قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله:
اَكْبَرُ الْكَبَائِرِ حُبُّ الدُّنْيَا
کنزالعمال
#دنیا #اقتصاد #روایت
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
قال امیرالمومنین علیهالسلام
اُرْفُضِ الدُّنْيَا فَاِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا يُعْمِى وَ يُصِمُّ وَ يُبْكِمُ وَ يُذِلُّ الرِّقَابَ
دنياپرستى را ترك كن؛ چرا كه حُبّ دنيا چشم را كور و گوش را كر و زبان را لال مى كند و گردنها را به ذلّت مى كشاند.
الکافی-جلد۲-صفحه۱۳۱
#دنیا #اقتصاد #روایت
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
چند جلد کتاب در نیم صفحه❗️
متن فوق گزیده ای از بخش های مختلف کتاب خاطرات اسدالله علم است که در آن عَلم به فساد حکومت پهلوی، لاشخوری، پلید، پدرسوخته، مسخره و ریاکار می نامد
🖋 فقط اونجاش که میگه: تمام کارها مسخره اندر مسخره اندر مسخره است😂
#انتشار_حداکثری
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از صوت های تاریخی سیاسی
817.5K
📌 اگر پهلوی می ماند، همینقدر پیشرفت میکردیم!
🎙 استاد: #حسن_محمدی (ادمین کانال)
🔻 همه کشورها پیشرفت میکنند و ما هم بطور طبیعی پیشرفت کرده ایم! راز پیشرفت چیست؟
🆔 @historysvoic
قال رسول الله صلواتاللهعلیهوآله:
اِنَّهُ مَا سَكَنَ حُبُّ الدُّنْيَا قَلْبَ عَبْدٍ اِلَّا اِلْتَاطَ بِثَلَاثٍ: شُغْلٍ لَا يَنْفَدُ عَنَاوَئُهُ، وَ فَقْرٌ لَا يُدْرَكُ غِنَاهُ، وَ اَمَلٍ لَا يَنَالُ مُنْتَهَاهُ»
دنياپرستى در هيچ دلى ساكن نمى شود مگر اينكه او را به سه چيز آلوده مى كند، گرفتارى مستمرّ كه هرگز خستگى آن پايان نمى گيرد و احساس فقر و بينوايى كه هرگز به غنا نمى رسد و آرزوى دراز كه هيچگاه پايان نمى گيرد!
#دنیا #اقتصاد #روایت
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
چون که اقرار گرفت از همه در روز الست
همه گفتند بلی
قنبر او گفت: علی...
#حسین_عباسی_فر
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
برای رؤيت تو دل شراب میخواهد
ز چشمهای ترم آب ناب میخواهد
...
نه عقل و عشق! نه سجاده نیست چارهی دل
عنایت از پسرِ بوتراب میخواهد...
غزل کامل
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
میان خطبهخطِ آیههایِ قرآنش-
خدا نوشته به حیدر که "دوستت دارم"
#یاعلی
💠 @h_abasifar
چه کم شود ز بزرگیّ شاه گیرم که-
نشست بر سر تختش مگس یکی دو سه بار؟
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرا سهم بخش مردمی اقتصاد محقق نشده؟!
➖ #مهدی_مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
🔸بدون تعارف باید کارها را به #مردم بسپاریم و عادلانهترین روش در تعاونیهاست.
🔹تعاون یک فرهنگ است و برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونیها، همهی وزارتخانهها باید همکاری داشته باشند. ۱۱۸ گرایش #تعاونی در کشور داریم و متولی آن فقط معاونت تعاون وزارت کار نیست.
🔸در سیاستهای کلی و قانون #اصل_۴۴ آمده است «۳۰ درصد درآمد واگذاریها باید برای توسعه #تعاونیهای_فراگیر_ملی (سه دهک پایین) خرج شود».
. از سال ۸۷ تا امروز کمتر از یک درصد آن محقق شده است.
. بانک توسعه تعاون با ۲.۸ هزار میلیارد تومان دارای کمترین سرمایه و کوچکترین بانک کشور است.
. صندوق ضمانت تعاون از سال ۸۹ تا الان ۱۰۰۰ تومان سرمایه ثبتیاش افزایش پیدا نکرده!
🔹پس از ۱۱ سال، رئیسجمهور جلسه پیگیری سند توسعهی تعاون را برگزار کردند که دیدیم پیشرفت آن تا حالا ۲۱ درصد بوده.
🔺 پ.ن: جدای از این نواقص و کوتاهیها، از دستاوردها و برنامههای تعاونی هم گفته شد. گزارش کامل را اینجا ببینید.
🎬 @Mostazafin_TV
اقتصاد فرهنگی
⭕️ چرا سهم بخش مردمی اقتصاد محقق نشده؟! ➖ #مهدی_مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجت
این جناب به جای پاسخگو بودن داره مطالبه میکنه؟
واقعا دنیای عجیبیه...
ایلان ماسک در توییتر نوشته:
توییتر درآمدش را با کاربران تقسیم میکند
🔹ایلان ماسک اعلام کرد از امروز، توییتر درآمد خود از تبلیغات را با تولیدکنندگان محتوا تقسیم میکند. البته فقط تبلیغاتی که در بخش ریپلایهای توییت کاربر دیده میشود. در حال حاضر این تقسیم درآمد صرفا مختص مشترکهای Twitter Blue است
-------
در حقیقت توییتر از این پس مثل یوتیوب پر خواهد شد از تبلیغات اجباری و عدهای از کسانی که فالوئر بالایی دارند میشوند اجیران و مزدوران ایلان ماسک.
تبلیغ میکنند تا مشتریهای بیشتری برای برندهای خاصی برود و ساختار انحصاری سرمایهداری تقویت شود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
تصویر ارسالی یکی از معتکفین عزیز
#فریب_بزرگ
#پرفسور_مسعود_درخشان
#افسانه_علم_اقتصاد
#علم_نما
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اتصال موفقیت آمیز پیامرسان بله و ایتا
در شب ۱۲ بهمن، اتصال آزمایشی دو پیامرسان #بله و #ایتا از طریق پروتکل انتقال پیام (MXP) با موفقیت انجام شد.
با تکمیل این ارتباط و بهرهگیری سایر پیامرسانها از این پروتکل، تهدید تعدد پیامرسانهای ایرانی به فرصت تبدیل خواهد شد.
.....
واقعا نمیدانم پاسخ چند سال دیر اجرا کردن این ایده را چه کسی باید بدهد
چند سال قبل (قبل از فیلتر تلگرام) دائم این ایده را طرح کردیم و آقایان خندیدند
خدا از ایشان نگذرد که اینقدر هزینه میسازند برای این مردم با کارهای غلط یا کارهای درستی که به موقع انجام نمیشود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
قیمت هر لیتر بنزین در هنگ کنگ حدود ۳ دلار و در چین حدود ۱.۲ دلار است. با منطق نئولیبرالها باید سیل قاچاق بنزین از چین به هنگ کنگ روان باشد و راهکار، جز افزایش قیمت بنزین در سرزمین اصلی نباشد. اما نه از قاچاق خبری هست، نه از راهکار افزایش قیمت؛ چون حاکمیت است و اعمال اقتدارش...
@syjebraily
پاسخ دکتر همت قلیزاده به یک نئولیبرال ریشو که علاوه بر بدبخت کردن مردم در بورس، باز هم میخواهد با گران سازی بنزین و انرژی به سفره مردم حمله کند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
از بازار سنتی و اقتصاد کوثری تا بازار مدرن و اقتصاد تکاثری
زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه
در ادبیات دینی، سوق را معادل بازار ترجمه میکنند. تا به حال به تفاوت هندسه و فرم در اسواق یا بازارهای سنتی و مدرن اندیشیدهاید؟ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم میداشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق میداد؛ بر همین اساس و با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اصالتاً فضای پیش رفتن و سوق دادن است (که متناظر با حرکت و عبور میباشد) و نه مکان مکث و توقف.
اما در سبک زندگی معاصر، بسیاری از شهروندان برای گذران اوقات فراغت خویش، به مراکز تجاری و بازارها مراجعه مینمایند به نحوی که بازارگردی در ادبیات معاصر به اصطلاحی کاملاً مأنوس تبدیل شده است و امروزه فضاهای مکث و پاتوق گونه متعددی در بازارها و مراکز تجاری پیش بینی میشود. بر همین اساس و بر خلاف بازار سنتی که هندسه افقی، خطی و متناسب با حرکت داشت، بازار معاصر هندسهای عمودی، مرکزی و متناسب با مکث و توقف دارد.
اما فلسفه این تفاوت ماهوی در چیست؟ اساس اقتصاد در سبک زندگی اسلامی ایرانی، مبتنی بر فرهنگ قناعت بود که از شاخصههای اقتصاد کوثری است و لازمه قناعت این است که خریدار، کمتر به خرید تحریک شود؛ اما اکنون، اقتصاد تکاثری که ماهیت نظام سرمایهداری است سبب شده است تا بازارها و مراکز تجاری به نحوی طراحی شوند که مراجعه کنندگان را به خرید و مصرف هرچه بیشتر تحریک نمایند زیرا مصرفگرایی از مهمترین شاخصههای این نوع نظام سرمایهداری و سبک زندگی معاصر است؛ تا جایی که در این نوع سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است.
مبرهن است که لازمه ایجاد بازار احتیاج (و نه رفع احتیاج بازار)، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مصرفگرایی و تحریک مشتری به خرید هرچه بیشتر کالا است و این تحریک، زمانی محقّق میشود که کالاهای بیشتری در دامنه دید وی قرار گیرد؛ این امر نیز منوط به استفاده از تدابیر مختلف طراحی برای گستردهتر کردنِ دامنه دید مشتری در بازارها و مراکز تجاری است.
ترجمان فضایی این نوع ترویج مصرفگرایی عبارت است از: شفافیت فضاییِ هرچه بیشتر فضای داخلی مراکز تجاری و محورهای دید کاملاً باز و گسترده از طریق مواردی همچون ایجاد ویدهای گسترده، کریدورهای بصری کاملاً شفاف، انواع ویترینها و نماهای کاملاً شفاف و شیشهای و جایگزینی هندسه عمودی به جای افقی تا بتوان از طربق ویدهای گسترده و عمودی بین طبقات مختلف، امکان دید بیشتری را به مشتری برای تحریک او به خرید هرچه بیشتر بدهند. در همین خصوص میتوان به اختلاط مغازههای مختلف در مراکز تجاری معاصر نیز اشاره نمود؛ برخلاف بازارهای ستتی که چون راسته راسته بودند و هر راسته مختص به کالای مشخصی بود مشتری به خرید کالای دیگری تحریک نمیشد.
پس میتوان چنین گفت که تفاوت دو نوع معماری در بازارهای سنتی و معاصر، ترجمان فضاییِ تفاوت از اقتصاد کوثری است (انا اعطیناک الکوثر: کوثر/۱) تا اقتصاد تکاثری (الهکم التکاثر: تکاثر/۱)
@baladetayyeb
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دوربینمخفی| من نمیتونم این پیامک رو براتون بخونم
این یعنی قدرت نابازار در ایران.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 انقلابِ اقتصادِ فرهنگی!
اقتصاد یعنی تامین نیاز مخلوقات خدا از راه مشروع!
سوال: اگر این تامین نیاز از راهی به جز بازار و عرضه و تقاضای بازاری و پولی صورت بگیرد باز هم به آن اقتصاد میگوئیم؟
پاسخ: آری
انقلاب اسلامی دو بخش دارد
۱. انقلاب
۲. اسلامی
انقلاب یک تحول و قلب ساختاری است که در ایران، محتوای این انقلاب "اسلام" بود.
چند سوال:
۱. مسیری که از قبل از انقلاب در حوزه اقتصاد شروع شده بود چه بود؟
۲. آیا نیازی به انقلاب در زمینه اقتصاد هم داشتیم؟
۳. آیا انقلاب تحولی در زمینه اقتصاد به وجود آورد؟
همیشه در پاسخ این سوالات به دوستان میگفتم که:
از قبل از انقلاب در ایران مسیری شروع شده بود در حوزه اقتصاد، که بعد از انقلاب آن مسیر هیچ تغییری نکرد و ما نیاز داریم در گام دوم یک انقلاب در زمینه اقتصاد ایجاد کنیم.
👌 اما امروز که با عینک "اقتصاد فرهنگی" به ایران نگاه میکنم میبینم انقلاب اسلامی یک تحول عظیم در ساختار اقتصادی بوجود آورد.
اما این انقلاب چه بود؟
انقلاب اسلامی ابتدائا یک ترمز بود!
مسیری که قبل از انقلاب شروع شده بود "تبدیل کردن تمام روابط فرهنگی و اجتماعی ایرانیان به روابط بازاری" بود. رابطههایی که در طول قرنها ذیل تمدن اسلامیایرانی شکل گرفته بود و نیاز انسانِ مسلمانِ ایرانی را تامین میکرد.
از حدود ۱۵۰ سال پیش، بعد از مشروطه و در دوران پهلوی دوم (مخصوصا دهه چهل) فرآیند بازاری شدن روابط اجتماعی در ایران شکل و سرعت گرفت.
انسانهایی که نیازهایشان را از طریق کار و در یک فرآیند فرهنگی (خانواده، صله رحم، همسایگی، امامت محله و مسجد، اخوت مومنانه و...) تامین میکردند به سمت بازاری شدن روابط کشیده میشدند.
واکنش در مقابل این پاره شدن تار و پود روابط تمدنی در ایران، انقلاب را به رهبری امام خمینی رقم زد.
فلذا اولین نتیجه انقلاب جلوگیری از این گسست فرهنگی اجتماعی و ترمیم معجزهگون آن بود.
(البته این بعد سلبی انقلاب بود و انقلاب اسلامی ایران یک کنش فعالانه به سمت احیاء تمدن اسلامی است)
بعد از انقلاب نیز جریاناتی سعی کردند آن گسست را دوباره ایجاد کنند که نتیجه تلاشهای آنها در مقابل حرکت عظیم فرهنگی ملت ایران بسیار ناچیز بوده است.
هنوز در ایرانِ ما، نابازار و اقتصاد فرهنگی است که تامین نیاز میکند. حتی بخش عمدهای از همان بازار هم، بازار فرهنگی است. مقصودم از بازار فرهنگی، بازار محصولات فرهنگی نیست، بلکه بازاری است که در آن فرهنگ تعاون و یاریگری حکمفرماست نه فرهنگ رقابتِ هابزی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
شبکه ۴ از پرفسور درخشان و دکتر نیلی برای مناظره دعوت کرده اما نیلی گفته نمیام!
پرفسور درخشان که البته خودشان بارها اعلام آمادگی کرده بودند.
این فرارکردن نیلی خیلی معنا دارد!
این نئولیبرالها هیچوقت اهل گفتگو و دیالوگ نبودند. همیشه با دیکتاتوری رسانهای خواستند حرفشان را یکطرفه بزنند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آقای رئیسی
سلام علیکم
۱. سازمان خصوصیسازی سال ۸۰ تشکیل شد.
۲. سیاستهای کلی اصل ۴۳ و ۴۴ سال ۸۴ ابلاغ شد.
بند ج سیاستها مربوط به "واگذاری" به دو بخش تعاونی و خصوصی است نه خصوصیسازی!
در حقیقت الان تعاونیسازی در ایران متولی ندارد. نه اینکه سازمان خصوصیسازی باید متولی آن هم باشد.
و من الله توفیق و علیه التکلان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
نئولیبرالهایی مثل این جوانک بوقچی حد نمیشناسند!
مولدسازی سیرشان نمیکند
یعنی اگر سگ را رها کنید
سنگ را هم ببندید
باز هم میگویند کم است
باز هم باید سگ را هار کرد
باز هم باید جلوی مردم را بگیریم فرار نکنند
باز هم باید دست و پای مردم را ببندیم و بیاندازیم جلوی سگها
یک سگ هم کم است
باید یک گله سگ باشد
آقای رئیسی
اینها تا مردم را زیر چرخهای توسعه توهمیشان له نکنند و همه اقتصاد را به بازار توهمی و انحصاری سلطهگران دنیا وابسته نکنند و نابودی جمهوری اسلامی را به چشم نبینند کوتاه نمیآیند.
قیمتگذاری دستوری اگر توسط بازار انحصاری و به دست سرمایهدارن باشد خیلی هم خوب است از نظر این نئولیبرالهای ریشو و غیرریشو!
همه چیز گران شود که مردم نابود شوند!
آن یارانه نقدی هم بعد از مدتی آب شود و مردم بمانند و راند بعدی جهش قیمتی!
آقایان!
به عاقبت خودتان رحم کنید و این مگسهای وزوزو را از دور خودتان دور کنید!
اینها روان جامعه را هم به هم میریزند!
اینها بازار را هم به هم میریزند!
اینها از سفره مردم ارتزاق میکنند!
و البته سر در آخور سرمایهداران نیز دارند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1642104069_ليبراليسم ـ ریشه فساد و چپاول (1).pdf
1.22M
🛑ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول
❇️پرفسور مسعود درخشان
🛑مقدمهای برای كتاب دستبرد ناپيدا
❇️ترجمۀ دكتر حسين حسنزاده و عليرضا زماني
انتشارات دانشگاه امام صادق عليهالسلام- ديماه 1400
💠 @profderakhshan
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 وقتی از او تعریف می کنی، نشئه می شود!🔸
اینطور نیست که فقط هروئینی ها معتاد باشند. ما هم مثل #معتادی هستیم که هروئین او «حبّ دنیا» است. یکی معتاد به قدرت است، یکی معتاد به ریاست است، یکی معتاد به اسم است، یکی معتاد به شهرت است. انسان وقتی معتاد اسم و شهرت شد، وقتی از او تعریف می کنی، #کِیف می کند! #نشئه می شود! مثل اینکه مواد به او رسیده است. وقتی هم که از او تعریف نمی کنی، مثل این است که مواد به او نرسیده و #خمار است. اینها همه اش اعتیاد است.
#انبیاء مثل کسانی هستند که می خواهند انسان را ببرند بیمارستان و او را مداوا کنند تا اعتیادش را ترک کند. یک #دوره ای باید بگذرد تا مواد از بدن او خارج شود. معتاد را وقتی می برند برای مداوا، هفتۀ اول، ده روز اول، خمار است؛ گیج است. تمام این دست و پا و بدنش درد می کند؛ چون عادت کرده به مواد. نمی تواند بنشیند. نمی تواند راه برود و حوصلۀ هیچ چیز را ندارد.
به ما گفته اند وقتی می روید #مسجد، حرف دنیا نزنید. اما انسان مثل خمارها دلش می خواهد آنجا هم یک کسی را پیدا بکند و حرف دنیا با او بزند! یعنی مثل اینکه می خواهد مواد بکشد! به آدم می گویند وقت نماز خواندن، بازی نکن و حواست به نماز باشد. این دوای تو است. روزی پنج مرتبه این #قرص را بخور. این نماز، مثل همان قرص و دوایی است که خدا داده برای این که ما اعتیادمان را ترک بکنیم.
@haerishirazi
#دنیا #اقتصاد
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar