eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
46 ویدیو
16 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حرف حساب
✳ عمل صالح، عملی است در جهت قدرت‌بخشیدن به ولی الهی 🔻 در این آیه‌ی شریفه که برای بیدارشدن صبح می‌خوانند: «قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِٓ أَحَدًا»(کهف، ۱۱۰) همه‌جا داریم «عملوا الصالحات» اما این‌جا «عملا صالحا» آمده است؛ یعنی یک ! امام صادق علیه‌السلام فرمود این عملا صالحا، امیرالمومنین و ائمه علیهم‌السلام است. «ولایتهم العمل الصالح»! لقاء الهی در سایه‌ی این ولایت است و یعنی ایمان به این ائمه و کمک به آن‌ها! و هم یعنی دیگران را در ولایت شریک گرداندن! یعنی قرارگرفتن در صف دشمنان ائمه! خیال نکن که بت‌پرستی این است که یک مجسمه را بگذاری و عبادت کنی! خیر! این که شرک نفهم‌ها و جاهل‌هاست! شرک بدتر و بالاتر، این است که کسی در صف دشمنان اهل‌بیت باشد. 🔸 پس عمل صالح در ، عملی است که در جهت قدرت‌بخشیدن به ولی الهی و تحقق اهداف ولایت باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 صفحات ۱۲۳ و ۱۲۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آرزو داشت تا جایی که می‌شود شبیه امامش باشد 🔻 سرش را آورد بالا و این‌بار با التماس و بغض خیره شد توی چشم‌هایم و گفت: «مامان جان! می‌دونید داریم تا شهادت. دلم می‌خواد طوری شهید بشم که احتیاج به غسل نداشته باشم؛ مثل بدنم بمونه روی زمین، زیر آفتاب. دعا می‌کنی برام؟» 🔸 نمی‌فهمیدم این بچه کجاها را می‌دید. غافلگیر شده بودم. من فوق فوقش دعا می‌کردم پسرم با شهادت عاقبت‌به‌خیر بشود اما پسرم، فقط آن را نمی‌خواست؛ آرزو داشت تا آنجا که می‌شود، شبیه باشد. 📚 از کتاب | روایت زندگی اشرف‌سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان 📖 صفحات ۱۹۰ و ۱۹۱ ❤️ 📗 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مفلس حقیقی 🔻 امام در وصیت‌ها و نصیحت‌های خود به مرحوم حاج‌احمدآقا می‌فرماید: بعد از آن‌جا که کار ما با باشد «ارحم الراحمین» است ولی آن‌جا که کار ما با باشد، مردم دیگر ارحم الراحمین نیستند و به‌سادگی نمی‌گذرند چون آن‌جا همه کم دارند و تا یک چیزی از تو نگیرند، رهایت نمی‌کنند. 🔸 در روایت داریم که گذرگاهی است در و کسی که حقی به گردن دیگری داشته باشد از آن عبور نمی‌کند. آن‌جا دیگر رضایت به یک کلمه‌ی حلالم کن معمولی تمام نمی‌شود. 🔺 پیغمبر در جمعی از اصحاب فرمود می‌دانید به چه کسی می‌گویند؟ اصحاب گفتند آن که با جیب خالی، کلی بار زندگی بر دوش داشته باشد. پیامبر فرمود این فقط بی‌پول است. مفلس کسی است که در عالم آخرت کیسه‌ی اعمال خیر او پر است اما او را به همین مرصاد می‌آورند. صاحبان حق که حقی را از آن‌ها ضایع کرده، آبرویی ریخته، اذیتی کرده و مالی از آن‌ها خورده را می‌آورند و باید از آن‌ها رضایت بگیرد. در این حالت از کیسه‌ی این فرد برمی‌دارند و به دیگران می‌دهند تا راضی شوند. اگر اعمال خیر او تمام شد از دیگران بر دوش این فرد می‌گذارند. پیامبر فرمود مفلس این فرد است که اول، باری از خیرات داشت اما الان کیسه‌ای از گناهان بر دوش دارد. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ایمان مُستَودَع، ایمان مستقر 🔻 در روایات بیان شده که عده‌ای ایمانشان است. تعبیر «فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ» (انعام، ۹۸) را حضرت این‌گونه معنا کرده‌اند که بعضی است و ایمان بعضی است. کسانی که ایمانشان ودیعه‌ای است، ممکن است خدای متعال آن ایمان را به تمام برساند و ایمان جزء وجودشان شود ، و ممکن است آن ودیعه را از آن‌ها بگیرد و به وادی کفر و ضلالت برگردند. مثل گوهری که در جیب آدم است و امکان دارد جزء وجود خود او بشود یا از او پس گرفته شود. 🔸 در روایت فرمودند برای اینکه ایمانتان مستقر باشد، بعد نمازها این دعا را بخوانید: «رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَبِيّاً وَ بِالإِْسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَهِ قِبْلَهً...»؛ آن‌ها که ایمانشان مستقر می‌شود، به خدایی خدا، به پیغمبری پیامبر و به امامت ائمه راضی‌اند؛ در دنیا خوش باشند راضی‌اند، خدا سخت بگیرد باز هم راضی‌اند؛ برایشان فرق نمی‌کند. 👤 📚 | ج۳ 📖 صفحات ۲۰۴ و ۲۰۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اصلا از خوبی‌هایش نگفت 🔻 وقتی دکتر به مقامِ استادتمامی رسید، دوستان برایش جشن گرفتند و از او خواستند مقداری صحبت کند. ایشان صحبت‌هایش را با عبارتِ «کَم مِن قَبیح سَتَرتَهُ» شروع کرد که در من خیلی اثر گذاشت. می‌خواست بگوید فکر نکنید همه چیزِ من، این درجه یا مدرک است. زشتی‌های زیادی هم دارم که خدا آن‌ها را پوشانده است. 🔸 معمولا اگر در چنین مجلسی، فردی بگوید: «دود چراغ خوردم» یا «همسرم به من کمک کرده است» یا «خدا لطف کرد و استعدادی به من داد»، دور از انتظار نیست ولی دکتر اصلا از خوبی‌هایش نگفت. این بزرگ‌ترین درسی بود که از او گرفتم. 📚 برگرفته از کتاب (دانشمند شهید دکتر در آینه‌ی خاطرات) 📖 ص ۲۹ ❤️ 🙏 ارسال شده توسط یکی از اعضای محترم کانال ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، روح اسلام را حفظ می‌کنند 🔻 این دو واجب [ و ] روحِ را حفظ می‌کنند و سبب بقای حالت در جامعه می‌شوند. حالت انقلابی به‌معنای برداشتن نیزه و شمشیر نیست بلکه به‌معنای باقی‌ماندن آن ارکان و شرایطی است که ضامن بقای و پیامبر اکرم (ص) در جامعه است و به پایداری این وضعیت کمک می‌کند. اما اگر جامعه از چنین حالتی که پیامبر آن را به‌وجود آورد، به حالت قبل از پیامبر بازگردد، به آن «حالت ارتجاعی و انحطاطی» می‌گویند. 🔸 اکنون اگر بخواهیم جامعه‌ای که طبق اصول انقلابی به‌وجود آمده است و قوانین انقلابی بر آن حاکم شده، باقی باشد و تا بماند، باید عامل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در آن زنده کنیم؛ یعنی همه‌ی مردم را نگهداری روح انقلابی جامعه بنماییم و بگوییم: «ای مسلمانان و ای مؤمنان! شمایید که باید تعالیم زنده و کلی و جزئی اسلام را نگه دارید و همه‌ی شما مسئولید.» 👤 📚 برگرفته از کتاب | 📖 صفحات ۴۷۴ و ۴۷۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ عمل، عامل را رها نمی‌کند! 