فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بیاد امواتمان ✨
✨دسته گلی به زیبایی حمد وسوره نثارشان میکنیم..
تاخوشحال بشن و در حق ما دعا کنند.
☀️🍃روحشان شاد 🍃☀️
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
✨بسمِِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ✨
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ
وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ
✨3مرتبه ✨
💐 ✨ التماس دعا✨ 💐
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
لطفا برای مرحوم حاج محمود بیانی هم فاتحه و صلوات بفرستید
4_6014874301004515011.mp3
981.6K
#بهترین_ترتیل_آموزشی 👇
استاد محمود خلیل الحصری
صفحه 390
بعد از تمرین برای رفع اشکال و ارتقاء تلاوت شما چند آیه به گروه بین المللی آموزش قرآن کریم 💕
ارسال کنید و منتظر بررسی باشید 🌹 🪴🪴🪴🪴
4_5942610088974878055.mp3
940K
🔸ترتیل صفحه 390 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری
🔸
☘️☘️☘️☘️
4_5942610088974878056.mp3
1.72M
🔸ترتیل صفحه 389 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
4_5990161132197775635.mp3
386.3K
سور_مبارکه_حجرات_ق
آیه_18_حجرات
و_آیه_اول_قاف
استاد_مصطفی_اسماعیل
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
سور_مبارکه_حجرات_ق آیه_18_حجرات و_آیه_اول_قاف استاد_مصطفی_اسماعیل
{با عرض سلام و ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عزاداری های همه عزیزان}
مباحث مون رو در خصوص تلاوت شاهکار استاد مصطفی اسماعیل از سوره حجرات، قاف، انشراح و اخلاص پی میگیریم.
به آیه هجدهم، آیهی پایانی سوره حجرات رسیدیم و بعد از اون آیهی ابتدایی سوره مبارکهی قاف، که استاد بعد از ورود به سورهی قاف دوباره به آیه ی پایانی سوره حجرات بر می گردن و این بخش رو با تغییر مقام، تکرار می کنن
یادآوری:
در خاطر مبارک عزیزان هست که ما الان در اکتاو دوم صدا هستیم و استاد در این جایگاه از تلاوت، در اکتاو دوم کاملا قامت راست کردن و دارن هنرنمایی می کنن
استاد با مهارت و تبحری بی نظیر، در حال خلق فرمهای زیبایی از نغمات مقام بیات هستند اگر چه هر از چند گاهی، سرکی هم به مقامهای دیگه از خانواده ی بزرگ بیات میکشن
نکته:
استاد مصطفی اسماعیل پس از صعود به اکتاو دوم و هنرنمایی در مقام بیات تقریبا شبیه به شروع تلاوت عمل می کنن
به این معنا که مقامها و نغماتی رو که در این بخش از تلاوت میارن شبیه به مقامها و نغمات شروع تلاوت هست
مثلا در شروع تلاوت(اکتاو اول) از مقام بیات، بیاتی غریب، بیات شوری و ...استفاده کردن
بعد از ورود به اکتاو_دوم هم از همین مقامات در چینش نغمات بهره می برن.
با این فرق که به اقتضای شروع تلاوت میزان استفاده و فرم ملودیها قدری متفاوت هست.
مثلا از بیات_شوری و فرمهای مختلف نغمات اون در شروع تلاوت بصورت مبسوط بهره می برن و مانور زیادی میدن اما در اکتاو_دوم این میزان بهره مندی کم میشه و فرم های محدودی از نغمات این مقام رو به کار می برن
با این توضیح:
فراز اول:
"ان الله یعلم.......الارض"
این فراز در مقام_بیات خونده شده و اسم نغمه اش،نغمه_دوکا هست
{یکی از فرمهای نغمهی "دوکا"}
(قبلا درباره فرم قدری با هم صحبت کردیم و به محضر عزیزان عرض شد که یک نعمه میتونه در کورس و محدودهی اجرای خودش، فرمهای متعددی رو بپذیره و در فرمهای مختلف ارائه بشه)
کورس و محدودهی اجرای
نغمه_دوکا به شکل زیر هست:
Re 3/4 mi 3/4 fa
فواصل هشت و نه
درجات هشت و نه و ده
فراز دوم:
"والله بصیر.....بسم الله الرحیم قاف"
این فراز در مقام_بیات خونده شده و اسم نغمه اش، نغمه_نوا هست
البته استاد در این نغمه ملودی نغمه رو علی الظاهر کامل نمی کنن و نوع وقف شون بر کلمهی "قاف" این انتظار رو در شنونده به وجود میاره که ساختمان این ملودی کامل نیست و برای تکمیل به یک دنباله نیاز داره
در هر حال این فراز هم یکی از فرم های نغمه_نوا هست.
