eitaa logo
حقیق
6.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
975 ویدیو
120 فایل
حقیق به معنی شایسته و لایق برگرفته از آیه شریفۀ «حَقِيقٌ عَلَىٰ أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» اعراف ۱۰۵ مرجع ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اصیل اسلامی ارتباط @H_chegeni کانال روبیکا : https://rubika.ir/haqiq_center
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیق
ba karevane hosaini 08(1).mp3
3.38M
🎙 کتاب صوتی با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه(قسمت هشتم) 🔖 با موضوع: 💢 تاريخ دوران امامت امام حسين عليه السلام و پيش آمدهاي قبل و بعد از قیام عاشورا و شهادت امام تا بازگشت مجدد کاروان حسيني به مدينه. 📙انتشارات زمزم هدایت: @entesharat_zamzam_hedayat ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴مداحی جدید اربعینی میثم مطیعی 🔹 یوسف مصر کربلا سلام ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
‏عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است دادنِ سر نه عجب، داشتن سر عجب است شادی روح سه شهید با پیکرهای ارباً اربا صلوات ❤️‍🔥 ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
📌اربعین و نظام اخلاقی اسلامی و لیبرالیسم(1) 🔖 اخلاق یکی از مولفه‌های اصلی دوام و قوام جوامع بشری است. استحکام نظام اخلاقی هر جامعه، وابسته به نظام ارزشی حاکم بر آن است. از این‌رو، مطالعه ارزش‌ها و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها، گام مهمی در تبیین ساختار نظام اخلاقی و تربیت اخلاقی در جوامع مختلف است. 📒 از آنجایی که مبانی نظری انسان‌شناسی لیبرالیسم بر پایة اومانیسم استوار گردیده، ارزش‌هایی چون فردگرایی و آزادی فردی، سودگرایی و عقل¬گرایی از ارزش‌های بنیادین این مکتب محسوب می‌شوند. در مقابل در اسلام، که انسان‌شناسی آن، بر پایة «فطرت»، «عقل‌ورزی» و «کرامت ذاتی» بنا شده، ارزش‌هایی چون خدامحوری، آزادی اجتماعی و معنویت و عدل از ارزش‌های بنیادین آن محسوب می‌شود. ➖باتوجه به این دو مبنا؛ تفاوت‌های بنیادین و ماهوی در حوزه ارزش‌ها و تربیت اخلاقی بین این دو مکتب ایجاد شده است. در ادامه این سلسله یادداشت و در شماره‌های بعدی به تشریح ابعاد این شاخصه‌ها پرداخته و تفاوت آن با رفتارهای مردم در سفر اربعین می‌پردازیم. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
🌁 مجموعه عکس‌نوشت 🌅 راهپیمایی اربعین(14) 🏴▪️ اربعین با این حرکتی که عمدتا بین نجف و کربلا در راهپبمایی هر سال به وجود می‌آید، بین‌المللی شد؛ چشمهای مردم دنیا به این حرکت دوخته شد؛ امام حسین علیه‌السلام و معرفت حسینی به برکت این حرکت عظیم مردمی بین‌المللی و جهانی شد. ⛱با حقیق همراه باشید 🏴@haqiq_center
هدایت شده از حقیق
💢با توجه به طولانی بودن مسیر کوفه به شام و از شام به کربلا، برخی از تردید دارند که کاروان اسیران در روز به کربلا رسیده باشد آیا کاروان و خانواده امام حسین(ع) در روز از شام، به کربلا رسیدند؟ 👇 بررسی 📚بطور کلی این مساله اختلافی است اما در بخشی که ادله و اسناد محکمی نیز دارند به رسیدن کاروان اشاره کرده اند. ✅در خصوص اربعين و آمدن اسرا به كربلا بايد گفت: ✅شهيد مطهری در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين(ع) در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است. برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح اين مطلب را انکار نموده‌اند. شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع کربلا شد». ✅شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد» و ابن اعثم در الفتوح نیز همین مطلب را ذکر کرده‌اند. میرزا حسین نوری می‌نویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده می‌شود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. » ✅در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان می‌نویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آن‌ها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...» ✅ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آن‌ها با جابر و عده‌ای از بنی هاشم ذکر کرده است. میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به آن پرداخته است. ✅رسول جعفریان می‌نویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشاره‌ای به بازگشت اسرا به کربلا ». ✅شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار می‌داند. محمدابراهیم آیتی و شهید مطهری نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را کرده‌اند. ✅امّا در ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، به نظر می‌رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد. ✅شیخ طوسی می‌نویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین ع به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد». ✅مرحوم آیتی می‌نویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید». 📚حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۰ اللهوف في قتلى الطفوف، ص ۱۱۴، قمی، منتهی الامال، ج ۱، ص ۵۲۵ جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، ص ۲۱۶. آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص ۱۳۹. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
سه بار بگو : صلی‌ الله علیک یا اباعبدالله. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
خیز و بنگر ای برادر کاروان آورده ام کاروان در کاروان اشک روان آورده ام تا شود روشن مزار خاکی و تاریک تو آه ِآتشناک و شمع دیدگان آورده ام رسم باشد از سفر سوغات می آرند و من نُقل اشک و روی ِهمچون زعفران آورده ام پیرهن آورده ام از شام ،برخیز و ببین جامهء خونین برایت ارمغان آورده ام کوفیان مهمان خود را سر بریدند و ولی من دل ِبریان برای میهمان آورده ام برده ام گلهای باغت را به سوی شام و باز دسته دسته گل به سوی باغبان آورده ام کربلا شد آشیان عاشقان اهل بیت(ع) من کبوترها به سوی آشیان آورده ام تا نشیند تیر عشقت ، راست تر بر سینه ام پیش تیرت ،قامتی همچون کمان آورده ام بوی خوب سیب دارد تربت پاکت حسین! جوی اشکی سوی سیبستان جان آورده ام سر زخاک تیره بردارید ای گلهای سرخ! در گلستان بلبلان نغمه خوان آورده ام از خراب آباد ِشام و از بیابان فراق دفتری مرثیه و صد داستان آورده ام خاطرات راه شام و صوت قرآنت ز نی بس حکایت ها ز چوب خیزران آورده ام تازیانه خوردم و دم بر نیاوردم حسین(ع) از نهیب تازیانه صد نشان آورده ام خم نکرده قامت صبر مرا طوفان غم با سپاه صبر دشمن را به جان آورده ام داد بر باد آبروی دشمنان را خطبه ام آن چه از فضل و کمالت بر زبان آورده ام از پی اثبات صبر و عّزت و آزادگی جای ِزنجیر و طناب و ریسمان آورده ام آن چه من گفتم برایت از مصیبت ها حسین(ع)! شمّه ای از حال،خود را در بیان آورده ام معذرت می خواهم ای یاران اگر از روی درد در رگِ شعر ترم سوز نهان آورده ام ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴جامعه عالم و عاقل در زیارت اربعین 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽چرا ایران هنوز پاسخ اسرائیل را نداده است! تحلیل شنیدنیست! ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
حدیث عشق تو دیوانه کرده عالم را به خون نشانده دل دودمان آدم را غم تو موهبت کبریاست در دل من نمی دهم به سرور بهشت این غم را غبار ماتم تو آبرو بمن بخشید به عالمی ندهم این غبار ماتم را صحنه وداع موکب داران اربعین حسینی ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است. ☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴ ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
💠عملیات حزب الله چند ویژگی داشت : - عملیات در زمان آمادگی ۱۰۰ در صدی رژیم و آمریکا و عوامل منطقه ای این دو اجرا شد و این نشان داد تمهیدات آنان قادر به جلوگیری آنان از اقدام مقاومت نمی شود . - دشمن گمان می کرد حزب الله و انصارالله و ایران همزمان و در یک روز اقدام می کنند و کار تمام می شود ولی حالا باید چشم به راه ایران و یمن هم باشند . - حزب الله روی توان برتر اسرائیل که قوای امنیتی آن بود متمرکز شد و این یعنی قدرت برتر آن را به چالش کشید و بر آن غلبه کرد و این در حالی است که شهروندان غاصب اسرائیلی روی قدرت امنیتی خود خیلی حساب می کردند - حزب الله ۱۱ نقطه و از جمله حومه تل آویو را مورد حمله قرار داد تا معادله عملیاتی پس از تعرض اسرائیل به حومه بیروت را برقرار کند یعنی هم پایتخت اسرائیل را زد و هم نزد تا مانع واکنش اسرائیل به پایتخت لبنان شود و همینطور هم شد و رژیم در واکنش ، بیروت را نزد - حزب الله با حجم زیاد حمله کرد در عین حال از موشک های قدرتمند استفاده نکرد تا سطح عملیاتی را در اختیار داشته باشد و دشمن نتواند پاسخ سنگین بدهد که نداد - سید با اعلام اینکه نمی داند دقیقا چه آسیبی به دشمن وارد شده است و لذا پس از بررسی در مورد کفایت یا عدم کفایت عملیات واکنشی خود تصمیم می گیرد دشمن را ناگزیر کرد سر کیسه اطلاعات خود را شل کند . گالانت دستش را برای توافق دراز کرد و در واقع به جدی بودن خسارت اعتراف کرد - حزب الله عملیات فریب را با عملیات واقعی ترکیب کرد تا از یک سو هزینه دشمن را بالا ببرد و از سوی دیگر مانع حرکت دشمن در مهار موشک های تهاجمی خود شود - حزب الله با مدیریت پاسخ و حجم بی سابقه حمله در یک روز نشان داد ، شهادت فرمانده ارشد عملیاتی آن خللی در مدیریت نظامی حزب الله پدید نیاورده است - عملیات حزب الله در زیر سقف یکماه پس از شهادت ابومحسن نشان داد زمان تصمیم تا اقدام را می تواند تنظیم کند که نه تعجیل باشد و نه تاخیر - عملیات امروز حزب الله زمان پاسخ ایران را کوتاه تر کرد چرا که رژیم پس از عملیات امروز حزب الله در شرایط ضعیف تر قرار گرفته است . شاید از این رو بود که امروز سردار سلامی از نزدیک بودن زمان عملیات ایران صحبت کرد . ✍️سعدالله زارعی ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
32.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بازنمایی زندگی قهرمان‌های ملی در سینما چه تأثیری بر هویت ملی دارد؟ ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
🙂 اندکی درنگ 🏖 همیشه دلیل شادی دیگران باشیم نه فقط شریک شادی آنها👌 🍁 و همیشه شریک غم دیگران باشیم نه دلیل آن 👏 ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
🏞 چرا حمایت از مردم مظلوم فلسطین ▪️ 🌀حمایت از مردم فلسطین و غزه برای مبارزه با سرکوب و استعمار از جانب رژیم کودک کش صهیونیستی لازم است. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌱 💢سلسله کلیپ‌های با موضوع: ➖سنت امتحان و ابتلا 🔖موضوع این جلسه: ➖نعمت‌ها، ابزار امتحان الهی 🎙حجت الاسلام والمسلمین سید محمدتقی مهدیان ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
📌 اربعین و نظام اخلاقی اسلام و لیبرالیسم(2) 🔖 ارزش‌های لیبرالیستی ▪️شالوده لیبرالیسم برانسان‌مداری(اومانیسم) است. یعنی باید تمام چیزها ـ حتی اخلاق و دین ـ بر اساس تمایلات و نیازهای انسان توجیه شود. انسان نباید خود را با دین و اخلاق هماهنگ سازد، بلکه دین و اخلاق باید خود را با او هماهنگ سازند. 1️⃣ فرد گرایی ➖ یکی ازبنیادی‌ترین ارزش‌های لیبرالیستی، فردگرایی یا اصالت فرد است. یعنی تقدم و مرکزیت فرد نسبت به جامعه در دیدگاه لیبرالیستی یک اصل است. از این رو آنچه حول محور او می‌چرخد، باید به گونه‌ای در خدمت او و تأمین خواسته‌ها و نیازهای او باشد. و مسایل دیگر، از قبیل فرهنگ ملى و سرنوشت آن، زبان، اجتماع یا ملت همیشه به عنوان مسایلى فرعى و ثانوى مورد توجه قرار مى‌‏گیرند. هاب هاوس می‌گوید: «لیبرالیسم اعتقاد به این امر است که جامعه با اطمینان می‌تواند بر قدرت خود هدایت‌کنندة شخصی بنا شود».(123Hobbhouse, L.T, libbsie, liberalism, p. ). ▫️ فردگرایی هسته مابعدالطبیعی و هستی‌شناختی اندیشه لیبرالی و شالوده وجوه اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن است(وینست، 1378، ایدئولوژی های سیاسی مدرن، ص 54). طبق این توجیه، فرد به لحاظ هستی‌شناختی، بنیادی‌تر و مقدم بر جامعه بشری و نهادها و ساختارهای آن است و به لحاظ اخلاقی و حقوقی نیز باید بر جامعه یا هرگروه جمعی دیگر اولویت داشته باشد. ▪️ایدئولوژی فردگرایانه به سبب اصالتی که به فرد داده، نه تنها از خدا، بلکه از جامعه انسانی نیز عبور می‌کند؛ او حق دارد در تمام رفتارهایش آزاد باشد و منافعش را آن‌گونه که خود می-خواهد، پی بگیرد. بدین روی، تمام خصوصیات فرد، از قبیل خودپرستی، غرایز و امیال و خودمختاری عقل و اراده او همگی به اندیشه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی لیبرالی راه یافته است. بدین‌سان، در عقلانیت لیبرالی، من محور همه چیز است؛ هم فاعل است، هم غایت و هم هدف.(پوپر، 1364، جامعه باز و دشمنانش، ص 277، با تلخیص). لازمه طبیعی این سخن اتخاذ رویکرد ابزاری از جانب انسان به همه چیز و همه کس است. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خطر بزرگ برای ایران دکتر ساروخانی (پدر جامعه‌شناسی ارتباطات) ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
🌱 اندکی درنگ ✍️ زندگی خود را درگیر انسان‌های حقیر نکنید 🔹استاد ریاضی در وقت خارج از درس می‌گفت؛ اعداد کوچک‌تر از یک، خواص عجیبی دارند. شاید بتوان آن‌ها را با انسان‌های بخیل مقایسه کرد. ◽️مثلا (۰/۲)! 🔸وقتی در آن‌ها ضرب می‌شوی و می‌خواهی با آن‌ها مشارکت کنی، تو را نیز کوچک می‌کنند: ۳×۰/۲=۰/۶ 🔹وقتی می‌خواهی مشکلاتت را با آن‌ها تقسیم کنی که بازگو کنی، مشکلاتت بزرگ‌تر می‌شوند: ۳÷۰/۲=۱۵ 🔸وقتی با آن‌ها جمع شوی و در کنار آن‌ها هستی مقدار زیادی به تو اضافه نمی‌شوند و چیزی به تو نمی‌آموزند: ۳+۰/۲=۳/۲ 🔹و اگر آن‌ها را از زندگی کم کنی چیز زیادی از دست نداده‌ای: ۳-۰/۲=۲/۸ 💢زندگی ارزشمند خودتان را به‌خاطر آدم‌های کوچک‌ و حقیر بی‌ارزش نکنید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
📌 اربعین و نظام اخلاقی اسلامی و لیبرالیسم(3) 🔖 همانگونه که در یادداشت قبلی اشاره شد، فردگرایی بنیادی‌ترین ویژگی لیبراسیم غربی است. مهم‌ترین ابعاد این ویژگی‌ عبارتند از: 1- مالکیت شخصی سرمایه؛ که امکان انتقال و انباشت نامحدود سرمایه را می‌دهد. 2- رقابت؛ چشم و هم‌چشمی و رقابت بین افراد در کسب ثروت، و تنازع بقایی که در آن، اصلح باقی می ماند. ➖ برخلاف این اندیشه و باور، در اربعین فرد حضور متمایزی ندارد بلکه همه چیز جمعی است، در عین حال هیچ خدشه‌ای به هویت فردی وارد نمی‌شود. فرد در خدمت جمع و هویت جمعی است. پس از خودیت و فردیت خارج و وارد وادی جمع می‌شود. ایثار فردی به انسجام جمعی منجر می‌شود. ▪️دین و آیین، آداب و مناسک از عناصر و نمادهای هویت‌ساز و نیز تمایزبخش هستند. کنش‌های اربعینی از این جنس قلمداد می‌شوند. به دلیل همین نمادهای متمایز و هویت مستقل، اربعین قابلیت و ظرفیت تمدنی دارد. از این حیث قابلیت هماوردی با تمدن موجود غربی را دارد. ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد @haqiq_center