eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پالایشگاه‌های کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸ هزار تومان در اسفند ۱۴۰۱ به دلار ۳۵ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۲ تغییر داده‌اند. تا زمانی که مواد اولیه تولید در این کشور به قیمت جهانی و نرخ دلار محاسبه و به داخل فروخته می‌شود، تورم را نمی‌توان مهار کرد. @syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
‏جناب آقای رییس جمهور سلام علیکم خاطر شریف هست که قرار بود ارز 4200 حذف شود و مابه‌التفاوت آن تا نرخ بعدی به عنوان یارانه به مردم پرداخت شود. لذا صورتحساب شما برای 1402 با ارز 28,500 تومن و 21.2 م دلار درآمد نفتی، پرداخت ماهانه 505 هزار تومان به حساب 85 میلیون نفر است. ارادت به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
مصرف بنزین در ایران 🔺در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران هجدهمین کشور است. در میان کشورهایی که مساحت آن‌ها بیش از ایران است، ایران از کشورهای کانادا، استرالیا، آرژانتین، قزاقستان، الجزایر، گرینلند، عربستان سعودی، سودان و لیبی پر جمعیت تر است (منبع). یعنی در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران رتبه نهم در جمعیت را دارد(منبع). 🔺در این میان، ایران در میان این کشورها بعد از آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، کانادا و برزیل، بیشترین تولید نفت را دارد. از این رو در دسترسی به منابع انرژی در رتبه ششم قرار دارد(منبع). 🔺ایران در میان کشورهای دنیا به لحاظ جمعیت نیز در رتبه ۱۸ قرار دارد(منبع). در میان کشورهای پر جمعیت نیز ایران پس از آمریکا، چین، برزیل و روسیه رتبه چهارم در تولید نفت را داراست(منبع). 🔺بعلاوه ایران یک کشور دارای نظم اجتماعی خانوادگی بسیار قوی است. یعنی اجتماع ایرانی دارای استحکام درونی بسیار بالایی است از این رو میل بالایی به دید و بازدید و سفر در میان ایرانی‌ها وجود دارد. در میان ۱۸ کشور پر جمعیت و ۱۸ کشور پر مساحت، ایران نظم اجتماعی پیچیده‌تری از بسیاری از کشورها دارد. ❗️(شاخص پیچیدگی اجتماعی متاسفانه سنجیده نمی‌شود و از شاخص‌هایی است که می‌تواند نماگر قدرت اجتماعی کشورهایی چون ایران باشد). 🔺حال با این اوصاف و با وجود این که ایران دارای بیشترین تعداد خودروی چهارچرخ با قیمت ارزان در دنیاست که این خودروها متوسط مصرف بالاتری از نرم دنیا دارند، کاملا بدیهی است که مصرف بنزین در ایران بالا باشد. انتظار این است که ایران حتما جزو ۵ کشوری باشد که بیشترین مصرف بنزین را دارد. اما در اوج مصرف در نوروز اخیر، ایران رتبه هفتم مصرف بنزین را از آن خود کرده است(ادعای سخنگوی صنف جایگاه‌داران. منبع فنی را نیافتم). 🔺رتبه ایران در مصرف بنزین سالیانه نیز دوازدهم است(منبع). 🔺این را هم در نظر بگیرید که ایران فاقد خودروهای سواری با مصرف گازوئیلی است. در حالی که این خودروها در کشورهای اروپایی فراوانند. بعلاوه وانت‌بارهای فراوانی وجود دارند که به جای گازوئیل از بنزین استفاده می‌کنند و مصرف آن‌ها نیز جزو مصارف سواری به شمار می‌رود. 🔺شایان ذکر است که کشور کوچکی چون آلمان و کشور کم جمعیتی چون عربستان سعودی مصرف بنزین بالاتری از ایران دارند(منبع). ⚠️زمانی که در موضوعی قضاوت می‌کنیم، باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیریم. صرف رتبه بندی در مصرف بنزین، معیار مناسبی برای این نیست که کشور را پر مصرف بدانیم. ⁉️اما آیا نمی‌توانیم مصرف بنزین را بهینه تر کنیم؟ چرا می‌توان با بهبود عملکرد خودروها، بهبود نظام معماری شهری و جلوگیری از ترافیک، بهبود عملکرد راننده‌ها در حین رانندگی جهت استفاده از سرعت بهینه و ... عملکرد مصرفی بنزین در کشور را بالاتر برد. ✅اما این را نیز باید در نظر گرفت که ایران در وضعیت فعلی از بهینه‌ترین نظامات مصرف بنزین در دنیا را دارد. هرچند رفتارهای فردی مسرفانه، یا برخی از رفتارهای جمعی غیرقابل قبول در مصرف بنزین در ایران دیده می‌شود. از مردمی که در انقلاب اسلامی زیست می‌کنند، فقط انتظار نمی‌رود که بهینه ترین باشند. بلکه انتظار می‌رود که رفتاری در تراز تمدن اسلامی داشته باشند. بنابراین در نگاه تمدنی انقلاب اسلامی، بهینه ترین نظام مصرفی دنیا نیز می‌تواند بسیار مسرفانه باشد. ✅فهم من از بیان رهبر انقلاب در مصرف مسرفانه این است که ایرانی‌ها اولا رفتارهای فردی مسرفانه فراوانی دارند. ثانیا وضعیت ما، برای رسیدن به مرحله تمدن‌سازی مناسب نیست. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
چه کسی فکرش را می کرد که برای سود بخش خصوصی و منفعت سهامداران شرکت های پتروشیمی نرخ ارز محاسباتی برای هزینه محصولات این شرکت ها را از 28 هزار و پانصد تومان به 35 هزار تومان افزایش دهند و یک تورم گسترده و لجام گسیخته را به کشور تحمیل کنند؟! تورم در خلا اتفاق نمی افتد حاصل سوداگری و منفعت طلبی های بورسی، بانکی و خروج سرمایه از کشور است، تا جلوی این 3 گرفته نشود تورم مهار نمی شود! 🗒 اگر فکر می کنید این مطالب در آگاهی مردم و رسیدن آن به گوش مسئولان مفید است به کانال هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید و مطالب را بازنشر کنید👇 https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از اخبار اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ماجرای مدیری که برای خودش کسر حقوق ثبت می‌کرد @e_tejarat
🔴 مطالبه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برای گران سازی انرژی با همان کلیدواژه خانمان سوز اصلاح یارانه ها که جز تورم هیچ اثر دیگری ندارد. این ادبیات، هیچ ارتباطی به بسیج ‎ ندارد. بلکه حاصل القائات اساتید ایدئولوژی‌زده دانشکده اقتصاد شریف است. ایدئولوژی آمریکایی، نئولیبرالِ سربه‌سجودِ آیه‌خوان ساخته است 🔴 👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از مدیون پیامبریم
⭐️ تدبیر امام باقر"علیه‌السلام" برای شکستن واحد پول خارجی!! ❗️راهی برای شکستن آقایی دلار آمریکایی و افزایش ارزش پول داخلی 🔹در سده‌ى اول هجرى، زدن سکه در انحصار رومیان بود و مسیحیان مصر نیز که سکه میزدند به روش رومیان و بنا بر مسیحیت نشان ‹اب و ابن و روح› بر آن مى‌زدند، عبد الملک خلیفهٔ اموى، سکه‌ای از این‌ گونه را دید و در مارک آن دقیق شد و فرمان داد آن را براى او به عربى ترجمه کنند، و چون معناى آن را دریافت خشمگین شد که چرا باید در سرزمین مسلمين سکه‌ها چنین نشانى داشته باشد، بى‌درنگ به فرماندار مصر نوشت که از آن پس بر سکه ها شعار توحید-شهد الله انه لا اله الا هو-بنویسند و نیز به فرمانداران سایر ایالات اسلامى نیز فرمان داد سکه‌هایی که نشان مشرکانه‌ى مسیحیت دارد را از بین ببرند و از سکه‌هاى جدید استفاده کنند. 🔸 سکه‌هاى جدید با نشان توحید اسلامى رواج یافت و به شهرهاى روم نیز رسید و خبر به قیصر بردند و او در نامه‌اى به عبد الملک نوشت: صنعت سکه هماره با نشان رومى مى‌بود و اگر کار تو در منع آن درست است، پس خلفاى گذشته‌ى اسلام خطا کار بوده‌اند و اگر آنان به راه درست رفته‌اند پس تو در خطا هستى. من همراه این نامه براى تو هدیه‌اى لایق فرستادم و دوست دارم که سکه‌های نشان‌دار را به حال سابق واگذارى و پاسخ مثبت تو موجب سپاسگزارى ما خواهد بود. عبد الملک هدیه را نپذیرفت و به قاصد قیصر گفت: این نامه پاسخى ندارد! 🔹 قیصر دیگر بار هدیه‌اى دو چندان دفعه‌ى پیش براى او گسیل داشت و نوشت: گمان مى‌کنم چون هدیه را ناچیز دانستى نپذیرفتى، اینک دو برابر فرستادم و مایلم هدیه را همراه با خواسته‌ى قبلى من بپذیرى. عبدالملک باز هدیه را رد کرد و نامه را نیز بى‌جواب گذاشت. 🔸 قیصر این بار به عبدالملک نوشت: دو بار هدیه‌ى مرا رد کردى و خواسته مرا بر نیاوردى براى سوم‌بار هدیه را دو چندان سابق فرستادم و سوگند به مسیح اگر سکه‌های نشان‌دار را به حال پیش برنگردانى فرمان مى‌دهم تا زر و سیم را با دشنام به پیامبر اسلام سکه بزنند و تو مى‌دانى که ضرب سکه ویژه‌ى ما رومیان است، پس همان بهتر که هدیه را بپذیرى و خواسته‌ى ما را برآورى تا روابط دوستانه‌مان چون گذشته پابرجا بماند. 🔹 عبدالملک در پاسخ بیچاره ماند… و با مسلمانان به مشورت پرداخت ولى هیچکس نتوانست چاره اى بیندیشد، یکى از حاضران گفت: باید از باقر اهل‌بیت چاره‌ى این مشکل را بجویى. 🔸 عبدالملک به فرماندار مدینه نوشت: امام باقر"علیه‌السلام" را با احترام به شام بفرستد، و خود فرستاده‌ى قیصر را در شام نگهداشت تا امام"علیه‌السلام" به‌شام آمد و داستان را به او عرض کردند؛ فرمود: تهدید قیصر در مورد پیامبر"صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم" عملى نخواهد شد و خداوند این کار را بر او ممکن نخواهد ساخت و راه چاره نیز آسان است، هم اکنون صنعتگران را گرد آور تا به ضرب سکه بپردازند و بر یک رو سوره‌ى توحید و بر روى دیگر نام پیامبر"صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم" را نقش کنند و بدین ترتیب از مسکوکات رومى بى‌نیاز مى‌شویم. و توضیحاتى نیز در مورد وزن سکه‌ها فرمود تا وزن هر ده درهم از سه نوع سکه هفت مثقال باشد و نیز فرمود نام شهرى که در آن سکه مى‌زنند و تاریخ سال ضرب را هم بر سکه‌ها درج کنند!! 🔹 امام"علیه‌السلام" فرمود: سه نوع سکه ضرب شود، نوع اول هر درهم یک مثقال و ده درهم آن ۱۰ مثقال، و نوع دوم هر ده درهم ۶ مثقال و نوع سوم هر ده درهم ۵ مثقال باشد، بدین ترتیب هر سى درهم از سه نوع ۲۱ مثقال مى‌شد و این برابر با سکه‌هاى رومى بود و مسلمانان موظف بودند سى درهم رومى که ۲۱ مثقال بود بیاورند و سى درهم جدید بگیرند 🔸 عبد‌الملک دستور امام را عملى ساخت و به همه‌ى شهرهاى اسلامى نوشت که معاملات باید با سکه‌هاى جدید انجام شود و هر کس از سابق سکه‌اى دارد تحویل دهد و سکه‌ى اسلامى دریافت دارد، آنگاه فرستاده‌ى قیصر را از آنچه انجام شده بود آگاه ساخت و باز گرداند. 🔹 قیصر را از ماجرا خبر دادند و درباریان از او خواستند تا تهدید خود را عملى سازد، قیصر گفت: من خواستم عبدالملک را به خشم آورم و اینک این‌کار بیهوده است چون در بلاد اسلام دیگر با پول رومى معامله نمى‌کنند. 📚 المحاسن و المساوى بیهقى، ج۲، ص۲۳۶-۲۳۲، چاپ مصر. ➺@shanbehaye_mohammadi
🔴فرمول کاهش تورم ساده و روشن است/ تسهیل زمینه‌های سرمایه گذاری و تولید تورم را کنترل می‌کند 🔹مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی: اگر در دولت قصد کاهش تورم وجود دارد باید در اولین گام تولید را سامان دهیم. وقتی تولید سامان پیدا می‌کند، نرخ اشتغال هم بالا می‌رود. وقتی اشتغال افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن درآمد دولت هم بالا می‌رود. وقتی درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند، از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری می‌شود. به همین دلیل است که می‌گویم اصلا اختیارات و برنامه‌های بانک مرکزی اهمیتی ندارد. زیرا آن‌ها نمی‌توانند بخش تولید را سامان دهند. 🔹کشور‌های دیگر مانند آرژانتین و روسیه که تورم بالا دارند، چه کاری انجام می‌دهند؟ مگه بعد از شروع کرونا و حمله به اوکراین تورم اروپا به ۷ درصد نرسید؟ مگه تورم آمریکا به ۹ درصد نرسید؟ آن‌ها چه کردند؟ همه این‌ها سریعا با تسهیل زمینه‌های سرمایه گذاری و تولید، تورم را مهار و بعد هم کاهش دادند؛ بنابراین کاملا فرمول ساده و روشنی برای کاهش تورم وجود دارد. ✅کانال اقتصاد ما👇 https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: ببینید، ما نمی‌گوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما می‌گوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد....می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. مسعود نیلی: علم اقتصاد شرقی و غربی ندارد! مثل فیزیک است! 💠💠 کسی که فکر می‌کند اقتصاد مثل فیزیک است نه اقتصاد می‌داند نه حتی می‌داند فرق فیزیک و آشپزی چیست! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایه‌داریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد. بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 نامه خصوصی به آقا نامه و هدیه عطیه عزیزی به حضرت آقا که آقای ابوالقاسمی قول رساندن آن به آقا را دادند... نامه خصوصی بود ولی عمومی شد... حس خوبی داشت😍 👌 🌷🇮🇷🌷 ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
سفر ایرانیان بزرگترین مانع صادرات بنزین از دیدگاه لیبرال‌ها! بخاطر یک هفته سفر نوروزی مردم، لیبرال‌ها زمین و زمان را به هم دوخته‌اند که آقا اگر سفر نمیرفتید بنزینش را صادر میکردیم!! حال جواب بدهید که رفاه مردم و حال خوب آنان را فدای دو هزار پول بنزین کنیم؟ نهایتا با پول صادرات چه میکنید؟ میخواهید رفاه ایجاد کنید سفر بروند؟ بعد دوباره بگویید چرا سفر رفتید با پول بنزینش میتوانستیم رفاه بیشتری ایجاد کنیم؟ شما دشمنان این مردم و حال خوبشان هستید.. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
دکتر حمیدرضا مقصودی
سفر ایرانیان بزرگترین مانع صادرات بنزین از دیدگاه لیبرال‌ها! بخاطر یک هفته سفر نوروزی مردم، لیبرال‌
ظاهرا بعضی از افراد، حال کرونا رو خیلی دوست دارن و برای کشور مفید می دونن. چی بگم؟! شاید دوست داشتن و دارن که اون حال ادامه پیدا کنه!
🔗 گره‌های کور زندگی‌تان را باز کنید. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سنت لیبرالیسم، همیشه تقصیرها بر گردن مردم است و اصلاحات ساختاري اقتصادی یعنی محدود کردن زندگی مردم. از این روست که سیاست های اصلاحی همواره با اعتراض مردم مواجه است. لیبرال ها اساسا ایجاد وسعت و تقویت معیشت مردم (بخوانید عموم مردم. نه طبقه اشراف و سرمایه داران) را مایه زوال اقتصاد و ایجاد تورم می دانند. لذا برای دستیابی به خیر بزرگتر (يعني مبارزه با تورم) به تحدید زندگی ها روی می آوردند. اساس نظریه تعدیل ساختاري بر همین تفکر بنا شده است. لذا در نگاه لیبرال های جدید مهم نیست که چه جمعیتی از مردم به زحمت می افتند یا در فقر و فلاکت قرار می گیرند. مهم این است که رفع تورم از فقر برخی از طبقات می گذرد. پس باید تحمل کرد. این ریشه ده ها سال ناآرامی در کشورهایی چون فرانسه است. مردم این به زحمت افتادن را بر نمی تابند. اما چون سیاسان فرانسوی فشار بر طبقات را به طور دوره ای انجام می دهند، معمولا همه مردم با هم در محدودیت قرار نمی گیرند. یک روز کارمندان شهرداری، یک روز کشاورزان، یک روز بازنشستگان و ... پس در مبارزه با یکدیگر همراه نمی شوند. لذاست که همیشه اعتراض وجود دارد و همیشه لیبرال ها حاکمند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
در سال ۱۴۰۱ با شعار تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین، عملکرد بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه این سال با عنوان تولید و بهره‌وری صفر بود! یعنی حتی یک ریال تسهیلات از این محل به تولید پرداخت نشد! علت چیست؟ احتمالا علت جلوگیری از رشد نقدینگی بوده! چه کسی باید پاسخگو باشد؟ 🇮🇷یادداشت‌های مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
چرا استدلال های عدم رابطه نقدینگی و تورم را تاکید می کنیم؟ چون معتقدیم ماجرای رابطه تورم و نقدینگی اساسا آدرس غلط است. بنایمان بر این است که ذهن سیاستگذاران را به ماجراهای دیگری که ده ها سال است از آنها غافلند سوق دهیم. ما اساسا حل مسائل اقتصادی را در نظریات پولی نمی بینیم. اما ناچاریم در مقابل نگاه پول گرای افراطی بایستیم تا ذهن سیاستگذار به اعتدال برسد. تا سیاستگذار بتواند درست تصمیم بگیرد. تا نئولیبرال ها، ذهن سیاستگذار را مخدوش نکنند و دغدغه او را به ناکجا آباد جهت ندهند. تنها راهکار تورم، تولید و تعهد به میثاق های ملی است. پول ملی هم نهایتا یکی از این میثاق هاست. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
سقوط شدید شیکل واحد پول اسرائیل طی ۱۲ ساعت گذشته در پی اعتصاب سراسری 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از دانش حیاتی
🌱بسم الرب الحکیم🌱 ✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم! 🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورت‌های فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً می‌توان به مذهب تعطیل یا نادانست‌گرایی یا ناشناخت‌گرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانم‌گرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است. ⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریان‌های مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگ‌های مذهبی خانمان‌سوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیت‌گرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد. 💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقه‌ای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرال‌های پروتستان مانند هم‌کیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگ‌های صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناخت‌گراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریان‌های لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیست‌های غیرکمونیست شد! 🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که می‌گفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزش‌های بنیادی، ضامن حداقل ارزش‌های مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی. 💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزش‌های الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزش‌های مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آن‌ها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، می‌توانند گوی سبقت را در رقابت بی‌رحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایه‌داری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیه‌کنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است. ↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درس‌خوانده‌های لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان می‌کنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامه‌ریزی می‌کنند! 😐 📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک می‌توانند برای تمدن اسلامی برنامه‌ریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راه‌حل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهی‌دانان و متافیزیسین‌های مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامه‌ریزان آگنوستیک را بازنشست کند. —————— * ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
پاسخ دکتر بخشی عزیز به متن بنده را بدون هر گونه قضاوت و پاسخ در اختیار شما قرار می دهم:
آقای دکتر عزیز، عضو محترم هیأت علمی، مرد شریف، سرباز انقلاب و اقتصاد اسلامی (که البته اینجانب از برخی مباحث شما در نقد سرمایه‌داری استفاده کرده‌ام)، برادرانه و متواضعانه، به‌عنوان کوچک شما، جنابعالی را سفارش می‌کنم از حمایت بی استدلال از خلق پول از هیچ، که مبتنی بر تفکرات اقتصاددانان غربی چه لیبرال و چه نئولیبرال، موتور رشد پولسالاری و سرمایه محوری است و البته موجب اکل گسترده مال مردم به باطل شده و به طرق ناروا اغنیا را غنی‌تر و جامعه انسانی را شکاف زده تر نموده است، دست بردارید. ذهن سیاستگذار را از تمرکز بر کاهش خلق پول منحرف نکنیم. من اول خودم را و سپس دوستانم را می‌ترسانم از عاقبت گمراه کردن و از عاقبت حمایت از پایه‌های ربا آیا مقابله کردن با خلق گسترده پول از باد هوا، این ام المصائب که موجبات تضعیف نظام اسلامی را فراهم کرده، سفر به ناکجا آباد است؟ @drbakhshi_tahlile_eghtesadi
پیشنهاد می کنم کانال ایشان را هم دنبال کنید که اطراف استدلال ها را بهتر ببینید.
هدایت شده از محمدامین رضایی
43.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع 📚جلسه چهارم،جزء چهارم، رمضان۱۴۴۴ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً( 170 آل عمران) ▪️حرمت ربا و ارزش کار در اسلام 🔻خلاصه متن جلسه چهارم eitaa.com/m_amin_rezai/3171 @m_amin_rezai