کاهش وابستگی به دلار از سال ۲۰۱۵ و افزایش سهم طلا در ذخائر ارزی
کاهش ۹۶ درصدی حجم اوراق قرضه خزانه داری آمریکا از سال ۲۰۱۷
( از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۵ میلیارد دلار)
اینها مهمترین عوامل قدرت روسیه هستند که امروز با کشورهای غربی شاخ به شاخ میشود.
کاهش وابستگی به دلار و افزایش ذخائر طلا. همان چیزی که سالهاست حضرت آقا روی آن تاکید میکنند: شکستن آقایی دلار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
ولی آقا نه لحظه تحویل سال و نه تو مشهد با اینکه بحث تورم بود، هیچ حرفی از نقدینگی نزدنا! 😊
اما راجع به تولید و دلار بحث مفصل کردند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
در بدترین حالت میگوئیم جهنم و ضرر!
به اندازه بهرهوری به نیروی کار دستمزد بده!
حالت بهترش این است که کارگر شریک در سود باشد!
ایدهآلش هم صاحب سرمایه بودنِ خود کارگر است!
اما به نمودار نگاه کنید!
کارگر ایرانی نسبت به بهرهوری کارش کمتر از ۰/۳ دستمزد گرفته!!!!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
همه چیز داریم؛ لکن این مفتخوریها و اختلاسها و گشادبازیهایی که به حساب مردم و از خزانه عمومی میشود مملکت را بیچاره کرده است. اگر اینها نبود، [شاه مملکت] احتیاج پیدا نمیکرد که از اینجا راه بیفتد برود آمریکا در برابر میز آن مردک (رئیس جمهور آمریکا) گردن کج کند که مثلا به ما کمک کنید!
#امام
چقدر منطبق هست با قصه برجام و زخمبستری که دولت روحانی گرفته بود
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
#برهنگی_اجباری ابعاد مختلفی دارد
من فقط به ابعاد اقتصادیاش اشاره میکنم. شما ابعاد رسانهای و اجتماعی و سیاسی و ... را بررسی کنید:
۱. نگاه کالایی به زن:
زن وقتی کالا شد بهتر است برهنهتر باشد
۲. نگاه بازاری به همه چیز:
وقتی در جامعه همه جا بازار شد و خرید و فروش اصالت پیدا کرد زن هم برای فروش خود باید برهنهتر شود
۳. هزینه بالای چادر و لباسهای مناسب:
وقتی هزینهی باحجاب بودن بالا باشد و هزینه برهنگی پایین باشد با نوعی جبر اقتصادی به نفع برهنگی همراهیم
۴. برهنگی طراحی شده توسط طراحان لباس:
بنگاههای اقتصادیِ سودپرست، طراحان لباس را استخدام میکنند برای طراحی لباسهای هر چه برهنهتر
۵. عدم وجود لباس مناسب در بازار (مانتو جلوبسته)
وقتی عمده زنان برای پیدا کردن یک مانتو جلوبسته به مشقت میافتند در حقیقت با پدیده بیحجابی اجباری روبرو هستیم
۶. تولید و واردات قانونی لباسهای متناسب با فرهنگ غرب:
لباسهایی که متناسب با فرهنگ غرب است یا در ایران تولید میشود یا وارد میشود. تعداد تولیدکنندگان و واردکنندگان این گونه لباسها اندک و به راحتی قابل شناسایی هستند
۷. قاچاق لباسهای نامناسب:
میزان قابل توجهی از لباسهای نامناسب از مسیر غیرقانونی وارد کشور میشود و نظارتی بر آنها نیست
۸. عدم نظارت بر بازار:
بازار رها شده و بیدر و پیکری که نظارتی بر آن نیست و هر سال با یک اشاره زیر و رو میشود و یک پوشش خاص در آن توزیع میشود
۹. شکاف طبقاتی و بیعدالتی:
وقتی ثروتمندان و مترفین در جامعه شان و منزلت داشته باشند قطعا طبقات پایینتر سعی میکنند خود را شبیه آنها کنند.
۱۰. رابطه اشتغال زن و برهنگی:
در بسیاری از موارد استخدام و اشتغال زن در بخش خصوصی رابطه مستقیمی با جاذبههای جنسیتی او دارد.
۱۱. مصرفزدگی و الگوی مصرف متظاهرانه:
امروزه حجاب قبل از آنکه یک امر شرعی و اعتقادی باشد "انتخاب یک کالاست". انسان امروز برای جبران کمبودهای درونی خود به داشتههایش پناه می برد. به خانهاش. درآمدش. ماشینش. مدرکش. لباسش. حتی به همسرش.
به نمایش گذاشتن اینها یعنی حرکت به سمت برهنگی نه حجاب و عفاف.
۱۲. عدم مجوز به تولیدیهای محلی و خرد:
تولید عمده لباس چرا باید در دست عدهای معدود باشد و تولیدیهای خرد نتوانند تاثیر جدی در بازار بگذارند و بالاجبار مقلد باشند؟ چرا موانع پیش روی تولید لباس توسط مردم برداشته نمیشود؟
۱۳. مزونهای بیدر و پیکر و بدون مجوز:
در نقطه مقابل، بازار تولید و توزیع لباسهای با سبک غربی در مزونهای بدون مجوز کاملا رونق دارد
همهی این موارد و امثالهم شرایطی را فراهم میکنند که زن امروز در تمام دنیا مجبور به برهنگی است.
و همانطور که عرض شد این موارد گوشه بسیار کوچکی از اجبارها و فشارهای تمدن غرب برای برهنه کردن زن است.
از هالیوود گرفته تا صنعت پور.ن و ... همه و همه زن امروز را مجبور به برهنگی کردهاند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
حسین سلاح ورزی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار است!!!
هیچی دیگه! همین!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
حکم: خرید و فروش کالایی که برای فعل حرام استفاده میشود حرام است.
مصداق: مانتوهای جلوباز و شلوارهای زنانه کوتاه مخصوص بیرون (که عرفا بیرون از منزل استفاده میشوند)
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
گاهی اوقات انتخابها خیلی سخت میشود.
انتخاب بین دو غریزه واقعا سخت است.
اما واقعیت این است که همین انتخاب تفاوت بین انسان و حیوان است.
اینکه بین غریزه حفظ حیات و غریزه مادری/پدری/برادری/رفاقت یکی را انتخاب کنیم سخت است. اینکه بین غریزه مالکیت و تعاون یکی را انتخاب کنیم سخت است. اینکه بین غریزههای گوناگون انتخابی داشته باشیم که ما را به انسانیت نزدیکتر کند سخت است.
ماه مبارک یکی از کارکردهایش تمرین همین مساله است.
انتخاب بین خوردن و ریاضت.
انتخاب بین بخشش و انباشت.
انتخاب بین خود و خدا.
و چقدر هنگام انتخابها محتاج دعای پدر و مادریم. پدر و مادری که برای فرزندشان جان میدهند. پدر و مادری که قطعا حال خوب فررندانشان را به حال خوب خودشان ترجیح میدهند.
و چقدر حال بدی است حال این غزالی که جانش را حفظ کرده و جانانش را در کنار شکارچی میبیند....
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
ما کشاورزیم...
جد اندر جدمون کشاورز بوده!
یک استخری داریم که گاهگداری در آن ماهی قزلآلا میریزیم.
قزلها را که میریزیم باید غذادهی را "متوازن" انجام دهیم.
شاید بپرسید یعنی چه؟
خب غذا رو بریزید! هر کدام گرسنه باشد میآید و غذایش را میخورد دیگر!
اما اینطور نیست...
به طور طبیعی برخی ماهیها کمی بزرگتر و زرنگتر هستند و غذای بیشتری میخورند.
روز اول کمی بزرگتر میشوند.
روز دوم با توجه به همین بزرگتر شدن باز هم بیشتر سهم میبرند.
روز سوم هم همینطور
هرچه جلوتر میرویم اگر غذا را یکجا بریزیم این اختلاف به صورت تصاعدی بیشتر شده تا جایی که برخی ماهیها آنقدر بزرگ میشوند و برخی آنقدر کوچک میمانند که ماهیهای بزرگ، کوچکها را میخورند...
و من هربار که غذا میریزم برای قزلها به جامعه طبقاتی که نظام سرمایهداری ساخته است فکر میکنم...
جایی که نابرابریهای کوچک به شکافهای طبقاتی تبدیل میشوند.
چانه زدن برای #حداقل_دستمزد کارگران نتیجهی نابرابریهاییست که در بلند مدت بوجود آمده است و تا ریشه تبعیضها از بین نرود در این سطح دعوا کردن به عدالت منجر نمیشود.
