‼️گرفتن نبض و دیدن چشم و گوش خانم ها توسط پزشک مرد
🔷س 1529: گرفتن نبض و یا دیدن چشم و گوش و دهان و دندان خانمها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟
✅ج: گوش ازجمله قسمت هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی
ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار باشد )پزشک همجنس موجود نباشد( اشکالی ندارد. درباره معاینه دهان و دندان و چشم هم بنابر احتیاط واجب پزشک غیرهمجنس برای معاینه و معالجه نگاه نکند ولی اگر پزشک همجنسی وجود ندارد باز هم مثل سایر موارد اشکالی ندارد. درباره گرفتن نبض هم اگر از روی لباس باشد یا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده ای وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس میشود، این کار جایز نیست مگر در صورت اضطرار.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @worldtabadol
‼️برآمدگی موی سر خانمها از زیر چادر یا روسری
🔷س 1530: خانمهایی که موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسری یا چادر در پشت سرشان میبندند به گونه ایکه یک برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد میشود، این مسئله شرعاً چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر این وضع به گونه ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا خانم انگشتنما شود و شکل و شمایل خاصی پیدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @worldtabadol
‼️پوشیدن جوراب نازک در برابر نا محرم
🔷س 1532: آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانمها به طوریکه پا در مقابل نامحرم
مشخص باشد جایز است؟
✅ج: از جمله شرایط پوشش و لباس این است که بدننما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد. بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پا دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @worldtabadol
‼️اجبارکردن فروشندگان زن به آرایش
🔷س 1533: بعضاً دیده میشود بعضی از فروشگاهها یا شرکتها برای جذب مشتری از دختران و زنان کارمند میخواهند نوع خاصی از آرایش و پوشش را داشته باشند که حدود شرعی در آن رعایت نمیشود. درآمدی که شرط به دست آمدنش قبول انجام چنین چیزی باشد برای دو طرف کارفرما و کارمند چه حکمی دارد؟
✅ج: نه کارمند مجاز است اینجا دستور کارفرما را اطاعت کند و حجاب را رعایت نکند یا در مقابل نامحرم با آرایش ظاهر شود، نه کارفرما شرعاً مجاز است و چنین حقی دارد که چنین دستوری دهد؛ اگر هم دستور داد آنها نمیتوانند اطاعت کنند و لذا اگر اطاعت کرده و حجاب را رعایت نکردند یا در مقابل نامحرم با آرایش حاضر شدند، کار حرامی مرتکب شدهاند. اما درآمدشان، اگر کاری که انجام میدهند و شغلشان خلاف نباشد و کالایی که میفروشند فروش آن کالا اشکالی نداشته باشد، درآمد و مزدی که میگیرند حلال است. اما اقدام او به آرایش کردن یا اجبار کردن کارمندان به آرایش کردن، کار خلافی است و شایسته نیست که انسان درآمدی کسب کند که در طریق آن، کار حرام مرتکب میشود
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @worldtabadol
‼️زدن داریه در عروسی
🔷س 1528: حکم زدن دایره در عروسی چیست؟
✅ج: فرقی بین عروسی و غیرعروسی نیست؛ چون دایره از آلات موسیقی است؛ چه حلقهدار باشد و چه بدون حلقه. لذا اگر کیفیت زدن آن، لهوی باشد، حرام است؛ چه در عروسی باشد و چه در غیر عروسی و اگر غیر لهو باشد، چه در عروسی باشد و چه غیر عروسی، حلال است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @worldtabadol
May 11
هدایت شده از معرفــت
_ میدونی ۱۱۸۱ چیه؟
*نه چیه؟
_سن یه آقاییه که فقط منتظر ۳۱۳ نفر یاره😞
_هیچی بیخیال به زندگیت برس...
