🔴 مشایخ ثلاثه چه کسانی هستند؟
#استاد_محمدحسن_ربانی:
🔹️ كتاب هاى كافى، من لايحضره الفقيه، تهذيب الاحكام و استبصار را «جوامع روايى متقدّمه» مى نامند و كتاب هاى وسائل الشيعه، بحار الانوار و وافى را «جوامع روايى متأخّره».
🔸️ مؤلفان جوامع روايى متقدمه را «مشايخ ثلاثه» نيز مى خوانند؛ يعنى هرگاه در كتاب هاى روايى و فقهى گفته شود اين حديث را محمدين ثلاثه يا مشايخ ثلاثه روايت كرده اند، مراد شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی است.
🔸️ البته اگربگويند مشايخ ثلاثه فلان راوى را توثيق كرده اند، مراد سه تن ازمشايخ برجستۀ علم رجال است:
۱ - شیخ طوسی
۲ - شیخ نجاشی
۳ - شیخ كشّى
🔸️افزون بر اين، می بینیم كه در كتاب هاى رجال و فقه مى گويند مشايخ ثلاثه از فلان راوى روايت كرده اند و نقل مشايخ ثلاثه از او موجب وثاقت راوى مى شود. در اين صورت، مقصود از مشایخ ثلاثه این افراد هستند:
۱-محمد بن ابى عمير (م ۲۱۷ ق)
۲-احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى (م۲۲۱ق)
۳-صفوان بن يحيى (م ۲۱۰ ق)
نکته :این سه نفر اخیر همان مشایخ سه گانه مهمی هستند که در علم رجال درباره آن ها گفته می شود: "مراسیلهم کمسانیدهم" یعنی روایات مرسله آن ها حکم روایات مسند دارد.
#فوائد
#اصطلاحات
🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سیره عملی بزرگان...
⚘️عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْیَنَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:
ثَلَاثٌ مِنْ مَکَارِمِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَ تَحْلُمُ إِذَا جُهِلَ عَلَیْکَ.
⚘️امام صادق عليه السّلام فرمود: سه چيز از صفات خوب دنيا و آخرتند:
گذشتن از كسى كه به تو ستم كرده و پيوند با آنكه از تو بريده و خويشتن دارى زمانى كه با تو نادانى كنند.
📚 الکافی، ج۲ص۱۰۷
#حدیث
🍃@hadithshenasi🍃
🔴 نکته ای دقیق از #آیت_الله_بروجردی درباره وحدت روایات
ایشان معتقد بود، بايد رواياتى را كه با الفاظ زياده و كم در يك موضوع و از یک راوی وارد شده است، به يك مطلب و حقيقت برگردانيم.
اين همان چیزی است كه در آثار شاگرد ایشان #آية_الله_فاضل_لنكرانى، از آن به عنوان "وحدت روايت" ياد مى شود.
يعنى اگر مشاهده مى كنيم در باره يك مطلب، زراره يك روايت را نقل كرده باز همان زراره در روايت ديگرى همان مطلب را با اندكى اضافه يا كم نقل كرده و همان مضمون را در روايت سوم نيز نقل كرده، نباید گفته شود این مضمون دارای سه روايت است بلكه همه این ها يك روايت به حساب می آید، در حالى كه فقهاى ديگر، اصلاً به اتحاد مضمون آن عنايت نداشته و آن را سه روايت برشمرده اند و سه روايت دانسته اند و اثرى نيز در فقه و اصول بر آن بار كرده اند و آن شهرت روايى است يعنى مضمون روايت، مشهور بين اصحاب است كه به سه لفظ نقل شده است [در حالی که در حقیقت سه روایت نبوده و تنها یک روایت بوده است].
#فوائد
🍃@hadithshenasi🍃
#حدیث
⚘️دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ:
إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ (صلي الله عليه و آله) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ.
⚘️امام صادق (ع) فرمودند:
حضرت فاطمه بنت محمّد (ص) براى زوّار قبر فرزندش حسین(ع) حاضر شده پس طلب آمرزش براى گناهان آن ها مى نمايد.
📚 کامل الزیارات، ج۱ص۱۱۸
🍃@hadithshenasi🍃
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🍃🌼🍃🍃
به خدا آی شیعه ها آقامون میاد ...
زمزمه هایی به وقت دلتنگی ...
🍃@hadithshenasi🍃
حدیث شناسی
🟠ویژگی های مدرسه حدیثی قم برخی از حوزه های حدیثی شیعه در عرصه فعالیت های حدیثی، ویژگی هایی داشتند ک
🔴 برخورد شدید قمی ها با نقل احادیث ضعیف
نوع مواجهه عالمان قم با راویان ضعیف و روایات آنان مشهور است. اخراج برخی از راویان مشهور و صاحب کتاب از قم، تنها به این دلیل صورت گرفت که آنان احادیث ضعیف زیادی نقل کرده بودند.
"احمد بن محمد بن خالد برقی"، صاحب کتاب "محاسن"، به دستور احمد بن محمد بن عیسی اشعری تنها به همین دلیل از قم اخراج شده است.
"محمد بن حسن بن ولید" استاد شیخ صدوق، نیز برخوردی مشابه با راویان ضعیف داشته است.
برخوردی چنین شدید و غیرمتعارف نشان دهندۀ رواج فرهنگ نقل حدیث از افراد معتمد و ثقه در قم است.
نکتۀ مهم آن است که برخی معتقدند #مدرسه_قم در تمامی دوران ها برخوردی این چنین نداشته است و راویانی همچون سَیّاری که فردی حدیث ساز و دروغ پرداز بوده است، نیز در راویان قم به چشم میآیند، همچنین در میان مشایخ حدیثی شیخ صدوق راویان توثیق نشدۀ فراوانی وجود دارند که در مقایسه با استادان حدیثی شیخ مفید تعدادشان بسیار بیشتر است.
بنابراین اگرچه برخی از زمان ها حضور راویان ضعیف در قم سخت بوده است، ولی بعضی اوقات نیز قمی ها از راویان ضعیف به خصوص اگر در شهر دیگری ساکن بودند، حدیث نقل می کردند.
#تاریخ
#مدرسه_حدیثی
🍃@hadithshenasi🍃
#حدیث
⚘️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
إِنَّا وَ آلُ أَبِي سُفْيَانَ أَهْلُ بَيْتَيْنِ تَعَادَيْنَا فِي اَللَّهِ قُلْنَا صَدَقَ اَللَّهُ وَ قَالُوا كَذَبَ اَللَّهُ قَاتَلَ أَبُو سُفْيَانَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ قَاتَلَ مُعَاوِيَةُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَاتَلَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلسُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ اَلْقَائِمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .
⚘️ امام صادق (عليه السّلام) فرمود:
ما و خاندان ابو سفیان افراد دو خانواده هستیم، دشمنی ما با هم در راه خداست.
ما می گوییم خدا راست گفته است ولی آنها می گویند خدا دروغ گفته است.
ابوسفیان با پیامبر(ص) جنگید و معاویه با علی ابن ابی طالب(ع) پیکار کرد و یزید پسر معاویه با حسین بن علی(ع) جنگید و سفیانی با قائم آل محمد(عج) خواهد جنگید.
📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۴۶
🍃@hadithshenasi🍃
حدیث شناسی
🔴 برخورد شدید قمی ها با نقل احادیث ضعیف نوع مواجهه عالمان قم با راویان ضعیف و روایات آنان مشهور اس
🟢 یکی از قرائن اثبات صدور حدیث از منظر شیخ انصاری(ره)
فقها و محدثان قم در نقل حدیث، سخت گیری و دقت ویژه ای داشته اند و تلاش می کردند از راویان ضعیف روایت نکنند. به همین دلیل شیخ انصاری(ره) اعتماد قمی ها بر یک روایت را دلیل اعتبار آن می داند.
ایشان در این زمینه می گوید:
اعتماد قمی ها مانند صدوقین(شیخ صدوق و پدرش)، ابن ولید(استاد صدوق) و سعدبن عبدالله بر روایت از جمله قرینه های اطمینان آور بر صدور روایت است. فقها نیز اعتماد قمی ها را از جمله ی امارات و نشانه های صحت روایت به اصطلاح قدما دانسته اند (کتاب الطهاره ج۱،ص۳۵۶).
#فوائد
#رجال
🍃@hadithshenasi🍃