eitaa logo
هجرت
10.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
393 ویدیو
5.4هزار فایل
کاربری مدیر هجرت و مدیر کانال @tarh_hejrat1
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم آمدن عذاب الهى بر منکر غدير پس از مراسم بيعت گرفتن از مردم براى اميرالمؤمنين علیه السلام در غدیرخم باز هم پيامبر صلی الله علیه و آله فضائل اميرالمؤمنين علیه السلام را بيان مى ‏فرمودند تا اين كه بعضى از منافقين بر آشفته شدند. و در اين ميان حارث بن نعمان فهرى با پيامبر درشتى كرد و گفت: وقتى تو رسول الله‏ باشى و على جانشين تو و فاطمه دخترت بهترين زنان عالم و حسن و حسين سيد جوانان اهل قريش، پس براى قريش چيزى باقى نگذاشته ‏اى! پيامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: اين كار را خدا كرده نه من. حارث گفت: آيا کار امروز هم از طرف خدا بود، يا از طرف خودت؟ پيامبر صلی الله علیه وآله قسم خوردند و فرمودند: همه اين ها از طرف خداست. حارث سخنان كفرآميزى گفت و پيامبرصلی الله علیه وآله او را به تقوا و توبه دعوت كردند، امّا حارث سر را به سوى آسمان بلند كرد و گفت: خدايا، اگر محمّد راست مى ‏گويد، سنگى بر ما ببار و اگر دروغ مى ‏گويد، عذابى بر او نازل كن! پيامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: يا توبه كن، يا از پيش ما برو. گفت: راه سوّمی هم هست و آن این که در امر خلافت براى قريش نصيبى قرار بدهى. پيامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: اين كار دست من نيست. حارث هم گفت: توبه نمى ‏كنم، ولى از حضور تو مى ‏روم! حارث برخاست و رفت. وقتى از پيامبر صلی الله علیه وآله دور شد، پرنده ‏اى در آسمان ظاهر شد و سنگ ريزه‏اى بر سر او رها كرد كه سرش را سوراخ و از انتهاى بدنش خارج شد و ابر سياهى در آسمان برقى زد و بدن او را سوزاند آنگاه اين آيه نازل شد: سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلکافرین لَیس لَه دافعٌ مِن الله ذِی المَعارج ؛ درخواست کننده ای درخواست عذاب کرد. آن عذاب برای کافرین است و برطرف کننده ای ندارد و از طرف خدایی است که صاحب آسمان هاست! اين جريان به روشنى بيان مى ‏كند كه امامت امرى انتصابى و از طرف خداست؛ مردم و حتى وجود مقدّس پيامبر صلی الله علیه وآله در آن نقشى ندارند. قرآن مى ‏فرمايد: ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ آنچه پيامبر (از طرف خدا) برايتان ‏آورد قبول كنيد و از آنچه نهى مى‏ كند بپرهيزيد. هم چنین مى ‏فرمايد: وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحى. يعنى پيامبراکرم صلی الله علیه وآله از روى هواى نفسش چيزى نمى‏ گويد. هرچه بگويد از طرف خداست و بر او وحی شده است. یعنی همه گفتار وکِردار واحوالات آن حضرت تحت امر خداست و او پیام آوری صادق و امین است و خود نیز تسلیم امر خداست! و اُمّت باید تسلیم او باشند. https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌹میلادامام کاظم (ع) مبارک🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸مَن استَوی یَوماهُ فَهُو مَغبُون، و مَن کَان آخَر یَومَیه شَرُّهُما فَهُو مَلعُون، و مَن لَم یَعرف الزِّیادَه فِی نَفسِه فَهُو فی نُقصان، و مَن کان إلی النُّقصان فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاه کسی که دو روزش مساوی باشد، مغبون است، و کسی که دومین روزش، بدتر از روز اولش باشد ملعون است، و کسی که در خودش افزایش نبیند در نقصان است، و کسی که در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است. بحاالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۷، 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸إنَّ أعظَمَ النّاسِ قَدَراً الَّذِی لایَرَی الدُّنیا لِنَفسِه خَطَرا، اما إنَّ أبدانَکُم لَیس لَها ثَمَنٌ إلّا الجَّنه، فَلا تَبِیعُوها بِغِیرِها به راستی که با ارزش‌ترین مردم کسی است که دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم، جز بهشت نیست، آن را جز بدان مفروشید. تحف‌العقول، ص‌۴۱۰، 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ از مانیست کسی که هر روز حساب خود رانکند، پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، واگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید. اصول کافی ج. ۴ ص. ۱۹۱، 🌹ميلاد امام کاظم(ع)مبارک🌹 🔶اخبارمهم فرهنگی🔶 کانال خبری دفتر امام جمعه شهر درق 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1059979373Ccfa040ade7 https://t.me/joinchat/GAJ3bDJAunM2NDhk
🌸 میلادامام‌کاظم‌علیه‌السلام مبارك 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 خط حزب‌الله ۲۹۹ | برای مردم، به قصد قربت 🔻 شماره‌ی دویست‌ و نود و نهم هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله با عنوان «برای مردم، به قصد قربت» منتشر شد. 🔹️ خط حزب‌الله در آستانه‌ی آغاز به کار دولت سیزدهم، نگاهی به الزامات خدمت‌رسانی در نظام اسلامی داشته است. 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در دوره‌های مختلف، نکات و توصیه‌های مهمی را خطاب به رئیس جمهور و دولتمردان مطرح کرده‌اند و همواره بر استفاده درست مسئولان از فرصت به وجود آمده برای خدمت به مردم تأکید داشته‌اند. به همین مناسبت خط حزب‌الله مروری بر مهمترین بیانات رهبرانقلاب در مراسم تنفیذ دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری داشته است. 🌷 شماره‌ی این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید مدافع حرم مرتضی حسین‌پور شلمانی تقدیم می‌شود.
شهید مطهری ✅چرا دستور پیامبر(ص) درباره خلافت علی(ع) اجرا نشد؟ این سؤال برای هرکسی به وجود می‌آید که چطور شد با آن همه تأکیدات و اصرارهایی که پیغمبر اکرم در زمینه خلافت علی علیه السلام کرد در عین حال این موضوع به مرحله اجرا در نیامد؟ از زمان غدیر تا وفات رسول اکرم در حدود دوماه و نیم فاصله شد، چطور شد که مسلمانان وصیت پیغمبر اکرم را درباره علی علیه السلام نادیده گرفتند؟ 🔹نظریه اول‏: یکی اینکه بگوییم مسلمین یکمرتبه همه نسبت به اسلام و پیغمبر متمرد و طاغی شدند، روی تعصبات قومی و عربی؛ به این مسئله‌ که رسید همه آنها یکمرتبه از اسلام رو برگرداندند. این یک جور توجیه و تفسیر است ولی وقایع بعد این جور نشان نمی‌دهد که مسلمین یکمرتبه از اسلام و از پیغمبر به طور کلی روبرگردانده باشند. 🔹نظریه دوم‏:فرض دوم این است که بگوییم مسلمین نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند ولی نسبت به این یک دستور پیغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛ این یک دستور به علل و جهات خاصی مثلاً کینه‌‏هایی که از ناحیه پدرکشتگی‏‌ها با علی علیه السلام داشتند یا نمی‌خواستند که نبوت و خلافت در یک خاندان قرار داشته باشد، تحملش برایشان مشکل بود. یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سخت‏گیری و صلابت و انعطاف‏‌ناپذیری علی علیه السلام خودش عاملی است و می‌گفتند اگر او روی کار بیاید ملاحظه احدی را نمی‌کند، چون تاریخ زندگی علی نشان داده بود. 🔸نظریه صحیح: مسلمین در این مسئله‌ اغفال شدند؛ یعنی عده‌ای متمرد شدند، آن عده زیرک متمرد، عامه مسلمین را در این مسئله‌ اغفال کردند. 🔹آیه‌ای است که درباره نصب امیرالمؤمنین به خلافت نازل شد؛ آیه این است: "الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ کفَروا مِنْ دینِکمْ‏ (یک جمله) فَلا تَخْشَوْهُمْ‏ (جمله دوم) وَ اخْشَوْنِ‏ (جمله سوم) الْیوْمَ اکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْاسْلامَ دیناً". 🔹امروز کافران از دین شما مأیوس گشتند؛ناامیدند که از راه کفر، از خارج حوزه اسلام به اسلام حمله کنند، فهمیدند که دیگر اسلام را نمی‌شود از بیرون کوبید. دیگر از کافران بیم نداشته باشید و نگران نباشید. جمله بعد خیلی عجیب است: اما از من بترسید. معنایش این می‌شود که از ناحیه من نگران باشید. آنچه که کمال این دین به آن است در این روز من به شما عنایت کردم؛ آن چیزی که نعمت خودم را به آن وسیله به پایان رساندم، امروز به پایان رساندم. امروز من دین اسلام را برای شما به عنوان یک دین می‏‌پسندم؛ یا آن اسلامی که ما در نظر داشتیم، اسلام کامل و تمام، این است که امروز ما به شما عنایت [کردیم.] این دستور [یعنی نصب علی(ع)به امامت] به اعتبار اینکه یک جزء از اجزاء دین و یک دستور از دستورهای دین است پس نعمت ناتمام بود، تمام شد. باز این دستور به اعتبار اینکه اگر نبود همه دستورهای دیگر ناکامل بود، کمال همه آنها به این است. 🔹حال می‏‌پردازیم به آن جمله‌ای که در قسمت پیشین بود: "از من نگران باشید". یعنی چه از ناحیه من؟ از ناحیه مشیت من. چطور از ناحیه مشیت من؟ من به شما گفته‌ام که‏ من هرگز نعمتی را از مردمی سلب نمی‌کنم مگر اینکه آن مردم خودشان عوض شده و تغییر کرده باشند، پس ای مسلمین! بعد از این هر چشم‏ زخمی که به شما بخورد از داخل خود شما خورده است و هر آسیبی که به جامعه اسلامی برسد از داخل جامعه اسلامی می‌رسد نه از بیرون. بیرون به کمک داخل استفاده می‌کند. این یک اصل اساسی است: دنیای اسلام هر آسیبی که دیده است و می‌بیند تا عصر ما، از داخل خودش است. نگویید از بیرون هم دشمن دارد. من هم قبول دارم که از بیرون دشمن دارد ولی دشمن بیرون از بیرون نمی‌تواند کار بکند، دشمن بیرون هم از داخل کار می‌کند. این است معنی‏ «وَ اخْشَوْنِ» از من بترسید؛ از من بترسید به اینکه اخلاق و روح و معنویات و ملکات و اعمال شما عوض بشود و من به حکم سنتی که دارم که اگر مردمی از قابلیت و صلاحیت افتادند نعمت را از آنها سلب می‌کنم این نعمت را از شما خواهم گرفت. 🔹جامعه اسلامی را خطر از داخل خود تهدید می‌کند، از ناحیه یک اقلیت منافق زیرک و یک اکثریت جاهل ساده‌‏دل ولی متعبد. آن زیرکها اگر این جاهلها نباشند کاری نمی‌توانند بکنند؛ آن جاهلها هم اگر این زیرکها نباشند کسی آنها را به راه کج نمی‌برد. حال شما از اینجا می‌توانید بفهمید که چطور شد جامعه اسلامی از ناحیه یک اقلیت منافق متمرد و یک اکثریت ساده‌‏دل ولی مؤمن و باایمان به این روز افتاد یعنی اینها سبب شدند که این تأکیدها و اصرارهایی که پیغمبر اکرم کرد در عمل بی‌نتیجه بماند، یعنی آن عده منافق مردم را از راه منحرف کردند بدون آنکه خود مردم بفهمند که از راه منحرف شده‌اند. (این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.) 📚 پانزده گفتار، صفحه 60
◼️ رحلت "آخوند ملامحمد كاظم خراساني" استاد بزرگ حوزه‏ ي علميه‏ ي نجف(1329 ق) ✍️ آخوند ملا محمدكاظم خراساني در سال 1255 ق، در مشهد به دنيا آمد. و در 12 سالگي وارد حوزه‏ ي علميه‏ ي مشهد گرديد. چند ماهي در محضر ملاهادي سبزواري و در تهران در حلقه‏ ي درس ميرزا ابوالحسن جلوه، شركت كرد و سرانجام در نجف اشرف به درس ميرزاي شيرازي و شيخ مرتضي انصاري راه يافت. ✅ وي شاگردان فراواني را تربيت نمود که؛ سيدابوالحسن اصفهاني، سيد ابوالقاسم كاشاني، سيدمحمد تقي خوانساري، سيدحسن مدرس، سيدصدرالدين صدر، آقا ضياء عراقي، شيخ عبدالكريم حائري، ميرزاي ناييني، سيدمحمدحسين بروجردي، سيدمحمد شاهرودي و ده‏ها عالم فاضل از جمله شاگردان وي بودند. هم‏چنين تأليفات متعددي از ايشان به جا مانده است كه مهمترین آنها كفايةُالاصول مي‏ باشد. ✅ از حيث مبارزات سياسي نيز، آخوند خراساني از مدافعان مشروطيت بود كه تلاش زيادي دراين زمينه از خود نشان داد. در حالی که قرار بود كه بسياري از علماي نجف، كربلا و كاظمين، از جمله آخوند خراسانی خود را براي سفر به ايران آماده كنند كه در شب چهارشنبه 21 ذي‏ الحجه‏ ي سال 1329 ق، پس از اقامه‏ ي نماز صبح، در 74 سالگي به سوي معبود شتافت. ✅ برخي بر اين باورند كه وي به وسيله‏ ي جاسوسان روسي و يا انگليسي مسموم شده است. پيكر پاك اين استوانه‏ ي فقاهت پس از تشييعي با شكوه در حرم مطهر علوي به خاك سپرده شد.
28.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | لحظه اعطای حکم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران 🏷
📜 تصویر حکم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ ☑️ @Khamenei_ir
🔰 هر حرکتی در اقتصاد باید متکی به یک برنامه کلی باشد 🔻 رهبر انقلاب: در مسئله مهم اقتصاد کشور که امروز مسئله اساسی است باید با برنامه پیش رفت. باید هر اقدامی که شما میکنید جزئی از برنامه‌ای باشد که قبلا تنظیم کردید و آماده کردید. کارهای روزمره و اقدامات پیشبینی نشده نمیتواند مشکل را حل کند. بله گاهی اوقات پیش می‌آید که در برخی از شرایط دولتها ناگزیرند یک حرکت پیشبینی نشده را در زمینه‌های اقتصادی یا غیراقتصادی انجام بدهند؛ آن بحث دیگری است؛ لکن به طور کلی هر حرکت اقتصادی، هر کار اقتصادی، هر اقدام اقتصادی بایستی متکی باشد به برنامه کلی‌ای که تنظیم شده و بخشی از آن برنامه را در واقع تأمین کند. البته حل مشکلات اقتصادی زمانبر است این را مردم عزیز ما هم میدانند و بدانند یک چیزی نیست ک مشکلات را یک شبه یا در مدت کوتاه بشود حل کرد. اینها زمان بر هست. بایستی همت کرد این زمان را هر چه ممکن است کوتاه تر کرد.
🔰 میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی است 📜 متن حکم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=48397
🔰 در تشکیل دولت جدید باید سرعت عمل به خرج داد 🔻 رهبر انقلاب: یک توصیه لازم اینجا وجود دارد و آن این است که در تشکیل دولت ان‌شاءالله سرعت عمل بایست به خرج داد. شرایط کشور اقتضا نمیکند که تشکیل دولت تأخیر بیفتد. هم رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی‌شان به مجلس و هم مجلس محترم در تصویب و اظهارنظر سریع در باب وزرا شتاب به خرج بدهند و کار را سریع پیش ببرند که ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول کار بشود.
🔰 سخن‌نگاشت | امروز نیازمند مدیریتی باکفایت، جهادی، دانا و شجاع هستیم 📜 بخشی از حکم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران 🔻 رهبر انقلاب: امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد. ۱۴۰۰/۵/۱۲ 💻 @Khamenei_ir
🔰 بسترها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه تشکیل میشود؛ اصل مبارزه با فساد اینجاست 🔻 رهبر انقلاب: یک جنبه از مردمی بودن، مبارزه با فساد است. اگر به معنای واقعی کلمه ما میخواهیم در کنار مردم باشیم باید با فساد و مفسد بی‌امان مبارزه کنیم که خوب ایشان (حجت‌الاسلام رئیسی) در مسئولیت قبلی حرکت مبارزه با فساد را شروع کردند و اقدامات خوبی انجام گرفت لکن اصل قضیه اینجاست. بسترهای فساد، زمینه های فساد در قوه مجریه تشکیل می شود. اینجا باید با فساد مبارزه کرد؛ این فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی دلیل، سوء استفاده از ارز ترجیحی، فعالیتهای ناسالم سوداگرانه، قاچاق و ... اینها آن فسادهایی است که باید با اینها به معنای واقعی کلمه مواجه شد. با برنامه، با پیگیری، گاهی یک کاری را با شوق و همت و انگیزه شروع میکنیم منتها در قدم دوم، آن انگیزه قدم اول باقی نیست؛ این فایده ای ندارد. بایستی انگیزه و همتی که برای یک کار انسان خرج میکند و به کار میبرد بایستی ادامه پیدا کند تا وقتی به نتیجه برسد. مبارزه با فساد به این شکل است.
