☘️ بهار بندگی
مــآھِ خُــدا آمد..
مــاھِ خُــدا نمۍآیۍ..؟!🌙📿
#دلهای_بهاری
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟 ظرافت قلب
🎙آیت الله جوادی آملی
#سال_نو_مبارک
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
💢در حوزه مشارکت مردم در رشد و جهش تولید؛ دو نکته قابل ملاحظه هست؛
اول؛ مشارکت معنوی
دوم؛ مشارکت مادی
🔺مشارکت معنوی؛
این مشارکت مبتنی بر مبانی دینی و اعتقادی و مبانی فرهنگی می باشد.
از بعد دینی؛
جایگاه کار و تلاش، که بعضی از تعابیر رهبر معظم انقلاب، به جهاد اقتصادی نیز تعبیر شده است که مبتنی بر آموزه های دینی ماست.
امروز عرصهی اقتصاد، بهخاطر سیاستهای خصمانهی آمریکا، یک عرصهی کارزار است، یک عرصهی جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصهی کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است؛ البتّه جهادی است که ابزار خودش را دارد، شیوههای مخصوص خود را دارد، باید این جهاد را همه با تدبیر مخصوص خود و سلاح مخصوص خود انجام بدهند. ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
🔶از این منظر به کار و تلاش ارزش داده شده است تا جایی که در قرآن آمده؛ وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ. بنابر این نگاه، به تلاش و کوشش، خصوصا کار و اقتصاد در حوزه های مختلف، مورد توجه شارع مقدس و ائمه معصومین علیهم السلام است.
با مروری به زندگانی آن گوهرهای گرانبها، باغ ها و نخلستان هایی که توسط امیرالمؤمنین علی ع احیا شد و یا شغل های شبانی و تجارت، توسط انبیای الهی، نشان دهنده اهمیت اقتصاد و تولید و منزلت کار و تلاش است.
بر این اساس؛ باید جنبه های دینی و فرهنگی تلاش و کوشش، کار، تولید و نگاه به تولید کننده و سرمایه دار و سرمایه گذار، تاجر و کاسب تا ثروتمند با تقوا در جامعه تغییر یابد، و ارزش آنها به درستی آموزش و تبیین گردد.
🔻از جنبه مادی نیز؛ حضور مستقیم مردم در امور اقتصادی از جمله تولید کالا و خدمات؛ در عرصههای کشاورزی، صنعتی، دامداری و...، و سرمایه گذاری و حمایت های مالی سرمایه داران ، از جمله مشارکت های مادی مردم در تولید و اقتصاد کشور است، که می تواند در کنار مشارکت معنوی مردم، تاثیرات شگرفی بر جهش تولید و اقتصاد کشور داشته باشد.
در شرایطی که سالهای گذشته میلیارد ها دلار از کشور توسط سرمایه داران از کشور خارج شده است، با اندکی تأمل و سیاست گذاری درست، و برنامه ریزی مناسب و برداشتن موانع و تسهیل امور م بو به تولید و سرمایه گذاری ، می توان چرخه اقتصاد کشور را با اینگونه سرمایه ها حفظ و افزایش داد.
#سال_نو_مبارک
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
🌿به وقت احکام
❇️ یکی از مفطرات و مبطلات(آنچه باعث باطل شدن روزه می شود) خوردن و آشامیدن هست
در این راستا، سه سوال پرتکراری که برای بسیاری از روزهداران رخ میدهد و پاسخ آن طبق فتوای مقام معظم رهبری تقدیم میگردد:
◾️فروبردن ریزغذاهای باقیمانده در لای دندان
🔸سؤال: در یکی از روزهای ماه رمضان روزه گرفتم ولی دندانهایم را مسواک نزدم، و بدون اینکه باقیمانده غذاهای لابلای دندانها را عمداً ببلعم، خودبهخود بلعیده شده است. آیا قضای روزه آن روز بر من واجب است؟
🔹پاسخ: اگر علم به وجود باقیمانده غذا در بین دندانهایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشتهاید و فرو رفتن آن هم عمدی و با التفات نبوده، قضای روزه بر شما واجب نیست.
◾️مسواک با خمیر دندان
🔸سؤال: آیا مسواک کردن با خمیر دندان، در حال روزه اشکال دارد؟
🔹پاسخ: اشکال ندارد؛ ولی باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود.
◾️مضمضه و غرغره آب در حال روزه
🔸سؤال: اگر روزهدار آب را بهقصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد بهطوری که هیچ مقداری از آب پایین نرود چه حکمی دارد؟
🔹پاسخ: در فرض سؤال اشکال ندارد.
#احکام
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
☘️مشاوره دینی
🤔خدا که به همه مَحرم است، پس چرا در نماز مردان و زنان باید خود را بپوشانند؟
🍀 همیشه پوشیدن لباس به خاطر مَحرم و نامَحرمی نیست، بلکه گاهی پوشیدن لباس جنبه تکریم و ادب دارد. معمولاً افراد در خانه خود، لباس ساده میپوشند ولی وقتی مهمان وارد خانه میشود، به احترام مهمان، لباس کامل و مناسب می پوشند و اگر قرار باشد در مجلس عروسی شرکت کنند ، لباس کامل تری بر تن میکنند.
🍀 این تغییر لباسها، به خاطر ادب و احترام مهمانان مجالس است. حضور در محضر خداوند در حال نماز نیز مقتضی پوشیدن لباس مناسب و کامل است، حضور نظامیان در مراسمات خودشان حتما باید با لباس مخصوص باشد، وگرنه خلاف محسوب میشود حضور زنان در نماز هم بایستی با پوشش کامل باشد.
✍️#محسن_مروتی
#شبهه
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
💢نسیان و غفلت
در قرآن و مناجات اهل بیت، دو تعبیر زیبا وجود دارد:
برخی از بندگان از خدا غفلت میکنند، یعنی سعی بر بندگی او دارند اما گاهی دچار #غفلت میشوند.
آدمِ غافل راه و بازگشت برایش آسانتر است.
اما دسته_دوم کسانی اند که خدا را فراموش میکنند.
در آیات و کلام اهل بیت اشاره شده است، کسی که نسبت به خداوند دچار #نِسیان (فراموشی) شود؛ خدا هم او را فراموش میکند
از بندگی و یاد خدا غافلیم یا مبتلای به نِسیانیم؟
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
🌱اندکی درنگ
قلب سالم قلبی است که ؛
به «خواستنِ خدا» مبتلا شده است!
ارتباط شخصی شما با خدا دقیقاً همانجا گیر دارد و دچار آسیب است که؛
در خلوتتان با خدا ذهن و قلب
شما را به سمت خود کشیده
و متوجه خود میکند!
حال میخواهد مسائل دنیایی باشد،
خواه صورتهای مقدّس!
رفاقت آنجا خالص میشود که وقتی
روبروی رفیق نشستهای، چیز دیگری
جز همین همنشینی برایت
موضوعیت نداشته باشد.
✍️استاد شجاعی
#ماه_مبارک_رمضان
#درنگ
⛱با حقیق همراه باشید
@haqiq_center
#یادباد
✓اگر متوسط سن رزمندگان دفاع مقدس را« ۲۳ سال» در نظر بگیریم و سال ۶۳ را متوسط هشت سال دفاع مقدس محاسبه کنیم، سن متوسط بازماندگان دفاع مقدس (رزمندگان، جانبازان و آزادگان) در سال۱۴۰۲ باید عددی حدود «۶۰ تا ۶۲ سال» باشد، و البته
😔 آسیبهای روحی و جسمی وارده به این افراد، آنان را مشابه« پیرمردانی ۷۰ تا ۸۰ ساله»(بسته به نوع و شدت آسیبهای روحی و جسمی) نشان میدهد.
دیگر خبری از والدین شهدا نیست و تقریبا پدران و مادران شهدا به آخرای خط رسیدهاند و جمعیت بسیاری از آنان به فرزندان شهیدشان پیوستهاند.
آرام آرام جانبازان، ایثارگران و رزمندگان بار و بندیل سفر را میبندند تا به رفقای آسمانی خود بپیوندند، و تقریبا هر روزه در هر کوی و برزنی صدای لا اله الا الله را برای تشییع این خوندادهها و خون دل خوردهها میشنویم.
تا ده سال آینده، اگر خبرنگارانی هوس مصاحبه و گفتگو با یکی از رزمندگان زندهمانده از جنگ و دفاع مقدس را داشته باشند باید شهر به شهر، کوه به کوه و دیار به دیار، روزها و ماهها بگردند، تا شاید بتوانند یک کهنهسرباز پیر و فرتوت را، که نای سخن گفتن ندارد پیدا کنند تا مصاحبهای نمایند.
نسلی هستیم که هم خانوادهی پرجمعیت را تجربه کردیم و هم خانواده کمجمعیت تک فرزندی را دیدیم .
نسلی هستیم که عمو، عمه، دایی و خاله برایمان بسیار پررنگ بود.
نسلی هستیم که همسایه و هممحلهای بخش مهمی از خاطراتمان بود
نسلی که گروههای گفتگویمان، جمع شدنهایمان داخل کوچه بود
نسلی که روزها و هفتهها در خانهی پدربزرگ و عمو و دایی و… میماندیم.
نسلی هستیم که تماشای آلبومهای خانوادگی، یکی از سرگرمیهای مهمانیهای مان بود.
نسلی که در پذیرایی خانههایمان فقط پُشتی و بالش بود، با کلی مهمان
ما نسلی بینظیریم!
ما جنگ دیدهایم، آژیر قرمز شنیدهایم، دشمن بیرحم دیدهایم، بمباران و توپ و تانک و موشک دشمن دیدهایم.
ما بیرحمترین موجودات تاریخ را دیدهایم، داعش را تجربه کردهایم و از آن طرف مردِ میدان را داشتهایم (شهدا و جانبازان را) ......
در زمان ما سرای سالمندان اسمی ناآشنا بود، اما امروز در هر شهر و محلهای تابلوی این مراکز خودنمایی میکند.
قطارقطار میرفتیم واگنواگن برمیگشتیم.
راستقامت میرفتیم کمرخمیده برمیگشتیم.
دستهدسته میرفتیم. تنها تنها برمیگشتیم. بیهیچ استقبال و جشن و سروری.
فقط آغوش گرم مادری چشم انتظارمان بود، و دیگر هیچ
اما مردانه، ایستادیم...
با پا رفتیم با عصا بر گشتیم.
با عزم رفتیم با زخم برگشتیم.
با شور رفتیم با شعور برگشتیم.
اکنون نیز همچنان عزممان استوار و پابرجاست،بدون ذره ای تزلزل.
پرپر شده هستیم،
اما پریشان،پژمرده و پشیمان نیستیم.
مجاهدان،جان برکفان و جانفشانانی هستیم که از خدایمان اجر شهیدان می طلبیم
ان شاالله 🌹❤️🇮🇷
#سال_نو_مبارک
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محفلی دیدنی!
یکی از برنامه هایی که این روزها از تلویزیون در حال پخش است،
برنامه زیبای قرآنی «محفل» هست
که توانسته
برنامه ای در تراز برنامه های دینی مطلوب در رسانه باشد.
در سال گذشته نیز، این برنامه توانسته بود عنوان موفق ترین برنامه تلویزیونی در ماه رمضان باشد.
شاخصههای متنوعی برای احصای این موفقیت در دسترس است که از آن جمله میتوان به بهرهگیری مناسب از ظرفیت قابل اعتنای جامعه قرآنی کشور و میدان دادن به نخبگان نوجوان و جوان این عرصه بدون تنگ نظری و تهرانیزه شدن اشاره کرد.
تولید برنامههای جذاب قرآنی مثل محفل، نشان میدهد که هم ظرفیت تولید چنین برنامههایی در بین برنامهسازان ما وجود دارد
و هم مخاطبان زیادی وجود دارند که نسبت به برنامههای قرآنی و موضوعات مرتبط با آن به شرط رعایت سلیقه و جذابیت در آنها، علاقهمندی زیادی دارند.
پ.ن:
بخشی از برنامه روز ۲ فروردین ۱۴۰۳ با حضور مادران شهدا
#برنامه_محفل
#سال_نو_مبارک
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
❌مشاوره دینی❌
🔵چرا می گویید ایمان قلبی بدون عمل ارزش ندارد؟
🔷 در قرآن همواره ایمان در کنار عمل صالح آمده است : ( آمنوا و عملوا الصالحات ) ایمان و عمل صالح مانند سیم و لامپ هستند، این دو باهم روشنایی ایجاد میکنند. قرآن می فرماید : اگر خدا را دوست دارید، از پیامبر اطاعت کنید : ( اِن کنتٌم تٌحبون الله فاتبعونی ) سوره آل عمران ، آیه 31 . بسیارند کسانی که می گویند : ایمان داریم ولی عمل نمی کنند ، می گویند : خدا را دوست داریم ولی با او حرف نمی زنند و نماز نمی خوانند ، می گویند : به امام زمان علیه السلام ایمان داریم ، ولی سهم امام را که بر آنان واجب است نمی پردازند .
🔷 با گفتن آب و غذا انسان سیر نمی شود، اگر کسی واقعا تشنه و گرسنه است باید حرکت کند و به دنبال آب برود، کسی اگر واقعا ایمان قلبی دارد به فرمان خدایی که به او ایمان دارد هم توجه می کند.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
#شبهه
#مشاوره_دینی
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
کتابچه ادعیه و اعمال ماه رمضان.pdf
22.16M
✅ ادعیه ماه مبارک رمضان
🔹مشتمل بر ادعیه مشترک ماه رمضان
🔸نمازهای شبهای ماه رمضان
🔹دعاهای سحر و ابوحمزه ثمالی
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
✅ برخورد مؤمنانه در ماجرای آقای صدیقی
🔻فرض کنیم در ماجرای آقای صدیقی تخلفی صورت گرفته است. واکنش مؤمنانه به این ماجرا چیست؟ اصلا مهم است؟ آیا قرار است به اسم عدالتخواهی ظلم کنیم؟
🔹پس اولا با هیاهوی ضدانقلاب منفعل نشویم و جزء تکمیلی پروژهٔ رسانهای آنها نباشیم.
🔹دوم برخوردهای کودکانه در فضای مجازی را هم وقعی ننهیم. هیجان دارند تا بیشتر دیده شوند. مراقبت کنیم برای عقب نماندن از قافله به خطا و گناه نیفتیم.
🔹سوم هم زمین بازی "پروژهبگیران مجازی" و "دکانداران سیاسی" و "دلالان افشاگری" و "کاسبان عدالتخواهی" نشویم.
🔻 ازاینرو برای مخاطبی که درد اخلاق و شرع و قانون دارد و دغدغهٔ مطالبهٔ مؤمنانه دارد، چند نکته ضروری است.
✅مقدمهٔ کلیدی:
عدالتخواهی به تعبیر رهبر انقلاب بدون معنویت و عقلانیت ظلم است. معنویت یعنی تقوا و رعایت قانون الهی و شرع. تهمت و آبرو ریختن و هتک حیثیت و فحاشی و غیره نامش هرچه هست عدالتخواهی نیست.
عقلانیت نیز قدرت محاسبه است. منطق و استدلال است. رفتار خوارجگونه و ظاهرگرایانه و قضاوتهای یکجانبه باعث میشود فرد در قضاوت نهایی دچار خطای فاحش شود.
رفتار مؤمنانه در عدالتخواهی یعنی رعایت تقوا و عقلانیت. این دو نباشند، عدالتخواهی نیست و توهم مطالبه و دادخواهی خیالانگیز است.
🔻با این مقدمه ماجرا را مرور کنیم.
1️⃣یکم. چه کسی خبر را آورد؟
نگاه کنید ببینید چه کسانی دست به افشاگری میزنند و اینها چه سابقهای داشتهاند. نیت از چه جهت مهم است؟ قرار نیست با شناخت فرد، از محتوا عبور کنیم. اما با شناخت فرد متوجه میشویم که واکنشمان هدف نهایی او را تکمیل نکند. با شناخت فرد متوجه میشویم این پروژه، هدف نهایی او نیست. مثلا هدفش تخریب شخصیتها و بزرگانی است که برای مردم ارج و قربی دارند. همین امروز را نگاه کنید. به واسطهٔ رفتار این دست جریانات تقریبا احدی در نظام نیست که سلم و پاکیزه مانده باشد. یا هدف نهاییشان تلقی فساد سیستمی و ابرپروژهشان ناامیدسازی است. شناخت فاعل مطالبهگری کمک میکند در نهایت بازی او را کامل نکنیم
2️⃣دوم. حالا با محتوا چه کنیم؟
بعد از بررسی اسناد و مدارک متقن، مهمترین مسأله این است که ما چه میزان حق قضاوت داریم؟ ما حق داریم ورود بههنگام محکمه را مطالبه کنیم. اما قضاوت و مجازات کار ما نیست. آیا همهٔ آنچه قاضی باید ببیند و حکم کند در اختیار ماست؟ آیا میتوان به فرض وجود تخلف، پی به سوء نیت افراد برد؟ آیا شرعا و اخلاقا و قانونا حق قضاوت و بدتر از آن اجرای حکم و مجازت داریم؟ مجازات مگر چیست؟ همین ریختن آبروی افراد بدترین مجازاتهاست؛ آنهم افراد با آبرو. قرار نیست سوابق افراد مانع قضاوت آنها شود، اما اتفاقا سابقهٔ افراد در بزنگاههای مهم اخلاقی و سیاسی در گذشته یک ملاک عقلایی و منطقی است که بیمحابا آدمها را متهم و سرزنش نکنیم و اجازه دهیم محکمه با رعایت حقوق طرفین حکم کند.
3️⃣سوم. برنده و بازندهٔ نهایی کیست؟
به ثمرهٔ مطالبه و حرف و کامنت و لایکمان توجه کنیم. ببینیم وقتی نقطهٔ نهایی را گذاشتیم، برنده و بازندهٔ نهایی چه کسی است؟ عدالتخواهیای که منجر به تخریب و بیآبرو کردن سرمایههای معنوی و اخلاقی و سیاسی مردم شود، ظلم است. ظلم اصلی هم به اعتقادات مردم است؛ نه فقط این و آن.
اگر مطالبهگری منجر به تلقی فساد سیستمی شود، ظلم اکبر است. اگر عدالتخواهی در نهایت به ناامیدی از آینده شود تبدیل شود، ابرفساد و بیعدالتی محض است. دادخواهی اگر منجر به رونق پروژهبگیران مجازی و دلالان افشاگری و کاسبان عدالتخواهی شود، حماقت تمام است. افشاگری اگر باعث تلقی ناکارآمدی عدلیه و رونق سوپرمنهای عروسکی و بتمنهای دستساز شود، دادگری توهمی و خیالی است.
در نهایت مراقبت کنیم به اسم عدالتخواهی جای اصل و فرع را برایمان عوض نکنند.
✅خلاصه و ساده؛ اگر نقطهٔ پایانی مطالبهمان را گذاشتیم، چه در نوشتن و چه تأیید کردن و چه حرف زدن، اگر ثمرهاش در خود و مخاطبمان ناامیدی از انقلاب و حاکمیت و آینده بود، بدانید و بدانیم که گرفتار فسادی تودرتو و ظلمی بزرگیم؛ مطالبهٔ مؤمنانه که هیچ....
✏️#محسن_مهدیان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
🌱 اندکی درنگ
🔹حضرت آیت الله جوادی آملی :
کساني که در مسائل اخلاقي
کار می کنند ، سال عباديشان را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند.
سالي که نکوست از بهارش پيداست.
اگر ماه مبارک رمضان کسي خوب بود ، خدا را شاکر باشد که آن سال موفّق است.
اگر ماه مبارک رمضان كسي خداي ناکرده خوب نبود ، او بايد نگران يازده ماه بعد باشد.
بنابراين ماه مبارک رمضان را انسان بايد به خوبي ادراک کند.
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
@haqiq_center
☘️ بهار بندگی
فصلِ رویش
سمتِ خُـدا آمدھ اسٺ..🌱
#دلهای_بهاری
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
✴️تببین شعار سال(۳)
🔰چند نکته از رهبری در باب مردمی سازی اقتصاد
🔶مردمی سازی تولید، بهترین راه عدالت بنیان کردن اقتصاد.
🔺بهترین راهِ عدالتبنیان کردنِ اقتصاد همین است( مردمی سازی اقتصاد). اینکه ما روی مسئلهی عدالت که اساس کار اقتصاد در اسلام عدالت است ــ «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» ــ [تأکید میکنیم،] عدالتبنیان کردن از این راه به وجود خواهد آمد؛ بتوانیم امکان کار کردن و درآمد کسب کردن را برای همهی مردم فراهم کنیم. ۱۴۰۲/۱/۱۵
🔶شرکت های دانش بنیان یک تجربه خوب مشارکت مردم در اقتصاد.
🔺یکی از تجربههای خوب، همین شرکتهای دانشبنیان است؛ این تجربهی خوبی است. البتّه فقط منحصر به این نباید باشد ــ که حالا عرض میکنم ــ امّا این یک تجربهی خوبی بود. [برای] شرکتهای دانشبنیان سازوکاری به وجود آمد که موجب شد افرادی که بااستعداد بودند، نخبه بودند، توانایی داشتند، انگیزه داشتند، بیایند و هزاران شرکت دانشبنیان را به وجود بیاورند، رشد تولید را بالا بردند، کمک کردند؛ ۱۴۰۲/۱/۱۵
🔸مشارکت مردم تنها در تولید نیست بلکه رفع موانع تولید(فساد)هم می باشد.
🔺از ظرفیّت مردمی هم برای نظارت عمومی استفاده کنید تا فسادی که مانع از تولید است کاهش یابد. در گوشه و کنار کشور مواردی هست که فساد هست، ویژهخواری هست که ممکن است از چشم مسئولین ذیربط دور مانده باشد، پنهان مانده باشد؛ اینها را مردم مشاهده میکنند، میبینند؛ از ظرفیّت مردم در این زمینه هم استفاده بشود.۱۴۰۰/۱۰/۱۹
🔸ساماندهی اقتصاد بدون مشارکت مردم ممکن نیست.
🔺قویترین دولتها هم قادر نیست بدون مشارکت مردم موتور اقتصاد جامعه را به راه بیندازد؛ هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمیتواند اقتصاد کشور را سامان بدهد. بعضی از ساز و کارهای فکری، سیاسی، اقتصادی، مثل نوعی از سوسیالیسمها -البتّه نه همهی انواع سوسیالیسم- این فکرها را کردند که بتوانند دولتها را متصّدی کار اقتصاد کنند [امّا] شکست خوردند. امکان ندارد و بدون مشارکت مردم هیچ دولتی نخواهد توانست اقتصاد کشور را سامان بدهد و موتور اقتصاد را [راه بیندازد]. ۱۷/۲/۱۳۹۹
#سال_نو_مبارک
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
✨️ابوریحان بیرونی و ابن سینا قدیمیترین بحثهای علمی درباره نوروز را داشتهاند.
🔸️رضا شعبانی، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار رشته تاریخ در سال ۱۳۸۹ با اشاره به جشن نوروز گفت:
ایرانیها در طول تاریخ به شادی اهمیت زیادی میدادند. اما اینکه نوروز از گذشته در چه منابعی بیان شده است باید بگویم؛
اثر ابوریحان بیرونی «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» بزرگترین، مهمترین و قدیمیترین منبعی است که دیرینهترین آدم تاریخ و اسلام در ۱۴۰۰ سال اخیر در آن به نوروز پرداخته است.
ابوریحان در نزد تمام اهل تحقیق بزرگترین و برجستهترین مردی است که عالم تاریخ اسلام و ایران است.ابوریحان علمیترین نکتهها درباره نوروز را در التفهیم بیان کرده است.
🔸️وی افزود: بعد از او ابن سینا را با این عنوان میشناسیم اما ابوریحان بهترین، جدیترین و علمیترین نکتهها را در «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» در مورد نوروز بیان کرده است.
تردید ندارم که ابوریحان در آثار متعدد خود بهویژه در «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» حد اعلای کاردانی و اطلاعرسانی را دارد که البته در آثار دیگر او نیز نگاه به نوروز مشهود است. یا سخنی که از نوروز گفته در آثار دیگر ابوریحان نیز مشاهده میشود اما مهمترین اثری که از نوروز سخن گفته همین التفهیم است.
#سال_نو_مبارک
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
☘️مشاوره دینی
🤔خدا که به همه مَحرم است، پس چرا در نماز مردان و زنان باید خود را بپوشانند؟
🍀 همیشه پوشیدن لباس به خاطر مَحرم و نامَحرمی نیست، بلکه گاهی پوشیدن لباس جنبه تکریم و ادب دارد. معمولاً افراد در خانه خود، لباس ساده میپوشند ولی وقتی مهمان وارد خانه میشود، به احترام مهمان، لباس کامل و مناسب می پوشند و اگر قرار باشد در مجلس عروسی شرکت کنند ، لباس کامل تری بر تن میکنند.
🍀 این تغییر لباسها، به خاطر ادب و احترام مهمانان مجالس است. حضور در محضر خداوند در حال نماز نیز مقتضی پوشیدن لباس مناسب و کامل است، حضور نظامیان در مراسمات خودشان حتما باید با لباس مخصوص باشد، وگرنه خلاف محسوب میشود حضور زنان در نماز هم بایستی با پوشش کامل باشد.
✍️#محسن_مروتی
#شبهه
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
❇️ احکام روزه مسافر
🔸مسأله ۹۳۷ از رساله نماز و روزه:
کسی که در ماه مبارک رمضان مسافر است، نمی تواند روزه بگیرد و واجب نیست برای گرفتن روزه قصد کند که ده روز در جایی بماند.
#احکام_مسافر
#ماه_مبارک_رمضان
⛱با حقیق همراه باشید
🔻 @haqiq_center