#حدیث_روز
☀️قال الامام الباقر (علیه السّلام)
✨ انما شیعة علیٍ کثیرة صلاتهم و کثیرة تلاوتهم القرآن.
🌸امام باقر(علیه السّلام )فرمود:
🕊شیعیان و پیروان علی زیاد نماز می خوانند و زیاد قرآن تلاوت می کنند.
📚.صفات الشیعه، ص ۱۶۷.
•┈┈••✾••┈┈•
✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)
حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔@hefzmajaziquran114
🆔@poshtiban_hefzmajazi
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
#نکات_تفسیری
✅چند نکته و پیام تفسیری از آیات 7-16 سوره واقعه؛
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠
وَكُنتُمْ أَزْوَ اجاً ثَلاَثَةً
فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَآ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ
وَأَصْحَابُ الْمَشْئَمَةِ مَآ أَصْحَابُ الْمَشْئَمَةِ
وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ
أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ
فِى جَنَّاتٍ النَّعِيمِ
ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ
وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ
عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ
مُّتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ
🌸ترجمه
و (در آن روز) شما سه گروه باشيد.
پس (گروه اول) اصحاب يمين (گروه دست راستى) هستند، اصحاب يمين چه گروهى هستند! (گويى تجسّم سعادتند.)
و (دسته دوم دسته سمت چپ) اصحاب شقاوتند، آن اصحاب شقاوت چه هستند؟ (گويى تبلور بدىهايند.)
(گروه سوم) پيشگامانى (در خيرات هستند كه در گرفتن پاداش نيز)، پيشگامند.
آنان مقرّبان درگاه خداوند هستند.
در باغهاى پرنعمت خواهند بود.
(آنان) گروه زيادى از پيشينيان (و امّتهاى قبل) خواهند بود
و گروه كمى از متاخّرين.
بر تختهايى چيده شده و مرصّع
در حالى كه روبروى يكديگرند، تكيه دادهاند.
🔰نکته ها
🔹«ميمنة» از «يُمن» به معناى بركت و سعادت و «مشئمة» از «شؤم» به معناى شقاوت است، بعضى گفتهاند: مراد از اين دو كلمه، سمت راست و چپ است. زيرا در قيامت، نامه خوبان به دست راست و نامه تبهكاران به دست چپشان داده مىشود. چنانكه دليل نامگذارى يَمَن و شام، آن است كه يمن، در سمت راست كعبه و شام، در سمت چپ كعبه واقع شده است.
🔸«ثُلّة» به معناى گروه و جماعت است كه به قرينه آيه «و قليل من الاخرين» مراد از آن، جماعتى بزرگ است. «سُرر» جمع «سَرير» به تختى كه سرورآور باشد گفته مىشود. «موضونة» به معناى چيده شده و جواهرنشان است. امام باقرعليه السلام فرمود: تختهاى بهشتيان، بافتههايى از درّ و ياقوت در ميان دارد.(1)
🔹فرشتگان همه يكدست مؤمن و تسليم فرمانند، «يفعلون ما يؤمرون»(2) جنّيان به دو دسته مؤمن و كافر تقسيم مىشوند، «و انّا منّا المسلمون و منّا القاسطون»(3) ولى انسانها سرانجام به سه گروه تقسيم مىشوند. «كنتم ازواجا ثلاثة» چنانكه در سوره فاطر نيز مردم سه دسته تقسم شدهاند. «فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخيرات»(4) يك گروه، افراد ظالم و گنهكار، يك گروه، افراد متوسط و ميانه، يك گروه، افراد عالى و ممتاز.
🔹در قرآن كريم، براى سبقت و پيشى گرفتن از ديگران مصاديقى بيان شده است، از جمله:
سبقت در ايمان. «سبقونا بالايمان»(5)
سبقت در انفاق و جهاد. «لايستوى منكم مَن أنفق من قبل الفتح و قاتل اولئك اعظم درجةً من الّذين انفقوا من بعد و قاتلوا»(6)،«و فى ذلك فليتنافس المتنافسون»(7)
سبقت در كارهاى نيك. «فاستبقوا الخيرات»(8)
سبقت در نعمات موعود الهى در بهشت.
🔹امام باقرعليه السلام، مصداق بارزِ «السّابقون السّابقون» را، انبيا(9) و حضرت علىعليه السلام، يكى از مصاديق آن را، سبقت گيرندگان به سوى نمازهاى پنجگانه دانستهاند.(10)
🔸منظور از قرب در آيه «أولئك المقرّبون»، قرب منزلت است نه منزل و مكان.
🔹قرب به خداوند با ادّعا حاصل نمىشود، راه و روش و دليل دارد، يهوديان مىگفتند: ما مقرّبان درگاه خدا هستيم. «نحن أبناء اللّه و أحباؤه»(11) ولى قرآن مىفرمايد: مقرّبان كسانى هستند كه در كمالات پيشقدم باشند. «و السّابقون السّابقون أولئك المقرّبون»
🔸در تقسيم بندى سه گروه، نام سابقون متأخّر آمده، شايد به دليل آنكه تعدادشان كمتر است، ولى در تجليل، ابتدا از آنان تجليل شده است، سپس از اصحاب يمين و ديگران، چون مقامشان والاتر از ديگران است.
--------------------------------------------------
1) بحار، ج 8، ص218.
2) تحريم، 6.
3) جن، 14.
4) فاطر، 32.
5) حشر، 10.
6) حديد، 10.
7) مطففين، 26.
8) بقره، 148.
9) بصائرالدرجات، ص448 ؛ تفسير راهنما.
10) تفسير نورالثقلين.
11) مائده، 18
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
✅ پيام ها
1- حضور در قيامت و كيفيّت محشور شدن، به قدرى حتمى است كه گويا در گذشته محقق شده است. «كنتم أزواجاً ثلاثة»
2- در شيوه تبليغ و آداب گفتگو، ابتدا بيانِ خلاصهى مطلب و سپس تفصيل آن، مطلوب است. «كنتم أزواجاً ثلاثة - فاصحاب - فاصحاب - و السّابقون»
3- نيكبختى يا بدبختى، سعادت يا شقاوت، در قيامت دائمى است. «فاصحاب الميمنة... فاصحاب المشئمة» (كلمه «اصحاب» جمع «صاحب» به معناى مصاحب و ملازم و جدا نشدنى است)
4- سبقت در ايمان و عمل و خيرات ونيكىها ارزش است. «والسّابقون السّابقون»
5 - كسانى كه در دنيا به سوى خيرات سبقت مىگيرند، در آخرت براى دريافت پاداش مقدّمترند. «السّابقون...أولئك المقرّبون»
6- پيشگامان در نيكىها، بايد در جامعه مقرّب باشند. «أولئك المقرّبون»
7- بهشت، محلّ كاميابىهاى مؤمن است. «جنات النّعيم»
8 - مقام معنوى، بالاتر از كاميابى مادّى است. ابتدا فرمود: آنان مقرّب درگاه ما هستند، «أولئك المقرّبون» سپس فرمود: در باغهاى بهشتى قرار مىگيرند. «فى جنّات النّعيم»
9- پيشكسوتان و پيشينيانِ صالح فراموش نشوند. «ثلّة من الاولين»
10- براى برانگيختن شوق و علاقه، بيان خصوصيات بهشت لازم است. (كيفيّت تختها «موضونة» چگونگى نشستن «متقابلين»)
11- شيوه نشستن بهشتيان، نشستنِ گرداگرد است تا افراد روبروى يكديگر قرار گيرند و چهره به چهره شوند. «متقابلين»
12- از آداب پذيرايى، فراهم نمودن جايى است كه مهمان در آن احساس راحتى كند. «على سرر... متّكئين عليها»
📚.تفسير نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسير ذيل سوره واقعه آيه 7-16
•┈┈••✾••┈┈•
✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔@hefzmajaziquran114
🆔@poshtiban_hefzmajazi
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
☑️ اثر قرائت
#قرآن از رویِ آن
💌 پیامبر رحمت صلّی الله
علیه و آله و سلّم فرمودند:
💌 هیچ چیز به اندازه
خواندنِ #قرآن از رویِ آن
بر شیطان گران نمی آید.
