eitaa logo
حامد محمدجانی
120 دنبال‌کننده
306 عکس
16 ویدیو
90 فایل
اطلاع رسانی؛ جزوات؛ منابع و اسناد؛ اسلاید و صوت دروس و سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها...
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فقه، حلقه اولی، ج ۱۸.mp3
14.57M
📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 💠 الحلقات فی علم الاصول للشهید الصدر ره الحلقة الاولی 📚 جلسه ۱۷ مدرسه امام خمینی ره 📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕📕 🌐 @hamed_mohamadjani
مکاسب۲، النوع الخامس، ج۱۴.mp3
21.19M
📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 💠 النوع الخامس من مکاسب المحرمه 📚 جلسه ۱۴ مدرسه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع 📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒📒 🌐 @hamed_mohamadjani
🛑 به دلیل نقص فنی در فایل ضبط شده، بحث فقه ۲ در روز سه شنبه و چهارشنبه همچنان در کانال بارگذاری نشده است. به محض رفع مشکل این دو جلسه نیز بارگذاری خواهد شد.
#اعلام_جلسات #منبر #اربعین #ظهر_اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صوت سخنرانی ظهر اربعین 👇
ظهر اربعین، ۱۳۹۹، جنت الزهراس.mp3
16.37M
💠 هیئت جنت الزهرا سلام الله علیها ⬛️ ظهر اربعین اباعبدالله ع موضوع: 🔵 جایگاه مناسک در حفظ مکتب @hamed_mohamadjani
حامد محمدجانی
✅ جزوه و تقریر فقه ۲ «مکاسب» 🔺 بخش هفتم 💠 تطبیق دلیل بر حرمت اخذ اجرت در واجبات کفایی ثم إنّ هذ
✅ جزوه و تقریر فقه ۲ «مکاسب» 🔺 بخش هشتم 💠 ادامه رد دلیل اجماع محقق کرکی ادعای اجماع کرد که همه علماء اجماع دارند بر عدم جواز اجاره عامل برای واجب چه توصلی باشد و چه تعبدی و چه عینی باشد یا تخییری. شیخ در رد گفت این حرف با حکایت جواز این اجاره و وجدان خودمان از کلمات علماء بر جواز این اجاره، مخالف است. ادامه تطبیق رد اجماع وقد اختار جماعةٌ جوازَ أخذ الأجر عليه (قضاء) إذا لم يكن (قضاء) متعيّناً (واجب عینی)، أو تعيّن (قضاء) وكان القاضي محتاجاً. وقد صرّح فخر الدين في الإيضاح بالتفصيل (متعلق به صرح است) بين الكفائية التوصّلية وغيرها (کفائی توصلی) (کفائی تعبدی، عینی تعبدی، عینی توصلی)، فجوّز أخذ الأُجرة في الأوّل (واجب کفائی توصلی، مثل کفن کردن میت)، قال (فخر الدین) في شرح عبارة والده (فخر الدین) في القواعد في الاستئجار على تعليم الفقه ما (مطلبی که) لفظه: الحقّ عندي أنّ كلّ واجب على شخص معيّن (واجب عینی) لا يجوز للمكلّف أخذ الأُجرة عليه (واجب). والذي وجب كفاية (واجب کفایی)، فإن كان (واجب کفایی) ممّا (واجباتی که) لو أوقعه (واجبات را) بغير نيّة (قصد قربت) لم يصحّ (واجبات) ولم يزل الوجوب، (جواب ان:)فلا يجوز أخذ الأُجرة عليه (واجب)؛ لأنّه («ما» - واجبات) عبادة محضة، وقال الله تعالى (وَما أُمِرُوا إِلاّ لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ) ، حَصَرَ (خداوند) غرضَ الأمر (امر خود به عباد)، في انحصار غاية الفعل (عبادت) في (متعلق به انحصار است) الإخلاص (انجام عبادت، منحصرا با قصد قربت)، وما (واجبی که) يُفعَل بالعوض لا يكون («ما») كذلك (با اخلاص)، وغير ذلك (واجب کفائی تعبدی) يجوز أخذُ الأُجرة عليه (غیر ذلک) إلاّ ما (واجباتی که) نصّ الشارع على تحريمه (اخذ اجرت) (مثال برای جایی است که واجب کفایی توصلی است و اخذ اجرت جایز است:)كالدفن ، انتهى. نعم، ردّه (فخر را) في محكي جامع المقاصد بمخالفة هذا التفصيل لنصّ الاصحاب. أقول: لا يخفى أنّ الفخر أعرف بنصّ الأصحاب من المحقق الثاني، (سببیت است:)فهذا والده (فخر) قد صرّح (والد) في المختلف بجواز أخذ الأجر على القضاء إذا لم يتعيّن (قضاء) (واجب عینی نباشد)، وقبله (علامه) المحقّق في الشرائع ، غير أنّه (محقق) قيّد صورة عدم التعيين (واجب کفایی بودن قضاوت) بالحاجة، ولأجل ذلك (نبودن اجماع) اختار العلاّمة الطباطبائي في مصابيحه (علامه) ما (قولی که) اختاره (قول را) فخر الدين من التفصيل، ومع هذا (مخالفت علماء) فمن أين الوثوق على إجماع لم يصرّح به (اجماع) إلاّ المحقق الثاني ، مع ما (عبارتی که) طعن به (عبارت) الشهيد الثاني على إجماعاته (محقق ثانی) بالخصوص في رسالته (شهید ثانی) في (متعلق به طعن است) صلاة الجمعة ؟! نظر مرحوم شیخ درباره اجاره کردن عامل برای انجام واجب: مرحله اول: هر عملی که منفعت محلله مقصوده دارد، اجاره کردن عامل برای انجام آن عمل جایز است، اگرچه آن عمل، واجب باشد (در این مرحله، بحث با قطع نظر از ادله اجاره است). مثال: دفن میت و انجام صلات ظهر، منفعت محلله مقصوده دارند، منفعت دفن، جلوگیری از انتشار بوی میت و منفعت انجام صلات ظهر، یاد گرفتن مستاجر، کیفیت صلات ظهر است. اجاره کردن عامل برای دفن و انجام صلات ظهر، جایز است، بر خلاف حمل کردن عنب برای ساختن خمر. تطبیق نظر شیخ در مورد اجاره کردن عامل برای واجب فالذي (قولی که) ينساق إليه (قول) النظرُ (فکر): أنّ مقتضى القاعدة (قاعده با قطع نظر از ادله) في كلّ عمل له (عمل) منفعة محلّلة مقصودة، جواز أخذ الأُجرة و (تفسیر است) الجعل عليه (عمل) وإن كان (عمل) داخلاً في العنوان الذي أوجبه (عنوان را) اللهُ على المكلّف، سوال و جواب سوال: اگر اجیر، عملی که منفع محلله مقصوده دارد، انجام دهد، مستحق اجرت می شود (مثل دفن و انجام صلات ظهر در مثال فوق)، ولی سوال این است که آیا با انجام عمل، وجوب عمل از ذمه اجیر، ساقط می شود یا خیر. جواب: اگر عمل، صلاحیت داشته باشد که با آن امتثال (1) وجوب شود، یا با آن اسقاط (2) وجوب شود، عمل وجوب را از ذمه اجیر ساقط می کند و اگر عمل چنین صلاحیتی نداشته باشد (3)، عمل، وجوب را از ذمه اجیر، ساقط نمی کند. تطبیق سوال و جواب (جواب سوال مقدر:)ثمّ إن صَلَحَ ذلك الفعل المقابل بالأُجرة (مثل دفن یا صلات ظهر) لامتثال الإيجاب المذكور (از طرف خدا) (در واجب توصلی کفایی است) أو (عطف بر امتثال است) إسقاطه (وجوب، در واجب توصلی کفایی) به (فعل - شهیدی: اشاره به نظریه اول در وجوب کفایی دارد که وجوب کفایی با تمام کردن عمل، ساقط می شود) أو عنده (فعل - (شهیدی: اشاره به نظریه دوم در وجوب کفایی دارد که وجوب کفایی با اشتغال به عمل، ساقط می شود)، سقط الوجوب مع استحقاق الأُجرة، وإن لم يصلح (ذلک الفعل برای امتثال و اسقاط) استحقّ الأُجرةَ وبقي‌ .... 🌐 @hamed_mohamadjani
حامد محمدجانی
✅ جزوه و تقریر فقه ۲ «مکاسب» 🔺 بخش هشتم 💠 ادامه رد دلیل اجماع محقق کرکی ادعای اجماع کرد که همه
...وبقي‌ الواجب في ذمّته (اجیر) لو بقي وقته (واجب)، وإلاّ (وقت واجب باقی نمانده باشد) عوقب على تركه (واجب). (اینها در مقام ثبوت بود)