eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
570 عکس
154 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال تخصصی با موضوع بر پایه آثار و حکیمان و فیلسوفان انقلاب اسلامی: ❇️ حکیمان نسل اول انقلاب اسلامی: 📌امام خمینی 📌علامه طباطبایی 📌علامه شهید مطهری 📌آیت الله شهید بهشتی 📌آیت الله شهید صدر 📌علامه جعفری تبریزی 📌علامه مصباح یزدی 📌علامه جوادی املی 📌علامه سبحانی تبریزی و ایت الله العظمی امام خامنه_ای ❇️حکیمان نسل دوم انقلاب اسلامی 📎آیت الله غلامرضا فیاضی 📎آیت الله حمید پارسانیا 📎آیت الله سید یدالله یزدانپناه 📎آیت الله محمد حسین زاده یزدی 📎آیت الله علی ربانی گلپایگانی 📎آیت الله علی عابدی شاهرودی 📎آیت الله علی اکبر صادقی رشاد 📎آیت الله محمدرضا عابدینی ❇️اهداف و موضوعات: 🔹چیستی امتداد حکمت و فلسفه 🔹روش شناسی امتداد حکمت و فلسفه 🔹معرفی اثار در مسیر امتداد حکمت و فلسفه 🔸معرفی امتدادگران حکمت و فلسفه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی 🔸پاسخ به شبهات منکران و تحریف گران امتداد حکمت الهی و فلسفه اسلامی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121📌
❇️حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مترجم، در ۸۵سالگی از دنیا رفت. دکتر علی شیخ‌الاسلامی متولد سال ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی کرد. هم‌زمان درس‌های حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به علامه ادامه داد. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبه نخست از آن دانشگاه درجه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت. قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت. شیخ‌الاسلامی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفت و از مرداد ۱۳۵۰ در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سال‌ها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود. شیخ‌الاسلامی علاوه بر مقالات متعدد به زبان‌های فارسی و عربی، کتاب‌هایی را در زمینه‌های اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است. او در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد. «زندگی‌نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها»، تألیف هاشم الحسنی ترجمه علی شیخ‌الاسلامی، «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه»، «راه و رسم منزل‌ها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» از جمله آثاری هستند که از این چهره فرهنگی به‌جا مانده‌اند. در معرفی بیشتر علی شیخ‌الاسلامی عنوان شده است: جزء نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد مستقیم بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد سیدجعفر شهیدی و عبدالحسین زرین‌کوب، چهره‌ ماندگار حوزه‌ ادبیات سال ۸۹، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، نزدیک به ۱۰ سال رئیس دانشگاه تربیت معلم، بیش از ۱۵ سال رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظ‌شناس، محی‌الدین عربی‌شناس، یک دوره تفسیر منازل‌السائرین با کتابی به نام «راه و رسم منزل‌ها»، یک دوره تفسیر قرآن و یک دوره تفسیر حافظ، بیش از ۱۰ کتاب و ۲۰۰ مقاله، استاد عرفان مکتب شیراز و استاد بیش از ۲۰ دوره دانشجو در دانشگاه‌های تهران، علامه، تربیت معلم و آزاد. روحش شاد ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20120413171255-5173-1105.pdf
311.8K
عرفان در متن زندگی حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی منبع: کیهان فرهنگی دی 1387 شماره 267 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20120427085506-8067-1.pdf
801.9K
میزگرد: عرفان و جهانی شدن نویسندگان: علی شیخ الاسلامی مصطفی ملکیان سید فتح الله مجتبایی غلامرضا اعوانی منبع: متین تابستان و پاییز 1380 شماره 11 و 12 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20130508154206-2173-520.pdf
307.2K
تصویر انسان کامل در «فصوص» و «مثنوی» حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی منبع: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سال بیست و دوم پاییز و زمستان 1354 شماره 3 و 4 (پیاپی 91 و 92) ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از نهضتِ روایت
💠حکیمِ بزرگ اسلامی/ بیانات رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت شاعر نامدار "" 🔰 ...حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ . 🔰 شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی دینداری او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب‌اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از هفت‌خان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ی دینداری و اسفندیار تکیه می‌کند. 🎙در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران‌،۱۳۷۰/۱۲/۰۵ ➕متن کامل را از اینجا بخوانید. https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
📌آینده از آن ماست 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔹آنچه در جامعه‌ی خود ما محسوس است، این است که ما هر چه و در هر جایی که پایبندی خودمان را به مبانی اسلامی و حدود اسلامی بیشتر نشان دادیم، خدای متعال کمکش را بیشتر شامل حال ما کرد و توانستیم بر مشکلات فائق بیاییم؛ آنجایی که غفلت کردیم، چوب غفلت خودمان را خوردیم. 🔸و من آنچه برای آینده‌ی این کشور و حتّی آینده‌ی امّت اسلامی احساس میکنم و مشاهده میکنم، این است که دشمنان وحشی و درنده‌خو و ظالمِ عالمِ اسلام و ملّت ایران و امّت اسلامی، بالاخره مجبور خواهند شد در مقابل اسلام زانو بزنند؛ 🔹و آنچه در آینده به توفیق الهی پیش خواهد آمد، عزّت اسلام و مسلمین و پیشرفت جوامع اسلامی است. 🔸این آینده‌ی حتمی است، 🔹منتها تلاش لازم دارد؛ هیچ مقصودی و هیچ محصولی بدون تلاش، بدون مجاهدت، بدون گذشت، بدون همکاری به دست نخواهد آمد. ۱۳۹۸/۰۴/۱2 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌ناگفته‌های آیت الله سیدابراهیم رئیسی 🔹کتاب توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به قلم مهراد نجفی روانه بازار نشر شده است. 🔹«روایت انتخاب دوازدهم» روایتی از زمینه‌‌ها، کنش‌های سیاسی و فرآیند ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ است که در چهار بخش به بررسی ، طرح و نتیجه‌گیری موضوع می‌پردازد. 🔹برتری نسبی «روایت انتخاب دوازدهم» بهره‌گیری از گفت‌وگوهایی با کنشگران انتخابات دوازدهم است که مهم‌ترین آن‌ها ناگفته‌های حجت‌الاسلام سیدابراهیم است که برای اولین بار در این کتاب منتشر شده است. 🔹علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب «روایت انتخاب دوازدهم» علاوه بر رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانیwww.irdc.ir، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند.
📌ناامید نشوید! همه چیز امیدبخش است برای ما، ❇️آیت الله العظمی خامنه ای: 🔹آخرین نکته که خیلی نکته‌ی مهمّی هم هست این است: 🔸یک چیزهایی ممکن است شما مشاهده کنید که برای شما ناپسند باشد؛ فرض کنید فلان شخصیّت یا در کار فلان مسئول در فلان قوّه برای شما ناخوشایند است. اگر صد مورد از این حوادث را هم مشاهده میکنید، ناامید نشوید؛ این آن توصیه‌ی قطعی و اصلی من است. ✳️ناامید نشوید! همه چیز امیدبخش است برای ما، همه چیز نویددهنده است برای ما. 🔸همان طور که اشاره کردم، ما یک ملّتی هستیم که در پیرامون ما و در درون ما بمراتب بیشتر است از عوامل مأیوس‌کننده و ناامید‌کننده. 📌این عوامل مژده‌دهنده را ببینید، پیدا کنید، به آنها دلگرم بشوید، 📌به خدای متعال توکّل کنید، 📌قصدتان را و نیّتتان را خالص کنید 📎و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد و مدد خواهد کرد. 🔸ان‌شاءالله همه‌ی شماها زوال دشمنان بشریّت، یعنی همین تمدّنِ آمریکاییِ منحط و زوال اسرائیل را به لطف الهی خواهید دید. ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
آیات انتخابات إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا.» ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌شخصی شدن دانش و قبیله ای شدن سیاست 🔸جامعه ایرانی با دو پدیده جدید روبرو است و همین دو سازنده بخشی از وضعیت موجود ماست. ❇️ 1. شخصی شدن دانش 🔹"شخصی شدن دانش" به این معناکه در جامعه ایرانی، علم و دانش ، قائم به اشخاص است و هر کس که از بیان بهتر و هنرسخنوری بیشتری برخوردار باشد نماد علم و دانش می شود و بدو اقبال می شود. در جامعه ایرانی، خبری از جامعه علمی و نقش آفرینی سازمانی علم نیست. در واقع، سازمانهای علمی اعم از مراکز آموزشی و پژوهشی برکنار از وقایع و حوادث جاری در کشور هستند و توان نقش آفرینی سازمانی و مدیریت منطقی افکار عمومی را ندارند. بلکه حوزه عمومی، بالکل در اختیار شخص سلبریتی¬ها در اشکال مختلف سیاسی، اجتماعی، هنری و نمایشی است. این افراد و اشخاص هستند که براساس بهره های ناچیزی که از علم دارند با تکیه بر تحصیلات، مطالعات و تجربیات شخصی به توصیف، تبیین واقعیت ها وپدیده ها می پردازند و در نهایت به خط مشئ گذاری عمومی و سیاست گذاری اجتماعی می پردازند و در همه حوزه های عمومی و تخصصی فتوای تجویزی و حتی در صورت نیاز حکم قضایی صادر می کنند. 🔸در واقع "شخصی شدن دانش" موجب تضعیف "عقلانیت اجتماعی" و ناتوانی در تدبیر و مدیریت شایسته امور و "قبیله ای شدن سیاست" می شود. ❇️ 2. قبیله ای شدن سیاست 🔹ویژگی دیگر جامعه ما، «قبیله ای شدن سیاست" است که نتیجه قهری و طبیعی "شخصی شدن دانش" است. به این معنا که، سیاست نه در ذیل منافع ملی و در چارچوب احکام الهی و قوانین رسمی بلکه در ذیل منافع اشخاص و قبیله های سیاسی تعریف می شود. هر گروه و دسته ای براساس یک سری تلقی های شخصی از منافع، احکام و قوانین ذیل منافع شخصی و گروهی به صورت توافق نانوشته جمع شده اند بدون آنکه از مرام نامه روشن قابل دفاع و سازمان رفتاری مشخص علمی برخوردار باشند همانگونه که یک قبیله در صحرا شکل گرفته است، از دانش و ساختار روشن و اندیشده شده ای پیروی نمی کند بلکه براساس اقتضائات و شرایط پیرامونی و برای زنده ماندن از منافع طبیعت بهره برداری میکند. نوع قبایل از خلاقیت لازم، ابتکار عمل و صنایع پیچیده برخوردار نیستند و به بهره گیری از وضع موجود قانع هستند. وضع سیاست ورزی ما نیز چنین شده است. در جامعه ما از حزب واقعی به طور کلی خبری نیست و فقط برخی قبایل سیاسی با نام حزب، جبهه و گروه و... حضوری محدود به ایام انتخابات دارند و با اغوا و تبدیل انتخابات به میدان مبارزۀ گلادیاتورها سعی در تصاحب مناصب و قدرت دارند تا – در بهترین حالت - تلقی شخصی خود را به کرسی بنشاند و سایر تلقی های شخصی را به زیر بکشند و یا اینکه منافع شخصی و قبیله ای خود را پیگیری کنند و دست طیف رقیب را از قدرت و مناصب کوتاه سازد. ❇️نتیجه وضعیت امروز ما معلول چنین رویکرد عمومی است که تقریبا بخش اعظم جامعه ما را در بر گرفته است. آثار و نتایج آن را می توان در رفتارهای انتخاباتی بسیاری از نامزده ها، چگونگی رأی دادن مردم، عدم پذیرش مسئولیت انتخابها، نحوه برنامه ریزی دولت ها، و در هزاران مورد دیگر یافت. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.⁉️ 📍سید مهدی موسوی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121