✴️ شنبه 👈 30 مهر👈 میزان 1401
👈 25 ربیع الاول 1444👈 22 اکتبر 2022
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی.
🔘 قرارداد صلح امام حسن علیه السلام " 41 هجری ".
🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی.
📛 امروز برای امور زیر مناسب نیست:
📛 قسم خوردن.
📛و مسافرت خوب نیست.
🚖مسافرت: سفر خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد.
👶 زایمان مناسب و نوزاد نجیب و مبارک و روزی دار خواهد شد.
🔭 احکام و اختیارات نجومی.
🌓 امروز قمر در برج سنبله و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:
✳️ امور زراعی و کشاورزی.
✳️و شروع به کارهای تعلیمی و آموزشی خوب است.
📛ولی ازدواج.
📛آغاز معالجه و درمان.
📛فصد.
📛و امور صنعتی و زرگری خوب نیست.
👩❤️👨 انعقاد نطفه و مباشرت.
👩❤️👨 امشب: امشب ( شب یکشنبه ) ، دلیل خاصی وارد نشده است.
💇💇♂ اصلاح سر و صورت.
طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، خوب است.
💉💉 حجامت.
خون دادن فصد زالو انداختن خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، باعث صفای خاطر می شود.
😴😴 تعبیر خواب.
امشب : خواب و رویایی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از ایه 26 سوره مبارکه " شعراء" است.
قال ربکم و رب ابائکم الاولین....
و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که فرد خوب و عاقلی در مقام نصیحت برآید تا خواب بیننده به جواب سوال خود برسد و بر خصم خود غالب آید .شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید.
💅 ناخن گرفتن
شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد.
👚👕دوخت و دوز.
شنبه برای بریدن و دوختن،#لباس_نو روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.(این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی شود)
🙏🏻 وقت #استخاره در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر.
📿 ذکر روز شنبه ،یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه
📿 ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه #یاغنی که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد.
💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_رسول_اکرم_(ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
حرم
#زمینه_امام_مهدی (عجل الله فرجه الشریف)
#حاج_مهدی_رسولی
اللهم انا نشکوا الیک
فقد نبینا ، غیبت ولینا
کثرت عدونا ، و قلت عددنا
آقا بیا ، آقا بیا
به کی شکایت ببرم ؟
به کی بگم دردامو ؟
جوونیم هم رفت و هنوز
من ندیدم آقامو
این الطالب بدم المقتول بکربلاء
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️موضوع #اصل_برائت • قسمت — چهاردهم ✅
💌گزیده ای از روایات تبری قسمت • ششم ▫️ #حب_و_بغض_در_راه_خدا
«13» در روایتی آمده است که خدای تعالی از جناب حضرت موسی علیه السلام پرسیدند:
«آیا عملی را برای من به جا آورده ای ❓
عرض کرد:
نماز ،روزه ، صدقه و ذکر و یاد تو را.
خدای تبارک و تعالی فرمود:
نماز برهان ، روزه سپر ، صدقه سایه و ذکر نور است برای تو.
ولی کدامین عمل که اختصاص به من داشته باشد به جا آورده ای❓
جناب حضرت موسی علیه السلام عرض نمود:
(خدایا خودت ) مرا راهنمايي كن به عملي كه خاص تو باشد .
خطاب آمد :
ای موسی ! آیا تا به حال دوستی دوست من و دشمنی دشمن من نموده ای ❓
پس از آن حضرت موسی علیه السلام دانست که برترین اعمال دوستی و دشمنی در راه خداست.»
📚 جامع الاخبار ۱۲۸
مشکاة الانوار ١٢٤
دعوات ٢٨
بحار ٢٥٢/٦٦
مستدرك ٢٣٤/١٢
شايان ذكر است كه نظير روايت ذكر شده در اهميت و ضرورت دوستي و دشمني به خاطر خدا در مصادر و منابع جماعت اهل بدعت «عمریه» نيز آمده است.
👈براي نمونه مراجعه شود به :
📚 مستدرك حاكم ٢٩١/٢ ،٤٨۰
مجمع الزوائد۸۹/۱_۹۱
كنز العمال ٤٠_٤١
٢٨٧_٢٨٨، ٤٧٦/٣ ، ٨١٧و ٣/٩_٦ ،١١، ١٨٠و ٨٩٠/١٥
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️موضوع #اصل_برائت • قسمت — پانزدهم ✅
💌گزیده ای از روایات تبری قسمت • هفتم ▫️ #حب_و_بغض_در_راه_خدا
✍️اهمیت دوستی و دشمنی در راه خدا باعث شده که در نیایش به درگاه خداوند عرض کنیم:
«واجعلني أوالي أولياءك و أعادي اعداءك.»[۱]
«بار پروردگارا مرا چنان قرار ده که دوستانت را دوست داشته و با دشمنانت دشمن باشم.»
✍️و در دعای دیگر می گوییم :
«أعوذبك... أُوالي لك عدواً أو أُعادي لك ولياً أو أُحبّ لك مبغضاً أو أُبغض لك محبّاً.»[۲]
و بدین سان پناه می بریم به خدای تعالی از دوستی با دشمنان او و دشمنی با اوليای او.
📚1_مصباح كفعمي ٤٠،
بحار١٠٩/٨٣ (تعقيب نماز مغرب)
و ٢٦٠/٩٥(دعاي عرفه)
📚2_امالي شيخ مفيد ره ١٦٦،
بحار٢٥٥/٨٤و٣٥٥/٩٢،
و رجوع شود به ٣١٩/٨٤و١٦/٩٥
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️موضوع #اصل_برائت • قسمت — شانزدهم ✅
💌گزیده ای از روایات تبری قسمت • هشتم ▫️#بیزاری_از_دشمنان_اهل_بیت_علیهم_السلام 👇
🔺از شرایط و شرائع اسلام [١] ، 🔺از حدود ایمان [٢]، 🔺از اركان اساسی معرفت خداي تعالي [۳] 🔺 و لازمه اجتناب ناپذير تشيع دانسته شده [ ۴] 🔺كه دخول بهشت متوقف بر آن است [۵] . 🔺 و باعث تزكيه و رشد و نمو اعمال و افزايش حسنات بوده [۶] 🔺و بدون آن هيچ عملي نزد خداي عز و جل پذيرفته نيست [۷]، 🔺و از جهت اهميت در رديف شهادت به يگانگی خدای تعالی رسالت حضرت رسول الله محمد مصطفی صلی الله علیه و آله ،نماز، روزه و... به شمار آمده [۸]، 🔺 و علامت قوت و نیکویی بصیرت است. [۹]
📚 1- بحار ۳۹۳/۶۵_۳۹۴ به نقل از طرف.
2- کافی ۱۸۰/۱، محاسن ۲۸۵،وسائل ۱۷/۱ ، بحار۲۹۶/۶۵ ،۲۸۲، ۳۳۰
3- کافی ۱۸۰/۱ ،تفسیرعیاشی۱۱۶/۲،بحار۲۷ / ۵۷
4- کتاب سلیم ۹۲۸/۲ ، کافی ۴۰۵/۲، محاسن ۲۶۲، تفسیر عیاشی ۱۱۷/۲، بحار۵/۶۶،مستدرک ۷۱/۱
5- محاسن ۱۳،خصال ۲۳۴/۲،ثواب الاعمال ١٤_١٥، بشارة المصطفي صلي الله عليه و آله ٢٦٩،بحار٢٧/٥٣، وسائل ۱/۲۹،مستدرک۱/۶۹ .
6- تفسير منسوب به امام عسكري عليه السلام ٣٦٥،مستدرك ٤٤/٧ ، بحار ٢٢٩/٧١،٩/٩٣.
7- كتاب الغيبة شيخ نعماني رحم الله ٢٠٠، كافي ٢٢/٢-٢٣ ، بحار ١٤٠/٥٢و ٢/٦٦.
8- كافي ١٨١/٦،تهذيب ٢١٦/٨، دعوات قطب راوندي ١٣٥، وسائل ۱۷/۲۳، بحار٤٤/٤٧، و ١٣/٦٦ ، مستدرك ٧٢/١.
9- تفسیر منصوب به امام عیگری علیه السلام ۷۹وسائل ۲۲۹/۹ بحار ۱۳۹/۶۴و۶۸/۹۳.
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️موضوع #اصل_برائت • قسمت — هفدهم ✅
💌گزیده ای از روایات تبری قسمت • نهم ▫️#بیزاری_از_دشمنان_اهل_بیت_علیهم_السلام 👇
✍خداوند متعال ایمان را از هیچ کس نمی پذیرد.[1]
حتی اگر بنده ای هزار سال عبادت خداکند ، خدا از او نمی پذیرد مگر اینکه به ولایت اهل بیت علیهم السلام و #برائت_از_دشمنان آن ها اعتقاد داشته باشد. [2]
📚 1-امالي شيخ صدوق ١٣٨، جامع الاخبار ١٥، روضة الواعظين ١١٤/١، مناقب ٢٠٢/٣ كشف الغمه ١١٢/١ ، كشف اليقين ٤، نهج الحق ٢٣١، بحار ٢٢٩/٢٦و ١٩٦/٣٨-١٩٨.
2- مانة منقبه ٢٨، كنزالفوا ئد۱۲/۲ ، حار ۶۳/۲۷، ۱۹۹،مستدرک ۱۷۱/۱
✍از میان هفتاد و سه فرقه این امت ، فقط یک گروه اهل نجات است که از جمله شرایط و صفات آن گروه #تنفر و #بیزاری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام است.
📚 کتاب سلیم ۶۰۵/۲ ، بحار ۱۴/۲۸_۱۶
حرم
▫️◽️#درس_های_کافی قسمت🔖 چهل • چهارم✔️ ☀️▫️خطبه ی امامت حضرت سلطان امام الرئوف علی بن موسی الرضا
▫️◽️#درس_های_کافی
قسمت🔖 چهل • پنجم✔️
☀️▫️خطبه ی امامت حضرت سلطان امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام در #مرو ( قسمت — ششم )
♦♦➖➖➖➖♦♦
أَ تَظُنُّونَ أَنَّ ذَلِكَ يُوجَدُ فِي غَيْرِ آلِ الرَّسُولِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و اله و سلم كَذَبَتْهُمْ وَ اللَّهِ أَنْفُسُهُمْ وَ مَنَّتْهُمُ الْأَبَاطِيلَ فَارْتَقَوْا مُرْتَقًى صَعْباً دَحْضاً تَزِلُّ عَنْهُ إِلَى الْحَضِيضِ أَقْدَامُهُمْ رَامُوا إِقَامَةَ الْإِمَامِ بِعُقُولٍ حَائِرَةٍ بَائِرَةٍ نَاقِصَةٍ وَ آرَاءٍ مُضِلَّةٍ فَلَمْ يَزْدَادُوا مِنْهُ إِلَّا بُعْداً قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ وَ لَقَدْ رَامُوا صَعْباً وَ قَالُوا إِفْكاً وَ ضَلُّوا ضَلالًا بَعِيداً وَ وَقَعُوا فِي الْحَيْرَةِ إِذْ تَرَكُوا الْإِمَامَ عَنْ بَصِيرَةٍ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ كانُوا مُسْتَبْصِرِينَ رَغِبُوا عَنِ اخْتِيَارِ اللَّهِ وَ اخْتِيَارِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله و سلم وَ أَهْلِ بَيْتِهِ إِلَى اخْتِيَارِهِمْ وَ الْقُرْآنُ يُنَادِيهِمْ- وَ رَبُّكَ يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ يَخْتارُ ما كانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحانَ اللَّهِ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ الْآيَةَ «5» وَ قَالَ- ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ أَمْ لَكُمْ كِتابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ إِنَّ لَكُمْ فِيهِ لَما تَخَيَّرُونَ أَمْ لَكُمْ أَيْمانٌ عَلَيْنا بالِغَةٌ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ إِنَّ لَكُمْ لَما تَحْكُمُونَ سَلْهُمْ أَيُّهُمْ بِذلِكَ زَعِيمٌ أَمْ لَهُمْ شُرَكاءُ فَلْيَأْتُوا بِشُرَكائِهِمْ إِنْ كانُوا صادِقِينَ....
•———••———••———••———••———•
💬قسمت های قبل را با سرچ عبارت " مرو " در داخل کانال پیدا نموده و مطالعه کنید
✍(سپس )حضرت سلطان امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند :...گمان برند كه امام در غير خاندان رسول خدا محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) يافت شود؟!! به خدا كه ضميرشان به خود آنها دروغ گفته [تكذيبشان كند] و بيهوده آرزو بردند، به گردنه بلند و لغزنده اى كه به پائين ميلغزند بالا رفتند و خواستند كه با خرد گم گشته و ناقص خود و با آراء گمراه كننده خويش نصب امام كنند و جز دورى از حق بهره نبردند [خدا آنها را بكشد، بكجا منحرف ميشوند؟!!] آهنگ مشكلى كردند و دروغى پرداختند و به گمراهى دورى افتادند و در سرگردانى فرو رفتند كه با چشم بينا امام را ترك گفتند (28 سوره 29) «شيطان كردارشان را در نظرشان بياراست و از راه منحرفشان كرد با آنكه اهل بصيرت بودند».
