eitaa logo
HAJFATHI
653 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
838 ویدیو
47 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی https://zil.ink/hajfathi_ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ کسی که به سن تکلیف رسیده وتا الان که ۴۰سالشه واجبات را انجام نداده الان پشیمونه باید چکار کنه؟ ✅جواب: ۱. ایشان از گناهانی که کرده اند به درگاه الهی توبه نمایند و در فرصت باقی مانده از عمر مشغول جبران خطاها و کوتاهی های گذشته شوند که خدا ارحم الراحمین است. ۲. قضای تمام نمازها را به جا آورد. ۳. روزه ها را اگر عذر موجه نداشتند و می توانستند روزه بگیرند و آن روزه ها را باطل نمودند، علاوه بر اینکه قضای روزه ها واجب است کفاره بابت تاخیر در انجام قضای روز بدهند. همچنین کفاره بابت روزه خواری باید پرداخت نماید. 👌 درخصوص محاسبه کفاره ها باید تماس بگیرید. #۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ #۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• . - 📸 • . 『🌙 @MY_opinion ○°.』
💠شرح دعای روز نهم: ▫️اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَی مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. ▫️خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده، و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان. 👌نکته: در این فراز از خدای مهربان، بهره مندی از رحمت خاصی درخواست می شود. چون الهی، دائمی و حتمی است و قطع نمی شود و عبد با انجام ، قابلیت دریافت آن را پیدا می کند. راه بهره مندی است. برهان های درخشان می تواند و و باشد که به خاطر اتقان در هدایت گری و اتمام حجت با آنان بر بندگان در روز قیامت، برهان نام گرفته اند. از فراز آخر استفاده می شود که برای رسیدن به توفیق می خواهد که باز ،با بندگی خدا حاصل می شود. 🆔 @hajfathi_ir
✅شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان حجت‌الاسلام والمسلمین فتحی 🔻در آپارات ببینید👍 http://m.aparat.com/v/zrlck
♨️ ❗️وقتی به برخی در خصوص گناهانی که مرتکب می شوند تذکر می دهیم می گوید: 😠 این مسأله شخصی است و به شما ربطی ندارد. 👌نمونه این جمله هنگام تذکر به ، ، و و نشناسها و... می شنوید. ❓براستی آیا گناهان افراد، مسأله شخصی است؟ ✅ برای پاسخ به این سوال باید قید بودن توضیح داده شود و بعد بررسی شود که آیا یاد شده و مشابهش چه اندازه در تعریف قرار می گیرد. ▫️منظور از شخصی بودن چیزی این است که آن چیز، ارتباطی با دیگران ندارد، حق فردی است، اجتماعی محسوب نمی شود، عمومی نیست، مالکیت و انتفاع فردی دارد و دیگران چنین حقی ندارند. ▫️با بررسی گناهان، می بینیم که به دلیل تاثیر گذاری آنها بر هم افراد جامعه و اطرافیان و اجتماع و در معرض عمومی بودن، و تخریب محیط و حقوق سایرین، اتفاقا این گناهان، شخصی محسوب نمی شود. ▫️تازه اگر این گناهان شخصی بود،خداوند به انسان مؤمن دستور نمی داد دربرابر گناهان عکس العمل نشان دهند. ▫️در طول تاریخ امر به معروف و نهی از منکر بوده و این نشان می دهد که گناهان افراد فقط جنبه فردی ندارد بلکه مثل یک ویروس واگیردار، انسان ها و محیط سالم را خراب و وضعیت بدان جامعه را بدتر می کند. ▫️جالب است بدانید نظام موجود در عالم ، است که به احسن وجه بوجود آمده و هر رفتاری و کرداری بر کل عالم تاثیر می گذارد. ▫️مثلاً دروغ هم فرد را خراب می کند هم دیگران را و هم ساکنان آسمانها و فرشتگان را آزار می دهد. ▫️گناهکار نمی داند که در وهله اول او به خدا می کند و در مراتب پایین تر به و درگاه ربوبی جسارت می کند. ▫️اگر بندگان الهی به گناهکار تذکر ندهند، نشان می دهد که از خدا و اوامر او حمایتی ندارند و این خلاف است. محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠احترام پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به الله_علیها عایشه روایت کرده و گفته است: ▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هنگامی که اسم مطرح می‌شد، از تعریف و تمجید او و استغفار برای او خسته نمی شد. روزی نام او برده شد و من به جوش آمد. به او گفتم خدای متعال عوض آن را در پیری به تو داده است. دیدم سخت شد و من از ذهنش ساقط شدم و نزد خود گفتم: خدایا! اگر تو غضب رسولت را از من بردی، دیگر به بدی او را یاد نمی کنم. چون پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم وضع ما را دید، فرمود: چه گفتی؟ به خدا روزی به من ایمان آورد که مردم به من کافر بودند و مرا پناه داد، هنگامی که مردم مرا طرد کردند و از او خدا به من فرزند داد و تو را از من محروم کرد. گفت: با این گفتار یک ماه با من آمد و شد نکرد. [۱] ---------- [۱]: . تاریخ اسلام، ذهبی، ج۱، ص۲۳۸؛ تاریخ دمشق، ج۳۶، ص۱۹۵. 🆔 @hajfathi_ir
4_5917875922073027378.mp3
5.38M
🎵بشنوید| تخم ، است ✅ دستورالعمل سلوکی علامه طباطبایی به علامه حسن زاده آملی 🆔 @hajfathi_ir
شرح ماه مبارک رمضان هم اکنون در 👇: http://m.aparat.com/v/Uiqbx
💠شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. ▫️ خدای در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری ات ای فریادرس دادخواهان. 👌نکات: ▫️ هر گونه عملی که موجب جلب باری تعالی شود را گویند. طبق این تعریف هر عمل عبادی، اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و... که در آن جهت "رضی الله" رعایت شود احسان است. ▫️بهترین احسان فرد این است که خودش انسان خوبی باشد. می توان گفت که شروع احسان بلکه پایه آن، در نیک بودن خود انسان است. ▫️انسان های و ، اگر احسان کنند، احسانشان مقبول نیست چون: "انما یتقبل الله من المتقین". نظیر احسانی که قابیل کرد ولی به خاطر رعایت نکردن تقوی و ، مقبول درگاه احدیت نشد. ▫️درخواست اینکه احسان محبوب عبد شود، در واقع درخواست احسان است. شایسته است روزه دار در این روز دست به احسان بزند ولو به دادن یک سلام و خنده و یک خرما دم افطار و... ▫️ یعنی که در آن عبد با دانستن سوء فعل، بدون رعایت محضر ربوبی دست به و می زند. اظهار کفر و شرک و الحاد است و رعایت نکردن و رعایت نکردن انجام فرمان های الهی، است. ▫️عصیان نیز در اصل نافرمانی از روی آگاهی است اگرچه به گناهی که از روی جهل انجام می شود، عصیان گویند. ▫️فسق و عصیان به دلیل اینکه شالوده انسانیت فردا نابود می کند و او را از مقام انسانیت به حیوانیت بلکه بدتر از حیوانیت می کشاند مورد غضب الهی است. ▫️با فسق و عصیان، یعنی عذاب الهی که شامل انواع محرومیت ها از رحمت است می شود. ▫️آنکه را رحمت الهی نصیب نگردد لاجرم نصیبش خواهد شد. ▫️باید دائما یا غیاث المستغیثین گفت بلکه مشمول رحمت شویم. 🆔 @hajfathi_ir
♨️دو سوره محبت آور♨️ ☘پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: سوره های"طه" و"یس"دو هزار سال قبل از خلقت آدم ع قرائت شده بود. ☘امام حسن ع: اهل بهشت فقط این دو سوره را می خوانند. ✨خواص : 1⃣ محبت بین خدا وبنده(طرفینی)ایجاد می کند. 2⃣ خدا از آنچه در مسلمانی انجام داده حسابرسی نمی کند. ✨خواص : یک بار خواندن آن معادل۱۲ختم کل قرآن است و... 💧منبع:قرآن درمانی روحی و جسمی،صص137و177 🆔 @hajfathi_ir
