🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان🔸
ابنخلدون، که از اولین جامعهشناسهای جهان است، میگوید تراکم خانهها، موجب فساد اخلاقی است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد.
این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانههای داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به اینصورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمیکند! کاری کنیم که در آنجا بچهها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول میکشد! یعنی طرف تا سیسالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده میشوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل میشود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خودت ارزشگذاری کن؛ مرکب یا راکب؟🔸
❓ سؤال: «به نظر شما مثلا یک پزشک، با هدف خدمت به خلق و اسلام، نمیتواند مانند یک طلبه یا بهتر باشد؟»
✅ پاسخ: پزشک، طبیب بدن است و روحانی، طبیب روح.
بدن، بخش جانوریِ ماست. لذا پزشکها درواقع دامپزشک هستند، اما دامپزشکِ انسانی.
روحانی، طبیب جان و روح انسان است. بدن مَرکب است و روح، راکب. اطبا، پزشک مَرکَباند و روحانی، پزشک راکب. حالا خودت ارزشگذاری کن، مرکب یا راکب؟
@haerishirazi
روز ٢٨صفر.mp3
17.61M
🎙بشنوید
⚫️ سخنرانی ظهر روز ٢٨صفر
@haerishirazi
روضۀ امام رضا.mp3
2.51M
🎙بشنوید
⚫️ روضۀ شهادت امام رضا (ع)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قبول کردهایم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم!🔸
محمدبنسنان از امام رضا (ع) علت تحریم ربا را سؤال کرد. جواب فرمودند:
«...ذَهَابِ اَلْمَعْرُوفِ وَ تَلَفِ اَلْأَمْوَالِ وَ رَغْبَةِ اَلنَّاسِ فِي اَلرِّبْحِ وَ تَرْكِهِمُ اَلْقَرْضَ وَ صَنَائِعَ اَلْمَعْرُوفِ وَ لِمَا فِي ذَلِكَ مِنَ اَلْفَسَادِ وَ اَلظُّلْمِ وَ فَنَاءِ اَلْأَمْوَالِ»
[ربا، موجب فراموشی کارهای نیک، نابودی اموال، تمایل مردم به سود، تعطیل كسب و کار، و ترک قرضالحسنه و احسان است؛ و این فساد و ستم و نابودی اموال را به دنبال دارد.]
پیداست که تحریم حضرت، برای جلوگیری از تعطیلی کسب و کار و تعطیلی قرضالحسنه بوده است؛ همین که ما الآن دچارش هستیم! آیا قرض توأم با بهره که وامدهنده بهوسیلۀ آن دارا میشود کار خیر و معروف است؟
[ما با این سیستم بانکداریمان]، قبول کردهایم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم تا فاصلۀ آنها روز به روز بیشتر شود!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علت توقف حالات معنوی🔸
کسی را که غذا، چابکتر و قویترش کند، از خوردن غذا منع نمیکنند؛ حتی بیشتر هم میدهند؛ اما کسی را که با خوردن، چاق میشود و گوشت زیاد میکند، از خوردن منع میکنند، و او ناچار است بهاندازهای غذا بخورد تا از حرکت بازنماند. حالات معنوی برای عدهای سرعت در سیر و چابکی بهبار میآورد، ازاینرو بیشتر به او میدهند؛ ولی اگر کسی را مغرور و محجوب کرد، خداوند از سرِ لطف و رحمتی که به او دارد؛ آن حالات را قطع میکند تا او چابک شود و از حرکت بازنماند.
📖 تمثیلات اخلاقی، جلد ٢، صفحه ٢۵
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چرا مشکلات اقتصادی مملکت، معجزهآسا حل نمیشود؟🔸
خداوند بعضیها را خوب میکند، اما نه برای اینکه دیگران را خوب کنند. اما بعضی دیگر را خوب میکند که دیگران را هم خوب کنند!
امت ما، پزشک امتهاست. خدا او را بهگونهای خوب میکند که بتواند امتهای دیگر را هم خوب کند. اگر این بیماریهای اقتصادی ما بهصورت معجزهآسا بهبود پیدا کند، که نفهمیم از کجا آمدیم و به کجا رفتیم، نمیتوانیم راهنمای دیگران باشیم.
شما که با هواپیما از شیراز به تهران میروید، چه میدانید که وسط راه چه خبرهاییست؟ حتی آنکسی هم که با ماشین میرود، فراغت زیادی برای شناخت مسیر پیدا نمیکند. اما آنها که از شیراز تا مثلاً آرامگاه حضرت امام را پیاده رفتهاند، از دانهدانۀ روستاها به شما خبر میدهند؛ از آنها بپرس که این مسیر چطورست؟ کاملاً آگاه هستند.
ما این راه را اگر پیاده عبور کنیم، زحمتش بیشترست، اما اطلاعاتش ارزندهتر است. ما اگر ندانسته و اتفاقی راه صحیح را برویم بهترست یا راهی را برویم و بعد از آنکه فهمیدیم اشتباه است، آگاهانه راه صحیح را پیدا کنیم؟ شما میگویید اولی بهترست. اما اگر ندانسته راه صحیح را رفتید و بعد شیطان در آن تشکیک کرد، شما این شک را چطور جواب میدهید؟ این تردید را چگونه حل میکنید؟ بادآورده را باد میبرد!
@haerishirazi