از انتخاب خدا و انتخاب رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) و اهل بيتش روى گردان شده و به انتخاب خود گرائيدند در صورتى كه قرآن صدا برآورد كه: (66 سوره 28) «پروردگارت هر چه خواهد بيافريند و انتخاب كند اختيار به دست آنها نيست خدا از آنچه با او شريك ميكنند منزه و والاست» و باز خداى عز و جل فرمايد (36- احزاب) «هيچ مرد و زن مؤمنى حق ندارد كه چون خدا و پيغمبرش چيزى را فرمان دادند، اختيار كار خويش داشته باشد» و فرموده است (36 سوره 68) «شما را چه شده، چگونه قضاوت ميكنيد؟!! مگر كتابى داريد كه آن را ميخوانيد، تا هر چه خواهيد انتخاب كنيد، در آن كتاب بيابيد، يا براى شما تا روز قيامت بر عهده ما پيمانهاى رسا هست كه هر چه قضاوت كنيد حق شماست، از آنها بپرس كدامشان متعهد اين مطلب است و يا مگر شريكانى داريد، اگر راست گويند، شريكان خويش بياورند»
📚کافی ج۱ کتاب الحجه بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه ح ۱
🏴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🏴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
▫️◽️#درس_های_کافی
قسمت🔖 چهل • ششم✔️
☀️▫️خطبه ی امامت حضرت سلطان امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام در #مرو ( قسمت — هفتم )
♦♦➖➖➖➖♦♦
قال الرضا علیه السلام : ...وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها أَمْ طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ أَمْ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ أَمْ قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا بَلْ هُوَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ فَكَيْفَ لَهُمْ بِاخْتِيَارِ الْإِمَامِ وَ الْإِمَامُ عَالِمٌ لَا يَجْهَلُ وَ رَاعٍ لَا يَنْكُلُ مَعْدِنُ الْقُدْسِ وَ الطَّهَارَةِ وَ النُّسُكِ وَ الزَّهَادَةِ وَ الْعِلْمِ وَ الْعِبَادَةِ مَخْصُوصٌ بِدَعْوَةِ الرَّسُولِ ص وَ نَسْلِ الْمُطَهَّرَةِ الْبَتُولِ لَا مَغْمَزَ فِيهِ فِي نَسَبٍ وَ لَا يُدَانِيهِ ذُو حَسَبٍ فِي الْبَيْتِ مِنْ قُرَيْشٍ وَ الذِّرْوَةِ مِنْ هَاشِمٍ وَ الْعِتْرَةِ مِنَ الرَّسُولِ ص وَ الرِّضَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ شَرَفُ الْأَشْرَافِ وَ الْفَرْعُ مِنْ عَبْدِ مَنَافٍ نَامِي الْعِلْمِ كَامِلُ الْحِلْمِ مُضْطَلِعٌ بِالْإِمَامَةِ عَالِمٌ بِالسِّيَاسَةِ مَفْرُوضُ الطَّاعَةِ قَائِمٌ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نَاصِحٌ لِعِبَادِ اللَّهِ حَافِظٌ لِدِينِ اللَّه...
•———••———••———••———••———•
▫️حضرت سلطان امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند :...«چرا در قرآن انديشه نميكنند يا مگر بر دلها قفل دارند و فرموده «مگر خدا بر دلهاشان مهر نهاده كه نميفهمند» و يا (20 سوره 8) «گفتند شنيديم ولى نميشنيدند و همانا بدترين جانوران بنظر خدا مردم كر و لالند كه تعقل نميكنند، و اگر خدا در آنها خيرى سراغ داشت بآنها شنوائى ميداد و اگر شنوائى هم ميداشتند پشت ميكردند و روى گردان بودند» و يا «گفتند شنيديم و نافرمانى كرديم»
(منصب امامت اكتسابى نيست) بلكه فضلى است از خدا كه بهر كس خواهد ميدهد پس چگونه ايشان را رسد كه امام انتخاب كنند در صورتى كه امام عالمى است كه نادانى ندارد، سرپرستى است كه عقبنشينى ندارد كانون قدس و پاكى و طاعت و زهد و علم و عبادتست، دعوت پيغمبر باو اختصاص دارد، از نژاد پاك فاطمه بتولست، در دودمانش جاى طعن و سرزنشى نيست و هيچ شريف نژادى باو نرسد، از خاندان قريش و كنگره هاشم و عترت پيغمبر و پسند خداى عز و جل است، براى اشراف شرفست و زاده عبد منافست، علمش در ترقى و حلمش كاملست، در امامت قوى و در سياست عالمست، اطاعتش واجبست، بامر خداى عز و جل قائمست، خير خواه بندگان خدا و نگهبان دين خداست....(ادامه دارد ان شاء الله )
📚 کافی ج یکم کتاب الحجه بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه ح اول
🔴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🔴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
▫️◽️#درس_های_کافی
قسمت🔖 چهل • هفتم✔️
☀️▫️خطبه ی امامت حضرت سلطان امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام در #مرو ( قسمت — هشتم )
♦♦➖➖➖➖♦♦
ِ▫️إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْأَئِمَّةَ يُوَفِّقُهُمُ اللَّهُ وَ يُؤْتِيهِمْ مِنْ مَخْزُونِ عِلْمِهِ وَ حِكَمِهِ مَا لَا يُؤْتِيهِ غَيْرَهُمْ فَيَكُونُ عِلْمُهُمْ فَوْقَ عِلْمِ أَهْلِ الزَّمَانِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ وَ قَوْلِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ قَوْلِهِ فِي طَالُوتَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ وَ قَالَ لِنَبِيِّهِ (صلی الله علیه و اله و سلم)- أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً وَ قَالَ فِي الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّهِ وَ عِتْرَتِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ كَفى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً وَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا اخْتَارَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِأُمُورِ عِبَادِهِ شَرَحَ صَدْرَهُ لِذَلِكَ وَ أَوْدَعَ قَلْبَهُ يَنَابِيعَ الْحِكْمَةِ وَ أَلْهَمَهُ الْعِلْمَ إِلْهَاماً فَلَمْ يَعْيَ بَعْدَهُ بِجَوَابٍ وَ لَا يُحَيَّرُ فِيهِ عَنِ الصَّوَاب....
•———••———••———••———••———•
▫️حضرت سلطان امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند :
...خدا پيغمبران و امامان را توفيق بخشيده و از خزانه علم و حكم خود آنچه بديگران نداده بآنها داده، از اين جهت علم آنها برتر از علم مردم زمانشان باشد كه خداى تعالى فرموده (35- يونس) «آيا كسى كه سوى حق هدايت ميكند شايسته تر است كه پيرويش كنند يا كسى كه هدايت نمي كند جز اينكه هدايت شود، شما را چه شده؟ چگونه قضاوت ميكنيد؟!! و گفته ديگر خداى تعالى (359 بقره) «هر كه را حكمت دادند خير بسيارى دادند» و باز گفته خداى تعالى در باره جناب طالوت (247 بقره) «خدا او را بر شما برگزيد و به علم و تن بزرگيش افزود خدا ملك خويش به هر كه خواهد دهد و خدا وسعت بخش و داناست» و به پيغمبر خويش (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: (113- نساء) «خدا بر تو كتاب و حكمت نازل كرد و آنچه را نميدانستى بتو تعليم داد، كرم خدا نسبت به تو بزرگ بود» و نسبت به امامان از اهل بيت و عترت و ذريه پيغمبر عليهم السلام فرمود: (54- نساء) و يا به مردم نسبت به آنچه خدا از كرم خويش بايشان داده حسد ميبرند حقا كه ما خاندان ابراهيم را كتاب و حكمت داديم و به آنها ملك عظيمى داديم كسانى به آن گرويدند و كسانى از آن روى گردانيدند و جهنم آنها را بس افروخته آتشى است» همانا چون خداى عز و جل بنده اى را براى اصلاح امور بندگانش انتخاب فرمايد سينه اش را براى آن كار باز كند و چشمه هاى حكمت در دلش گذارد و علمى به او الهام كند كه از آن پس، از پاسخى در نماند و از درستى منحرف نشود... (ادامه دارد ان شا الله )
(برای مطالعه قسمت های قبل حتما عبارت "مرو" را در کانال از قسمت searchجستجو کنید)
📚 کافی ج یکم کتاب الحجه بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه ح اول
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️موضوع #درباره_عايشه سلقلقیه• قسمت — یکم ✔️
✍✍روي عن مولانا محمدالباقر عليه السلام أنه قال: لما كان يوم الجمل وقد رشق هودج عائشة بالنبل قال أمير المؤمنين عليه السلام: والله ما أراني إلا مطلقها فأنشد الله رجلا سمع من رسول الله صلى الله عليه وآله يقول: " يا علي أمر نسائي بيدك من بعدي " لما قام فشهد؟ فقال: فقام ثلاثة عشر رجلا فيهم بدريان فشهدوا: أنهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه وآله يقول علي بن أبي طالب عليه السلام: يا علي أمر نسائي بيدك من بعدي.
🔸از حضرت امام محمد الباقر علیه السلام روایت است که حضرت می فرمایند :
🔺 هنگامی که در روز جمل هودج عایشه « سلقلقیه » را تیر باران کردند، حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند : هیچ راهی جز اینکه او را از منصب ام المؤمنینی خلع کنم ندارم،
👈 سپس روی به جماعت نمود و فرمودند : هرکدامتان را به خدا قسم می دهم که اگر این سخن حضرت رسول الله محمد مصطفی صلی الله علیه واله را که فرمودند : "ای علی طلاق زنان من (خلع از منصب ام المومنینی) پس از من به دست تو است" را شنیده است برخاسته و گواهی دهد
🔺 در این هنگام سیزده مرد که دو نفر آنان از اصحاب بدر بودند بر صحت این حدیث گواهی دادند.
📚الاحتجاج، جلد ۱، صفحه ۲۱۹، منشورات الشّریف الرّضی
🔴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🔴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
#حکومت_علوی
✅ سخنی مهم از امیر عدالت علی علیهالسلام
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🔸«خداوندا! خود می دانی از جانب من رقابتی برای به چنگ آوردن سلطنت نبود، و خواستار فضولات بی ارزش (از دنیا) نبودم...
تنها برای این [حکومت را پذیرفتم] که نشانه های دینت را [به جایگاه خود] برگردانم، و صلاح را در آبادی هایت آشکار سازم؛ تا بندگان ستم کشیده ات در امن و امان باشند، و حدود رها شده ات پابرجا گردد. خداوندا! تو می دانی که من اول کسی بودم که روی به سویت آورده و دعوتت را پاسخ گفتم. هیچ کس جز پیامبرت (صلی الله علیه و آله) از من پیشی نگرفت».
«به درستیکه حاکمی که بر خون [و جان مردم] و ناموس آنان، غنائم، احکام و حلال و حرام مسلط بوده و پیشوایی مسلمانان و امور مؤمنین را به عهده دارد، نباید بخیل باشد؛ زیرا حرص و طمع به اموال دیگران خواهد داشت؛
و نه نادان باشد، که با جهالتش مردم را به گمراهی بکشاند؛ و نه جفاکار، که آنان را با بد رفتاری از خود براند؛ و نه ترسو، که از گروهی بترسد و آنان را بر دیگران مقدّم بدارد؛
و نه رشوه گیر، که حقوق را پایمال کند؛ و نه رهاکننده ی سنّتها که باعث فجور و بی بند و باری گردد؛ و نه فاسق باشد، که چهرهٔ دین را بدمنظر و زشت کند....».
#متن_عربی (براساس نسخه نهج البلاغه):
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مِنِّي مُنَافَسَةٌ فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسُ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِأَرُدَّ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ أُظْهِرَ الصَّلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ.
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ فَأَجَابَ لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُكَ. اللَّهُمَّ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ الْوَالِي عَلَى الدِّمَاءِ وَ الْفُرُوجِ وَ الْمَغَانِمِ وَ الْأَحْكَامِ وَ مَعَالِمِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ إِمَامَةِ الْمُسْلِمِينَ وَ أُمُورِ الْمُؤْمِنِينَ الْبَخِيلَ، لِأَنَّ تهمته [نَهْمَتَهُ] فِي جَمِيعِ الْأَمْوَالِ. وَ لَا الْجَاهِلُ، فَيَدُلَّهُمْ بِجَهْلِهِ عَلَى الضَّلَالِ. وَ لَا الْجَافِي فُيَنَفِّرَهُمْ بِجَفَائِهِ وَ لَا الْخَائِفُ فَيَتَّخِذَ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ وَ لَا الْمُرْتَشِي فِي الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ لَا الْمُعَطِّلُ لِلسُّنَنِ فَيُؤَدِّيَ ذَلِكَ إِلَى الْفُجُورِ وَ لَا الْبَاغِي فَيُدْحِضَ الْحَقَّ وَ لَا الْفَاسِقُ فَيَشِينَ الشَّرْع.
📔📙خطبه۱۳۱ ، بحار الانوار ج۷۴ص۲۹۵ به نقل از مناقب ابن الجوزی، مرآة الزمان ج۶ص۴۵۰
➖➖➖➖➖