eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
47 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 در مکه بر پیامبر(ص) نازل شده است.  💠هدف کلی این سوره پیرامون مسئله  است که مسئله  و  زیر بنای آن می باشد.  💠در این سوره نام شانزده پیامبر ذکر شده است؛ به همین دلیل این سوره را «انبیاء» نامیده‌اند.پیامبرانی که در این سوره از آنها نام برده شده عبارتند از:👇  حضرتموسی(ع)، هارون، ابراهیم، لوط، اسحاق، یعقوب، نوح،داود، سلیمان، ایوب، اسماعیل، ادریس، ذاالکفل،یونس(ذوالنون)، زکریا و یحیی. افزون بر این از پیامبر اسلام(ص) و حضرت عیسی(ع) نیز بدون ذکر نام سخن رفته است. 🔰محتوای کلی این سوره در دو بخش کلی و تاریخی پیامبران نازل شده است. 👈 دربخش اعتقادات آیات ابتدایی سوره به مساله ،  عامه، نبوت خاصه و  پرداخته و به براهینی برای  و بودن جهان و خداوند در تحقق معاد و نزدیک بودن روز قیامت وغفلت از آن ! 👈در بخش داستان‌های تاریخی به غفلت مردم در برابر و نپذیرفتن تذکرات آنان و مسخره کردن پیامبران و پیامبر اسلام(ص) و نسبت دادن شاعری و هذیان‌گویی به آنها از سوی کفار و خسرانی و هلاکتی که گرفتار آن شدند، می‌پردازد. ♦️فضیلت سوره انبیاء 💐 پیامبر اکرم(ص) :هرکس سوره انبیاء را بخواند خدا از او به آسانی حساب می‌کشد و او را می‌بخشاید و همه پیامبرانی که نامشان در قرآن است یه او سلام می‌گویند. 💐 امام صادق(ع) : هر کس سوره انبیا را از روی شوق بخواند مانند کسی خواهد بود که با همه پیامبران در بهشت‌هایپُرنعمت همدم است و در زندگی دنیا در نظر مردم باهیبت خواهد بود
🔻آیات مشهورسوره انبیاء: 🔹آیه ۲۲ درباره نفی خدایانی غیر از الله «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّـهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّـهِ رَ‌بِّ الْعَرْ‌شِ عَمَّا يَصِفُونَ﴿۲۲﴾»  (اگر در آنها [زمين و آسمان‌] جز خدا، خدايانى [ديگر] وجود داشت، قطعاً [زمين و آسمان‌] تباه مى‌شد. پس منزّه است خدا، پروردگار عرش، از آنچه وصف مى‌كنند.) 🔹 آیه ۷۰ سوره انبیاء در مسئله تقلید از اعلم مورد استناد قرار گرفته شده است «وَمَا أَرْ‌سَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِ‌جَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ ۖ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ‌ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ﴿٧﴾» ترجمه :ما پیش از تو، جز مردانی که به آنان وحی می‌کردیم، نفرستادیم! (همه انسان بودند، و از جنس بشر!) اگر نمی‌دانید، از آگاهان (به کتب آسمانی ودانشمندان امت)بپرسید.  🔹آیه ۷۳ وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ آنان (ابراهیم واسحاق و یعقوب) را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت می‌کردند؛ و انجام کارهای نیک و برپاداشتن نماز و ادای زکات را به آنها وحی کردیم؛ و تنها ما را عبادت می‌کردند.  از آیات مربوط به بحث  است امام خوبی ها برای هم دوران هاست. و هدایتی که در این آیه مطرح است(یهدون بامرنا) به معنای (ایصال الی المطلوب) و رساندن شخصِ خواهانِ هدایت به مقصد و هدف است و این گونه هدایت در واقع تصرفی تکوینی است که امام❤️ به اذن الهی در باطن افراد می‌کند و مؤمنان با اعمال صالحی که انجام می‌دهند قابلیت بهره‌مندی از رحمت ویژه الهی را به توسط امام پیدا می‌کنند و امام واسطه میان پروردگار و مردمان است تا این فیوضات باطنی رابه آنان برساند ـ چنان‌چه پیامبران واسطه‌اند که فیوضات ظاهری را که همان ادیان و شرایع آسمانی است به مردمان برسانند- وامامت چون مقامی والاتر از نبوت است و در نتیجه امام چون دارای مقامی والاتر از پیامبر است براین اساس کارهایی که از امام صادر می‌شود عین وحی است زیرا او با روح القدس و طهارت تأیید می‌شود و خیرات(تمام کارهای خیر) و اقامه نماز و دادن زکات و دیگر عبادات با همین وحی تکوینی الهی ـ که غیر از وحی تشریعی است از او صادر می‌شود.   در روایات نیز  شیعه از مصادیق امامانی معرفی شده‌اند که می‌کنند.  💐امام باقر(ع) :امامان در آیه را امامان از فرزندان فاطمه(س) معرفی کرده است.  🔹آیات ۸۷ و ۸۸ داستان حضرت یونس (ع) آیه معروف به   «وَ ذَاالنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ‌ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ﴿٨٧﴾ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ ۚ وَكَذَٰلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ﴿٨٨﴾ » که در نماز غفیله بعد از سوره حمدخوانده می شود. 🔹 آیه ۱۰۵ وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ يَرِ‌ثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ﴿١٠٥﴾»  (و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.) درباره ارث بردن زمین از سوی بندگان صالح مصداق «عبادی الصالحون» را در این آیه، آل محمد(ع)، امام زمان(عج) و اصحابش و یا شیعیان اهل‌بیت(ع)
بسم الله الرحمن الرحیم 🍃🌸صفحه ۳۲۲ سوره الانبیاء 1 - مردم‌ ‌را‌ وقت‌ حسابشان‌ نزدیک‌ ‌شده‌ و ‌آنها‌ همچنان‌ ‌در‌ غفلت‌ و بی‌خبری‌ رویگردانند 2 - هیچ‌ پند تازه‌ای‌ ‌از‌ پروردگارشان‌ برایشان‌ نیامد مگر ‌این‌ ‌که‌ بازی‌کنان‌ ‌آن‌ ‌را‌ گوش‌ دادند، 3 - ‌در‌ حالی‌ ‌که‌ دل‌هایشان‌ [‌به‌ دنیا] مشغول‌ ‌بود‌ و ‌آنها‌ ‌که‌ ظلم‌ کردند، پنهانی‌ نجوا کردند ‌که‌: آیا ‌این‌ جز بشری‌ مانند شماست‌! آیا دیده‌ و دانسته‌ ‌به‌ جادو روی‌ می‌آورید! 4 - [پیامبر] ‌گفت‌: پروردگار ‌من‌ ‌هر‌ گفتاری‌ ‌را‌ ‌در‌ آسمان‌ و زمین‌ می‌داند، و شنوای‌ دانا اوست‌ 5 - بلکه‌ گفتند: خواب‌های‌ پریشان‌ ‌است‌، بلکه‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌بر‌ بافته‌، نه‌ بلکه‌ ‌او‌ شاعر ‌است‌ ‌پس‌ باید ‌برای‌ ‌ما معجزه‌ای‌ بیاورد همان‌ گونه‌ ‌که‌ پیشینیان‌ فرستاده‌ شدند 6 - قبل‌ ‌از‌ ‌آنها‌ [نیز مردم‌] هیچ‌ شهری‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌را‌ هلاک‌ نمودیم‌، [‌به‌ معجزه‌های‌ ‌ما] ایمان‌ نیاوردند، ‌پس‌ آیا اینان‌ ایمان‌ می‌آورند! 7 - و پیش‌ ‌از‌ تو نیز نفرستادیم‌ مگر مردانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌آنها‌ وحی‌ می‌کردیم‌ ‌پس‌ ‌اگر‌ ‌خود‌ نمی‌دانید ‌از‌ اهل‌ ذکر [و کتاب‌ دانان‌] بپرسید 8 - و آنان‌ ‌را‌ جسدی‌ قرار ندادیم‌ ‌که‌ طعام‌ نخورند، و عمر جاویدان‌ ‌هم‌ نداشتند 9 - سپس‌ وعده‌ی‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ محقق‌ کردیم‌ و ‌آنها‌ و ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ خواستیم‌ نجات‌ دادیم‌ و تجاوزکاران‌ ‌را‌ هلاک‌ نمودیم‌ 10 - همانا ‌ما کتابی‌ ‌به‌ سوی‌ ‌شما‌ نازل‌ کردیم‌ ‌که‌ یاد ‌شما‌ ‌در‌ ‌آن‌ ‌است‌، آیا نمی‌اندیشید! 🍃🌸صفحه ۳۲۲ سوره الانبیاء
سوره انبیاء آیه ۱و ۲ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُّعْرِضُونَ حساب مردم به آنان نزدیک شده، در حالی که در غفلتند و روی گردانند! مَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّن رَّبِّهِم مُّحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ هیچ یادآوری تازه‌ای از طرف پروردگارشان برای آنها نمی‌آید، مگر آنکه با بازی (و شوخی) به آن گوش می‌دهند! ____________________ ⚠️ حسابرسى مردم قطعى است. «اقْتَرَبَ» (بكار رفتن فعل ماضى به جاى مضارع، نشانه‌ى قطعى بودن است.) ⚠️ قيامت و زمان حسابرسى را دور نپنداريم. «اقْتَرَبَ» ❌ حساب، براى همه انسان‌هاست. «لِلنَّاسِ» ❌غفلت، زمانى خطرناك است كه بر اساس بى‌اعتنايى باشد. «غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ» ❌سرچشمه لهو و لعب، غفلت و اعراض است. «فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ‌- يَلْعَبُونَ» ❌ زندگى به دور از وحى و ياد الهى، بازيچه‌اى بيش نيست. «وَ هُمْ يَلْعَبُونَ» 👈گوش دادن وفهميدن كافى نيست، پذيرش وعمل لازم است. «اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ يَلْعَبُونَ ✅قرآن، مايه‌ى ذكر است. «ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ» 👈 تذكّرات الهى با تداوم و تكرار همراه است. «ما يَأْتِيهِمْ» (فعل مضارع)
❓با توجّه به اينكه معناى «غفلت» بى توجّهى نسبت به چيزى، و معناى «اعراض» روى‌گرداندن با توجّه از چيزى است، پس چگونه كه در آيه غفلت واعراض در كنار هم مطرح شده‌اند؟ پاسخ: غفلت و بى توجّهى دو گونه است: الف: غفلتى كه شخص با هشدار بيدار مى‌شود. ب: غفلتى كه مقدّمه‌ى اعراض است، يعنى شخصِ غافل نمى‌خواهد بيدار شود. همچون كسى كه خودش را به خواب‌زده كه با صدا زدن نيز چشم خود را باز نمى‌كند. از آنجا كه غالب مردم از معاد و حساب غافلند، خداوند اين غفلت را به همه مردم نسبت داده است وگرنه هميشه گروهى از مردم، استثنا هستند. در آيه 97 همين سوره، به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نيز اشاره شده است. «يا وَيْلَنا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا»
، ریشه اصلی انکار معاد و اعتماد به دنیا و فراموشی آخرت است !
🔻موارد غفلت آدمی در قرآن : از دین و معارف الهی/اعراف۱۷۶و۱۷۹  از ربوبیت خداوند/مومنون۵۲ تا ۵۴ از رضوان خدا و آمرزش و مغفرت او/حدید ۲۰ و سرگرم شدن به تجارت دنیا /نور ۳۷ از عذاب مجرمان/شعرا۲۰۰تا ۲۹۲ از علم خدا و احاطه کامل به آشکار و نهان همه چیز/نجم ۳۲ از عهد و پیمان باخدا/اعراف ۱۷۲ از فطرت توحیدی/انعام ۴۰ و۴۱و۶۳و۶۴ از قرآن/یونس ۷و ۸ از فقیران /کهف۲۸ از قیامت/انعام ۳۱ از مرگ/منافقون ۱۰ از معاد /عبس ۲۱تا۲۳ از نماز /ماعون ۴و۵ از عمر /سوره فاطر۳۷ از ناپایداری دنیا /شعرا۱۴۴تا۱۴۹ از ثبت اعمال در دنیا از سوی فرشتگان/مومنون ۶۲ تا ۶۴ ⚠️بیشتر مردم اهل هستند...‌! /یونس ۹۲
❌❌پیامدهای شوم غفلت از یاد خدا ❌ زندگی سخت و مشقت بار ❌ کوری در آخرت ❌ قساوت قلب ❌ همنشین شدن با شیطان ❌ دوری از خدا ❌ مرگ قلب و جان ❌ نابودی و فساد اعمال ❌دچار شدن به عذاب سخت الهی