eitaa logo
حدیث شناسی
147 دنبال‌کننده
19 عکس
16 ویدیو
0 فایل
🍃عن ابی جعفر (ع) : یا فضیل اِنَّ‌حَدیثَنا‌ یُحیِی‌ القُلوبِ🍃 🔸️حدیث 🔹️رجال 🔸️فقه الحدیث 🔹️کتاب شناسی 🔸️ سایر دانش های مربوط به حدیث ارتباط با مدیر : @Karimian14
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث شناسی
🔴 بخشی از مقدمه کتاب الغیبه شیخ طوسی؛ بیان انگیزه ایشان از تالیف کتاب ...امّا بعد، شیخ و استاد بزرگ
نکاتی که من از متن شیخ(ره) دریافت کردم: 1️⃣ در عصر غیبت کبری هستیم. 2️⃣ عصر غیبت، دوران تحیر، سرگردانی و پریشانی انسان هاست. 3️⃣ شیعیان زمان شیخ طوسی هم از طولانی شدن غیبت گله مند بودند!!! با اینکه این کتاب حوالی سال ۴۴۷ تالیف شده است، یعنی تنها ۱۱۸ سال از غیبت کبرای حضرت می گذشت. وای به حال ما که حدود ۱۱۱۶ سال از زمان غیبت کبری گذشته و هنوز بیخیالیم. 4️⃣ امروز عده ای صحبت از رواج دین گریزی و تضعیف اعتقادات مردم می کنند و دوران گذشته را نورانی معرفی می کنند، در صورتی که به تصریح شیخ طوسی مردم زمان ایشان هم دچار گمراهی بودند و زمین از هرج و مرج و فساد پر شده بود. این نشان می دهد در همه زمان ها دین گریزی یا فرار از احکام الهی تا حد زیادی وجود داشته اما اشکال آن درطول تاریخ متفاوت است. 5️⃣ علمای الهی در طول غیبت مرجع حوائج مردم بوده اند. 6️⃣ علما نسبت به نیازهای دینی مردم بی تفاوت نبودند، از این رو با وجود درخواست حتی یک نفر یک کتاب برای پاسخگویی به شبهه تالیف می کردند (این مطلب نمونه های فراوان تاریخی دارد). 7️⃣ عنوان "جهاد تبیین" هرچند اصطلاح نوظهوری است که حضرت آقا ابداع کردند، اما اصل جهاد تبیین یک مسئله تاریخی است که تمام علمای شیعه به آن ملتزم بودند. امثال شیخ طوسی ها، مجاهد سنگر مبارزه با شبهات بودند. 8️⃣ علما هم گرفتاری ها، مشکلات و پریشانی فکر داشته اند اما هیچ وقت این امور سبب نشد که رسالت الهی خود را برای مبارزه با دشمن انجام ندهند و نسبت به شبهه افکنی ها و جنگ نرم دشمن بی تفاوت باشند. 9️⃣ علما در جبهه جنگ نرم و جهاد تبیین اگر کاری انجام می دادند، آن قدر متقن و محکم و با کیفیت ورود می کردند که اثر به جامانده از آن ها پس از نزدیک به هزار سال هنوز تازگی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. 🔴🔴 این حال بزرگان گذشته بود، ما امروز در عصر غیبت برای خدمت به حضرت ولی عصر (ج) چه برنامه ای داریم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘️هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا قَامَ اَلْعَبْدُ فِي اَلصَّلاَةِ فَخَفَّفَ صَلاَتَهُ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلاَئِكَتِهِ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي كَأَنَّهُ يَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي أَ مَا يَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِي . ⚘️ امام صادق عليه السّلام فرمود: هرگاه بنده به نماز ايستد و نماز خود را سبك به‌جاى آورد، خداوند تبارك و تعالى به فرشتگان خود مى‌فرمايد: آيا به بندۀ من نگاه نمى‌كنيد؟ گويى او گمان مى‌كند كه برآوردن حاجت‌هاى او به دست غير من است، آيا او نمى‌داند كه برآوردن حاجت‌هاى او به دست من است‌؟ 📚الکافی ج ۳، ص ۲۶۹ 🍃@hadithshenasi🍃
🔴 امروز دوازدهم ربیع الثانی است. به روایت برخی از علما مانند شیخ مفید و شیخ طوسی در چنین روزی در سال اول هجری، حکم وجوب نماز بر مسلمانان استقرار یافت. شیخ طوسی می نویسد: "وفي اليوم الثاني عشر منه في أول سنة الهجرة استقر فرض صلاة الحضر والسفر". 📚مصباح المتهجد ص ۷۹۲ 🍃@hadithshenasi🍃
🔸️نکته: در دو کتاب "وسائل الشیعه" و "مستدرک الوسائل" مجموعا حدود ۱۱۶۱۳ روایت درباره نماز نقل شده شده است.
حدیث شناسی
🔴 امروز دوازدهم ربیع الثانی است. به روایت برخی از علما مانند شیخ مفید و شیخ طوسی در چنین روزی در سا
🔴 اما محدث جلیل القدر ابن شهرآشوب(ره) درباره تاریخ وجوب نماز و سایر عبادات معتقد است: در مدّتى كه پيامبر (ص) در مكّه بود، هيچ عبادتى تشريع نشد، مگر طهارت و نماز كه بر او واجب و براى امّت سنّت (مستحبّ مؤكّد) بود. پس از معراج و در سال نهم بعثت، نمازهاى پنجگانه واجب شد. پس از هجرت پيامبر (ص) به مدينه و در شعبان سال دوم هجرت روزه واجب گشت، قبله تغيير كرد و زكات روزه (فطريه) و نماز عيد واجب شد. فريضه نماز جمعه در سال نخست هجرت نيز جاى‌گزين نماز ظهر روز جمعه شده بود. سپس زكات دارايى‌ها واجب شد. پس از آن حج و عمره و حلال و حرام و امور ممنوع و مجاز و استحباب و كراهت و نيز جهاد و ولايت امير مؤمنان (ع) مقرّر شدند. 🔸️ نکته قابل توجه اینکه ایشان برای ادعای خود هیچ روایت معتبر و مسندی بیان نکرده اند. هرچند که مطابق داب محدثان احتمالا روایاتی در این زمینه در دسترس داشته است اما به هر حال مستند ادعای ایشان مبهم است. 📚مناقب، ج۱،ص۴۳ 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حالا امروز که بحث تشریع نماز و وجوب اون شد بذارین یه روایت دیگه هم بگم
👇👇👇
⚘️وَ سَأَلَ سَعِيدُ بْنُ اَلْمُسَيَّبِ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ: مَتَى فُرِضَتِ اَلصَّلاَةُ عَلَى اَلْمُسْلِمِينَ عَلَى مَا هِيَ اَلْيَوْمَ عَلَيْهِ؟ فَقَالَ « بِالْمَدِينَةِ حِينَ ظَهَرَتِ اَلدَّعْوَةُ وَ قَوِيَ اَلْإِسْلاَمُ وَ كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْمُسْلِمِينَ اَلْجِهَادَ زَادَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلصَّلاَةِ سَبْعَ رَكَعَاتٍ فِي اَلظُّهْرِ رَكْعَتَيْنِ وَ فِي اَلْعَصْرِ رَكْعَتَيْنِ وَ فِي اَلْمَغْرِبِ رَكْعَةً وَ فِي اَلْعِشَاءِ اَلْآخِرَةِ رَكْعَتَيْنِ وَ أَقَرَّ اَلْفَجْرَ عَلَى مَا فُرِضَتْ بِمَكَّةَ... الحدیث. ⚘️سعيد بن مسيّب از امام سجاد عليه السّلام سؤال كرد: از چه زمانى نماز بدين صورت كه امروز مسلمانان ميخوانند بر آنان واجب شد؟ آن حضرت(ع) فرمود: در مدينه و زمانى كه دعوت عمومى به اسلام آشكار گرديد و اسلام قوّت يافت و خداوند عزّ و جلّ‌ جهاد را بر مسلمانان واجب فرمود رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله هفت ركعت به نمازهاى شبانه روز افزود باين ترتيب: دو ركعت به نماز ظهر، و دو ركعت به نماز عصر، و يك ركعت به نماز مغرب، و دو ركعت به نماز عشاء، و نماز صبح را بهمان صورت كه در مكّه واجب گرديده بود باقى گذاشت. 📚 من لا یحضره الفقیه،ج۱،ص۴۵۵ 🍃@hadithshenasi🍃
🔴 رفاقت با علیه السلام آیت الله کشمیری(ره): روزی یک ساعت با حضرت خلوت کنید. متوجه حضرت بشوید.«زیارت آل یاسین» را بخوانید،سپس بگویید یا صاحب الزمان ادرکنی توسل بکنید به ایشان، یک خرده یک خرده رفاقت پیدا می‌شود. 🍃@hadithshenasi🍃
🔴اهمیت نگرش تاریخی به روایات : نگاه تاریخی به مسأله موجب می شود تا به جای صرف فکر در تجریدیات و انتزاعیات، به واقعیتهای خارجی بپردازیم. یک مرحله از این واقعیات خارجی، نگاه تاریخی است. بحث های تاریخی زاویه ها و ریشه های یک بحث ، نقطه تأثیر آن بحث در کل تفکر دینی، و چگونگی شکل گیری معارف دینی را روشن می کند و بر نتیجه نهایی کاملاً تأثیر می گذارد. نگرش تاریخی نه تنها در فقه و اصول، در شکل گیری روایات نیز دخالت دارد. بر این اساس باید محیط صدور روایت را در نظر گرفت. 📚 نگاهی به دریا، ص615 🍃@hadithshenasi🍃