شرح دعای ماه مبارک رمضان هم اکنون در 👇 http://m.aparat.com/v/Jb6Y0
: ▫️اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از ستر، پوشاندن عیب های ظاهری و باطنی است. مهمترین عیب ظاهری عورتین است و در زنان پوشاندن تمام بدن است جز کفین و صورت ستر محسوب می شود. ▫️ جزو اولین کرامت های الهی به انسان است و اولین عقوبت الهی هنگام نافرمانی اولین بشر، کناره رفتن پوشش است که بعد از خورده شدن درخت ممنوعه، بر آدم و حوا علیه السلام عارض شد. ▫️ هم به معنی خود نگهداری از معصیت است با رعایت ادب حضور به درگاه ربوبی. انسان عفیف شکم، چشم، گوش، بطن، اندام ، عورتین، زبان و... را از حرام حفظ می کند. این مقام جز با رعایت محضر ربوبی و ترس از عواقب عصیان حاصل نمی گردد. ▫️تعبیر به "زینی" نشان می دهد که زینت و زیبایی واقعی انسان کمال یافته، به و عفت است. لذا زنان و مردانی که خالی از این دو خصیصه اند، زینت واقعی ندارند و شایسته نیست مومن سراغ چنین کسانی رود. ▫️اگر چه و آرایش غلیظ بین زنان، زینت قلمداد شده ولی باید دانست که این است چرا که این دو انسان را از ستر و عفت دور می کند. به نظر می رسد مقدمه اولیه بر ، ستر است. ▫️قناعت به معنی بسنده کردن به کم از دنیا و دوری از زیاده روی است. در قناعت بجا و درست استفاده کردن نعمت ها، اخذ شده است. مثلا اگر کسی بیست نوع لباس داشته باشد این اسراف نیست ولی اگر این لباس ها درست استفاده نشود، است مثلا لباس منزل بیرون پوشیده شود و لباس بیرون در منزل. ▫️انسان ، دندان را کنده است وبه دلیل اینکه جلوی را گرفته، به فرد ثروتند از او تعبیر شده است. در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام می خوانیم: القناعة کنز لا ینفد. قناعت گنجی است که پایانی ندارد. ▫️کفاف نیز به معنی حذف زوائد زندگی و بسنده کردن حد اقل از امکانات است. در روایت توصیه شده کفاف در خواست شود. اللهم ارزقنی الکفاف. این ویژگی انسان را راحت کرده و علائق او به زوائد دنیا را کم می کند و در حسابرسی آسان انسان ، دخیل است. ▫️ به معنی این است که هرچیزی در جای خود قرار گیرد و خارج از حدود الهی نباشد و به معنی این است که انسان آنچه برای خود خواهان است برای دیگران نیز بخواهد. این دو ویژگی انسان را نزد خدا عظیم و بین مردم محبوب می کند. از آخر دعا استفاده می شود که امکان وجود گرفتاری در این روز وجود دارد و مومن باید از خدا طلب امنیت کند. خواندن سوره در این روز و سوره در عصر امروز توصیه ماست. 🆔 @hajfathi_ir
✅شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ▫️هم اکنون در آپارات 👇 http://m.aparat.com/v/PQHqW
💠ذکر دائمی در سیره اهل البیت علیهم السلام امام صادق عليه السلام: ▫️كانَ أبي عليه السلام كَثيرَ الذِّكرِ، لَقَد كُنتُ أمشي مَعَهُ وإنَّهُ لَيَذكُرُ اللّه َ، وآكُلُ مَعَهُ الطَّعامَ وإنَّهُ لَيَذكُرُ اللّه َ، ولَقَد كانَ يُحَدِّثُ القَومَ وما يَشغَلُهُ ذلِكَ عَن ذِكرِ اللّه ِ، وكُنتُ أرى لِسانَهُ لازِقًا بِحَنَكِهِ يَقولُ: لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ، وكانَ يَجمَعُنا فَيَأمُرُنا بِالذِّكرِ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ، ويَأمُرُ بِالقِراءَةِ مَن كان يَقرَأُ مِنّا، ومَن كانَ لا يَقرَأُ مِنّا أمَرَهُ بِالذِّكرِ. امام صادق عليه السلام: ▫️ پدرم، ذكر فراوان مى گفت، من با او راه مى رفتم، در حالى كه او ذكر خدا بر لب داشت و با او غذا مى خوردم در حالى كه او خدا را ياد مى آورد، او با مردم سخن مى گفت و اين هم او را از ذكر الهى باز نمى داشت، زبان او را مى ديدم كه از ذكر «لا اله الاّ اللّه » به سقف دهانش چسبيده بود. او ما را گرد مى آورد و از ما مى خواست تا بر آمدن آفتاب ذكر گوييم. هر كه را از ما [كه مى توانست] قرائت كند، دستور قرائت قرآن مى داد و به هر كه قرائت نمى كرد، دستور ذكر مى داد. 📚 الكافي: ۲ / ۴۹۹ / ۱ عن ابن القدّاح. 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح روز سیزدهم ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدارِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِینِ. ▫️خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از "دنس" ناپاکی و منظور از"قذر"آلودگی است. دنس در خصوص گناهان بزرگ و قذر در خصوص گناهان کوچک بکار می رود. با این توضیح، در این فراز از خدا می خواهیم که ما را از گناهان بزرگ و کوچک پاک کند و آثار آن را از ما بردارد. این به برکت و حاصل می شود که اگر این دو تحقق یابد، عبد قابلیت پذیرش را می یابد و لذا معنی "یرسل السماء علیکم مدرارا" و "لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض" تحقق می یابد. از گناه عامل برخورداری از نعمت های پیش رو است. ▫️خدای عزو جل برای همه ما، اموری را مقدر فرموده که بر اساس و مصلحت است. عبد الهی باید بر آن کند و صبرش به این است که نکند و بگوید: "الهی رضا برضاک تسلیما لامرک لا معبود سواک" اگر شکایت از مقدرات الهی شود، عبد در مرحله سقوط از مقام و ورود در مرحله ادنی خواهد بود‌. ▫️تقوی ورزی به معنی خودنگهداری از گناهان بدون از جانب باری تعالی امکان ندارد. مراحل تقوی نیاز به محض و احساس وابستگی و نیاز به ذات باری تعالی دارد. اگر عبد در مقام بندگی استقلالی فکر کند و ترک گناه را مستند به قوه و توان خود کند، نشان ضعف در توحید عملی است. ▫️مصاحبت با به معنی همراهی مداوم با آنان است. از جمله چیزی هایی که خلق انسان را تغییر می دهد، همین همراهی با نیکان است. اخلاق آنان، عقاید آنان، انسان را متحول می کند حتی شنیدن حالات و اخلاق آنان ، انسان را دگرگون می کند. و منظور از نور چشمی بودن خدا برای بیچارگان، ذات او نزد آنان است. طوری که مساکین همه چیز را برای وصال با او تحمل می کنند. چنین مساکینی در واقع عظیم توحید را دارند. همه را داده اند تا خدا را داشته باشند. 🆔 @hajfathi_ir
امیر المؤمنین علیه السلام:  سبق فی العلوّ فلا شیء أعلی منه. ترجمه: در والایی پیشی گرفت و چیزی برتر از او نیست. 📚تمام نهج البلاغه - اشارة - مجلد ۱، صفحه ۳۵۰ ---------- 👌نکات: ۱. منظور از برتری کلی و بدون حد و حصر بر غیر ( ما سوی الله)است. ۲. سبقت در هم به اول بودن ذات او بر می گردد که پیش از ذاتش هیچ اولی نبوده و ابتدائیتی هم نمی توان بر او تصور کرد. ۳. وقتی ذات احدیت را اول دانستیم تمام همچون علم، قدرت و حیات و سایر صفات را هم اول بر او اول خواهیم دانست. ۴. ذات باری تعالی به دلیل آنکه و موجودات ممکن است، بر همه آنها برتری دارد. هرچه ما سوی الله باشد محکوم به و اند و هرچه دارند از آن دارند. ۵. وقتی عبد فهمید که خدای عزوجل اعلی هست، دیگر در محضرش بی ادبی و نافرمانی نمی کند و نورزیده و خود را در برابر ذات حقیر می داند. در این لحظه فرد به مقامات می رسد. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان هم اکنون در 👇 http://m.aparat.com/v/F4spL