eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
44 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ احساس می‌کردم عاشوراست و در حضور حسین می‌جنگم 🔻 پیش می‌تازم. دنیا بیاید و تماشا کند. بگذار همه‌ی ستارگان، همه‌ی سنگ‌ها، همه‌ی درخت‌ها، همه‌ی خانه‌ها شاهد باشند. آسمان شاهد باش که در زیر سقف بلند تو یک‌تنه با انبوهی کبیر از تانک‌ها و زره‌پوش‌ها و سربازان کفر روبه‌رو شدم. لحظه‌ای تردید به دل راه ندادم، ذره‌ای از فعالیت شدید دست برنداشتم، مثل ماهی در حال سرخ شدن از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر می‌غلتیدم و رگبار گلوله در اطراف من می‌بارید و من نیز به چهار طرف تیراندازی می‌کردم و سربازان کفر را به خاک می‌ریختم. ای زمین تو شاهدی که خون از بدنم جاری بود و با خاک‌های پاک تو گلی گلگون به‌وجود آورده بود و من ابا نداشتم که تا آخرین قطره‌ی خون خود را تسلیم کنم. احساس می‌کردم که است و در حضور می‌جنگم و او چابکی و زبردستی مرا تحسین می‌کند و از قربانی شدن در بارگاه عشق آگاهی دارد. او می‌داند که چقدر به او عاشقم و چگونه حاضرم که در راهش جان ببازم. 📚 برگرفته از کتاب «رقصی چنین میانه‌ی میدانم آرزوست»؛ نیایش‌ها و خاطرات پ.ن: شهید دکتر مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ به شهادت رسید. ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ روز حسرت و هشدار اغتنام فرصت! 🔻 یکی از اسم‌های «یوم الحسرة» است؛ حسرت بیکاری‌هایی که کشیدیم. «وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ»(مریم، ۳۹) آن‌ها را هشدار بده نسبت به ، آن وقتی که همه چیز تمام شده و دیگر هیچ کار نمی‌توانید بکنید. هر کاری باید می‌کردید، کردید. ‼️ آن روز انسان ، آدم بدکار ، به خدای متعال عرض می‌کند که یک دیگر به من بده، من را برگردان به دنیا؛ یعنی مجال به من بده. آن‌جا که جای عمل نیست! جای عمل، دنیاست! چون حالا دیدم، یقین کردم، پشیمانم، یک فرصت عمل دیگر به من بده، شاید یک کاری بکنم که تو را راضی کنم و جبران کنم این و را. آن وقت، آیه‌ی شریفه می‌فرماید: «أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُم» آیا ما به تو عمر ندادیم، آن قدری که بتوانی کار کنی؟ فرصت ندادیم به تو؟ فرصت‌ها را باید مغتنم شمرد. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۵۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ این همه استعداد برای زندگی محدود؟! 🔻 وقتی انسان خود را یافت، ادامه‌ی خودش را هم کشف می‌کند؛ چون برای این ، به این همه استعداد احتیاج ندارد. 🔸 استعدادهای اضافی انسان نمایانگر ادامه‌ی او هستند؛ همان‌طور که جنین در رحِم مادر احتیاج به دست و پا و گوش و دماغ ندارد و به‌جز جفتش به چیز دیگری احتیاج ندارد. 🔹 بچه در شکم مادر دست‌وپا نمی‌خواهد؛ که نه نجاری‌ای در پیش دارد و نه می‌خواهد نمدمالی کند. دهان و چشم هم نمی‌خواهد. شاید هم با خودش بگوید این‌ها چیست که در صورت من کار گذاشته‌اند؟ و حتی شاید اعتراض کند که این چه سازنده‌ی بی‌حسابی بوده که این‌ها را به من آونگان کرده است؟ 🔺 پس با شناخت استعدادهای اضافی انسان، ادامه‌ی انسان کشف می‌شود؛ همان‌طور که با شناخت کار انسان، جهت حرکت انسان کشف می‌شود و درنتیجه مقصد او و منزل‌های او مطرح می‌شود. اینجاست که انسان با تفکر در خودش به دو چیز می‌رسد؛ هم به کار خودش، که و است و هم به منزل‌هایی که در پیش دارد و که برای اوست. 👤 📚 از کتاب 📖 صص ۲۶ تا ۲۸ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب (بانوانه)
🔆 چرا حجاب؟ 🔻 آیا منطق اسلام را در مورد می‌دانید؟ هدف اسلام از واجب کردن حجاب چیست؟ اصلا چرا حجاب؟ 🔸 اسلام از می‌خواهد که در محیط خانه [برای شوهرش] آراسته و جذاب باشد و نسبت به زیبایی‌اش بی‌اعتنا نباشد. وقتی مردِ مقابل او شوهرش است، باید نقش زن را بازی کند و آراسته و دلربا و خوشایند و آرامش و آسایش شوهرش باشد. اما وقتی برای کار و خرید و فروش و درس و ایفای وظایف خانوادگی و اجتماعی از خانه خارج می‌شود، باید خود را بازی کند، نه نقش زنانه و جنس مؤنث را. 🔺 برای اینکه زن بتواند به‌عنوان انسان [و نه فقط زن و جنس مؤنث] در جامعه حضور پیدا کند، باید راه رفتن او تحریک‌آمیز نباشد و با ناز و عشوه حرف نزند و اعضایی را که زینت محسوب می‌شوند، مثل سینه و موها و پاها و... بپوشاند؛ به‌گونه‌ای که وقتی با خانمی روبه‌رو می‌شویم، خود را مقابل یک انسان ببینیم، نه یک جنس مؤنث. مطلب روشن است؟ من مجبورم تکرار کنم و از این بابت معذرت می‌خواهم. اگر زن، اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیبایی‌هایش را آشکار کند و به‌طور کلی، اگر وضع تحریک‌کننده و وسوسه‌انگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با ، همان زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش جلب توجه می‌کند و قابلیت‌های دیگرش نادیده گرفته می‌شود و تنها یک نگاره‌ی هنری است! 👤 📚 از کتاب «زن و چالش‌های جامعه» 📖 صص ۷۳ تا ۷۶ ❤️ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌های مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند) https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
✳ بهترین وصیت 🔻 بهترین این است که خودِ فرد وصیّ خود باشد. یعنی آن کارهایی که دیگران می‌خواهند برای او انجام دهند، خود او انجام دهد. چرا انسان برای بعد بگذارد؟ انسان بهتر است تا وقتی که زنده است، ببخشد و فرزندانی را که الان احتیاج دارند، تأمین کند تا آن‌ها دعا کنند. 🔸 داریم که کسی وصیت کرد بعد از مرگ، انبار خرمایی را بدهند. بعد از مرگ او این کار را کردند. (ص) زمانی که به آن‌جا رسید، یک عدد خرما در آن انبار مانده بود. فرمود اگر این یک عدد خرما را خود او در زمانی که زنده بود می‌کرد، بهتر از کل انبار خرمایی است که بعد از او صدقه داده شد. چون اسلام به دنبال فرد است، و اینکه او از کنده شود. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اصل زندگی بعد از این گهواره است! ⁉ سؤل: چرا زمین در آیه‌ی «ألَم نَجعَلِ الارضَ مهاداً» به گهواره تشبیه شده است؟ ◀️ انسانی که هفتاد سال عمر دارد، فقط دو ماه در گهواره می‌ماند تا استخوان‌ها و ماهیچه‌های او درست قوام بگیرد. بعد از مدت دو ماه، دیگر باید پایین بیاید، زیرا اصل زندگی بعد از گهواره است. 🔺 آیه می‌فرماید: ای انسان! جلوه‌های این دنیا تو را نفریبد. همیشه این‌جا ماندنی نیستی. این‌جا در مقابل عمر بی‌نهایت آخرتی تو به منزله‌ی دوره‌ی گهواره است. اصل زندگی بعد از این گهواره است. آن‌قدر این دو ماهه‌ی گهواره ناچیز است که هیچ‌وقت در زندگینامه‌های اشخاص نمی‌گویند یک دوره در گهواره زندگی کرده است. مدت دنیا نیز در مقابل آخرت چنین است. 👤 📌 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اعتقاد به روز حساب را از متن زندگی بیرون کرده‌ایم 🔻 خدا در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ» ...به یقین کسانی که از راه خدا منحرف می‌شوند، محکوم به عذابی شدیدند چون را فراموش کرده‌اند.(ص، ۲۶) 🔸 اینجا نفرموده است «بما کفروا یوم الحساب» بلکه فرموده «بما نسوا یوم الحساب» چون روز حساب را کرده‌اند. یعنی ممکن است به روز حساب داشته باشند اما عملا آن اعتقاد را حاکم بر خود قرار نمی‌دهد که ما مسلمانان اکثرا مبتلا به همین ضلالت هستیم که اعتقاداً روز حساب را قبول داریم اما عملاً ناسی آن هستیم و آن را از متن زندگی بیرون کرده و در حاشیه به طاق نسیان نشانده‌ایم. 🔺 آنچه که در زندگی ما حکومت بلامنازع دارد از ثروت و قدرت و مسکن و مرکب و ... است و لذا روز حساب هم خدا ما را بر طاق نسیان نهاده و خواهد فرمود: «...الْيَوْمَ نَنْسَاكُمْ كَمَا نَسِيتُمْ لِقَآءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا...» امروز ما شما را فراموش می‌کنیم همانگونه که شما دیدار امروزتان را فراموش کردید...(جاثیه، ۳۴) 👤 📚 از کتاب «بنای بندگی، صفای زندگی» ج۱ 📖 ص ۲۱۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چشمش به ارباب افتاد! 🔻 چند نفر که همگی پیکان داشتیم، در پمپ بنزین به نوبت ایستاده بودیم. در این بین یک ماشین بنز با رنگ متالیک سر رسید و پولی به کارگر پمپ بنزین داد که بنزین بزند. او درب ماشین را نیمه‌باز گذاشته و با ژست متکبرانه‌ای آرنج خود را به سقف ماشین تکیه داد، از داخل ماشین پیپی را برداشت و روشن کرد و در حالی که با افاده و تکبر به ما نگاه می‌کرد، شروع به پُک‌زدن آن نمود. در این حال بود که یکباره چشمش به آن طرف خیابان افتاد و باعجله پیپ را خاموش و سپس دستمالی برداشت و شروع کرد به پاک‌کردن اطراف ماشین و با نگرانی به آن طرف خیابان خیره شده بود. پس از مدت‌زمان کوتاهی متوجه شدیم که این آقا راننده‌ی ماشین است و ارباب او از آن طرف خیابان می‌آید تا سوار ماشین شود و این آقا به محض اینکه چشمش به ارباب افتاد، همه‌ی پَک و پوزش فرو ریخت و... ✅ اگر ما احساس کنیم و چشممان به افتد، حتی انتظار و هم از خدا نداریم و می‌گوییم: را باید، بدون چون‌وچرا، و زمزمه خواهیم کرد: ما گدایان خیل سلطانیم شهر بند هوای جانانیم بنده را نام خویشتن نبود هرچه ما را لقب دهد آنیم گر براند و گر ببخشاید ره به جای دگر نمی‌دانیم 👤 📚 برگرفته از کتاب | ج۲ 📖 صص ۷۴-۷۳ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ زندگی به عشق است؛ عقل به آدم زندگی نمی‌دهد! 🔻 برادرها و خواهرها عاشق شوید. زندگی به است. آدم این حسابگر و معامله‌گر را از خانه‌ی‌ تنش بیرون نكند، عشق خدا به خانه‌ی‌ دلش قدم نگذارد. عاشق شوید، برادرها و خواهرها عاشق شوید، به عشق است. عقل به آدم زندگی نمی‌دهد. عقل به آدم حساب می‌دهد كه چه جور بهتر بخورد، چه جور بهتر بخوابد، چه جور بهتر پلاسیده شود، چه جور بهتر دلمرده باشد. عشق است كه در درون انسان آتش زندگی و شعله‌ زندگی را بر می‌افروزاند. 🔸 عاشق است. عاشق خداست. عاشق حق است، عاشق عدل است. عاشق انسان‌شدن است. عاشق ملكوت است و دنیا با همه‌ی‌ زیبندگی‌ها و فریبندگی‌ها برایش صرفاً میدان ساخته‌شدن و ره‌پیمودن به سوی آن معبود و معشوق جاودانه است. 👤 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ جهاد تبیین؛ درس بزرگ امام جواد علیه السلام به ما 🔻 همان‌طوری که ائمه‌ی دیگر ما علیهم‌السلام با خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار [ علیه السلام] هم گوشه‌ی مهمی از اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل و قرار می‌گیریم، باید همت کنیم که را برای مقابله‌ی با این قدرت‌ها برانگیزیم. 🔸 اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می‌آراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همه‌ی دوران‌های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله‌ی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله‌ی ریاکاری و نفاق بزنند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» 📖 صفحات ۳۲۱ و ۳۲۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خوشا به‌حال منتظرانی که... 🔻 علیه السلام فرموده‌اند: زمانی بر مردم می‌آید که و پیشوای آنان می‌کند، پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان «بر امر ما» استوار و ثابت‌قدم باشند. 🔸 ثبات یعنی ایستادگی، یعنی از مسیر خارج نشدن. در این روایت به ایستادگی و ماندن در کدام مسیر و کدام امر اشاره دارد؟ «بر امر ما»، یعنی امر و امر علیهم‌السلام. امر اهل‌بیت چیست؟ امر اهل‌بیت این است که آنان و هستند، باید این امر احیا بشود، یعنی اهل‌بیت باید پیدا کنند تا و را محقق سازند. 🔺 خوشا به حال کسانی که در زمان غیبت بر امر ما ثابت و استوار باشند یعنی برای رسیدن ما به قدرت و حاکمیت کنند و را آماده نمایند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن (ج۲)» 📖 ص ۸۰ #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ امام زمان چگونه دنیا را پر از عدل می‌کند؟ 🔻 این صحنه‌ی عظیم دنیا را نگاه کنید؛ این صحنه‌ی سیاست‌ها را، صحنه‌ی جنگ‌ها را، صحنه‌ی درگیری‌ها را، قطب‌های قدرت را، ابرقدرت‌ها را، شخصیت‌ها را، رؤسا را، خودفروختگان را؛ ببینید چه جوری هستند. و کسانی اسیر خود و کسانی اسیر [فرد] دیگری و کسانی اسیر خود و [فرد] دیگری هستند. اگر این‌ها، یا هر انسانی، از اسارت خود خلاص شد و بردگی خدا را پذیرفت، مشکل بشریت حل می‌شود، گره بشریت باز می‌شود؛ عدل محبوب بشریت -که در طول تاریخ، بشر به‌دنبال عدل گشته- پدیدار می‌آید. و اینکه می‌گوییم که (عج) دنیا را پر از خواهد کرد و حق همین است، معنایش این است که را می‌شکند و قرار عالَم، قرار عدل خواهد شد؛ یعنی قرار حاکمیت الله، تسلیم در مقابل الله. 🔺 ممکن است انسان‌هایی باز هم در آن زمان پیدا بشوند که تسلیم نفسْشان باشند. این‌جور نیست که در دوران حقّ ولی عصر و امام زمان، هیچ انسانی تابع نفس خودش نباشد؛ چرا، اما این انسان، دیگر ندارد... این انسان دیگر قدرت و توان و بازوی فعال و سرپنجه‌ی مقتدری نخواهد داشت تا اینکه حاکمیت هوا و هوس را بر انسان‌ها تحمیل کند. 👤 📚 از کتاب 📖 صص ۱۱۳-۱۱۲ #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خوردن و آشامیدن در بهشت، رشد است! 🔻 خوردن و آشامیدن در بهشت است، صرفا یک لذت طعام یا نوشیدنی نیست. بهشتیان وقتی یک طعام را می‌خورند، علاوه بر لذت خوردن که می‌برند، مهم برایشان است که این را به آن‌ها می‌دهد. 🔸 اگر شما در این دنیا یک از بگیرید -حتی اگر خیلی ارزش مادی نداشته باشد- لذت بالایی می‌برید زیرا لذت به‌خاطر است، به‌خاطر آن دستی است که آن را به شما داده است. در این دنیا هم هستند کسانی که لذتشان بیش از آنکه از خوردن‌ها و آشامیدن‌ها باشد، از است؛ یعنی از آن دستی که داده و این لذت‌بخش است. لذا غذا خوردن برای آن‌ها ، و جدیدی است. 👤 📌 | ۱۳۹۰/۶/۶ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب (بانوانه)
🔆 سنگِ راه نباش! 🔻 یعنی همین دقت در برخورد؛ که آلوده نشوی و آلوده نسازی؛ که اسیر نشوی و اسیر ننمایی. حجاب، فقط این نیست که زن خود را بپوشاند؛ که زن و مرد، هر دو باید در این دنیایی که راه است و میدان حرکت است و کلاس و کوره است، سنگ راه نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشم‌ها و دل‌ها را نگه ندارند و در دنیا نمانند. 👤 📚 از کتاب ❤️ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌های مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند) https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
✳️ نماز؛ کلاس فروتنی 🔻 «نماز» ما را برای «فروتنی» تربیت می‌کند و به آن عادت می‌دهد، زیرا وقتی من تعظیم می‌کنم و سر خود را بر روی خاک می‌گذارم، حس می‌کنم که تسلیم پروردگارم و از خود هیچ ندارم: «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» (انعام، ۱۶۲) در این هنگام است که حس می‌کنیم هیچ نداریم و هر چه هست، از آن خداوند است. پس دیگر چرا به این و آن فخر بفروشیم و تکبر کنیم؟ چرا احساس خودبینی داشته باشیم؟ من کیستم که خودبین باشم؟ و به این و آن تکبر کنم و از این و آن انتقام بگیرم و این و آن را مسخره کنم؟ من کیستم؟ موجودی ناتوانم که اختیار سود و زیان خود را ندارد. این چکیده‌ی مفهوم نماز است، ولی هرگز بدان معنا نیست که در برابر دشمنان و ستیزه‌جویان ضعیف و ناتوان باشیم، زیرا قدرت ما به خداوند است، نه به خودمان. 👤 📚 از کتاب ؟ 📖 ص ۳۸ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نصف، نصف! 🔻 مهربانی و دلسوزی شاید بسیار قوی‌تر از شجاعت و جسارت او بود. حسین، برادرش می‌گوید: پدرم دو تا دفتر چهل برگ برای ما دو نفر می‌خرید. قاسم دفتر خودش را ده برگ، ده برگ به دانش‌آموزانی می‌داد که پول خرید دفتر نداشتند و دفتر چهل‌برگ مرا نصف می‌کرد و با هم استفاده می‌کردیم. مداد خود را از وسط می‌برید و نصف آن را به دانش‌آموز هم‌کلاسی بی‌بضاعت می‌داد. حاج قاسم نصف غذایش را می‌خورد و نصف آن را برای هم‌کلاسی فقیرش می‌برد. 👤 راوی: محمدرضا حسنی سعدی، دوست و همرزم سردار 📚 برگرفته از کتاب «هزار و دوازدهمین نفر» 📖 ص ۲۲ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ علی ما را بیشتر از خودمان دوست دارد 🔻 مالک می‌دانست که ، بیش از خود او، او را دوست دارد. علاقه‌ی من به خودم، علاقه‌ی مالک به خودش، یک علاقه‌ی است و علاقه‌ی علی علیه السلام، علاقه‌ای از روی است. مالک، خودش را برای خودش می‌خواهد و علی، مالک را برای خدا می‌خواهد. و تفاوت علاقه‌ها به همان اندازه است که انگیزه‌ی علاقه‌ها با هم تفاوت دارند. 🔸 و آن‌ها می‌دانستند و مالک می‌دانست که ولی، بیش از او به او آگاهی دارد. آخر، دید ما محدود است؛ خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی -این محدوده‌ی هفتاد ساله- و این فرصت از زمان را نمی‌بیند، از قانون‌ها، از عوامل حاکم بر تمام هستی آگاهی ندارد و چه بسا که آن‌چه در این محدوده و در این هفتاد سال مفید باشد، در مجموعه‌ی حیات‌ها و زندگانی‌های ما جز ضرر چیزی نداشته باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۱۷ و ۱۸ ❤ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب (بانوانه)
✳ محرومیت از بهشت! 🔻 در جامعه‌ای كه از وظيفه‌ی خارج شوند و نقش پدری به عهده گيرند، افراد آن جامعه از محروم می‌شوند. اگر زنان نقش پدر را به عهده گرفتند و دارای دو پدر شد، خسارت اصلی که همان غفلت از نقش مادری است سر بر می‌آورد. 🔸 نقش به‌ عهده‌ی هيچ‌كس غير از نمی‌تواند قرار گيرد. تربيت کودکان را به ‌عهده‌ی هركس گذاشتيد، به عهده‌ی ناكس و نااهل گذاشته‌ايد. نه ، نه ، نه ، هيچ‌كدام به‌هيچ‌وجه مقامش، مقام كه مسير انسان را به بهشت سوق دهد، نيست. اين مادر -يعنی زن- است که بايد در مسير رسالت اصلی‌اش که همان تربيت انسان است قرار گيرد و از اين جهت، مظهر خداست. همان‌طور که خدا پناه روح هر انسانی است، مادران پناه روح کودکانشان هستند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «زن آنگونه که باید باشد» #⃣ ❤️ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌های مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند) https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
✳ چرا گریه در منا؟ 🔻 : «در زندگى ائمّه (علیهم‌السّلام)، آنجایى که گریه تحریض شده، بر امام حسین (ع) است که روایات متقنِ مسلّمِ قطعى دارد؛ چرا، حضرت رضا در هنگام حرکتشان [عدّه‌ای را] جمع کردند که بر ایشان گریه کنند که یک حرکت کاملاً سیاسى و جهت‌دار و معنى‌دارى بود [امّا] در مورد [گریه بر] شهادتشان جای دیگری بنده یادم نمی‌آید جز در مورد امام باقر (علیه‌السّلام) که حضرت وصیّت می‌کنند و هشتصد درهم از مال خودشان را می‌گذارند که این کار را در بکنند. منا با فرق دارد، با فرق دارد، با خود فرق دارد؛ مکّه شهر است و مردم متفرّقند و مشغول کارشانند؛ 🔸 در عرفات یک صبح تا عصر بیشتر نیستند، صبح که مى‌آیند خسته‌اند و عصر هم با عجله دارند می‌روند که به جاهاى دیگر برسند؛ و در مشعر [فقط] چند ساعتى در شب هستند و یک گذرگاهى است در راه منا؛ امّا منا سه شبِ متوالى است؛ کسانى که در این سه شبانه‌روز- در آن زمان و با وسایل آن روز- بخواهند روزها خودشان را به مکّه برسانند و شب برگردند، کمند و آنجا می‌مانند؛ در حقیقت سه شبانه‌روز هزارها انسان آنجا هستند که از اکناف عالم اسلام آمده‌اند و انسان می‌بیند که جاى مناسبى است براى اینکه آنجا تبلیغات کند؛ هر حرفى که بخواهیم به دنیاى اسلام برسد، جایش آنجا است؛ با وضع آن روز که رادیو و تلویزیون و روزنامه و وسایل ارتباط‌جمعى نبوده. آنجا وقتى یک عدّه‌اى بر از اولاد پیغمبر گریه می‌کنند، همه قاعدتاً سؤال خواهند کرد که چرا گریه می‌کنید؟ انسان که برای هر مرده‌اى گریه نمی‌کند، مگر به او ظلم شده بود؟ مگر کشته شده؟ چه کسی به او ظلم کرده؟ چرا به او ظلم کردند؟ و سؤال‌هاى فراوانى از این قبیل دنبالش مى‌آید؛ این همان حرکت سیاسى مبارزى بسیار دقیق و حساب‌شده است. (۱۳۶۵/۴/۲۸) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🔷🔸هیئتی که برای جهاد تبیین، جنایات_غرب را رو می‌کند 📌روایت از محفل هیئت علیه‌السلام ⬇️⬇️⬇️⬇️ https://www.farsnews.ir/news/14010414000713/ 🔅🔅🔅 🆔 @emamsadegh1360
✳️ اگر رب‌العالمين را نشناسيم، در بيابانِ زندگی گم شده‌ايم! 🔻 به‌دنبال انسانی است كه راه را -كه همان خدا و ارتباط حضوری و قلبی با خدا است- گم كرده باشد. اگر را كه ربّ همه‌ی ماست نشناسيم، در بيابانِ زندگی گم شده‌ايم. با اين كه به‌راحتی می‌توانستيم بفهميم بايد بنده‌ی ربّ العالمين باشيم. حالا كسی كه ربّ العالمين را ربّ خود نگرفت و به‌دنبال حکم کمال مطلق نبود، راه تسلّط شيطان را بر تمام ابعاد شخصيت خود می‌گشايد. كه مقصد خود را گم كرده‌اند، از شيطان تبعيت می‌كنند و در نتيجه شيطان بر آن‌ها تسلّط می‌يابد. شيطان طرح و نقشه برای ادامه‌ی زندگی به او می‌دهد، چون خودش طرح ندارد و طرح بندگی ربّ العالمين را هم نپذيرفته است. 🔸 (ع) در به خدای خود می‌گويد: «اَنْتَ كَهْفي حينَ تُعيِيني الْمَذاهِبُ فِي سَعَتِها»؛ تو پناهگاه و خزينه‌ی آرمان‌های من هستی وقتی راه‌های به‌ظاهر وسيع مرا خسته می‌كند. اگر كسی به اين بصيرت دست يافت كه خزينه‌ی همه‌ی آرمان‌هايش حضرت ربّ العالمين است، ديگر به‌سوی چه كسی بدود؟! پروردگارش هم كه نزديك است، دويدن نمی‌خواهد. اين آدم راه را گم نكرده است كه دربه‌در باشد. گنج را می‌شناسد و هرچه بيشتر تلاش می‌كند تا به آن نزديك شود، و اين تلاش با همراه است، چون راه و مقصد را می‌شناسد. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مرگ و زندگی جاهلی 🔻 شيعه و غير شيعه از وجود مبارك خاتم الانبياء صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كرده‌اند هركه بميرد و خود را نشناسد، مرگ او است: «من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية». اگر انسانى بميرد در حالى كه امام زمان خود را نشناسد تا مطيع ولىّ‌اش باشد، به مرگ جاهلى از دنيا رفته است. 🔸 آن‌كه امام زمان خود را نشناسد و با او پيوند ولايى برقرار نكند، به وصيت هيچ يك از انبيا عمل نكرده است؛ چه رسد به سفارش ذات اقدس الهى؛ و مرگ او مرگ جاهلى است و از آن‌جا كه مرگ، عصاره‌ی است، وقتى مرگ جاهلى بود، معلوم مى‌شود زندگى هم جاهلى بوده است. 👤 📚 از کتاب «امام مهدی(عج) موجود موعود» 🙏 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ اصلی‌ترین نیاز... 🔻 در امام حسین علیه السلام دارد که «وَاَوْقِفْني عَلي مَراكِزِ اضْطِراري...» یعنی خدایا آن ریشه‌های نیاز مرا به من بشناسان... مرا... ⁉ ما چقدر نیاز داریم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الان تشریف داشته باشند؟ اصلا اصلی‌ترین نیاز ما همین است دیگر! آن‌وقت چقدر دردمان می‌آید از نبود او؟! 👤 📝 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
دعای عرفه امام حسین(ع)، متن عربی و ترجمه فارسی.pdf
1.82M
✳️ دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام 📜 متن عربی 🏷 ترجمه فارسی 📚 نگارش سادە‌ی جملات دعا 🔸 تقسیم‌بندی به عبارات کوتاه 🗒 ترجمە‌ی ساده و توضیحی ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام 📜 متن عربی 🏷 ترجمه فارسی 📚 نگارش سادە‌ی جملات دعا 🔸 تقسیم‌بندی
عرض سلام و ادب خدمت حرف‌حسابی‌های عزیز. امروز روز دعا و مناجات و اعتراف به عاجز بودن در معرفت و عبودیت ذات اقدس الهی است و چه بهتر که در این فرصت گران‌بها با زبانی که گناه نکرده به درگاه الهی دعا کنیم! دارد که خدا به موسی علیه‌السلام فرمود: با زبانی دعا کن که با آن گناه نکرده باشی تا دعایت مستجاب شود! موسی عرض کرد چگونه؟ خداوند فرمود: به دیگران بگو برایت دعا کنند چون با زبان آن‌ها گناه نکرده‌ای... بیایید امروز امام حسین علیه السلام رو الگوی خودمون در دعا کردن قرار بدیم. این مطلب رو امروز خوندم و خیلی به دلم نشست و دلم نیومد با شما به اشتراک نگذارمش. حضرت استاد جوادی آملی حفظه الله می‌فرمایند: امروز برای جامعه و ملت دعا کنید. برخی از صحابه نقل می‌کنند همان عصر روز از بس اشک ریختند، تمام این دو کاسه‌ی چشمشان گویا پر از خون شد. به ایشان گفتند: چرا این‌قدر گریه می‌کنید؟ فرمودند: تمام این گریه‌ها و دعاها را برای دوستان و مومنین کردم. امروز برای هم دعا کنیم این حقیر رو هم فراموش نکنید 🙏 یا علی