعتماد اجتماعی ۲.mp3
31.29M
#بشنوید
#خاطرهها
📜 اعتماد اجتماعی (۲)
انواع اعتماد
اعتماد اجتماعی (بین مردم)
اعتماد سیاسی (بین مردم و حاکمان)
03:44 من چگونه میتوانم اعتماد را ایجاد کنم؟
عوامل اعتماد آفرین ۲:
۱. رعایت حقوق دیگران
۲. صداقت (یکسانی بود و نمود)
۳. امانتداری
08:58 ۴. کارآمدی و توانمندی
ویژگی موسی: قوی و امین
ویژگی یوسف: حافظ و علیم
16:18 ۵. تعهد و پایبندی
وفاداری به پیمانها
21:30 ۶. احساس امنیت
مال، جان، آبرو، راز و...
زیرآب زدن، خراب کردن دیگران
پیجویی عیوب دیگران
🕌 حرم مطهر رضوی
🗓 تابستان ۱۳۹۸
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
عفو و بخشش، ۹۲۰۴۲۴.mp3
31.33M
#بشنوید
#خاطرهها
📜 عفو و زندگی
⁉️ عفو در کجای زندگی ما قرار میگیرد؟
⁉️ چرا باید دیگران را ببخشیم؟
⁉️ چگونه میتوانیم دیگران را ببخشیم؟
02:28 جای عفو در زندگی
موقعیت نیاز به عفو
اشتباهات دیگران در حق ما
انواع واکنش: بدتر، برابر، برتر
عفو هنگام قدرت
15:12 چرا باید دیگران را ببخشیم؟
توهمات:
عفو یعنی باخت من
عفو یعنی توسعه ظلم
تفکر منطقی:
۱. میبخشم چون انسان بزرگی هستم
عفو نشانه توسعه وجودی
22:42 ۲.میبخشم تا راحتتر زندگی کنم
نبخشیدن یعنی آزار خود
نبخشیدن یعنی تکرار رنج
خطای دیگران مثل زبالهدان
نبخشیدن یعنی ایستادن در زبالهدان
بخشیدن عامل بهزیستن
29:13 آیا بخشش موجب تکرار ظلم نمیشود؟
گاه، گذشت سازنده است
35:21 بهزیستن، دستاورد عفو
مولفههای بهزیستن:
بهزیستی روانی(گذشت عامل نشاط و شادابی)
بهزیستی اجتماعی(گذشت عامل روابط سالم)
بهزیستی معنوی(گذشت عامل حیات معنوی)
42:41 چگونه ببخشیم؟
۱. برخوردار از صبر
۲. برخوردار از رشدیافتگی
۳. امید به پاداش گذشت
۴. توان خویشتنداری
51:52 پاسخ به سوالات
📺 برنامه این شبها، شبکه یک
🗓 ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
مهاجرت و زندگی.mp3
39.23M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 مهاجرت و زندگی
✳️ مهاجرت و تحول در زندگی
✳️ مسئله مکان و سبک زندگی
04:12 | اثرگذاری مکان بر زندگی
🔸 زندگی فقط متأثر از عناصر دورانی خود نیست
♦️ فرق میکند کجا زندگی کنیم
▫️مکان، دارای شعاع اثرگذار
▫️انسان، دارای جاذبه اثرپذیر
10:16 | ⁉️ چرا مهاجرت
۱- تنگنای زندگی
▪️ فراهم نبودن شرایط برای زندگی
▪️ نجات خود و زندگی خود (مادی و معنوی)
نمونه: مهاجرت مسلمانان به حبشه
مهاجرت پيامبر اکرم به مدینه
17:29 | ❌ توجیهناپذیری زندگی در منطقه فاسد
⭕️ خودستمی، به خاطر زندگی در منطقه فساد
قرآن:
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا.(نساء: ۹۷)
21:18 | ٢- توسعه دین و معنویت
▪️ مهاجرتهای فرزندان امامان به نقاط مختلف جهان
▪️ مهاجرت بازرگانان و شیعیان به جنوب هند، چین و...
▪️ماجرای زکزاکی و شیعیان نیجریه
26:01 | ⚠️ مهاجرت ارتجاعی
🔻 واپسگرایی - عقبگرد
▫️ خروج از قلمرو ایمان و ورود به قلمرو شیطان
▫️ هجرت از ایمانشهر به شیطانشهر
📖 پيامبر اکرم(ص):
🔥 مدینه مانند کوره آهنگری است که ناخالصیها را میزداید.
🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
رفاه در زندگی.mp3
49.42M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 رفاه در زندگی
♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب
🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت با ایدههای مختلف سبک زندگی
🔹 کدام مکتب، ایده بهتری برای رفاه دارد؟
🔴 مسئله: زندگی بدون احساس سرزندگی، و لذت بردن، و خوش بودن
06:20 | تعریف رفاه
▫️ دستیابی آسان و با اختیار
▫️ نبود سختی ، تنگنا، و محدودیت
▫️ وجود راحتی، آسایش
▫️ راحتی، آسایش، سعه و باز بودن دست، و فراوانی نعمت
11:00 | ایده رقيب دین در رفاه
📈 اقتصادی بودن رفاه
طراحی زندگی بر اساس رفاه اقتصادی(عینی)
⁉️ چالش ناکارآمدی رفاه عینی در احساس رفاه، هم در کشورهای پیشرفته و هم در توسعه نایافته
🔸 پارادوکس استرلین
20:42 | حرف جدید تفکر غربی
❌ اقتصاد، حرف اولِ رفاه نیست
🔹 طرح مؤلفه رفاه ذهنی(روانشناختی)
🔸 ذهن رفاهساز ❌ ذهن فلاکتساز
22:07 | تفاوت وجود رفاه با احساس رفاه
♦️ چالش در احساس رفاه
26:00 | مؤلفه ارتباطی
33:10 | نقش آرزو در تخریب احساس رفاه
🔹 دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) درباره مکانیزم تخریبگری آرزو
37:10 | مؤلفه معنوی رفاه
🔸 ارتباط با خدا
40:22 | مؤلفه اجتماعی رفاه
🔸 نقش سبک حکمرانی در رفاه
🔹 عدالت اجتماعی عامل احساس رفاه
41:40 | جمعبندی و نتیجهگیری
پیشتازی دین در طراحی زندگی خوب
🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت
#حاشیه_نگاری
📜 حاشیههای موضوع رفاه
در سلسله جلسات سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای جمعه شب، ۱۲ آبان موضوع رفاه در زندگی را انتخاب کردم. هدف اصلی نشان دادن این اصل بود که رفاه فقط یک مؤلفه اقتصادی نیست، بلکه امری چندمؤلفهای و ترکیبی است. این موضع حاشیههایی حین و پس از سخنرانی داشت که بازگو میکنم.
۱. هنگام سخنرانی یکی از بچههایی که بازی میکرد، آرام آرام به منبر نزدیک شد و آمد روی پله اول نشست. خُدّام خواستند او را دور کنند؛ از آنها خواستم کاری نداشته باشند (دقیقه 18:36). او هم لحظاتی نشست و سپس بلند شد و رفت؛ هیچ اتفاقی هم نیفتاد!
۲. وقتی بحث به رفاه ذهنی و مؤلفه روانشناختی آن رسید و از اموری مثل آرزوها رسید، کسی از سمت چپ با صدای بلند اشکال کرد که مشکل اینجا نیست؛ مشکل در ظلمی است که مردم در جامعه مشاهده میکنند (31:48). پیر مرد محترمی بود؛ به ایشان عرض کردم آن موضوع دیگری است به آن میپردازم. در انتهای بحث وقتی به مؤلفه اجتماعی رفاه رسید و از نقش عدالت اجتماعی در احساس رفاه گفتم، احساس اقناع و رضایت را در چهره او مشاهده کردم.
۳. همو بعد از سخنرانی هم آمد و موافقت و رضایتش را نشان داد. البته موضوع جدیدی را مطرح کرد که در روایات داریم فقر بیاد، دین میرود! گفتم: بله داریم، ولی این همه حرف دین نیست. آدمی اهل منبر بود. گفتم: مگر فقر را خدا به عنوان آزمایش قرار نداده است؟ گفت: بله! گفتم: پس بیدین شدن مردم را باید تقصیر خدا دانست! گفت: بله آزمایش خداست. ادامه دادم: پس نمیتوان بیدین شدن پس از فقر را با این احادیث توجیه کرد.
۴. پس از ایشان شخص دیگری از سمت راست گفت این حرفها اشتباه است. بحث من به آنجا رسیده بود که یافتههای امروز همان چیزی است که در دین وجود داشته است. گفت الان زندگی اقتصادی خیلی سخت شده و مردم از دین زده شدهاند و... (دقیقه 32:38) گفتم بحث ما در دینگریزی نیست، موضوع چیز دیگری است... و بعد ادامه دادم. او هم با ناراحتی بلند شد و نمازش را خواند!
۵. بعد از سخنرانی آمد دست او را گرفتم و با لبخند گفتم: خُب حالا بگو! گفت: جوانها نمیتوانند ازدواج کنند، مسکن تهیه کنند و... در این شرایط شما از «رفاه» حرف میزنید؟! احتمال دادم از اول نبوده است. پرسیدم از اول بودید؟ گفت: نه، ۲۰ دقیقه آخر بودم! گفتم: قربونت بشم اول بحث گفتیم که اینها هم جزئی از رفاه است. حرف شما درست است؛ وقتی اینها تأمین نباشد، یعنی جزئی از رفاه ناقص است؛ پس اختلافی نداریم. آرام شد و رفت.
۶. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر درخواست معرفی کتاب کرد که به وی کتاب رضایت از زندگی را معرفی کردم.
۷. تعدادی افراد دیگر ضمن تشکر درخواست تداوم مباحث را داشتند. در میان آنها افرادی بودند که وضع مالی بدی داشتند، اما از این بحث استقبال میکردند؛ این برای من شگفتآور بود.
۷. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر، گفت داشتم میرفتم. وقتی بحث را شنیدم نشستم و گوش دادم. وی سپس مباحث طولانی را مطرح کرد که نشان میداد اهل مطالعه است... جایی به هرم نیازهای مزلو اشاره کرد و این که تا نیازهای اقتصادی برآورده نشود، شکوفایی هم به وجود نمیآید! گفتم: ولی خدا میگوید: من نیازهای اولیه شما را میگیرم تا رشد کنید! با تعجب نگاه کرد و گفت: تا به حال به این نکته توجه نکرده بودم.
۹. سپس یک سری مباحث مطرح کرد... گفتم اینها را میدانم و چند چشمه برایش آمدم... گفت: خُب خدا را شکر... خلاصه حرف او این بود که نباید از قالب «اقتصاد مهم است، اما...» استفاده کنید! او با «اما» گفتن مشکل داشت! گفتم: بله درست است، هر چند برای آن توضیحی هست، اما کلیت حرفتان را قبول دارم. گفت: بله، لُبّ کلام همین بود! خندید و از هم جدا شدیم.
۱۰. عدهای گفتند: شاید نتوانیم هر هفته حضور داشته باشیم. چگونه میتوانیم به مباحث دسترسی داشته باشیم؟ بنده نیز کانال صوت آستان و گفتار پسندیده را معرفی کردم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادداشت #حاشیه_نگاری 📜 حاشیههای موضوع رفاه در سلسله جلسات سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع
چند ملاحظه:
الف) هنگام طراحی بحث نمیدانستم وارد بعد اجتماعی رفاه بشوم یا نه. طرح مسئله ناعدالتی، خود زمینهساز شد و از آن استقبال کردم. گاه مخاطبان خود بهترین زمینهساز برای موضوعات هستند.
ب) طرح جلسات سبک زندگی - که به ابتکار تولیت محترم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) صورت گرفت - بنا بود از برنامهی «دین، نشاط، زندگی» آستان قدس رضوی الگو گیرد و به صورت دو مرحلهای و اختصاص وقت دوم جلسه به پرسشهای حاضران اختصاص یابد. با وجود پیگیری مکرر بنده، ساختارهای اجرای آن در آستان سیدالکریم(ع) فراهم نبود. این اتفاقات نشان میدهد که باید وقتی را به مردم اختصاص داد. امیدوارم محقق شود.
ج) اشتیاق به مباحثی که زندگی مردم را سامان میدهد، فراوان است. این نشان میدهد که خطبا و سخنرانان باید این رویکرد را در فعالیتهای خود پیش گیرند.
د) درخواست مردم نسبت به پیگیری موضع، از طریق غیر حضوری نشان میدهد که باید برای رساندن مطالب به دست مخاطبان غیرحضوری، از فضای مجازی استفاده بیشتری کرد. معاونت تبلیغات حرم مطهر میتواند محصولات متنوعی از این گونه بحثها تهیه و از طرق مختلف به دست مردم برساند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🍃؛﷽؛🍃
✨من سحرخیز جمعههای تواَم
بلبل ریز شاخههای تواَم
✨چشم در چشمهی لبانت داشت
طفل نوپای خاطرات تواَم
✨خندههایی که بر لبان داری
میتراود ز گریههای تواَم
✨مست تفخیم ربّنای تواَم
خام ترقیق گریههای تواَم
✨من خراب آمدم به درگاهت
تا بسازد اشارههای تواَم
✨در هوایت شود نفس بکشم؟
من که مست ترانههای تواَم
✍🏻 دکتر محمدرضا توکلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز و گامهایمان را استوار ساز و ما را بر گروه کافران پیروز گردان
🤲 برای تداوم پیروزیهای عابدان شب و شیران روز در مقاومت جانانهشان مقابل ارتش اشغالگر در این ساعات تعیین کننده و سرنوشتساز دعا میکنیم 🤲
لذت در زندگی.mp3
11.82M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 لذت در زندگی
02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت
⁉️ کدام مکتب ایدهای بهتر برای زندگی دارد؟
❌ تصور مردم:
🎻 ایده غرب؛ زندگی لذتبخش
😩 ایده اسلام؛ زندگی با رنج ‼️
آیا زندگی منهای رنج امکانپذیر است ❓
06:00 | 👈🏻 غرب و ایده لذت منهای رنج
برنامهریزی برای زندگی منهای رنج
08:50 | 👈🏻 پیامد
⚠️ شکست ایده زندگی منهای رنج
📣 اعلان اجتنابناپذیری رنج
منطق اسلام: درآمیختگی رنج و لذت
فرهنگ زندگی منهای رنج، عامل رنجِ مضاعف
18:20 | 👈🏻 تدبیرهای غربیها
🔸 تلاش غرب برای زندگی در کنار رنج
🔻 لوگوتراپی، اکت، تابآوری و...
▫️ لذت منهای رنج، فرهنگ بیمار
▫️رنج، جزئی از زندگی
▫️پذیرش شجاعانه رنج!
33:48 | 👈🏻 بازگشت به منطق اسلام
✅ اسلام و انعطاف در برابر رنج
💠 آموزههای اسلامی برای همزیستی با رنج
کدام ایده درست است؛ ایده غربی یا ایده اسلامی؟
آئین محمدی پیشرو در ایده زندگی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
شکست زندگی منهای رنج.mp3
1.13M
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 لذت در زندگی 02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت ⁉️ کدام مکتب ایدهای بهتر برای زندگی د
#یادداشت
#برشی_از_کتاب
📜 دنيا محل سختیها
ما انسانها، خواهان راحتی، آسايش و كامجویی هستيم و از اين رو، دنيا را محل برآورده شدن اين خواستهها میدانيم و يا دستكم میخواهيم كه چنين باشد. چون دنيا را محل راحتی ميپنداريم، از رسيدن سختیها، به شدّت، آزرده و رنجور میشويم؛ چون دنيا را محل كاميابی میپنداريم، از ناكامیها و تحقّق نيافتن آرزوها به شدّت عصباني میشويم؛ چون دنيا را محلّ جاودانگی میدانيم، مرگ خود و عزيزانمان را يك فاجعه و خسارت بزرگ دانسته، از آن، ترسان و نالان و رنجور خواهيم شد؛ و...
❓ اما واقعيت چيست؟ آيا دنيا همين گونه است كه ما میپنداريم؟
واقعيت اين است كه دنيا محل سختیها و بلاهاست. اين را بايد به عنوان یک واقعيت پذيرفت. انكارِ ما چيزي را تغيير نخواهد داد. دنيا به عنوان محل زندگی ما اقتضائاتی دارد كه خارج از اختيار ماست؛ ما نه در تنظيم آن، نقشی داريم و نه توان تغيير آن را داريم.
دنيا ویژگیهایی دارد كه بر اساس حكمت و مصلحت الهی تنظيم شدهاند و خير و صلاح انسان نيز در آن است. كاری كه بايد انجام دهيم اين است كه شكل واقعی دنيا را بشناسيم و بپذيريم.
يكي از كليدهای رضايت از زندگی، اين جاست. بدانيد كه زندگي شما به عنوان یک واقعيت خارجی، آن قدر تلخ و گزنده نيست؛ آنچه آن را تحمّلناپذير میسازد، تصوّرات و انتظاراتی است كه شما از دنيا و زندگی داشتهايد و اكنون آنها را برآورده شده نمیبينيد و لذا نالان و ناراضی هستيد.
در حقيقت، تصوّرات و انتظارات غير واقعبينانه شما مايه ناراحتی و نارضايتی شماست، نه پديدههای زندگي. لازم نيست براي رسيدن به رضايت از زندگی، دنيا را تغيير دهيم؛ بلكه با تغيير و اصلاح شناخت خود نسبت به دنيا میتوانيم به رضامندی، دست يابيم.
📖 قرآن كريم درباره واقعيت زندگی انسان در دنيا ميفرمايد:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَنَ فِي كَبَدٍ.
به تحقيق، ما انسان را در سختی آفريديم.
سوره بلد، آيه ۴
اساساً راحتی، براي دنيا آفريده نشده و بديهی است كه طلب كردن آنچه وجود ندارد، مايه رنج و عذاب میشود.
📄 پيامبر خدا(ص) در اين باره میفرمايد:
إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقولُ: ... وُضِعَتِ الرّاحَةُ فِی الجَنَّةِ وَالنّاسُ يَطلُبونَها فِي الدُّنيا فَلا يَجِدونَها.
همانا خداوند -عزّ وجلّ- ميفرمايد: ... من، آسايش را در بهشت قرار دادم و مردم، آن را در دنيا میجويند و از اينرو، آن را نمیيابند.
عوالی اللآلی، جلد ۴، صفحه ۶۱، حدیث ۱۱
يافتن آنچه وجود ندارد، به ناكامی منجر میشود و احساس ناكامی، موجب افسردگی و نارضايتی خواهد شد.
📄 پيامبر خدا(ص) در روايت ديگری، به جنبه ديگری اشاره كرده، میفرمايد:
مَن طَلَبَ ما لَم يُخلَق، أتعَبَ نَفسَهُ ولَم يُرزَق.
هركس چيزي را طلب كند كه آفريده نشده، خود را به زحمت انداخته و چيزی نصيب او نمیگردد.
جامع الأخبار، صفحه ۵۱۷ - ۵۱۸، حدیث ۱۴۶۴
اين، یک اصل است و نياز به هيچ توضيحی ندارد؛ اما سوال اين است كه چه چيزی خلق نشده، ولی مردم، در پي آن هستند؟
📄 در ادامه روايت آمده است:
قيلَ: يا رسولَ اللَّهِ! ومَا الَّذي لَم يُخلَق؟ قالَ: الرّاحَةُ فِي الدُّنيا؛
گفته شده: ای پيامبر خدا! آنچه آفريده نشده، چيست؟ فرمود: راحتی در دنيا.
انسان، خواهان راحتی و آسايش است و لذا از دنيا انتظار راحتی و خوشی دارد؛ حال آنكه چنين چيزی در دنيا وجود ندارد و همين خواسته، مايه ناراحتي و نارضايتی وی را فراهم میكند!
📗 رضایت از زندگی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 رشد پس از طوفانالاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام
لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید:
شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب میکنید؟
لینک نظرسنجی 👇
https://EitaaBot.ir/poll/176ndi?eitaafly
صمیمانه سپاسگزارم
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
زندگی خوب.mp3
12.95M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ایده اسلامیِ زندگی خوب
♦️ کدام مکتب ایده بهتری برای زنده دارد؟
🔻 ایده غربی رفاه
🔻 ایده غربی زندگی منهای رنج
⁉️ ایده اسلام چیست؟ فقر یا غنی؟ لذت یا محنت؟ غم یا شادی؟
08:26 | مسئله زاویه دید و نقش آن در برداشت
👀 زاویه دید و تغییر معنای پدیدهها
🔹 قصه حسین بن علی(ع)
▫️ زاویه (۱): مرگ یا زندگی؟ جنگ یا صلح؟
▫️ زاویه (۲): عزت یا ذلت؟
▪️ اولویت: ترجیح عزت بر زندگی
🔸 قصه زینب کبری
▫️ زاویه ۱: راحت یا محنت؟ لذت یا رنج؟
▫️ زاویه ۲: عصیان یا اطاعت؟
▪️ اولویت: ترجیح اطاعت بر راحتی
22:50 | زاویه دید اسلام
🕋 منطق اسلام: خیر و شر؛ نه لذت و محنت
🔹 اسلام؛ نه لذت ستیز، نه لذت گرا
🔸 اسلام؛ نه محنت گرا، نه محنت ستیز
32:25 | ایده اسلام، یک ایده مترقی
♦️ منطق رشد و شکوفایی و بالندگی
لذت یا محنت؛ منطق کودکانه
33:53 | غرب و بازگشت به منطق اسلام
🔻 موج دوم روانشناسی مثبت و پذیرش جنبههای منفی زندگی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات