eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.8هزار ویدیو
140 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
تو فلسطین وسط جمعیتی که دارن اتوبوسها رو سنگ میزنند یکی با لهجه کاملا ایرانی داد میزنه ایولا 😂 💠 @h_abasifar
آهان! این دقیقا خود لیبرال‌سرمایه‌داری است! می‌گوید خودش راضی بود! اما نمی‌گوید مضطر بود و راضی بود! از گوشت سگ نجس‌تر است این درآمد! زیرا حق هشتاد و پنج میلیون نفر را دزدیده است! پ‌ن: حالا بهتر درک می‌کنم چرا پرفسور درخشان گفتند باید تمام سکه‌های طلا جمع شود و نگه‌داری سکه جرم تلقی شود. 💠 @h_abasifar
بمیرد آن‌که تو را دم به دم فدا نشود... 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مخالف من بی سواد پر رو و پرخاشگر است. در نگاه این آقایان، آزادی بیان هم یک اصل است... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
غیر ولایت چه جانشین ولایت؟ تالی والشمس بین که والقمر آید... 💠 @h_abasifar
‏ملیکا در مدرسه دولتی درس می‌خواند پدرش آرزو داشت روزی او نماینده مجلس شود! ملیکا بسیار باهوش و با استعداد بود! ثنا؛ دوستش همیشه از او در درس‌ها کمک می‌گرفت پدر ثنا مشاور وزیر صنعت بود و کارش واردات لوازم التحریر! ثنا از اینکه نمی‌تواند شاگرد اول شود بسیار ناراحت است.‏ پدرش او را به یک مدرسه خصوصی می‌فرستد. معلم مدرسه‌ی خصوصی به خوبیِ معلم مدرسه دولتی نیست. پدرِ ثنا با معلم مدرسه دولتی صحبت می‌کند و به او پول زیادی پیشنهاد می‌دهد که به مدرسه‌ی خصوصی دخترش بیاید. ابتدا معلم مدرسه دولتی نمی‌پذیرد. اما بعد از یک ماه همسرش بیکار می‌شود.‏ او در یک کارخانه‌ی تولید خودکار کار می‌کرد. معلم ملیکا با او خداحافظی می‌کند و به مدرسه‌ی ثنا می‌رود. بیست سال بعد ملیکا در همان مدرسه دولتی معلم است... روز-داخلی-دفتر مدرسه خدمتکار مدرسه: پاشو دخترم بذار زیر صندلیت رو تمیز کنم دختر: نه بابا جان. خودم تمیز کردم صبح‏ خدمتکار مدرسه: راستی بابا به کی رای بدیم؟ به دوستت رای بدیم خوبه؟ دختر: دوستم؟ دوستم کیه؟ خدمتکار مدرسه: دوستت دیگه. دختره بود اسمش ثنا بود. باباش لطف کرد بعد از ورشکستگی کارخونه ای که توش کار میکردم، منو معرفی کرد بیام اینجا مشغول کار بشم و مامانتم برد تو مدرسه دخترش تدریس کنه...! 💠 @h_abasifar
در سال 1979 BusinessWeek یک طرح جلد در مورد مرگ سهام منتشر کرد - درست قبل از بزرگ‌ترین رشد تاریخ بازار سهام. سال ٢٠١٩ آنها یک طرح جلد منتشر کردند که در آن پرسیده بودند: آیا تورم مرده است؟ و امروز رکورد تورم چهل ساله آمریکا زده شده! 💠 @h_abasifar
و ١. الناس اشبه بامرائهم من آبائهم (یعنی مردم به مسئولینشون شبیه تر هستند تا پدرانشان) این یک گزاره اثباتی جامعه شناختیه. ٢. کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه (همه شما مسئول هستید در برابر مردم) یک گزاره هنجاری جامعه شناختیه. اما جامعه شناس میگه این دو گزاره به درد من نمیخوره. من فقط میتونم گزاره اول را به عنوان یک فرضیه در نظر بگیرم و برم با آمار و مدلسازی صحت و سقمش رو بررسی کنم. فرض کنید این کار رو انجام داد و پذیرفت. بر اساس یافته های علمی اش که منطبق با روایت ١ است میخواهد تجویز کند میگوید فقط مسئولین باید خوب باشند مردم مسئولیتی ندارند لذا تجویزش بر اساس علمش کاملا خلاف اخلاق و عدالت و حکم خدا میشود. به همین سادگی میتواند یک حرف کاملا علمی!!! با نگاه پوزیتیویستی و با انسان شناسی غلط تبدیل شود به یک نسخه کاملا غیر انسانی و غیرالهی برای جامعه. 💠 @h_abasifar
عدالت ماجرای خرید سیسمونی ترکیه ای خانواده قالیباف آنقدر که برای من ناراحت کننده بود، خوشحال کننده هم بود. شاید بپرسید این رفتار زشت و این تبعیض آشکار چه خوشحالی دارد؟ بیائید از چند زاویه به این موضوع نگاه کنیم ١. اول از زاویه منبع خبر. منبع این خبر فردی است که منتسب است به جریان عدالت خواهی و این یکی از بزرگترین و مهم ترین دلائلی است که نشان میدهد مردمی که به این خبر واکنش منفی داشتند این رفتار را خلاف عدالت می‌دانند. یعنی این تبعیض را قبیح می‌پندارند. اینکه در شرایطی که عموم مردم نمی‌توانند چنین هزینه‌هایی انجام دهند خانواده یکی از مسئولین کشور چنین اقدامی انجام می‌دهد ٢. نکته دوم مربوط است به اینکه اگر همین اتفاق توسط یکی از وزرای هزار میلیاردی دولت قبل می افتاد مردم واکنش خاصی نشان نمی‌دادند. این هم یعنی مردم توقع دارند کسی که از اسلام و انقلاب دم می‌زند اولا خودش به آرمانهای انقلاب پایبند باشد. ثانیا مردم آرمانهای انقلاب را ارزش می‌پندارند. ٣. جریان انقلابی باز هم نشان داد برخلاف جریان غیرانقلابی اصلا قبیله گرا نیست و آرمان گراست. اهداف و آرمانها را فدای اشخاص نمی کند. امیدوارم آقای قالیباف هم با واکنش درست به این مساله نشان دهد که از این ظرفیت جریان انقلابی میتواند برای اصلاح خود استفاد کند. ۴. بسیاری از افراد از جمله منبع خبر به قبیح بودن خرید کالای خارجی در مورد سیسمونی که قطعا مشابه با کیفیت داخلی وجود دارد اشاره کرده‌اند. این هم واقعا برای من خوشحال کننده بود. هر چند در عمل بسیاری از ما رفتارمان طور دیگری است اما در ذهنمان همان رفتار را قبیح میشماریم. ۵. اینکه اینگونه موارد در بین مسئولین جریان انقلابی واقعا به ندرت اتفاق می افتد به نسبت جریان غیر انقلابی هم برای من خوشحال کننده است. هرچند یک موردش هم زیاد است. اما چند نکته مهم و ناراحت کننده هم وجود دارد که قدری مرا عصبی میکند. نکته اول اینکه برخی از کسانی که به این مساله اعتراض میکنند حقیقتا همان کسانی هستند که هکتار هکتار زمین در ترکیه میخرند. اینها اعتراضشون برام اهمیت نداره چون خودشون از عوامل فشار اقتصادی بر مردم ایران هستند. نکته دوم در مورد کسانی هست که میگن الناس علی دین ملوکهم. عجیبه که دقت ندارند وقتی این روایت رو اینجا استفاده میکنند در حقیقت دارند به خودشون توهین میکنند. میگویند من هم کار قبیح را انجام میدهم چون فلان مسئول انجام داد. این روایت به این معنا نیست که باید در کارهای اشتباه از مسئولین الگوبرداری کنی. بلکه برای آنجا پیامبر فرمودند: کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه. یعنی ما اولا همه‌مان مسئولیم. ثانیا چرا الگویمان امام و آقا نباشند؟ چرا برویم سراغ دیگران؟ نکته سوم اینکه خدا خدا کنیم که اگر ظرفیت نداریم مسئولیت نپذیریم. اینطور که من می‌بینم برخی از اعتراض کنندگان میگویند چرا آب نیست ما شنا کنیم؟ سرتاسر زندگی شان را بگردید یک کالای ایرانی پیدا نمیکنید! حتی در کلماتی که استفاده میکند سعی میکند فارسی را کنار بگذارد. بعد برای من ادای وطن پرستها را در می آورد که چرا از اقتصاد ایران حمایت نکرده رئیس مجلس. پایان سخن اینکه من عمل خانواده رئیس مجلس را ذاتا قبیح میدانم. نه چون رئیس مجلس است. برای خودم هم قبیح میدانم. برای شما هم. اما برای مسئول صدبرابر قبیح است. 💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسین زمانی میقان
ضد علم ! @hzamanim
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.30_2.mp3
6.62M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه هفدهم: انسان اقتصادیِ قرآن ۵ ❗️ نداشتن سکولاریسم اندیشه ای و دانشی!آیه۷۸قصص و نفی سکولاریسم دانشی: - قارون در استنکاف از "احسن کما احسن الله الیک"، ثروتش را نتیجه دانش خود دید(انما اوُتیتُه علی علم عندی) - این نگاه استقلالی به این علل مادی و علوم ظاهری و چشم پوشی از قواعد غیبی و وحیانی و طی طریق در چارچوبه احکام الهی برای تنمیه مال، همان سکولاریسم دانشی است! • این خود بنیادی و سکولاریسم به بغی و سلطه قارونی انجامید! • به گزارش آکسفام: - تنها در ۲۰۱۸ روزی ۲/۵ میلیارد دلار بر دارایی میلیاردرها افزوده شده در حالیکه نیمی از جمعیت زمین با دستمزد روزانه ۵/۵ دلار فقیرند! - اگر ثروتمندان ۰/۵٪ مالیات بیشتر دهند جلوی مرگ ۳/۳ میلیون نفر گرفته میشود! اما بغی قارونی نمی گذارد! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.31_2.m4a
4.94M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه هجدهم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۱اقتصاد تبرعی/ اقتصاد مبادله ای - دین و پیامبران در ایندو فقط ارشاد و اعلام حلال و حرام نکردند، تاسیس نهاد هم کرده اند. • اقتصاد تبرعی بخشی از تولید و توزیع ثروت است که مالک از آن انتفاع نمی برد و مجانی در مقاصد اجتماعی قرار می دهد. - شاهکارهای انبیاء در این بخش پیداست. زکات، صدقه، وقف، تحبیس و... - برخی عبادی و برخی غیر عبادی/ برخی وجوبی و برخی مستحبی اند • نیمِ خمس برای امام در مصارف عمومی و نیم آن برای بخشی از نیازمندان جامعه - حجم بالقوه خمس در سال ۸۷ برابر۵۰٪ تولید ناخالص داخلی است • نذر در ادیان گذشته هم بوده و چرخش مالی بزرگی در اقتصاد تبرعی دارد. ☑️ @m_ghanbarian