eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
801 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✍🏻قدرت تبیینی مداحی در جنگ نرم و سخت 💠یادداشت تحلیلی مداح اهل‌بیت(ع) حاج محمدجواد پیرو بیانات مقام‌معظم‌رهبری در دیدار ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ با بسم الله الرحمن الرحیم 🔰رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در دیدارهایی که مداحان با ایشان داشتند، تاکید کردند، «جهاد تبیین» مورد نظر و توجه مداحان و فعالان هیات ها باشد. حال شاید این سئوال مطرح شود که چرا رهبر معظم انقلاب در همه این دیدارها به این مهم تاکید داشته‌اند؟ ⁉️مگر مداحان و هیات‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که حضرت آیت الله خامنه‌ای این تکلیف مهم را بر دوش آنها گذاشته‌اند؟ ❇️در پاسخ به این سوال باید به دو دلیل عمده اشاره کرد: از سویی جامعه مداحان با مخاطبان فراوانی سرو کار دارند و زیادی دارد و از سوی دیگر، آنها از اقشار تاثیرگذار در کشورهستند و کسی نمی تواند منکر این تاثیر شود؛ و البته رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی به این موضوع واقف هستند. 💢با وجود این البته نیاز است که مداحان و هیات‌ها بدانند با به کارگیری چه روش‌هایی می‌توانند ابعاد مختلف «جهاد تبیین» را عملی کنند. ⚠️برخی مداحان معتقدند مداح فقط باید مداحی کند و نباید به سیاست و موضوعات روز کاری داشته باشد، اما تکلیفی که رهبر معظم انقلاب بر دوش مداحان گذاشته اند که برگرفته از اسلام ناب است، مشخص می کند این نگاه مردود بوده و مداحان باید به مردم درخصوص موضوعات روز جامعه و حتی جهان، آگاهی‌بخشی و روشنگری کنند. 🔖وقتی امروز می‌بینیم در جهان، رژیم صهیونیستی قصد دارد غزه را به اشغال خود درآورد و برای رسیدن به این هدف حتی حاضر است به نسل کشی دست بزند، لازم است مداحان شناخت کافی از این دشمن فلسطین و اسلام داشته باشند تا زوایای مختلف جنگی که امروز مردم فلسطین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را برای مردم بازگو کنند. ⬅️البته باید در نظر داشت که فقط در جنگ‌های سخت، نقش روشنگری و آگاهی‌بخشی مداحان پررنگ نمی‌شود، بلکه در همه زمینه‌ها از جمله جنگ نرمی که امروز کشور ما را مورد هجمه قرار داده است باید با شناخت و درک شرایط و مطالعه کافی، به مخاطب آگاهی بخشی کرد. 🚩خیلی ها دوران دفاع مقدس را به یاد دارند. حاج صادق آهنگران در مناطق مختلف حضور می یافت و با نوای مداحی اثرش را می گذاشت، به رزمندگان انگیزه می داد تا با تمام قوا به مقابله با دشمن برخیزد. امروز نیز همین روحیه در مادحین در عرصه جنگ نرم و سخت باید وجود داشته باشد. 👌🏻این نکته که رهبر معظم انقلاب در همه دیدارهایشان با مداحان از آنها خواسته‌اند که زوایای دقیق اسلام ناب محمدی(ص) و انقلاب را به مردم در مداحی‌های خود منتقل کنند، تاکید بسیار بجایی است، 🔹زیرا امروز می‌بینیم که دشمنان اسلام و انقلاب می‌خواهند اسلام را با محتوای انگلیسی و آمریکایی در جامعه ما به مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان معرفی کنند. 🔸در چنین وضعیتی لازم است در مقابل این محتواهای اشتباه، به مردم اطلاعات درستی درباره اسلام ناب و انقلاب داده و به نوعی روشنگری کنیم تا قشر نوجوان و جوان جامعه دچار انحراف نشود. 🔰نکته بعد درباره تعبیری است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها با آن از جامعه مداحان یاد کرده اند یعنی «صدای رسای انقلاب». حال شاید این سوال در ذهن مداحان به ویژه آن گروه که مدت کمی است در این عرصه فعالیت می کنند، ایجاد شود که آنها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا این عنوان بر آن ها اطلاع شود؟ 🌀 من می گویم جوابش این است: مطالعه، مطالعه و بازهم مطالعه. وقتی مداح فرصت بیشتری را برای مطالعه بگذارد می‌تواند از شناخت و درک نسبی برخوردار شود. 🔅 زمانی که او این شناخت و درک را با اطلاعات به روزی که از جامعه دارد تلفیق کند، می‌تواند آنچه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است را در جامعه عملیاتی کند. البته که در کنار مطالعه لازم است مداحان نیاز مخاطبان را درک کنند. ♻️هر چند ممکن است این نیاز از لحاظ فکری، احساسی و عاطفی در شرایط ویژه‌ای باشد و افراد از این لحاظ با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند اما وقتی مداح مخاطب خود را بشناسد، می تواند این نیازها را نیز مدیریت کند، لذا ارتباط دو سویه بین مداح و مخاطب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 🎗با همه این تفاسیر باید اذعان کرد که ما در جامعه مداحی، پویایی خوبی را شاهد هستیم که این مهم می‌تواند با نکاتی که در این یادداشت بیان شد، تاکیدات رهبر معظم انقلاب را ان شالله اجرایی کند. .
داستان حمید بن قحطبه؛.mp3
2.63M
🔸داستان عجیب حمید بن قحطبه که در یک روز شصت سید را کشت و امام رضا علیه السلام فرمود : ...
امام جواد علیه السلام فضائلِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را به باور تبدیل کرد.mp3
3.62M
◾️ امام جواد علیه السلام فضائلِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را به باور تبدیل کرد
. 💠داستان شخصى نقل مى كرد : پدرم را پس از مردنش در خواب ديدم يكي از سؤالاتي كه از او پرسيدم اين بود كه آيا خيراتى كه در دنيا براى شما انجام داده‏ام به شما رسيده و كيفيّت بهره‏مندى شما از آن خيرات چگونه است؟ در پاسخ فرمود: بلى تمام آن‏ها به من رسيده است و امّا كيفيّت بهره‏مندى از آن‏ها را با ذكر مثالى برايت بيان مى كنم ؛ هرگاه در حمّام بسيار گرم و پرجمعيّتى باشى كه در اثر بخار و حرارت، نَفََس كشيدنت سخت‏ شده باشد در آن حال اگر گوشه‏ى درب حمام باز شود و نسيمى خنك به تو برسد چقدر شاداب و راحت وآزاد مى‏شوى؟! چنين است حال ما هنگام رسيدن خيرات شما!(۱۴) 💠داستان فرزند عالمِ خدوم ، مرحوم سيّد احمد میگوید: پس از فوت آقا،هر روز پس از نماز صبح دو ركعت نماز مي خواندم و ثوابش را براي ايشان هديه مي كردم به ذهنم خطور كرد اين نمازِ دست و پا شكسته ي بنده چه ارزش دارد كه به اين عالمِ بزرگوار هديه كنم لذا چند روزي ترك كردم با كمال تعجّب ايشان را در عالمِ رؤيا زيارت كردم به بنده فرمودند : سيّد حسن چرا چند روزي است براي ما صبحانه نمي فرستي ! ............... 🌸اجر بوسیدن پدر و مادر مردی به حضور پیامبر اکرم (ص) رسید و پرسید: «ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه ی در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟» پیامبر(ص) فرمودند: پای مادر و پیشانی پدرت را ببوس، یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود در مورد بوسیدن آستانه ی در بهشت می رسی او پرسید:اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟ پیامبر فرمودند: قبر آنها را ببوس... 🌷پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله فرمود: «کسی که پای مادرش را ببوسد؛مثل این است که آستانه کعبه را بوسیده است» و نیز فرمود:«هر کس پیشانی مادر خود را ببوسد،از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند». 📚‍ نهج الفصاحة ............. . 🔹 مردی به حضور پیامبر اکرم (ص) رسید و پرسید: ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟ پیامبر (ص) فرمودند: پای مادر و پیشانی پدرت را ببوس، یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود در مورد بوسیدن آستانه در بهشت میرسی. او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟ پیامبر (ص) فرمودند: قبر آنها را ببوس... 📚 الاعلام، ص۲۴ ‌.
. 🔸مراسم احیا شب و قرائت 📆 جمعه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲ 🔷 با مداحی: 👈  حاج 🔊 بخش اول | سری غرق در خون گلویی برده 🔊 بخش دوم 🔊 بخش سوم | آبرو داری کن واسه گدا که دلش شکسته 👇👇👇
4_5859228293970006330.mp3
22.86M
📋 سری غرق در خون، گلویی بریده حاج سید رضا نریمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بی آبروتر از من در بین جمعیت نیست هرجا خجالتم را دیدی صدا نکردی ...... سری غرق در خون، گلویی بریده بمیرم سر تو چه رنجی کشیده لبی سرخ و پرپر، لبی پاره پاره چه مویی! پریشان، چه رنگی! پریده چه بابای خوبی! ز عالم سری تو کسی بهتر از تو، ندیده ندیده *شاعر: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .
4_5859228293970006334.mp3
10.47M
  آبرو داری کن واسه این گدایی که دل شکسته است آبرو داری کن منو ول نکن توی درهای بسته آبرو داری کن واسه من تو کشتی به گل نشسته ای حس خوب من همیشه محبوب من اون که همیشه برات به سینه می کوبه من ای حس ناب من رؤیای تو خواب من گفتم و بازم میگم حسینه ارباب من حال و هوامی آهنگ صدامی تو ضربان قلبمی باهامی جانم حسین ای جانم حسین.... . آبروداری واسه من که آبرو واسم نمونده تو دلم رو دریاب که زمونه بدجوری دلو سوزونده کمکم کن آقا کمرم رو بار معصیت شکونده خیلی دلتنگمو با دوری می جنگمو بالاخره می خری منو دل سنگمو یار دلتنگی هام خودتو از تو می خوام همه برن بی خیال شما بمونی برام گریه تو روضه ات شد روح عبادت اوج نماز سجده روی تربت جانم حسین ای جانم حسین ..... همه جا رو گشتم به خدا تو کل دنیا بی بدیلی تو می دونی واسه زنده بودنم تو بهترین دلیلی آدمای بی تو دلشون به چی خوشه خدا وکیلی هر کس از تو خوند غمی تو دلش نموند آی آدما بی حسین مگه میشه زنده موند بی تو تنها میشم اسیر دنیا میشم نباشی روز حساب به خدا رسوا میشم خیلی بدیمو بازم خریدیمو روضه عوض کرد حال بندگیمو گریه تو روضه ات شد روح عبادت اوج نماز سجده روی تربت جانم حسین ای جانم حسین
