💠اگر نمیتونی، بلند شو، برو!
🌿…عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🍃«لاَ يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَجْلِسَ مَجْلِساً يُعْصَى اَللَّهُ فِيهِ وَ لاَ يَقْدِرُ عَلَى تَغْيِيرِهِ.»
📚الکافي، ج۲، ص۳۷۴
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«برای مؤمن شایسته نیست که در مجلسی بنشیند که در آن معصیت (نافرمانیِ) خداوند میشود و او نمیتواند (فضای گناهآلودِ) مجلس را عوض کند.»
#امام_صادق_علیه_السلام #جلسه #گناه #معصیت #همنشینی #همنشینی_با_بدان #ویژگی_مؤمن #ایمان #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
💠آشنایی با یگان ویژه تحت امر امیرالمؤمنین؛ شرطة الخمیس
♦️«شرطةالخمیس»، گروهی انتظامی شامل نیروهای وفادار و فداییِ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) بودهاند که با ایشان بیعت بسته بودند که خالصانه و تا پای جان، برای انجام فرامین ایشان مجاهده کنند؛ در جنگ پیشقراول سپاه بودند و در غیر جنگ، حافظ نظم و امنیت شهر و مجری احکام قضایی.
🔺بر اساس روایات موجود، این گروه علاوه بر توانمندیهای نظامی و اجرایی، جایگاه معنوی خاصی نیز داشتهاند و افرادی مثل سلمان فارسی، مقداد بن عَمرو، ابوذر غفاری، عمار بن یاسر، سُلیم بن قیس، اصبغ بن نباتة و جابر بن عبدالله انصاری، از سرانشان بودهاند.
👈به چند نمونه از روایات پیرامون این گروه توجه بفرمایید…
🔶از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نقل شده است که در روز جنگ جمل، خطاب به عبدالله بن یحیی حضرمی فرمودند:
🔸«أبشر يا ابن يحيى! فإنك و أباك من شرطة الخميس حقاً، لقد أخبرني رسول الله باسمك و اسم أبيك في شرطة الخميس، و الله سمّاكم في السماء شرطة الخميس على لسان نبيه.»
📚رجالالبرقي، ص۳
🔸«بشارت باد بر تو، ای پسر یحیی! چراکه تو و پدرت بهحق از شرطةالخمیس هستید. بهراستی که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از نام تو و پدرت به من خبر داده است که در میان شرطةالخمیس هستند و خداوند شما را در آسمان، از زبان پیامبرش «شرطة الخمیس» نام نهاده است.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🔷مردی از اصبغ بن نُباته سؤال کرد که چهطور شما شرطةالخمیس نام گرفتید؟ اصبغ پاسخ داد:
🔹إنَّا ضَمِنَّا لَهُ اَلذَّبْحَ وَ ضَمِنَ لَنَا اَلْفَتْحَ، يَعْنِي أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ.
📚رجالالکشی، ج۱، ص۱۰۳
🔹ما به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) ضمانت دادیم که سرمان را (برای انجام دستورات ایشان) بدهیم. ایشان هم پیروزی (سعادتِ) را برای ما تضمین فرمودند.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🔷همچنین (گویا پس از شهادت امیرالمؤمنین علیهالسلام) از اصبغ بن نُباته سؤال شد که جایگاه ایشان نزد شما چهگونه بود. اصبغ در پاسخ میگوید:
🔹ما أَدْرِي مَا تَقُولُ إِلَّا أَنَّ سُيُوفَنَا كَانَتْ عَلَى عَوَاتِقِنَا فَمَنْ أَوْمَى إِلَيْهِ ضَرَبْنَاهُ بِهَا، وَ كَانَ يَقُولُ لَنَا: «تَشَرَّطُوا فَوَ اللَّهِ مَا اشْتِرَاطُكُمْ لِذَهَبٍ وَ لَا لِفِضَّةٍ وَ مَا اشْتِرَاطُكُمْ إِلَّا لِلْمَوْتِ، إِنَّ قَوْماً مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ تَشَارَطُوا بَيْنَهُمْ فَمَا مَاتَ أَحَدٌ مِنْهُمْ حَتَّى كَانَ نَبِيَّ قَوْمِهِ أَوْ نَبِيَّ قَرْيَتِهِ أَوْ نَبِيَّ نَفْسِهِ، وَ إِنَّكُمْ لَبِمَنْزِلَتِهِمْ غَيْرَ أَنَّكُمْ لَسْتُمْ بِأَنْبِيَاءَ.»
📚رجالالکشی، ج۱، ص۵
🔹نمیدانم چه میگویی! فقط این را میدانم که شمشیرهایمان روی دوشِمان (آماده) بود و به محض اینکه ایشان به کسی اشاره میکردند، او را با شمشیر میزدیم.
🔹امیرالمؤمنین (علیهالسلام) همواره به ما میفرمودند:
🔸«پیمان ببندید! که به خدا قسم، پیمان شما برای (رسیدن به) طلا و نقره (دینار و درهم) نیست؛ پیمان شما فقط برای (رسیدن به) «مرگ» است!
🔸بهراستی که گروهی از پیشینیان شما از بنیاسرائیل، با یکدیگر برای مرگ پیمان بستند. پس هیچیک از آنها از دنیا نرفت مگراینکه پیامبرِ قوم خود یا پیامبرِ قبیلهی خود یا پیامبرِ خودش بود.
🔸شما نیز مانند آنها خواهید بود، با این تفاوت که شما پیامبر نخواهید بود.»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_علی_علیه_السلام #شرطة_الخمیس #اصحاب_امیرالمؤمنین #اصحاب_اهل_بیت #پیمان #بهشت #شهادت #مرگ #وفاداری #پول #مال #دنیا #آخرت #امنیت #نبوت #بنی_اسرائیل #جهاد #پلیس #یگان_ویژه #بسیج #سپاه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
👌اگر مردم به این واقعیت توجه داشتند، هیچکس با دیگری اختلاف پیدا نمیکرد!
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«اگر مردم میدانستند که ابتدای خلقت چهگونه بوده است، هیچ دو نفری با هم اختلاف نمیکردند؛1⃣
👈بهراستی که خداوند (عزّوجلّ) پیش از آنکه مخلوقات را بیافریند، فرمود: «آبی گوارا باش!2⃣ از تو بهشتم را و اهل طاعتم را خلق میکنم. و (نیز) فرمود: «آبی شور و تلخ باش! از تو آتشم (جهنمم) را و اهل معصیتم را خلق میکنم.»
