فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 یا رَبِّ الْعالَمِین .
🔹 ای پروردگار جهانیان .
♦️ ذکر روز شنبه .
Saturday
_______________☘________________
▫️ 19 مهر 1403
▫️ 07 جمادی الاولی 🌙 1446
▫️ 09 نوامبر 2024
__________🌱 ____________
_ راهپیمایی میلیونی مردم ایران در تاسوعای سال 1357 شمسی
_____________☘____________
✅کانال بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی ایران
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
✅سلام و عرض ادب
روز شنبه زیبایتان به خیر
💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
✅ آیات صفحه🌹(۲۴۳)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم :
✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
به جمع ما بپیوندید
در ایتا 👇👇👇
🆔🕊https://eitaa.com/gooorrrran
4_5796249436162098652.mp3
858.1K
🔸ترتیل صفحه ۲۴۳ با صدای استاد حامدولی زاده
🔸مقام : سه گاه
🛑 فایل بدون ترجمه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
4_5796249436162098653.mp3
1.92M
🔸ترتیل صفحه 243 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
قرآن ترجمه المیزان
سوره 12
سوره مبارکه يوسف
صفحه 243
قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَىٰ أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ ۖ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (64)
گفت: <آيا غير از آنگونه که پيشتر شما را بر برادرش امين دانستم بر او امينتان بشمارم؟ پس خداوند بهترين نگهبان است و او مهربان ترين مهربانان است>. (64)
وَلَمَّا فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ ۖ قَالُوا يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي ۖ هَٰذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا ۖ وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ۖ ذَٰلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ (65)
و آن گاه که کالاى خويش گشودند ، دريافتند که بضاعتشان به آنان باز گردانده شده است. گفتند: <اى پدر! چه مى خواهيم اين سرمايه ماست که به ما باز گردانده شده. [با آن کمک گرفته] و براى خانواده خويش آذوقه مهيّا مى کنيم و برادرمان را محافظت مى کنيم و بار شترى اضافه مى طلبيم آن [چه آورديم ]پيمانه اندکى است>. (65)
قَالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّىٰ تُؤْتُونِ مَوْثِقًا مِنَ اللَّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلَّا أَنْ يُحَاطَ بِكُمْ ۖ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قَالَ اللَّهُ عَلَىٰ مَا نَقُولُ وَكِيلٌ (66)
گفت: <هرگز او را همراه شما نمى فرستم تا اينکه پيمانى از خدا به من بسپاريد. سوگند ياد کنيد که او را نزد من مى آوريد ، مگر آنکه از هر سو محاصره شويد>. پس آن گاه که پيمان خويش به وى سپردند ، گفت: <خداوند بر آنچه مى گوييم وکيل باشد>. (66)
وَقَالَ يَا بَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ ۖ وَمَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ ۖ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (67)
و گفت: <اى پسران من! از يک درب وارد نشويد واز دربهاى متعدد و جداى از يکديگر داخل شويد و [من با اين تدبير ]هيچ چيزى را که از ناحيه خداوند [تقدير شده ]باشد از شما باز نمى گردانم. حکم راندن جز از آنِ خداوند نيست. تنها بر او توکّل کرده ام و لذا توکّل کنندگان بايد فقط بر او توکّل کنند>. (67)
وَلَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ مَا كَانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا ۚ وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (68)
و آن گاه که داخل شدند از جايى که پدرشان فرمانشان داده بود ، [اين تدبير ]باز نداشت از ايشان هيچ چيزى را که از ناحيه خداوند [تقدير شده ]بود [و ثمرى نداشت ]جز خواسته اى که در نهاد يعقوب بود که [خداوند ]آن را به انجام رسانيد و همانا او - بدين سبب که تعليمش داده بوديم - از دانشى [عميق ]بهره مند بود و ليکن بيشتر مردم نمى دانند. (68)
وَلَمَّا دَخَلُوا عَلَىٰ يُوسُفَ آوَىٰ إِلَيْهِ أَخَاهُ ۖ قَالَ إِنِّي أَنَا أَخُوكَ فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (69)
و آن گاه که بر يوسف درآمدند ، برادرش را در کنار خويش جاى داد. گفت: <همانا من خودم برادر تو هستم. پس بر آنچه مى کردند اندوهگين مباش>. (69)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۴۳🌷
چشم زخم:
هنگامی كه حضرت یعقوب، پسرانش را برای دومین بار به سوی مصر روانه كرد، به آنان توصیه کرد كه همگی با هم از یك دروازه وارد پایتخت مصر نشوند؛ بلكه جداگانه و از چند دروازه وارد شهر شوند. برخی از مفسّران معتقدند كه این توصیه بدین علت بود كه یعقوب نمی خواست جمع یازده نفره ی پسران رشید و خوش قامتش در كنار هم، نظر اهالی شهر را به سوی خود بکشاند و مبادا چشم زخمی به آنان برسد. آری، چشم زخم، حقیقتی است كه در جهان انسان ها وجود دارد و پیشوایان معصوم نیز وجود آن را تأیید كرده اند.
در روایتی از امیر مؤمنان علی می خوانیم:
«چشم زخم حقیقت دارد، و دعا برای دفع آن نیز حقیقت دارد.»
این ویژگی را علوم جدید نیز تأیید می کند. امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند كه در بعضی از چشم ها، نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده كه كارایی زیادی دارد و حتّی با تمرین می توان آن را زیاد كرد. خواب مغناطیسی، از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم ها انجام می شود. در دنیایی كه اشعّه ی لیزر نامرئی می تواند كاری كند كه از هیچ سلاح مخرّب دیگری ساخته نیست، وجود نیرویی در بعضی از چشم ها كه از طریق امواج مخصوصی در طرف مقابل اثر بگذارد، باورپذیر است. افراد زیادی نقل كرده اند كه با چشم خود اشخاصی را دیده اند كه چشمانشان دارای این نیروی مرموز بوده است و افراد یا حیوانات یا اشیایی را از طریق چشم زدن از كار انداخته اند. روایات زیادی از پیشوایان دین در دست است که در آن ها دعا یا ذکری برای دفع خطر چشم زخم به مردم یاد داده شده است؛ که به آن «رقعه» یا «تعویذ» می گویند. البته این مطلبِ راست، نزد برخی از مردم با خرافات و مطالب بی اساسی در هم آمیخته كه باعث بدبینی دیگران به حقیقت داشتنِ اصل آن شده است. البته باید توجّه داشت که هر حادثه و پیش آمدی را نمی توان به چشم زخم مرتبط دانست. از این رو باید برای آگاهی از آن و آشنایی با دعاهای دفع آن، به كتاب ها و دانشمندان معتبر اسلامی مراجعه كرد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
اهداء پرچم جلسه قرآن کریم از آستان قدس رضوی 💫 به جلسه قرآن مسجد حضرت امام محمد باقر علیه السلام
در مشهد مقدس، بلوار دکتر حسابی 34
جمعه شبها
با مدیریت : حاج حسین آمنا
برگزار می شود
منتها اینجا لحظه آخر استاد آمنا غیب شدن و رفتند برای همین در عکس نیستند
هجدهم آبان 1403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرشب قبل از خواب چند آیه قرآن کریم را گوش کنیم😊😍
🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃
48.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شروع آن باجنس بالای بیات بوده واز "سموات طباقا" وارد صبا میشونداز آنجائیکه تریکورد عجم در مقام صبا وجود دارد استاد هر از گاهی چند به آن تریکورد یا ثلاثی عجم در بعضی قسمتهای تلاوت اشاره میفرمایند ولی بطور کلی فونداسون تلاوت مقام صبا است وبیشترین نتی که بگوش این حقیر میرسد نت Solb هست.
