eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
800 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌‌مقاتل سیدالشهدا علیه‌السلام را که می‌خوانی، یک‌جاهایی را انگار نقطه‌چین گذاشته‌اند؛ یکی از این جاها، دست‌بردن حضرت عباس علیه‌السلام داخل آب شریعه است... خبر این است که «حضرت دست در آب فرو برد و مشت آبی برداشت و آب را روی آب ریخت.» این‌جا حتیٰ تاریخ‌نویس‌ها که قاعدتاً باید تاریخ بگویند و رد شوند، انگار غیرتی شده‌باشند! بی آن که پرانتز باز کنند، نوشته‌اند: «یاد لب‌های تشنه‌ی برادرش افتاد.» حتیٰ نگفته‌اند شاید... انگار این خبر را نمی شود با شاید و لابد نوشت! و حالا چند صد سال است که هنوز دارند از این مشت پرآب، مضمون بیرون می‌کشند... و انگار هنوز آن مضمون دلچسب و گوارایی که باید، از آب در نیامده است ... "ماه منیر بنی‌هاشم دست در آب برد، سپس آب را روی آب ریخت..." خبر یک جمله بیشتر نیست، اما انگار همه خبرها این‌جاست... ✍ کیوان کیانی ‌ ......................... #پ.ن: وبرخی میگویند : لشکری که محافظِ شریعه بود وقتی دیدندعباس مشک بر دوش بسمت شریعه راه افتاد، بقصد تحقیرش گفتند؛ رنگ آب را هم نخواهی دید. لذا عباس وقتی وارد شریعه شد، آبرا در مشتش بالا آورد تا به دشمن بگوید ، دیدید که وارد شریعه شدم. در واقع عباس قصدی برای خوردن آب نداشت که بخواهد بیاد عطش حسین بیفتد. .
. ⭕️تجسم معنويت و فضيلت 🔹  (ع) وارث معارف انبياء و زينت دل اولياى خدا است. دوره‌ امامت‌ امام‌ سجاد (ع) مصادف با اوج دنيا گرايى در جامعه آن روزگار بود. در اين دوره غفلت و دنياگرايى، گريبان جامعه را چنان گرفته بود كه دين و معنويت در قربت قرار داشت و تمام تلاش حاكمان در بازگرداندن معيارهاى ناپسند عصر جاهليت خلاصه مى‏شد. آرى، در اين عصر، جاهليتى كه با ظهور رسول اكرم (ص)، مقهور ارزش‏هاى الهى شده بود، بار ديگر با تمام توان به ميدان آمده و در مقابل قرآن و معنويت صف آرايى كرده بود.  (ع) به منظور مقابله با موج دنياگرايى و جلوگيرى از گسترش معيارهاى عصر جاهليت، منادى معنويت در ميان جامعه اسلامى شدند و با گفتار و رفتار خويش، مردم را دعوت به خدا و معنويت كردند.  (ع) در آن روزگار غربت قرآن و معنويت چنان بود كه گويى تمام معنويت در وجود مقدسش خلاصه شده و گفتارهاى متعاليش آينه‏اى بود كه معارف قرآن را در جامعه منعكس مى‏كرد. 🔹رفتار (ع) در آن روزگار بسان ابرى بود كه باران معنويت بر جامعه مى‏باريد و گفتارش بذر حقيقت، در مزرعه دل‏هاى مشتاقى بود كه از غربت ارزش‏هاى الهى در جامعه مى‏ناليدند. هر رفتارى كه از وجود مقدّس امام سجاد (ع) تجلّى مى‏كرد، كتاب معرفتى بود كه مردم را به معنويت دعوت مى‏نمود و رفتار صحيح اسلامى را به آن‏ها مى‏آموخت. يكى از وجوه بارز سيره امام، عشق و شور آن بزرگوار به عبادت و پرستش خداوند متعال بود. در آن زمان كه حاكمان اموى، دنياپرستى را در مقابل خداپرستى تبليغ مى‏كردند، (ع) با سير در عمق درياى عبادت و رياضت، اصل اساسى خدا محورى را به مردم مى‏آموختند و شكوه زيبايى پرستش خداى يگانه را نمايان مى‏كردند. امام سجاد (ع) در عبادت خداوند به مرتبه‏اى رسيده بودند كه در ميان مردم به القابى همچون ، و شهرت داشتند. 🔹نقل كرده‏اند آن امام بزرگوار هر شبانه روز، هزار ركعت نماز مى‏خواند و اكثر شب‏ها تا طلوع صبح، به عبادت خداوند متعال مشغول بودند و روزها را با روزه سپرى مى‏كردند. خدمتكار امام نقل كرده است: «هرگز شب‏ها براى امام رختخوابى نگستردم و روزها برايش غذايى تهيه نكردم، زيرا آن بزرگوار شب‏ها را به عبادت و روزها را به روزه مى‏گذراند».  (ع) بسيارى از شب‏ها را با حال نيايش، طواف و نماز سپرى مى‏كردند و در خلوت شب در برابر عظمت خالق يكتا زار مى‏گريستند. عبادت مداوم امام زين العابدين (ع) برخى از ياران امام را نسبت به جان شريفش بيمناك كرده بود، و آن‏ها به امام عرض مى‏كردند كه‏ اى فرزند رسول خدا، خود را با عبادت هلاك مكن! امام (ع) در پاسخ به اين افراد، لزوم سپاسگزارى از خداوند را به خاطر نعمت‏ها پيش كشيده و مى‏فرمودند: آيا بنده سپاسگزار خداوند نباشم؟ مردم كه شدت عبادت امام (ع) را مى‏نگريستند، متأثر مى‏شدند و مى‏آموختند كه در برابر نعمت‏هاى خداوند بايد شكرگزار باشند و با عبادت خويش از خطرات دنياگرايى كه بيمارى مهلك آن عصر بود بپرهيزند. 🔹علاوه بر اين، (ع) با گفتارهاى الهى خويش مردم را دعوت به خدا مى‏كردند و به مؤمنان هشدار مى‏دادند كه مبادا دلدادگان دنيا، شما را نيز بفريبد و از خدا و اعمال خير بازتان دارد. امام سجاد (ع) با ذكر شواهد تاريخى به مردم مى‏آموختند، دنياگرايى سرانجام خوشى ندارد و آرايش‏هاى دنيايى انسان را به سرمنزل مقصود نمى‏رساند، پس بايد به خدا و اعمال نيك انديشيد و از سرگذشت دنياطلبانى كه پيش از اين به تعيّنات دنيايى دست يافته بودند، عبرت گرفت. به هر حال، روش های الهى امام سجاد (ع) سبب شده بود كه زشتی های حكومت امويان بيش از گذشته آشكار شود. به همين دليل، امويان نتوانستند امام را تحمّل كنند. در حقيقت امويان حس كردند امام زین العابدين (ع) با رفتار و گفتار الهى خويش پيام عاشوراى حسينى را به خوبى در جامعه منتشر مى‏كنند، و اگر اين روش ادامه يابد، به زودى روزگار ذلّت امويان فرا مى‏رسد. سالروز ولادت سراسر نور و سعادت و عليه السلام را به همه پيروان راهش تبريك و تهنیت باد. منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم .
امام سجاد ع و جهاد تبیین.mp3
5.12M
امام سجاد و 🔻چگونه امام سجاد علیه‌السلام در بر بنی امیه غلبه کرد؟ 🎙 حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🌺ولادت حضرت سید الساجدین مبارک باد
. ✨﷽✨ 🌙حکایت فُطرُس ملک  و تولد امام حسین علیه السّلام ✍خدای متعال به جبرئیل امین امر فرمود که همراه با هزار مَلَک برای عرض تهنیت به محضر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم برسد. جبرئیل همراه با هزار ملکی که به دنبال او بودند فرود آمد و بنا به آنچه در روایات هست، از جزیره‌ای عبور کرد.  یکی از ملائکۀ بزرگ الهی به نام فُطرُس به دلیل ترک اولایی که از او سر زده بود، آنجا زندانی بود. می‌دانید که ملائکه معصومند. عصیان و سرکشی در برابر فرمان خدا ندارند و معصومند. همانطور که انبیاء معصومند؛ امّا برخی از انبیاء ترک اولی داشته‌اند. ترک اولی یعنی بین دو عمل خوب، عمل خوب کوچک‌تر را انجام دهد؛ درحالی‌ که جا داشت و سزاوار بود عمل خوب بزرگ‌تر و برجسته‌تر را انجام دهد. فطرس به دلیل ترک اولایی که مرتکب شده بود، با بال‌های شکسته در این جزیره تبعید بود. حتّی روایتی را دیدم که او را مخیّر کردند بین عذاب دنیا و عذاب آخرت و فطرس عذاب دنیا را برگزید. او را در این جزیره به پلک‌های چشمانش آویخته بودند؛ جزیره‌ای بود که هیچ موجود زنده‌ای هم عبور نمی‌کرد و دود بویناک و متعفّنی هم از زیر او بر می‌خاست.  جبرئیل و هزار مَلَک از کنار فطرس گذشتند. فطرس پرسید: چه شده؟ قیامت سر رسیده که شما فرود آمده‌اید؟  جبرئیل خبر میلاد نوۀ پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم را به فطرس داد و گفت: خدای متعال امر کرده که ما به محضر رسول الله برسیم و این میلاد خجسته را خدمت پیغمبر اکرم تهنیت بگوییم. فطرس اجازه خواست که همراه آن‌ها به محضر رسول الله برسد؛ بلکه از این رهگذر از تبعید و شکنجه نجات پیدا کند و به جایگاه نخستین خودش برگردد. جبرئیل آمد خدمت رسول الله تهنیت عرض کرد و ماجرای فطرس را هم به عرض رسول الله رساند. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: مانعی ندارد؛ به فطرس بگویید بال‌های شکستۀ خود را به قنداقۀ اباعبدالله علیه السّلام بمالد. فطرس آمد و بال‌هایش را به قنداقۀ اباعبدالله علیه السّلام مالید و دوباره مثل روز اوّل سالم شد. فطرس خوشحال و خشنود از این توفیقی که نصیبش شد، عرض کرد: یا رسول الله این فرزند را که این همه برای من مایۀ برکت بود، امّت تو به زودی به شهادت خواهند رساند و من خودم را مدیون این فرزند می‌دانم؛ لذا همین‌جا تعهد می‌کنم که هر جای عالم هر کس برای اباعبدالله علیه السّلام سلامی بفرستد یا صلواتی نثار کند، من آن سلام و صلوات را به محضر اباعبدالله علیه السّلام برسانم. لذا فطرسِ ملک، مأمور است و در بهشت افتخار می‌کند که من غلام اباعبدالله علیه السّلام هستم! من خادم اباعبدالله علیه السّلام هستم! فطرس مسئولیّت سلام رسانی اباعبدالله علیه السّلام را به محضر آن بزرگوار عهده‌دار است. احادیث دیگری هم هست که ماجراهایی شبیه این در مورد ملائکۀ دیگری مثل دردائیل و صلصائیل؛ که آنها هم به دلیل ترک اولی مبتلا بودند، نقل کرده‌اند؛ یعنی بهره‌مندی از عنایات قنداقۀ اباعبدالله الحسین علیه السّلام برای برگشتن به مرتبۀ بلند آسمانی خودشان... 👤 استاد مهدی طیّب .
مداحی آنلاین - حکایت نجات فطرس ملک.mp3
2.33M
🌺 (ع) ♨️ماجرای نجات فطرس مَلَک و مأموریت او در قبال زائران امام حسین علیه السلام 👌 بسیار شنیدنی 🎙 📚 بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۴۴. 📚مناقب آل أبي طالب(ط علامه)، ج۴، ص۷۴.
4_5983094287498216048.mp3
3.34M
قسمت اول ✍🎤 روضه از جهت لغوي به معناي باغ و گلستان ميباشد و از جهت اصطلاحي به معناي مرثيه و ذكر مصيبت رواج پيدا كرده است. كتابي است به نام روضة الشهدا كه مشتمل بر مصائب انبياء و ذكر فجايعي از ناحيه كافران و منكران و مشركان بر اولياء خدا و اهل بيت (ع) بزرگوار پيامبر اكرم (ص) ميباشد. كمال الدين حسين بن علي واعظ كاشفي، عالم و مؤلف عصر تيموري (قرن نهم ه.ق) كه اصالتاً از مردم سبزوار بود و در هرات زندگي ميكرد، اين كتاب را در سالهاي آخر عمر خود تأليف كرد و اهل منبر و وعاظ از همان آغاز به خواندن كتاب روضة الشهدا در مجالس پرداختند تا به مرور زمان اين مجالس را «مجلس روضه خواني» ناميدند و به همين اسم تا به امروز باقي مانده است. افرادي كه كتاب روضه الشهدا را ميخواندند به نام روضه خوان ناميده شدند و به مرور زمان كلمه روضه خوان به معناي مرثيه خوان مصطلح شد. با توجه به اينکه بايد روضه به تناسب مجلس و مستمع انتخاب شود بهتر است تفکيکي بين اقسام روضه قائل شويم تا مشخص شود كه چه روضهاي را در چه مكاني و چه زماني، براي چه كساني و با چه بياني بايد خواند. 💠تقسيم بندي کلي در يک تقسيم بندي کلي روضه به دو قسم تقسيم مي شود:
. معجزه تکلم و شهادت حجرالاسود به امامت علیه_السلام 👈🏼 مقدس اردبیلی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه می‌نویسد: این مشهور است که محمد بن حنفیه ادعای امامت داشت و بعد از رحلت امام حسین علیه‌السلام با امام زین العابدین علیه‌السلام بر سر امامت نزاع نمود و وصایت را حق خود می‌دانست. ➖ و نزاع در میان ایشان ممتد شد تا آنکه به حُکم حَکَم قرار داده به نزد حجرالاسود رفتند و اول محمد بن حنفیه دعا کرد و از حجر جواب نشنید و ثانیا امام علیه‌السلام دعا فرمود و خطاب به حجر کرد که: به‌حق آن خدایی که مواثیق بندگان خود را به تو مربوط ساخته و در تو به ودیعت گذاشته که ما را خبر ده که امامت و وصایت بعد از حسین بن علی علیهماالسلام حق کیست؟ حجر الاسود بر خود لرزیده به زبان عربی فصیح بلیغ تکلم نمود که: امامت و وصایت بعد از حسین علیه السلام حق علی بن الحسین است. محمد حنفیه پای مبارک امام را بوسیده و به امامت او مقر و معترف شد. ➖ و این نزاع به‌جهت آن بود که ازاله‌ی شکوک و اوهام مستضعفان ایام گردد. و محمد حنفیه قدس سره می‌خواست که بر آن‌هایی که او را امام می‌دانستند حقیقت و مقام و منزلت آن حضرت ظهور یابد، نه آنکه فی‌الحقیقه در امر امامت منازعت نموده و از پدر و برادر خود نشنیده و یا شنیده اغماض عین کرد. 📚 حدیقة الشیعة، مقدس‌اردبیلی، چاپ انتشارات انصاریان، ج۲، ص۶۸۴ .
. 📌آیت الله قاضی(ره): هنگام مکاشفه دیدم رحمة‌ الله‌‌ الواسعه، حسین(ع) است و باب آن اباالفضل‌العباس(ع) است 👤علامه طباطبايي(ره): 🔸 مرحوم سيدالسالكين، عارف وارسته، آقای سیدعلی قاضی(ره) فرمود «هنگام مكاشفه برای من روشن و آشكار شد كه مظهر رحمت كلية الهيه در عالم هستی، وجود مقدس حضرت سيدالشهدا‌ اباعبدالله‌الحسين(ع) است و باب آن‌ حضرت و پيشكار او، سقای كربلا، سرحلقۀ ارباب وفا، باب‌الحوائج الی‌الله ابوالفضل العباس صلوات ‌الله ‌و سلامه عليه است.» 👈🏻 منبع: امام‌حسین(ع) آفتاب تابان ولایت، ص۱۰۳ .
. 1⃣ مرحوم علامه شیخ محمدباقر خراسانی بیرجندی در «کبریت الاحمر» می‌نویسد: ✨ برای زیارت مشرف شدم، در خواب دیدم که کسی می گوید که هرگاه کسی متوسّل شود به حضرت عبّاس علیه‌السلام به این لفظ: «عَبْدَاللهِ، اَبَاالْفَضْلِ، دَخِیلُك»، حاجت او برآورده می‌شود. و من مکرّر حوائج عظام برای احقر روی داد و در آن‌ها متوسّل شدم به آن حضرت به این طریق، و بر خلاف عادت برآورده شد. 📚کبریت احمر، ص۱۶۷ 2⃣ مرحوم علامه شیخ محمدباقر خراسانی بیرجندی در «کبریت الاحمر» می‌نویسد: ✨ ثقه‌ای خبرداد مرا که حاجت مهمّه داشتم، از پیره زال جدّه خود شنیده بودم که هرگاه برای حاجتی، ۷شب چهارشنبه متوسل به حضرت عباس شده، این ورد در هریک از آن، ۱۰۰مرتبه بخواند‌، حاجت او برآورده شود. چنین کردم و در شب چهارشنبه هفتم برآورده شد بر وجه خلاف عادت. ورد این است: «ای ماه بنی هاشم، خورشید لقا عباس ای نور دل حیدر، شمع شهدا عباس از درد و غم ایّام، ما رو به تو آوردیم دست منِ مسکین گیر، از بهر خدا عباس». 📚کبریت احمر، ص۴۳۸ 3⃣ بياض خطى موجود در كتابخانه مرحوم آيت الله العظمى آقاى حاج سيد محمدرضا گلپايگانى ره طريقه و ختم توسل به حضرت عباس عليه السلام را اين چنين نوشته است: ✨ از شب جمعه يا شب دوشنبه، قبل از نماز صبح شروع تا وقت نماز صبح تمام شود، دوازده روز، و هر روز ۱۳۳مرتبه بخواند: ای ماه بنی هاشم، خورشید لقا عباس ای نور دل حیدر، شمع شهدا عباس از دست غم دوران، من رو به تو آوردم دست من بيكس گير، از بهر خدا عباس 📚 چهره درخشان قمر بنى هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام، على ربانى خلخالى، ج۱، بخش سوم، فصل اول 4⃣ مرحوم حاج ملاهاشم خراسانی در «منتخب التواریخ» می نویسد: ✨ از ختوم مجرّبه است که اگر کسی در مجلس واحد، ۱۳۳بار بگوید: یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ،‌ اِکْشِفْ کَرْبِی بِحَقِّ اَخیك الْحُسَیْنِ علیه‌السلام. خداوند حاجاتش را برآورده خواهد کرد. 📚 منتخب التواریخ، ص۳۳۷ .
. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عشق عالم دلبر ارباب اومد سیب سبز نوبر ارباب اومد گل بریزید اکبر ارباب اومد قدمش رو چشمای دنیا، علی اکبر رسیده آیینه ی مولا، علی اکبر خوش قد و بالا، اکبر لیلا چقد شیرینه/ چقد دلبنده پای گهواره اش/ دلم پابندِ دل عباس و زینب واسه اش میره تا روی دست/ باباش می‌خنده (علی علی اکبر علی اکبر) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عمه محو اون چشای زیباشه این تموم حرف دل باباشه اسم اولادم علی باید باشه خَلقا و خُلقا خودِ طاها، علی اکبر غرق ذات حیّ تعالی، علی اکبر خوش قد و بالا، اکبر لیلا بازم جبرائیل/ خبر آورده درخت طوبی/ ثمر آورده مبادا دس خالی برگردی آخه عروس زهرا/ پسر آورده (علی علی اکبر علی اکبر) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کم نخواه توو این شب فوق العاده عیدیامون دست حسن افتاده دل بده امشب به این آقازاده شده نور چشم عموها، علی اکبر آرومه رو دستای سقا، علی اکبر خوش قد و بالا / اکبر لیلا شب میلاد و/ دلم مدهوشه بازم توو گوشم/ دم چاووشه میخوام از آقام که تحویل سال و بریم پایین پا/ بریم شش گوشه (علی علی اکبر علی اکبر) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .👇
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جبرئیل انداخته طنین یامهدی که خورشید اومد‌ رو زمین یامهدی اومده کشتی نجات، رحمتُ العالمین ، یامهدی نخل طوبا در سامرا ثمر آورده پیکی از جانبِ خدا خبر آورده واسه ی امامِ عسکری نرجس خاتون تو خونه ی خورشید قرص قمر آورده قرارِ، دلای بی قرار معنیِ حقیقیِ بهار،مهدی بانگات،منو بُردی‌بهشت نفَسِ ماهِ اردیبهشت،مهدی (یا اباصالح مولانا) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به هیبتش به صولتش ماشاالله به قامتِ قیامتش ماشاالله به کعبه ی خالِ سیاهِ رویِ صورتش ، ماشاالله خبر اومد قلبِ دنیا به دنیا اومد هیبت طاها و یوسف زهرا اومد نَه که سامرّا بلکه همه ی عوالم شده اِحیا چون آقای مسیحا اومد همه‌جا همیشه صحبتِ کرَمِ طاووسِ جنّته ،مهدی منم‌ و نگاهِ رحمتِ اونی که علَوی سیرته،مهدی (یا اباصالح مولانا) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ..👇
. . امام صادق(ع) نقل شده است: «عثمان دو غلام خود را با دویست دینار پیش ابوذر فرستاد و به آنان گفت: به او بگویید که عثمان به تو درود فرستاد و گفت: این دویست دینار را هر جا نیاز دارى صرف کن. ابوذر پرسید: آیا براى مسلمان دیگری نیز چنین چیزى فرستاده است؟ گفتند: نه. گفت: من هم یکى از مسلمانان! گفتند: او می‌گوید که این مال شخصى خود من است، و به خدا سوگند که هیچ‏ با مال حرامى آمیخته نشده و جز حلال چیزی برایت نفرستادم! ابوذر گفت: مرا به آن نیازى نیست؛ زیرا امروز را در حالى آغاز کردم که بی‌نیازترین مردمانم! گفتند: خدا خیرت دهد! ما در خانه تو چیزى که به کار آید نمی‌بینیم، نه کم و نه زیاد. گفت: چرا! زیر این پارچه، گرده نان جوى است که چند روز است به حال خود باقى مانده است. من با این دینارها چه کار کنم؟! نه، به خدا سوگند نمی‌گیرم، تا خداوند متعال بداند که روی هیچ کم و زیادی حساب باز نکرده‌ام، بلکه با ولایت على بن ابی‌طالب(ع) و عترتش که راهنمایان و هدایت‌شدگان‌اند و به حق هدایت می‌کنند و به آن می‌پیوندند، بی‌نیاز و توانگرم».[1] در برخی منابع اهل سنت، مشابه چنین پیشنهادهایی؛ از سوی معاویه و دیگران نقل شده است: بلاذری(متوفی: 279 ق) می‌گوید: ابوذر، کارهاى معاویه را زشت می‌شمرد و بر وى خُرده می‌گرفت. معاویه سی‌صد دینار برایش فرستاد. ابوذر گفت: «اگر این مبلغ ارسالی، همان سهم من از بیت المال است که امسال مرا از آن محروم داشته‌اید، آن‌را خواهم پذیرفت، و اگر هدیه است، نیازى بدان ندارم». حبیب بن مسلمه فهرى نیز دویست دینار برایش فرستاد. ابوذر گفت: «آیا پست‌تر از من نیافتی که برایم پول می‌فرستى؟!» و آن‌را باز گرداند. وقتی معاویه کاخ سبزش را در دمشق ساخت، ابوذر گفت: «اى معاویه! اگر این کاخ را از مال خدا ساخته‌اى، خیانت است و اگر از دارایى خودت ساخته‌اى، اسراف است». معاویه هیچ نگفت.[2]   [1]. کَشّی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال(رجال کشّی)، ص 27 – 28، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج ‏2، ص 64، قم، دلیل ما، چاپ اول، 1423ق. [2]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج ‏5، ص 542، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق. .................... . روزی حضـرت “علی"(ع) نزد اصحاب خود فرمودند: من دلم خیلی به حال ابوذر غفاری می سوزد خدا رحمتش کند اصحاب پرسیدند چطور ؟ مولا فرمودند: آن شبی که به دستور خلیفه ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر  برای خلیفه به خانه ی او رفتند  چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با خلیفه بیعت کند ابوذر خشمگین شد و به مامورین فرمود: شما دو توهین به من کردید; اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید ، دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟ شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من “علی” فروش شوم؟ تمام ثروت های دنیا را که جمع کنی با یک تار موی “علی” عوض نمی کنم آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست مولا گریه می کردند و می فرمودند: به خدایی که جان “علی” در دست اوست قسم آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان خلیفه محکم بست… سه شبانه روز بود که او و خانواده اش هیچ نخـــورده بودند . .
🔴 [جلسه‌ی اول] ۸ اسفند ۱۴۰۱شمسی 👈🏼 فیش منبرهای 👈🏼 ولادت مولانا صاحب‌الامر‌ والعصر والزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه 📚 مطالب مطرح شده: ۱. مدح امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ۲. اهل‌بیت علیهم‌السّلام، وارثان رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ۳‌. معنای ودایع و مواریث ۴. انگشتر حضرت سلیمان بن داود علیه‌السلام در نزد مهدی‌موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه .
. ⚜ روایت آویختگان به درخت طوبی و‌زقوم ⚜ 💎دین اسلام برپایه مکارم اخلاق بنا شده است💎 رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: چون روز اوّل شعبان می‌رسد، ابلیس سپاه خویش را در اطراف زمین و کرانه‌هاى آن پراکنده می‌کند و به ایشان مى گوید: امروز در کشاندن بعضى از بندگان خدا به سوى خود بکوشید، و خدا (عزّ و جلّ) فرشتگان را در اطراف و آفاق زمین پراکنده می‌کند و به آنان مى‌فرماید: بندگانم را به راستى و درستی نگاه دارید و آنان را ارشاد کنید، همه بندگانم سعادتمند مى‌شوند جز آن که از قبول حق امتناع ورزد و به راه سرکشى رود که او در شمار حزب ابلیس و سپاهیان او محسوب می‌شود. 🔷چون روز اوّل ماه شعبان شود، خدا (عزّ و جلّ) به باز شدن درهاى بهشت امر می‌کند، پس باز می‌‌شوند، و به درخت طوبى [درختى است در بهشت] فرمان می‌دهد تا شاخه هاى خود را به دنیا نزدیک کند. آنگاه منادى پروردگار (عزّ و جلّ) ندا سر می‌دهد: اى بندگان خدا این شاخه هاى درخت طوبى است، پس به آن درآویزید که شما را به سوى بهشت برافروزد. و این شاخه هاى درخت زقّوم است [درختى است از درختان دوزخ که در سوره مبارکه واقعه از آن یاد شده است] از آن دورى کنید تا شما را به جانب دوزخ نبرد. سپس رسول خدا صلى اللّه علیه و آله اعمالى که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه اى از شاخه هاى طوبى است، به این صورت بیان فرمودند: ✔️امروز هرکس براى خدا نماز مستحبى بجا آورد ✔️ و هرکه در این روز روزه بدارد ✔️هرکه میان زنى با همسرش یا پدرى با فرزندش یا خویشاوندان یا زن و شوهر بیگانه اى صلح دهد ✔️ کسى که تخفیف دهد پریشانى را از طلبى که از او دارد یا از طلبش از عهده مدیون بکاهد ✔️کسی که در حساب خود نظر کند و قرض کهنه اى را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردنش مأیوس شده پس آن را به صاحبش برگرداند ✔️کسى که یتیمى را سرپرستى نماید ✔️کسى که سفیهى را از ضربه زدن به آبرو و عرض مؤمنى بازدارد ✔️کسى که قرآن یا بخشى از آن را بخواند ✔️کسى که خدا را یاد کند و نعمت هایش را بر شمارد و اقدام به شکر نماید ✔️کسی که از بیمارى عیادت کند ✔️کسى که به پدر و مادر یا یکى از آن‌ها نیکى ورزد آن که پیش از رسیدن روز اوّل شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان ساخت ✔️هرکه جنازه اى را تشییع کند و هرکه در این روز مصیبت زده‌اى را تسلّى بخشد ✔️ هرکس در این روز چیزى از ابواب خیر را بجا آورد، از آویختگان به درخت طوبى است. ♦️سپس رسول خدا (ص) فرمودند: سوگند به آن که مرا به راستى به رسالت برانگیخت، هرکس در این روز درى از شرّ و گناه را فراگیرد، به تحقیق به شاخه اى از شاخه هاى درخت زقّوم درآویخته، و آن شاخه کشاننده اوست به سوى آتش. آنگاه اعمالى که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه اى از شاخه هاى زقّوم است را به این صورت بیان فرمودند: سوگند به آن که مرا به راستى به پیامبرى فرستاد، هرکس در این روز ❌نسبت به نماز واجب خود کوتاهى کند و آن را تباه نماید ❌هرکس فقیرى درمانده نزد او آید که بدى حالش را مى داند و بدون اینکه ضررى متوجه وى گردد، قدرت بر تغییر حال او را دارد و کس دیگرى هم نیست که به جاى او مشکل فقیر را حل کند. پس فقیر را به حال خود واگذارد و دست او را نگیرد تا از بین رفته و هلاک گردد ❌کسی که خطاکارى از او عذرخواهى کند، پس عذر او را نپذیرد؛ علاوه بر این بیش از اندازه اى که بدى کرده او را عقوبت نماید ❌کسی که جدایى اندازد میان شوهرى با همسرش یا پدری با فرزندش یا برادرى با برادرش یا خویشى با خویشش یا میان دو همسایه یا میان دو رفیق یا دو خواهر ❌کسى که بر انسان تنگدستى سخت بگیرد، درحالى که تنگدستى او را می‌داند، پس بر خشم و بلاى او بیفزاید ❌کسی که مدیون باشد و آن را بر صاحبش انکار کند و بر او ستم ورزد تا دین او را باطل نماید ❌آن که بر یتیمى جفا کند و به او آزار رساند و مال او را تباه کن ❌کسی که به آبرو و عرض برادر مؤمنى هجوم برد و مردم را هم بر آن وا دارد ❌کسی که آوازه خوانى کند، به صورتی که مردم را در آن آوازه خوانى بر انجام گناه تحریک کند ❌ کسی که کارهاى زشت و قبیح خود را در جنگ‌ها و انواع ستم خود را بر بندگان خدا بر شمارد و به آن اعمال افتخار نماید ❌کسی که همسایه اش بیمار شده و به جهت سبک شمردن از او عیادت نکرده آویخته به شاخه اى از شاخه هاى زقّوم است. 📢همانگونه که در این روایت به وضوح مشاهده می کنید؛ 💎دین اسلام برپایه مکارم اخلاق بنا شده است💎 بیائیم با عمل به این روایت نورانی یک روز هم که شده طعم خوش مهربانی و دستگیری از مردم را بچشیم تا انشاءالله با تمسک به حبل مستحکم الهی به سوی آرامش حقیقی یعنی رضوان الهی قدمی برداریم . 📚منبع مفاتیح الجنان .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ⚜ روایت آویختگان به درخت طوبی و‌زقوم ⚜ 💎دین اسلام برپایه مکارم اخلاق بنا شده است💎 رسول خدا صلی ا
. حجّت بر شما تمام است . انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزائید. در نبرد نامتقارن جبهه‌ی کفر و استکبار با پرچم برافراشته‌ی اسلام ناب، این وظیفه‌ی همه‌ی ما است.» سید علی خامنه ای ۹۵/۱۱/۱ .