. یادواره 2️⃣سن :👇 ✅در هیچ منبع معتبری، درباره سن حضرت علی اصغر(ع) ذکری به میان نیامده است. و تاریخ تولد ایشان مشخص نیست؛ درباره سن او هنگام شهادت در کربلا نیز اختلاف وجود دارد اما بیشتر منابع او را به هنگام شهادت، کوچک و شیرخوار دانسته‌اند، بدون اینکه به سن او اشاره کرده باشند. اما اینکه برخی سن ایشان را شش ماهه می دانند و چنان بر این عقیده اصرار دارند و طوری این دیدگاه در یکی دو قرن اخیر، تبلیغ شده است که امروزه در منابر و محافل روضه‌‌خوانی، شهرت خاصی پیدا کرده است و حتی طی سال‌‌های اخیر، برخی برای حضرت(ع) جشن ولادت گرفته و تولّد ایشان را با محاسبه برگشت به شش ماه قبل از عاشورای سال ۶۱ قمری، در ده رجب سال ۶۰ می دانند! این امر تا آن‌جا پیش رفته است که این تاریخ، در برخی از تقویم‌‌ های مذهبی به عنوان سال‌ روز ولادت ایشان ثبت شده است، در حالی‌‌که این گفته مدرک معتبری ندارد! تنها مأخذ و اولین منبعی که در آن، به شش ماهگی حضرت علی اصغر(ع) اشاره کرده است، گزارشی است که در کتاب مقتل محرَّف و منسوب به ابومخنف، آمده است. گزارش او چنین است : راوی می گوید : در روز عاشورا؛ 📋«ثُمَّ اَقبَلَ اُمَّ کُلثُومِ وَ قَالَ لَهَا : یَا اُختَاهُ! اُوصِیکِ بِوَلَدِی الصَّغِیرِ خَیرَاً، فَاِنَّهُ طِفْلٌ صَغِيرٌ وَ لَهُ مِنَ الْعُمْرِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ» ♦️سپس امام حسین(ع) پیش ام کلثوم(س) آمد و به ایشان فرمود : خواهرم! به فرزند خردسالم نيكى كن! او طفل است و از عمر او شش ماه هست که می گذرد.(۱) که این نظر به تدریج به مآخذ معاصران نیز راه یافت. نظیر؛ ۱)«اسرار الشهادة فاضل دربندى»(۲) ۲)«ينابيع المودّة قُندوزی»(۳) ۳)«ناسخ التواريخ ميرزا محمدتقى سپهر»(۴) ۴)«معالى السبطين مازندرانى حائری»(۵) ۵)«كبريت احمر بیرجندی»(۶) کسانی که امروزه این گونه مراسمات را با مناسبات جعلی این چنینی برگزار می کنند، ابتدا باید سن حضرت علی اصغر(ع) در روز عاشورا به صورت دقیق که به قول خودشان، شش ماه بوده، ثابت کنند، سپس شش ماه عقب تر از آن را، روز ولادت حضرت(ع) معرفی کنند! این در حالی است که در مورد سن ایشان این نقل ها آمده است : 1⃣نقل اول : نخستین گزارش به ترتیب قدمت آنها گزارش «محمد بن سعد»(متوفی۲۳۰ق) است که از پسری سه ساله برای امام حسین(ع) در کربلا سخن به میان آورده است.(۷) 2⃣نقل دوم : «یعقوبی»(متوفی۲۹۲ق) بر این باور است که این طفل در روز عاشورا به دنیا آمده است و می نویسد : «قَد وُلِدَ لَه فِی تِلکَ السَّاعَةِ فَاذَّنَ فِی اُذُنِهِ وَ جَعَلَ یُحَنِّکُهُ» ♦️طفل در آن ساعت به دنیا آمد پس امام(ع) در گوش او اذان گفت و کام او را برداشت.(۸) 3⃣نقل سوم : «بلعمی»(متوفی۳۸۳ق) از مورخان قرن چهارم، ذیل گزارش چگونگی شهادت طفل شیرخوار، او را یک ساله دانسته است.(۹) 4⃣نقل چهارم : «کسائی مروزی»(متوفی۳۹۰ق) شاعر قرن چهارم از طفلی پنج ماهه، در بیتی این چنین می نویسد : «آن پنج ماهه کودک، باری چه کرد ویحک، کز پای تا به تارک، مجروح شد مفاجا؟»(۱۰) 📚منابع : ۱)مقتل الحسین(ع) ابومخنف، ص۸۳ ۲)اسرار الشهادة فاضل دربندى، ج۲، ص۷۶۳ ۳)ينابيع المودّة قندوزی، ج۳، ص۷۹ ۴)ناسخ التواريخ محمدتقى سپهر، ج۲، ص۳۶۳ ۵)معالى السبطين مازندرانى، ج۱، ص۴۲۴ ۶)كبريت احمر بیرجندی، ص۱۲۵ ۷)ترجمة الحسین(ع) و مقتله ابن سعد، ص۱۸۲ ۸)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۵ ۹)تاریخ‌ طبری، ج۴، ص۱۷۰ ۱۰)سیری در مرثیه عاشورایی صاحبکاری، ص ۱۶۹ .
. ❇️ هدایت پیامبر، اهل بیت(ع) و پیروان آنها در رستاخیز قال رسول الله صلى الله عليه وآله: «اِذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ أخَذْتُ بِحُجْزَةِ اللهِ وَأخَذْتُ أنْتَ بِحُجْزَتي. وَ أخَذَ وُلْدُ كَ بِحُجْزَتِكَ، وَ أخَذَتْ شِيعَةُ وُلْدِكَ بِحُجْزَتِهِمْ فَتَري أيْنَ يُؤْمَرُبِنا.» رسول خدا صلى الله عليه وآله به حضرت علی(ع) فرمود: «چون رستاخيز برپا شد به خدا متوسل خواهم شد و تو به من متوسل مى‌شوى و فرزندانت به تو متوسل مى‌شوند و پيروان ذريه‌ات به آنها متوسل مى‌شوند و خواهى ديد كه ما را به كجا هدايت خواهند كرد.» 📚منبع درر السمطين، زرندی حنفی، ص ۲۴۳ .......... . ✅ مأموریت پیامبر در بیان فضائل امیرالمؤمنین علی(ع) جابر جعفی از امام باقر علیه‌السلام و حضرت باقر علیه‌السلام از جابر و جابر از پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله نقل می‌کند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «إِنَّ جَبْرَئِیلَ (ع) نَزَلَ عَلَیَّ وَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکَ أَنْ تَقُومَ بِتَفْضِیلِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) خَطِیباً عَلَى أَصْحَابِکَ لِیُبَلِّغُوا مَنْ بَعْدَهُمْ ذَلِکَ عَنْکَ وَ یَأْمُرُ جَمِیعَ الْمَلَائِکَةِ أَنْ تَسْمَعَ مَا تَذْکُرُهُ وَ اللَّهُ یُوحِی إِلَیْکَ یَا مُحَمَّدُ أَنَّ مَنْ خَالَفَکَ فِی أَمْرِهِ فَلَهُ النَّارُ وَ مَنْ أَطَاعَکَ فَلَهُ الْجَنَّه.» پیامبر(ص) فرمود: «جبرئیل بر من نازل شد و گفت: خداوند تو را مأمور می‌نماید که به بیان فضائل علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام در بین اصحاب بپردازی تا آنها نیز این فضائل را بعد از تو به آیندگان منتقل نمایند و به همه فرشتگان نیز فرمان داده است تا فضائلی را که شما بیان می‌کنید، گوش کنند و خداوند به تو وحی می‌نماید که ای محمد! هرکس درباره این امر با تو مخالفت ورزد، جایگاه او در آتش است و آن کس که از تو اطاعت نماید، جایگاه او بهشت خواهد بود.» پس بیان فضائل حضرت هم دستور است و هم عبادت و هم تضیمین برای ما. 📚منبع امالی، شیخ مفید، ص ۳۴۶ ............................ 📣 ناميده شدن على عليه‌السلام به اميرمؤمنان قال رسول الله صلى الله عليه وآله: «لَوْ عَلِمَ النّاسُ مَتي سُمِّيَ عَلِيٌ أميرَ المُؤْمِنينَ ما أنْكَرُوا فَضْلَهُ، سُمِّيَ أميرَ المؤمِنينَ وَ آدَمُ بَيْنَ الرُّوحِ وَ الْجَسَدِ. قالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: «وَ إذِ أخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مَنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِيَّتَهُمْ وَ أشْهَدَهُمْ عَلي أنْفُسِهِمْ ألَسْتُ بِرَبِّكُمْ» قالَتِ المَلائِكَةُ: «بَلي» فَقالَ تَبارَكَ وَ تَعاليَ: «أنَا رَبُّكُمْ وَمُحَمَّدٌ نَبيُّكُمْ وَعَلِيٌ أميرُكُم.» از حذيفه روايت شده كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «اگر مردم مى‌دانستند از چه وقت على، اميرمؤمنان نامگذاری شده است، فضل و برترى‌اش را انكار نمى‌كردند.» پس افزود: «او اميرالمؤمين ناميده شد در حالى كه آدم در هنگامه دميدن روح در جسدش بود.» خداوند فرمود: «و چون پروردگارت از پشت فرزندان آدم، پيمان گرفت و آنان را بر خودشان گواه كرد كه: آيا من پروردگار شما نيستم؟» (اعراف/ ۱۷۲) فرشتگان گفتند: بلى. پس خداوند متعال فرمود: «من پروردگار شما و محمد پيامبرتان و على امير شماست.» 📚منبع فردوس، کاشف‌الغطاء، ج۳، ص ۵۰۶۶
🟧 آن حالت غش امیرالمؤمنین، از خوف خداست ابودرداء می‌گويد علی ابن ابی‌طالب عليه‏‌السلام را در نخلستان بنی‌نجار ديدم که از دوستانش کناره گرفته و از همراهانش مخفی شده در ميان انبوه نخل‌های خرما پنهان شده، جويای آن حضرت شدم ناگاه صدای حزينی شنيدم و نغمه‏‌ی اندوهگينی که او می‌‏گفت: «بارالها! چقدر از خطاها را ناديده گرفتی از مقابله کردن با کينه توزی، چقدر گناهان را به کرمت پوشاندی، بارالها! عمر من در نافرمانی طولانی شد و بزرگ شد در نامه‏‌ی عمل من گناهانم، پس به جز بخشش تو به چيزی اميدوار نيستم، و من جز از رضوان و خوشنودی تو اميدی ندارم.» ابودردا گفت صدا مرا سرگرم کرد و دنبال صدا رفتم ناگاه ديدم علی ابن ابی‌طالب عليه‏‌السلام است خود را پنهان کردم، درختان زياد حرکت مرا پنهان کرد، پس حضرت چند رکعت نماز خواند در دل شب تاريک، بعد سرگرم دعا شد و از مناجاتی که ميی‌کرد اين بود که می‌گفت: «بارالها! فکر در بخشش تو می‌‏کنم، گناهان در نظرم آسان می‌‏شود. بعد بزرگی و سخت‌گيری تو را يادآور می‌‏شوم، بلاهايم بر من بزرگ می‌‏شود.» بعد گفت: «آه! اگر من بخوانم در نامه‏‌ی عملم گناهانی را که فراموش کردم و تو آنها را نوشته‏‌ای، می‌گویی بگيريد او را پس وای بر حال گرفتاری که فاميل و خويشانش نمی‌توانند او را نجات دهند و قبيله‏‌اش هم نمی‌‏توانند نفعی به او برسانند.» بعد فرمود: «آه! از آتشی که کبدها و کليه‏‌ها را پخته می‌‏کند، آه آه! از آتشی که دست و پا و پوست سر را می‌کند و می‌برد، آه! از شدت حرارت جهنم.» بعد گريه‏‌ی زياد کرد، نه از او صدائی شنيدم و نه حرکتی در وی ديدم، با خود گفتم به