🌹 خطبه فدکیه از زبان حضرت زینب(س)
از عجايب اينكه حضرت زينب(س) در حدود شش سالگى، خطبه غرا و طولانى مادرش حضرت زهرا(س) را كه در مسجد النبى، پيرامون فدک و رهبرى امام على(ع) ايراد كرد، حفظ نموده بود و براى آيندگان روايت مىكرد، با اينكه آن خطبه هم مشروح و طولانى است و هم واژهها و جملههاى دشوار و پر معنى و بسيار در سطح بالا دارد و اين از عجايب روزگار است و ديگران آن خطبه را از زينب(س) نقل نمودهاند.
📚منبع
برگرفته از منتخب التواريخ، ملاهاشم خراسانی، ص ۹۳
سفينة البحار، شیخ عباس قمی، ج ۱، ص ۵۵۸
#حضرت_زینب_کبری_س
#فضائل_حضرت_زینب_س
#مداحی_عالمانه
.
۱۲ آبان.mp3
14.58M
🎧 #طباخیان 🎤
بحث حدیث #فئه_باغیه و مظلومیت #عمار_یاسر
#شبکه_دو سیما
🔸 #برنامه_صبحانه_ایرانی
📆 دوشنبه، ۱۲ آبان ۱۴۰۳
14 آبان.mp3
15.85M
🎧 #طباخیان 🎤
بحث ازدواج #امیرالمومنین و #فاطمه_زهرا سلام الله علیهما
🔸در ضمن پاسخ به یک سوال مهم، چرا علی بن ابی طالب از خودش تعریف میکند و فضائلش را نقل میکند؟
📺 #شبکه_دو سیما
🔸 #برنامه_صبحانه_ایرانی
📆 دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۳
.
#مجلس_کامل_میلاد 1403
#میلاد_حضرت_زینب
مربع ترکیب ولادت #حضرت_زینب
#حاج_مهدی_ایروانی 🎤
ما همیشه ریزه خوار خوان مولاییم و بس
از عناوین جهان مجنون و شیداییم و بس
تا خدا باشد خدا ممنون زهراییم و بس
بنده ی زینب سلام الله علیهاییم و بس
بانوی آزادگان ، آزادمان کرد از جهان
بیشتر مدیون او هستیم در این دودمان
ای مسلمانان مسلمانی ما از زینب است
هم قرار و هم پریشانی ما از زینب است
بین میدان ها رجز خوانی ما از زینب است
نام جاوید سلیمانی ما از زینب است
زینبی ها پای حق تا پای جان می ایستند
مانده عالم تا بفهمد زینبی ها کیستند
هر که دارد در دلش شوق شهادت زینبی است
هر که در عمرش نداده تن به ذلت زینبی است
در جهان هر زن که باشد اهل عفت زینبی است
مرد اگر شد فاتح میدان غیرت زینبی است
آی مردم هر چه آید پیش ، میزان زینب است
چون خداوند اشتراک کل ادیان ، زینب است
افتخار دین و قرآن است بانوی دمشق
چون خدا پیدا و پنهان است بانوی دمشق
تکیه گاه شیرمردان است بانوی دمشق
جان و جانان حسن جان است بانوی دمشق
از جمل تا کربلا میدان به دست زینب است
آرزوی باطل دشمن شکست زینب است
زینب آزاده است مردم ، در عمل نه در شعار
او قیامت آفریده با حیا و با وقار
خطبه هایش بود برّان مثل تیغ ذوالفقار
زن به این مردی ندیده است و نبیند روزگار
هر چه از خوبان شنیدی هست در او جلوه گر
اوست زهرا یا علی یا که خدا یا که بشر ؟
او پیامش را به گوش کل این دنیا رساند
او اگر مظلوم واقع شد ولی ساکت نماند
ایستاد و دشمن حق را سر جایش نشاند
بی جهت او را خدایش زینت مولا نخواند
حیدری که زینت ِ از عرش تا فرش ِ خداست
زینتش تنها در عالم بانوی کرببلاست
زینب آمد راه را بر ما نمایان کرد و رفت
زینب آمد عاشقی ها را دو چندان کرد و رفت
زینب آمد کربلا را شهر شیران کرد و رفت
"زینب آمد شام را یکباره ویران کرد و رفت"
زینب آمد عشق را جور دگر تفسیر کرد
زینب آمد راه و رسم عاشقی تغییر کرد
زینب کبراست فخر عترت و قرآن و دین
زینب کبراست بانوی رقیه آفرین
در مقامات جنابش بس بُوَد تنها همین
در رهش عباس قربان می کند ام البنین
هر کسی گشته حسینی ، هست زینب مرجعش
ملجاء اهل حرم عباس و زینب ملجأش
گریه کن ای شیعه بر او ، گریه کن با مادرش
بی حسینش ماند ... این اصلا نمی شد باورش
بر سرش آمد چه ها ، نشناخت او را همسرش
بود باران ، دم به دم ، یکسال و نیم آخرش
آمدم دنیا که بر زینب عزاداری کنم
مانده ام که بر کدامین غصه اش زاری کنم
#محمد_حسین_رحیمیان✍
.................