•┈┈••✾••┈┈•
✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)
حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔@hefzmajaziquran114
🆔@poshtiban_hefzmajazi
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
#نهج_البلاغه
✨وَ قَالَ (علیه السلام): الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ، لَا دَارُ مَقَرٍّ؛ وَ النَّاسُ فِيهَا رَجُلَانِ، رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا.
🌸و درود خدا بر او، فرمود: دنيا گذرگاه عبور است، نه جاى ماندن، و مردم در آن دو دسته اند: يكى آن كه خود را فروخت و به تباهى كشاند، و ديگرى آن كه خود را خريد و آزاد كرد.
📚.نهج البلاغه٫حکمت ۱۳۳
•┈┈••✾••┈┈•
✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)
حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔@hefzmajaziquran114
🆔@poshtiban_hefzmajazi
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
#نهج_البلاغه
❣امام علیه السلام در این کلام به حقیقت دنیا اشاره کرده و کسانى را که در دنیا هستند به اعتبار استفاده درست و نادرست به دو گروه تقسیم مى کند:
🔸نخست مى فرماید:
☀️الدُّنْیَا دَارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ
«دنیا سراى عبور است نه سراى اقامت»
✍ این پیام را به ما مى دهد که دنیا دار قرار نیست بلکه فقط گذرگاهى است.
البته آنها که دنیا را هدف مى بینند براى آنان قرارگاه است و آنان که به عنوان وسیله اى به آن مى نگرند گذرگاه است.
🔹سپس امام علیه السلام اشاره به این دو گروه کرده مى فرماید:
🔻 «مردم در آن (دنیا) دو گونه اند:
☀️وَالنَّاسُ فِیهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَرَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا
بعضى خود را فروختند و خویش را هلاک کردند و بعضى خود را خریدند و آزاد کردند»
✍جمله اوّل اشاره به کسانى است که دنیا را «دار مقرّ» مى دانند و جمله دوم ناظر به کسانى است که آن را «دار ممرّ» مى شمارند
🔹تعبیر به «بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ» اشاره به این است که تمام سرمایه وجود انسان عمر و حیات و زندگى اوست. هنگامى که آن را به متاع اندک دنیا و لذات و هوس هاى آلوده آن معاوضه کند، گویى خود را فروخته و به صورت برده اى در آمده است و در نتیجه موجب هلاکت خویشتن شده است، زیرا در سراى دیگر جایگاه امن و امانى ندارد.
🍃جمله دوم «ابْتَاعَ نَفْسَهُ خود را خریدارى کرده» اشاره به این است که گویى قبلاً اسیر نفس و برده شیطان بوده سپس با اطاعت پروردگار خود را خریدارى کرده و آزاد نموده است.
📚.نهج البلاغه٫حکمت ۱۳۳
🔗در صورت تمایل جهت مطالعه شرح کامل حکمت ۱۳۳ و حفظ آن به کانال حفظ غیرحضوری(تلفنی) نهج البلاغه، مراجعه کنید :
🖇.لینک کانال:
در پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/hefzmajazi_nahjolbalagheh
در پیام رسان تلگرام:
🆔 https://t.me/hefzmajazi_nahjolbalagheh
•┈┈••✾••┈┈•
✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔@hefzmajaziquran114
🆔@poshtiban_hefzmajazi
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
#سلام_امام_زمانم
#مولای_مهربان
#یا_مهــدے
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا قُطْبَ الْعالَمِ...
🌱 سلام بر تو ای مولایی که همه کائنات بر مدار تو میچرخد.
🌱 سلام بر تو و بر روزی که قبلهی دلهای اهل عالم خواهی شد!
📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختی ها.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ 🌤
•┈┈••✾••┈┈•
✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)
حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔@hefzmajaziquran114
🆔@poshtiban_hefzmajazi
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