👈سپس به آن دو (آب گوارا و آب شور تلخ) دستور داد که با هم بیامیزند (مخلوط شوند.) از همین روست که از مؤمن، کافر متولد میشود و از کافر، مؤمن.
👈بعد، خداوند مقداری گِل از سطح زمین برگرفت و آن را بهشدّت درهم مالید؛ چنانکه تبدیل به ذرّاتی (مثل مورچههایی ریز)3⃣ شدند که روی زمین میخزیدند.4⃣
👈آنگاه به اصحاب یمین5⃣ فرمود: «بهسوی بهشت حرکت کنید، با سلامتی!» و به اصحاب شِمال6⃣ فرمود: «بهسوی آتش (جهنم) حرکت کنید و من باکی ندارم!»
👈بعد، دستور داد آتشی برپا شود. آنگاه به اصحاب شِمال فرمود: «وارد آتش شوید!» آنها از عظمت آتش وحشت کردند (و وارد نشدند.)
👈آنگاه به اصحاب یمین فرمود: «وارد آتش شوید!» آنها وارد شدند. آنگاه خداوند (به آتش) فرمود: «سرد و سلامت باش!» پس آتش سرد و سلامت شد.7⃣
👈آنگاه اصحاب شِمال عرض کردند: پروردگارا! فرصتی برای جبران بده! خداوند فرمود: «فرصتی دوباره دادم. پس وارد آتش شوید!» آنها (جلو) رفتند، اما از عظمت آتش وحشت کردند (و وارد نشدند.)
👈از همانجا طاعت و معصیتِ (پروردگار) ثابت شد.8⃣
👌پس اینها نمیتوانند از آنها باشند و آنها نمیتوانند از اینها باشند.»
📚الكافي، ج۲، ص۶
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣با توجه به مفاد این حدیث که در ادامه ملاحظه خواهید کرد، گویا در اینجا مقصود از اختلاف، اختلافاتی است که میان «اهل طاعت» و «اهل معصیت» رخ میدهد.
2⃣این جمله (کُنْ...)، جملهای امری است که خداوند برای «خلق اشیاء از هیچ»، آن را بهکار گرفته است. گاهی ما با استفاده از مواد اولیه و قطعاتی که از پیش آماده شده، چیزی درست میکنیم. اما خداوند از هیچ (عدم)، چیز جدیدی خلق میفرماید و برای این کار، کافی است که بفرماید: «کُنْ»؛ «باش» (وجود داشته باش).
3⃣در متن حدیث از واژهی «ذَرّ» استفاده شده که بهمعنای «ذرّات ریزی که پراکنده میشوند» میباشد؛ مثل: غبار پراکنده در هوا، انوار خورشید که در فضا پراکندهاند، بذر گیاه که روی زمین میپاشند، ذرّات نمک که روی غذا میپاشند، مورچههای ریزی که روی زمین میجنبند و… بنابراین انسانها در «عالَم ذرّ» شبیه به چنینچیزهایی بودهاند.
4⃣امام باقر در حدیث دیگری، (به نقل از پدرشان امام سجاد علیهماالسلام) اتفاقاتی که در فاصله برگرفتن گِل از زمین تا ایجاد آن ذرّاتِ مورچهمانند و تقسیمشان به اصحاب یمین و اصحاب شِمال، با تفصیل بیشتری توصیف فرمودهاند؛ «بهراستی که خداوند (عزّوجلّ) مُشتی گِل، از همان گِلی که حضرت آدم (علیهالسلام) را از آن گرفته بود، برگرفت. آنگاه آن آب گوارای شیرین را بر آن ریخت. بعد، آن (گِل) را تا چهل صباح رها کرد. بعد، آن آب شور تلخ را بر آن ریخت و تا چهل صباح آن را رها کرد. آنگاه وقتی آن گِل بههم آمیخته شد و دَم کرد (تخمیر شد)، آن را بهشدّت درهم مالید. آنگاه (فرزندان آدم علیهالسلام) مانند ذرّاتی پراکنده، از یمین (سمت راستِ) آن و از شِمال (سمت چپِ) آن (گلِ وَرز دادهشده) خارج شدند. خداوند به همه آن ذرّات دستور داد که وارد آتش شوند. پس اصحاب یمین وارد شدند و آتش بر آنان سرد و سلامت شد، اما اصحاب شِمال از ورود به آتش سر باز زدند.» (الكافي، ج۲، ص۷)
5⃣مقصود از «اصحاب یمین» که اصطلاحی قرآنی است، مؤمنان و اهل طاعتِ پروردگار هستند.
6⃣مقصود از «اصحاب شِمال» که اصطلاحی قرآنی است، کافران و اهل معصیتِ پروردگار هستند.
7⃣در حدیث دیگری از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است: «بهراستی که (از میان اصحاب یمین) اولین کسی که (از پروردگار اطاعت کرد و) وارد آتش شد، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بود.» (الكافي، ج۲، ص۷)
8⃣یعنی از آن زمان بود که مُهرِ اهل طاعت بودن یا اهل معصیت بودن بر آنان زده شد و سلوک و سرنوشتشان در دنیا (بر اساس همین تصمیم کلیدی) مشخص شد.
#امام_سجاد_علیه_السلام #امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #حضرت_آدم_علیه_السلام #انسان #خلقت #عالم_ذرّ #ایمان #کفر #اطاعت_از_خدا #معصیت #اختلاف #دعوا #اصحاب_یمین #اصحاب_شمال #بهشت #جهنم #آب #خاک #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
📜متن عربی احادیث:
🌿…عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ كَيْفَ ابْتِدَاءُ الْخَلْقِ مَا اخْتَلَفَ اثْنَانِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ قَالَ: «كُنْ مَاءً عَذْباً أَخْلُقْ مِنْكَ جَنَّتِي وَ أَهْلَ طَاعَتِي وَ كُنْ مِلْحاً أُجَاجاً أَخْلُقْ مِنْكَ نَارِي وَ أَهْلَ مَعْصِيَتِي.» ثُمَّ أَمَرَهُمَا فَامْتَزَجَا فَمِنْ ذَلِكَ صَارَ يَلِدُ الْمُؤْمِنُ الْكَافِرَ وَ الْكَافِرُ الْمُؤْمِنَ ثُمَّ أَخَذَ طِيناً مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ فَعَرَكَهُ عَرْكاً شَدِيداً فَإِذَا هُمْ كَالذَّرِّ يَدِبُّونَ فَقَالَ لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ «إِلَى الْجَنَّةِ بِسَلَامٍ!» وَ قَالَ لِأَصْحَابِ الشِّمَالِ: «إِلَى النَّارِ وَ لَا أُبَالِي!» ثُمَّ أَمَرَ نَاراً فَأُسْعِرَتْ فَقَالَ لِأَصْحَابِ الشِّمَالِ: «ادْخُلُوهَا!» فَهَابُوهَا فَقَالَ لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ: «ادْخُلُوهَا!» فَدَخَلُوهَا فَقَالَ: «كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً!» فَكَانَتْ بَرْداً وَ سَلَاماً فَقَالَ أَصْحَابُ الشِّمَالِ: يَا رَبِّ أَقِلْنَا فَقَالَ: «قَدْ أَقَلْتُكُمْ فَادْخُلُوهَا!» فَذَهَبُوا فَهَابُوهَا فَثَمَّ ثَبَتَتِ الطَّاعَةُ وَ الْمَعْصِيَةُ فَلَا يَسْتَطِيعُ هَؤُلَاءِ أَنْ يَكُونُوا مِنْ هَؤُلَاءِ وَ لَا هَؤُلَاءِ مِنْ هَؤُلَاءِ.»
📚الكافي، ج۲، ص۶
🌿…عَنْ زُرَارَةَ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى» إِلَى آخِرِ الْآيَةِ [أعراف:۱۷۲] فَقَالَ وَ أَبُوهُ يَسْمَعُ ع: «حَدَّثَنِي أَبِي: «أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَبَضَ قَبْضَةً مِنْ تُرَابِ التُّرْبَةِ الَّتِي خَلَقَ مِنْهَا آدَمَ ع فَصَبَّ عَلَيْهَا الْمَاءَ الْعَذْبَ الْفُرَاتَ ثُمَّ تَرَكَهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ثُمَّ صَبَّ عَلَيْهَا الْمَاءَ الْمَالِحَ الْأُجَاجَ فَتَرَكَهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَلَمَّا اخْتَمَرَتِ الطِّينَةُ أَخَذَهَا فَعَرَكَهَا عَرْكاً شَدِيداً فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ مِنْ يَمِينِهِ وَ شِمَالِهِ وَ أَمَرَهُمْ جَمِيعاً أَنْ يَقَعُوا فِي النَّارِ فَدَخَلَ أَصْحَابُ الْيَمِينِ فَصَارَتْ عَلَيْهِمْ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ أَبَى أَصْحَابُ الشِّمَالِ أَنْ يَدْخُلُوهَا.»»
📚الكافي، ج۲، ص۷
🌿…عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَّا أَرَادَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ ع أَرْسَلَ الْمَاءَ عَلَى الطِّينِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً فَعَرَكَهَا ثُمَّ فَرَّقَهَا فِرْقَتَيْنِ بِيَدِهِ ثُمَّ ذَرَأَهُمْ فَإِذَا هُمْ يَدِبُّونَ ثُمَّ رَفَعَ لَهُمْ نَاراً فَأَمَرَ أَهْلَ الشِّمَالِ أَنْ يَدْخُلُوهَا فَذَهَبُوا إِلَيْهَا فَهَابُوهَا فَلَمْ يَدْخُلُوهَا ثُمَّ أَمَرَ أَهْلَ الْيَمِينِ أَنْ يَدْخُلُوهَا فَذَهَبُوا فَدَخَلُوهَا فَأَمَرَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ النَّارَ فَكَانَتْ عَلَيْهِمْ بَرْداً وَ سَلَاماً فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ أَهْلُ الشِّمَالِ قَالُوا رَبَّنَا أَقِلْنَا فَأَقَالَهُمْ ثُمَّ قَالَ لَهُمُ ادْخُلُوهَا فَذَهَبُوا فَقَامُوا عَلَيْهَا وَ لَمْ يَدْخُلُوهَا فَأَعَادَهُمْ طِيناً وَ خَلَقَ مِنْهَا آدَمَ ع وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَلَنْ يَسْتَطِيعَ هَؤُلَاءِ أَنْ يَكُونُوا مِنْ هَؤُلَاءِ وَ لَا هَؤُلَاءِ أَنْ يَكُونُوا مِنْ هَؤُلَاءِ قَالَ فَيَرَوْنَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوَّلُ مَنْ دَخَلَ تِلْكَ النَّارَ فَذَلِكَ قَوْلُهُ جَلَّ وَ عَزَّ: «قُلْ إِنْ كانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعابِدِينَ.»[زخرف:۸۱]»
📚الكافي، ج۲، ص۷
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
🤔چرا حضرت آدم از پیامبران اولیالعزم نشد؟!
🔶از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«بهراستی که خداوند (تبارکوتعالی) هنگام آفرینش مخلوقات، آبی گوارا آفرید و آبی شور و تلخ. آنگاه آن دو آب را با هم مخلوط کرد. آنگاه گِلی از سطح زمین برگرفت و آن را بهشدّت در هم مالید.
🔸آنگاه به اصحاب یمین، درحالیکه مانند ذرّاتی پراکنده بودند، فرمود: «به سلامتی، بهسوی بهشت حرکت کنید!» و به اصحاب شِمال فرمود: «بهسوی آتش (جهنم) حرکت کنید و من باکی ندارم!»
🔸سپس فرمود: «آیا من پروردگار شما نیستم؟» گفتند: بله شهادت میدهیم (که تو پروردگار ما هستی. خداوند این اقرار را از فرزندان آدم گرفت؛) تا در روز قیامت بگویند: ما از این موضوع غفلت داشتیم.1⃣ 2⃣
🔸سپس از پیامبران پیمان گرفت و فرمود: «آیا من پروردگار شما نیستم؟ و آیا این، محمد، رسول من نیست؟ و آیا این، علی، امیر مؤمنان نیست؟» (پیامبران صلواتاللهعلیهم) گفتند: بله (گواهی میدهیم که چنین است.) پس نبوت برای آنها ثابت شد.3⃣
🔸آنگاه خداوند از پیامبران اولو العزم پیمان گرفت؛ «اینکه من پروردگار شما هستم و این، محمد، رسول من است و این، علی، امیر مؤمنان است و اوصیای بعد از او (ائمه صلواتاللهعلیهم)، والیان امر من و خزانهداران علم من هستند. و اینکه بهوسیلهی مهدی، دینم را یاری میکنم و دولتم را آشکار میکنم و از دشمنانم انتقام میگیرم و - چه با رضایت و چه با اکراه - عبادت میشوم.
🔸(پیامبران اولو العزم صلواتاللهعلیهم) گفتند: پروردگارا! اقرار میکنیم و به آن(چه فرمودی) شهادت میدهیم.
🔹اما آدم (علیهالسلام) نه منکر شد و نه اقرار کرد. پس اولو العزم بودن، برای آن پنج نفر4⃣ ثابت شد؛ چراکه آنان در مورد حضرت مهدی (عجلاللهفرجه) یقین داشتند.
🔹اما آدم (علیهالسلام) بر اقرار به این موضوع عزم (تصمیم قاطعی) نداشت. و این، همان سخن خداوند (عزّوجلّ) است که: «وَ لَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا»[طه:۱۱۵]؛ «و ما یقیناً پیش از آن (ماجرای خوردن میوه)، با آدم عهد کردیم، اما او [چون مردّد بود] به تأخیر انداخت و ما عزم (ارادهای جدی) در او نیافتیم.» مقصود از «نسی» در این آیه، «ترک کردنِ» (اقرار به ولایت حضرت مهدی) است (، نه فراموش کردن.)5⃣
🔸بعد (از این اقرار گرفتنها)، خداوند به آتش دستور داد که برپا شود. آنگاه به اصحاب شِمال فرمود: «وارد آتش شوید!» اما آنها از (عظمتِ) آتش وحشت کردند. خداوند به اصحاب یمین فرمود: «وارد آتش شوید!» آنها وارد آتش شدند و آتش برایشان سرد و سلامت گشت.
🔸آنگاه اصحاب شِمال عرض کردند: پروردگارا! فرصت جبران بده! خداوند فرمود: «به شما فرصتی دوباره دادم؛ بروید و وارد شوید!» اما آنها (باز هم) از آتش وحشت کردند.
👈پس، از آنجا بود که طاعتِ (پروردگار) و ولایتِ (اهلبیت) و معصیتِ (پروردگار) ثابت شد.»6⃣
📚الكافي، ج۲، ص۸
👈👈👈پاورقیها در مطلب بعد...👈👈👈
💠 @hadithona
💠 @hadithona
👈👈👈ادامه مطلب قبل...👈👈👈
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣اشارهای است به آیه «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ» [أعراف:۱۷۲]
2⃣بعضی مترجمان، بهخلاف لفظ صریح این آیه، خود را به سختی انداختهاند و کلماتی را در تقدیر گرفتهاند و چنین ترجمه کردهاند که: «تا در روز قیامت نگویند…» درحالیکه همان «بگویند» درست است؛ با این توضیح که: اگر خداوند این پیمان را از آنها نمیگرفت، میگفتند ما خبر نداشتیم. اما حالا که این پیمان گرفته شده، آنها نمیتوانند بگویند ما نمیدانستیم، بلکه میگویند: «ما غفلت داشتیم.» یعنی میدانستیم اما حواسمان نبود!
3⃣یعنی بعد از اینکه اقرار کردند، خداوند مُهر نبوت را بر آنها زد و نبیّ (پیامبر) محسوب شدند.
4⃣یعنی: حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت محمد (صلواتاللهعلیهم) که بلافاصله به ولایت اهلبیت و مهدویت امام زمان (عجلاللهفرجهم) نیز اقرار کردند.
5⃣توضیح آنکه واژه «نسی» گاهی بهمعنای فراموش کردن استفاده میشود و گاهی بهمعنای «ترک کردن و انجام ندادن». حضرت اشاره میکنند که در اینجا بهمعنای ترک کردن آمده؛ یعنی حضرت آدم اقرار نکرد، نهاینکه اقرار کرده و آن را فراموش نموده باشد.
6⃣یعنی بعد از این اقرارها و آن امتحان ورود به آتش، دیگر مشخص شد که چه کسانی اهل طاعت پروردگار هستند، چه کسانی پذیرای ولایت اهلبیتاند و چه کسانی اهل معصیت خداوند هستند.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_باقر_علیه_السلام #امام_زمان_علیه_السلام #حضرت_آدم_علیه_السلام #انسان #خلقت #عالم_ذرّ #ایمان #کفر #اطاعت_از_خدا #معصیت #اصحاب_یمین #اصحاب_شمال #نبوت #امامت #وصایت #مهدویت #بهشت #جهنم #آب #خاک #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿…عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَيْثُ خَلَقَ الْخَلْقَ خَلَقَ مَاءً عَذْباً وَ مَاءً مَالِحاً أُجَاجاً فَامْتَزَجَ الْمَاءَانِ فَأَخَذَ طِيناً مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ فَعَرَكَهُ عَرْكاً شَدِيداً فَقَالَ لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ وَ هُمْ كَالذَّرِّ: «يَدِبُّونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِسَلَامٍ!» وَ قَالَ لِأَصْحَابِ الشِّمَالِ: «إِلَى النَّارِ! وَ لَا أُبَالِي» ثُمَّ قَالَ: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟» قالُوا: بَلى شَهِدْنا، أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ. ثُمَّ أَخَذَ الْمِيثَاقَ عَلَى النَّبِيِّينَ فَقَالَ: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ وَ أَنَّ هَذَا مُحَمَّدٌ رَسُولِي وَ أَنَّ هَذَا عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ.» قالُوا: بَلى. فَثَبَتَتْ لَهُمُ النُّبُوَّةُ وَ أَخَذَ الْمِيثَاقَ عَلَى أُولِي الْعَزْمِ «أَنَّنِي رَبُّكُمْ وَ مُحَمَّدٌ رَسُولِي وَ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَوْصِيَاؤُهُ مِنْ بَعْدِهِ وُلَاةُ أَمْرِي وَ خُزَّانُ عِلْمِي ع وَ أَنَّ الْمَهْدِيَّ أَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِي وَ أُظْهِرُ بِهِ دَوْلَتِي وَ أَنْتَقِمُ بِهِ مِنْ أَعْدَائِي وَ أُعْبَدُ بِهِ طَوْعاً وَ كَرْهاً.» قَالُوا: أَقْرَرْنَا يَا رَبِّ وَ شَهِدْنَا وَ لَمْ يَجْحَدْ آدَمُ وَ لَمْ يُقِرَّ فَثَبَتَتِ الْعَزِيمَةُ لِهَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ فِي الْمَهْدِيِّ وَ لَمْ يَكُنْ لآِدَمَ عَزْمٌ عَلَى الْإِقْرَارِ بِهِ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» قَالَ: إِنَّمَا هُوَ فَتَرَكَ. ثُمَّ أَمَرَ نَاراً فَأُجِّجَتْ فَقَالَ لِأَصْحَابِ الشِّمَالِ: «ادْخُلُوهَا!» فَهَابُوهَا وَ قَالَ لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ: «ادْخُلُوهَا!» فَدَخَلُوهَا فَكَانَتْ عَلَيْهِمْ بَرْداً وَ سَلَاماً فَقَالَ أَصْحَابُ الشِّمَالِ: يَا رَبِّ أَقِلْنَا! فَقَالَ: «قَدْ أَقَلْتُكُمُ اذْهَبُوا فَادْخُلُوا!» فَهَابُوهَا فَثَمَّ ثَبَتَتِ الطَّاعَةُ وَ الْوَلَايَةُ وَ الْمَعْصِيَةُ.»
📚الكافي، ج۲، ص۸
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
🔰پاسخ خداوند به پرسش حضرت آدم؛ چرا فرزندانم در خلقت با هم متفاوتاند؟!
🔶از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«بهراستی که خداوند (عزّوجلّ) زمانی که ذُرّیه (نسلِ) آدم (علیهالسلام) را از پشتش خارج کرد تا از آنها بر ربوبیت (پروردگاریِ) خودش و نبوت (پیامبریِ) همه پیامبران، میثاق (پیمان) بگیرد، اولین پیامبری که خداوند برای نبوت او از فرزندان آدم پیمان گرفت، محمد بن عبدالله (صلواتاللهعلیهما) بود.
🔸بعد، خداوند (عزّوجلّ) به حضرت آدم (علیهالسلام) فرمود: «نگاه کن؛ چه میبینی؟»
🔹حضرت آدم (علیهالسلام) به نسل خودش، که بهصورت ذرّاتی پراکنده در آسمان بودند، نگاه کرد. (به خداوند) عرض کرد: پروردگارا! چهقدر نسل من زیادند! آنها را برای چه کاری آفریدی؟ از آنها چه میخواهی، که از ایشان پیمان گرفتی؟
🔸خداوند (عزّوجلّ) فرمود: «(آنها آفریدهام تا) مرا عبادت کنند، برای من چیزی را شریک نگیرند، به رسولانم (فرستادگانم) ایمان بیاورند و از ایشان پیروی کنند.»
🔹حضرت آدم (علیهالسلام) عرض کرد: پروردگارا! پس چرا من بعضی از این ذرّات را بزرگتر از دیگران میبینم؟! و بعضیشان دارای نوری زیادی هستند، بعضیشان نور کمی دارند و بعضیشان نوری ندارند؟!
🔸خداوند (عزّوجلّ) فرمود: «آنها چنین آفریدهام تا در همه حالات آزمایششان کنم.»
🔹حضرت آدم (علیهالسلام) عرض کرد: آیا من اجازهی سخن گفتن دارم که عقیدهام را بیان کنم؟
🔸خداوند (عزّوجلّ) فرمود: «سخن بگو؛ چراکه روح تو از روح من است، هرچند طبیعتت مخالف وجود من است.
🔹حضرت آدم (علیهالسلام) عرض کرد: اگر آنها را بر یک وزن و به یک اندازه و یک طبیعت و یک خلقت و یک رنگ و با عُمرهای برابر و روزیهای مساوی میآفریدی، دراینصورت بعضی از آنها بر دیگران ظلم نمیکردند، بعضیشان بر دیگران حسادت نمیورزیدند و در مورد چیزهای مختلف با یکدیگر دشمنی و اختلاف نمیکردند.
🔸خداوند (عزّوجل) فرمود: «ای آدم! بهخاطر (نشأت گرفتن از) روحِ من سخن گفتی، اما بهخاطر ضعف طبیعتت در مورد چیزی سخن گفتی که نمیدانستی، درحالیکه من خالقِ عالَم هستم؛ بهسبب علمی که داشتم، مخلوقاتم را مختلف (خلق) کردم و بهخاطر مشیّت (اراده)ای که داشتم، تصمیم خود را اجرا کردم و آنان بهسوی تدبیر و تقدیر خودم، (به این شکل) درمیآیند. هیچ تبدیل (تغییری) در آفرینش من نخواهد بود.
🔸جن و انس1⃣ را فقط برای این آفریدم که مرا عبادت کنند. بهشت را برای کسانی از آنها آفریدم که از من اطاعت میکنند، مرا عبادت میکنند و از رسولانم (فرستادگانم) پیروی میکنند. و (از چیزی) باکی ندارم.2⃣ آتش (جهنم) را برای کسانی آفریدم که بر من کفر ورزند (نادیده گیرند)، از من نافرمانی کنند و از رسولانم پیروی نکنند. و (از چیزی) باکی ندارم.2⃣
🔸من تو را آفریدم و ذریّه (نسل)ات را آفریدم، بدون اینکه نیازی به تو و آنها داشته باشم. تو را آفریدم و آنها را آفریدم فقط برای اینکه شما را دچار بلاء (آزمایش) کنم (تا مشخص شود) کدامتان، در زندگیتان در دنیا و پیش از مرگتان، بهتر عمل میکند. بههمیندلیل دنیا و آخرت را و زندگی و مرگ را و اطاعت و نافرمانی را و بهشت و آتش را آفریدم.
👈👈👈ادامه حدیث در مطلب بعد…👈👈
💠 @hadithona
💠 @hadithona
👈👈👈ادامه مطلب قبل…👈👈👈
🔸من در تقدیر و تدبیر و علم نافذی که به آنها (آدمیان) دارم، چنین اراده کردهام که میان صورتها، جسمها، رنگها، عُمرها، روزیها و اطاعت و نافرمانی آنها اختلاف باشد. بنابراین از میان آنها بدبخت و خوشبخت، بینا و کور، کوتاه و بلند، زیبا و زشت، عالم و جاهل، توانگر و فقیر، مطیع و نافرمان، سالم و بیمار، کسی که زمینگیر است و کسی که هیچ عارضهای ندارد، [از همه نوعشان] قرار دادم؛
👈پس شخص سالم به کسی که عارضهای دارد، نگاه میکند و مرا بهخاطر سلامتیاش حمد میکند و کسی که عارضهای دارد، به شخص سالم نگاه میکند و مرا میخواند (دعا میکند) و از من میخواهد به او سلامتی دهم و بر بلاء (امتحانی) که او را دچارش کردهام صبر میکند. من نیز هدایای بزرگی بهعنوان پاداش به او میبخشم.
👈همچنین توانگر (دارا) به فقیر نگاه میکند و مرا حمد میکند و شکر میکند و فقیر به توانگر نگاه میکند و مرا میخواند و از من میخواهد.
👈مؤمن نیز به کافر نگاه میکند و مرا بهخاطر چیزی که به او هدیه دادهام حمد میکند.3️⃣
🔸برای همین آنها را آفریدهام تا در راحتی و سختی آزمایششان کنم؛ در زمانی که سلامت دارند و در زمانی که مبتلا هستند، در زمانی که به آنها (روزی) میبخشم و در زمانی که چیزی نمیدهم.4️⃣
🔸من، خدای فرمانروای توانا هستم. میتوانم تمام آنچه بر اساس تدبیرم، تقدیر کردهام را اجرا کنم و میتوانم از میان تقدیراتم، آنچه که میخواهم را تغییر دهم و چیزی که دیرتر بوده را جلو بیاندازم و آنچه زودتر بوده را عقب بیاندازم.
🔸من، خدایی هستم که آنچه اراده کنم را انجام میدهم؛ در مورد آنچه انجام میدهم، مورد سؤال قرار نمیگیرم و این، من هستم که از مخلوقاتم در مورد کارهایی که انجام میدهند، سؤال میکنم.»»
📚الكافي، ج۲، ص۸
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣ظاهراً مقصود از «إنْس» در آیات و روایات، موجودات غیر از فرشته و جن هستند. بنابراین «انس» اعم از بنیآدم (حضرت آدم و نسل او) است و شامل موجوداتی (مثل نسناس) که پیش از حضرت آدم روی زمین ساکن بودهاند و بهمرور (بهخاطر فسادی که در زمین بهپا کرده بودند،) نابود شدهاند نیز میشود.
2️⃣یعنی در مورد اینکه چرا آنها را به بهشت یا جهنم میفرستم، از کسی هراسی ندارم و پاسخگوی کسی نیستم.
3️⃣کافر، کسی است که با آنکه حقیقت را دیده و از آن آگاه است، روی آن سرپوش میگذارد، آن را نادیده میگیرد و انکار میکند. بنابراین کفر برای کافر، مثل بیماری برای بیمار نیست که اگر صبر کند و از خدا بخواهد، همین صبر و دعایش سبب رشدش باشد و در آزمایش الهی موفق شود. در همین فقره هم ملاحظه میکنید که خداوند - بهخلاف فقرههای قبلی - فقط تکلیف و وظیفهی مؤمن را بیان میفرماید و در مقابلِ ایمان مؤمن، از کفر کافر سخنی بهمیان نمیآورد و آن را مسکوت میگذارد.
4️⃣بنابراین ابتلاء و آزمایشی که خداوند در دنیا برایمان فراهم کرده است، این است که انسان در هر جایگاه و موقعیتی که هست (اعم از اینکه سالم است یا بیمار، زیباست یا زشت، کوتاهقد است یا بلندقد، سردمزاج است یا گرممزاج، صبور است یا عجول، رئیس است یا مرئوس، داراست یا ندار و…)، به تکلیف خود عمل کند؛ شاکر باشد (شکر قلبی، زبانی و عملی)، به درگاه خداوند دعا کند و فقط از او بخواهد، صبر کند، برای رشد خود بکوشد، در عبادت از خدا و تبعیت از او و اولیائش نهایت امکانات خود را - چه کم باشد و چه زیاد - بهکار گیرد و…
#امام_باقر_علیه_السلام #حضرت_آدم_علیه_السلام #انسان #خلقت #عالم_ذرّ #ایمان #کفر #امتحان #ابتلاء #بلاء #آزمایش #توحید #نبوت #بهشت #عبادت #بیماری #فقر #دعا #صبر #تقدیر #قضا_و_قدر #روزی #علم #جهل #اختلاف #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿…عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ حَبِيبٍ السِّجِسْتَانِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَّا أَخْرَجَ ذُرِّيَّةَ آدَمَ ع مِنْ ظَهْرِهِ لِيَأْخُذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ بِالرُّبُوبِيَّةِ لَهُ وَ بِالنُّبُوَّةِ لِكُلِّ نَبِيٍّ فَكَانَ أَوَّلَ مَنْ أَخَذَ لَهُ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ بِنُبُوَّتِهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ص ثُمَّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لآِدَمَ: «انْظُرْ مَا ذَا تَرَى؟» قَالَ: فَنَظَرَ آدَمُ ع إِلَى ذُرِّيَّتِهِ وَ هُمْ ذَرٌّ قَدْ مَلَئُوا السَّمَاءَ قَالَ آدَمُ ع: يَا رَبِّ مَا أَكْثَرَ ذُرِّيَّتِي وَ لِأَمْرٍ مَا خَلَقْتَهُمْ فَمَا تُرِيدُ مِنْهُمْ بِأَخْذِكَ الْمِيثَاقَ عَلَيْهِمْ؟ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ يُؤْمِنُونَ بِرُسُلِي وَ يَتَّبِعُونَهُمْ.» قَالَ آدَمُ ع: يَا رَبِّ فَمَا لِي أَرَى بَعْضَ الذَّرِّ أَعْظَمَ مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضَهُمْ لَهُ نُورٌ كَثِيرٌ وَ بَعْضَهُمْ لَهُ نُورٌ قَلِيلٌ وَ بَعْضَهُمْ لَيْسَ لَهُ نُورٌ؟ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «كَذَلِكَ خَلَقْتُهُمْ لِأَبْلُوَهُمْ فِي كُلِّ حَالاتِهِمْ.» قَالَ آدَمُ ع: يَا رَبِّ فَتَأْذَنُ لِي فِي الْكَلَامِ فَأَتَكَلَّمَ؟ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «تَكَلَّمْ فَإِنَّ رُوحَكَ مِنْ رُوحِي وَ طَبِيعَتَكَ [مِنْ] خِلَافِ كَيْنُونَتِي.» قَالَ آدَمُ: يَا رَبِّ فَلَوْ كُنْتَ خَلَقْتَهُمْ عَلَى مِثَالٍ وَاحِدٍ وَ قَدْرٍ وَاحِدٍ وَ طَبِيعَةٍ وَاحِدَةٍ وَ جِبِلَّةٍ وَاحِدَةً وَ أَلْوَانٍ وَاحِدَةٍ وَ أَعْمَارٍ وَاحِدَةٍ وَ أَرْزَاقٍ سَوَاءٍ لَمْ يَبْغِ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمْ تَحَاسُدٌ وَ لَا تَبَاغُضٌ وَ لَا اخْتِلَافٌ فِي شَيْءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ. قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «يَا آدَمُ بِرُوحِي نَطَقْتَ وَ بِضَعْفِ طَبِيعَتِكَ تَكَلَّفْتَ [تَكَلَّمْتَ] مَا لَا عِلْمَ لَكَ بِهِ وَ أَنَا الْخَالِقُ الْعَالِمُ بِعِلْمِي خَالَفْتُ بَيْنَ خَلْقِهِمْ وَ بِمَشِيئَتِي يَمْضِي فِيهِمْ أَمْرِي وَ إِلَى تَدْبِيرِي وَ تَقْدِيرِي صَائِرُونَ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِي إِنَّمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ لِيَعْبُدُونِ وَ خَلَقْتُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَنِي وَ عَبَدَنِي مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ رُسُلِي وَ لَا أُبَالِي وَ خَلَقْتُ النَّارَ لِمَنْ كَفَرَ بِي وَ عَصَانِي وَ لَمْ يَتَّبِعْ رُسُلِي وَ لَا أُبَالِي وَ خَلَقْتُكَ وَ خَلَقْتُ ذُرِّيَّتَكَ مِنْ غَيْرِ فَاقَةٍ بِي إِلَيْكَ وَ إِلَيْهِمْ وَ إِنَّمَا خَلَقْتُكَ وَ خَلَقْتُهُمْ لِأَبْلُوَكَ وَ أَبْلُوَهُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا فِي دَارِ الدُّنْيَا فِي حَيَاتِكُمْ وَ قَبْلَ مَمَاتِكُمْ فَلِذَلِكَ خَلَقْتُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ وَ الْحَيَاةَ وَ الْمَوْتَ وَ الطَّاعَةَ وَ الْمَعْصِيَةَ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ كَذَلِكَ أَرَدْتُ فِي تَقْدِيرِي وَ تَدْبِيرِي وَ بِعِلْمِيَ النَّافِذِ فِيهِمْ خَالَفْتُ بَيْنَ صُوَرِهِمْ وَ أَجْسَامِهِمْ وَ أَلْوَانِهِمْ وَ أَعْمَارِهِمْ وَ أَرْزَاقِهِمْ وَ طَاعَتِهِمْ وَ مَعْصِيَتِهِمْ فَجَعَلْتُ مِنْهُمُ الشَّقِيَّ وَ السَّعِيدَ وَ الْبَصِيرَ وَ الْأَعْمَى وَ الْقَصِيرَ وَ الطَّوِيلَ وَ الْجَمِيلَ وَ الدَّمِيمَ وَ الْعَالِمَ وَ الْجَاهِلَ وَ الْغَنِيَّ وَ الْفَقِيرَ وَ الْمُطِيعَ وَ الْعَاصِيَ وَ الصَّحِيحَ وَ السَّقِيمَ وَ مَنْ بِهِ الزَّمَانَةُ وَ مَنْ لَا عَاهَةَ بِهِ فَيَنْظُرُ الصَّحِيحُ إِلَى الَّذِي بِهِ الْعَاهَةُ فَيَحْمَدُنِي عَلَى عَافِيَتِهِ وَ يَنْظُرُ الَّذِي بِهِ الْعَاهَةُ إِلَى الصَّحِيحِ فَيَدْعُونِي وَ يَسْأَلُنِي أَنْ أُعَافِيَهُ وَ يَصْبِرُ عَلَى بَلَائِي فَأُثِيبُهُ جَزِيلَ عَطَائِي وَ يَنْظُرُ الْغَنِيُّ إِلَى الْفَقِيرِ فَيَحْمَدُنِي وَ يَشْكُرُنِي وَ يَنْظُرُ الْفَقِيرُ إِلَى الْغَنِيِّ فَيَدْعُونِي وَ يَسْأَلُنِي وَ يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الْكَافِرِ فَيَحْمَدُنِي عَلَى مَا هَدَيْتُهُ فَلِذَلِكَ خَلَقْتُهُمْ لِأَبْلُوَهُمْ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ فِيمَا أُعَافِيهِمْ وَ فِيمَا أَبْتَلِيهِمْ وَ فِيمَا أُعْطِيهِمْ وَ فِيمَا أَمْنَعُهُمْ وَ أَنَا اللَّهُ الْمَلِكُ الْقَادِرُ وَ لِي أَنْ أَمْضِيَ جَمِيعَ مَا قَدَّرْتُ عَلَى مَا دَبَّرْتُ وَ لِي أَنْ أُغَيِّرَ مِنْ ذَلِكَ مَا شِئْتُ إِلَى مَا شِئْتُ وَ أُقَدِّمَ مِنْ ذَلِكَ مَا أَخَّرْتُ وَ أُؤَخِّرَ مِنْ ذَلِكَ مَا قَدَّمْتُ وَ أَنَا اللَّهُ الْفَعَّالُ لِمَا أُرِيدُ لَا أُسْأَلُ عَمَّا أَفْعَلُ وَ أَنَا أَسْأَلُ خَلْقِي عَمَّا هُمْ فَاعِلُونَ.»»
📚الكافي، ج۲، ص۸
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
💠موسی بن جعفر؛ باب الحوائج
🌿…حَدَّثَنِي اَلْعُبَيْدِيُّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ اُدْعُ اَللَّهَ لِي أَنْ يَرْزُقَنِي دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ اَلْحَجَّ فِي كُلِّ سَنَةٍ! فَقَالَ: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُرْزُقْهُ دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ اَلْحَجَّ خَمْسِينَ سَنَةً.» قَالَ حَمَّادٌ: فَلَمَّا اِشْتَرَطَ خَمْسِينَ سَنَةً عَلِمْتُ أَنِّي لاَ أَحُجُّ أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِينَ سَنَةً. قَالَ حَمَّادٌ: وَ حَجَجْتُ ثَمَانِياً وَ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ هَذِهِ دَارِي قَدْ رُزِقْتُهَا وَ هَذِهِ زَوْجَتِي وَرَاءَ اَلسِّتْرِ تَسْمَعُ كَلاَمِي وَ هَذَا اِبْنِي وَ هَذَا خَادِمِي قَدْ رُزِقْتُ كُلَّ ذَلِكَ. فَحَجَّ بَعْدَ هَذَا اَلْكَلاَمِ حَجَّتَيْنِ تَمَامَ اَلْخَمْسِينَ، ثُمَّ خَرَجَ بَعْدَ اَلْخَمْسِينَ حَاجّاً: فَزَامَلَ أَبَا اَلْعَبَّاسِ اَلنَّوْفَلِيَّ اَلْقَصِيرَ ، فَلَمَّا صَارَ فِي مَوْضِعِ اَلْإِحْرَامِ دَخَلَ يَغْتَسِلُ: فَجَاءَ اَلْوَادِي فَحَمَلَهُ فَغَرَقَهُ اَلْمَاءُ رَحِمَنَا اَللَّهُ وَ إِيَّاهُ، قَبْلَ أَنْ يَحُجَّ زِيَادَةً عَلَى اَلْخَمْسِينَ، عَاشَ إِلَى وَقْتِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ تُوُفِّيَ سَنَةَ تِسْعٍ وَ مِائَتَيْنِ…
📚اختیارمعرفةالرجال(رجالالکشی)، ج۱، ص۳۱۶
🌿از عُبیدی نقل شده است:
🔷حمّاد بن عیسی گوید: نزد امام کاظم (علیهالسلام) رفتم و به ایشان عرض کردم:
🔹فدایتان شوم، برای من از خداوند بخواهید که خانهای و همسری و فرزندی و خادمی و حجِ هرسالهای روزیام کند!
🔶حضرت فرمودند:
🤲«خداوندا! بر محمد و آلمحمد درود فرست و خانهای و همسری و فرزندی و خادمی و پنجاه سال حج روزیاش فرما!»
🔷حماد گفت:
🔹وقتی حضرت پنجاه سال حج را برایم شرط کردند، دانستم که من بیش از پنجاه سال حج بهجا نخواهم آورد.
🔹و (الآن) چهل و هشت سال حج بهجا آوردهام، این خانهام است که به من روزی شده است، این همسرم است که پشت پرده است و سخنم را میشنود، این پسرم است و این خادمم است. همه آنها (که حضرت برایم دعا کرده بود،) روزیام شده است.
🔷عبیدی گوید:
🔹حماد، بعد از این سخن، دو حج دیگر بهجا آورد و پنجاه سال را تمام کرد. بعد برای حج پنجاه و یکم از شهر خارج شد و با ابوالعباس نوفلی همسفر بود.
🔹وقتی به محل احرام بستن رسید، وارد شد تا غسل کند. اما سیلی آمد و او را با خود برد و حماد در آب غرق شد، پیش از آنکه حج پنجاه و یکم را بهجا آورد. خداوند او را و ما را رحمت کند!
🔹او تا زمان امام رضا (علیهالسلام) زندگی کرد و در سال دویست و نه از دنیا رفت…
#امام_کاظم_علیه_السلام #دعا #استجابت_دعا #امامت #خانه #خانواده #ازدواج #فرزند #مال #حج #سیل #مرگ #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
✅رسول خدا؛ شاگرد اول عالَم خلقت!
🌿…عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع:
🍃«أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ؟ فَقَالَ: «إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّي وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ؛ «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟» فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ: «بَلى» فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»»
📚الكافي، ج۲، ص۱۰
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔷«مردی از قریش به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) عرض کرد:
🔹برای چه از پیامبران سبقت گرفتید و (بهعنوانِ) آخرین پیامبر و خاتمِ انبیاء مبعوث شدید؟
🔶رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:
🔸«بهراستی که من اولین کسی بودم که به پروردگارم ایمان آوردم و در آنزمان که خداوند از پیامبران میثاق (پیمان) گرفت و آنها را بر خودشان شاهد گرفت که «آیا من پروردگار شما نیستم؟»، من اولین پیامبری بودم که جواب دادم و گفتم: «بله.»
👈پس من بهخاطر (سرعت در) اقرار به (ربوبیتِ) خداوند (عزّوجلّ) از سایر پیامبران سبقت گرفتم.»»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️چنانکه میدانید نهتنها همه پیامبران، بلکه (بهفرموده خداوند در آیه ۱۷۲ سوره أعراف) همه فرزندان آدم، در نهایت آن میثاق (پیمان) را بستند و آن «بله» را گفتند و به ربوبیت خداوند شهادت دادند.
🔺اما همانطور که ملاحظه فرمودید سرعت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در کسب این یقین و عزم، و سبقت گرفتنشان در پاسخگویی، سبب شد که بهشدت ارتقای درجه یابند و سرور پیامبران شوند.
🔺در هنگامه این میثاق، پس از رسول خدا، هرکس زودتر به یقین رسید و تصمیم گرفت «بله» بگوید و به ربوبیت پروردگار اقرار کرد، مقرّبتر شد و دیگران هرچه دیرتر گفتند، دورتر و دورتر شدند.
🔺ما هم گاهی در بزنگاههایی دچار تردید میشویم. هرچه زودتر حق را بپذیریم و بر اساس حق عمل کنیم، تقرّب فزایندهتری مییابیم و پیشرفت فوقالعادهتری میکنیم.
🔺اما هرچه بیشتر دچار وسوسهها و سخنان فریبنده شویم و دیرتر به تصمیم برسیم، بهشدت تنزّل درجه مییابیم و عقب میافتیم و حتی ممکن است سقوط کنیم و دیگر امکان نجات نیابیم.
👈لازمه اینکه زودتر به یقین برسیم و عزم عمل به یقینمان را پیدا کنیم، این است که از پیش آمادگیهای روحی، فکری و عملیِ کافی برایمان حاصل شده باشد.
🤲امید که اهل یقین و عزم و حزم باشیم و از شک و تردید و تعلُّل بیجا بهدور.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_صادق_علیه_السلام #انسان #خلقت #عالم_ذرّ #سرعت #مسابقه #توحید #نبوت #یقین #تصمیم #عزم #اراده #حق #پذیرش_حق #شک #تردید #وسوسه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona