انسان شناسی ۲٠۳.mp3
11.65M
#انسان_شناسی ۲۰۳
#آیتالله_فاطمینیا
#آیتالله_ضیاءآبادی
#استاد_شجاعی
• ای کاش من ایمان فلانی را داشتم!
• ای کاش من در فلان خانواده بدنیا آمده بودم!
• ای کاش من استعدادِ او را داشتم!
• ای کاش من به اندازه او موفق بودم!
آنوقت بهتر از نظر انسانی و معنوی رشد میکردم.
⭕️ هشدار :
شما میتوانید در همین خانواده / در همین موقعیت اجتماعی / با همین استعداد و.... حتی از کسی که حسرت ایمانش را میخورید، پیشتازتر باشید.
بشرط آنکه ...
🌏#اهلالبصر در ایتا. 👇👇👇👇👇👇
#امام_خامنه_ای #ظهور #جان_فدا #تمدن_اسلامی
╔══💠❄️
🆔 @ahlolbasar1913
🆔https://rubika.ir/ahlolbasar1913
╚══💠❄️
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت14
🔴 قسمت اول
🔹 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: «كسی را كه نزديكانش واگذارند بيگانه او را پذيرا باشد.»
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت چهاردهم می فرمایند: « مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ» اجمالاً مرحوم آقای دشتی اینگونه ترجمه کرده اند: "کسی را که نزدیکانش واگذارند، بیگانه او را پذیرا می گردد."
🔰 منتها ما در این نوع برداشت بزرگواران از این حکمت، نظر مخالفی داریم که به جهت اینکه علتش درست و علمی مشخص بشود و معنای دقیقتر به نظر ما معلوم شود، مقدماتی را باید بطور مختصر خدمت شما عرض کنم:
✅ سه واژه در این حکمت باید ترجمه بشود:
1⃣ یکی عبارت «ضَيَّعَهُ» ؛ یعنی تضییع کرد، ضایع کرد، پایمال کرد، از بین برد، حق کسی را نابود کردن.
2⃣ دوم « الْأَبْعَدُ» است. الْأَبْعَدُ در مقابل« الْأَقْرَبُ»، "أَقْرَب" از "اقربا" گرفته شده است؛ یعنی کسانی که با ما خویشاندی و پیوند نزدیکی دارند. پس "أبعد" یعنی کسی یا کسانی که نسبت فامیلی و خویشاوندی و نزدیکی با ما ندارند.
3⃣ ولی مهمترین واژه «أُتِيحَ لَهُ» است. « مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ»؛ "أُتِيحَ لَهُ" یعنی چه؟ "أُتِيحَ" فعل ماضی مجهول است از "تاح"؛ عرب وقتی می گوید: " تاح له الشّئ" یا "أُتیح له الشّئ" ؛ یعنی برای او چیزی آماده شد، فراهم شد، زمینه سازی شد. پس "أُتِيحَ لَهُ" یعنی زمینه سازی میشود برای او، فراهم میشود برای او. اما ببینیم معنای دقیق و مقصود اصلی امیرالمؤمنین از این حکمت چیست؟
🔻 برداشت اکثر شارحین و مترجمین محترم نهج البلاغه از این حکمت اینگونه است: «کسی را که نزدیکانش واگذارند، خداوند برای یاری او دیگران را برمی انگیزد» و به طور مفصّل توضیحاتی دادند که می توانید به آدرسهایی که عرض میکنم مراجعه بفرمایید.
📚 ترجمه مرحوم فیض الاسلام جلد۶ ص۱۰۹۴/ ترجمه مرحوم شهیدی ص۳۶۲/ شرح ابن میثم ج۵، ص۲۴۶/ ترجمه شرح ابن میثم ج۵ ص۴۱۸/ شرح مرحوم مغنیه تحت عنوان: « فی ضِلال نهج البلاغه» ج۴ ص ۲۲۵/ شرح شیخ عباس قمی تحت عنوان « شرح حِکم نهج البلاغه» ص۲۰۵ و۲۰۶/ شرح منهاج البرائه، آیت الله خویی ج۲۱ ص ۲۹ و ۳۰/ شرح لاهیجی ص۲۹۳/ شرح ابن ابی الحدید ج۱۸ ص ۱۱۸ و شرح نهج البلاغه منظوم ج۹ ص ۲۱.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🌏#اهلالبصر در ایتا. 👇👇👇👇👇👇
#امام_خامنه_ای #ظهور #جان_فدا #تمدن_اسلامی
╔══💠❄️
🆔 @ahlolbasar1913
🆔https://rubika.ir/ahlolbasar1913
╚══💠❄️
AUD-20220724-WA0013.
3.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت14 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌏#اهلالبصر در ایتا. 👇👇👇👇👇👇
#امام_خامنه_ای #ظهور #جان_فدا #تمدن_اسلامی
╔══💠❄️
🆔 @ahlolbasar1913
🆔https://rubika.ir/ahlolbasar1913
╚══💠❄️
خاورمیانه بیشه ای است که تا بخواهی
گرگ و کفتار و لاشخور دارد
این بیشه البته خالی از شیران نیست
ما در این منطقه
با مردمانی از جنس خودمان
حوزه تمدنی مشترک داریم
این حوزه در حال احیاست
به لطف سربازانی که فهمیده اند
باید دست هایشان را به هم بدهند
و دشمنان ما این را فهمیده اند
علت این همه تقابل و دشمنی نیز همین است...
✍️ آقای تحلیلگر
#مقاومت
🌏#اهلالبصر در ایتا👇👇
#امام_خامنه_ای #ظهور #جان_فدا #تمدن_اسلامی
╔══💠❄️
🆔 @ahlolbasar1913
🆔https://rubika.ir/ahlolbasar1913
╚══💠❄️
هدایت شده از در مسیر تاریخ
تاریخ در قرآن_جلسه سوم.mp3
5.44M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#تاریخ_نگاری_قرآن_کریم
سلسله مباحث تاریخ در قرآن کریم
بررسی آیات تاریخی و رویکرد تاریخی قرآن
#جلسه_سوم
موضوع:
1️⃣نگاه به جریان هدایت گری یکی از ویژگی های تاریخ نگاری در قرآن است
2️⃣ چرا قرآن کریم داستان حضرت یوسف را بیان کرده است؟
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین سعادت
مسجد سیدالشهدا علیه السلام شهر بهار
یک شنبه 1401.11.09
@darmasiretarikh
هدایت شده از در مسیر تاریخ
👇👇👇👇👇👇👇
در سخنرانی امشب یهودی که نویسنده کتاب سید بن طاووس است نامش اِتان کُلبِرگ است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 به مناسبت ناراحتی خانم ابتکار از فرار مغزها یا فراری دادن مغزها!!!
فعلا اینو ملاحظه فرمایید
✍عالیه سادات
🇮🇷 تحلیل سیاسی و جنگ نرم