⭕️ سوال ⁉️ آیا آیه‌ای از قرآن در رابطه با اثبات امامت وجود دارد؟ 🔰 یکی از آیاتی که شیعه به وسیله آن بر امامت بلافصل آقا امیرالمومنین(ع) استناد می‌کند، آیه 55 سوره مائه است که به آیه «ولایت» معروف است؛ خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» 🌹 یعنی سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پيامبر او، و آن‌ها كه ايمان آورده‌‏اند و نماز را بر پا مى‏‌دارند و در حال ركوع زكات مى‌‏پردازند». شان‌النزول آیه زمانی بوده است که امیرالمومنین(ع) در حال رکوع نمازش انگشتر خود را به فقیر داد. ⁉️ امّا این آیه چگونه ولایت و امامت بلافصل حضرت، بعد از نبی مکرم اسلام(ص) را اثبات می‌کند؟ ✅ اين آيه با كلمه «انما» كه در لغت عرب به معنى انحصار مى‌‏آيد، شروع شده و مى‏‌گويد: «ولى و سرپرست و متصرّف در امور شما تنها سه نفر هستند: خدا و پيامبر و كسانی‌كه ايمان آورده‌‏اند، و نماز را برپا مى‏‌دارند و در حال ركوع زكات مى‏‌دهند». 👈بدون شک، ركوع در اين آيه به معنى ركوع نماز است، نه به معنى خضوع؛ زيرا در عرف شرع و اصطلاح قرآن، هنگامی‌كه ركوع گفته مى‌‏شود، به همان معنى معروف آن يعنى ركوع نماز است، هم‌چنین در هيچ مورد در قرآن نداريم كه تعبير شده باشد زكات را با خضوع بدهيد، بلكه بايد با اخلاص نيت و عدم منّت داد. ✳️ هم‌چنين بدون شک، كلمه «ولى» در آيه به معنى دوست و يا ناصر و ياور نيست؛ زيرا «ولايت» به معنى دوستى و يارى كردن مخصوص كسانى نيست كه نماز مى‏‌خوانند، و در حال ركوع زكات مى‏‌دهند، بلكه يك حكم عمومى است كه همه مسلمانان را در بر مى‏‌گيرد، همه مسلمين بايد يكديگر را دوست داشته باشند و يارى كنند، حتّى کسانی‌که زكات بر آن‌ها واجب نيست، و اصولاً چيزى ندارند كه زكات بدهند، تا چه رسد به اين‌كه بخواهند در حال ركوع زكاتى بپردازند، آن‌ها هم بايد دوست و يار و ياور يكديگر باشند. از اين‌جا روشن مى‏‌شود كه منظور از «ولى» در آيه فوق، ولايت به معنى سرپرستى و تصرف و رهبرى مادى و معنوى است، بخصوص اين‌كه اين ولايت در رديف ولايت پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولايت خدا قرار گرفته و هر سه با يك جمله بیان شده است. 👈نظر شیعه این است که این آیه بیان می‌کند، ولی و سرپرست شما تنها خداست و رسول او و کسی که در زکوع نمازش زکات داد، که کسی جز امیرالمومنین(ع) نبوده است. به اين ترتيب، این آيه از آياتى است كه به عنوان يك نص قرآنى، دلالت بر ولايت و امامت على بن ابی‌طالب(ع) دارد. ❗️تمام تلاش اهل سنت در مورد این آیه این است که بگویند، ولایت در آیه، به معنای سرپرستی و رهبری نیست، و به معنای دوست داشتن و نصرت است؛ و همان‌طور که در بالا اشاره شد، این تفسیر با ظاهر آیه سازگاری ندارد؛ زیرا آیه با «انما» شروع شده که دال بر حصر است، یعنی تنها و تنها ولی شما این افرادند. _________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/49554 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ اشکال بر استدلال شیعه به آیه ولایت ⁉️ کلمۀ «إنّما» دلالت بر حصر ندارد. 👈فخر رازی در معنای کلمه «إنّما» می‌نویسد: «كلمه "انّما" برای حصر نيست به اين دليل كه قرآن می‌فرمايدِ: «إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء[یونس/24] به درستی که مثل زندگى دنيا بسان آبى است كه آن را از آسمان فرو ريختيم» و ترديدی نيست كه در قرآن مثل‌های ديگری غير از اين برای حيات دنيا هست؛ مانند اين‌كه قرآن می‌فرمايد: «إِنَّمَا الحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ[محمد/36] زندگى اين دنيا لهو و لعبى بيش نيست» چه اين‌كه لهو و لعب در غير از زندگاني دنيا وجود دارد».[2] بنابراین، وقتی که ولایت منحصر در خدا و رسول و علیّ نباشد قطعا دیگری هم می‌تواند بر مردم جامعه ولایت داشته باشد. ✅ پاسخ 1️⃣ اولاً: کلمۀ «إنما» در مرتبه اول، دلالت بر انحصار مطلق می‌کند و اگر برای حصر اضافی و قیاسی به کار رود، حتما باید همراه قرینه‌ای باشد تا آن را بیان نماید. و در آیه ولایت نیز نه تنها قرینه‌ای در این معنا وجود ندارد، بلکه قرائنی وجود دارد که انحصار مطلق را می‌رساند. از جمله این قرائن ذکر اوصاف است که انحصار را می‌رساند. 2️⃣ ثانیاً: خود فخر رازی در ذیل آیه 108 سوره انبیاء «انما» را دلالت کننده بر حصر می‌داند. 3️⃣ ثالثاً: فخر رازی در استدلالش مغالطه نموده، زیرا او مَثَل حیات دنیا و خود حیات دنیا را یکی گرفته است در حالی که قرآن تنها يك مَثَل با دو بيان درباره حيات دنيا زده و انحصار آن در اين مثل می‌باشد. 4⃣رابعاً: نسفی از مفسرین اهل سنت درباره معنای «انّما» می‌گوید: «از كلمه «إنما» استفاده می‌شود كه فقط افراد نامبرده شده، ولايت دارند». _________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/86085 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ آیا استدلال به آیه ولایت مخدوش است؟ ⁉️از جمله اشکالات مهمی که فخر الدين رازی بر استدلال شیعه به ایه ولایت، وارد می‌سازد این است که می‌گوید: «ولايتی كه در اين‌جا به آن امر شده، قبل از آن (در آیات سابق) نهی شده است و چون ولايتی كه از آن در آیات قبل نهی شده، به معنای نصرت و یاری رساندن [به کفار] است؛ پس ولايتی كه در این آیه امر به آن شده نيز به معنای نصرت است». 👈لذا فخر رازی و دیگران معتقدند كه در اين‌جا ولی به قرينه سياق و آيات قبل به معناي محبت و نصرت است و نه به معنای امير و سرپرست. 🔰پاسخ ✅ معنای «ولیّ» در هر دو آیه (آیه 51 و 55 مائده) به معنای ریاست، سرپرستی و سلطه بر مومنین است به دلیل آن‌که در انتهای آیه 51 می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» و این تعبیر بسیار سنگین است و نمی‌توان پذیرفت که به مجرد دوستی و محبت با یهود، خداوند کسی را زمره ظالمین قرار دهد. بلکه حتما در صورت تسلط و فرمان‌پذیری از آنان است که مستحق چنین تعبیری می‌باشد. 👈 چنان‌چه حتی اگر اهل سنت این معنا را قبول نکنند و «ولیّ» را در این آیه 51 به معنای نصرت و یاری بگیرند، باز هم نمی‌توانند به سیاق آیه استدلال کنند؛ زيرا شرط سياق در دو آيه اين است كه در يك زمان نازل شده باشند و سبب نزول‌شان يكی باشد. اما در تفاسیر آمده بین این دو آیه هیچ وحدتی وجود ندارد و سبب نزول‌شان متفاوت است و در دو زمان نازل شده‌اند. 🌹بنابراین استدلال فخر رازی و ابن تیمیه در استفاده از سیاق آیات قبلی مخدوش است و درست نیست؛ چرا که اساسا چنین سیاقی وجود ندارد و زمان و سبب نزول این آیات با هم فاصله دارد. ✳️ از طرفی در این آیه معنای «ولیّ» در هر سه مورد _ خداوند، رسولش و مومنان _ به یک معناست، زیرا اگر معنای «ولیّ» در الله و رسولش با مومنان متفاوت بود، می‌بایست لفظ «ولیّ» تکرار می‌گشت. ✅ هرگز نمی‌توان کلمه «ولیّ» را به معنای نصرت و یاری گرفت، زیرا: 1️⃣ اگر کلمه ولی به معنای دوست و یاور باشد، جمله «يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» مبهم و زائد خواهد بود و دیگر معنایی نخواهد داشت. 2️⃣ اگر کلمه «ولیّ» به معنای دوست و ناصر باشد با آیات دیگر قرآن متعارض خواهد شد، از جمله آیه 82 سوره مائده: «وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْبَانًا وَ أَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ [مائده/82] مسلّماً يهوديان و كسانی را كه شرك ورزيده‌اند، دشمن‌ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهی يافت و قطعاً كسانی را كه گفتند: «ما نصرانی هستيم»، نزديك‌ترين مردم در دوستی با مؤمنان خواهی يافت، زيرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی‌اند كه تكبر نمی‌ورزند». اين آيه درباره‌ی نجاشی نازل شده است كه خداوند نصارا را دوست و محبّ مؤمنين معرفی می‌كند. چنان‌چه اگر «ولیّ» به معنای دوست و یاور باشد با این آیه در تعارض خواهد بود زیرا در آیه ولایت، دوستان مومنین را منحصر در سه نفر کرده ولی این آیه نصاری را نیز دوست مومنین می‌شمارد. از این‌رو نمی‌توان «ولیّ» را به معنای دوست و یاور گرفت. _____________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/86085 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ سوال ⁉️ آیا گریه کردن بر مرده و بر پایی مراسم برا آنان اشکال دارد؟ 👈یکی از موارد اختلاف بین وهابیت و جهان اسلام (اعم از شیعه، مالکی، حنبلی، حنفی و شافعی) این است که فرقه جعلی و ساختگی وهابیت، هر گونه عزاداری و گریه بر مرده را حرام دانسته و با آن مبارزه می‌کنند، به خصوص در رابطه با برپایی مراسمات عزاداری یا جشن برای اهل بیت(ع) موضع‌گیری کرده و آن را شرک به خدا می‌دانند و می‌گویند این اعمال به معنای عبادت این افراد است. 🌹 پاسخ ✅ قرآن کریم در رابطه با حضرت یعقوب(ع) از بزرگ‌ترین پیامبران الهی می‌فرماید: «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيم [یوسف/84] و چشمان او از اندوه سفيد شد؛ اما او خشم خود را فرو مى‌‏برد (و هرگز كفران نمى‌‏كرد)». این آیه به صراحت بیان می‌کند، حضرت یعقوب(ع) در فراق فرزند خود حضرت یوسف(علیه‌السلام) ناراحت بود و آن‌قدر گریه کرد که چشمان او بینایی خود را از دست داد و سفید شد. ✅ هم‌چنین قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى(شوری/23): بگو من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‌‏كنم، جز دوست داشتن نزديكانم». با توجه به این آیه بدون شک یکی از فرائض الهی محبت و دوست داشتن عترت و اهل بیت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است؛ هم‌چنین ده ها روایت صحیح السند در منابع اهل سنت وارد شده که منظور از «قربی» در آیه خصوص اهل‌بیت است. 🔰 حال سوال ما از وهابیت این است که در زمان کنونی و بعد از گذشت 14 قرن از زمان پیامبر و عترت طاهرین ایشان این دوست داشتن و ابراز محبت چگونه است؟ آیا به این نیست که ما یاد و خاطره آنان را بزرگ بشماریم و در شادی‌های آنان شاد بوده و مراسمات شادی و میلادی برپا کنیم و در عزای آنان محزون بوده و مراسم عزاداری برپا کنیم. 🔰آیا به راستی اگر ما برای بزرگ‌داشت پیامبر و ائمه اطهار(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمین) مراسمی گرفته و در آن به ذکر فضائل و مناقب و ظلم‌هایی که بر آنان رفته است و... بپردازیم، آیا واقعا این کار عبادت آنان و شرک به خداست؟ ✳️ برپایی چنین مراسماتی کاملا عادی بوده و در تمامی جوامع بشری انجام می‌شود، به هر جامعه‌ای بنگریم، آنان برای بزرگان خود یادبود گرفته و هر ساله مراسماتی می‌گیرند که یاد و خاطره آنان از جامعه رخت بر نبندد. ❗️آیا اگر ما در زمان کنونی نیز مانند حضرت یعقوب(ع) برای پیامبر و اهل بیت ایشان حزین باشیم و به خاطر ظلم و ستمی که بر آنان روا داشته شده است، ابراز ناراحتی کرده و گریه و ناله کنیم، این عمل عبادت و پرستش آنان است؟ این چه حکمی است؟ این مطلب از کجای اسلام برداشت می‌شود؟ کدام آیه یا روایت این را تایید می‌کند؟ _________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/67600 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
بسم الله الرحمن الرحیم نزول سوره هل أتی در سال ششم هجرى، امام حسن و امام حسين علیهماالسلام بيمار مى‏شوند. پيامبر صلی الله علیه وآله با جمعی از اصحاب از امام حسن و امام حسين علیه السلام عيادت مى‏كنند و به اميرالمؤمنين علیه السلام مى‏فرمايند: اگر برای فرزندانت نذرى كنى، خداوند آن ها را شفا خواهد داد. اميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند: سه روز برای شفاى آن ها روزه خواهم گرفت. حضرت زهرا علیهاسلام نيز همان نذر را نيّت كردند. امام حسن و امام حسين علیهالسلام و فضّۀ خادمه نيز گفتند: ما هم سه روز، روزه خواهيم گرفت. چیزی نگذشت که خداوند آنان را شفا داد و آن ها شروع به روزه گرفتن كردند. حضرت على علیه السلام از يكى از همسايگان مقدارى جو قرض گرفتند و حضرت زهرا علیهاسلام با دست خود یک سوم آن جوها را آرد كردند. و آردها را خمير كرده و پنج قرص نان پخته و براى افطار در سفره قرار دادند. هنگام افطارمسكينى در خانه را زد و تقاضاى كمك كرد. آنان یکی پس از دیگری نان‏های خود را به مسكين دادند و تنها با آب افطار كردند. روز دوّم حضرت زهرا علیهاسلام يك سوم ديگر از آردها را خمير كرده و نان پختند. هنگام افطار يتيمى به درِ خانه ایشان آمد و تقاضای کمک کرد. حضرات نان‏ها را به يتیم دادند و خود با آب افطار كردند. روز سوّم نیز همان اتّفاقات افتاد و هنگام افطار اسيرى آمد و همان تقاضا را كرد و آنان تنها غذاى خود یعنی همان نان ها را به او دادند وباز با آب افطار نمودند! حضرت علی علیه السلام همراه با امام حسن و امام حسين علیه السلام پس از آن سه روز در حالى كه آنان از گرسنگى مى‏لرزيدند، روز 25 ذی الحجّه بود که خدمت پيامبر صلی الله علیه وآله رسيدند. پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: براى من سخت است که شما را به اين حالت ببينم. آنگاه پیامبر با آنان همراه شده به خانه ایشان رفتند و دیدند حضرت زهرا علیهاسلام که چشمانش از گرسنگى فرو رفته بود در محراب عبادت ایستاده است! پيامبر صلی الله علیه وآله ایشان را مورد محبت قرار دادند. آن گاه جبرئيل نازل شد و به پیامبر اکرم از طرف خدا با داشتن چنین خاندانی تبریک گفت؛ و آیات سوره «دهر» (که نام دیگر آن سوره «انسان» و نام سوّمش سوره «هل أتی» است) را تقدیم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نمود و برایش قرائت کرد و آنگاه ظرفى پُر از غذاى بهشتى از آسمان برای ایشان آورده شد و آن ها ميل کردند! علّامه امینی در الغدیر این حدیث را به قول 34 نفر از علمای معروف اهل سنّت مستند فرموده است! خدای متعال در این سوره از اهلبیت علیهم السلام بسیار تجلیل و تعریف نموده و از آنان با عنوان ابرار، یعنی خوبان خدا و عباد الله، یعنی بندگان خالص خدا یاد کرده است و مخالفينِ ايشان را كافر نامیده و از کارِ با اخلاص و پر زحمت ایشان بسیار تمجید نموده و همه نعمت های بهشتی و مقامات رفیع آن را به اهل بیت علیهم السلام وعده داده است. همۀ مفسِّرین شیعه و جمع زیادی از مفسِّرین اهل سنّت معترف اند که هجده آیۀ این سوره مبارکه بلکه بیشتر آیات آن در مدینه و دربارۀ این واقعه و در حق اهل بیت علیهم السلام نازل شده است . https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
فرض کن کرببلا هستی و طوفان باشد جاده و معرکه و اسب و بیابان باشد یکطرف آتش بازار شهادت گرم است آنطرف گندم ری سهم فراوان باشد سالها لیت معک بود دعایت حالا فرض کن همرهی واقعه فرمان باشد فرض کن کرببلا باز ولایت بی یار می شود فرض، مسلمان سر پیمان باشد بسته پیشانیشان پینه ز بس سجده کنند هر طرف می نگری باز مسلمان باشد هر طرف نیتشان خیر و صلاح است و رضا زیرلب زمزمه ی آیه ی قرآن باشد کربلا نام علی داشته باشی جرم است میشود فرض کنی نام تو پنهان باشد مرگ سخت است ولی بر سر زانوی ولی بی گمان سخت ترین حادثه آسان باشد کربلا واقعه ای است که جاری شده است نه قیامی که در آن معرکه پایان باشد .. شعر ....حجه الاسلام قربان عامل