.
#امیرالمؤمنین
.
امام صادق(ع) نقل شده است: «عثمان دو غلام خود را با دویست دینار پیش ابوذر فرستاد و به آنان گفت: به او بگویید که عثمان به تو درود فرستاد و گفت: این دویست دینار را هر جا نیاز دارى صرف کن. ابوذر پرسید: آیا براى مسلمان دیگری نیز چنین چیزى فرستاده است؟ گفتند: نه. گفت: من هم یکى از مسلمانان! گفتند: او میگوید که این مال شخصى خود من است، و به خدا سوگند که هیچ با مال حرامى آمیخته نشده و جز حلال چیزی برایت نفرستادم! ابوذر گفت: مرا به آن نیازى نیست؛ زیرا امروز را در حالى آغاز کردم که بینیازترین مردمانم! گفتند: خدا خیرت دهد! ما در خانه تو چیزى که به کار آید نمیبینیم، نه کم و نه زیاد. گفت: چرا! زیر این پارچه، گرده نان جوى است که چند روز است به حال خود باقى مانده است. من با این دینارها چه کار کنم؟! نه، به خدا سوگند نمیگیرم، تا خداوند متعال بداند که روی هیچ کم و زیادی حساب باز نکردهام، بلکه با ولایت على بن ابیطالب(ع) و عترتش که راهنمایان و هدایتشدگاناند و به حق هدایت میکنند و به آن میپیوندند، بینیاز و توانگرم».[1]
در برخی منابع اهل سنت، مشابه چنین پیشنهادهایی؛ از سوی معاویه و دیگران نقل شده است:
بلاذری(متوفی: 279 ق) میگوید: ابوذر، کارهاى معاویه را زشت میشمرد و بر وى خُرده میگرفت. معاویه سیصد دینار برایش فرستاد. ابوذر گفت: «اگر این مبلغ ارسالی، همان سهم من از بیت المال است که امسال مرا از آن محروم داشتهاید، آنرا خواهم پذیرفت، و اگر هدیه است، نیازى بدان ندارم». حبیب بن مسلمه فهرى نیز دویست دینار برایش فرستاد. ابوذر گفت: «آیا پستتر از من نیافتی که برایم پول میفرستى؟!» و آنرا باز گرداند. وقتی معاویه کاخ سبزش را در دمشق ساخت، ابوذر گفت: «اى معاویه! اگر این کاخ را از مال خدا ساختهاى، خیانت است و اگر از دارایى خودت ساختهاى، اسراف است». معاویه هیچ نگفت.[2]
[1]. کَشّی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال(رجال کشّی)، ص 27 – 28، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 64، قم، دلیل ما، چاپ اول، 1423ق.
[2]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج 5، ص 542، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق.
....................
.
روزی حضـرت “علی"(ع) نزد اصحاب خود فرمودند:
من دلم خیلی به حال ابوذر غفاری می سوزد خدا رحمتش کند
اصحاب پرسیدند چطور ؟
مولا فرمودند:
آن شبی که به دستور خلیفه ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر
برای خلیفه به خانه ی او رفتند
چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با خلیفه بیعت کند
ابوذر خشمگین شد و به مامورین فرمود:
شما دو توهین به من کردید;
اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید ،
دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟
شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من “علی” فروش شوم؟
تمام ثروت های دنیا را که جمع کنی با یک تار موی “علی” عوض نمی کنم
آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست
مولا گریه می کردند و می فرمودند:
به خدایی که جان “علی” در دست اوست قسم آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان خلیفه محکم بست… سه شبانه روز بود که او و خانواده اش هیچ نخـــورده بودند .
.
#دهه_دوم_شعبان_المعظم
#میلاد_امام_زمان
#نیمه_شعبان
#فیش_منبر
#15شعبان
🔴 [جلسهی اول]
#ایام_ولادت_حضرت_مهدی_آل_محمد_علیهم_السلام
۸ اسفند ۱۴۰۱شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #شعبان1444
👈🏼 ولادت مولانا صاحبالامر والعصر والزمان عجلاللهتعالیفرجه
📚 مطالب مطرح شده:
۱. مدح امام زمان عجلاللهتعالیفرجه
۲. اهلبیت علیهمالسّلام، وارثان رسولخدا صلیاللهعلیهوآله
۳. معنای ودایع و مواریث
۴. انگشتر حضرت سلیمان بن داود علیهالسلام در نزد مهدیموعود عجلاللهتعالیفرجه
.
.
⚜ روایت آویختگان به درخت طوبی وزقوم ⚜
💎دین اسلام برپایه مکارم اخلاق بنا شده است💎
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:
چون روز اوّل شعبان میرسد، ابلیس سپاه خویش را در اطراف زمین و کرانههاى آن پراکنده میکند و به ایشان مى گوید: امروز در کشاندن بعضى از بندگان خدا به سوى خود بکوشید، و خدا (عزّ و جلّ) فرشتگان را در اطراف و آفاق زمین پراکنده میکند و به آنان مىفرماید: بندگانم را به راستى و درستی نگاه دارید و آنان را ارشاد کنید، همه بندگانم سعادتمند مىشوند جز آن که از قبول حق امتناع ورزد و به راه سرکشى رود که او در شمار حزب ابلیس و سپاهیان او محسوب میشود.
🔷چون روز اوّل ماه شعبان شود، خدا (عزّ و جلّ) به باز شدن درهاى بهشت امر میکند، پس باز میشوند، و به درخت طوبى [درختى است در بهشت] فرمان میدهد تا شاخه هاى خود را به دنیا نزدیک کند. آنگاه منادى پروردگار (عزّ و جلّ) ندا سر میدهد: اى بندگان خدا این شاخه هاى درخت طوبى است، پس به آن درآویزید که شما را به سوى بهشت برافروزد. و این شاخه هاى درخت زقّوم است [درختى است از درختان دوزخ که در سوره مبارکه واقعه از آن یاد شده است] از آن دورى کنید تا شما را به جانب دوزخ نبرد.
سپس رسول خدا صلى اللّه علیه و آله اعمالى که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه اى از شاخه هاى طوبى است، به این صورت بیان فرمودند:
✔️امروز هرکس براى خدا نماز مستحبى بجا آورد
✔️ و هرکه در این روز روزه بدارد
✔️هرکه میان زنى با همسرش یا پدرى با فرزندش یا خویشاوندان یا زن و شوهر بیگانه اى صلح دهد
✔️ کسى که تخفیف دهد پریشانى را از طلبى که از او دارد یا از طلبش از عهده مدیون بکاهد
✔️کسی که در حساب خود نظر کند و قرض کهنه اى را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردنش مأیوس شده پس آن را به صاحبش برگرداند
✔️کسى که یتیمى را سرپرستى نماید
✔️کسى که سفیهى را از ضربه زدن به آبرو و عرض مؤمنى بازدارد
✔️کسى که قرآن یا بخشى از آن را بخواند
✔️کسى که خدا را یاد کند و نعمت هایش را بر شمارد و اقدام به شکر نماید
✔️کسی که از بیمارى عیادت کند
✔️کسى که به پدر و مادر یا یکى از آنها نیکى ورزد آن که پیش از رسیدن روز اوّل شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان ساخت
✔️هرکه جنازه اى را تشییع کند و هرکه در این روز مصیبت زدهاى را تسلّى بخشد
✔️ هرکس در این روز چیزى از ابواب خیر را بجا آورد، از آویختگان به درخت طوبى است.
♦️سپس رسول خدا (ص) فرمودند: سوگند به آن که مرا به راستى به رسالت برانگیخت، هرکس در این روز درى از شرّ و گناه را فراگیرد، به تحقیق به شاخه اى از شاخه هاى درخت زقّوم درآویخته، و آن شاخه کشاننده اوست به سوى آتش. آنگاه اعمالى که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه اى از شاخه هاى زقّوم است را به این صورت بیان فرمودند:
سوگند به آن که مرا به راستى به پیامبرى فرستاد، هرکس در این روز
❌نسبت به نماز واجب خود کوتاهى کند و آن را تباه نماید
❌هرکس فقیرى درمانده نزد او آید که بدى حالش را مى داند و بدون اینکه ضررى متوجه وى گردد، قدرت بر تغییر حال او را دارد و کس دیگرى هم نیست که به جاى او مشکل فقیر را حل کند. پس فقیر را به حال خود واگذارد و دست او را نگیرد تا از بین رفته و هلاک گردد
❌کسی که خطاکارى از او عذرخواهى کند، پس عذر او را نپذیرد؛ علاوه بر این بیش از اندازه اى که بدى کرده او را عقوبت نماید
❌کسی که جدایى اندازد میان شوهرى با همسرش یا پدری با فرزندش یا برادرى با برادرش یا خویشى با خویشش یا میان دو همسایه یا میان دو رفیق یا دو خواهر
❌کسى که بر انسان تنگدستى سخت بگیرد، درحالى که تنگدستى او را میداند، پس بر خشم و بلاى او بیفزاید
❌کسی که مدیون باشد و آن را بر صاحبش انکار کند و بر او ستم ورزد تا دین او را باطل نماید
❌آن که بر یتیمى جفا کند و به او آزار رساند و مال او را تباه کن
❌کسی که به آبرو و عرض برادر مؤمنى هجوم برد و مردم را هم بر آن وا دارد
❌کسی که آوازه خوانى کند، به صورتی که مردم را در آن آوازه خوانى بر انجام گناه تحریک کند
❌ کسی که کارهاى زشت و قبیح خود را در جنگها و انواع ستم خود را بر بندگان خدا بر شمارد و به آن اعمال افتخار نماید
❌کسی که همسایه اش بیمار شده و به جهت سبک شمردن از او عیادت نکرده آویخته به شاخه اى از شاخه هاى زقّوم است.
📢همانگونه که در این روایت به وضوح مشاهده می کنید؛
💎دین اسلام برپایه مکارم اخلاق بنا شده است💎
بیائیم با عمل به این روایت نورانی یک روز هم که شده طعم خوش مهربانی و دستگیری از مردم را بچشیم تا انشاءالله با تمسک به حبل مستحکم الهی به سوی آرامش حقیقی یعنی رضوان الهی قدمی برداریم .
📚منبع مفاتیح الجنان
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ⚜ روایت آویختگان به درخت طوبی وزقوم ⚜ 💎دین اسلام برپایه مکارم اخلاق بنا شده است💎 رسول خدا صلی ا
.
حجّت بر شما تمام است .
انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزائید. در نبرد نامتقارن جبههی کفر و استکبار با پرچم برافراشتهی اسلام ناب،
این وظیفهی همهی ما است.»
سید علی خامنه ای ۹۵/۱۱/۱
.