واسطه‏‌ی بيداری، خواب بر او چيره شده خوبست او را برای نماز صبح بيدار کنم حرکتش دادم تکان نخورد، دورش کردم دور نشد. گفتم (إنا لله و إنا إليه راجعون) به خدا علی ابن ابي‌طالب در گذشت، با حال گريه به طرف خانه‏‌اش آمدم، حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمود: «ابودردا در چه حالی علی را ديدی، داستانش چيست؟» قصه را عرض کردم، فرمود: «به خدا ای ابودردا آن حالت غش از خوف خدا است.» بعد آب آوردند به صورتش پاشيدند به هوش آمد به من نگاه کرد ديد گريه می‌کنم، پرسيد: «چرا گريه می‌کنی ای ابی‌‏درداء؟» گفتم: برای تو، فرمود: «چگونه‏‌ای ابی‌‏درداء اگر مرا ببينی خوانده می‌شوم به سوی حساب، و اهل گناه يقين دارند به عذاب، و برانند مرا فرشتگان درشت خو به سوی شراره آتش سخت و در برابر پادشاه قهار بايستم.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۴۱، ص۱۱ ...... 📣 زره امیرالمؤمنین پشت نداشت گفتند زرهت پشت ندارد و ما می‌ترسیم که دشمن از پشت به تو حمله کند حضرت فرمودند: «هرگاه به دشمنم امکان دادم که از پشت سر برمن دست یابد مرا بکشد! اگر مرا نکشد خدا او را از زمین بردارد.» 📚منبع شرح نهج البلاغه، ابن ابی‌الحدید، ج ۲۰، ص ۲۸۹ الاخبارالموفقیات، زبیر بن بکار ،ص ۲۴۳ . 🔹 هر کس با بغض علی علیه‌السلام بر زمین راه برود حرام است عن ابن عباس قال رسول الله صلی الله علیه و آله لعی علیه‌السلام: «يَا عَلِيُّ إِنَّ اللَّهَ عَزّوَجَلَّ زَوَّجَكَ فَاطِمَةَ وَ جَعَلَ صَدَاقَهَا الْأَرْضَ فَمَنْ مَشَى عَلَيْهَا مُبْغِضاً لَكَ مَشَى عَلَيْهَا حَرَاماً.» ابن عباس نقل می‌کند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به علی علیه‌السلام فرمود: «ای علی! خدا فاطمه عليهاالسلام را به ازدواجت درآورد و مهریه‌اش را زمین قرار داد، کسی بر روی زمین گام بردارد و با تو دشمنی داشته باشد راه رفتنش بر زمین حرام است.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۳، ص ۱۴۵، حدیث ۴۹ .
. 🌹 هدیه فرشتگان به شيعيان على عليه‌السلام عن أبى بكر: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «أنَّ اللهَ خَلَقَ مِنْ نُورِ عَلِيِّ بْنِ أبي طالِبٍ مَلائِكَةً يُسَبِّحُونَ وَ يُقَدِّسُونَ وَ يَكْتُبُونَ ثَوابَ ذلِكَ لِمُحِبّيهِ وَمُحِبّي وُلْدِهِ.» از ابوبكر نقل شده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «همانا خدا از نور على بن ابى‌طالب فرشتگانى آفريد كه خداوند را تسبيح گويند و تقديس نمايند و ثواب آن را براى دوستان على و دوستان فرزندانش ثبت و ضبط كنند.» 📚 منبع مقتل الحسين عليه السلام، خوارزمى، ج ۱، ص ۹۷ و اسئله ان یبلغنی المقام المحمود لکم عندالله .
. |⇦•از عرش اومدی پایین... حضرت علی علیه السلام اجرا شده ۱۴۰۱به نفسِ سید رضا نریمانی ●━━━━━━─────── از عرش اومدی پایین ببین عرش هم داره دنبالت میاد.. پاتو که میزاری رو زمین آدم، داره دنبالت میاد قرآن میخونی قبل از، مبعث خاتم، داره دنبالت میاد.. تو کعبهٔ سیّاری، عجب، کعبه هم داره دنبالت میاد.. ای استادِ جبرئیل، رمز رد شدن ز نیل ذکرِ امدادِ خلیل، مولا مولا مولا... ای ساقی سلسبیل، هستی عبدِ بی بدیل محو عدلِ تو عقیل، مولا مولا مولا... تو ناخدای کشتی نوحی وجهُ الله به جسم کعبه روحی بَه بَه بَه عجب شکوهی «ای جانا علی علی علی علی مولانا علی علی علی علی» تا عرش میبری بالا، مارو قطعا، ماها دنبالت میاییم.. اصلاً اومدی پایین، وقت، رفتن، ماها دنبالت میاییم.. شیعه ات بنده ی حقّه، چشمت روشن، ماها دنبالت میاییم.. ای نورِ اهورایی، صبر کن، لطفاً ماها دنبالت میاییم.. تو جمع سلایقی، تو کنز الحقایقی تو قرآن ناطقی، مولا مولا مولا.. ای معنای عاشقی، تو معشوق خالقی تو فخرُ الخَلایقی، مولا مولا مولا.. دلاورِ هر فتحُ الفتوحی سیف الله کثیرُ الوجوهی بَه بَه بَه عجب شکوهی «سلطانا علی علی علی علی.. مولانا علی علی علی علی..» حیدر تویی آقا و، مثلِ سلمان، بذار دنبالت بیام.. موندم پای عهد تو، پای، پیمان، بذار دنبالت بیام.. با تو من مسلمانم، تویی ایمان، بذار دنبالت بیام.. با تو شدم آغاز و، غمِ پایان، بذار دنبالت بیام.. حیدرِ شاه لو کَشف، خِلقت رو تویی هدف پیشت انس و جن به صف، مولا مولا مولا.. عشقت میده بم شرف، قلبم میشه پُرِ شَعف، وقتی میرسم نجف، مولا مولا مولا.. کشتی بان ما تویی تو نوحی ما ذرّه تو آسمان تو کوهی بَه بَه بَه عجب شکوهی «ای جانا علی علی علی علی سلطانا علی علی علی علی مولانا علی علی علی علی...» .....ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..... ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ 👇
Fadaeian_Milad_Emam_Ali_14011114_02.mp3
21.16M
|⇦•از عرش اومدی ... علیه السلام اجرا شده ۱۴۰۱ به نفسِ سید رضا نریمانی ●━━━━━━─────── رسول اکرم(ص) میفرمایند: هرکس یکی از فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را بیان کند خداوند گناهان زبان او را میامرزد، هرکس یکی از فضائل امیرالمؤمنین را بشنود خداوند گناهان گوش او را میامرزد، هرکس یکی از فضائل امیرالمومنین را بنویسد مادامیکه از آن نوشته اثری باقی باشد ، ملائک برای نویسنده‌ی آن فضیلت طلب مغفرت مینمایند.
درج ولایت؛ احادیث منظوم علوی.pdf
680.4K
«درج ولایت» (چهل رباعی برگرفته از احادیث امیر بیان، حضرت مولا امیرالمومنین صلوات‌الله علیه) این اثر، با همدلی و همکاری اساتید ارجمند آقایان: دکتر محسن تیموری و استاد عینی‌پور به زبان فارسی و انگلیسی ترجمه شده است. این اثر، به میمنت زادروز به شما علوی‌مرامان تقدیم می‌شود. امید است، در معرفی و دفاع از مکتب علوی بیش از همیشه، سهیم باشید.
4_5868629779812455457.mp3
35.6M
📻 بشنوید | نکته ۱ بهمن ۱۴۰۲ 🎤 🕌 مجمع یاس کبود 🗓 یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ✅
. 🔵 وصیت حضرت علی علیه‌السلام درباره فتنه‌های آینده حضرت به فرزندان خود فرمود: «به زودی که فتنه‌ها از هر سو رو به شما آورد و منافقان این امّت کینه‏‌هاى دیرینه خود را از شما طلب نمایند و از شما انتقام بگیرند، پس بر شما باد به صبر که عاقبت صبر نیکو است.» سپس به امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام فرمود: «بعد از من به خصوص بر شما فتنه‌هاى بسیار واقع خواهد شد از جهت‌هاى مختلف، پس صبر کنید تا خدا حکم کند میان شما و دشمنان شما، او بهترین حکم‌کنندگان است.» پس رو کرد به امام حسین علیه‌السّلام و فرمود: «اى ابو عبد الله توئى شهید این امّت، پس بر تو باد به تقوى و صبر بر بلا.» 📚منبع جلاءالعيون، علامه مجلسی، ص٣٥٠ ........... 🔶 پناه آوردن حیوانات به حرم امن امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) محمد بن زكریا (به سندش) از عبد اللَّه بن حازم حدیث كند كه گفت: روزى با هارون‌الرشید براى شكار از كوفه بیرون رفتیم، پس به ناحیه غریین و ثویه (كه جایى است پشت كوفه و قبر أبو موسى اشعرى در آن جا است) رسیدیم. آهوانى را در آنجا دیدیم، پس بازها و سگ‌ها (ى شكارى) را به طرف آنها رها كردیم، آنها ساعتى براى شكار آهوان دست و پا كردند (ولى نتوانستند آنها را شكار كنند) پس آن آهوان به تپه (كه در آنجا بود) پناه بردند و بالاى همان تپه ایستادند، (ناگهان دیدیم) بازها در كنارى از آن تپه فرود آمدند و سگ‌هاى شكارى بازگشتند. هارون از این جریان در شگفت شد، سپس آهوان از تپه به زیر آمدند بازها به طرف آن ها پرواز كردند و سگ ها نیز به سوى آنها دویدند، آهوان (كه این جریان را دیدند) دوباره به آن تپه رفتند، بازها و سگ ها نیز (آنها را رها ساخته) به جاى خود بازگشتند، و تا سه مرتبه این جریان تكرار شد. هارون‌الرشید گفت: بشتاب بروید و هر كه (در این اطراف) یافتید او را نزد من بیاورید (زیرا چنین می‌نماید كه این زمین مقدسى است و اسرارى در آن نهفته است. گوید: ما به جستجو در آن اطراف پرداختیم،) پیر مردى از قبیله‏ بنى اسد یافتیم، و او را نزد هارون آوردیم، هارون به وى گفت: مرا آگاه كن كه این تپه چیست؟ پیر مرد گفت: اگر امانم دهى ترا آگاه سازم، هارون گفت: عهد و پیمان خدا براى تو است (و من با خدا عهد كنم) كه تو را از جایگاهت بیرون نكنم و آزارت ندهم؟ پیر مرد گفت: پدرم از پدرانش براى من حدیث كرده كه آنها گفته‏‌اند: در این تپه قبر على بن ابى‌طالب علیه‌السّلام است، و خداى تعالى آنجا را حرم امن قرار داده، و هیچ چیزى بدان جا پناه نبرد جز اینكه ایمن شود. پس هارون پیاده شد و آبى خواسته وضو گرفت و نزد آن تپه نماز خواند، و خود را به خاك آن مالید و گریست، پس برگشتیم‏. 📚منبع الارشاد، شیخ مفید، ج١، ص٢۶ .