در انتها استادبه زیبائی تمامدر روی مد "مآء،" در" بمآء معین " صبارا باکرد تلفیق نموده وبخوبی با گوشه شوق طرب فرود می آیند.
[ محسن امامی ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مقام صبا+بیات
🔸مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
♦️سوره مبارڪه ڪهف آیه ۶۵
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
🔹مقام صبا+بیات 🔸مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ♦️سوره مبارڪه ڪهف آیه ۶۵ 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
فراز تلاوت شده از ابتدا صبا است و از تشدید لام در ڪلمه "علّمناه" جنس بیات شڪل میگیرد
جهت استحضار عزیزان قرآنے معروض میدارم ڪه :
این روش در تلاوت رو بهش میگن مدولاسیون یعنے تلفیق
درحقیقت اسم این ڪار مدولاسیون بین صبا و بیات است و نام خاص دیگرے ندارد پس قراء محترم بدنبال نام خاص گوشه اے براے این عمل نباشند
برخے مدولاسیونها هستند ڪه نام مخصوص دارند مثلا ؛
بیات شوری=حجاز Sol+بیات Re
ڪه بهش میگن مقام فرعے بیات شورے ڪه زیر مجموعه مقام بیات است.
محسن امامے
سلام
هرچند تا کنون مسبوق به سابقه نبوده که حقیر در این گروه راجع به دستگاههای موسیقی ایرانی نوشتار ویا تحلیلی داشته باشم
امابه احترام امام هشتم ع که این شعر در رثای آن حضرت سروده وخوانده شده، تحلیلی کوتاه راجع باین آواز "آمدم ای شاه پناهم بده" به عرض میرسانم:
این شعر در آواز دشتی که زیر مجموعه دستگاه شور است خوانده شده است.
نکته مهم آموزشی:
آواز دشتی معمولا جهت حالتهای سوز و گداز و اشعارمذهبی وادعیه ها وبعضا عرفانی بکار میرود
ولی استثناء سرود بسیار معروف :
"ای ایران " که کاملا ساختار وحالت حماسی دارد ساخته استاد روح الله خالقی باصدای استاد بنان در آواز دشتی خوانده شده است که بعنوان یک اثر ملی و جاودانه در فهرست ملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
نتیجه گیری:
بااینکه دشتی حالتی دلسوختگی و عرفانی دارد ولی در ای ایران که کاملا حماسی است در آواز دشتی خوانده شده در صورتی که معمولا بیشتر اشعار حماسی را در دستگاه چهارگاه ایرانی میخوانند ،
پس نتیجه میگیریم که در تلاوت قرآن اصل بر محور احساس قاری والقاء مفهوم آیات باانتخاب مقام با فواصل پرده های مناسب به مستمعین میچرخد
یعنی اگر قاری بلد باشد که چطور از چیدمان موتیف های متنوع مقام نهاوند در کنار یکدیگر ونیز بکار گیری صحیح ساختار چگونگی فواصل ، گوشه یا مقام فرعی آنرا در قالب احساس خود از مفهوم آیه به مستمع بیان نماید، نه تنها هیچ اشکالی ندارد که آیات عذاب را در مقام نهاوند بخواند بلکه یک هنر خوب راتحقق بخشیده است
وبرعکس بااستفاده از همین تکنیک میتوان آیات بهشتی را در مقام صبا خواند هر چند مقام صبا تنها مقامی است که مقام فرعی نداردولی هنر قاری توانمند و ناتوان دراینحا مشخص میشود همانند اساتید و قراء عصر طلایی مصر
بنابراین درمقامات موسیقی تلاوت، نت ها خیلی نمیتوانند مهم باشند که شما از چه نتی شروع میکنی ،
پس آنکه مهم است دو چیز است:
یکی احساسی که قاری باید به مستمع القا کند و دوم اجرا واستفاده صحیح درست از فواصل پرده ها.
دکتر محسن امامی مدرس صوت ولحن ومبانی موسیقی تلاوت
باسلام مجدد
بدنبال تحلیل کوتاه حقیر از آواز موسیقی ایرانی شعر:
"آمدم ای شاه پناهم بده"
در پی وی از اینجانب سئوال فرمودند که شما نوشته اید صبا مقام فرعی ندارد ، این یعنی چه؟
پاسخ:
تمام مقامات موسیقی تلاوت در مکاتب موسیقی عرب و مکتب موسیقی مصر دارای هشت نت ، هفت فاصله وشش پرده هستند
البته استثنائات هم دارند
ولی کلا اجرای هشت نت پی در پی در یک نفس رو بهش میگن مقام یا دستگاه یا دیوان یا...
هرمقام تشکیل شده از دو تتراکورد یا دوجنس یا دو دانگ
(چهرنت پشت سرهم رو بهش میگن تتراکورد یا جنس یادانگ)
که جنس پائین آن را جنس اصلی و جنس بالای آنرا جنس فرعی مینامند
مقام صبا تنها مقامی است که اگر چهار نت پائین یا اول یا اصلی آن جنس صبا باشد یعنی:
Re 3/4 Mi 3/4 Fa 1/2 Sol
باشد ، آنگاه جنس بالای آن یعنی چهار نت دیگر را از هر نوع فواصل پرده های مقامات مختلف قرار بدهید ، زیر مجموعه خانواده مقام صبا نامیده نمیشوند
بزبان ساده تر صبا مقام فرعی ندارد که نام خاصی داشته باشد مثل مقام فرعی عشاق مصری در نهاوند یا هزام در سگاه ویا سوزناک در رست ویا...نیست که نام مشخصی داشته باشد
خوب حالا اگر کسی آمد جنس بالا را مثلا رست خواند وجنس پائین آن را صبا خواند نام آن گوشه یا مقام فرعی چیست؟
این رو بهش میگن تلفیق یا مدولاسیونmodulation و نام خاصی ندارد
مثل اینکه شما از جنس بیات دریک نفس وارد جنس صبا بشین ، این اسم خاص ندارد بهش میگن مدولاسیون بیات با صبا
وقس علیهذا
تذکر مهم:
بازهم تکرار میکنم مهمترین واصلی ترین پارامتر در موسیقی تلاوت دو چیز است:
یک: درک و داشتن و شنیدن احساس آن مقام براساس مفهوم آیه
دو: رعایت فواصل پرده ها
پس عزیزان نباید حتما دنبال اسم خاصی برای گوشه ها بگردند ،
هرچند که حقیر معتقداست که اگر قاری بلد نباشد که کجا و کی از این مقامات فرعی جهت القاء مفهوم کلام الهی استفاده کند دانستن نام آنها وعدم بکارگبری صحیح شان نه تنها دردی از قاری که دوا نمیکند بماند، بلکه او را از تلاوت اصلی خودش هم منحرف میکند وبه بیراهه ای میرود که نامش میشود جشنواره ای نمایشی از نغمات !
نکته آموزشی وبسیار کاربردی:
دربالانوشتم که اگرجنس بالارا رست بخوانید وجنس پائین را صبا ، نام خاصی ندارد بهش میگن مدولاسیون
حالا اگر کسی عکس این عمل را انجام داد یعنی در یک نفس جنس بالا راصبا خواند وجنس پائین را رست ، آنوقت یک گوشه یا مقام فرعی جدیدبشما میدهد بنام:
دلنشین Dalanshin
که زیر مجموعه مقام رست است نه صبا و قلیل الاستعمال وتقریبا کمی سخت است و اگر درمسابقات کسی بتواند آن را درست وصحیح اجرا کند نمره دارد.
دکتر محسن امامی مدرس صوت و لحن تخصصی و مبانی موسیقی تلاوت