❓آیا واژه «نجس» در زمان اهلبیت علیهم السلام به معنای مصطلح فقهی امروز بوده است؟
🔻محقق همدانی می نویسد:
لم يثبت كون النجس في زمان صدور الروايات حقيقة في خصوص النجاسة المصطلحة. (مصباح الفقیه، ج7، ص321)
🔸شهید صدر در ج3 ص259 بحوث في شرح العروة الوثقى و آقای جناتی در کتاب ادوار فقه ص185 نیزبه این موضوع پرداختهاند.
@rahjoo_213
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خاک پای زائرینش شفای دردهاست...
🎤 آیة الله العظمى وحيد خراسانى دامت بركاته
#اربعين
#آيةالله_البروجردي_ره
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
📸 پیاده روی اربعین
مرحوم آیتاللهالعظمی خویی "رضوناللهعلیه"
بیش از ۸۰ سال قبل
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 سیره شیعیان در زیارت اربعین
بحثی داریم که برخی مطالب در شیعه به نحو تلقی بوده و نه به نحو تبنی و یا به نحو قواعد حدیثی نبوده است، تلقی یعنی شواهد نشان میدهد که بین شیعه این جا افتاده بوده است، مثلاً فرض کنید مرحوم شیخ طوسی وقتی روایت علامات مومن را نقل می کند؛
«وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص: 52
یکی همین زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ است. ایشان سند هم نقل نمیکند .
شیخ طوسی متوفای 460 است، امام عسکری علیه السلام 260 است. این نشان میدهد در این دویست سال، عملاً این [زیارت] بین شیعه جا افتاده بوده. لذا ایشان در سند به «رُوِيَ» اکتفا می کند. در این دویست سال که چون سند نیست، ما از تاریخش اطلاعی نداریم، بین وفات امام عسکری علیه السلام و وفات شیخ طوسی، درست دویست سال فاصله است. ظاهرش این است که شیعه در این دویست سال این کار را انجام میداده است. بعید است شیخ طوسی یک مطلبی رابگوید، مثلاً فرض کنید در سال 440 دیده [فقط او نقل کند]. ظاهراً یک سیرهای برای شیعه بوده، این همان تلقی است، لذا این نوع خبر مرسل هم قابل قبول است. نه به لحاظ ارسال، اینها حاکی از یک نوع تلقی است بین شیعه. این نوع اخبار به نظر ما قابل قبول است.
📚درس خارج فقه 24بهمن 1394
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 خوشا بر احوال مبلغین
🎤 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله الوارف :
✅ پیشآمد اربعین سید الشهدا است. فرصتی که برای شما در این ایام پیدا می شود غنیمتی است که لا تدرک ولا توصف... .
✔️ اگر در این دهه به جائی بروید که برای آن ایتام آل محمد علیهم السلام، هم دفع شبهه کنید، هم تقویت مبانی دین، و هم تعلیم احکام شریعت، جزای هر یک از شما معیّت با شخص پیغمبر خاتم است، اما عمده فقه حدیث است... .
✔️ زیارت اربعین خواندی؟! شیخ در تهذیب نقل می کند، متن کلام این است: ... وَبَذَلَ … لا اله الا الله… وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ، مهجه خودش را بذل کرد خدایا در تو، فیک، امام ششم خبر دارد. وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ. فرق است: فی سبیله یک تعبیر است، امّا تعبیر امام این است: وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ؛ اما غایت این بذل چیست؟! علت چی بود؟! لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَحَیْرَةِ الضَّلَالهِ.
تمام این غوغا برای این بود، غایة الغایات، نهایة النهایات این است: استنقاذ عباد از جهالت، استنقاذ عباد از حیرت ضلالت.
✔️ در سه امر اهمیت بدهید:
1⃣ تحکیم عقاید
2⃣ تهذیب اخلاق
3⃣ تعلیم احکام
به این سه پله قدم بردارید، بعد نتیجه اش معیّت خاتم، فی الرفیق الاعلی است.
✔️ خوشا به حال آنها که دوره ی سال تلمّذ می کنند، در چنین ایامی به دنبال بلاد دور افتاده از معلمین خیر و مرشدین دین به هدایت ایتام اهل بیت عصمت می شتابند.
✔️ سعادتمند کسی است که تارک الصلاتی را در این ایام به نماز بیاورد. بیگانه ای از امام زمان را با ولی عصر عج آشنا کند.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 زیارة الأربعین
📝 عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ:
عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلاَةُ اَلْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ اَلْأَرْبَعِينَ وَ اَلتَّخَتُّمُ فِي اَلْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ اَلْجَبِينِ وَ اَلْجَهْرُ بِ«بِسْمِ اَللهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ».
✔️ حضرت امام حسن عسكري عليه السلام فرمودند:
علامت مؤمن پنج چيز است:
1⃣ پنجاه ركعت نماز (از فريضه و نافله) در شبانه روز
2⃣ زيارت اربعين
3⃣ انگشتر در دست راست كردن
4⃣ پیشانی را بر خاك گذاشتن
5⃣ و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم
📚 تهذيب الأحكام ٦، ٥٢
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 واژۀ ثقة و معانی مختلف آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻واژۀ «#ثقة» در اصل به معنای «مورد اعتماد» میباشد. مورد #اعتماد بودن در هر مورد به تناسبات #حکم و #موضوع متفاوت میشود.
مثلاً مورد اعتماد بودن در مورد قصاّب اقتضای خاص خود را دارد و مورد اعتماد بودن در مورد پزشک اقتضای خاص خود را دارد؛ بنابراین مورد اعتماد بودن در هر مورد اقتضای خاص خود را دارد.
ولی در تمام اشخاصِ مورد اعتماد _خواه قصاب باشد یا پزشک یا راوی یا ..._ یک نقطۀ مشترک وجود دارد که عبارتست از راستگو بودن.
به تدریج لفظ «ثقة» در خصوص معنای راستگو بودن که نقطۀ مشترک تمام استعمالات است وضع تعیّنی پیدا میکند هر چند این نقطۀ مشترک، مستفاد از تناسبات حکم و موضوع باشد که در هر موردی اقتضای خاص خودش را دارد؛ ولی به دلیل آن که تناسبات حکم و موضوع در تمام موارد اقتضای راستگو بودن را داشته است این نقطۀ مشترک به تدریج از معنای اطلاقی به معنای وضعی تبدیل شده است و موضوعله «ثقة» از مورد اعتماد بودن به خصوص راستگو بودن تبدیل شود چون راستگو بودن شرط مشترک مورد اعتماد بودن در تمام موارد است.
همین تبدیل دلالت اطلاقی به دلالت وضعی سبب شده است فقهای متأخر به هنگام کاریست واژۀ «ثقة» در مورد یک راوی، خصوص راستگو بودن را در نظر داشته باشند خواه صحّت مذهب داشته باشد و خواه نداشته باشد؛ این در حالی است که در زمانهای سابق لفظ «ثقة» به معنای عام خودش بوده و اطلاقش صحّت مذهب را نیز به اثبات میرسانیده است.
📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🏴پیامبر شهید!
...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«سُمَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْمَ خَيْبَرَ فَتَكَلَّمَ اَللَّحْمُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنِّي مَسْمُومٌ. قَالَ: فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِنْدَ مَوْتِهِ: «اَلْيَوْمَ قَطَّعَتْ مَطَايَايَ اَلْأُكْلَةُ اَلَّتِي أَكَلْتُ بِخَيْبَرَ وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لاَ وَصِيٍّ إِلاَّ شَهِيدٌ.»»
📚بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۰۳
▪️از امام صادق(علیهالسلام) نقل شده است:
«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در روز (فتح) خیبر مسموم شدند. آنگاه آن گوشت [که پیامبر با آن مسموم شده بودند،] به سخن در آمد و گفت: ای رسول خدا! من آغشته به سم بودم.
(بعدها) پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) هنگام وفاتشان فرمودند: «امروز، آن وعده غذای اهدایی که در (روز) خیبر خوردم، اثر کرد و هیچ پیامبری و هیچ وصیای نیست، مگراینکه شهید است.»»
#آجرکم_الله_یاصاحب_الزمان
#اللھمعجللولیڪالفرج
@rohaniKashmari110
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
امام هادی علیه السلام :
مَنْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَاجَةٌ فَلْيَزُرْ قَبْرَ جَدِّيَ الرِّضَا علیه السلام بِطُوسَ وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ وَ لْيُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيَسْأَلِ اللَّهَ حَاجَتَهُ فِي قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ يَسْتَجِيبُ لَهُ مَا لَمْ يَسْأَلْ مَأْثَما أَوْ قطعه رَحِمٍ ...
هر کس به درگاه خدای تعالی حاجتی دارد، قبر جدّم حضرت رضا علیهالسلام را در توس زیارت کند در حالی که که غسل کرده باشد. بالای سر آن حضرت، دو رکعت نماز بخواند و در قنوت نمازش، حاجت خود را بخواهد؛ خداوند اجابت می کند؛ (البته) تا وقتی که خواسته اش گناه یا قطع رحم( یعنی نفرین به خویشاوندان) نباشد.
📚 الأمالی (للصدوق)، ص۵۸۸؛
عيون أخبار الرضا عليهالسلام، ج۲، ص۲۶۲.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری
⚜ تدریس کنید
📌 چیزی که درفضای طلبگی بدل ندارد
استاد مفیدی یزدی
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
تلخیص اصول حلقه ثانی .pdf
52.09M
📝 جروه دستنویس حلقه ثانیه
🔗 از تعریف علم اصول
تا سیره معصوم
📌 ارسالی اعضا
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
#اصول_2
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye•
تلخیص اصول۳ شهید صدر.pdf
465.4K
📖 تلخیص اصول 3 (حلقه ثانیه)
🔗 از ادله محرزه شرعی غیرلفظی
تا حجیت دلیل عقلی
📌 ارسالی اعضاء
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
#اصول_3
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye•
تقریرات حلقه ثانی.pdf
42.54M
🔰🔰
📚تقریرات #حلقه_ثانیه
🔸️تمام کتاب مشتمل بر متن کتاب و تطبیق و چکیده درس
✍️ مدرس محترم استاد #علم_الهدی
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
● ابهام زدایی از نام و عمر حضرت سکینه بنت الحسین (علیهما السلام)
💥 یک سوال و یک مقاله
👈 نام اصلی حضرت سکینه، آمنه است
1⃣ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در خوانش نام سکینه بنت الحسین، آیا سَکینه درست است یا سُکَینه؟ (مصغر بخوانیم و مضموم یا مکبر و مفتوح؟)
فراموش نمیکنم روزی در یکی از سفرها در معیت پدرم مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) بودم که ایشان همین سوال را طرح کردند و در پاسخ فرمودند: نام دختر بزرگوار امام حسین (ع)، حضرت سَکینه است، نه سُکَینه؛ ریشه این واژه هم "سکن" [به معنای آرامش و استقرار پس از اضطراب و حرکت] است. پدرم معتقد بود که این نام، یک واژه قرآنی است و حضرت سید الشهداء (علیه السلام) این نام را هموزن واژه سکینه در قرآن کریم، بر دختر دلبندش نهاده است؛ سپس آیه ۴ سوره فتح را برای من تلاوت فرمودند: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ...
2⃣ چندی بعد که گلواژه سکینه را در ادبیات قرآن مورد بررسی قرار دادم، دیدم این کلمه شش بار، در سه سوره از قرآن حکیم به کار رفته است:
آیه ۲۴۸ سوره بقره
آیات ۲۶ و ۴۰ سوره توبه
آیات ۴ و ۱۸ و ۲۶ سوره فتح
(به صورت: سکینه، السکینه، سکینته)
3⃣ افزون بر این، دیدم شیخ محمد صبان در کتاب ارزشمند "اسعاف الراغبین فی سیرة المصطفی و فضائل اهل بیته الطاهرین" همین نظر (یعنی سَکینه به فتح) را اختیار کرده و استاد مهدی پیشوایی در کتاب "شام؛ سرزمین خاطرهها" نیز بدان متمایل گردیده است.
ناگفته نماند که از نظر خلیل بن احمد فراهیدی، واژه سکینه به معنای وقار است. مترجمان قرآن در فرهنگ امروزی نیز آن را به آرام دل و مایه آرامش ترجمه کردهاند.
4⃣ اما از نظر نام و شهرت، این بانو به لقب خویش معروف شده است؛ زیرا سکینه اسم اصلی ایشان نیست، بلکه سه نام در تاریخ برای ایشان ذکر میشود. عبدالله بن اسعد یافعی در کتاب "مرآة الجنان و عبرة اليقظان في معرفة ما يعتبر من حوادث الزمان" و شبلنجی و تنی چند از مورخین، دو یا سه نام برای ایشان ذکر کردند: یکی آمنه (اسم مادر رسول خدا)، دوم امینه و نام سوم أمیمه. بر این اساس سَکینه لقب ایشان است و به اين لقب هم مشهور شدهاند وگرنه امام حسین (سلام الله علیه) نام ایشان را در اصل آمنه گذاشتهاند. مادر ایشان نیز رباب دختر امرىء القیس از زنان بزرگ اسلام است.
5⃣ اکنون یک مقاله پژوهشی را پیش دید شما گرامیان قرار میدهیم که در پی محاسبه عمر دقیق و ضبط صحیح نام حضرت سَکینه (سلام الله علیها) است. نگارنده بر این ادعا پای میفشارد که طبق منابع دسته اول تاریخی و معاجم لغوی، خوانش سُکَینه (به صورت مضموم) درست نیست زیرا معنای زیبندهای نداشته و با فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) سازگاری ندارد. (بر اساس این مقاله، سُکَینه در لغت، به معنی ماده الاغ تندرو است!!) بدین ترتیب، یا از روی جهالت به ضم خوانده شده و یا کینهتوزی دشمنان آل الله (علیهم السلام) در کار بوده است! به هر حال، این فرضیه، گنجایش بررسی انتقادی را دارد. و الامر الیکم و الله اعلم بحقائق الامور
#محمدصادق_ابوالحسنی
↕️ دانلود مقاله
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
⚡️حدیث خوانی سنت فراموش شده
🔻 آیة الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹 علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می آموختند و كتب حدیثی می نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است.