🔻 ، را رها نمی‌کند. عمل زنده است، یک؛ موجود زنده می‌افتد در خط تولید، دو؛ با چه کسی رابطه دارد؟ با عامل خودش، سه. مگر می‌شود چیزی در عالَم معطّل باشد، در چیزی اثر نکند و از چیزی اثر نگیرد؟ چگونه می‌شود کسی کاری انجام بدهد و کار از بین برود؟ چگونه ممکن است کار از بین نرود و بیکار باشد؟ 🔸 [حضرت خضر] به موسی (سلام الله علیهما) فرمود می‌دانی چرا من این دیوار را دارم می‌چینم؟ برای اینکه جدّ این بچه‌ها یا پدر این بچه‌ها آدم بود یعنی او باعث شد که من الآن این کار را بکنم «وَکَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً» (کهف، ۸۲) پس اگر کسی در چند سال قبل کار کرده و آن را نکرده و نکرده، آن، باری است بر دوش او «قَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً»؛ و مأیوس (و زیانکار) است آن که بار ستمی بر دوش دارد!(طه، ۱۱۱) چه اینکه اگر کسی زندگی کرده «قد افلح من حمل عدلا». 👤 📝 💠 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ امام زمان منتظر آمادگی ماست! 🔻 «حضرت مهدی» (عج) منتظر «آمادگی» ما هستند. منتظر اين كه دل‌های ما از پردهٔ غيب در آيد. اين نكتهٔ بسيار مهمی است که در عين «حتمی‌بودن» ظهور، زمان ظهور بستگی به شخصيت افراد جامعهٔ اسلامی دارد. همين‌طور که در عين حتمی‌بودن اجل مُسمّی، امکان تقدم و تأخر آن به «اعمال» ما بستگی دارد، هر اندازه انسان‌ها به «ورع» نزديک شوند و نظرها به آن «امامِ معصوم» معطوف گردد، امکان تسريع در ظهور بيشتر می‌شود. 🔸 اگر سطح «فرهنگِ انتظار» را پایين بياوريم و انتظارِ خود را از باطنی‌ترين بُعد هستی به چراغانی و شربت و شيرينی تقليل دهيم، ظهور حضرت را عقب می‌اندازيم. با «سطحی‌شدن» انتظار عملاً از حضرت می‌خواهيم تشريف بياورند و همين كارهايی را که ما می‌کنيم بپذيرند و اين موجب می‌شود جلوی ظهور گرفته شود. 👤 📚 برگرفته از کتاب «آخرالزمان؛ شرایط ظهور باطنی‌ترین بُعد هستی» #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ همین افراط و تفریط‌هاست که انسان را بیچاره می‌کند! 🔻 راه درست، است و «صراط المستقیم»، که در سوره‌ی حمد هر روز و هر شب می‌خوانیم، و انحراف از آن، یا است و یا ؛ یعنی یا زیاده‌روی و تندروی است و یا کوتاه‌آمدن و کندروی. همین افراط و تفریط‌هاست که عده‌ای را بیچاره و بدبخت می‌کند، و جدا باید از آن پرهیز کرد. زیرا شیطان از همین طریق آنان را فریب می‌دهد. 🔸 کسی که می‌خواند، باید بداند در کنارش هم هست و این دو باید در حد تعادل در کنار یکدیگر باشند. بعضی‌ها به عبادت زیاد می‌پردازند و به درس اهمیت نمی‌دهند. روشن است که این، در آخر خط سقوط می‌کند زیرا عبادت، بی درس و علم و فهم چه سودی دارد؟ دیگری به درس می‌پردازد و می‌گوید ساعتش، ساعت است و باید درس خواند و در نتیجه از عبادت می‌زند. معلوم است که این هم در انتهای خط ساقط است؛ زیرا درس بدون عبادت و رازونیاز به چه درد می‌خورد؟ یکی هم می‌گیرد و می‌خوابد و همین‌طور بر خوابش می‌افزاید؛ درسی چه و عبادتی چه؟ این آقا آخرش به کجا خواهد رسید؟ شیطان دنبال همه‌ی این‌هاست، چون از حد بیرون هستند و به نزدیک. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دنیا بد نیست، کم است! 🔻 استاد فرزانه‌ای جمله‌ی بسیار زیبایی را می‌فرمود که مضمون فرمایشات ائمه‌ی معصومین علیهم السلام است و روشن‌کننده‌ی افق فکری جدیدی فراروی اهل دقت و معرفت. ایشان می‌فرمود: « چیز بدی نیست، بلکه چیز کمی است!» آری! انسان -اشرف مخلوقات- بسیار بزرگتر از این است که دلبسته‌ی دنیا شود و خود را هم‌شأن امکانات و نعمت‌های آن ببیند و بنابراین، فراتر از آن را -رحمت‌های بی‌پایان الهی در بهشت جاوید- در نظر نیاورد. 🔸 چه بسیارند افرادی که خود را در همین دو روزه‌ی دنیا با امکانات هر چند زیاد اما محدود و پایان‌پذیر دیده و قیمت‌گذاری کرده و در این چیزی نمی‌کارند تا محصولی باارزش را نتیجه دهد. شما جزو کدام دسته‌اید؟ 📚 از کتاب ؟ 📖 صفحات ۷۵ و ۷۶ 👤 سیدمصطفی هاشمی محجوب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳ دنیا بد نیست، کم است! 🔻 استاد فرزانه‌ای جمله‌ی بسیار زیبایی را می‌فرمود که مضمون فرمایشات ائمه‌ی
✳ دنیا بد نیست، کم است... 🔻 می‌گویند بد است، آن را رها کن. دنیا رنج است، از آن بگذر. دنیا مردار است، از آن فرار کن. در حالی که دنیا بد نیست، که است، باید آن را کرد. باید با آن کرد. گندمی است که باید به خاکش سپرد و آبیاری‌اش کرد و خرمنش را برداشت. 🔸 بعضی، گندم را نگه می‌دارند و فقط به آن عشق می‌ورزند و به آن افتخار می‌کنند. بعضی گندم را رها می‌کنند و از آن می‌گذرند. اما آن‌ها که وسعت خسیس زمستان را دیده‌اند، یک گندم را بارور می‌کنند، آن را به خاک می‌دهند تا از خاک برخیزند و زمستان را گرسنه نمانند. این‌ها در واقع از گندم‌ها و از دنیا نگذشته‌اند که آن را برداشته‌اند. آن را بد نمی‌دانند که کم می‌شمارند و به زیاد کردنش مشغول می‌شوند. دنیا می‌شود کشتزارشان، می‌شود بازارشان... ✅ دنیا بد نیست، کم است. دنیا است، اگر اسیرش باشی و است، اگر امیرش بشوی. 👤 📚 از کتاب ، جلد ۳ 📖 ص ۷۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ قدم اول 🔻 خدمت بودیم. یکی از حضار گفت: «حاج آقا یک نصیحتی بفرمایید استفاده کنیم.» آقای بهجت سرش پایین بود. این جمله را که شنید سرش را بالا آورد و فرمود: «از آنچه تا الان یاد گرفته‌ای، استفاده‌ی لازم را کرده‌ای؟!» سپس ادامه داد: «شما بحمدالله همه می‌خوانید ولی آیا واقعا از نظر نفسانی و معنوی از این نماز که عمود دین و مایه‌ی تقرب به خداست بهره‌ی کافی را برده‌اید؟ آیا آثار آن را در نفس خود احساس می‌کنید؟ زمانی که محضر استادمان مشرف می‌شدیم، به ما اینگونه می‌فرمودند. ما هم معنای این نکته را خوب نفهمیدیم مگر پس از ریاضت‌ها و تأمل‌های فراوان. باید را با و بردارید. بهترین چیز برای شروع همین نماز است. قدم دوم را اگر نمی‌دانستید، خدای متعال کسی را با لطف و کرم خود می‌فرستد تا به شما یاد دهد.» 📚 برگرفته از کتاب | صد روایت از زندگی 📖 ص ۱۱۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f