#کاپیتالیسم #عدالت #توازن
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
چالهای کندم
سایه خویش را در آن دیدم
و نهالی را که شروع زندگیاش بود
و من به پایان فکر میکنم
وقتی بیل دست دیگریست...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسپکتروم گنبد مسجد جامع نطنز، مربوط به دوره ایلخانی، حدود ۱۰۰۰ سال پیش است. در حالی که کشف اسپکتروم توسط نیوتن مربوط به حدود ۲۷۰ سال پیش اعلام شده است.
پن: از صحت این ماجرا اطلاعی ندارم اما به نظر میرسد حقیقت داشته باشد.
پن ۲: مهمتر از این اختراع برای من روششناسی علمی است که هزار سال پیش به چنین فنآوری دست پیدا میکرده است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
«مهار تورّم متوقّف است به افزایش تولید و افزایش تولید، دست مردم است» (رهبر انقلاب ٠٢/١/١)
از این صریحتر؟
یک مصداق از مهار تورم با افزایش تولید توسط مردم در زمینه #خودروسازی است.
آقایان دولتی بسم الله...
#آزادسازی_تولید_خوردو
سوال: آیا مردم میتوانند وارد عرصه تولید شوند بدون نقدینگی؟!!!!
عبدالملکی هم چند سال پیش گفت حداقل ۱ میلیون تومان نیاز است برای ایجاد اشتغال و تولید 😂
#کمبود_نقدینگی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدااااااااااااااااا
کی اذون میگن 😭😭😭
#حال_من
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهر فرشتگان
لسآنجلس 😂
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
نیست طریق دیگری، بر سرِ راهِ چشمِ تو
یا
"عَبَدَ الَّذی نَظَر"
یا
"بُهِتَ الّذی کَفَر"
#تایپوگرافی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
پارسال گفتم ۵۷ درصد افزایش کف دستمزد لطفی به کارگر نیست
در مورد ۲۷ درصد فقط باید سکوت کنم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
✍درخواست لغو مصوبه دستمزد ۱۴۰۲
🔹️ ریاست محترم جمهوری
🔹️ جناب سید ابراهیم رئیسی
سلام
🔹️ نظر به اینکه ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار را موظف کرده است حداقل دستمزد کارگران را بر اساس دو معیار «نرخ تورم» و «سبد معیشت خانوار» تعیین کنند و شورای عالی کار امسال بدون توجه به این دو معیار، رقمی ناعادلانه را برای حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ تصویب کرده است.
🔹️ ما کارگران به عنوان ستون فقرات تولید کشور از جنابعالی بهعنوان پاسدار و مجری قانون تقاضا داریم ضمن لغو این مصوبه غیرقانونی، زمینه تشکیل مجدد جلسات تعیین دستمزد با رعایت تکالیف قانونی در ماده ۴۱ قانون کار را فراهم آورید.
🔹️ با تشکر
farsnews.ir/my/c/187369
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📌چرا به شجاعت و آزاداندیشی خمینیِ بتشکن اقتدا نمیکنیم و در علم و اقتصاد شعار #نه_شرقی_نه_غربی سر نمیدهیم تا ما هم بتوانیم یک #انقلاب_اقتصادی رقم بزنیم؟!
کمتر از یک ماه پس از تسخیر لانۀ جاسوسی در تهران و در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار هفتهنامۀ تایم برای مصاحبه با #امام_خمینی به قم رفت.
در یکی از سؤالهایش از امام، چنین پرسید:
«شما زندگى خيلى منزوى ای داشتید. شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكردهايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است. شما در سياست و گرفتن و دادن یک زندگى اجتماعى درگير نبودهايد. آيا اين در ذهن شما اين شک را به وجود نمىآورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمىتوانيد درک كنيد؟!»
روشن است که این خبرنگار، میخواسته به امام القا کند که در عرف روابط بین الملل، گروگان گرفتن دیپلمات های آمریکایی یک خطای آشکار بوده و بهتر است امام خمینی هرچه زودتر دستور تحویل آن ها را به مقامات آمریکایی صادر کند.
اما پاسخ #امام_خمینی به این پرسش را بخوانید:
«ما #معادله_جهانى و معيارهاى اجتماعى و سياسىاى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مىشده است را شكستهايم. ما خود چارچوب جديدى ساختهايم كه در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفتهايم. از هر عادلى دفاع مىكنيم و بر هر ظالمى مىتازيم، حال شما اسمش را هرچه مىخواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ #سازمان_ملل و #شوراى_امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ #سرمايه_داران و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند.
آرى با ضوابط شما من هيچ نمىدانم و بهتر است كه ندانم».
آری، افتخار #بنیانگذار_کبیر این نظام مقدس این بود که از معادله های جهانی نظام استکباری بین المللی هیچ نمیداند و به هیچ یک از قواعد و فرمول های ظالمانۀ مستکبران عالم پای بند نیست؛ حتی اگر نام #علم یا #قانون بر آن نهاده باشند.
امام راحل عظیم الشأن ما، زیر میز بازی کثیف استعمارگران عالم زد و بازی آن ها را به هم ریخت و میدان جدیدی برای نقش آفرینی در این عالم طراحی و معرفی کرد و شجاعانه اعلام کرد که «اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ سرمايه داران و قدرتمندان».
ما که وامدار مجاهدتهای امام انقلاب و خون شهدائیم و عمری نان سفرۀ انقلاب اسلامی را خوردهایم، چرا میترسیم از اینکه دروغهای بزک شده با نام علم را که واردات اصلی از #عالم_مدرن است، کنار بگذاریم.
باید باور کنیم که با فرمولهای غربی و شرقی و با همان تحلیلها و توصیههای موجود در منابع غربی برای #مهار_تورم نمیتوانیم #تورم را مهار کنیم و #رشد_تولید را به چشم ببینیم.
نمیتوانیم در همان زمین بازیِ از پیش تعیین شده راه به جایی ببریم؛ باید زیر این میز بزنیم و زمین بازی را خودمان تعریف کنیم.
#حکمرانی_اسلامی
#حکمرانی_علم
#اقتصاد
#حکمرانی_اقتصادی
#مهار_تورم_رشد_تولید
🆔 @rajaaei_ir
✅ اقتصاد سیاسیِ نقدینگی!
اگر من از شما بپرسم ۱۰۰ کیلومتر زیاد است یا خیر چه جوابی میدهید؟
احتمالا میپرسید برای چه کاری؟ نسبت به چه چیزی؟ برای چه کسی؟
مثلا ۱۰۰ کیلومتر برای یک مورچه بسیار زیاد است.
یا ۱۰۰ کیلومتر فاصله از خورشید بسیار کم است.
یا...
نقدینگی هم یک عدد دارد که باید اول تعیین کنیم نسبت به چه چیزی و برای چه کاری کم یا زیاد است؟
برخی میگویند نسبت نقدینگی به تولید ملاک است.
برخی میگویند عوامل دیگری هم موثر است مثل سرعت گردش پول. برخی میگویند میزان تورم هم اهمیت دارد در میزان نقدینگی.
اما سوال من این است:
اگر بخواهیم رشد ۱۰ درصدی داشته باشیم چه میزان نقدینگی نیاز داریم؟
اگر بخواهیم نرخ بیکاری به ۲ درصد برسد چه؟
اگر بخواهیم کشورهای دیگر از ریال بعنوان پول بینالمللی استفاده کنند چه؟
اگر بخواهیم نفتمان را به ریال بفروشیم چه؟
اگر بخواهیم تولیداتی که در فضای نابازارمان صورت میگیرد را به GDPمان اضافه کنیم چه؟
اگر جلوی سفتهبازی را گرفتیم و نقدینگیهایمان به سمت تولید رفت آیا کفایت میکند؟
الان به ازای هر نفر در ایران مثلا ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی داریم.
یک خانواده ۴ نفره با ۴۰۰ میلیون تومان میتواند تولیدی راه بیاندازد؟
اگر بازتوزیع عادلانه صورت بگیرد چقدر؟
اگر بازتوزیع صورت نگیرد چقدر؟
هزاران میلیارد تومان از مال مردم را بین عدهای به ناحق توزیع کردهاند. اگر بخواهند جبران کنند دو راه دارد: یا به همان میزان و بیشتر خلق کنند و به سایر مردم هم بدهند. یا از آنها بگیرند و بدهند به مردم. در این حالتها چقدر نقدینگی نیاز است؟
خلاصه که میزان نقدینگی در کشور یک بحث ذیل موضوع عدالت و از جنس اقتصادسیاسی است نه یک بحث حسابداری و ریاضی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar