eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
297 ویدیو
260 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📹 | : عشق از نو (ص) : 🔅علَيْكُمْ بِالْعَفْوِ فَإِنَّ الْعَفْوَ لَا يَزِيدُ الْعَبْدَ إِلَّا عِزّاً؛ 🔹یکدیگر را ببخشید؛ زیرا که گذشت، جز عزّت به انسان نمی‌افزاید. 📚الکافی، ج۲، ص۱۰۸ ⏱ 2 دقیقه ➡️ http://hadith.net/post/53576/ 🔸 @hadithnet
. 💠مجموعه ای از در باره همسرداری ▫️بیان نکردن روابط خصوصی زن و شوهر ➡️http://hadith.net/post/68982 ▫️حفظ اسرار زناشویی ➡️http://hadith.net/post/68946 ▫️شکایت زن از همبستر نشدن شوهرش ➡️http://hadith.net/post/68923 ▫️سفارش رسول خدا(ص) به رسیدگی به زن ➡️http://hadith.net/post/68849 ▫️توجه به همسر ➡️http://hadith.net/post/68835 ▫️بداخلاقی در خانواده سبب فشار قبر ➡️ http://hadith.net/post/68754 ▫️حقوق زن و شوهر بر یکدیگر ➡️http://hadith.net/post/68746 ▫️پاداش توجه به همسر ➡️http://hadith.net/post/68739 ▫️خوب همسرداری نوعی صدقه ➡️http://hadith.net/post/68702 ▫️بهشت و دوزخ در گرو شوهرداری شایسته ➡️http://hadith.net/post/68667 ▫️آراستگی مرد در خانه ➡️http://hadith.net/post/68487 ▫️زندگی یک مسلمان ➡️http://hadith.net/post/68376 ▫️نتیجه بداخلاقی در خانواده ➡️http://hadith.net/post/68029 ▫️زن داری ➡️http://hadith.net/post/68289 ▫️همسر گزینی ➡️http://hadith.net/post/67973 🔸 @hadithnet
💠 جمعه 3 مرداد 1399 🔺 چرا باید اقرار کنیم؟ 🔅 : 🔸 «إِن قالَ قائِلٌ: لِمَ أُمِرَ الخَلقُ بِالإِقرارِ بِاللّهِ وبِرَسولِهِ وحُجَّتِهِ وبِما جاءَ مِن عِندِ اللّهِ ؟ قيلَ : لِعِلَلٍ كَثيرَةٍ : مِنها: أَنَّ مَن لَم يُقِرَّ بِاللّهِ لَم يَتَجَنَّب مَعاصِيَهُ ، ولَم يَنتَهِ عَنِ ارتِكابِ الكَبائِرِ ، ولَم يُراقِب أَحَدا فيما يَشتَهي ويَستَلِذُّ مِنَ الفَسادِ وَالظُّلمِ، وإِذا فَعَلَ النّاسُ هذِهِ الأَشياءَ وَارتَكَبَ كُلُّ إِنسانٍ ما يَشتَهي ويَهواهُ مِن غَيرِ مُراقَبَةٍ لِأَحَدٍ كانَ في ذلِكَ فَسادُ الخَلقِ أَجمَعينَ، ....» 🔹«اگر كسى بگويد: «چرا مردم به اقرار نمودن به خدا و پيامبر او و حجّتش و آنچه او از نزد خداوند آورده است، مأمور شده اند؟»، گفته مى‌شود : به دلايل فراوان، از جمله: كسى كه به خدا اقرار نكند، از نافرمانى او دورى نمى‌ورزد و از ارتكاب گناهانِ بزرگ باز نمى‌ايستد و در فساد و ستمكارى‌هايى كه دلخواه و خوشايند اوست، ملاحظه هيچ كس را نمى‌كند، و هرگاه مردم اين كارها را بكنند و هر شخصى، بدون ملاحظه هيچ كس، آنچه را مى‌خواهد و هوس مى‌كند، مرتكب شود، همه جامعه به تباهى كشيده مى‌شود ....» 📚 علل الشرائع : ص ٢٥٢ ح ٩ 🔸 @hadithnet
. 💠 | سياست هاى اقتصادى در حکومت در حكومت ، نه تنها تصرّف غاصبانه در منابع ملّى، مجاز نيست، بلكه همه اموالى كه از اين طريق به دست آمده، استرداد مى گردند. 🔅 فرمود: إذا قامَ قائِمُنَا اضمَحَلَّتِ القَطائِعُ فَلا قَطائِعَ . هنگامى كه قائم ما قيام كند ، زمين هاى پيشكشى [سلاطين ] از بين مى رود و تيولى نخواهد بود . كلمه «قطائع» ، اشاره به زمين هايى از اراضى خراجى است كه زمامداران به نزديكان خود بذل و بخشش مى‌كرده اند . 🔸بر اساس احاديث معتبر ،همه زمين ، مِلك حكومتى امام عليه السلام است و هنگامى كه ايشان ظهور كند، بر اساس مصالح عمومى جامعه اسلامى مى تواند در آن تصرّف نمايد. 🔅 : كانَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام يَقولُ : مَن أحيا أرضاً مِنَ المُؤمِنينَ فَهِيَ لَهُ وَ عَلَيهِ طَسقُهايُؤَدّيهِ إلَى الإِمامِ فى حالِ الهُدنَةِ ، فَإِذا ظَهَرَ القائِمُ عليه السلام فَليُوَطِّن نَفسَهُ عَلى أن تُؤخَذَ مِنهُ . 🔅 مى فرمود : «هر كس زمينى از مؤمنان را احيا كند ، براى اوست و مالياتش را در روزگار صلح بايد به حاكم [مسلمانان ] بپردازد و چون قائم ظهور كند ، خود را آماده كند كه [ممكن است ] آن زمين از او گرفته شود» . ➡️ http://hadith.net/post/45361/ 📚دانشنامه امام مهدی(عج) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج 9 ص 457 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 4 مرداد 1399 🔺 مهريه برتر 🔅 (ص) : 🔸 «خَيرُ الصَّداقِ أيسَرُهُ.» 🔹 «بهترين مهريه ، سبك ترينِ آن است .» 📚 المستدرك على الصحيحين : ح ٢٧٤٢ 🔸 @hadithnet
💠 ‌یک شنبه 5 مرداد 1399 🔺 عواقب ترساندن مؤمن 🔅 (ص) : 🔸 «مَن نَظَرَ إلى مُؤمِنٍ نَظرَةً لِيُخيفَهُ بِها ، أخافَهُ اللّهُ عز و جل يَومَ لا ظِلَّ إلّا ظِلُّهُ .» 🔹 «هر كس به مؤمنى نگاهى كند ، به قصد اين كه با آن نحوه نگاه، او را بترساند ، خداوند عز و جل آن شخص را در آن روزى كه سايه اى جز سايه او نيست ، مى ترساند .» 📚 الكافي: ج ۲ ص ۳۶۸ ح ۱ 🔸 @hadithnet
💠 ‌دو شنبه 6 مرداد 1399 🔺 در وصف بهشتیان 🔅 : 🔸 ـ في صِفَةِ أهلِ الجَنَّةِ ـ : «قَومٌ لَم تَزَلِ الكَرامَةُ تَتَمادى بِهِم حَتّى حَلّوا دارَ القَرارِ ، وأمِنوا نُقلَةَ الأَسفارِ .» 🔹 ـ در توصيف بهشتيان ـ : «آنان گروهى هستند كه همواره از كرامت [الهى] بهره مندند ، تا آن گاه كه در سراى ماندن فرود آيند و از جا به جايى هاى سفر ، آسوده گردند .» 📚 نهج البلاغة : الخطبة ١٦٥ 🔸 @hadithnet
💠 🔺 بهای جان شما 🔅 : 🔸 انَّ اَبدانَکُم لَیسَ لَها ثَمَنٌ اِلَّا الجَنَّهٌ، فَلا تَبیعُوها بِغَیرِها؛ 🔹 همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست. پس آنها را به غیر بهشت نفروشید. 📚 تحف العقول، ص۳۸۹ ✍️ هر کس به تناسب سطح فکر و افق دید خودش عمل می کند. برخی همه هستی را خلاصه شده در این دنیای محدود می دانند. بعضی هم به افقهای وسیع تر چشم می دوزند و با قرار دادن آخرت در چشم انداز خویش، برای سرای باقی می کوشند. عقیده به بهشت برین، نگاه ما را آخرتی می کند. دانستن قدر و قیمت انسان، آدمی را از ماندن در سطح حیوانات و تنها به خوردن و آشامیدن، فکر کردن، رها می سازد. انسان به چند می ارزد؟ 🔰 ، قیمت انسان را «بهشت» می داند؛ یعنی خود را به هر چه کمتر از بهشت بفروشیم، زیان کرده ایم. خداوند، طبق آیات قرآن، مشتری جان و مال ماست و به کسانی که با خدا معامله کنند و جان و مال خود را خرج راه خدا کنند، وعده بهشت داده است.(توبه،۱۱۱.) ▫️وقتی انسان می تواند با ایمان و عمل صالح و جهاد و تقوا، بهشتی شود، حیف نیست که جهنّمی گردد؟ آنان که برای لذایذ زودگذر دنیا، سعادت همیشگی آخرت را از دست می دهند، جاهل و غافلند و از ارزش وجودی خویش بی خبر. و خود را جز به بهشت نفروشیم! 📚 : حکمت های کاظمی، جواد محدثی 🔸 @hadithnet
🗓 💠 ۷ ذيحجه شهادت حضرت به دستِ هشام بن عبدالملك اُمَوي(۱۱۴ ق) 🔰 امام پنجم، حضرت امام محمدباقر(ع) در هفتم ذي حجه ‏ي سال صد و چهارده هجري قمري به دست هشام بن عبدالملك اموي در مدينه مسموم و در قبرستان بقيع در كنار امام حسن مجتبي(ع) و امام سجاد(ع) به خاك سپرده شد. آن حضرت به هنگام شهادت، پنجاه و هفت سال داشته و از امامت ايشان، در حدود بيست سال مي ‏گذشت. 💢 در دوران امامت آن حضرت، فرصت ‏هايى براي نهضت فكري به دست آمده بود كه امام باقر(ع) كمال استفاده را در جهت تربيت شاگرد و استحكام و گسترش تشيع و انقلاب فرهنگي نمود. امام باقر(ع) در فرصت كوتاه و مناسبي كه به دست آمده بود، يكسره به تعليم و نشر علوم اسلامي پرداخت و دانش ‏پژوهان برجسته ای را پرورش داد. اين موقعيت حساس، سرفصل بزرگي در تاريخ تمدن اسلامي گشود و رشد اسلام در دوره ‏هاي بعد، تاثير فراواني از آن پذيرفت. ➡️ http://hadith.net/post/5134/ 🔸 @hadithnet
. 🔰سخنان برگزیده : 🔅 من لَم یَجعَل لَهُ مِن نَفسِهِ واعِظاً فَإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِیَ عَنهُ شَیئاًٌ كسی كه واعظی درونی نداشته باشد، موعظه ‏های مردم سودی به او نمی‏ رساند ▫️بحار الأنوار / ۷۸ / ۱۷۳ 🔅ما شِیَعَتُنا إلّا مَنِ اتَّقَی اللَّهَ و أطاعَهُ شیعه ما تنها كسی است كه تقوا پیشه و مطیع خداوند باشد ▫️تحف العقول، ص ۲۹۵ 🔅 سدَّ سَبیلَ العُجبِ بِمَعرِفَةِ النَّفسِ راه خود پسندی را با خودشناسی ببند ▫️تحف العقول، ص ۲۸۶ 🔅 إنَّ مِن رَوحِ اللَّهِ ثَلاثَةً : التَّهَجُّدَ بِاللَّیلِ و إفطارَ الصّائمِ و لِقاءَ الإخوانِ سه چیز نشانه رحمت خدا است: عبادت شبانه ، افطار دادن به روزه‏دار ، دیدار با برادران ▫️الأمالی طوسی، ص ۱۷۲ . 🔅 تزَیَّنْ لِلّهِ بِالصِّدقِ فِی الأعمالِ با راست كرداری ، خود را برای خداوند بیارای ▫️بحار الأنوار / ۷۸ / ۱۶۴ 🔅 من كانَ ظاهِرُهُ أرجَحَ مِن باطِنِهِ خَفَّ میزانُهُ هر كس ظاهرش بهتر از باطنش باشد، ترازویش سبك آید ▫️مشكاة الأنوار، ص ۵۵۴ 🔅 اطلُب بَقاءَ العِزِّ بِإماتَةِ الطَّمَعِ پایداری عزّت را با میراندن طمع بجوی ▫️تحف العقول، ص ۲۸۶ 🔅 إنَّ أشَدَّ النّاسِ حَسرَةً یَومَ القِیامَةِ عَبدٌ وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ إلی غَیرِهِ حسرت‏مندترین مردم در روز قیامت، بنده‏ای است كه سخن از عدالت گوید و با دیگران خلاف آن عمل كند ▫️بحار الأنوار / ۷۸ / ۱۷۹ . 🔅 الصَّلاةُ تَثبیتٌ لِلإخلاصِ تَنزیهٌ عَنِ الِكبرِ نماز موجب استواری اخلاص و دوری از كبر است ▫️الأمالی طوسی، ص ۲۹۶ . 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 7 مرداد 1399 🔺 زمين بدون امام نمی‌‏ماند 🔅 : 🔸 «وَاللَّهِ، ما تَرَكَ اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ عليه السلام إلّا وفيها إمامٌ يُهتَدى‏ بِهِ إلَى اللَّهِ، وهُوَ حُجَّتُهُ عَلى‏ عِبادِهِ، ولا تَبقَى الأَرضُ بِغَيرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ‏ِ عَلى‏ عِبادِهِ.» 🔹 «به خدا سوگند، خداوند از هنگامى كه آدم عليه السلام را قبض روح كرد، زمين را بدون امامى كه با او به خدا ره جويند رها نكرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمين، بدون امامى كه حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقى نمی‌‏ماند.» 📚 الکافی ج ١ ص ١٧٨ ح ٨ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 8 مرداد 1399 🔺 جنون خودبينى 🔅 : 🔸 «لَو أنَّ العالِمَ كُلَّما قالَ أحسَنَ وأصابَ ، لَأَوشَكَ أن يُجَنَّ مِنَ العُجبِ ، وإنَّمَا العالِمُ مَن يَكثُرُ صَوابُهُ .» 🔹 «اگر همه گفته هاى عالم، نيكو و درست بود، ممكن بود كه از خودبينى ديوانه شود؛ بلكه همانا عالم، كسى است كه گفته هاى درستش فراوان باشد.» 📚 محاضرات الاُدباء : ج ١ ص ٥٠ 🔸 @hadithnet