eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
301 عکس
87 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🖤 از انسان شناسی کربلا تا انسان شناسی روان شناسی 👈به سلیگمن در روان‌شناسی_مثبت‌گرا بگویید زنی می‌شناسم که در معرکۀ عشق شاهد ذبح 18 نفر از بستگان درجه یک بود و گفت: جز زیبایی ندیدم! و قاسمی که گفت: مرگ برایم از عسل شیرین‌تر است! 👈به واتسون در رفتارگرائی بگویید حسینی می‌شناسم که نه با «مُلکِ ری» فریفته شد و نه از «غلاف شمشیر» هراسناک! تا تردید حاصل کند که مبنای رفتارِ آدمی «پاداش» است یا «تهدید؟» ! 👈به گلاسر در تئوری_انتخاب بگویید سراغ دارم 72 نفر با اختیار خویش «انتخاب» کردند تا پای در «قتلگاه» بگذارند! 👈به مازلو در روان‌شناسی انسان‌گرایانه بگویید ابوالفضلی می‌شناسم که پا بر نیازهای زیستی گذاشت و «جرعه‌ای آب ننوشید» و نیاز به امنیت خود را نادیده گرفت و «امان‌نامه» را پس زد تا مصداقی شود برای «افرادِ خودشکوفا»! 👈اگر از « مهارت_نه_گفتن» گفتید، یاد کنید از آقایی که زیرِ سُم اسبان رفت اما بر بیعتِ با ظالم «نه» گفت! 👈اگر از «خانواده مطلوب» گفتید، نام ببرید از «انسجام خانوداگیِ» یک ابر مرد که خانواده‌اش از مدینه تا کربلا از شیرخواره تا بزرگسال و از عروس و داماد تا پدربزرگ و مادربزرگ پا به پا تا جولانگاه همراه او پیش آمدند! ⬅️ آری انسان شناسی کربلا رنگ و بویش متفاوت است... انسانم آروزست ✍ دکتر روح الله کریمی خویگانی ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(9).mp3
23.73M
⚫️ شب دهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود ♻️ تولید مفاهیم اساسی در کربلا 👈 فهم مفاهیم، کلید درک عاشورا ❓شاخص‌های جامعه عصر امویشاخص "زندگی" کردن از نظر حسین ✳️ وضعیت حسین ✅ تخییر بین ذلّت و عزّت ❌ نه مرگ یا زندگی ⭕️ مسئله مردم در عصر حسن(ع): زندگی یا مرگ ⭕️ مسئله مردم عصر علی(ع): عشق زندگی و نفرت از مبارزه ⚠️ طرح مسئله به سبک کوفیان: ⛔️ اشراف کوفه: ثروت داشتن یا نداشتن ⛔️ عوام کوفه: زندگی یا مرگ 🟢 طرح مسئله به سبک‌ حسین(ع): ♦️ عزت یا ذلت؛ مسئله این است 🟢 طرح مسئله به سبک‌ علی‌اکبر(ع): ♦️ حق یا باطل مسئله این است مسئله حسین: عزت یا ذلت عزت چیست؟ ذلت کدام است؟ ✅ عزت: شخصیت مقاوم و نفوذناپذیر ♻️ ترکیبی از: ارزش پایه + قدرت حفاظت‌کننده + مقاومت سرسختانه عزت حسین(ع) یعنی پایداری بر اصول یعنی نفوذناپذیری 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
❓ آیا می‌دانید ابن زیاد ملعون روز عاشورا به قتل رسید؟ ابراهیم اشتر در پنج فرسخى «موصل» سپاه ابن زیاد را چنان درهم ریخت که عدّه اى از آنان در حین فرار، خود را به رودخانه افکندند و غرق شدند. در این نبرد که درست روز عاشوراى سال 67 هجرى اتّفاق افتاد بسیارى از عناصر آلوده بنى امیّه چون عبیدالله بن زیاد و حصین بن نُمَیر به هلاکت رسیدند. 🤲🏻 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
⚫️ لحظه شهادت امام حسین علیه السلام؛ این تصویر به تنهایی یک روضه است ⚫️ نقاشی هنرمندانه از لحظه شهادت امام حسین علیه السلام در محاصره کوفیان و لشکر یزید - ظهر عاشورا اثر حسن روح الامین 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
✅ صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا توضیح : هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای حسین ابن علی بودند. فرمانده روس اینگونه گفت: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما میآمد !! اما جمعیت عظیم! مردم شیعه! عزادار حسینی فقط عزاداری و گریه کردند و علم بر دوش کشیدند ! و تعزیه راه انداختند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند!! و در حالی که ۹ دلاور تبریزی بر سر دار بودند نذری خود را گرفتند و به خانه هایشان رفتند !! 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
🔖 🕯 شام غریبان ▪️ تمام مردها در روز عاشورا به شهادت رسیدند. عصر عاشورا یک نفر مرد در تمام این خیمه‌گاه نبود، مگر امام سجاد که او هم مریض بود، آنجا افتاده بود و شاید در حالت اِغما به سر می‌بُرد. ▪️ حالا شما ببینید این خیمه‌گاه و اردوگاهی که در آن، هشتاد نفر، هشتادوچهار نفر زن و بچه هستند و در میان یک دریای دشمن محاصره‌اند، اینها چقدر کار دارند؛ - بعضی تشنه‌اند، - بعضی گرسنه‌اند، - یا بشود گفت همه تشنه‌اند و همه گرسنه‌اند، - دل‌ها همه لرزان و خائف است، - جسدهای شهدا همه قلم‌قلم‌شده روی زمین افتاده است، - بعضی برادر اینهایند، - بعضی فرزند اینهایند؛ به‌هرحال یک حادثۀ بسیار تلخ و وحشت‌آوری است. یک نفر باید این جمعیت را جمع کند. آن یک نفر زینب است.. ▪️ فقط این نبود که برادرش را از دست داده بود، یا دو فرزندش را، یا برادرهای دیگرش را، یا این‌همه عزیزان را و هجده نفر جوانان بنی‌هاشم و اصحاب وفادار را؛ این‌هم بود و شاید این اهمیتش کمتر از آن‌هم نبود که در میان این‌همه دشمن، بار سنگین اداره و حراست و مدیریت این خرگاهِ شکست‌خوردۀ پراکنده‌شده و متفرق‌شده را به عهده دارد؛ حتی امام سجاد را هم بایستی او اداره کند. ۱۳۶۳/۷/۲۰ 📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
شب یازدهم محرم الحرام.mp3
15.89M
⚫️ شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود 🔲 عزت یعنی نفوذناپذیری 💪🏻 یعنی مقاومت سرسختانه در اصول کارکردها: 1⃣ فردی: حفظ اصول و ارزش‌های فردی 2⃣ خانوادگی: حفظ ارزش‌های خانوادگی مقاومت در برابر فشارهای خارج از خانواده حفاظت از مرزهای خانواده مقاومت خانوادگی در برابر: 👈🏻 افراد دخالت‌گر 👈🏻 رسانه‌های نفوذگر: فضای مجازی، اینترنت، ماهواره 3⃣ اجتماعی: نفوذناپذیری ملی مقاومت در برابر فشارهای خارجی عدم کفایت قدرت نظامی برای دفاع مردم ایران نفوذناپذیرترین ملت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی (۱۳) ♦️ کنش اجتماعی با کنش فردی متفاوت است. کنشگری در مقیاس فردی، یعنی انجام دادن یا انجام ندادن یک رفتار توسط فرد. در مقیاس فردی، معیار کنشگری فقط و فقط اقدام یا ترک فعل فرد است. 🔴 اما در مقیاس اجتماعی، معیار کنشگری منحصر در فرد کنشگر نیست؛ بلکه ترکیبی است از: "فعل کنشگر" و "موافقت یا مخالفت دیگران"! 👈🏻 توضیح کوتاه این که: در جامعه، یک سری کنشگر داریم و عده‌ای ناظر و شاهد. ناظران کنشگری، خود به دو بخش تقسیم می‌شوند: رضایتمندان و ناراضی‌ها. 🔹 افراد راضی جزء کنشگران و افراد ناراضی جزء مخالفان طبقه‌بندی می‌شوند؛ زيرا هر اقدام اجتماعی به زمینه و بستر موافق اجتماعی نیاز دارد و رضایت دیگران، بسترساز و تسهیل‌گر کنش اجتماعی است. همچنین مخالفت و نارضایتی دیگران، بسترسوز و مانع انجام یک کنش اجتماعی است. امام حسین (ع) فرمود: 🔅 هر كس شاهد كارى باشد و آن را ناپسند بدارد، مانند كسى است كه در آن، حاضر نيست؛ و هر كس از كارى غايب امّا به آن راضى باشد، مانند كسى است كه حاضر بوده است. ✓ مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ، ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ. 📚 مسند أبی يعلى، حدیث ۶۷۵۲ حکمت‌نامه امام حسين(ع) جلد ۱، صفحه ۱۰۰ 🔹 پس کنشگری اجتماعی یعنی افرادی که اقدامی انجام می‌دهند، به اضافه گروهی که به آن رضایت داشته و از آن حمایت می‌کنند، حتی اگر حمایت خاموش باشد. 🔹 کنشگری اجتماعی آمیزه‌ای از فعل و رضایت است، نه صورت انضمامی بلکه به صورت ترکیب درهم‌تنیده. 👈🏻 کنشگری اجتماعی شبیه رزمندگان خط مقدم است که چند برابر آنها، پشت جبهه‌ بسترسازی می‌کنند و یا شبیه تیم فوتبال ۱۱ نفره‌ای است که چند برابر آنها کار تدارکاتی می‌کنند. 🔴 در کربلا، عده‌ای مباشر بودند و عده‌ای راضی و موافق! در مقیاس اجتماعی هر دو حکم کنشگر را دارند. 🔺 حتی اگر این رضایت و موافقت تداوم تاریخی داشته باشد، همه حکم کنشگر را دارند و جزء سپاه یزید بشمار می آیند. 🔻 مخالفان قتل سیدالشهدا(ع) نیز حکم کنشگران سپاه حسینی را دارند، هر چند در تاریخ تداوم داشته باشد. 〽️ و اما امروز در هر آسیب یا سلامت اجتماعی، گذشته از کنشگران، راضیان و موافقان نیز شریک‌اند و جزئی از جریان کنشگری بشمار می‌روند. 🔻 به عنوان نمونه می توان از دو جریان حجاب و ضدحجاب یاد کرد که در هر دو سو، عده‌ای کنشگرند و عده‌ای موافق یا مخالف. ▪️ موافقان جزئی از جریان کنشگری خواهند بود؛ چه در جریان حجاب و چه در جریان ضدّحجاب. ▪️ و مخالفان، جزء کنشگری جریان مقابل بشمار می روند؛ چه مخالف جریان حجاب باشند یا مخالف جریان ضدّحجاب. 🤔 من امروز کجا ایستاده‌ام؟ نکته: این حدیث و احادیث مشابه در منابع حدیثی ( ر.ک: میزان الحکمة ) می‌توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا جامعه شناسی، ایده‌هایی برای نظریه‌پردازی باشند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 در کلاس درس امام سجاد(ع) خانواده اجتماعی: مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها به جای پدر، کوچک ترها به جای فرزند و همسالان مانند برادر. ❓دوست داري كدام‏يك را مورد ستم قرار دهي؟ و كدام‏يك از آنان را نفرين كني؟ و آبروي كدام يك از آنان را ببري؟ برخورد با تمجیدها: بگو خوبی خودشان است برخورد با توهین‌ها: این به خاطر گناهان خودم است. نتیجه: هر گاه چنين كردي ، خداوند ، زندگي را بر تو آسان ، دوستانت را زياد و دشمنانت را اندك مي ‏سازد و از نيكي آنان خرسند و از بي ‏مهري آنان افسوس نمي ‏خوري. 📗 تنبیه الخواطر، جلد ۲، صفحه ۹۳ 📕 کتاب رضایت از زندگی ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده نکته: این حدیث و احادیث مشابه می‌توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا موضوعات رضایت از زندگی و مانند آن، ایده‌هایی برای نظریه‌پردازی باشند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت.mp3
36.4M
📜 دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت دوران پساعاشورا و پیشاظهور تغییر رویکرد از راهبرد مبارزه به راهبرد اجتماعی دلیل: عدم وجود زمینه اجتماعی هدف: آماده‌سازی زمینه اجتماعی روش: زینت و اعتبار اجتماعی وظیفه شیعه: محبوب‌سازی اهل‌بیت زینت بودن برای اهل‌بیت ایجاد اعتبار اجتماعی برای اهل‌بیت رفتار شیعه آبروی اجتماعی اهل‌بیت ✅ نتیجه: پیروسازی برای اهل‌بیت 🗓 ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 توضیح تصویر 💠 در این تصویر، دو دایره وسط به یک اندازه هستند. اما به نظرمون می‌رسه که دایره وسطی سمت راست، بزرگتر باشه. 💠 ما وقتی دیگران رو با هم مقایسه می‌کنیم، همچین اتفاقی میفته! ✳️ مقایسه و رضایت‌مندی ⭕️ مقایسه صعودی 🔹مقایسه صعودی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد بالاتر در مادّیات) سبب می‌شود که انسان آنچه را در خود دارد، نبیند و پیوسته حسرت زندگی دیگران را بخورد. امام صادق (ع) در این باره می‌فرماید: بپرهیزید از این که به آنچه در دست فرزندان دنیاست، چشم بدوزید؛ چرا که هرکس به آن چشم بدوزد،... نعمتی را که نزد اوست، کوچک می‌شمرد و در نتیجه، سپاس گزاری او کاهش می‌یابد. 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۲ 🟢 مقایسه نزولی 🔹 هنر مقایسه نزولی، این است که نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را آشکار می‌سازد و در برابر دید فرد قرار می‌دهد. این، کارکرد روانی مقایسه نزولی است. پیامبر خدا (ص) در این باره می‌فرماید: "به کسی که پایین‌تر از شماست، بنگرید و به آن که بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آن که نعمت‌های خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است." 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۷ ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 در کلاس درس امام سجاد(ع) خانواده اجتماعی: مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها
سلام و احترام همراهی اساتید بزرگوار که دغدغه ترویج و تبیین دینی دارند، باعث مسرت است لطفاً درباره این جمله توضیح دهید «برخورد با توهین ها: بخاطر گناهان خودم هست» سپاس علیکم السلام متشکرم لطف دارید بله نیاز به توضیح دارد. منظور اینه که ۱. یا من به خاطر اشتباه خودم مورد توهین قرار گرفتم ۲. یا توهین و عذاب ناشی از آن کفاره گناهان خودم است جالب اینه که در تمجیدها اسناد را به خوبی طرف مقابل قرار می‌دهد و با این مکانیزم از احساس غرور و تکبر پیشگیری می‌کند و در توهین‌ها اسناد را به خودش می‌دهد تا از کینه و خشم نسبت به فرد توهین کننده پیشگیری کند. این می‌تواند تحلیل‌های روان‌شناختی خاص خود را داشته باشد(اساتیدمحترم می‌توانند نظر دهند) و می‌تواند موضوع پایان نامه ها قرار گیرد