. 🟤 دلجویی امیرالمؤمنین از کودکان یتیم روزی علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام متوجه شد زنی در کوچه مشک آبی را به زحمت به دوش می‌کشد. مشک را از زن گرفت و برایش به خانه برد. در طول راه از حالش جویا شد. زن گفت: علی شوهرم را به جبهه فرستاد و او را کشت. اکنون چند بچه یتیم دارم و چون تنگدستم، به ناچار برای مردم کار می‌کنم. وقتی به در خانه‌ی زن رسیدند، امام مشک را به او تحویل داد و به خانه رفت. شب را با اضطراب و ناراحتی به صبح رساند. صبح که شد، کیسه‌ای برداشت، آن را از غذا پر کرد و به طرف خانه‌ی زن به راه افتاد. بعضی از یارانش خواستند به او کمک کنند ولی او فرمود: «روز قیامت چه کسی حاضر است بار مرا بکشد؟» وقتی به خانه‌ی زن رسید، در زد و فرمود: «من همان بنده خدا هستم که دیروز در بردن مشک کمکت کردم. برای بچه‌هایت غذا آورده‌ام.» زن در را باز کرد و گفت: خدا از تو راضی شود و خودش میان من و علی بن ابی‌طالب قضاوت کند. حضرت وارد شد و فرمود: «من دوست دارم ثوابی به دست بیاورم. تو یا نان بپز یا بچه ها را آرام کن.» زن جواب داد: من با پختن نان آشناترم. تو بچه‌ها را سرگرم کن تا من نان بپزم. امام گوشت پخت و زن هم نان پخت. امام در دهان بچه ها گوشت و خرما گذاشت و فرمود: «پس سعی کن علی بن ابی‌طالب را حلال کنی.» سپس کنار آتش تنور آمد و صورتش را نزدیک برد و فرمود: «یا علی، حرارت آتش را بچش! این کیفر آن کسی است که حق بیوه زنان و یتیمان را ضایع کند.» در این هنگام زن دیگری که امام را می‌شناخت وارد شد و با دیدن این صحنه به زن صاحبخانه گفت: وای بر تو! این امیرالمؤمنین علی است. زن با دستپاچگی نزد امام آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین، از کاری که کردم، بسیار خجالت می‌کشم. امام فرمود: «نخیر. من باید به دلیلی کوتاهی‌ای که در حقت داشتم، از تو خجالت بکشم.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۱، ص ۵۲ .
. ✳️ ما اهل بیت کرم و عفو و رحمتیم بعد از ساعتی که از ضربت خوردن علی علیه‌السلام می‌گذشت، حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام چشم گشود می‌‌فرمود: «ای ملائکه، پروردگار من! رفق و مدارا کنید با من.» پس حضرت امام حسن علیه‌السلام فرمودند: «این دشمن خدا و رسول و دشمن تو ابن ملجم است. حق تعالی تو را بر او قدرت داده است و نزد تو حاضر کرده‌اند او را.» چون حضرت را نظر بر آن ملعون افتاد. به صدای ضعیفی گفت: «ای بدبخت بر امر عظیمی اقدام نمودی، آیا بد امامی بودم من برای تو که این چنین مرا جزا دادی؟ آیا مهربان نبودم بر تو؟ آیا تو را بر دیگران اختیار نکردم؟ آیا به تو نیکی نکردم و عطای تو را بیشتر از دیگران ندادم؟» «آیا نمی‌گفتند مردم که تو را به قتل رسانم و من به تو آسیبی نرسانیدم و در عطای تو افزودم با آن که می‌دانستم که تو مرا خواهی کشت، لیکن می‌خواستم حجت خدای تعالی بر تو تمام شود و خدا انتقام مرا از تو بکشد، خواستم که شاید از گمراهی خود برگردی، پس گمراهی بر تو غالب شد مرا کشتی، ای بدبخت‌ترین بدبختان.» پس آن معلون گریست و گفت: یا امیرالمؤمنین آیا تو می‌توانی کسی را که بر در جهنم است نجات دهی؟ پس امیرالمؤمنین(ع) برای آن ملعون به امام حسن علیه‌السلام سفارش کرده و فرمودند: «او را طعام و آب بده و دست و پای او را در زنجیر مکن و با او رفق و مدارا کن. چون من از دنیا بروم او را به یک ضربت قصاص کن و جسد او را به آتش مسوزان و او را مثله مکن که دست و پا و گوش و سایر اعضای او را نبری.» «که حضرت رسول اكرم(ص) فرمودند که: زنهار مثله مکنید اگر چه سگ درنده باشد و اگر شفا یابم من سزاوارترم به آن که او را عفو کنم زیرا که ما اهل‌بیت کرم و عفو و رحمتیم.» 📚منبع منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ج ۱، ص ۱۸۷ .
☑️ او که حالش تو را برانگیخت، اهل دوزخ است أميرالمؤمنين عليه‏‌السلام شبی از مسجد کوفه به سوی خانه‏‌ی خويش حرکت کرد در حالی که کميل ابن زياد که از دوستان خاص آن حضرت بود او را همراهی می‌‏کرد، در بين راه از کنار خانه‏‌ی مردی گذشتند که صدای تلاوت قرآنش بلند بود و اين آيه را (امن هو قانت آناء الليل…)(۱)با صدای دلنشين و آهنگ حزين می‌خواند، کميل از حال اين مرد لذت برد و از روحانيت او خوشحال شد. بی‏‌آنکه بر زبان چيزی براند، امام عليه‏ السلام رو به سوی او کرد و گفت: «سر و صدای اين مرد مايه‏‌ی اعجاب تو نشود، او اهل دوزخ است، به زودی خبر او را به تو خواهم داد.» کميل از اين مسأله در تعجب فرو رفت، نخست اين که امام عليه‏‌السلام به زودی از نيت او آگاه گشت، ديگر آن که شهادت دوزخی بودن آن مرد ظاهر الصلاح را داد. مدتی گذشت تا سرانجام کار خوارج به آن‌جا رسيد که در برابر اميرمؤمنان ايستادند و حضرت با آنها پيکار کرد و جنگيد، در حالی‌که قرآن را آن گونه که نازل شده بود حفظ داشتند، رو به کميل کرد در حالی که شمشير در دست آن حضرت بود و سرهای آن کافران طغيانگر بر زمين افتاده بود، با نوک شمشير به يکی از آن سرها اشاره کرد و فرمود: «ای کميل (امن هو قانت آناء الليل) يعنی اين همان شخصی است که در دل شب تلاوت قرآن می‌‏نمود و حال او و ياران او تو را برانگيخت.» کميل حضرت را بوسيد و استغفار کرد.(۲) 📚منبع (۱)سوره زمر، آیه ۹ (۲) تفسیرنمونه، ج۱۹، ص۳۹۸ https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi/10846 .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #مناجات_با_خدا #دعای_مجیر #ایام_البیض هرچه عمرم رفت و شد مویم سپید چشم تو از من به جز غفلت ندید
. ✅ اهمیت ایام البیض «کمیت»، در موسم حج و ایام تشریق در «منا» خدمت امام صادق(ع) می‌رسد و از حضور امام(ع) اجازه می‌طلبد تا شعری را که سروده است بخواند. امام (ع) می‌فرماید: »این ایام، ایام بزرگی است.« (یعنی شعر خواندن در این موقعیت عبادی و حساس، مناسب نیست) کمیت می‌گوید: «انّها فیکم!»- شعر، درباره شماست (یعنی مکتبی و موضع دار و مبین حق است) امام (ع) می‌فرماید: »بخوان» چنین برخورد و اجازه گرفتنی را هم در «ایام البیض» با امام باقر(ع) داشته و سروده خویش را درباره شهدای کربلا خوانده است و حاضرین با شعر او گریسته‌اند. 📚منبع وسائل‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۰، ص ۴۶۷ الغدیر، علامه امینی، ج ۲، ص ۱۹۲ ........ 🟢 پاداش نشستن در مسجد پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «يا اباذَرٍّ: إن الله تعالي يُعطيکَ ما دُمتَ جالِساً في المَسجِدِ بِکُلِّ نَفسٍ تَنَفَّستَ دَرَجَهً في الجَنَّه وَ تُصَلّي عليک الملائکهُ وَ تُکتَبُ لَکَ بِکُلِّ نَفسٍ تَنَفَّستَ فيه عَشرُ حسَناتٍ وَ تُمحَي عنکَ عَشرُ سَيئاتٍ؛» «ای اباذر! تا زمانی که در مسجد نشسته‌ای خدای تعالی به تعداد هر نفسی که می‌کشی، يک درجه در بهشت به تو می‌دهد و فرشتگان بر تو درود می‌فرستند و برای هر نفسی که در مسجد می‌کشی، ده حسنه برايت نوشته می‌شود و ده گناه از تو پاک می‌شود.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۷۴، ص ۸۶ ............ برتر از اعتکاف! میمون بن مهران چنین نقل مى‌کند: کُنْتُ جالِساً عِنْدَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ(علیهما السلام) فَأَتاهُ رَجُلٌ، فَقالَ لَهُ: یَابْنَ رَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اِنَّ فُلاناً لَهُ عَلَىَّ مالٌ وَ یُریدُ اَنْ یَحْبِسَنى، فَقالَ: «وَاللهِ ما عِنْدى مالٌ فَأَقْضِىَ عَنْکَ.» قالَ: فَکَلِّمْهُ، قالَ: فَلَبِسَ(علیه السلام)نَعْلَهُ، فَقُلْتُ لَهُ: یَابْنَ رَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله)اَنَسیتَ اعْتِکافَکَ؟ فَقالَ لی: لَمْ اَنْسَ، وَ لکِنّى سَمِعْتُ اَبى(علیه السلام)یُحَدِّثُ عَنْ جَدّى رَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اِنَّهُ قالَ: «مَنْ سَعى فى حاجَةِ اَخیهِ الْمُسْلِمِ فَکَاَنَّما عَبَدَاللهَ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَةَ آلافِ سَنَة، صائماً نَهارَهُ، قائماً لَیْلَهُ.» در خدمت امام حسن مجتبى(علیه‌السلام) نشسته بودم که مردى به حضور حضرت رسید و عرض کرد: اى فرزند رسول خدا! فلان کس طلبى از من دارد که مى‌خواهد بخاطر آن مرا زندانى کند، کمکم کن. حضرت فرمود: «به خدا قسم پولى که بتوانم با آن بدهى تو را بپردازم در اختیار ندارم.» عرض کرد: پس با او صحبت کنید، (تا مهلت دهد و مرا زندانى نکند) حضرت کفش‌هاى خود را پوشید که همراه او برود. عرض کردم: اى فرزند رسول خدا! آیا فراموش کرده‌اى که در حال اعتکاف هستى؟ فرمود: «فراموش نکرده‌ام، لکن از پدرم شنیدم که از جدم رسول خدا نقل کرد که آن حضرت فرمودند: هر کس در راه برآورده شدن حاجت برادر دینى‌اش تلاش کند گویا نُه هزار سال خداوند را عبادت کرده است، در حالى که روزها روزه بوده و شبها به نماز ایستاده است.» 📚منبع وسائل‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۷، ص ۴۰۹ .
✳️ اهمیت اعتکاف در روایات امام صادق علیه السلام فرمود: «کان رسول الله(ص) اذا کان العشرالاواخر اعتکف فی المسجد.» همانا رسول خدا (ص) در دهه آخر ماه مبارک در مسجد خودش اعتکاف می‌کرد و اهمیت اعتکاف در نزد پیامبر(ص) تا آنجاست که در سال دوم هجری که بخاطر جنگ بدر اعتکاف انجام نداد، سال بعد آن را قضا کرد و یکی از ستون‌های مسجدالنبی به نامه اسطوانة السریر که تا به امروز معلوم و معین است، محل اعتکاف پیامبر(ص) بوده است.» 📚منبع کافی، اشیخ کلینی، ج۷، ص۶۷۱ 🟩 با فضیلت ترین مردم پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «أفضَلُ النّاس مَن عَشِقَ العِبادَهَ فَعانَقَهَا وَ أحَبَّهَا بِقَلبِهِ وَ بَاشَرَها بِجَسَدِهِ و تَفَرَّغ لها.» «با فضیلت ترین مردم کسی است که عاشق عبادت باشد و عبادت را در آغوش کشد و از جان آن را دوست بدارد و اعضاء و جوارح خود را با عبادت آشنا سازد و زمان فراغتی را برای عبادت قرار دهد.» 📚منبع وسائل‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱، ص ۸۳ .