🔸برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث می خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است.
🔹 یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده ام تا درس بخوانم، میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می شود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم.
🔸 مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است.
📚 جرعه ای از دریا، ج۴، ص۳۹۵.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ شهادت مولایمان حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به محضر پسر بزرگوارشان حضرت بقیة الله الاعظم امام عصر علیه السلام و محبین آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.
🏴🏴🏴
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
خلاصة_أصول_الفقه_حسب_منهجية_الشهيد_الصدر_الحلقة_الثانية_page_0001.jpg
13.54M
🔰 خلاصه اصول بر اساس کتاب حلقات
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برائت در کلام رهبر انقلاب
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
حضرت امام باقر علیهالسلام به نقل از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمودند:
🔴 «هر کس خودداری کند (یا احساس گناه و اکراه نماید) از اینکه لعن کند کسی را که خدا او را لعن کرده است، پس لعنت خدا بر او باد!»
«عن أبی جعفر علیه السلام: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله مَنْ تَأَثَّمَ [يَأْجِم] أَنْ يَلْعَنَ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ.»
📚 رجال الكشّی (شیخطوسی)، ج۲، ص۸۱۱
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۲۵، ص۳۱۹
«اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.»
#اسعد_الله_یاصاحب_الزمان
#اللھمعجللولیڪالفرج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 قرائن دخیل در کشف فتوای عامّه و ضوابط حمل روایات بر تقیّه
🔸نکتهای که در کلمات فقها مورد غفلت قرار گرفته است، آن است که برای حمل روایات بر تقیّه، به تاریخ فتاوای عامّه دقّت نمیکنند، بلکه صرفاً بیان میکنند که مثلاً جمهور عامّه، زکات را در بیش از ۹ جنس ثابت میدانند، و سپس فقهای عامّه که قائل به این قول هستند را نام میبرند، و به این نکته توجّه ندارند که مثلاً عصر مالک بن انس، پس از زمان امام صادق علیه السلام است.
🔹البتّه مالک در زمان امام صادق علیه السلام هم بوده، ولی نفوذی در جامعه نداشته است. آنکه در زمان امام صادق علیه السلام در جامعه فتوایش مطرح بوده، ابوحنیفه است. ابوحنیفه نفوذ زیادی در عراق داشته و به عنوان فقیه اهل عراق شناخته میشده است.
▪️در حمل روایات بر تقیّه و بررسی فتوای عامّه باید ملاحظه نمود که روایت از کدام امام صادر شده است، و فقیه عامّهای که فتوایش مدّ نظر است، مربوط به چه دورهای است، و میزان نفوذ او به چه میزان است، و راوی روایت کیست، و مسائل دیگری از این قبیل حتماً باید مورد بررسی و لحاظ قرار گیرد، و بحثهایی که در کلمات فقها در این مورد وارد شده است، در بسیاری از موارد فنّی نیست. در هر بحثی، هم باید مباحث کلّی مربوط به تقیّه را مدّ نظر داشت، و هم خصوصیّات هر مسئله را مورد دقّت قرار داد.
🔺درس خارج فقه استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۸ مهر ۱۴۰۲.
@ketabe_Estenad
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
📝آشنایی با مفاهیم اساسی معاملات
اسباب مفید ملکیت در کلام مرحوم شهید اول (اعلی الله مقامه)
📚 الفوائد و القواعد ج۱ ص۳۶؛ قاعده ۷
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
حاشیه حسینی نسب بر مکاسب.pdf
1.25M
📘 کتاب حاشیه #مکاسب محرمه
♨️ مناسب فقه پایه هفتم
🔸از ابتدا تا نوع الخامس
🔺تالیف استاد سید مصطفی حسینی نسب
✅ دو صفحه اول(مقدمه) کتاب را از دست ندهید!
✅ به طلاب گرامی پایه هفتم توصیه میشود در کنار کتاب مکاسب ، این کتاب را نیز مطالعه نمایند !
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
1- جزوه نهایی حاشیه رسائل قطع و ظن-پایه هفت.pdf
1.48M
🔺جزوه نهایی
حاشیه قطع و ظن
(رسائل شیخ انصاری)
🔹از ابتدا تا دلیل انسداد
💠تالیف استاد سید مصطفی حسینی نسب
✅ به طلاب گرامی پایه هفتم توصیه میشود در کنار کتاب رسائل ، این کتاب را نیز مطالعه نمایند !
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
سلام و احترام
اگر لطف بفرمایید نحوه مطالعه موثر رسائل و مکاسب رو بفرمایید.
من یک طلبه سال اول رشته فقه و اصول هستم
و دوست دارم بگونه ای وقت بگذارم که بتوانم در آینده این دو کتاب را تدریس کنم.
پاسخ این بزرگوار 👇