eitaa logo
حقیق
6.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1هزار ویدیو
122 فایل
حقیق به معنی شایسته و لایق برگرفته از آیه شریفۀ «حَقِيقٌ عَلَىٰ أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» اعراف ۱۰۵ مرجع ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اصیل اسلامی ارتباط @H_chegeni کانال روبیکا : https://rubika.ir/haqiq_center
مشاهده در ایتا
دانلود
🌁 مجموعه عکس نوشت(۵) 💎 ‌ حقوق بشر آمریکایی 💠 مقام معظم رهبری: ▫️مردم دنیا که همیشه در قضایای مختلف، شعار طرفداری از حقوق بشر را از زبان آمریکایی‌ها شنیده‌اند باید در آینۀ فلسطین، چهرۀ زشت واقعی سیاست‌های آمریکایی را مشاهده کنند. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
💠 آیا تشیع مذهبی قومی و مخصوص ایرانی‌ها است؟ 📌مقدمه ➖گرایش ایرانیان به تشیّع، به تدریج و در طول تاریخ رخ داده و عوامل بسیاری در این گرایش نقش داشته‌اند. اگر قومیت، عامل این گرایش بود، می‌بایست از همان ابتدا، همه ایرانیان شیعه می‌شدند؛ زیرا این عامل، در دوره‌های مختلف وجود داشته و ویژگی مشترک همه ایرانیان بوده و هست. با این مقدمه به سراغ سوال یاد شده رفته و پاسخ آن را در قالب چند نکته تقدیم می‌کنیم: 1️⃣ یکی از پژوهشگران معاصر، مهم‌ترین علل نفوذ و پیشرفت تشیّع را در چهار عنوان بدین شرح خلاصه کرده است: 〰️ الف ـ دوستی اهل بیت(ع). 〰️ ب ـ زهد شیعیان. 〰️ ج ـ مظلومیت علویان و شیعیان. 〰️ د ـ نگرش عدالت‌خواهانه و ضدّ ستم در شیعه. 🔘 این عوامل، هیچ اختصاصی به ایران و ایرانی نداشت و به همین دلیل بود که در قرن چهارم و پنجم، همزمان با ایران، تشیّع در تمامی جهان اسلام رشد کرد. مهم‌ترین مناطقی که تشیّع در آنجا رشد کرد، عبارت بودند از: عراق (تحت سلطه آل بویه)، شام (تحت سلطه حمدانیان) و مغرب (تحت سلطه فاطمیان مصر). در این زمان، تشیّع در ایران نیز به دلیل فعالیت‌های علمی شیعیان در بخش مرکزی‌اش و همچنین حمایت‌های آل بویه و وزرای آنان، پیشرفت‌هایی داشت. سقوط فاطمیان (در سال 567 ھ)، برافتادن حمدانیان (در پایان قرن چهارم) و روی کار آمدن دولت‌های افراطی سنی از قبیل ایّوبیان، سپس ممالیک و در نهایت عثمانی (از 699 ھ)، سرنوشت تشیّع را در بلاد عرب، با مشکل رو به رو کرد. این در حالی بود که شانس موفقیت تشیّع در آن نواحی، اگر بیش‏تر از ایران نبود، قطعاً کم‏تر از آن هم نبود. آخرین باقی ‌مانده جامعه شیعه در حلب، توسط دولت عثمانی به شدّت سرکوب شد و البته این دولت نتوانست تشیّع را از بلعبلک و جنوب لبنان از میان ببرد؛ چنان‏ که نتوانست علویان آناتولی را قلع و قمع کند. در همین قرون، تشیّع در ایران همواره رو به گسترش بود و به ویژه، گرایش صوفیان ایران به تشیّع امامی، زمینه را برای گسترش بیش از پیش تشیّع فراهم کرد و در سال‌های پایانی قرن نهم هجری، علایق شیعی در بیش‏تر مناطق مرکزی ایران جاگیر شده بود. تشیّع دولت قراقویونلو نیز زمینه‌ساز برپایی دولت صفوی در سال 906 ھ. بود. 🔘 با توضیحی که گذشت، روشن می‌شود که مؤلفه‌های قومیت، تأثیر چندانی در رواج تشیّع در ایران نداشته است. اساساً زمینه‌های گسترش تشیّع، در بسیاری از سرزمین‌های اسلامی وجود داشت؛ ولی عوامل دیگری مانند تسلط حاکمان متعصّب، مانع از تکمیل این فرآیند در آن سرزمین‌‏ها شد و تنها در ایران بود که عوامل سیاسی و اجتماعی، به مدد آمدند و موانع گسترش تشیّع را بر داشتند. 2️⃣ اما اگر کسی ادعا کند که عامل قومیت باعث گسترش تشیّع در ایران شده، باید به این سؤال پاسخ بدهد که کدام یک از ارکان تشیّع، ایرانی است؟ آیا اهل بیت ایرانی‌اند؟ آیا غیر از سلمان، در میان نخستین پیروان جدی اهل بیت که نسل اول شیعیان شمرده می‌شوند، فرد دیگری ایرانی بوده است که بگوییم ایرانیان به تبع آنان تشیّع را بر گزیدند؟ تشیّع چه نسبتی با «ایرانی بودن» دارد تا بتوان آن را مذهبی قومی به شمار آورد؟ چرا در سده‌های نخست هجری، تشیّع مذهب غالب در ایران نبود؟ اساساً در ابتدا شیعیان عرب بیشتر از شیعیان عجم بودند؟ ▪️پاسخ واقع‌بینانه به این سؤالات، ما را به این نتیجه می‌رساند که قومی شمردن تشیّع ایرانیان، هیچ مبنای منطقی و منطبق با تاریخ ندارد. ▫️پیامبر خدا(ص) مردی عرب‌زبان بود و نخستین یاران او (مهاجرین و انصار) نیز همگی عرب بودند و با این حال، تعالیم الهی او مورد پذیرش بسیاری دیگر از مردم، از جمله ایرانیان قرار گرفت. در آغاز، اکثر ایرانیان که اسلام را از طریق مکتب خلفا و هواداران آنان در یافته بودند، آشنایی چندانی با نقش اهل بیت در اسلام نداشتند و باورهایی همانند دیگر مسلمانان داشتند؛ اما به مرور، اهل بیت را شناختند؛ نخست در شمار محبان اهل بیت جای گرفتند و کم کم تشیّع اعتقادی نیز در میانشان رواج یافت تا این‏که در قرن دهم و در عهد صفوی، تشیّع مذهب رسمی در این سرزمین شد و گسترش تمام یافت. ➖ اینک، افزون بر ایران، در بحرین، آذربایجان و عراق نیز اکثریت با شیعیان است. پس فقط در ایران نیست که اکثر مردم شیعه‌اند. به علاوه، در برخی کشورهای دیگر از جمله افغانستان و هند و پاکستان و یمن و لبنان نیز شیعیان بسیارند و هرچند اکثریت ندارند، اقلیتی قوی را تشکیل می‌دهند. با توجه به این نکته، عامل قومیت را در تحلیل گسترش تشیّع، به عقب خواهند راند. ✍️ ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 ۳ روز مانده تا غدیر💐 وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَ: سَمِعْتُ اَلنَّبِيَّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: إِنَّ عَلِيّاً وَ شِيعَتَهُ هُمُ اَلْفَائِزُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ. ام سلمه گفت: شنيدم پيامبر اكرم مى‌فرمود: على (علیه السلام) و شيعيانش در روز قيامت رستگارند. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، جلد۲۷، صفحه۱۴۳. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
🔶 کمک به رفع آلودگی هوا با درختان میوه 🔸 درختان میوه و گیاهان مزروعی نسبت به درختان غیر مثمر بیشتر فتوسنتز می‌کنند و مواد آلرژی زا و هیدروکربن‌های مضر و آلوده کننده به هوا نمی‌فرستند. 🔸 درختان میوه برگ‌ریز، حتی در نقاط سردی مانند اردبیل تا آبان ماه برگ فتوسنتز کننده دارند؛ یعنی حدود هشت ماه برگ فتوسنتز کننده و سرسبز دارند و اکسیژن تولید می‌کنند و دی‌اکسیدکربن می‌گیرند. درختان مثمر همانند درختان بی‌ثمر و چمن چوب و برگ‌های خشک هم تولید می‌کنند. 🔸 اما یک باغ یا مزرعه سالانه چندین تن کربن هوای اطراف خود را ترسیب می‌کند و به میوه‌های خوشمزه و سایر محصولات کشاورزی تبدیل می‌کند و به خارج آن منطقه می‌فرستد اما یک فضای سبز درختان بی‌ثمر و چمن چند هکتاری سالانه جز مقداری سرشاخه‌های هرس شده و مقداری لاشبرگ چیز دیگری خارج نمی‌کنند. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
🖼 علی(ع) تقسیم کننده بهشت و جهنم است. 🌅 علی(ع) شمشیر خداست که بر روی دشمنان خدا کشیده می‌شود. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center