eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
174 ویدیو
5 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
تک بیتهایی معروف از صائب تبریزی بهار عمر، ملاقات دوستداران است چه حظ بَرَد خضر از عمر جاودان تنها؟ 🌺🌺🌺 ترسم به عجز حمل نماید وگر نه من شرمنده می‌کنم به تحمل زمانه را 🌺🌺🌺 دل چو شد غافل ز حق، فرمان‌پذیرِ تن بوَد می‌بَرَد هر جا که خواهد اسب، خواب‌آلوده را 🌺🌺🌺 فکر شنبه، تلخ دارد جمعه‌ی اطفال را عشرت امروز، بی اندیشه‌ی فردا خوش است 🌺🌺🌺 به صبر، مشکل عالم، تمام بگشاید که این کلید، به هر قفل، راست می‌آید 🌺🌺🌺 دوردستان را به احسان یاد کردن همّت است ور نه هر نخلی، به پای خود ثمر می‌افکنَد 🌺🌺🌺 خنده رسوا می‌نماید پسته‌ی بی‌مغز را چون نداری مایه، از لاف سخن خاموش باش 🌺🌺🌺 پیش از این، بر رفتگان افسوس می‌خوردند خلق می‌خورند افسوس در ایّام ما، بر زندگان 🌺🌺🌺 با تلخیص از گلبانگ سربلندی، ص ۱۸۳ - ۱۸۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ابیاتی از شاعر معاصر غلامرضا رشید یاسمی تاثیر سخن بگوی آن چه پسندیده دانی و هرگز گمان مدار که گفتار، بی‌اثر گردد ز بهرِ سود کسان گو ، نه بهرِ شهرت خویش که قول بی‌غَرَضان، در جهان سَمَر گردد سخن چو سنگی باشد فکنده در شَمَری که هر زمان، اثرِ آن بزرگتر گردد بر کران بیکران، ص۲۳۳. سمر: افسانه، داستان، مجازاً مشهور. شمر: حوض، آبگیر کوچک. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی طلب در لغت، به معنای خواستن و در اصطلاح، از مراحل نخستین سیر الی الله است. سالک باید ابتدا حُسن طلب را در وجود خود بیدار کند و آن گاه، آداب آن را فرا گیرد. در کلمات بابا طاهر آمده است: هر کس خوب طلب نکند و در طلب جدّی نباشد، به مطلوب نمی‌رسد؛ زیرا پیدا کردن مطلوب، نتیجه‌ی حسن طلب است . حافظ می‌فرماید: غبار راه طلب، کیمیای بهروزی است غلام دولت آن خاک عنبرین‌بویم نیز: دست از طلب ندارم تا کام من برآید یا جان رسد به جانان، یا جان ز تن برآید همچنین می‌گوید: عمری است تا من در طلب، هر روز گامی می‌زنم دست شفاعت هر زمان در نیک‌نامی می‌زنم شاخ نبات حافظ، ص ۱۰۶۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
معرفی کتاب شرح غزلهای سعدی در این کتاب، به شرح ۶۳۷ غزل سعدی و ۵۹ غزل الحاقی که مشتمل بر پند و اندرز است و در غزلیات دیگر پراکنده، پرداخته شده است. شارحان کتاب، دکتر خالقی و دکتر عَقدایی، چاپ اول آن را در سال ۱۳۸۶ در دو جلد و ۱۴۹۹ صفحه، توسط انتشارات زوّار منتشر کردند و چاپ سوم آن، در تابستان ۱۴۰۱ تقدیم ادب‌دوستان شد. غزلهای سعدی، افزون بر جذابیت و دلفریبی که در صورت آنها مشاهده می‌شود، در بُعد معنایی، آینه‌ای است از افکار انسان‌دوستانه، عشق به هستی و حیات بشری، عنایت به عوالم روحانی و ماورایی، و تجربه‌های سعدی در سفرهایش که با پرهیز از تقلید و تکرار و زبانی ساده، معجونی بی‌مانند ساخت و به تمام کسانی که عشق به زندگی و انسان در رگهایشان جاری بود، تقدیم کرد. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آرایه‌های ادبی حسّامیزی حسامیزی، یعنی آمیختن حسها. گاهی آدمی به یاری نیروی خیال، تعبیرات و لغات مربوط به یک حس را به حسّ دیگر انتقال می‌دهد و بدین ترتیب، ترکیبهایی به وجود می‌آورد که برای احساس آنها، بیش از دو حس فرا خوانده می شود و گویی دو حس با هم برای درک و احساس چیزی لازم است. بنابر این، حسامیزی در اصطلاح بدیع، عبارت است از نسبت دادن محسوسات یکی از حواس به حسّ دیگر و احساس کردن چیزی با آمیختن دو حس؛ مثلاً: نگاه سرد، سرود سرخ، صدای گرم. گاهی وابسته‌های حواس ظاهر را به امور و مفاهیم ذهنی نسبت می‌دهیم و ترکیبهایی با بار عاطفی و زیباشناختیِ ویژه‌ای به وجود می‌آوریم؛ نظیر: عشق گرم، عقل سرخ، درک سبز. مثالهای دیگر: به ترانه‌های شیرین، به بهانه‌های رنگین بکشید سوی خانه، مه خوب خوش‌لقا را (مولوی) اگر دشنام فرمایی و گر نفرین، دعاگویم جواب تلخ می‌زیبد لب لعل شکرخا را (حافظ) که این موارد حسامیزی دارند: ترانه‌های شیرین، بهانه‌های رنگین، جواب تلخ. با تلخیص از بدیع در شعر فارسی، ص ۹۵ و ۹۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ویراستاری ۱۲ - سه نقطه ( ... ) موارد استفاده‌ی این علامت، به شرح زیر است: الف - به جای یک یا چند کلمه‌ی محذوف؛ مانند: فقر و بیکاری و... از عوامل فساد جامعه است. ب - در تصحیح متون کهن، آن جا که مصحّح در متن، افتادگیهایی می‌بیند که نسخه‌بدلها در آن جا ساکت است؛ مانند: باز گردید و کارهای خویش بسازید که آن چه بباید فرمود، شما را می‌فرماییم آن مدت که شما را این جا مقام باشد و آن ... روز خواهد بود.( تاریخ بیهقی، ص ۸۸۳) ج - هنگام قطع مطلبی که بخشی از آن نقل شده است؛ چه قطع در اول عبارت منقول باشد و چه در آخر آن؛ مانند: ... و حالا پشت دستم را داغ می‌کنم که دیگر از این کارها نکنم ؛همین یک بار هم برای هفت پشتم کافی است که ... . توجه: هر گاه سه نقطه در انتهای جمله واقع شود، یک نقطه‌‌ی دیگر به علامت پایان جمله باید افزوده‌ شود. راهنمای نگارش و ویرایش، ص ۹۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سلام صبحتان به خیر. توجه: شماره‌ی ۱۱ ویراستاری را حواسم نبود جا گذاشتم .ان شاءالله برای دفعه‌ی بعد.🌺🌺🌺🌹🌹🌹