eitaa logo
حکمت بالغه
614 دنبال‌کننده
152 عکس
9 ویدیو
6 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اساس دیدگاه وحی گفتاری نقد متافیزیک‌های سنتی است. متافیزیک‌های سنتی که برای تبیین وحی در جهان اسلام شکل گرفته‌اند در حقیقت از این امر مهم ناکام مانده‌اند. بنا به این متافیزیک‌ها، پیامبر در مقام اخذ وحی در فضای انفتاح غیب و مواجهه با افعال گفتاری خدا قرار ندارد. این متافیزیک‌ها در ظاهر چنان جذاب هستند که گویا پیامبر را در مقام واقعی اخذ وحی می‌نمایانند. اما همه آنها در حقیقت پیامبر را در فضای غیبت جای می‌دهند و با تعریف پروسة متافیزیکی خاصی برای وحی پیامبر تلاش می‌کنند به فضای حضور برسانند. در متافیزیک‌های سنتی با گونه‌ای از «متافیزیک غیبت» رو به رو می‌شویم. مراد از متافیزیک غیبت در این مورد این است که متافیزیک‌ها در نهایت پیامبر را از حضور در افق ظهور کلامی خدا و مواجهه با افعال گفتاری‌اش محروم می‌سازند. در این نوع متافیزیک‌ها پیامبر در ساحتی دیگر؛ یعنی در افق ظهور افعال گفتاری خدا حضور نمی‌یابد، یا به عبارت دیگر، پیامبر در متن واقعیت حضور نمی‌یابد، بلکه واقعیت تنزل انفسی پیدا می‌کند و در ادامه نظریه‌ای بر تطابق آن با تنزل آفاقی ارائه نمی‌شود (نظریه مشاء) یا نظریه‌ای برای این تطابق ارائه می‌شود (نظریه صدرا). (از مقدمه چاپ دوم کتاب وحی و افعال گفتاری) https://eitaa.com/hekmatebalge
برنامه گستره شریعت با عنوان «دین و تجربه دینی» از امشب ساعت یازده شبکه 4 با حضور دکتر قائمی‌نیا
مفهومی و مسلمانان گاهی در نقد نظریه استعاره مفهومی گفته می‌شود که این دیدگاه در میان مسلمانان مطرح بود ة، بحث جدیدی نیست و مثلاً، عبدالقاهر جرجانی به آن پرداخته است. این ادعا از عدم آشنایی با استعاره مفهومی ناشی می‌شود. این قبیل دیدگاه‌ها بر پایة نوعی «مغالطة کهنه‌پرستی» استوار شده اند؛ بدین معنا که هر اندیشة جدید را به گذشته بر می‌گردانند و برای آن وقعی نمی‌نهند. این مغالطه به شدت در اذهان برخی از اساتید حوزوی فلسفه و علوم قرآن ریشه دوانده و چنین گمان می‌برند که عصر جدید هیچ معرفت جدیدی را به بار نیاورده و هر چه هست در گذشته است. این مغالطه در برابر سبک تفکر دسته‌ای دیگر از اساتید دانشگاهی قرار می‌گیردکه گمان می‌برند هر چه هست در عصر جدید هست و معارف سنتی ارزش معرفتی ندارند. این نوع تفکر هم در دام «مغالطة نوپرستی» می‌غلطد. هر عصری برای خود میوه‌ها و ثمراتی دارد که باید در جای خود سنجیده شوند. معرفت حقیقی هم از برخورد گذشته و حال به دست می‌آید. ادبا و بلغای عرب مباحث زیادی در باب استعاره مطرح کرده‌اند که هر یک از آنها در خور ستایش و تقدیر است. اما استعاره مفهومی با آنها تفاوت دارد. (بخشی از مقاله منتشر نشده «کاربست زبان‌شناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن») https://eitaa.com/hekmatebalge
دین و هوش مصنوعی.pdf
243.4K
مقاله‌ای در نسبت دین و هوش مصنوعی
بین_الملل 🔶 در همکاری میان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه فدرال اورال 🔰 دکتر قائمی‌نیا عضو تحریریه مجله شرق‌شناسی دانشگاه فدرال اورال روسیه می‌شود ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/ghaemros