هدایت شده از تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
📌چرا به شجاعت و آزاداندیشی خمینیِ بتشکن اقتدا نمیکنیم و در علم و اقتصاد شعار #نه_شرقی_نه_غربی سر نمیدهیم تا ما هم بتوانیم یک #انقلاب_اقتصادی رقم بزنیم؟!
کمتر از یک ماه پس از تسخیر لانۀ جاسوسی در تهران و در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار هفتهنامۀ تایم برای مصاحبه با #امام_خمینی به قم رفت.
در یکی از سؤالهایش از امام، چنین پرسید:
«شما زندگى خيلى منزوى ای داشتید. شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكردهايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است. شما در سياست و گرفتن و دادن یک زندگى اجتماعى درگير نبودهايد. آيا اين در ذهن شما اين شک را به وجود نمىآورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمىتوانيد درک كنيد؟!»
روشن است که این خبرنگار، میخواسته به امام القا کند که در عرف روابط بین الملل، گروگان گرفتن دیپلمات های آمریکایی یک خطای آشکار بوده و بهتر است امام خمینی هرچه زودتر دستور تحویل آن ها را به مقامات آمریکایی صادر کند.
اما پاسخ #امام_خمینی به این پرسش را بخوانید:
«ما #معادله_جهانى و معيارهاى اجتماعى و سياسىاى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مىشده است را شكستهايم. ما خود چارچوب جديدى ساختهايم كه در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفتهايم. از هر عادلى دفاع مىكنيم و بر هر ظالمى مىتازيم، حال شما اسمش را هرچه مىخواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ #سازمان_ملل و #شوراى_امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ #سرمايه_داران و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند.
آرى با ضوابط شما من هيچ نمىدانم و بهتر است كه ندانم».
آری، افتخار #بنیانگذار_کبیر این نظام مقدس این بود که از معادله های جهانی نظام استکباری بین المللی هیچ نمیداند و به هیچ یک از قواعد و فرمول های ظالمانۀ مستکبران عالم پای بند نیست؛ حتی اگر نام #علم یا #قانون بر آن نهاده باشند.
امام راحل عظیم الشأن ما، زیر میز بازی کثیف استعمارگران عالم زد و بازی آن ها را به هم ریخت و میدان جدیدی برای نقش آفرینی در این عالم طراحی و معرفی کرد و شجاعانه اعلام کرد که «اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ سرمايه داران و قدرتمندان».
ما که وامدار مجاهدتهای امام انقلاب و خون شهدائیم و عمری نان سفرۀ انقلاب اسلامی را خوردهایم، چرا میترسیم از اینکه دروغهای بزک شده با نام علم را که واردات اصلی از #عالم_مدرن است، کنار بگذاریم.
باید باور کنیم که با فرمولهای غربی و شرقی و با همان تحلیلها و توصیههای موجود در منابع غربی برای #مهار_تورم نمیتوانیم #تورم را مهار کنیم و #رشد_تولید را به چشم ببینیم.
نمیتوانیم در همان زمین بازیِ از پیش تعیین شده راه به جایی ببریم؛ باید زیر این میز بزنیم و زمین بازی را خودمان تعریف کنیم.
#حکمرانی_اسلامی
#حکمرانی_علم
#اقتصاد
#حکمرانی_اقتصادی
#مهار_تورم_رشد_تولید
🆔 @rajaaei_ir
✅ اقتصاد سیاسیِ نقدینگی!
اگر من از شما بپرسم ۱۰۰ کیلومتر زیاد است یا خیر چه جوابی میدهید؟
احتمالا میپرسید برای چه کاری؟ نسبت به چه چیزی؟ برای چه کسی؟
مثلا ۱۰۰ کیلومتر برای یک مورچه بسیار زیاد است.
یا ۱۰۰ کیلومتر فاصله از خورشید بسیار کم است.
یا...
نقدینگی هم یک عدد دارد که باید اول تعیین کنیم نسبت به چه چیزی و برای چه کاری کم یا زیاد است؟
برخی میگویند نسبت نقدینگی به تولید ملاک است.
برخی میگویند عوامل دیگری هم موثر است مثل سرعت گردش پول. برخی میگویند میزان تورم هم اهمیت دارد در میزان نقدینگی.
اما سوال من این است:
اگر بخواهیم رشد ۱۰ درصدی داشته باشیم چه میزان نقدینگی نیاز داریم؟
اگر بخواهیم نرخ بیکاری به ۲ درصد برسد چه؟
اگر بخواهیم کشورهای دیگر از ریال بعنوان پول بینالمللی استفاده کنند چه؟
اگر بخواهیم نفتمان را به ریال بفروشیم چه؟
اگر بخواهیم تولیداتی که در فضای نابازارمان صورت میگیرد را به GDPمان اضافه کنیم چه؟
اگر جلوی سفتهبازی را گرفتیم و نقدینگیهایمان به سمت تولید رفت آیا کفایت میکند؟
الان به ازای هر نفر در ایران مثلا ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی داریم.
یک خانواده ۴ نفره با ۴۰۰ میلیون تومان میتواند تولیدی راه بیاندازد؟
اگر بازتوزیع عادلانه صورت بگیرد چقدر؟
اگر بازتوزیع صورت نگیرد چقدر؟
هزاران میلیارد تومان از مال مردم را بین عدهای به ناحق توزیع کردهاند. اگر بخواهند جبران کنند دو راه دارد: یا به همان میزان و بیشتر خلق کنند و به سایر مردم هم بدهند. یا از آنها بگیرند و بدهند به مردم. در این حالتها چقدر نقدینگی نیاز است؟
خلاصه که میزان نقدینگی در کشور یک بحث ذیل موضوع عدالت و از جنس اقتصادسیاسی است نه یک بحث حسابداری و ریاضی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
برنامهریزی غربیها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
از مهمترین قواعد نظام سرمایهداری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرفگرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین مینویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرفگرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان میکند: «نقش زن بهعنوان مادر که میتواند یک معلم مصرفگرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «بهمحض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شدهاند، زنان خانهدار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکاییها به عنوان سردمداران نظام سرمایهداری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرفگرایی در ایران چه کردند؟
از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکاییها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرفگرا در ایران دامن زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامههای تصویری برای ترویج مصرفگرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی.
در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملیشدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبانماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابلتوجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود:
"خانمها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیتهای خود را در این کشور متوقف میکنیم. من از همه شما خداحافظی میکنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم".
درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن بهگونهای برنامهریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارتهای سنتی خود اعم از شیوه پختوپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاحکرده و تحت آموزشهای این دپارتمان، از دکوراسیون خانههای آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند.
به دنبال چنین برنامههایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایهداری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرفکننده تبدیل شد.
اما در چنین خانهای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرفگرایی) دیگر نمیتوانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی میبایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحتتأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک میکنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و بهصورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانههای اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریمها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است.
پینوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرفگرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کردهایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامهای برای احیای خانههای مولّد به جای سرپناههای مصرفی داشتهاند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایهداری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟
@baladetayyeb
سوال:
بوسیله بانکهای خصوصی هزاران میلیارد تومان از مال مردم، بین عدهای معدود توزیع شده است.
اگر بخواهیم جبران کنیم دو راه وجود دارد:
۱. به همان میزان به سایر مردم هم بدهیم
۲. از آنها پس بگیریم
راه دیگری وجود دارد؟
#عدالت
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
16.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام قاسمیان در برنامه محفل دستهای مهمان برنامه را بوسه زد.
پ ن: کارگر با اجیر فرق دارد. کشاورز اجیر نیست. آقای خودش است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
دو راه بیشتر وجود ندارد:
یک: تفکر انقلابی
دو: یک!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
رئیس جمهور محترم، نمایندگان محترم مجلس، مدیران ارشداقتصادی کشور:
یکی از ریشه های اصلی تورم را در جدول قیمتگذاری جهانی بالا جستجو کنید. در سال #مهار_تورم درج عنوان قیمت دلار ۳۵ هزار تومانی در بالای جدول از فاحش ترین خطای اقتصادی کشور است لطفا در این مسأله تردید نکنید!
#دلاریزاسیون
@hemmatgholizadeh
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پالایشگاههای کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸ هزار تومان در اسفند ۱۴۰۱ به دلار ۳۵ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۲ تغییر دادهاند. تا زمانی که مواد اولیه تولید در این کشور به قیمت جهانی و نرخ دلار محاسبه و به داخل فروخته میشود، مهار تورم محال است.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@syjebraily
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
پیوست سبک زندگی در قبوض انرژی
برای محاسبه الگوی مصرف صحیح انرژی میبایست پیوستهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عدالت و سلامت را در نظر گرفت.
جمعیت خانواده، متراژ خانه، ویلایی یا آپارتمانی، خانهدار بودن یا شاغل بودن مادر خانواده، میزان حیاط و مثمر یا زینتی بودن گیاهان کشتشده، شهری یا روستایی بودن، وجود یا عدم وجود دام و طیور مولد در منزل، تعیین طبقه برای گرمایش، نورگیر بودن یا نبودن، منطقه مرفهنشین یا عادی بودن، برخورداری از متوسط لوازم خانگی، سبک زندگی مولد ایرانی-اسلامی(مثل پخت غذا، دوخت و تعمیر لباس و.. در منزل)، میزان مهمان از لحاظ شهر سیاحتی-زیارتی بودن و بسیاری عوامل دیگر نیز باید مدنظر باشد.
برای مثال یک خانواده ۵نفره در یک خانه ۱۵۰متری حیاطدار در منطقه متوسط شهری، در حالیکه خانم خانهدار با الگوی زندگی ایدهآل جامعه ایرانی و پرورش تعدادی طیور مولد و درختان مثمر، میبایست آب بیشتری برای نظافت، برق بیشتری برای روشنایی و امورات منزل مثل خیاطی و انرژی بیشتری برای گرمایش و پخت غذا مصرف نماید بدون آنکه اسرافی رخ دهد.
بنابراین یک خانواده مطلوب با الگوی رفاه مطلوب در کشور از دیدگاه قبوض انرژی، قطعا خارج از الگوی مصرف بوده و میبایست سقف قیمتی را پرداخت نماید.
در حالیکه ممکن است این میزان مصرف برای یک خانه آپارتمانی دونفره شاغل با مساحت ۵۰متری با سبک زندگی لوکس و اسراف صورت پذیرد و در این حالت هیچ تفاوتی بین آن دو خانواده در پرداخت قبض وجود ندارد و خانواده مطلوب و الگو با رفاه مطلوب در کشور به پای خانواده تجملگرا میسوزد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه تعبیر زیبایی داره شهید بهشتی...
میفرماد فرد در جامعه سرمایهداری جلوش رو نگاه میکنه میبینه هیچی نیست. عقب رو نگاه میکنه میبینه هیچ مانعی نیست. سمت چپ و راستش را نگاه میکند میبیند هیچ مانعی نیست... اما باز هم نمیتواند حرکت کند!
زیباترین تمثیلی که از اسارتِ انسان امروز در عین احساس آزادی کاذبش میتوان داشت.
#اقتصاد_آزاد_موهومی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar