eitaa logo
حدیث شناسی
147 دنبال‌کننده
19 عکس
16 ویدیو
0 فایل
🍃عن ابی جعفر (ع) : یا فضیل اِنَّ‌حَدیثَنا‌ یُحیِی‌ القُلوبِ🍃 🔸️حدیث 🔹️رجال 🔸️فقه الحدیث 🔹️کتاب شناسی 🔸️ سایر دانش های مربوط به حدیث ارتباط با مدیر : @Karimian14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نکته ای دقیق از درباره وحدت روایات ایشان معتقد بود، بايد رواياتى را كه با الفاظ زياده و كم در يك موضوع و از یک راوی وارد شده است، به يك مطلب و حقيقت برگردانيم. اين همان چیزی است كه در آثار شاگرد ایشان ، از آن به عنوان "وحدت روايت" ياد مى شود. يعنى اگر مشاهده مى كنيم در باره يك مطلب، زراره يك روايت را نقل كرده باز همان زراره در روايت ديگرى همان مطلب را با اندكى اضافه يا كم نقل كرده و همان مضمون را در روايت سوم نيز نقل كرده، نباید گفته شود این مضمون دارای سه روايت است بلكه همه این ها يك روايت به حساب می آید، در حالى كه فقهاى ديگر، اصلاً به اتحاد مضمون آن عنايت نداشته و آن را سه روايت برشمرده اند و سه روايت دانسته اند و اثرى نيز در فقه و اصول بر آن بار كرده اند و آن شهرت روايى است يعنى مضمون روايت، مشهور بين اصحاب است كه به سه لفظ نقل شده است [در حالی که در حقیقت سه روایت نبوده و تنها یک روایت بوده است]. 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘️دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ (صلي الله عليه و آله) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ. ⚘️امام صادق (ع) فرمودند: حضرت فاطمه بنت محمّد (ص) براى زوّار قبر فرزندش حسین(ع) حاضر شده پس طلب آمرزش براى گناهان آن ها مى نمايد. 📚 کامل الزیارات، ج۱ص۱۱۸ 🍃@hadithshenasi🍃
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🍃🌼🍃🍃 به خدا آی شیعه ها آقامون میاد ... زمزمه هایی به وقت دلتنگی ... 🍃@hadithshenasi🍃
حدیث شناسی
🟠ویژگی های مدرسه حدیثی قم برخی از حوزه های حدیثی شیعه در عرصه فعالیت های حدیثی، ویژگی هایی داشتند ک
🔴 برخورد شدید قمی ها با نقل احادیث ضعیف نوع مواجهه عالمان قم با راویان ضعیف و روایات آنان مشهور است. اخراج برخی از راویان مشهور و صاحب کتاب از قم، تنها به این دلیل صورت گرفت که آنان احادیث ضعیف زیادی نقل کرده بودند. "احمد بن محمد بن خالد برقی"، صاحب کتاب "محاسن"، به دستور احمد بن محمد بن عیسی اشعری تنها به همین دلیل از قم اخراج شده است. "محمد بن حسن بن ولید" استاد شیخ صدوق، نیز برخوردی مشابه با راویان ضعیف داشته است. برخوردی چنین شدید و غیرمتعارف نشان دهندۀ رواج فرهنگ نقل حدیث از افراد معتمد و ثقه در قم است. نکتۀ مهم آن است که برخی معتقدند در تمامی دوران ها برخوردی این چنین نداشته است و راویانی همچون سَیّاری که فردی حدیث ساز و دروغ پرداز بوده است، نیز در راویان قم به چشم می‌آیند، همچنین در میان مشایخ حدیثی شیخ صدوق راویان توثیق نشدۀ فراوانی وجود دارند که در مقایسه با استادان حدیثی شیخ مفید تعدادشان بسیار بیشتر است. بنابراین اگرچه برخی از زمان ها حضور راویان ضعیف در قم سخت بوده است، ولی بعضی اوقات نیز قمی ها از راویان ضعیف به خصوص اگر در شهر دیگری ساکن بودند، حدیث نقل می کردند. 🍃@hadithshenasi🍃
⚘️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّا وَ آلُ أَبِي سُفْيَانَ أَهْلُ بَيْتَيْنِ تَعَادَيْنَا فِي اَللَّهِ قُلْنَا صَدَقَ اَللَّهُ وَ قَالُوا كَذَبَ اَللَّهُ قَاتَلَ أَبُو سُفْيَانَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ قَاتَلَ مُعَاوِيَةُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَاتَلَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلسُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ اَلْقَائِمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . ⚘️ امام صادق (عليه السّلام) فرمود: ما و خاندان ابو سفیان افراد دو خانواده هستیم، دشمنی ما با هم در راه خداست. ما می گوییم خدا راست گفته است ولی آنها می گویند خدا دروغ گفته است. ابوسفیان با پیامبر(ص) جنگید و معاویه با علی ابن ابی طالب(ع) پیکار کرد و یزید پسر معاویه با حسین بن علی(ع) جنگید و سفیانی با قائم آل محمد(عج) خواهد جنگید. 📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۴۶ 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث شناسی
🔴 برخورد شدید قمی ها با نقل احادیث ضعیف نوع مواجهه عالمان قم با راویان ضعیف و روایات آنان مشهور اس
🟢 یکی از قرائن اثبات صدور حدیث از منظر شیخ انصاری(ره) فقها و محدثان قم در نقل حدیث، سخت گیری و دقت ویژه ای داشته اند و تلاش می کردند از راویان ضعیف روایت نکنند. به همین دلیل شیخ انصاری(ره) اعتماد قمی ها بر یک روایت را دلیل اعتبار آن می داند. ایشان در این زمینه می گوید: اعتماد قمی ها مانند صدوقین(شیخ صدوق و پدرش)، ابن ولید(استاد صدوق) و سعدبن عبدالله بر روایت از جمله قرینه های اطمینان آور بر صدور روایت است. فقها نیز اعتماد قمی ها را از جمله ی امارات و نشانه های صحت روایت به اصطلاح قدما دانسته اند (کتاب الطهاره ج۱،ص۳۵۶). 🍃@hadithshenasi🍃
⚘️عَنْ مَالِکِ بْنِ أَعْیَنَ الْجُهَنِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ: یَا مَالِکُ إِنَّ اللَّهَ یُعْطِی الدُّنْیَا مَنْ یُحِبُّ وَ یُبْغِضُ وَ لَا یُعْطِی دِینَهُ إِلَّا مَنْ یُحِبُّ. ⚘️مالك بن اعين جهنى گفت: شنيدم امام باقر عليه السّلام مى‌فرمود: اى مالك، براستى كه خداوند دنيا را هم به دوست و هم به دشمن خود می دهد، ولی دين خود را تنها به کسی می دهد که او را دوست می دارد. 📚 الکافی،ج۲،ص۲۱۵ 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نظر درباره تاثیر انس با روایات در اجتهاد امام(ره) معتقد است یکی از مقدمات اجتهاد، انس با احادیث است. ایشان می فرمایند: انس با روایات موجب می شود فقیه با شیوه محاورات اهل بیت (ع) با مردم و نحوه استدلال آن ها بر احکام آشنا شود‌‌ و در نتیجهٔ انس با احادیث، ملکه ای برای طالب اجتهاد شکل می گیرد که موجب می شود مقاصد اهل بیت(ع) را بفهمد و چنین چیزی جز با تدبر و دقت در روایات حاصل نمی شود البته این تدبر در روایات باید بر مبنای فهم عرفی از روایات باشد. 📚تهذیب الاصول،ج۳ص ۵۷۳ 🔹️پی نوشت: دوستان انس با روایات و کتاب های حدیثی را جدی بگیریم برکات علمی و معنوی زیادی دارد. 🍃@hadithshenasi🍃
⚘️عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَیْسَ شَیْ ءٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا حَدُّ التَّوَکُّلِ قَالَ الْیَقِینُ قُلْتُ فَمَا حَدُّ الْیَقِینِ قَالَ أَلَّا تَخَافَ مَعَ اللَّهِ شَیْئاً. ⚘️ابو بصير گوید که امام صادق عليه السّلام فرمود: هیچ چيز نيست جز اينكه حدّى دارد.گويد:به آن حضرت گفتم:قربانت، حدّ توكل چيست‌؟ فرمود:يقين است؛گفتم:حدّ يقين چيست‌؟ فرمود:اين است كه با وجود خدا از چيزى نترسى. 📚 الکافی،ج۲،ص۵۷ 🍃@hadithshenasi🍃