.
#ولادت
#سرود
بند1⃣
شب میلاد خواهر اربابه
عاشقا شادن و دلا بی تابه
شده محو نگاه ماهش خورشید
یه فرشته رو دست حورا خوابه
حور اومده حور اومده، اهلا و سهلا
جلوه ی مستور اومده، اهلا و سهلا
وقت زیارتش میگن، باهم ملائک
نورٌ عَلیٰ نور اومده، اهلا و سهلا
داره مثل ستاره
خیر و برکت میباره
اومده دختری که گوهر پروردگاره
محرم راز مادر
معنی ناب خواهر
اومده اونکه تا ابد دیگه همتا نداره
یا زینب یا عقیلة العرب
بند2⃣
اومده مونس دل بابا شه
خدا گفته که زینت باباشه!
فاطمه اِنْ یکاد میخونه واسش
الهی چشم بد ازش دور باشه
زینب کبری اومده، اهلا و سهلا
سوره اسراء اومده، اهلا و سهلا
میوه ی قلب مصطفی، از شاخه سر زد
زهره ی زهرا اومده، اهلا و سهلا
چه شکوه و وقاری
چه جلال و تباری
چه خلوص و عیار و منزلت بیشماری
چه طلوع و چه نوری
چه حضور و ظهوری
چه مبارک سحر و صبح سپید بهاری
یا زینب یا عقیلة العرب
بند3⃣
آسمونا شده چراغون امشب
گل خنده شکفته روی هر لب
هرکسی که گره داره تو کارش
یه دفه کافیه بگه یا زینب
قبله ی حاجات اومده، اهلا و سهلا
باب کرامات اومده، اهلا و سهلا
داره میخونه جبرئیل، ای اهل عالم
عمه ی سادات اومده، اهلا و سهلا
همه عالم فداشن
غبار زیر پاشن
دخیل چادرش و سائل نیمه نگاشن
ببین اوج مقام و
عزت و احترام و
مریم و هاجر و حوا همه از خادماشن
یا زینب یا عقیلة العرب
شعر و سبک: #طاها_تحقیقی✍
انجمن تکیه نوکری مشهد
#ولادت_حضرت_زینب
.........
#سرود_حضرت_زینب
امروز مثل روزای قبلی نیست
حاجتم هامو آخرش میگیرم
عیدی ولادت خانومو
میرم از برادرش میگیرم
دختردار شد علی خواهردار شد حسین
مسته مست شو بگو باز تکرار شد حسین
سیده ی جلیله جانم عقیله
فاضله ی جمیله جانم عقیله
عالمه ی قبیله جانم عقیله
****
هر بار که صدای این نوزادو
اهل خونه میشنون میخندن
بیشتر احمد و علی و زهرا
از خوشحالی حسن میخندن
امب برق میزنه چشمای ترِ حسن
وقتی که خبر میدن اومد خواهر حسن
نایبه ی ولایت جانم عقیله
کفیله ی امامت جانم عقیله
آینه ی قیامت جانم عقیله
****
این بانو قدم که برمیداره
یک دنیا حماسه راه میندازه
خاک چادری که زینب داره
سرداره مقاومت میسازه
نیروی مقاومت تو خون نعره میزنه
دیروز سوریه حالا بیخ گوش دشمنه
شور نشور مهدی جانم عقیله
ذکر غرور مهدی جانم عقیله
رمز ظهور مهدی جانم عقیله
👇
3.82M
ولادت حضرت زینب س
🎤حاج مهدی ایروانی
ادامه متن 👇
#سرود_امام_علی
#شور
#امیرالمومنین_علی علیه السلام
#حضرت_عباس علیه السلام
#احسان_نرگسی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
ای دنیای فاطمه حیدر
تو امیر و ما قنبر
مولانا علی
سُکّان دارِ عالمینی تو
بابای حسینی تو
مولانا علی
آروم دلِ / مسکینم علی
من توو حرمت خدا رو می بینم علی
ما ذره و تو / خورشیدی علی
پشت پرده های عالمو دیدی علی
علی - شیر هر مصاف
علی - عین و شین و قاف
علی - شاه لافتی من
علی - کل زندگیم
علی - راه مستقیم
علی - بهترین نوای من
علی مولا علی ۳
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
اقیانوس بی کران حیدر
شور هر اذان حیدر
مولانا علی
میگم با هر ضربان حیدر
فوق هر بیان حیدر
مولانا علی
در راه علی / من جون به کفم
من اصالتاً اهل دیار نجفم
میخونه دلم / با شور و شعف
این جمع همگی ایشالله ایوون نجف
علی - بهترین هدف
علی - سلطان نجف
علی - مسجود ملائکه
علی - فخر انبیا
علی - زمزم و منا
علی - ای فاتح معرکه
علی مولا علی ۳
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
ای اسمت گره گشا عباس
حامل اللوا عباس
یابن بوتراب
ذکرم توی هر گرفتاری
بَه عجب علمداری
آبروی آب
ساقی حرم / یا ذخرَ الحسین
دلبسته ی پرچم تو کل عالمین
عشق ابدی / نور ازلی
توو معرکه می جنگی چقد مثل علی
قمر - نور منجلی
قمر - شاگرد علی
قمر - ای ساقی کربلا
قمر - شیر با غضب
قمر - آقای ادب
قمر - دست تو گره گشا
قمر جانم قمر ۳
.
MiladHazratZeinab1401[02].mp3
3.21M
ادامهی راه انبیا زینب (#سرود)
بانوای : حاج میثم مطیعی
🌸 #میلاد_حضرت_زینب (س)
ملائک، رسیدن، برا عرض تبریک
که حاجت، بگیرن، از این طفل کوچیک
دستای مبارکش، قفل دلارو وا کرد
گریه کرد و با حسین جهانو آشنا کرد
اومد دنیا، برای گفتن «حسین جان»
اومد دنیا به عشق دیدن حسین جان
خوش اومدی ای، دلیل شور حسین
خوش اومدی ای، سنگ صبور حسین
یه دختر، میتونه، شکوهِ، زمین شه
یه خواهر، میتونه، که مرد آفرین شه
از حسین نمیتونه، دیگه جدا شه زینب
اومده که راویِ، کرب و بلا شه زینب
اومد دنیا، حسینی بودنو بفهمیم
اومد دنیا، که معنی زنو بفهمیم
خوش اومدی ای، دلیل شور حسین
خوش اومدی ای، سنگ صبور حسین
چه این طفل، برای، پیمبر عزیزه
میخوان، تا بفهمن، که دختر عزیزه
ما کجا و عاشقی، برا حسین زهرا؟
عاشق واقعیِ، حسین اومد به دنیا
اومد دنیا، کنز حیا، حضرت زینب
اومد دنیا، ماه وفا، حضرت زینب
خوش اومدی ای، دلیل شور حسین
خوش اومدی ای، سنگ صبور حسین
شاعر: رضا یزدانی
نغمه پرداز: یاسین زندی
👇
MiladHazratZeinab1402[02].mp3
10.92M
💠 اومد دنیا، حسینی بودنو بفهمیم (سرود)
🎙بانوای : حاج میثم مطیعی
🌸 ویژه ولادت #حضرت_زینب (س)
.
#تاریخ
✍️ دکتر محمدحسین رجبی دوانی
🔰ویژگیهای خاص حضرت زینب(س)
🔶بنا بر نقلی پنجم جمادیالاول سالروز ولادت خجسته بزرگ بانوی اسلام وجود مقدس حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. در سال پنجم هجرت، آن وجود مقدس از تنها زوج معصوم عالمِ خلقت به دنیا آمد و مقامی بس رفیع دارد.
🔻نام آن حضرت بنا بر برخی از اقوال مانند نام مقدس برادران عظیم الشأنش از آسمان آمد و به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وحی شد که آن حضرت را زینب بنامند.
🔻وجود مقدس حضرت زینب کبری سلام الله علیها دارای ویژگی های خاصی است، از جمله می توان گفت تنها شخصیتی است که هفت معصوم را درک کرده اند. یعنی وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، امیرمومنان علیه السلام، حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها، امام حسن علیهالسلام، امام حسین علیه السلام، امام سجاد سلام الله علیه و دوره کودکی امام باقر علیه السلام را و از محضر شش معصوم کسب فیض و معرفت کرده است.
♦حضرت زینب سلام الله علیها به خوبی در دامان مادر عظیم الشأنش وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها سرور بانوان دو عالم پرورش یافت و از آن حضرت درس بزرگ ولایت و ولایت مداری و دفاع از ولایت را آموخت.
💠موقع شهادت مادر، حضرت زینب(س) پنج سال بیشتر ندارد، اما چنان از نظر معرفت و فهم و کمال در اوج است که راوی حدیث و خطبه مهم فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است و ابن عباس و دیگران، خطبه فدکیه را از وجود مقدس حضرت زینب (س) روایت کرده اند.
🔷آن حضرت به عنوان پیام رسان واقعه کربلا و تداوم بخش راه امام حسین علیهالسلام شناخته می شود. به جرأت می توان گفت حضرت زینب(س) اگر نبود و اگر اقدامات کوبنده حضرت زینب سلاماللهعلیها وجود نداشت، واقعه کربلا در حادثه روز عاشورا محو و دفن می شد و انعکاسی در سطح تاریخ و سرنوشت ملت ها پیدا نمیکرد. از این حیث حضرت زینب علیهاالسلام نقشی بسیار مهم در ارتباط با سعادت و هدایت جامعه اسلامی ایفا فرموده است.
#حضرت_زینب
#میلاد_حضرت_زینب
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #هنر_و_ادبیات 💠 مباحثی درباره زبان حال (بخش سوم) 🔹چند نکته مهم درباره زبان حال سرایی 1️⃣ زبان ح
.
#هنر_و_ادبیات
💠 مباحثی درباره زبان حال (بخش پایانی)
🔹شرایط و ویژگیهای زبان حال ارزنده و سازنده
در هر زبان حال مثبت و سازنده، این نکات باید رعایت شود:
1️⃣ توانایی تشخیص حالات
زبان حالسرا باید توانایی تشخیص حال شخصیت مورد نظر را داشته باشد. احوال و اوضاع و شرایط سیاسی، زمانی، مکانی، شخصیّتی و... که قرار است بر اساس آنها زبان حال گفته شود، بسیار مهم و راه گشاست. وقتی از زبان امام یا حضرت زینب(علیهاالسلام) و دیگر عاشورائیان آرزویی میکنیم، آن آرزو واقعاً باید آرزوی آن بزرگواران با همۀ علوّ شأنشان و مراتب ایمان و درجات یقینشان باشد.(ص۵۰۴)
2️⃣ شناخت دقیق و توأم با معرفت
اگر شناخت شاعر و زبان حالگو از حالت و وضعیتی که قصد به تصویر کشیدن آن را دارد شناختی عمیق، دقیق، مقتلشناسانه و توأم با معرفت امام و اولاد و اصحاب او باشد، زبان حالِ گفته شده مبرّی از دروغ، انحراف، تحریف و گزافه خواهد بود.
اگر احوال عاشورائیان درست تشخیص داده و حدس زده شود، زبان آن احوال نیز مقرون با صحّت و حقیقت خواهد بود و این زمانی محقّق خواهد شد که شاعر:
الف) اجتهاد تاریخی و مقتلی داشته باشد. (مقتلشناسی)
ب) هدف از قیام امام را بشناسد. (هدفشناسی قیام)
ج) معرفت لازم را نسبت به امام و مقام امامت داشته باشد. (امامشناسی)
باید شخصیّت امام، مقام، عواطف، سیره و سبک زندگی، اخلاق و آداب او در طول حیات مقدّسش درست مطالعه و شناسایی شده باشد. زبان حال باید با مقام شامخ و ملکوتی اهلبیت سازگار باشد. لذا هرچه معرفت شاعر بالاتر باشد، برداشت و درک او نیز از حال اهلبیت كاملتر و راستین خواهد بود.(ص۵۰۵)
زبان حال در زمرۀ شعر عاطفهمحور است، امّا نباید با عقل و دلایل عقلی منافات داشته باشد؛ عقلی که بهرهمند از معارف توحیدی و آموزههای مکتب اهلبیت باشد.
3️⃣ توجه به انتقال مفاهیم ارزشمند
ارائه پیامهای ارزشمدارانه از ویژگیهای برجسته زبان حال موفّق است. در زبان حال باید مفاهیمی مانند: ستمستیزی، عدالتخواهی، حقگرایی، عزّتطلبی، كرامت انسانی، آزادی و آزادگی، استقامت، معرفت، شهادتطلبی، جوانمردی و غیرت، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاحطلبی راستین، حماسه و عرفان و مفاهیمی از این دست موج بزند. صبغۀ ماتمی صِرف در زبان حال سرایی و غفلت از ابلاغ مفاهیم ارزشی، آفت بزرگ زبان حال گویی است. زبان حال باید ترویج کنندۀ فرهنگ اهلبیت و پیامهای انسانساز آن باشد.
کوتاه سخن اینکه، زبان حالگو باید با اخلاص و طهارت روح، که اوّلین و اساسیترین شرط است، با پیشنیاز امامشناسی، شناخت منطق قیام فاطمی و حسینی، حدیثدانی، اشراف تاریخی و مقتلشناسی، زبان و قلم به زبان حال گویی بگرداند. (ص۵۰۵)
📗 #آینه_بیغبار (دفتر دوم)
✍🏻 #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
#زبانحال
📚 #الی_الحبیب
.
.
#هنر_و_ادبیات
💠 لطافت طبع در روایت مرثیه
🔹از معیارهای بررسی شعر خوب، نوع نگرش (گسترۀ دید، زاویۀ دید، عمق نگاه) و نوع بیان شاعر در مواجهه با موضوع شعر است. اینکه شاعر:
ـ از کدام منظر و زاویه دید به موضوع نگاه میکند؟
ـ نگاه او گستره یا محدودیت دارد؟
ـ محدوده نگاه از کجا تا به کجاست؟
ـ با چه دقتی؟ آیا عمیق مینگرد یا سطحی؟
و در نهایت، دیدهها و شنیدههای خود را چگونه وصف میکند؟ جزئینگرانه یا به شیوه مرسوم، کلینگرانه و بیتأثیر؟
جزئینگاری در شعر حاصل جزئینگری، گستره نگاه و عمق نگرش شاعر است. همچنین، استفاده از نشانههای متنوع در زندگی خبر از ارتباط عمیق شاعر با پدیدههای هستی دارد. در این غزل، تمام موارد فوق قابل تحلیل و بررسی است.
🔸این شعر از نظر «موضوع و محتوا» و «شیوه بیان»، قابل تفکیک است:
▫️الف) موضوع و محتوا
شاعر در بخش اول در موضوع مدح به جزئینگاری مشاهدات خود میپردازد:
1️⃣ بخش آغازین: مدح؛ حضور حضرت زهرا(س) در عالم هستی که از زاویههای متعدد تحلیل میشود:
روشنیبخشی، زهره فلک بودن، شمس و قمر حقیقی بودن، نگاه آرامبخش، سیر دعای نیمهشب او و سبک زندگی ساده ایشان، از نمونههای این تنوع نگاه و جزئینگری است که به جزئینگاری و تنوع بیان منجر شده است.
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
مسافری که نگاه تو بود بدرقهاش،
خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
2️⃣ بخش میانی: تأثیر اندوه حضرت، بر عالم هستی که اندکی حال و هوای مرثیه دارد، با محور بیان عاطفی.
این بخش نیز با همان نگرش مطرح شده است: تأثیر بر سبز شدن گل محبت، ارتباط معنوی ابر پاییزی با اشک حضرت یا با گل لاله:
حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید،
ز لالهای که به خونِ جگر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
3️⃣ بخش پایانی: طرح گزارشهای شاعرانه از تاریخ با محوریت وصف، اعتراض و تعریض:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت...
▫️ب) شیوه بیان
نکته قابل ذکر، استفاده بهنجار از تشبیه و ظرفیتهای آن است که در بیانی خالی از تکلف و با تکیه بر قانون ساده تشبیه (ادعای شباهت) در لایههای پنهانی شعر، فضاهایی شاعرانه و تصاویری بدیع خلق نموده است:
مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت
به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
(استفاده همزمان از دو تشبیه ساده و برتر، در لایه درونی شعر)
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
(تشبیه اسنادی: دعای تو پرستوی عاشق بود)
و:
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
و کاربرد تشبیه بلیغ اضافی در این بیت:
وجود پاک تو میسوخت از «شرارۀ غم»
دگر به «شعلۀ قهر و شرر» نیاز نداشت
🔹نکته پایانی که نباید آن را نادیده انگاشت، روایت مرثیه همراه با طراوت خاص و لطافت طبع، به جای خشونت لفظی یا بصری است. شاعران وارسته و لطیفطبع، این نکته مهم را در نظر دارند که شعر، ترجمان عواطف شاعر است و در بیانی لطیف ارائه میشود؛ بهویژه اگر موضوع مراثی اهلبیت باشد.
اصولا بجز در عرصه حماسه - که حاصل غلیان عاطفی شاعر و گاه تصویر بازسازی شده از خشم شاعر است- زبان و بیان شعری نباید از طراوت و لطافت دور افتد و این مهم، در این شعر با وجود بیان تعریضی رعایت شده است؛ به عبارت دیگر با وجود محوریت موضوع مرثیه، شعر هرگز از بیان ذاتی و لطیف خود دور نشده است. مرور ابیاتی از این غزل که هریک حاوی مضامین مرثیه است و تداعیگر ابعاد مختلف آن، این حقیقت را اثبات میکند:
شعلهور شدن بیت وحی:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت
اشکهای فاطمی:
گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی
دگر به خواهش از چشم تر نیاز نداشت
برای سبز شدن گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود
اگر شب تو به قرص قمر نیاز نداشت
و بیتی که برگی زرین از دفتر مراثی فاطمی است. در این بیت، دو تصویر همزمان از اندوه حضرت به تصویر کشیده شده است؛ با استفاده از لطیفترین و باطراوتترین شیوه! تصویری مینیاتوری و نرم چون حریر... مثل تابلوی «ذبح اسماعیل» که با وجود خشونت موضوع، در هالهای از طراوت هنر مینیاتور در نهایت ظرافت به تصویر کشیده شده است:
حریر دست تو مجروح بود از دستاس
به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت
این همان جلوه حقیقی هنر مرثیهپردازی است که «آن» هنری یا شاعرانه نام گرفته و بنده طلعت آن باید بود.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۴۲)
✍🏻 به قلم استاد #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
#الی_الحبیب
.