کتاب بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام بخشی از تتبعات فکری استاد شهید آیتالله بهشتی در زمینه اقتصاد را دربر میگیرد و مجموعهای است در دو بخش: یک بخش نوشتاری با عنوان «بانکداری و قوانین مالی اسلام» و یازده گفتار تفسیری ایشان که به مسئله ربا پرداخته است.
بخش دوم شامل يازده جلسه از گفتارهاى تفسيرى ايشان است كه در اواخر سال 1352 و اوايل 1353 ه ش در جلسات «مكتب قرآن» در تفسير آيات 275 تا 281 سوره بقره ايراد گرديده و به مسأله «ربا» پرداخته است.
#معرفی_منابع_اقتصادی
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️💥 خرید تشکیلاتی مومنین یکی ازبهترین راه های مبارزه با صهیونیسم
استاد پناهیان
🔸تنهامسیری شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/63963136Ca672116ed5
یک نفر با سلاح گرم رفت توی یه بانک و با کشتن چند نفر و گروگان گرفتن یک نفر دیگه در نهایت پونصد هزار تومن از بانک وام گرفت!
کاری که لیبرالها و اصلاحطلبها با کشور میکنن دقیقا همینه
براندازها و وحشیها رو میندازن جلو
تا بعد از ایجاد کلی هزینه، یک امتیاز جزئی بگیرن
این بیانیه هم از همان جنس است
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
🔥 اولین خون ❗️
#اقتصاد_خشن_نئولیبرال
1⃣ از نامه ۵ اقتصاددان #متشکرم! https://b2n.ir/p99002
بهتر از این نمی شد برخی دستاوردهای ج.ا را کنار فجایع اجرای اقتصاد نئولیبرال تصویر کرد!
▫️ دستاورد:
"۳۰برابر شدن جمعیت دانشجویی نسبت به سال۵۵"
"۴۰برابری آموزش عالی دختران"
"تحصیلات بیشتر/ شهرنشینی بیشتر/ بهرمندی #شگفت_آور از اطلاعات با فضای مجازی"
◾️ فجایع:
(البته نگرانی برای قشر متوسط در نامه مشهود و فجایع ناظر به آن طبقه بیشتر است)
"طبقه متوسط شهری به عنوان #نمادی_از_تحول_خواهی_اجتماعی، در سال۱۳۹۰، بیش از ۶۰درصد از جمعیت کشور را تشکیل میداده و در مقابل، قشر کمدرآمد، جمعیتی حدود ۱۱میلیون نفر داشته است. تحولات نامطلوب دهه۱۳۹۰، باعث آن شده است که جمعیت کمدرآمد کشور به رقم هشداردهنده ۲۳میلیون نفر برسد که این میزان افزایشِ هشداردهنده فقط با کوچکتر شدن جمعیت طبقه متوسط اتفاق افتاده است"!
⬅️ این فقط یک #فاجعه_خشن از اقتصاد نئولیبرالی است که همین آقایان ریل گذاری و مشاور و وزیر دولتهایش بودند و البته برخی هم بدتر از نظر آنها اجرایش کردند!
2⃣ توصیه شان هم حرف حقی است: "رعایت بیشتر، احترام افزون تر به خواسته ها و تمایلات"!
می نویسند: "شواهد نشان می دهد که متاسفانه [انتقاد] به دلیل سوء تدبیر از مراحل کم خطر عبور کرده و وارد فاز خشم شده ایم... فقط با رسمیت شناختن عملی انتقاد و اعتراض است که می توان از شتاب گرفتن اغتشاش و به هم ریختگی فراگیر امور جلوگیری کرد".
کاملاً درست است!
❓ فقط یک پرسش می ماند:
اینبار چون طبقه متوسط تحول خواه را معترض می دانند توصیه شان چنین شده است؟!
❗️آخر #اولین_خون در اعتراض به این #اقتصاد_خشن_نیاوران در زمانِ تئوری پردازی و ریل گذاری همین آقایان از محرومان حاشیه مشهد و کارگران ریخته شد اما آنوقت توصیه همین مکتب اقتصادی #سرکوب بود!
❗️آقای روغنی زنجانی موسس مکتب نیاوران و دوست نزدیک این اقتصاددان ها توصیه آنروزها را -که خود رئیس سازمان برنامه و بودجه بود- چنین باز می گوید:
"من در مجلس استدلال کردم که اگر شما دنبال اجرای یک سیاست مشخص هستید [مثلا گرانی بنزین] باید منتظر یک سری عواقب اجتماعی-سیاسی تصمیمات خود نیز باشید. مثلا دولت کره سیاست های خود را به صورت علنی اعلام می کند و به شدت نیز پیگیری می کند، وقتی هم با واکنش های کارگران و دانشجویان روبرو می شود، پلیس را برای سرکوب آنها به خیابان ها می فرستد. اگر قرار باشد بخواهیم چنین واکنش هایی را شاهد نباشیم، هرگز سیاست ها و تصمیم هایی را که مدنظر داریم، اجرا نخواهیم کرد"(کتاب اقتصاد سیاسی ج.ا ص۲۲۶)
#مکتب_نیاوران
#خشونت_نئولیبرال
__________
📎 مطالب مرتبط:
- ریاضی سازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت
- داستان اقتصاد ریاضی
- اقتصاد ریاضی و غیر انسانی
- اقتصاد یک علم یا یک دین؟!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۱۶
☑️ @m_ghanbarian
#فوتسال ایران برای سیزدهمین بار قهرمان آسیا نشد و به نائبقهرمانی اکتفا کرد و ما مثل تمام قهرمانها ناراحتیم.
این قدرت را جمهوری اسلامی به #ایران_قوی داده است.
پن: به جوانی و ناداوری باختیم (سه اشتباه و سه گل خورده و یک پنالتی که گرفته نشد) و البته به دروازهبان محشر ژاپن.
تبریک به ژاپنیها 🙏
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اندیشکده قصد
رویکرد وارداتی به اقتصاد دانشبنیان ما را وابستهتر میکند
گفتوگوی «فرهیختگان» با علی سعیدی درباره تلقیهای رایج از اقتصاد دانشبنیان
متن کامل:
https://farhikhtegandaily.com/page/228580/
@QasdWay
ابطحی: نسل جدید، تنها آزادی و #قدرت_انتخاب برایش مهم است
در پاسخ فقط چند پرسش از ایشان می پرسم:
⭕️ 1. آیا انقلابیون 57 و میلیونها جوانی که پا در عرصه دفاع مقدس گذاشتند دنبال آزادی نبودند؟ آیا آن آزادی و آزادگی را آزادی نمی دانید؟
⭕️ 2. آیا ایرانیان نسلهای قبل و این نسل که به دنبال عدالت هستند و در دانشگاه ها شعار "عدالت کجایی؟ عدالت کجایی؟" سر میدهند، چیزی غیر از آرمان های انقلاب را مطالبه میکنند؟ به راستی کدام آرمان انقلاب را نسل جدید مطالبه نمیکند؟ استقلال؟ آزادی؟ جمهوریت؟ اسلام؟ با کدام عینک میلیونها نوجوان عاشق امام زمان را نمی بینید؟
⭕️ 3. آیا نسل جدید که به درستی از شما و جریان اصلاحطلبی و از اصولگرایان عبور کردند فقط آن چند نفری هستند که روسری شان را بر سر چوب میزنند و از کشور فرار میکنند یا تمام دختران و پسران ایران زمین را شامل می شوند که عاشق انقلاب و اسلام هستند و از نتیجه سیاستهای اقتصادی و فرهنگی شما ناراضی هستند؟
⭕️ 5. دیکتاتوری رسانه ای و اقتصادی و... در دنیا را نمی بینید یا واقعا خودتان را به ندیدن زده اید؟ آیا کسانی که ذیل این دیکتاتوری نفس میکشند و طبیعتا تاثیر هم میپذیرند را آزاد می دانید یا کسانی که از بند این دیکتاتوری و استعمار رها شده اند؟
⭕️ 6. پرفسور بری شوآرتز در کتاب تناقض انتخاب (PARADOX OF CHOICE) که کتاب تحسین شده توسط نوبلیستها و اندیشمندان بزرگ دنیاست، میگوید در دنیای غرب چیزی به اسم انتخاب وجود ندارد
دیگران برای شما تصمیم میگیرند و از طریق رسانه ها برای شما تصمیم سازی میکنند و در نهایت شما آن گزینه را انتخاب میکنید
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
1_1769896518.pdf
169.4K
من هم مقصرم...
این روایت خواندنی برادر عزیزم محمد علیان از کف خیابان را بخوانید
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
زمانی استادم حضرت آیتالله میرباقری فرمودند «کرونا یکی از ابزارهای هدایت بشر به حاکمیت مجازی و سیطره مجاز بر زندگی انسان است».
دشمنان که هیچ. بسیاری از دوستان به ایشان تاختند که چه میگویید که کرونا یک ابزار سلطه است! کرونا فقط یک بیماری است و دیگر هیچ.
و پیرو این کلام، هر چه دستورالعملآمد را پیشاپیش استقبال کردند. تا دانشآموز، کلاسش شد گوشی همراه، دانشجو درسش شد گوشی همراه، مشتری، خریدش شد گوشی همراه، فروشنده، فروشش شد گوشی همراه و مباهات کردیم که چقدر این سیطره مجاز بر حقیقت را توسعه دادیم. دیدید کم نیاوردیم؟ دیدید از بهترینهای دنیا بودیم؟
حال همان دانشآموزان، همان دانشجویان و همان خریداران و فروشندگان مجازی که مجازشان حقیقت شده است و یافتههای مجازشان را باورمندترند بر حقایق پیرامون در دنیای حقیقی، شدهاند پرسشگر، شدهاند محققکننده دستورات مجازستان، شدهاند آنچه امروز میبینیم.
بله. چیزی که حکیم در خشت خام میدید را ندیدیم تا امروز که شدهایم منفعلان در برابر هشتگهای چندصد میلیونی.
حکیم را بشنویم
حکیم را به راحتی رد نکنیم.
شاید چیزی بگوید که ما ندانیم.
و خدا لطف بسیار به ما دارد که رهبری داریم حکیم تر از همه. که حتی این شرایط را راهبری میکند و کشتی نظام را سالم به مقصد میرساند.
خدا را شکر که رهبر ما هدایت میکند همه ما را. هم ما و هم آنکه آن مجازستان را بر ما تحمیل کرد ندانسته.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام، حاوی یادداشتهایی از استاد شهید مرتضی مطهری، حاکی از تسلط و احاطه علمی استاد شهید به نظریات اقتصادی روز و نیز آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات موجود در علم اقتصاد است.
استاد مطهری در ضمن مباحث کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام، به نقد و بررسی دو مکتب سرمایهداری و سوسیالیسم و طرح نقاط ضعف آنها پرداخته و دیدگاه اقتصادی مکتب اسلام را از طریق دقت و تأمل در آیات و روایات ارائه میدهند. مطالعه این کتاب، خواننده را از یک طرف به گستره و عمق معلومات استاد شهید آگاه میسازد و از طرف دیگر ضرورت توجه و اهتمام به مبانی و ارزشهای اسلامی در حوزه اقتصاد را یادآور میشود که برای امروز جامعه ما نیز سودمند و ضروری است.
کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام مشتمل بر یک دیباچه و هشت بخش است و این دیباچه از دو قسمت تشکیل شده؛ مقالهاى تحت عنوان «نظرى به اقتصاد اسلامى» و بحثى درباره «اقتصاد سالم».
#معرفی_منابع_اقتصادی
💠 @h_abasifar
پاسخ به بیانیه پنج اقتصاددان مشهور.pdf
583.5K
⭕️ در پاسخ به بیانیه پنج اقتصاددان مشهور که در روزهای اخیر منتشر شد دکتر حمیدرضا مقصودی اقتصاددان جوان انقلابی جوابیه ای را در روزنامه فرهیختگان (دوشنبه هجدهم مهرماه) منتشر کرده اند که توصیه موکد دارم دوستان گرامی حتما مطالعه کنند.
⭕️ این جوابیه علاوه بر محتوای دقیق، علمی و منطقی، یک پیام مشخص برای جامعه علمی کشور، مسئولین و مردم دارد: انقلاب وارد گام دوم شده است و یک جوان متخصص و متعهد انقلابی در مقابل لشکری از بزرگان لیبرال در کشور میتواند بایستد.
⭕️ در بخشی از این جوابیه آمده است:
اساتید مشهور مذکور، مشاوران ارشد دولتهایی بودهاند که ایده اصلی آنها بر رهاسازی اقتصاد، عدم قاعدهگذاری درونی و ابتنا بر نظم جهانی استوار شده است. حال چه شده که بر قاعدهگذاری نوبهنو در اجتماع تاکید میکنند؟ چرا این ایدههای بهظاهر استوار، چنین بلیههایی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است و از آن مهمتر، چگونه است که این اساتید در طول حیات علمی و سیاسی خود، همیشه بر مسند پرسنده قرار دارند؟ چه زمانی این امکان پدید میآید که این اساتید از کارنامه خود سخن بگویند و در مسند پاسخگو بایستند؟
لینک فرهیختگان: https://farhikhtegandaily.com/page/228726/
کانال دکتر مقصودی: https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
💠 @h_abasifar