.
💠تفسیر زیارت عاشورا
🌟آیت الله بهجت (ره) در رابطه با زیارت عاشورا می گوید؛ زیارت عاشورا حدیثی قدسی است (حدیث قدسی یعنی از جانب خدا به پیغمبر و بعد به ائمه نازل شد) مطالب و مباحثی در این زیارت آمده که تمام استادان و علمای ما بر این زیارت مداومت داشتند (یعنی مرتب خواندن، هر روز خواندن، نه اینکه یک روز بخواند و چند روز نخواند) بزرگان ما مقید به خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بودند.
🔹مرحوم عبدالله انصاری همدانی به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی داشت که زیارت عاشورا را به صورت مستمر بخوانند. از آیت الله بهجت نقل شده که فرمودند؛ استادم سید علی آقای قاضی را در خواب دیدم و از ایشان راجع به احوال خودشان سوال کردم، حرف تکان دهنده ای زدند گفتند من پشیمانم که چرا زیارت عاشورا را روزی یکبار می خواندم ای کاش روزی دوبار می خواندم!
☝️شما اگر ثواب کامل زیارت عاشورا را می خواهید صد بار است یعنی با صد بار لعن و صد بار سلام است، یعنی بار یکبار خواندن شما یک درصد ثواب را می برید نه ثواب کامل! اما در کتاب ″مزار- ص۴۸۲″ یک زیارت عاشورای غیر معروفه آمده که در مفاتیح هم شیخ عباس قمی آورده. بعد از زیارت عاشورای اصلی دعای صفوان هست، بعد از دعای صفوان زیارت عاشورای غیر معروفه هست که متن آن با زیارت عاشورای اصلی فرق می کند.
📖خواندن این زیارت ثواب زیارت عاشورای اصلی را دارد ولی بدون صد بار، دیگر صد بار گفتن نیاز نیست. یعنی شما می توانی پنج دقیقه ای زیارت عاشورای غیر معروفه را بخوانید و ثواب کامل زیارت عاشورای صد بار را ببرید.
📕در کتاب ″کیمیای وصل- ج۲، ص۳۸۷″ آیت الله بهجت صراحتا می گویند اگر کسی نمی تواند زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بخواند زیارت عاشورای غیر معروفه را بخواند که همان ثواب زیارت عاشورای کامل را خدا به او می دهد. فقط در زیارت عاشورای غیر معروفه دو رکعت نماز قبل از زیارت باید بخوانید. به نیت زیارت امام حسین
دو رکعت نماز بخوانید و سپس زیارت عاشورا را بخوانید
✅یک شیوه ی دیگر هم هست اگر زیارت عاشورا را در همان روز عاشورا می خوانید باید در یک مجلس یعنی یک مکان صد بار را بگویید و تمام شود. اما اگر در روزهای غیر از روز عاشورا می خواهید #زیارت_عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخوانید هیچ اشکالی ندارد شما در صبح، بعد از نماز هر زمانی که حال داشتید زیارت عاشورا را تا اول صد لعن بخوانید بعد صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و در طول روز بگویید. این شیوه ی بسیاری از بزرگان است.
🔅علامه طباطبایی می گوید: خوبی این کار این است که شما در طول روز به یاد امام حسین (ع) هستید و به این طریق تا غروب صد بار لعن و صد بار سلام را تمام می کنید و بعد سجده و بعد دو رکعت نماز را بخوانید. به این ترتیب زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام خوانید.
.
.
#مراقب باشیم مشمول این حدیث نباشیم
🌸
همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ] بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندك اند.
إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ
[ #امام_حسين عليه السلام ]
📚 تحف العقول صفحه ۲۴۵
.
✨﷽✨
#یزید_پس_از_شهادت_سیدالشهدا
یزید بعد از به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام به بیماری مبتلا شد که علاجی برایش پیدا نمیکرد. يكى از اطباى يهودى را براى معالجه طلب كرد، طبيب نگاهى به يزيد كرد و از روى تعجب انگشت حيرت به دندان گزيد.
سپس با تدبير ويژه اى چند عقرب زنده از گلوى او بيرون كشيده و گفت: ما در كتب آسمانى ديده ايم و از علما شنيده ايم كه هيچ كس به اين بيمارى مبتلا نمى شود، مگر آن كه قاتل پسر پيغمبر باشد، بگو گناهى كرده اى كه به اين مرض گرفتار شده اى ؟! يزيد که شرمگین شده بود پس از لحظاتى گفت : من حسين بن على را كشته ام.
يهودى بعد از اینکه این قضیه را دید به حقانیت اسلام ایمان اورد و انگشت سبابه خود را بلند كرد و گفت : اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله...
📚مروج الذهب ج2ص27
#بعد_از_شهادت
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅
.
.
#امام_زمان
نظر آیت الله بهجت درباره علت نقاب دیدار ما با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
---------------------------------------
---------------------------------------
✍️آیا اگر از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ما سر میزند؟
⭕قطعا گناه کردن، مهمترین علت محرومیت از عنایات امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز در توقیع شریفشان به شیخ مفید میفرماید:
«ما را از ایشان (شیعیان) چیزی محبوس نکرده است، مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما میرسد و ما آن را ناخوش میداریم و از ایشان نمیپسندیم».
🔹آیتالله بهجت (ره) :
اگر بفرمایید چرا به آن حضرت دسترس نداریم، جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستند؟ او به همین از ما راضی است، زیرا «اورع الناس من تورّع عن المحرمات»؛ پرهیزکارترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد، ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.
بنابراین اگر ما از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم، به مقامی میرسیم که غیبت و حضور برایمان فرقی ندارد.
🔹آیت الله بهجت (ره) :
خدا می داند در دفتر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جزو چه کسانی هستیم.؟
کسی که اعمال بندگان در هر هفته دو روز، روز دوشنبه و پنج شنبه، به او عرضه می شود، همین قدر می دانیم که آنطور که باید باشیم، نیستیم.
📚📚در محضر بهجت؛ ج۲، ص۱۲۰
🔹آیتالله بهجت (ره) :
در هر حال باید برای تعجیل در امر فرج و رفع نگرانیها و گرفتاریها و نجات و اصلاح حال مؤمنین، بگوییم :
«أَللهُم اکشِفْ هذِهِ الْغُمةَ عَنْ هذِهِ الأُمةِ بِظُهُورِهِ؛
خداوندا، با ظهور حضرت حجت (عجلالله تعالی فرجه الشریف) این ناراحتی را از این امت برطرف نما».
زیرا واقعاً از ظلم و ستم و بلا و فشاری که بر سر اسلام و مسلمین به خصوص اهل ایمان وارد میآید، کارد به استخوان رسیده است.
📚📚 در محضر بهجت؛ ج۲، ص۴۰۴
.
.
افسانه سر به محمل کوبیدن #حضرت_زینب سلام الله علیها
🔺فرقه شیرازی و قائلین جواز قمه زنی بر این عقیده اند كه حضرت زینب سلاماللهعلیها كه زمانی شاهد بوسه های پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امیرالمؤمنین علیهالسلام و حضرت زهرا سلاماللهعلیها بر برادر بود، به محض مواجه گردیدن با سر بریده ایشان، طاقت نیاورده و با كوبیدن سر به چوبه محمل و جاری کردن خون از جبین و پیشانی مبارك خود، قدری از شدت اندوه خود كاست و به این شكل خود را در مصیبت برادر، داغدار ساخت.
🔶در نقد این افسانه و استدلال باید گفت:
1️⃣این روایت، مرسل است.
2️⃣ این افسانه با جایگاه حضرت زینب (سلاماللهعلیها) که مظهر صبر و متانت است،منافات دارد.
3️⃣این داستان در هیچ یک از منابع اولیه و مقاتل معتبر نیامده است و تنها در کتاب نور العین آمده است که نویسنده آن هم معلوم نیست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
adyannet.com/fa/news/38930
🏴 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
.
.
#تقویم_حسینی
#19محرّم
1 ـ حرکت کاروان کربلا به سوی شام
در این روز اهل بیت سیّد الشّهداء علیه السلام را از کوفه به سوی شام حرکت دادند. (1)
زن های غیر هاشمیّه از انصار امام حسین علیه السلام که در کربلا اسیر شدند با شفاعت اقوام و قبایلشان نزد ابن زیاد از قید اسیری خلاص شدند، و فقط زن های هاشمیّات برای اسارت به شام برده شدند. (2)
📚 منابع :
1. الوقایع الحوادث : ج 4، ص 114.
2. ابصار العین فی انصار الحسین علیه السلام : ص 133.
.
#یاران_عاشورایی
🔰 آزاده در دنیا و آخرت ؛ حرّ بن یزید ریاحی
#یاران_عاشورایی
🔰 ستارهای بر سینهی خورشید ؛ عبدالله بن حسن (ع)