#آقا_جان_عمه_ات_زینب_بیا
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
https://eitaa.com/alihidar
‼️معنای تشهد و حکم آن
🔷در رکعت دوم همهی نمازها و نیز در رکعت سوم نماز مغرب و رکعت چهارم نمازهای ظهر و عصر و عشا، نمازگزار باید پس از سجدهی دوم بنشیند و پس از آرام گرفتن بدن، جملاتی را که در ذکر تشهد گفته خواهد شد، بر زبان جاری کند. این عمل «تشهد» نامیده میشود.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @worldtabadol
‼️موارد وجوب قضای نماز
🔷هر کس نماز واجب را در وقت آن ترک کند باید قضای آن را به جا آورد، هر چند در تمام وقت نماز خواب بوده یا به واسطهی بیماری یا مستی، نماز را نخوانده باشد، اما کسی که در تمام وقت بیهوش بوده و بی هوشی به اختیار او نبوده، قضا بر او واجب نیست، همچنین کافری که مسلمان شده و زنی که در حال حیض یا نفاس بوده.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @worldtabadol
🔳 #عقد_مجدد_میان_ساب_النبی_و
🔳 #همسرش_پس_از_توبه
❇️ سوال: اگر کسی که به پیامبر(نعوذ بالله) ناسزا گفته است، توبه نماید آیا باید مجددا عقد ازدواج بین او همسرش خوانده شود؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
◀️ امام خامنه ای: باید دوباره عقد خوانده شود. [1]
◀️ آیت الله مکارم: در صورتی که در عده توبه کند صیغه مجدد نمی خواهد ولی بعد از عده باشد عقد جدید می خواهد. [2]
◀️ آیت الله شبیری زنجانی: سب نبی- پناه بر خدا- مادامی که به انکار نبوت حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) نیانجامد موجب ارتداد نمی شود و موجب بطلان عقد نیست و الا عفد نکاح منفسخ شده و باید دوباره صیغه عقد جاری شود. [3]
--------------------
🔳 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Yx9z7Log8SI.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9704150065.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 55784.
🆔 @worldtabadol
✳ #اعراض_از_وطن
🍁🍂 🍁🍂
💠 اينكه مي گويند فلاني از وطن اصلي خود اعراض كرده يعني چه؟ در اين صورت حكم نماز و روزه در وطن اصلي كه از آن اعراض كرده چه مي شود؟
✴ آیت الله خامنه ای: اعراض از وطن يعني ترك وطن و تصميم به عدم اقامت در آن يعني ديگر قصد زندگي كردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنين مكاني شكسته است و روزه نيز صحيح نمي باشد، مگر اينكه قصد ده روز كند.
✴ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه انسان در محلي زندگي ميکرده و وطن او بوده، چنانچه از آنجا اعراض کند، يعني ديگر قصد نداشته باشد در آنجا زندگي کند، هر چند گاهي به عنوان مسافرت و ديدار بستگان و دوستان به آنجا برود، نمازش در آنجا شکسته است، خواه در آنجا ملکي داشته باشد يا نه و خواه اقوام و بستگانش در آنجا زندگي کنند يا نکنند، مگر اينکه سالي سه چهار ماه (هرچند بصورت پراکنده) در آن جا اقامت داشته باشد.
👈 هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد.
✴ آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید.
✴ آیت وحید خراسانی: کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافر را دارد.
----------------------------
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
🆔 @worldtabadol
#احکام_پوشش #احکام_بانوان
🌹 #پست_اول👇👇
🔸 احکام و کیفیّت #پوشش #بانوان
✅پوشش بدن برای بانوان باید چگونه باشد؟
✍ همهٔ #مراجع (به جز آیتالله صافی): زن باید تمام بدن و موی خود را (به جز گردی صورت و دستها تا مچ) در برابر #نا_محرم بپوشانند.
✍ آیتالله صافی: زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر نامحرم بپوشاند و بنابر #احتیاط_واجب، باید دست و صورت را نیز بپوشاند.
✅پوشیدن لباس رنگ روشن بانوان
آیا پوشیدن لباسهایی با رنگ روشن ـ نه به قصد جذب #نگاه #مرد نامحرم ـ #حرام است؟
✍همهٔ مراجع: اگر باعث جلب توجّه نامحرم و #مفسده نشود، اشکال ندارد.
تبصره: اگر لباس به گونهای باشد که زینت محسوب شود، پوشاندن آن #واجب است.
✅پوشش صورت
زنی که میداند به جهت چهره زیبایی که دارد، مردان نامحرم به او نگاه میکنند، چه وظیفهای دارد؟ آیا پوشاندن آن واجب است؟
✍ آیات عظام امام، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری: اگر باعث مفسده نشود، پوشاندن چهره بر او واجب نیست؛ ولی مردان وظیفه دارند به او نگاه نکنند.
