👌زمینهی کاری خودت را پیدا کن و همان را سفت بچسب!
🌿...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🍃«شَكَا رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْحُرْفَةَ فَقَالَ: «اُنْظُرْ بُيُوعاً فَاشْتَرِهَا ثُمَّ بِعْهَا فَمَا رَبِحْتَ فِيهِ فَالْزَمْهُ.»»
📚الکافي، ج۵، ص۱۶۸
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«مردی نزد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از شغلش شکایت کرد.
🔆ایشان فرمودند:
🔅«کالاها را بررسی کن و آنها را بخر،1️⃣ سپس آنها را بفروش؛ در هرکدامشان که سود کردی، در (فروشِ) همان کالا ثابتقدم باش.»2️⃣»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🍃«إِذَا نَظَرَ اَلرَّجُلُ فِي تِجَارَةٍ فَلَمْ يَرَ فِيهَا شَيْئاً فَلْيَتَحَوَّلْ إِلَى غَيْرِهَا.»
📚الکافي، ج۵، ص۱۶۸
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هرگاه انسان به یک تجارت (کسب و کار) رو آورد و در آن خیری ندید،3⃣ باید تجارتش را تغییر دهد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ بَشِيرٍ اَلنَّبَّالِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🍃«إِذَا رُزِقْتَ فِي شَيْءٍ فَالْزَمْهُ.»
📚الکافي، ج۵، ص۱۶۸
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هرگاه در چیزی روزی به تو رسید، در همان (زمینه) ثابتقدم باش.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣مقصود این است که ابتدا در مورد کالاهایی که امکان فروششان هست، تحقیق و بررسی کن؛ که شرایط خودت، شرایط بازار و ویژگیهای هر کالا چگونه است و بعد از بررسی همهجانبه، تصمیم بگیر که چه کالایی را خرید و فروش کنی و وارد چه شغلی شوی.
2️⃣مقصود این است که پس از اینکه متوجه شدی در چه کاری موفق هستی، دیگر از این شاخه به آن شاخه نپر و به همان شغل بچسب!
3️⃣مقصود این است که اگر به هر دلیلی (مثل مناسب نبودن شرایط بازار یا تناسب نداشتن با علایق، استعدادها و تواناییهای خودت) در یک زمینه کاری موفق نبودی، آن را رها کن و به شغلی دیگر روی بیاور تا چیزی که در آن موفق خواهی بود را پیدا کنی.
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰به نظر میرسد این قاعده شامل تمام مشاغل میشود؛ زیرا:
👈اولاً آنچه خرید و فروش میشود، لزوماً یک کالای فیزیکی نیست، بلکه فروش خدمات نیز نوعی خرید و فروش محسوب میشود.
👈ثانیاً در بعضی روایات به این نکته اشاره شده است که هر کاری که انسان از طریق آن روزی کسب کند، نوعی تجارت است؛
🔶بهعنوان مثال از امام رضا (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«كُلُّ مَا اِفْتَتَحَ بِهِ اَلرَّجُلُ رِزْقَهُ فَهُوَ تِجَارَةٌ.»
📚الکافي، ج۵، ص۳۰۵
🔸«هرکاری که انسان با آن روزیاش را (بر خود) بگشاید، آن کار (نوعی) تجارت است.»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_صادق_علیه_السلام #شغل #خرید_و_فروش #معامله #کاسبی #تجارت #بازار #روزی #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠خرید اجناس سرقتی از دزد و مالخر
🌿...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَحَدَهُمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ عَنْ شِرَاءِ اَلْخِيَانَةِ وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ:
🍃«لاَ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ قَدِ اِخْتَلَطَ مَعَهُ غَيْرُهُ فَأَمَّا اَلسَّرِقَةُ بِعَيْنِهَا فَلاَ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ مِنْ مَتَاعِ اَلسُّلْطَانِ فَلاَ بَأْسَ بِذَلِكَ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۲۸
🔷از ابوبصیر نقل شده است:
🔹از امام صادق (علیهالسلام) در مورد خریدن (مالِ) خیانت1️⃣ و دزدی2️⃣ سؤال کردم.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«نه (جایز نیست)، مگراینکه با مالی که چنین نباشد مخلوط شده باشد. اما چیزی که (میدانی) عیناً دزدی است3️⃣، (خریدنش) جایز نیست، مگراینکه از کالاهای سلطانِ (ستمگر) باشد4️⃣ که دراینصورت (خریدنش) اشکالی ندارد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ جَرَّاحٍ اَلْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🍃«لاَ يَصْلُحُ شِرَاءُ اَلسَّرِقَةِ وَ اَلْخِيَانَةِ إِذَا عُرِفَتْ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۲۸
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«خریدن (مالِ) دزدی و خیانت، در صورتی که شناسایی شده باشد، درست نیست.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنِ اِبْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🍃«مَنِ اِشْتَرَى سَرِقَةً وَ هُوَ يَعْلَمُ فَقَدْ شَرِكَ فِي عَارِهَا وَ إِثْمِهَا.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۲۹
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هرکس (مال) دزدیای را بخرد، درحالیکه میداند (دزدی است)، در رسوایی و گناه آن دزدی شریک است.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣مقصود از خرید خیانت، خریدن مالی است که با خیانت در امانت، از چنگش دیگری در آمده باشد؛ اعم از اینکه مال شخصی بوده باشد یا به بیتالمال تعلق داشته باشد.
2️⃣مقصود از خرید سرقت نیز خریدن مالی است که از دیگری به سرقت رفته است.
3️⃣مثلاً بدانی که این موبایل یا این وسیله یا این خوراکیها، عیناً از دیگری به سرقت رفته و چیز دیگری قاطیِ آن نیست.
4️⃣یعنی بدانی که این کالاها از سلطان ستمگری به سرقت رفته است.
#امام_صادق_علیه_السلام #خرید_و_فروش #معامله #کاسبی #کسب_حرام #روزی_حلال #دزدی #سرقت #خیانت #سلطان #گناه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
⚠️فروش مواد اولیه به هرکسی جایز نیست!
🌿...عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَسْأَلُهُ عَنْ رَجُلٍ لَهُ خَشَبٌ فَبَاعَهُ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مِنْهُ بَرَابِطَ فَقَالَ: «لاَ بَأْسَ.» وَ عَنْ رَجُلٍ لَهُ خَشَبٌ فَبَاعَهُ مِمَّنْ يَتَّخِذُهُ صُلْبَانَ قَالَ: «لاَ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۲۶
🌿از عُمَر بن اُذَینه نقل شده است:
🔷به امام صادق (علیهالسلام) نامه نوشتم و از ایشان در مورد مردی سؤال کردم که چوبی دارد و آن را به کسی میفروشد که با آن بربط*️⃣ میسازد.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«اشکالی ندارد.»
🔷همچنین از ایشان در مورد مردی سؤال کردم که چوبی دارد و آن را به کسی میفروشد که با آن صلیب میسازد.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«نه (نباید به او بفروشد.)»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلتُّوتِ أَبِيعُهُ يُصْنَعْ بِهِ اَلصَّلِيبُ وَ اَلصَّنَمُ قَالَ: «لاَ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۲۶
🌿از عَمرو بن جَریر نقل شده است:
🔷از امام صادق (علیهالسلام) در مورد (چوب) درخت توت سؤال کردم که آیا (میتوانم) آن را بفروشم تا با آن صلیب یا بت ساخته شود؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«نه (اجازه نداری.)»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*️⃣بربط (بربت) که اعراب به آن عود هم میگویند، از سازهای زهی ایرانی است که نواختن آن در خاورمیانه رایج بوده است. شاید به این دلیل فروختن چوب به کسی که این آلت موسیقی را میسازد، جایز است که این ساز (بهقول علما) از آلات مشترکه است؛ یعنی هم میتوان با آن موسیقی حلال نواخت و هم موسیقی حرام.
#امام_صادق_علیه_السلام #خرید_و_فروش #معامله #کاسبی #تجارت #موسیقی #کسب_حلال #کسب_حرام #روزی_حلال #صلیب #بت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠قابل توجه کاسبهایی که جنس مرغوب را رو میچینند و خرابها را زیر!
🌿...عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلْخُدْرِيِّ عَنْ أَبِي صَادِقٍ قَالَ: دَخَلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سُوقَ اَلتَّمَّارِينَ فَإِذَا اِمْرَأَةٌ قَائِمَةٌ تَبْكِي وَ هِيَ تُخَاصِمُ رَجُلاً تَمَّاراً فَقَالَ لَهَا: «مَا لَكِ؟» قَالَتْ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِشْتَرَيْتُ مِنْ هَذَا تَمْراً بِدِرْهَمٍ فَخَرَجَ أَسْفَلُهُ رَدِيّاً لَيْسَ مِثْلَ اَلَّذِي رَأَيْتُ. قَالَ: فَقَالَ لَهُ: «رُدَّ عَلَيْهَا» فَأَبَى حَتَّى قَالَهَا ثَلاَثاً فَأَبَى فَعَلاَهُ بِالدِّرَّةِ حَتَّى رَدَّ عَلَيْهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يَكْرَهُ أَنْ يُجَلَّلَ اَلتَّمْرُ.
📚الکافي، ج۵، ص۲۳۰
🌿از ابوصادق أزدی کوفی نقل شده است:
🔷امیرالمؤمنین (علیهالسلام) وارد بازار خرمافروشان شدند. ناگهان با زنی مواجه شدند که ایستاده بود و گریه میکرد و با مردی خرمافروش دعوا میکرد.
🔶حضرت به آن زن فرمودند:
🔸«مشکلت چیست؟»
🔷زن عرض کرد:
🔹ای امیر مؤمنان! از این مرد مقداری خرما، به یک درهم خریدم. [بعد که به خانه رفتم،] خرماهای زیرین که خارج شدند، خراب بودند و مثل خرماهایی که دیده بودم، نبودند.
🔶حضرت به خرمافروش فرمودند:
🔸«(پولش را) به زن برگردان!»
🔷خرمافروش نپذیرفت. حضرت سه بار فرمانشان را تکرار کردند، اما او سرپیچی کرد.
🔹حضرت تازیانهشان را بلند کردند تا آن مرد پول زن را پس داد.
🔷راوی گوید:
🔹امام علی (علیهالسلام) بدشان میآمد از اینکه خرما آراسته شود.
#امام_علی_علیه_السلام #خرید_و_فروش #معامله #کاسبی #کسب_حرام #روزی_حلال #فریب_دیگران #خرما #میوه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🌧در تدبیر بارش باران دخالت نکنیم، سنگینتریم!
🌿...عَنْ سَدِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَتَوْا مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَسَأَلُوهُ أَنْ يَسْأَلَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُمْطِرَ اَلسَّمَاءَ عَلَيْهِمْ إِذَا أَرَادُوا وَ يَحْبِسَهَا إِذَا أَرَادُوا فَسَأَلَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ لَهُمْ فَقَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «ذَلِكَ لَهُمْ يَا مُوسَى» فَأَخْبَرَهُمْ مُوسَى فَحَرَثُوا وَ لَمْ يَتْرُكُوا شَيْئاً إِلاَّ زَرَعُوهُ ثُمَّ اِسْتَنْزَلُوا اَلْمَطَرَ عَلَى إِرَادَتِهِمْ وَ حَبَسُوهُ عَلَى إِرَادَتِهِمْ فَصَارَتْ زُرُوعُهُمْ كَأَنَّهَا اَلْجِبَالُ وَ اَلْآجَامُ ثُمَّ حَصَدُوا وَ دَاسُوا وَ ذَرَّوْا فَلَمْ يَجِدُوا شَيْئاً فَضَجُّوا إِلَى مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَالُوا: إِنَّمَا سَأَلْنَاكَ أَنْ تَسْأَلَ اَللَّهَ أَنْ يُمْطِرَ اَلسَّمَاءَ عَلَيْنَا إِذَا أَرَدْنَا فَأَجَابَنَا ثُمَّ صَيَّرَهَا عَلَيْنَا ضَرَراً فَقَالَ: «يَا رَبِّ إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ ضَجُّوا مِمَّا صَنَعْتَ بِهِمْ.» فَقَالَ: «وَ مِمَّ ذَاكَ يَا مُوسَى؟» قَالَ: «سَأَلُونِي أَنْ أَسْأَلَكَ أَنْ تُمْطِرَ اَلسَّمَاءَ إِذَا أَرَادُوا وَ تَحْبِسَهَا إِذَا أَرَادُوا فَأَجَبْتَهُمْ ثُمَّ صَيَّرْتَهَا عَلَيْهِمْ ضَرَراً.» فَقَالَ: «يَا مُوسَى أَنَا كُنْتُ اَلْمُقَدِّرَ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ فَلَمْ يَرْضَوْا بِتَقْدِيرِي فَأَجَبْتُهُمْ إِلَى إِرَادَتِهِمْ فَكَانَ مَا رَأَيْتَ.»»
📚الکافي، ج۵، ص۲۶۲
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔷«قوم بنیاسرائیل نزد حضرت موسی (علیهالسلام) رفتند و از او خواستند که از خداوند (عزّوجلّ) بخواهد که هرگاه آنها خواستند آسمان را وادارد که بر آنان ببارد و هرگاه خواستند آسمان را از باریدن بازدارد.
🔶پس حضرت موسی این خواسته را از خداوند (عزّوجلّ) برای بنیاسرائیل درخواست نمود.
🔆خداوند (عزّوجلّ) فرمود:
🔅«ای موسی! این خواسته را برآورده کردم.»
🔶حضرت موسی پذیرفته شدنِ خواسته بنیاسرائیل را به آنان اطلاع داد.
🔷آنان (شروع کردند زمینهایشان را) شخم زدند (و آماده کردند) و هر بذری داشتند را کاشتند و بعد، با ارادهشان خواستند که باران ببارد و با ارادهشان خواستند که بازایستد.
🔷آنگاه کاشتههایشان مانند کوه (بلند) و مانند جنگل (انبوه) شد. بعد، درو کردند و (خرمنها را) کوبیدند و (دانههایشان را جدا کردند و دانهها را برای کشت بعدی، مجدداً) بر زمین پاشیدند، اما چیزی از آنها نرویید.
🔷پس ضجهزنان نزد حضرت موسی (علیهالسلام) رفتند و عرض کردند:
🔹ما از تو خواستیم که از خداوند بخواهی که هرگاه خواستیم آسمان را به باریدن بر ما وادارد. خداوند خواستهی ما را اجابت کرد، اما بعد، آن را به ضررمان گرداند.
🔶حضرت موسی (به خداوند) عرض کرد:
🔸«پروردگارا! بنیاسرائیل بهخاطر کاری که با آنان کردهای، ضجه میزنند.»
🔆خداوند فرمود:
🔅«به چه خاطر، ای موسی؟»
🔶عرض کرد:
🔸«از من خواستند که از تو بخواهم که هرگاه خواستند آسمان را به باریدن بر آنان واداری و هرگاه خواستند آسمان را از باریدن بازداری. تو خواستهشان را اجابت کردی، بعد، این خواسته را به ضررشان گرداندی.»
🔆خداوند فرمود:
🔅«ای موسی! من مقدار مشخصی (از باران) را برای بنیاسرائیل معین کرده بودم، اما آنان به تقدیر من راضی نبودند. پس پذیرفتم که (بارش باران) به ارادهی خودشان باشد، اما دیدی که چه شد!»»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️اینکه چرا سال دوم دانهها جوانه نزدند و نروییدند، باید دلیلی علمی و طبیعی داشته باشد؛
🔺آیا فراوانی آب این بلا را بر سر خاک آورده؟ یا اتمام مواد مغذی خاک بر اثر رویشهای غیرطبیعیِ سال پیش؟ یا...
🤔کارشناسان این امور، میتوانند در این زمینه اظهار نظر کنند.
#امام_صادق_علیه_السلام #حضرت_موسی_علیه_السلام #قضا_و_قدر #قدر #قدر_الهی #باران #کشاورزی #روزی #رضا #رضایت #رضایت_از_خداوند #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠توصیه امام صادق به کشاورزان، در هنگام بذرپاشی
🌿...عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَزْرَعَ زَرْعاً فَخُذْ قَبْضَةً مِنَ اَلْبَذْرِ وَ اِسْتَقْبِلِ اَلْقِبْلَةَ وَ قُلْ «أَ فَرَأَيْتُمْ مٰا تَحْرُثُونَ أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ اَلزّٰارِعُونَ» ثَلاَثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ تَقُولُ «بَلِ اَللَّهُ اَلزَّارِعُ» ثَلاَثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ قُلِ «اَللَّهُمَّ اِجْعَلْهُ حَبّاً مُبَارَكاً وَ اُرْزُقْنَا فِيهِ اَلسَّلاَمَةَ» ثُمَّ اُنْثُرِ اَلْقَبْضَةَ اَلَّتِي فِي يَدِكَ فِي اَلْقَرَاحِ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۶۲
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هرگاه قصد کردی چیزی بکاری، مشتی از آن بذر را بردار، رو به قبله بایست و سه بار بگو:
👈«أَ فَرَأَيْتُمْ مٰا تَحْرُثُونَ * أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ اَلزّٰارِعُونَ»[واقعه:۶۳و۶۴]؛ «آیا آنچه میکارید را دیدهاید؟! شما آن را میرویانید یا ما رویانندهایم؟»
🔸بعد سه بار بگو:
👈«بَلِ اَللَّهُ اَلزَّارِعُ»؛ «[نه،] این، خداوند است که رویاننده است.»
🔸بعد بگو:
👈«اَللَّهُمَّ اِجْعَلْهُ حَبّاً مُبَارَكاً وَ اُرْزُقْنَا فِيهِ اَلسَّلاَمَةَ»؛ «خداوندا! این (بذر) را دانهای پربرکت قرار بده و در آن برای ما سلامت روزی گردان.»
🔸بعد آن مشت دانهای که در دست داری را بر آن زمینِ آمادهی کِشت (وجینشده) بپاش.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ شُعَيْبٍ اَلْعَقَرْقُوفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِي: «إِذَا بَذَرْتَ فَقُلِ «اَللَّهُمَّ قَدْ بَذَرْتُ وَ أَنْتَ اَلزَّارِعُ فَاجْعَلْهُ حَبّاً مُتَرَاكِماً».»
📚الکافي، ج۵، ص۲۶۳
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هرگاه خواستی بذر بکاری، بگو:
👈«اَللَّهُمَّ قَدْ بَذَرْتُ وَ أَنْتَ اَلزَّارِعُ فَاجْعَلْهُ حَبّاً مُتَرَاكِماً»؛ «خداوندا! من بذر میکارم، اما رویاننده تو هستی؛ پس آن را دانهای متراکم (با رویش انبوه) قرار بده!»»
#امام_صادق_علیه_السلام #کشاورزی #روزی #بذر #دعا #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🌳دستوراتی پیرامون قطع درخت
🌿...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَطْعِ اَلسِّدْرِ فَقَالَ: «سَأَلَنِي رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِكَ عَنْهُ فَكَتَبْتُ إِلَيْهِ: «قَدْ قَطَعَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سِدْراً وَ غَرَسَ مَكَانَهُ عِنَباً.»»
📚الکافي، ج۵، ص۲۶۳
🔷از احمد بن محمد بن ابینصر نقل شده است:
🔹از امام رضا (علیهالسلام) در مورد قطع درخت سدر سؤال کردم.
🔶حضرت فرمودند:
🔸یکی از دوستان نزدیکت درباره این مسأله از من سؤال کرد. من (در پاسخ، در نامهای، خطاب) به او نوشتم:
👈«(پدرم) امام کاظم (علیهالسلام) یک درخت سدر قطع کردند و در جای آن، یک درخت انگور کاشتند.»»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: «مَكْرُوهٌ قَطْعُ اَلنَّخْلِ.» وَ سُئِلَ عَنْ قَطْعِ اَلشَّجَرَةِ قَالَ: «لاَ بَأْسَ.» قُلْتُ: فَالسِّدْرِ؟ قَالَ: «لاَ بَأْسَ بِهِ إِنَّمَا يُكْرَهُ قَطْعُ اَلسِّدْرِ بِالْبَادِيَةِ لِأَنَّهُ بِهَا قَلِيلٌ وَ أَمَّا هَاهُنَا فَلاَ يُكْرَهُ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۶۴
🔷از عمار بن موسی نقل شده است:
🔶امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«قطع کردن نخل (درخت خرما) مکروه (ناخوشآیند) است.»
🔷از ایشان درباره قطع درخت (سایر درختان) سؤال شد.
🔶فرمودند:
🔸«اشکالی ندارد.»
🔷به ایشان عرض کردم:
🔹درخت سدر چه؟
🔶فرمودند:
🔸«اشکالی ندارد. قطع درخت سدر فقط در بیابان مکروه است؛ چراکه این درخت در بیابان کم است، اما در اینجا [که آباد است و درخت زیاد است،] کراهت ندارد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنِ اِبْنِ مُضَارِبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «لاَ تَقْطَعُوا اَلثِّمَارَ فَيَبْعَثَ اَللَّهُ عَلَيْكُمُ اَلْعَذَابَ صَبّاً.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۶۴
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«درختان میوه را قطع نکنید؛ که دراینصورت خداوند عذابش را بر شما سرازیر میکند.»
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_کاظم_علیه_السلام #امام_رضا_علیه_السلام #درخت #کاشت_درخت #قطع_درخت #درختکاری #عذاب #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠سیره اهلبیت در طی کردن مزد با کارگر و پرداخت آن
🌿...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي بَعْضِ اَلْحَاجَةِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَنْصَرِفَ إِلَى مَنْزِلِي فَقَالَ لِيَ: «اِنْصَرِفْ مَعِي فَبِتْ عِنْدِيَ اَللَّيْلَةَ.» فَانْطَلَقْتُ مَعَهُ فَدَخَلَ إِلَى دَارِهِ مَعَ اَلْمُعَتِّبِ فَنَظَرَ إِلَى غِلْمَانِهِ يَعْمَلُونَ بِالطِّينِ أَوَارِيَ اَلدَّوَابِّ وَ غَيْرَ ذَلِكَ وَ إِذاً مَعَهُمْ أَسْوَدُ لَيْسَ مِنْهُمْ فَقَالَ: «مَا هَذَا اَلرَّجُلُ مَعَكُمْ؟» فَقَالُوا: يُعَاوِنُنَا وَ نُعْطِيهِ شَيْئاً. قَالَ: «قَاطَعْتُمُوهُ عَلَى أُجْرَتِهِ؟» فَقَالُوا: لاَ هُوَ يَرْضَى مِنَّا بِمَا نُعْطِيهِ. فَأَقْبَلَ عَلَيْهِمْ يَضْرِبُهُمْ بِالسَّوْطِ وَ غَضِبَ لِذَلِكَ غَضَباً شَدِيداً فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ تُدْخِلُ عَلَى نَفْسِكَ؟ فَقَالَ: «إِنِّي قَدْ نَهَيْتُهُمْ عَنْ مِثْلِ هَذَا غَيْرَ مَرَّةٍ أَنْ يَعْمَلَ مَعَهُمْ أَحَدٌ حَتَّى يُقَاطِعُوهُ أُجْرَتَهُ وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ مَا مِنْ أَحَدٍ يَعْمَلُ لَكَ شَيْئاً بِغَيْرِ مُقَاطَعَةٍ ثُمَّ زِدْتَهُ لِذَلِكَ اَلشَّيْءِ ثَلاَثَةَ أَضْعَافٍ عَلَى أُجْرَتِهِ إِلاَّ ظَنَّ أَنَّكَ قَدْ نَقَصْتَهُ أُجْرَتَهُ وَ إِذَا قَاطَعْتَهُ ثُمَّ أَعْطَيْتَهُ أُجْرَتَهُ حَمِدَكَ عَلَى اَلْوَفَاءِ فَإِنْ زِدْتَهُ حَبَّةً عَرَفَ ذَلِكَ لَكَ وَ رَأَى أَنَّكَ قَدْ زِدْتَهُ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۸۸
🔷از سلیمان بن جعفر نقل شده است:
🔹برای حاجتی نزد امام رضا (علیهالسلام) بودم.
🔶خواستم به خانه برگردم که حضرت به من فرمودند:
🔸«با من بیا و امشب را نزد من بگذران.»
🔷پس همراه ایشان حرکت کردم. ایشان همراه (غلامشان) مُعَتِّب*️⃣، وارد خانهشان شدند. آنگاه به غلامانشان نگاه انداختند که با گل چیزی میساختند، به چهارپایان رسیدگی میکردند و کارهای دیگری انجام میدادند. در میانشان مرد سیاهی بود که جزء غلامانشان نبود.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«این مرد که همراه شماست، کیست؟»
🔷عرض کردند:
🔹او (در کارها) به ما کمک میکند و ما هم چیزی (مزدی) به او میدهیم.
🔶فرمودند:
🔸«در مورد مقدار مزدش با او توافق کردهاید؟»
🔷عرض کردند:
🔹نه، هرقدر به او بدهیم، او راضی است.
🔶حضرت به سمتشان رفتند تا به آنها شلاق بزنند و بهشدت از این موضوع خشمگین شدند.
🔷سلیمان گوید: عرض کردم:
🔹فدایتان شوم، چرا خود را چنین ناراحتی میکنید؟
🔶امام رضا (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«بهراستی که من بارها آنها را از چنینکاری نهی کردهام؛ از اینکه تا وقتی در مورد مزد با کسی توافق نکردهاند، او را همراه خود به کار نگیرند.
👈بدان! بهراستی هیچکس نیست که بدون توافق (بر سر مزد) برایت کاری انجام دهد و تو بعد (از اتمام کار)، بیش از سهبرابر مزدش به او بپردازی، مگراینکه (پیش خود) گمان میکند که مزدش را کمتر (از حقش) پرداختهای!
👈اما اگر با او (مبلغی را) توافق کنی و بعد (همان مبلغِ) مزدش را به او بپردازی، سپاسگزار تو خواهد بود که به توافقتان عمل کردهای. آنگاه اگر بهاندازه یک دانه به او بیشتر دهی، آن را برای تو میداند و متوجه میشود که به او بیشتر دادهای.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ شُعَيْبٍ قَالَ: تَكَارَيْنَا لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى اَلْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ: «أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُمْ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۸۹
🔷از شعیب بن یعقوب نقل شده است:
🔹ما برای امام صادق (علیهالسلام) گروهی را اجیر کردیم که در نخلستانشان کار کنند. زمان پایان کارشان عصر بود.
🔶وقتی دست از کار کشیدند، حضرت به معتّب*️⃣ فرمودند:
🔸«قبل از اینکه عرقشان خشک شود، مزدشان را به آنها بپرداز.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*️⃣معتّب، غلام امام صادق، امام کاظم و امام رضا (علیهمالسلام) بوده و مسؤولیت اداره غلامان و خدمتکاران حضرات را بر عهده داشته است. (به بیانی سرکارگر بوده است.)
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_رضا_علیه_السلام #کارگر #اجرت #اجیر #کار #مزد #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😌بعداً نگی که نگفتی!
🌿...عَنْ عِمْرَانَ بْنِ أَبِي عَاصِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
🍃«أَرْبَعَةٌ لاَ يُسْتَجَابُ لَهُمْ دَعْوَةٌ أَحَدُهُمْ رَجُلٌ كَانَ لَهُ مَالٌ فَأَدَانَهُ بِغَيْرِ بَيِّنَةٍ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «أَ لَمْ آمُرْكَ بِالشَّهَادَةِ.»»
📚الکافي، ج۵، ص۲۹۸
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«چهار شخص هستند که دعایشان مستجاب نمیشود؛
👈یکیشان مردی است که مالی داشته و آن را بدون بیّنه1️⃣ (به دیگری) قرض داده است.2️⃣
🔆خداوند (عزّوجلّ) میفرماید:
🔅«مگر به شما امر نکردم که شاهد بگیرید.»3️⃣»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣مقصود دلیل روشن و محکمهپسندی است مبنی بر اینکه فلانمبلغ پول به فلانی پرداخت شده است؛ اینکه کسی را شاهد گیرند و قرار و مدارشان را مکتوب کنند.
2️⃣در اینجا، مقصود از مستجاب نبودن دعا، این است که اگر کسی بدون نوشتن و شاهد گرفتن، پولی به کسی قرض دهد و پولش به او بازنگردد، اگر دستبهدعا شود که به پولش برسد، این دعا مستجاب نخواهد شد.
3️⃣اشارهای است به آیه ۲۸۲ سوره بقره که خداوند در آن به نوشتن و شاهد گرفتن دستور داده است:
🔆«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَاینتُم بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاکتُبُوهُ وَلْیکتُب بَّینَکمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ یأْبَ کاتِبٌ أَنْ یکتُبَ کمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیکتُبْ وَلْیمْلِلِ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ وَلْیتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ یبْخَسْ مِنْهُ شَیئًا فَإن کانَ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لاَ یسْتَطِیعُ أَن یمِلَّ هُوَ فَلْیمْلِلْ وَلِیهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَینِ من رِّجَالِکمْ فَإِن لَّمْ یکونَا رَجُلَینِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَکرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ یأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَکتُبُوْهُ صَغِیرًا أَو کبِیرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِکمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ»؛
🔅«اى اهل ايمان! چنانچه وامى به يكديگر تا سر آمد معينى داديد، لازم است آن را بنويسيد و بايد نويسنده اى [سَنَدش را] در ميان خودتان به عدالت بنويسد و نبايد هيچ نويسنده اى از نوشتن سند همان گونه كه خدا [بر اساس قوانين شرعى] به او آموخته است، دريغ ورزد او بايد بنويسد، و كسى كه حقْ به عهدۀ اوست بايد [كلامش را جهت تنظيم سند براى نويسنده] املا كند، و از خدا كه پروردگار اوست پروا نمايد و از حق چيزى را نكاهد و اگر كسى كه حق به عهدۀ اوست، سفيه يا ناتوان باشد، يا [به علتى] نتواند املا كند، ولىّ و سرپرست او به عدالت املا كند و دو شاهد از مردانتان را [بر اين حق] شاهد بگيريد، و اگر دو مرد نبود، يك مرد و دو زن را از ميان شاهدانى كه مى پسنديد شاهد بگيريد، تا اگر يكى از آن دو زن [واقعيت را] فراموش كرد، آن ديگرى او را يادآورى كند و شاهدان هنگامى كه [براى اداى شهادت] دعوت شوند [از پاسخ دعوت] امتناع نورزند، و از نوشتن [سندِ وام] تا سرآمد معيّنش، كوچك باشد يا بزرگ، ملول نشويد، اين [كار] نزد خدا عادلانه تر و براى اقامه شهادت پابرجاتر، و به اينكه [در جنس وام، اندازۀ آن و زمان پرداختش] شك نكنيد [و ستيز و نزاعى پيش نيايد] نزديك تر است مگر آنكه داد و ستدى نقدى باشد كه آن را ميان خود دست به دست مى كنيد، در اين صورت بر شما گناهى نيست كه آن را ننويسيد و هرگاه داد و ستد كنيد شاهد بگيريد و نبايد به نويسنده و شاهد زيان برسد و اگر زيان برسانيد، خروج از اطاعت خداست كه گريبانگير شما شده است و از خدا پروا كنيد و خدا [احكامش را] به شما مى آموزد و خدا به همه چيز داناست.» [ترجمه شیخ حسین انصاریان]
#امام_صادق_علیه_السلام #قرض #شاهد #معامله #دعا #استجابت_دعا #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🤦♂️خودم کردم که لعنت...!
🌿...عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
🍃«مَنْ عَرَفَ مِنْ عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِ اَللَّهِ كَذِباً إِذَا حَدَّثَ وَ خُلْفاً إِذَا وَعَدَ وَ خِيَانَةً إِذَا اُؤْتُمِنَ ثُمَّ اِئْتَمَنَهُ عَلَى أَمَانَةٍ كَانَ حَقّاً عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى أَنْ يَبْتَلِيَهُ فِيهَا ثُمَّ لاَ يُخْلِفَ عَلَيْهِ وَ لاَ يَأْجُرَهُ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۹۹
🔶از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هرکس بندهای از بندگان خداوند را (چنین) بشناسد؛ که وقتی سخن میگوید، دروغ میگوید، وقتی وعده میدهد، خُلف وعده میکند و وقتی امانتی به او سپرده میشود، خیانت میکند،
🔸بعد [از اینکه او را با این ویژگیها شناخت]، او را امین بشمارد و امانتی به او بسپارد،
👈[دراینصورت] خداوند (تعالی) حق دارد که در مورد این امانت او را دچار بلا سازد، بعد هم، آن امانت را به او باز نگرداند و (بابت این ابتلاء) پاداشی هم به او ندهد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ:
🍃«لَيْسَ لَكَ أَنْ تَتَّهِمَ مَنِ اِئْتَمَنْتَهُ وَ لاَ تَأْتَمِنَ اَلْخَائِنَ وَ قَدْ جَرَّبْتَهُ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۹۸
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«تو حق نداری کسی را که او را امین شمردهای، متهم سازی
🔸و حق نداری به خیانتکننده - در صورتی که او را تجربه کردهای - اعتماد کنی.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ إِبْرَاهِيمَ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ لَهُ أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
🍃«مَنِ اِئْتَمَنَ غَيْرَ مُؤْتَمَنٍ فَلاَ حُجَّةَ لَهُ عَلَى اَللَّهِ.»
📚الکافي، ج۵، ص۲۹۸
🔶از امام باقر نقل شده است که در ضمن حدیثی، به (فرزندشان) امام صادق (علیهماالسلام) فرمودند:
🔸«هرکس، شخص غیرقابلاعتمادی را امین شمارد [و به او امانتی سپارد]، بر خداوند حجتی ندارد.»*️⃣
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*️⃣مقصود این است که دیگر حق ندارد از خداوند گله کند که چرا چنین شد یا از او بخواهد که ضررش را جبران کند یا در آخرت از او توقع داشته باشد که در ازای آسیبی که از این بابت دیده است، پاداشی دریافت کند.
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مطالعه این مطلب مرتبط که پیشتر ارائه شده بود، خالی از لطف نیست:
📍«البته حواستان باشد!»
📍http://dastvar.blog.ir/1394/07/04-2
#امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #حسن_ظن #سوء_ظن #اعتماد_بیجا #اعتماد #خیانت #امانت #دروغ #وفای_به_عهد #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😏چهقدر رقتانگیز است بعضی زرنگبازیهای ما!
🌿...مُحَمَّدُ بْنُ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِيهِ أَوْ عَمِّهِ قَالَ: شَهِدْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يُحَاسِبُ وَكِيلاً لَهُ وَ اَلْوَكِيلُ يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ وَ اَللَّهِ مَا خُنْتُ وَ اَللَّهِ مَا خُنْتُ. فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «يَا هَذَا خِيَانَتُكَ وَ تَضْيِيعُكَ عَلَيَّ مَالِي سَوَاءٌ لِأَنَّ [إِلاَّ أَنَّ] اَلْخِيَانَةَ شَرُّهَا عَلَيْكَ.» ثُمَّ قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ هَرَبَ مِنْ رِزْقِهِ لَتَبِعَهُ حَتَّى يُدْرِكَهُ كَمَا أَنَّهُ إِنْ هَرَبَ مِنْ أَجَلِهِ تَبِعَهُ حَتَّى يُدْرِكَهُ مَنْ خَانَ خِيَانَةً حُسِبَتْ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِهِ وَ كُتِبَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا.»
📚الکافي، ج۵، ص۳۰۴
🔷محمد بن مُزارِم از پدر یا عمویش نقل کرده است:
🔹نزد امام صادق (علیهالسلام) بودم، درحالیکه ایشان مشغول حساب و کتاب با یکی از وکلایشان بودند. آن وکیل بسیار میگفت: "به خدا قسم، خیانت نکردهام! به خدا قسم، خیانت نکردهام!"
🔶امام به او فرمودند:
🔸«فلانی! اینکه خیانت کرده باشی و (یا) اینکه مال مرا [با بیتدبیری و سهلانگاریات] از بین برده باشی، [برای من] مساوی است (فرقی نمیکند)، جزاینکه اگر خیانت کرده باشی، برای خودت بدتر است.»
🔶سپس فرمودند:
🔆«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
🔅«اگر یکی از شما از روزیِ خود بگریزد، روزیاش او را دنبال میکند تا به او برسد؛ همانطور که اگر از مرگ خود بگریزد، مرگش او را دنبال میکند تا او را دریابد.
🔅هرکس خیانتی مرتکب شود، [آنچه با خیانت بهدست آورده] از روزیاش محاسبه [و کسر] میگردد و [علاوه بر آن] گناهش نیز برایش نوشته میشود.»»
#امام_صادق_علیه_السلام #خیانت #امانت #دروغ #روزی #مرگ #حرص #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠روزیِ هرکس در حرفهای مقدّر شده است
🌿...عَنِ اَلْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🍃«مِنَ اَلنَّاسِ مَنْ رِزْقُهُ فِي اَلتِّجَارَةِ وَ مِنْهُمْ مَنْ رِزْقُهُ فِي اَلسَّيْفِ وَ مِنْهُمْ مَنْ رِزْقُهُ فِي لِسَانِهِ.»
📚الکافي، ج۵، ص۳۰۵
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«از میان مردم، کسی هست که روزیاش در تجارت (خرید و فروش) است
🔸و از میان آنها کسی هست که روزیاش در شمشیر (نظامیگری) است
🔸و از میانشان کسی هست که روزیاش در زبانش (سخنوری) است.»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مطلب مرتبط پیشین:
📍«زمینهی کاری خودت را پیدا کن و همان را سفت بچسب!»
📍https://dastvar.blog.ir/1400/12/18
#امام_صادق_علیه_السلام #روزی #شغل #حرفه #تخصص #تجارت #شمشیر #نظامی #سخنران #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona