📙📙📙📙📙📙📙📙📙📙📙
✅ فلسفه و کلام اسلامی
🔹 افتتاحیه دوره معارف کاربردی و طرح ولایت
مدرسه علمیه امام خمینی ره 👇👇👇
📙📙📙📙📙📙📙📙📙📙📙
🌐 @hamed_mohamadjani1
هدایت شده از حامد محمدجانی
افتتاحیه دوره مباحث اعتقادی، مدرسه امام خمینی ره.mp3
33.21M
💠 درآمدی بر مطالعات کلامی
📚افتتاحیه طرح ولایت و دوره معارف کاربردی
📎به ضمیمه پاسخ به یک شبهه:
🛑 چرا از وقتی که بشر توانایی ثبت وقایع را پیدا کرد هیچ معجزه ای رخ نداد؟
📆 ۱۳۹۹/۷/۳
#کلام
#اعتقادات
@hamed_mohamadjani1
💾 فهرست فایلهای عرضه شده تا امروز (۱۳۹۹/۷/۴) در پیام رسان ایتاء
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
🔰 #فقه_الاصغر
💢 #مکاسب_محرمه / ۹ جلسه (همراه با جزوه)
💢 #شرح_لمعه / ۹ جلسه
🔰 #کلام_اسلامی
💢 #مدخل_علم_کلام / ۱ جلسه
💢 #درسنامه_عقائد_اسلامی / ۱۷ جلسه
💢 #نبوت_عامه / ۶ جلسه
💢 #نبوت_خاصه / ۶ جلسه
💢 #امامت / ۸ جلسه
💢 #مهدویت / ۲ جلسه
💢 #معاد / ۱۹ جلسه
🔰 #روش_تحقیق_عمومی_و_تخصصی
💢 #مفاهیم_عامه_پژوهش / ۱۱ جلسه
💢 #روش_تحقیق_با_رویکرد_علوم_حدیث / ۱۲ جلسه
🔰 #جستارهای_فلسفی
💢 #تجرد_نفس / ۲ جلسه
💢 #معاد_جسمانی_یا_روحانی؟ / ۲ جلسه
💢 #اصالت_وجود_و_اعتباریت_ماهیة / ۱ جلسه
💢 #مدنی_بالطبع_بودن_انسان / ۱ جلسه
🔰 #اصول_الفقه
💢 #حلقه_اولی / ۹ جلسه
🔰 #قرآن_پژوهی
💢 #تدبر_در_سوره_تغابن / ۵ جلسه
🔰 #سخنرانی_عمومی_و_منابر
💢 #غلبه_شکل_دین_بر_مضمون_دین / ۲ جلسه
💢 #جایگاه_حضرت_رقیه_س / ۲ جلسه
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
✳️ همراه با آغاز دروس #اصول_الفقه ؛ #حلقه_ثانیة و جستارهای تاریخی همچون دوره فشرده تاریخ صدر اسلام ( از عام الفیل تا سال ۱۱ ه.ق) و تاریخ اندیشه و فرقه نگاری ... نیز در همین رسانه منتشر خواهد شد.
🌐 @hamed_mohamadjani1
May 11
فقه؛ شرح لمعه، کفارات ج۱۰.mp3
19.65M
📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗
💠 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية «فقه۲»
🔹 کتاب الکفارات
📚 جلسه ۱۰
مدرسه امام خمینی ره
#الکفارات
#شرح_لمعه
#الروضة_البهیة
📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗
🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول فقه، حلقه اولی، ج۱۰.mp3
23.61M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕
💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره
الحلقة الاولی
📚 جلسه ۱۰
مدرسه امام خمینی ره
#حلقه_اولی
#اصول_فقه
#شهید_صدر
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕
🌐 @hamed_mohamadjani1
مکاسب ۲ ، النوع الخامس ، ج۶.mp3
22.81M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒
💠 النوع الخامس من مکاسب المحرمه
📚 جلسه ۶
مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع
#فقه_دو
#مکاسب
#النوع_الخامس
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒
🌐 @hamed_mohamadjani1
اصول الفقه، حلقه اولی، ج۱۱.mp3
25.45M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕
💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره
الحلقة الاولی
📚 جلسه ۱۰
مدرسه امام خمینی ره
#حلقه_اولی
#اصول_فقه
#شهید_صدر
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕
🌐 @hamed_mohamadjani1
فقه، شرح لمعه، کفارات، ج۱۱.mp3
18.86M
📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗
💠 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية «فقه۲»
🔹 کتاب الکفارات
📚 جلسه ۱۰
مدرسه امام خمینی ره
#الکفارات
#شرح_لمعه
#الروضة_البهیة
📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗
🌐 @hamed_mohamadjani1
حامد محمدجانی
✅ جزوه و تقریر فقه ۲ «مکاسب» 🔺 بخش سوم جزوه کلام مفتاح الکرامه و اشکالات آن جواب صاحب مفتاح ال
✅ جزوه و تقریر فقه ۲ «مکاسب»
🔺 بخش چهارم
اشکال و جواب
اشکال: شیخ انصاری گفت اجاره با قصد قربت تنافی دارد، حال نتیجه این حرف این است که عبادات استجاری، صحیح نباشد. چون مثلا کسی که اجاره بر حج شده، قصدش پول می شود و با اخلاص تنافی دارد و این با اجماع مخالف است.
جواب: اجاره بر عبادت، بر دو قسم است:
قسم اول: اجاره بر عبادت نیابتی (عبادت استیجاری) است، مثلا من پول می دهم که تو نایب از میت شوی در نماز خواندن، در اینجا اجاره رفته روی اتیان عبادت با قصد قربت به نیابت از غیر. پس دو عنصر وجود دارد نیابت و اتیان عبادت، اما اجاره روی نیابت رفته است و به خاطر اجاره، واجب شده است و این نیابت، واجب توصلی است نه تعبدی که نیاز به قصد قربت داشته باشد و اجاره با قصد قربت تنافی داشته باشد.
تطبیق اشکال و جواب
(جواب سوال مقدر:)وأمّا تأتّي (آمدن) القربة (قصد قربت) في العبادات المستأجَرة، فلأنّ الإجارة إنّما تقع على الفعل المأتي به (فعل) تقرّباً إلى الله، نيابة عن فلان.
توضیح جواب: اجاره کردن عامل برای عبادات، دو صورت دارد:
صورت اول: اجاره کردن عالم برای عبادت نیابتی، یعنی همان عبادت استیجاری.
در این صورت عقد اجاره بر انجام عبادت، قربة الی الله به نیابت از منوب عنه (میت مثلا)، واقع شده است، در اینجا دو عنصر وجود دارد:
عنصر اول: نیابت عامل از منوب عنه، یعنی عامل خودش را بر انجام عبادت قربة الی الله نایب از منوب عنه قرار می دهد، عامل برای این نیابت، اجاره شده است و اجرت نیز در مقابل همین نیابت می باشد، نیابت اگرچه فی نفسه یعنی با قطع نظر از تعلق اجاره به آن، مستحب است، چون احسان به منوب عنه می باشد، ولی بعد از تعلق اجاره به آن، نیابت واجب می شود از نوع وجوب توصلی، چون در نیابت، قصد قربت شرط نیست.
عنصر دوم: عبادت؛ عامل برای عبادت اجاره نشده است و اجرت نیز در مقابل عبادت نمی باشد.
بنابراین چیزی که اخذ اجرت در قبال انجام آن، اشکال دارد (عبادت)، متعلق اجاره نیست و چیزی که متعلق اجاره است (نیابت)، اخذ اجرت در قبال انجام آن اشکال ندارد. (ارشاد الطالب، ج2، ص 119 - ایروانی، ج1، ص 206 - حاشیه صاحب عروه، ج 1، ص 24).
صورت دوم: اجاره کردن عامل، برای عبادت غیر نیابتی، یعنی برای عبادت خودش.
در این صورت عقد اجاره باطل است.
تطبیق اشکال و جواب
وأمّا تأتّي (آمدن) القربة في العبادات المستأجَرة، فلأنّ الإجارة إنّما تقع على الفعل المأتي به تقرّباً إلى الله ، نيابة عن فلان.
توضيحه (تاتی القربه): أنّ الشخص (اجیر - عامل) يجعل نفسه نائباً عن فلان في العمل متقرّباً إلى الله، فالمنوب عنه يتقرّب إليه تعالى بعمل نائبه (منوب عنه) (عامل) وتقرّبه (نائب)، وهذا الجعل (قرار دادن خود نائب) في نفسه (با قطع نظر از متعلق اجاره شدن) مستحبّ؛ لأنّه (جعل) إحسان إلى المنوب عنه وإيصال نفع إليه (منوب عنه)، وقد يستأجر الشخص (عامل) عليه (جعل) فيصير (جعل) واجباً بالإجارة وجوباً توصّلياً لا يعتبر فيه (وجوب توصلی) التقرّب.
فالأجير إنّما يجعل (اجیر) نفسه (اجیر) لأجل استحقاق الأُجرة نائباً عن الغير في إتيان العمل الفلاني تقرّباً إلى الله، فالأُجرة في مقابل النيابة في العمل المتقرّب به (عمل) إلى الله التي (صفت النیابه است) مرجع نفعها (نیابت) إلى المنوب عنه (میت مثلا)،
صورت دوم از جواب
صورت دوم: اجاره کردن عامل، برای عبادت غیر نیابتی، یعنی برای عبادت خودش.
در این صورت عقد اجاره باطل است. چون عمل که عقد اجاره بر اتیان آن منعقد شده است، قابل اتیان در خارج نیست (مستاجر، به واسطه عقد اجاره، اجیر را ملزم به اتیان عبادت با قصد قربت کرده است و اجرت نیز در قبال انجام عبادت، با قصد قربت می باشد، ولی انجام عبادت با قصد قربت، ممکن نیست. چون انجام عبادت برای اجرت، با انجام عبادت قربة الی الله، قابل جمع نیست، علاوه بر اینکه با اتیان عبادت قربة الله نفعی به باذل مال نمی رسد) و عملی که قابل اتیان در خارج است، عقد اجاره بر اتیان آن منعقد نشده است (اجیر، قادر بر اتیان عبادت، بدون قصد قربت است ولی اجاره بر این نوع از عمل، منعقد نشده است) بنابراین اجاره باطل است، بر خلاف صورت اول (عبادت استیجاری).
تطبیق صورت دوم از جواب
وهذا (اجاره کردن عامل بر عبادت نیابتی) بخلاف ما نحن فيه (اجاره کردن عامل برای عبادت خودش)؛ (علت بخلاف:)لأنّ الأُجرة هنا (ما نحن فیه) في مقابل العمل تقرّباً إلى الله. (علت دوم بخلاف:)لأنّ العمل (عبادت عامل) بهذا الوجه (به این صورتی که در ما نحن فیه است، یعنی انجام عبادت با قصد قربت) لا يرجع نفعه (عمل) إلاّ إلى العامل؛ (علت لا یرجع:)لأنّ المفروض أنّه (عامل) يمتثل ما وجب على نفسه،
#جزوه_مکاسب_محرمه
#النوع_الخامس
#تقریرات
#مکاسب
#فقه_دو
🌐 @hamed_mohamadjani1