eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.2هزار دنبال‌کننده
128 عکس
27 ویدیو
589 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
حلقه ثانیه ۴۵.mp3
26.85M
جلسه ۴۵ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، علامات الحقيقة و المجاز، تبادر. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 علامات حقیقت و مجاز _ 💠 ❓️تبادر چیست؟ 🔸️تبادر یعنی انتقال معنا به ذهن از شنیدن لفظ بدون قرینه ❓️تبادر چگونه نشانه حقیقی بودن معنا است؟ دلالت لفظ بر معنا یا به‌خاطر وضع لفظ برای آن معنا است یا به‌خاطر قرینه است. در تبادر فرض بر این است که بدون قرینه از لفظ معنای خاص فهمیده شده است پس علت تبادر و انتقال به معنا وضع است یعنی آن معنای متبادَر، معنای موضوع‌له است. 💥اشکال: تبادر متوقف بر علم به وضع است و اگر علم به وضع متوقف بر تبادر باشد دور لازم می‌آید. 💢 جواب: 1️⃣ تبادر متوقف بر علم ارتکازی به وضع است و علم تفصیلی به وضع متوقف بر تبادر است پس دور لازم نمی‌آید. 2️⃣ تبادرِ عالم به لغت متوقف بر علم به وضع است و علم به وضع برای جاهل به لغت متوقف بر تبادر است پس باز هم دور لازم نمی‌آید. 3️⃣ تحقیق در جواب این است که اساسا تبادر توقف بر علم به وضع ندارد بلکه توقف بر خود وضع(به معنای قرن اکید) دارد پس تبادر توقف بر وضع دارد و علم به وضع توقف بر تبادر دارد. 🌀در هر سه جواب ثابت شده آنچه تبادر بر آن توقف دارد غیر از آن چیزی است که بر تبادر توقف دارد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4289 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۴۶.mp3
19.56M
جلسه ۴۶ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، علامات الحقيقة و المجاز، صحت حمل. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 علامات حقیقت و مجاز _ 💠 💢یکی از علامات حقیقی بودن معنا، صحت حمل است. روش کار: لفظِ مشکوک المعنا را بر معنای مشکوک حمل می‌کنیم. اگر به حمل اولی حمل کنیم و حملش صحیح باشد، ثابت می‌شود معنا، موضوع‌له لفظ است؛ مثلا در حیوان مفترس اسد است، حیوان مفترس موضوع‌لهِ اسد است و اگر به حمل شایع حمل کنیم و صحیح باشد، ثابت می‌شود موضوعِ قضیه از مصادیقِ معنای موضوع‌له است؛ مثلا در زيد انسان است، زيد، مصداقِ حیوانِ ناطق است که موضوع‌لهِ انسان است. 💥اشکال: از صحتِ حملِ اولی فقط فهمیده می‌شود موضوع با معنای مرادِ لفظی که محمول واقع شده متحد است نه با معنای موضوع‌لهِ آن. همچنین از صحتِ حملِ شایع فقط فهمیده می‌شود موضوع از مصادیقِ معنای مراد از محمول است نه از مصادیقِ معنای موضوع‌لهِ آن. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4295 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۴۷.mp3
18.41M
جلسه ۴۷ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، علامات الحقيقة و المجاز، اطراد. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۴۸.mp3
18.42M
جلسه ۴۸ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، تحویل المجاز الی الحقيقة - استعمال اللفظ و إرادة الخاصّ (10:09). استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۴۹.mp3
25.78M
جلسه ۴۹ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الاشتراک و الترادف. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۵۰.mp3
37.46M
جلسه ۵۰ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، تصنیف اللغة. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۵۱.mp3
13.01M
جلسه ۵۱ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المقارنة بین الحروف و الاسماء الموازیة لها - تنوع المدلول التصدیقی(6:17). استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 علامات حقیقت و مجاز _ 💠 💢یکی دیگر از علامت‌های حقیقی بودن معنا اطراد است. 🌀تعریف اطراد: اطراد عبارت است از صحت استعمال لفظ در معنایی که حقیقی بودنش مشکوک است در حالات مختلف و به لحاظ هر فردی از افراد. 🔹️دلیل: نسبت به معنای مجازی صحت استعمال در حالات مختلف و به لحاظ هر فردی از افراد وجود ندارد؛ مثلا کلمه أسد در حالات مختلف بر زيد قابل اطلاق نیست بلکه در حالات دلاوریِ زيد قابل اطلاق است؛ یا بر همه افراد شجاع همچون حیوانات قابل اطلاق نیست؛ بنابراین اطراد در یک معنا دلیل بر حقیقی بودن آن است. 💥اشکال: اگر تمام خصوصیاتِ استعمال در معنای مجازی حفظ شود، صحت استعمال در معنای مجازی در یک حال و به لحاظ یک فرد مُجوِّز استعمال در بقیه افراد و حالات هم خواهد بود؛ البته با حفظ خصوصیات. مثلا معنای مجازیِ أسد مطلقِ شجاع نیست بلکه انسان شجاع است لذا شامل حیوانِ دیگر نمی‌شود. در نتیجه اطراد در یک معنا دلیل بر حقیقی بودن آن معنا نمی‌شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4300 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 تبدیل استعمال مجازی به استعمال حقیقی 💠 💢استعمال لفظ در معنای موضوع‌له، استعمال حقیقی و در غیر معنای موضوع‌له، استعمال مجازی می‌باشد. 💥برخی سعی نموده‌اند استعمال مجازی را استعمال در موضوع‌له قرار دهند. بنابراین نظر وقتی اسد را برای رجل شجاع به‌کار می‌بریم در واقع اسد را در حیوان مفترس استعمال کرده‌ایم ولی آن را بر زید که مصداق واقعیِ حیوان مفترس نیست تطبيق می‌کنیم. پشتوانه این تطبيق این است که زید را اعتبار کرده‌ایم که مصداق ادعائیِ حیوان مفترس باشد. ▫️نتیجه این نظر این است که مجاز در کلمه که مجاز لفظی است به مجاز عقلی برگردانده می‌شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4304 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 استعمال لفظ در فردِ معنا 💠 1️⃣ گاهی لفظ در معنای موضوع‌له استعمال می‌شود که استعمال حقیقی خواهد بود؛ مانند استعمال اسد در حیوان مفترس. 2️⃣ گاهی لفظ در معنایی مباین با موضوع‌له استعمال می‌شود که استعمال مجازی خواهد بود؛ مانند استعمال اسد در رجل شجاع. 3️⃣ گاهی لفظ استعمال می‌شود و مراد از آن فردی از افراد معنا است؛ مثل اینکه کلمه ماء را استعمال کند و مرادش ماء الفرات باشد. ❓️سوال این است که استعمال در مورد سوم حقیقی است يا مجازی؟ شهید صدر رحمه الله می‌فرماید: 1️⃣ گاهی لفظ به تنهایی در معنای خاص و فردِ معنا بما هو خاص و فرد استعمال می‌شود، این استعمال مجازی خواهد بود. 2️⃣ گاهی لفظ در معنای کلی استعمال می‌شود ولی لفظ دیگری که دلالت بر خصوصیتِ آن فرد دارد می‌آورد؛ مثلا می‌گوید: "ماء الفرات". این استعمال حقیقی است زیرا هر کلمه‌ای در معنای خودش استعمال شده است و مجموع کلمات از باب تعدد دال و مدلول دلالت بر فرد دارد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4304 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 اشتراک و ترادف 💠 1️⃣ 💢تعریف: اشتراک یعنی وضع یک لفظ برای دو معنا یا بیشتر؛ مانند وضع لفظ عَین برای معنای چشم و چشمه و ترادف یعنی وضع دو لفظ یا بیشتر برای یک معنا؛ مانند وضع لفظ أسد و لیث برای معنای حیوان مفترس. ❓️آیا ترادف و اشتراک ممکن هستند؟ 🌀جواب این سوال را بنابر مسلک اعتبار و قرن اکید و سپس بنابر مسلک تعهد پیگیری می‌کنیم: اما بنابر غیر مسلک تعهد: گفته شده حکمتِ وضع تفاهم است و اشتراک موجب اجمال می‌شود زیرا معنای مورد نظر گوینده با استعمال لفظ مشترک قابل فهم نیست. 💥این اشکال قابل پاسخگویی است؛ زیرا حکمتِ وضع، صرفا ایجاد صلاحیتِ دلالت بر معنا در لفظ است و این صلاحیت با ضمیمه نمودنِ قرینه بر تعیین معنای مرادِ متکلم، فعلیت پیدا نموده و مشکلِ اجمال حل می‌شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4307 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 اشتراک و ترادف 💠 2️⃣ ❓️آیا ترادف و اشتراک ممکن هستند؟ 🌀پیش از این، جواب این سوال را بنابر مسلک اعتبار و قرن اکید بررسی کردیم. اما بنابر مسلک تعهد: ▫️اگر مُفادِ تعهد این باشد: "ملتزم می‌شوم این لفظ را نیاورم مگر زمانی که این معنا را قصد کنم" در این صورت اشتراک ممتنع خواهد بود؛ زیرا باید دو تعهد بدهد و نتیجه دو تعهد این می‌شود که باید هنگام آوردنِ لفظِ عین مثلا، هردو معنای چشم و چشمه را اراده کند و این یقینا مقصود واضعِ متعهد نبوده است. ▫️اگر مُفاد تعهد این باشد: "ملتزم می‌شوم هنگام قصد این معنا، این لفظ را بکار ببرم" در این صورت ترادف ممتنع خواهد بود؛ زیرا نتیجه وضع دو لفظ برای یک معنا این می‌شود که باید هنگام قصد معنای حیوان مفترس مثلا، هم لفظ أسد و هم لفظ لیث را بکار ببرد و این قطعا مقصود واضعِ متعهد نیست. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4307 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 اشتراک و ترادف 💠 3️⃣ 💢سه راه حل برای اثباتِ امکانِ ترادف و اشتراک طبق مسک تعهد: 1️⃣ در الفاظِ مشترک یا مترادف، واضع و مُتَعَهِّد چند نفر هستند؛ یک نفر تعهد نسبت به قصد تفهیم یک معنا داده و دیگری تعهد نسبت به قصد تفهیم معنای دیگر داده است. یک نفر تعهد به آوردنِ فلان لفظ برای تفهیم معنا داده و دیگری تعهد به آوردنِ لفظ دیگر برای تفهیم معنا داده است. 2️⃣ نتیجه‌ی دو تعهد این است که مُتَعَهَّدٌ بِه به صورت تخییری مورد تعهد قرار گرفته است. "ملتزم می‌شوم این لفظ(عین) را نیاورم مگر زمانی که یکی از دو معنا (چشم یا چشمه) را قصد کرده باشم." ؛ "ملتزم می‌شوم هرگاه قصد معنا (حیوان مفترس) کردم یکی از این دو لفظ(أسد یا لیث) را بکار ببرم. 3️⃣ نتیجه‌ی دو تعهد این است که مُتَعَهَّدٌ بِه به صورت مشروط مورد تعهد قرار گرفته است. "ملتزم می‌شوم این لفظ(عین) را بکار نبرم مگر زمانی که این معنا(چشم) را قصد کنم مشروط به اینکه معنای دیگر(چشمه) را قصد کرده باشم و بالعکس" ؛ "ملتزم می‌شوم هرگاه این معنا(حیوان مفترس) را قصد کردم، این لفظ(أسد) را بکار ببرم مشروط به بکار نگرفتنِ لفظِ دیگر(لیث) و بالعکس" توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4307 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 طبقه‌بندی اوضاعِ زبان 💠 💢آنچه در یک زبان برای تفهیم معانی مورد نیاز وضع شده سه گونه هستند: 1️⃣ کلمات بسیط که با ماده و وزن خاصش برای معنا وضع شده است مانند اسم جنس، اسم عَلَم، حروف. 2️⃣ کلمات مرکب که ماده‌ی آن برای یک معنا وضع شده و هیئتش برای معنای نِسبی وضع شده است؛ مانند فعل و اسمهای مشتق. 3️⃣ هیئات ترکیبیه که با انضمام دو کلمه و بیشتر محقق می‌شوند و برای معنای نِسبی وضع شده اند مانند هیئت جمله خبریه و هیئت مرکب وصفی توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4308 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 معانی ربطی و انواع آن💠 💢معانی ربطی و نسبی در سه جا از زبان حضور دارند: 1️⃣ حروف 2️⃣ هیئتِ کلمات؛ مانند فعل. 3️⃣ هیئتِ ترکیبیه که با انضمام دو کلمه و بیشتر محقق می‌شود؛ مانند هیئت جمله خبریه و جمله انشائیه. 💢معانی ربطی و نِسبی در یک تقسیم به دو قسم تقسیم می‌شوند: 1️⃣ نسبت تامه؛ مانند نسبتی که هیئت جمله خبریه و انشائیه بر آن دلالت دارد و سکوت بر چنین جمله ای صحیح است. 2️⃣ نسبت ناقصه؛ مانند نسبت در حروف و کلمات مرکبه همچون فعلها و برخی هیئت‌های ترکیبی همچون هیئتِ مرکبِ وصفی که سکوت بر چنین کلمات و مرکباتی صحیح نیست. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4308 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 تفاوت معنای ربطی و اسمی 💠 💢در کتاب حلقه ثانیه به دو فرق بین معنای حرفی (ربطی) و اسمی پرداخته شده است: 1️⃣ معنای حرفی، غیر مستقل است لذا بدون طرفینش قابل تصور و لحاظ نیست ولی معنای اسمی مستقل بوده و بدونِ مفهومِ دیگر قابل تصور و لحاظ می‌باشد. 2️⃣ مرحوم میرزای نائینی قدس سره فرموده: تفاوت معنای حرفی و اسمی در این است که معنای اسمی اخطاری است و معنای حرفی ایجادی است. 🌀ظاهرِ بیانِ مقررینِ درس مرحوم میرزای نائینی رحمهم الله اين است که منظور از اخطاری بودنِ معنای اسمی این است که معنای اسمی قبل از کلام در ذهن گوینده بوده و اسم فقط آن را برای مخاطب گزارش می‌دهد و از آن تعبیر می‌کند. و منظور از ایجادی بودن معنای حرفی این است که حرف از معنایی پیش از کلام تعبیر و حکایت نمی‌کند بلکه ابزاری است برای ربط بین اجزاء کلام و چون معنای حرف، ربطِ کلامی است لذا حرف، ایجاد کننده‌ی معنایش می‌باشد. 💥شهید صدر رحمه الله می‌فرماید: ایجادی بودن بدین معنا واضح البطلان است؛ زیرا گرچه حرف، ربط کلامی ایجاد می‌کند ولی این کار را به سبب دلالتش بر معنای ربطیِ موجود در صورتِ ذهنی انجام می‌دهد؛ لذا همان نسبت و ارتباطی که اسم با معنای اسمیِ موجود در صورتِ ذهنی دارد (اخطاری بودن)؛ همان را حرف با معنای ربطی و حرفیِ موجود در صورت ذهنی دارد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4308 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 مقایسه‌ای بین حروف و اسم‌های موازی آن‌ها 💠 💢برای حروف و هیئات ترکیبیه، اسمهای موازی با آنها قرار داده شده است؛ مثلا موازی با إلی، کلمه انتهاء قرار داده شده است. ⭕️حروف و هیئات ترکیبیه مترادف با اسم‌های موازی خود نیستند؛ زیرا این اسم‌ها نمی‌توانند به جای حروف استعمال شوند درحالی‌که مترادفین معمولا به‌جای هم می‌توانند استعمال شوند. 🔺️تفاوت بین آنها همان تفاوت بین معنای حرفی و معنای اسمی است یعنی حروف و هیئات ترکیبیه معنای ربطی و غیرمستقل دارند و اسم‌های موازی با آن‌ها معنای مستقل دارند. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4309 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 گوناگونیِ مدلول تصدیقی 💠 💢دو نکته در مدلول تصدیقی 1️⃣ مدلول تصدیقی اوّل در کلمات و جملات ناقصه و تامه وجود دارد ولی مدلول تصدیقی ثانی(مراد جدی) فقط در جملات تامه وجود دارد. 2️⃣ نوع و سنخِ مدلولِ تصدیقیِ اول در همه مواردش یکسان است و آن عبارت است از قصدِ اخطارِ صورتِ معنا توسط متکلم. ولی سنخِ مدلولِ تصدیقیِ ثانی در موارد مختلف، گوناگون است. مثلا در جمله خبریه، مدلول تصدیقی ثانی عبارت است از قصد إخبار و حکایت از نسبت تامه و در جمله استفهامیه، عبارت است از طلب فهم و اطلاع از وقوع نسبت تامه. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4309 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 🔉 ⬅️ استاد شیخ 🎧جلسات اول تا دهم ➖️جلسه اول ➖️جلسه دوم ➖️جلسه سوم ➖️جلسه چهارم ➖️جلسه پنجم ➖️جلسه ششم ➖️جلسه هفتم ➖️جلسه هشتم ➖️جلسه نهم ➖️جلسه دهم •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 🔉 ⬅️ استاد شیخ 🎧جلسات یازدهم تا بیستم ➖️جلسه یازدهم ➖️جلسه دوازدهم ➖️جلسه سیزدهم ➖️جلسه چهاردهم ➖️جلسه پانزدهم ➖️جلسه شانزدهم ➖️جلسه هفدهم ➖️جلسه هجدهم ➖️جلسه نوزدهم ➖️جلسه بیستم •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 🔉 ⬅️ استاد شیخ 🎧جلسات بیست و یکم تا سی‌ام ➖️جلسه بیست و یکم ➖️جلسه بیست و دوم ➖️جلسه بیست و سوم ➖️جلسه بیست و چهارم ➖️جلسه بیست و پنجم ➖️جلسه بیست و ششم ➖️جلسه بیست و هفتم ➖️جلسه بیست و هشتم ➖️جلسه بیست و نهم ➖️جلسه سی‌ام •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 🔉 ⬅️ استاد شیخ 🎧جلسات سی و یکم تا چهلم ➖️جلسه سی و یکم ➖️جلسه سی و دوم ➖️جلسه سی و سوم ➖️جلسه سی و چهارم ➖️جلسه سی و پنجم ➖️جلسه سی و ششم ➖️جلسه سی و هفتم ➖️جلسه سی و هشتم ➖️جلسه سی و نهم ➖️جلسه چهلم •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 🔉 ⬅️ استاد شیخ 🎧جلسات چهل و یکم تا پنجاه و دوم (پایان جلسات) ➖️جلسه چهل و یکم ➖️جلسه چهل و دوم ➖️جلسه چهل و سوم ➖️جلسه چهل و چهارم ➖️جلسه چهل و پنجم ➖️جلسه چهل و ششم ➖️جلسه چهل و هفتم ➖️جلسه چهل و هشتم ➖️جلسه چهل و نهم ➖️جلسه پنجاهم ➖️جلسه پنجاه و یکم ➖️جلسه پنجاه و دوم •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola