eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.2هزار دنبال‌کننده
128 عکس
27 ویدیو
589 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۴۱.mp3
16.1M
درس حلقه اولی، جلسه 41 ص۱32 : فهناک اذن سلسلتان من المقدمات + مطالب مازاد از کتاب و ارزشمند •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۴۲.mp3
18.17M
درس حلقه اولی، جلسه 42 ص۱34 : العلاقات القائمة فی داخل الحکم الواحد (وجوبات ضمنیه و عدم انفکاک آنها) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۴۳.mp3
18.63M
درس حلقه اولی، جلسه 43 ص۱۳۷: النوع الثاني: الاصول العمليّة‌ (احتیاط عقلی معلق بر اساس حق الطاعه) # # # •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۴۴.mp3
16.6M
درس حلقه اولی، جلسه 44 ص۱43 : القاعدة العملیة الثانویة (برائت شرعی منجز بر اساس آیات و روایات) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٤٥.mp3
10.53M
درس حلقه اولی، جلسه 45 ص۱43 : و الدلیل علی ذالک نصوص شرعیة متعدده + تکمله و مطالب مازاد بر کتاب •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۴۶ (۱).mp3
5.35M
درس حلقه اولی، جلسه 46 ص۱45 : قاعدة منجزیة العلم الاجمالی / تمهید •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۴۶ (۲).mp3
9.44M
درس حلقه اولی، جلسه 46 (تکمله) ص۱45 : قاعدة منجزیة العلم الاجمالی / تمهید (تکمله توضیحات و تطبیق عبارت) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۴۷.mp3
14.95M
درس حلقه اولی، جلسه 47 ص۱47 : منجزیة العلم الاجمالی •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٤٨.mp3
15.3M
درس حلقه اولی، جلسه 48 ص۱49 : انحلال العلم الاجمالی •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٤٩.mp3
19.2M
درس حلقه اولی، جلسه 49 ص۱52 : الاستصحاب •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٥٠ (١).mp3
17.18M
درس حلقه اولی، جلسه 50 ص۱54 : الشک فی البقاء + بیان ركن رابع: اختلاف المتيقن و المشكوك زمانا (مخرج قاعده يقين) تتمه : اصالة التخيير •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٥٠ (٢).mp3
2.33M
درس حلقه اولی، جلسه 50 (تکمله) ص۱55 : وحدة الموضوع فی الاستصحاب (تکمله صوت قبل و تطبيق عبارت) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٥١ (١).mp3
19.37M
درس حلقه اولی، جلسه 51 ص۱59 : التعارض بین الادلة / ١_التعارض بین الادلة المحرزة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۵۱ (۲).mp3
4.1M
درس حلقه اولی، جلسه 51 (تکمله) ص 161 : و یسمی التخصیص الخاص للعام تخصیصا (تکمله تطبیق عبارات) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
درس حلقه اولی، جلسه 51 ص۱59 : التعارض بین الادلة / ١_التعارض بین الادلة المحرزة #حلقات #حلقه_اولی
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
درس حلقه اولی، جلسه 51 ص۱59 : التعارض بین الادلة / ١_التعارض بین الادلة المحرزة #حلقات #حلقه_اولی
۳_ خروج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : خروج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت] مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: دخول حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۵۲.mp3