✍ آیات عظام بهجت، تبریزی و وحید: اگر باعث جلب توجه #مرد نامحرم شود، بنابر احتیاط واجب باید چهره خود را بپوشاند.
✍ آیتالله صافی: باید چهره خود را در برابر نامحرم بپوشاند.
✅پوشیدن زیورآلات
اگر زیورآلات زن (مانند گردنبند و النگو) در معرض دید نامحرم باشند، چه حکمی دارد؟
✍ همهٔ مراجع (به جز آیتالله سیستانی): باید از دید نامحرم پوشانده شود.
✍آیتالله سیستانی: پوشاندن گردنبند از دیدنامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن النگو، دستبند، حلقه ازدواج و انگشتر واجب نیست.
✅پوشاندن پشت و روی پا
آیا پوشاندن پشت و روی پا در مقابل نامحرم واجب است؟
✍ همهٔ مراجع (به جز آیتالله تبریزی و آیتالله مکارم): آری، باید آن را از نامحرم بپوشاند.
✍ آیتالله مکارم: خیر، واجب نیست؛ ولی بهتر آن است که بپوشاند.
✍ آیتالله تبریزی: پوشاندن زیر چانه واجب است؛ امّا پوشاندن روی پا تا مچ بنابر احتیاط واجب است.
● تبصره: لازم نیست پشت و روی پا به وسیله جوراب پوشانده شود؛ بلکه اگر به وسیلهٔ #چادر و مانند آن نیز پوشانده شود، کافی است.
پوشیدن جوراب نازک
✅پوشیدن جوراب نازک چه حکمی دارد؟
✍همهٔ مراجع: اگر ظاهر پا در آن پیدا باشد، پوشیدن آن جایز نیست.
✍پوشش زن مقابل کودک نابالغ
آیا بر زن واجب است خود را در مقابل بچه نابالغ بپوشاند؟
✍همهٔ مراجع ( به جز بهجب، تبریزی و مکارم): اگر خوب و بد را میفهمد و احتمال میدهد که نگاهش به بدن زن، موجب تحریک شهوتش شود؛ بنابر احتیاط واجب، باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.
✍ آیتالله بهجت: اگر خوب و بد را میفهمد، بنابر احتیاط واجب باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.
✍ آیات عظام تبریزی و مکارم: خیر، لازم نیست؛ ولی بهتر است بدن و موی خود را از پسری هم که خوب و بد را میفهمد بپوشاند.
🆔 @worldtabadol
👕لباس های مروّج فرقه های ضد اخلاقی👕
✅ پوشیدن لباس هایی که گروه های ضد اخلاقی را ترویج می کنند، چه حکمی دارد⁉
✍پاسخ:
پوشیدن لباس هایی که نوشته یا نشانه ای در تأیید و ترویج فرقه ها و گروه های ضد اخلاقی دارد – مانند علایم هم جنس گرایی – حرام است.
🔺توجه:
1⃣ در حکم لباس های حرام فرقی نمی کند که در جامعه و محیط ورزشی [1] پوشیده شود یا در محیط منزل.
2⃣ پوشیدن لباس های مشترک میان کفار و مسلمانان – مانند کت و دامن – اشکالی ندارد.
3⃣ لباس هایی که قبلا مخصوص کفار بوده، ولی هم اکنون مشترک است، بی اشکال است.
4⃣ برای خانمها بیرون گذاشتن هر قسمت از بدن به جز صورت و کف دو دست – هر چند به مقدار کمی باشد، در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است.
5⃣ خرید و فروش و پوشیدن شلوارهایی که از چند ناحیه پاره هستند و توسط شبکه های ضد فرهنگی رواج داده می شوند، حتی اگر در مقابل نامحرم پوشانده شوند، به جهت ترویج شبکه های فساد، حرام است.
✅[1]. سوال: نظر جنابعالی در مورد پوشش لباس هایی که علامت کشورهای غربی یا تصاویر مبتذل یا آرم گروه ها و یا آلات موسیقی حرام و قمار روی آن نقش بسته چیست؟
✍آیت الله خامنه ای: استفاده از این گونه لباس ها که ترویج فرهنگ غیر مسلمانان است، اشکال دارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 پی نوشت:
🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصوب پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 112
#احکام_پوشش
🆔 @worldtabadol
✅ پرسش
آیا دختری با سن 27 سال و دارای مدرک فوق لیسانس روانشناسی و شاغل، رشیده محسوب می شود و برای ازدواج #موقت، به #اذن_پدر نیاز دارد؟
✍پاسخ
باید توجه داشت، نظر اکثر مراجع تقلید، درباره ازدواج دختر باکرۀ رشیده، آن است که، اجازه پدر یا جد پدری او در این امر لازم است.
⚪️ در هر حال مشهور فقها درباره مصداق رشیده فرموده اند: رشیده؛ دختری است که منفعت و مصلحت زندگى خویش را به خوبى تشخیص دهد و در امر ازدواج تنها تحت تأثیر غریزه جنسى و عاطفه خود قرار نگیرد. این امر در اشخاص مختلف تفاوت پیدا مىکند.[۱]
✅ با این حال نظر برخی دیگر از فقها در این زمینه، چنین است:
✍ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست.[۲]
✍ حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی (مد ظله العالی):
چنانچه دختر بالغه و رشیده باشد یعنی صلاح و فساد این کار را تشخیص بدهد، ازدواج موقت و دائم، بدون اذن پدر جائز است و اشکالی ندارد.[۳]
همچنین ایشان در جایی دیگر در معنی رشیده فرمودند: مراد از رشد در معنای رشیده، همان است که در آیه کریمه آمده است: «فان آنستم منهم رشدا فادفعوا اموالهم الیهم»[۴]
و معنای رشادت همان تشخیص صلاح و فساد در زندگی روزمره و رفتار غیرسفیهانه است.[۵]
✍ حضرت آیت الله العظمی سید محمد شاهرودی (مد ظله العالی):
دختر #باکره، چنانچه به مصالح و مفاسد خود مىرسد، مثلاً مانند پدر تشخیص مىدهد، [جهت ازدواج] محتاج اجازه [از پدر] نیست.[۶]
✍ حضرت آیت الله مهدی #هادوی تهرانی (دامت برکاته):
#رشیده کسی است که مصالح و مفاسد زندگی خودش را به درستی تشخیص داده و تحت تأثیر احساسات نباشد. برای #ازدواج چنین دختری، اذن پدر لازم نبوده ولی در هر حالی، اذیت کردن پدر و مادر حرام است.
پس ظاهراً در فرض سؤال، چنین دختری رشیده است.
➖🍃🍃➖🍃➖🍃➖🍃
📚 پینوشت:
[۱]. تبریزی،جواد،صراط النجاة، ج۵ ، ص۱۴۶.
[۲]. سایت استفتائات معظم له.
[۳]. با استفاده از سایت آیتالله سیستانی.
[۴]. «اگر آنها را رشید یافتید اموالشان را به دست آنها بسپارید»؛ نساء/۶.
[۵]. با استفاده از سایت معظم له.
[۶]. با استفاده از سایت معظم له.
🍃➖🍃➖🍃➖🍃➖🍃
کانال رایحه ی احکام
🆔 @worldtabadol
📥 سوال:
اگر ولی دختر بالغه باکره رشیده، از ازدواج او با هم کفو شرعی اش ممانعت کند، تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍امام خامنه ای
اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرائط باشد وجود ندارد، اذن پدر ساقط است.
✍ آیت الله مکارم:
ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولی دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. اما چنانچه به تصديق بزرگترهاي فاميل خواستگار کفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت کند، اذن او ساقط است، و آنها مي توانند با هم ازدواج کنند. هر چند شايسته است در صورت امکان رضايت پدر دختر جلب شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمی دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر می باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته، لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است.
✍ آیت الله وحید:
نمی تواند با او ازدواج نماید، باید با کسی إزدواج نماید که ولیش ممانعت نمی کند.
✍ آیت الله فاضل:
اگر بدون در نظر گرفتن مصلحت دختر مخالفت کند، ولایت او، ساقط می شود و دختر می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند، اما اگر مصلحت دختر را در نظر گرفته باشد و خواستگار را فرد مناسب برای دختر نداند، به احتیاط واجب دختر باید از پدرش اطاعت کند.
✍ آیت الله سیستانی: با كفو ديگری ازدواج كند.
📚 منابع:
[1]. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم). [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 709110. [4]. توضیح المسائل، ج 2، ص 192، 193 م 2385، 2386. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613821.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
لینک کانال تخصصی رایحه ی احکام
🆔 @worldtabadol