کورس و محدودهی اجرای این نغمه به شکل زیر هست:
Re 3/4 mi 3/4 fa 1 sol
فواصل هشت، نه و ده
درجات هشت، نه، ده و یازده
البته استاد در تحریر این ملودی که روی کلمه ی "قاف" و جاهای دیگه پیاده می کنن قدری از درجه یازدهم بالاتر میرن که با توجه به همهی این موارد، این فرم رو باید یکی از پرکاربردترین فرم های نغمه_نوا دونست
فراز سوم:
"و القرآن المجید"
این فراز هم در مقام_بیات خونده شده و اسم نغمه اش، نغمه_نوا هست
استاد این نغمه رو در تکمیل ملودی قبلی خوندن و به نوعی ملودی قبلی رو که روی کلمهی "قاف" وقف کرده بودن با این فراز تکمیل کردن
فراز چهارم"
"و الله بصیر.......بسم الله.....قاف.....المجید"
این فراز در مقام_بیات_شوری خونده شده و اسم نغمه_اش_حصار هست که تا درجه هفتم این مقام هم میره
یعنی دامنه ی نغمه رو تا درجه هفتم مقام می کشونه.
البته ما چون الان در اکتاو دوم هستیم باید اینجوری گفت که استاد تا درجه چهاردهم میرن
توضیح بیشتر اینکه استاد در اکتاو دوم فواصل زیر رو از مقام بیات_شوری می خونن
Re 3/4 mi 3/4 fa 1 sol 1/2 la 3/2 si 1/2 do......re
این فواصل مقام بیات شوری هست که جنس_حجاز بصورت متصل به جنس_بیات وصل شده و استاد در این فراز در فواصل چهار و پنج و شش مانور میدن
و شما در کلمهی "قاف" درجه هفتم این مقام رو پر رنگ میشنوین
اما از اونجا که ما در اکتاو دوم هستیم با احتساب درجات اکتاو اول، این نقطه میشه درجه چهاردم
همونطور که عرض شد استاد در این جایگاه و نقطه از تلاوت (اکتاو دوم) همانند شروع تلاوت(اکتاو اول) از مقام بیات شوری استفاده کردن
اما فرم ملودی نغمات به اقتضای جایگاه های مختلف، متفاوت هست.
الحمدلله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳 عجائب خلقت
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
✅تعریف مقام
در اصطلاح موسیقی به مجموعه ی اصواتی که بین یک نت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
ـ ✅تعریف نغمه
نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد. در اصطلاح موسیقی نغمه در این معانی به کار رفته است: هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند.
ـ✅ تعریف لحن
لحن در تلاوت قرآن، کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات عربی برای آرایه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید.
#قسمت_دوم_
مقامات اصلی و تعداد آن
1ـ مقام راست
2ـ مقام بیاتی
3ـ مقام صبا
4ـ مقام سیکاه (سه گاه)
5ـ مقام حجاز
6ـ مقام نهاوند
7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غرب)
8ـ مقام کُرد
9ـ مقام نوا
10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه)
در موسیقی مقامی عرب تعداد مقامات اصلی و فرعی (گوشه ها) بالغ بر سیصد است.
ـ شناخت علمی مقامات عربی
مقام هایی که بر روی درجه DO (راست) قرار دارند:
1ـ مقام راست
2ـ مقام سوزناک
3ـ مقام حجازکار
4ـ مقام نهاوند
5ـ مقام نکریز
مقام هایی که بر روی درجه Re (دوکا) قرار دارند:
6ـ مقام بیاتی
7ـ مقام کرد
8ـ مقام حسینی
9ـ مقام شوری
10ـ مقام عشّاق مصری
11ـ مقام صبا
12ـ مقام صبا زمزم
13ـ مقام حجاز
14ـ مقام شاهناز
مقام هایی که بر روی درجه mi (سیکاه) قرار دارند:
15ـ مقام سیکاه
16ـ مقام هزام
مقام هایی که بر روی درجه Fa (جهارکاه) قرار دارند:
17ـ مقام جهارکاه
مقام هایی که بر روی درجه Si (قرار) استقرار یافته اند:
18ـ مقام عجم عُشِیران
19ـ مقام بستنکار
20ـ مقام عراق
#جلسه_سوّم
🎼مقامات اصلي حفظ شود.
50.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼 مقامات اصلی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مضامین متناسب با اجرای #مقام_راست
نشانه های عظمت پروردگار، هدایت تکوینی و تشریعی، آفرینش آسمان ها و زمین، بیان حقایق و معارف، نشانه های تجلّی انوار الهی در جهان، بیان و ابلاغ اسماء و صفات الهی، بیان ابلاغ نبوت و امامت، نشانه های الهی می باشد...
آموزش نغمه رست از قرار تا جواب الجواب استاد مصطفی اسماعیل
آپارات
۸ مرداد ۱۳۹۸
🔴 #در_موسیقی_مقامی_ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور نامبردار است. دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود.
🖌ـ وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با
نغمات و مقامات گرچه به قول برخی از اساتید ما این امر کلیت ندارد و حالتی که قاری به مقام و نغمه می دهد، آن مقام را شاد و فرح زا و یا محزون و غمگنانه می کند، امّا رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه خود،کاری هنری است. با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است. تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود، تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی. مثلاً اگر آیه شریفه «خذوه فغلوه ثم الجحیم صلّوه» که در مورد اهل عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع با فکر و صاحب ذوق را به درد می آورد.
1ـ مضامین متناسب با اجرای مقام راست
نشانه های عظمت پروردگار، هدایت تکوینی و تشریعی، آفرینش آسمان ها و زمین، بیان حقایق و معارف، نشانه های تجلّی انوار الهی در جهان، بیان و ابلاغ اسماء و صفات الهی، بیان ابلاغ نبوت و امامت، نشانه های الهی
#قسمت_چهارم
4_5783061807799208180.mp3
8.39M
#دعای_کمیل_
#شب جمعه شب بهارصلواه و شب زیارت اباعبدالله الحسین(ع)
)🌴و قرائت دعای عظیم کمیل ...
با صدای مهدی سماواتی
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
2ـ #مضامین_متناسب_با_اجرای_مقام_بیات
✅مقام بیات یکی از مقام های بسیار زیبا، حُزن انگیز و دارای لطافتی خاص است، در بیشتر مضامین کاربرد دارد همچون نزول عذاب الهی بر ناسپاسان و کافران، آیات منسوب به جهنم، لطافت و زیبایی اخلاق الهی و حُزن از عدم تزکیه نفس، عشق به لقاء الله، محبت و عشق به ایمان و حُزن از نبودن در زمره مؤمنین، عنایت حق تعالی نسبت به هدایت بندگانش، لطف و رحمت رسول اکرم، زیبایی و لطافت توحید، حُزن از عدم معرفت
✅3ـ #مضامین_متناسب_با_اجرای_مقام_صبا
توصیف جهنم، فرجام کار مجرمان در روز قیامت، خوف از حساب و کتاب و آلام محشر، حیاء از لقاء الله به جهت معصیت، غم و اندوه و ترس از عذاب، انذار و بیدار باش، خوف از عذاب الهی و ...
✅4ـ #مضامین_متناسب_با_اجرای_مقام_سه_گاه
شادی اهل بهشت، شادی و سرور اهل ایمان، شادی از معرفت آیات ربّانی و ...
✅5ـ #مضامین_متناسب_با_اجرای_مقام_عجم
در موسیقی مقامی ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور نامبردار است. دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود.
✅6ـ #مضامین_متناسب_با_اجرای_مقام_نهاوند
سرور از معرفت حق تعالی، لذت ایمان به نبوت و امامت خاصه، لذت و بهجت عبادت، لذت نعیم و پاداش اخروی، زیبایی و لطافت ایمان، امید و انتظار رحمت الهی، توصیف اهل بهشت، پیروزی، نصرت و سعادت مؤمنان و ...
✅7ـ #مضامین_متناسب_با_اجرای_مقام_کرد
این مقام از الحان بسیار حزین می باشد که در موسیقی مقامی عرب نیز از این مقام زیاد استفاده می شود. شباهت زیادی با مقام بیات دارد، به گونه ای که برخی آن را گوشه ای و مشتقی از مقام بیات می دانند.
✅8ـ #مضامین_متناسب_با_اجرای_مقام_حجاز /
سرور و لذت رعایت اخلاق الهی، بشارت به اهل ایمان، عشق به حق تعالی در اثر معرفت او.
#ادامه_دارد_
🎼قسمت #پنجم
👇👇قسمت ها به هم پیوست می باشد
✅جلسۀدوم: هنر قرائت
هنر قرائت؛ مانند هر فن و علم دیگری محتاج مقدمات و لوازمی است که بدون آنها موفقیت کامل، حاصل نخواهد شد ضروریترین پیش نیاز هنر قرائت، یادگیری کامل معنی قرآن و مفاهیم آن است که این امر با تسلط اجمالی بر قواعد عربی و لغات قرآن میسر می شود. ضرورت این امر ـ که متأسفانه چندان به آن اهمیت داده نشده است ـ با مراجعه به متن قرآن و روایات شریفه بدست می آید. در قرآن کریم چندین بار مفهومی یکسان با الفاظی مختلف بیان شده است و آن مفهوم چنین است: «قرآن نازل شده است برای اینکه مردم در آیات آن تدبر نمایند.» آیا تدبر در آیات شریفه قرآن بدون دانستن معانی و مفاهیم آن میسر است؟ البته، برای کسی که نمی خواهد در این هنر نورانی قدم بگذارد شاید یک قرآن با ترجمه کافی باشد. زیرا با نگاه کردن به قرآن ثوابی شامل حالش خواهد شد، ولی برای کسی که می خواهد، هنر قرائت را فرا گیرد و به وسیله آن کلام الهی را با زیباترین روش ابلاغ نماید، دانستن معنا بسیار ضروری است.
و اما، مهمترین لوازم هنر قرائت عبارتند از:
✅رعایت تقوای الهی
✅تزکیه و صفای باطن
البته این دو اصل، برای همه اهل ایمان لازم و ضروری است ولی برای هنرمندی که می خواهد با وحی الهی مأنوس شود و از طریق الفاظ ظاهری و نورانی قرآن، به مفاهیم باطنی و اقیانوس معارف الهی آن دست یابد، ضروری تر می نماید. زیرا قرآن نور است و تاریکی سنخیّتی با نور ندارد. کسی که می خواهد مصاحب و همنشین با قرآن شود باید نورانی باشد یعنی از اخلاق رذیله که ظلمت محض هستند، دور شود و به اخلاق حسنه که نور مطلق می باشد نزدیک گردد. در این حالت است که ملائکه الهی به وجود این قاری مباهات می کنند و درباره اش سخن می گویند. چه زیباست! نور از زبان نور! که با صدای زیبای او ظاهر می شود؛ و هذا نورٌعلی نورٌ…
✅پس قاری قرآن همانطور که به یادگیری صوت و لحن و موسیقی ـ قرآن می پردازند، باید به تحصیل این لوازم و ضروریات نیز مشغول شود. لازم به ذکر است که بدون این لوازم و اسباب هم می توان صوت و لحن زیبایی بدست آورد ولی قرائتی نورانی و مورد رضایت صاحب قرآن، هرگز.
#قسمت _ششم
🔰این مطالب ادامه دارد.
آموزش ترتیل 4 .mp3
13.76M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖
🔶استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه چهارم
📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖
👇👇#مروربر جلسه سوم استاد