15.39M
درس حلقه اولی، جلسه 52 ص162 : حالات التعارض الاخری •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۵۳.mp3
17.2M
درس حلقه اولی، جلسه 53 ص163 : التعارض بین الاصول •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۵۴ (آخرین جلسه).mp3
14.16M
درس حلقه اولی، جلسه 54 مطالبی مفید خارج از متن کتاب : 1_ خلاصه و ما حصل بحث تعارض 2_ طرح مرحوم صاحب الفصول 3_ روایت باب تعارض و تراجیح (استفاده نکات ارزشمند از روایت شریفه) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
🔺 آخرین جلسه حلقه اولی از سلسله حلقات کتاب : «دروس في علم الاصول» تألیف: شهید سید محمدباقر صدر مدرّس : استاد صادقی مکان : نجف اشرف تاریخ اتمام : ۸ / ذی الحجه / ۱۴۳۹ در جوار مضجع شریف امیر المومنین علیه آلاف التحیة والسلام❤️ 👈 دوره‌ی مقدماتی و فشرده علم اصول با توضیح کامل مباحث و تطبیق عبارات، در صوت های کوتاه. [صوت هاکمتر از 35 دقیقه است و در پاره وقت ها قابل استفاده و موجب خستگی شنونده نمیشود] •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 🔰 مطالب کانال🔰 📌جهت دسترسی سریع تر به مطالب،بر روی عنوان مورد نظر ضربه بزنید👇 📙 الحلقة الاولی 📘 الحلقة الثانية 📗 الحلقة الثالثة 📒 الموجز فی اصول الفقه 📕 اصول الفقه مرحوم مظفر 📔 بحوث خارج شهید صدر به همراه نقد 📝 مقالات علمی و پژوهشی 🎙 تذکرات اخلاقی و درسی 💠 کتب اصولی و شروح حلقات 💠 مطالب مربوط به 💠 بیان نکات ناب اصولی 🌺 🍃🌺 🌺🍃🌺 🍃🌺🍃🌺 🌺🍃🌺🍃🌺
بسم الله الرحمن الرحیم به حول و قوه الهی قصد داریم مسیر و رویکرد جدیدی برای این کانال ترسیم کنیم به شرح زیر: ارایه اصولِ‌فقه به شیوه ای جدید و با بیان شیوا به صورت متن ، بر اساس کتاب «دروس فی علم الاصول / الحلقة الاولی » (با هشتک ) ما این مولّفه ها را با بررسی مباحث شهید صدر به شما تقدیم می کنیم. امید است مرضی حضرت حق و امام عصر علیه السلام و خدمتی به طلاب علوم دینیه باشد ان شاءالله. •┈••✾••┈• تدریس اصول شهید صدر : https://eitaa.com/halgeyoola 🔰🔰🔰🔰
🔘 خصوصيات حلقه اولی : 1) عبارت پردازی : دراين كتاب خیلی اوقات، اصل مطلب يك خط است اما مصنف دو صفحه آنرا با عبارات مختلف توضيح ميدهد7 يا 8 بار تكرار ميكند و اگر استاد و شاگرد اين مطلب را ندانند ، در فهم حلقه دچار مشكل ميشوند. 2) الفاظ مترادف : مصنف فراوان از الفاظ مترادف استفاده ميكند، گاهی چندین بار مثال : عناصر مشتركه , قواعد كلی , خيوط عامه , مناهج كلي , اصول عامه و .... كه منظور مصنف از همه آنها يكي است. 3) لغات جديد و معاصر که باعث آشنایی با فضای لغات در عصر حاضر است. 4) هندسه و چينش جديد و منظمی دارد که باعث نظام فکری اصولی و فهم ربط بین مباحث میشود. 5) اصطلاحات و مطالب مهم و لازم كه گاها در كتب دیگر ذكر نشده است. 6) نكات جديد اصولى و آشنایی اجمالی با مبانی و مکتب شهید صدر. ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : https://eitaa.com/halgheysaniye https://eitaa.com/halgeyoola
🔘 مقدمات ☑️تعريف علم اصول : ⬅️تعريف علم اصول متوقف است بر 1- تعريف علم فقه 2- تعريف عناصر مشتركه ⏪تعريف علم فقه : 🔶 مقدمه : 1) انسان وقتي ايمان آورد ميداند وظايف عملي دارد. 2) اگر احكام بديهي بودند ، به تبع آن باید وظايف عملي نيز مشخص بودند. 3) اما احكام بديهي نيستند ، پس به تبع آن وظايف عملي نيز مشخص نيستند. 4) آن وظايف بايد در علمي اثبات شود با دليل؛ که آن علم , علم فقه است. 🔶 تعريف علم فقه: " علم استخراج وظيفه عملي با دليل " يا به بيان ديگر " علم عمليات استنباط " 🔶 اقسام عمليات استنباط "وظيفه عملي " در علم فقه : 🔹1) استنباط حكم شرعي با دليل (ادله , ادله محرزه ) : وقتي حكم مشخص شود به تبع وظيفه عملي نيز مشخص ميشود. مثال : ➖ حکم 👈 شرب خمر حرام است ➖ وظيفه عملي 👈 اجتناب 🔹2) استنباط وظيفه عملي فقط با دليل (اصل عملي ) : مثال : لباسي كه شك داريم نجس است يا پاك ➖ حكم 👈 معلوم نيست ، شايد لباس پاك باشد و شايد نجس ➖ وظيفه عملي 👈 اجتناب ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅ https://eitaa.com/halgheysaniyehttps://eitaa.com/halgeyoola
☑️در ادامه ی تعریف علم اصول ⏪تعریف عناصر مشترکه : 🔶اجزاي تشكيل دهنده استنباط : 🔹1) عناصر خاصه : عناصري كه صلاحيت دخول در تمام ابواب فقه را ندارند و از مسأله اي به مسأله دیگر تغيير ميكنند. ( در علم فقه بحث ميشود) 🔹2)عناصر مشتركه : عناصري كه صلاحيت دخول در تمام ابواب فقه را دارند و در معظم ابواب فقهي هستند. ( در علم اصول بحث ميشود) 🔻براي وضوح بيشتر عناصر مشتركه و عناصر خاصه ، مثالی را ذکر میکنیم : فرضاً از مجتهد می پرسند که آیا قهقهه در اثناء نماز مبطل نماز است یانه؟ ◾️ ابتدا باید را به کار گیرد که شامل موارد زیر است : ▫️ روایت مربوطه را از کتب روایی بیابد و بررسی کند که راوی ثقه هست ؛ مثلا روایت زراره که از امام صادق پرسیده شده است ( القهقهه لا تنقض الوضوء و تنقض الصلاه) ▫️ مفردات روایت را بررسی کرده و ظهور عرفی آن را بدست آورد ؛ که فی المثال در این روایت مبطل بودن قهقهه در اثناء نماز است که از کلمه نقض فهمیده میشود ◾️ سپس به مراجعه می کند و عناصری را روی روایت پیاده می کند که موارد زیر هستند : ▫️ خبر واحد ثقه (زراره) حجت است ▫️ ظهور عرفی کلام حجت است 🔲 در نتیجه ی به کارگیری این دو عنصر مهم، حکم مبطل بودن قهقهه در نماز استنتاج و استنباط می شود. ✅تعريف علم اصول : «علم به عناصر مشتركه در عمليات استنباط حكم شرعي و تعین محدوده ی آنها و ترتيب آنها» ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅ https://eitaa.com/halgheysaniyehttps://eitaa.com/halgeyoola
☑️ موضوع علم اصول: 🔶 هر علمي پيرامون موضوع آن علم بحث ميكند ، مثلا نحو پيرامون " كلمه و كلام " و منطق پيرامون "تصور و تصديق " بحث ميكند. ✅ موضوع علم اصول : «ادله مشتركه است و ما بحث ميكنيم تا ببينيم دليليت كداميك اثبات ميشود و كداميك نفي ميشود.» ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
☑️ فايده علم اصول (علم الاصول منطق الفقه ) 🔶مقدمه : 🔹فايده منطق : منطق راه درست فكر كردن ، در به دست آوردن علم را ، به ما آموزش ميداد ؛سه باب اول به ما آموزش ميداد كه درست تصور ( تعريف ) كنيم ، و سه باب بعد به ما آموزش ميداد كه درست تصديق (استدلال ) كنيم. ✅ فايده ی اصول نيز مثل منطق است ؛ اصول به ما آموزش ميدهد كه درست استدلال فقهي كنيم لذا گفته ميشود ، «علم الاصول منطق الفقه» 🔻البته بااين تفاوت كه منطق راه درست استدلال كردن ، به صورت مطلق را به ماياد ميداد ، اما اصول راه درست استدلال كردن در عمليات استنباط فقهي را به ماياد ميدهد. (بیان فنی و علمی از فائده👆) ✅ اهميت علم اصول و علم فقه : 🔶 علم اصول و علم فقه هر دو در عمليات استنباط مهم هستند ، زيرا هم عناصر خاصه(كه در علم فقه بررسي ميشود ) و هم عناصر مشتركه (كه در علم اصول بررسي ميشود )در عمليات استنباط مهم هستند و استنباط بدون انهاممكن نيست مثل نجار كه هم ابزار (عناصر خاصه ) لازم دارد و هم بايد علم نجاري (عناصر مشتركه = قواعد كلي ) بلد باشد. (بیان عرفی فائده👆) ❗️نكته : ناگفته نماند كه اصول در عقايد، تفسير ، اخلاق و كليه علوم ديني همين فايده را دارد. ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها را خدمت ولی عصر علیه السلام و شیعیان آن حضرت ، تبریک عرض میکنیم 🌹❤️🌹❤️🌹❤️🌹❤️ •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
✅ رابطه اصول با فقه : (الاصول و الفقه يمثلان النظريه و التطبيق) 🔶 اصول و فقه هردو مهم هستند ؛ اصول نظريه (قواعد كلي ) ميدهد و فقه تطبيق ميكند و هر دو كار (نظريه و تطبيق) نيازمند تلاش فراوان هستند. و میتوان اینطور تعبیر کرد که : اصول 👈 تولید کننده است و فقه 👈 مصرف کننده مثال : 1) مجلس (نظریه) و دولت (تطبیق) 2)دوره تئوري (نظریة ، یاد گرفتن قواعد کلی) و عملي دكترها (یاد گرفتن تطبیق صحیح بر موارد) ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
✅ تاثير گذاري "فقه بر اصول" و" اصول بر فقه" (التفاعل بين الفكر الاصولي والفكر الفقهي): 🔶 علت تاثير گذاري "فقه بر اصول" و" اصول بر فقه" ، اين است كه رابطه ي بين آنها ، نظريه و تطبيق است. هر چه اصول پيشرفت كند و نظريات اصولي دقيقتر باشد تطبيق آن دقت بيشتري ميخواهد و اين باعث پيشرفت فقه ميشود. و هر چه فقه پيشرفت كند و در تطبيق دچار مشكلاتي ميشود كه اصول ، بايد آنها را حل كند ، اين باعث پيشرفت اصول ميشود. ⭕️[ تفاعل : اثر پذيرى متقابل ميان دو مادّه يا بيشتر كه در نتيجه تغييرى در طبيعت اجسام شيميائى میشود، مانندِ تفاعل اكسيژن و ايدروژِن كه در نتيجه آب شكل میگیرد.] 🔹 مؤيد اين اثر پذيري : تاريخ دو علم است تاريخ دو علم نشان ميدهد كه : علم حديث 👈 علم فقه 👈 علم اصول علم اصول ابتدا نبود و با پيشرفت علم فقه ، كم كم علم اصول از آن جدا شد (اثر پذيري اصول از فقه) ؛ هر چه از عصر معصوم دور تر شويم، استخراج وظيفه عملي سخت تر ميشود و اصول بايد آنها را حل كند و اين باعث پيشرفت اصول شد (اثر پذيري اصول از فقه) لذا گفته ميشود نياز به علم اصول تاريخي است ⭕️ نكته : نياز به علم اصول تاريخي است يعني هر چه از عصر معصوم دور تر شويم نياز به اصول بيشتر ميشود. ❓ چرا اصول اهل سنت ، زودتر از اصول شيعه پيشرفت كرد؟ * چون نياز به علم اصول تاريخي است و اهل سنت 150 سال زودتر از معصوم جدا شدند البته بذر اصول نزد شيعه بوده است در زمان صادقين (عليهما السلام) . ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46