eitaa logo
حکمت بالغه
615 دنبال‌کننده
150 عکس
9 ویدیو
6 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اساس دیدگاه وحی گفتاری نقد متافیزیک‌های سنتی است. متافیزیک‌های سنتی که برای تبیین وحی در جهان اسلام شکل گرفته‌اند در حقیقت از این امر مهم ناکام مانده‌اند. بنا به این متافیزیک‌ها، پیامبر در مقام اخذ وحی در فضای انفتاح غیب و مواجهه با افعال گفتاری خدا قرار ندارد. این متافیزیک‌ها در ظاهر چنان جذاب هستند که گویا پیامبر را در مقام واقعی اخذ وحی می‌نمایانند. اما همه آنها در حقیقت پیامبر را در فضای غیبت جای می‌دهند و با تعریف پروسة متافیزیکی خاصی برای وحی پیامبر تلاش می‌کنند به فضای حضور برسانند. در متافیزیک‌های سنتی با گونه‌ای از «متافیزیک غیبت» رو به رو می‌شویم. مراد از متافیزیک غیبت در این مورد این است که متافیزیک‌ها در نهایت پیامبر را از حضور در افق ظهور کلامی خدا و مواجهه با افعال گفتاری‌اش محروم می‌سازند. در این نوع متافیزیک‌ها پیامبر در ساحتی دیگر؛ یعنی در افق ظهور افعال گفتاری خدا حضور نمی‌یابد، یا به عبارت دیگر، پیامبر در متن واقعیت حضور نمی‌یابد، بلکه واقعیت تنزل انفسی پیدا می‌کند و در ادامه نظریه‌ای بر تطابق آن با تنزل آفاقی ارائه نمی‌شود (نظریه مشاء) یا نظریه‌ای برای این تطابق ارائه می‌شود (نظریه صدرا). (از مقدمه چاپ دوم کتاب وحی و افعال گفتاری) https://eitaa.com/hekmatebalge
برنامه گستره شریعت با عنوان «دین و تجربه دینی» از امشب ساعت یازده شبکه 4 با حضور دکتر قائمی‌نیا
مفهومی و مسلمانان گاهی در نقد نظریه استعاره مفهومی گفته می‌شود که این دیدگاه در میان مسلمانان مطرح بود ة، بحث جدیدی نیست و مثلاً، عبدالقاهر جرجانی به آن پرداخته است. این ادعا از عدم آشنایی با استعاره مفهومی ناشی می‌شود. این قبیل دیدگاه‌ها بر پایة نوعی «مغالطة کهنه‌پرستی» استوار شده اند؛ بدین معنا که هر اندیشة جدید را به گذشته بر می‌گردانند و برای آن وقعی نمی‌نهند. این مغالطه به شدت در اذهان برخی از اساتید حوزوی فلسفه و علوم قرآن ریشه دوانده و چنین گمان می‌برند که عصر جدید هیچ معرفت جدیدی را به بار نیاورده و هر چه هست در گذشته است. این مغالطه در برابر سبک تفکر دسته‌ای دیگر از اساتید دانشگاهی قرار می‌گیردکه گمان می‌برند هر چه هست در عصر جدید هست و معارف سنتی ارزش معرفتی ندارند. این نوع تفکر هم در دام «مغالطة نوپرستی» می‌غلطد. هر عصری برای خود میوه‌ها و ثمراتی دارد که باید در جای خود سنجیده شوند. معرفت حقیقی هم از برخورد گذشته و حال به دست می‌آید. ادبا و بلغای عرب مباحث زیادی در باب استعاره مطرح کرده‌اند که هر یک از آنها در خور ستایش و تقدیر است. اما استعاره مفهومی با آنها تفاوت دارد. (بخشی از مقاله منتشر نشده «کاربست زبان‌شناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن») https://eitaa.com/hekmatebalge
دین و هوش مصنوعی.pdf
243.4K
مقاله‌ای در نسبت دین و هوش مصنوعی
بین_الملل 🔶 در همکاری میان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه فدرال اورال 🔰 دکتر قائمی‌نیا عضو تحریریه مجله شرق‌شناسی دانشگاه فدرال اورال روسیه می‌شود ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/ghaemros
هدایت شده از محمدرضا ترابی
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه () در برگزار می گردد. 📒 : مبانی زبان شناختی تفقه 🔻 فقه و دانش های زبانی جدید(۲) 🔺حجةالاسلام قائمی نیا 🕙زمان: پنج شنبه ۲۴\۷\۹۹ ساعت ۱۰:۳۰ 🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات @farhangestan1
هدایت شده از پژوهش و فناوری
🔴 منتشر شد به نقل از اداره آماده سازی و چاپ: درسنامه معناشناسی (1) اثر ارزشمند دکتر علیرضا قائمی نیا منتشر شد. ♦️مؤلف:دکتر علیرضا قائمی نیا ♦️ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ♦️سفارش: مرکزهماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور ♦️تعداد صفحات:258صفحه ♦️قیمت: 34000 تومان ♦️تاریخ نشر: پاییز1399 🔵 چکیده: معناشناسی زبانی یکی از شاخه‌های مهم زبان‌شناسی است که از قرن بیستم به صورت مستقل مطرح شده است. این دانش به بررسی علمی معنا می‌پردازد و از این‌رو، «دانش معنا» نام گرفته است. اگر چه قدمت مباحث آن به دوره یونان می‌رسد و در میراث علمی مسلمانان و در علوم مختلف اسلامی مطرح بوده، اما تدوین و طرح این دانش در عصر جدید تفاوت‌های مهمی با دوران گذشته دارد. نظام‌مندی و روش‌مندی و ابتنا بر مبانی زبان‌شناختی خاص، چهره جدیدی به آن داده است. همچنین، این دانش تأثیر فراوانی در مطالعات دینی و فهم و بررسی متون دینی بر جای گذاشته است. در چند دهة اخیر، تحقیقات معناشناختی گسترده‌ای بر اساس جریان ها و روش‌های معناشناختی در مطالعات قرآنی انجام شده است. کتاب حاضر برای آشنایی با مبانی و روش‌های این دانش تدوین شده است. این اثر براساس سرفصل مصوب و با حمایت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تدوین و به عنوان منبع آموزشی درس معناشناسی1 رشته علوم قرآن و حدیث معرفی شده‌است. --------------------------------------- گروه اطلاع رسانی پژوهش: 🔴https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 پیام رسان پژوهشگاه در ایتا: @rihu_ac_ir
📌 به بهانه رحلت آیت‌الله ؛ 🔰 از سوی حجت‌الاسلام دکتر صادر شد: 🔻پیام تسلیت قطب فلسفه دین در پی ارتحال آیت‌الله ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/ptqhotb 🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهش و فناوری
🔴منتشر شد: به نقل از اداره آماده‌سازی و چاپ درسنامه معناشناسی 2 اثر ارزشمند دکتر علیرضا قائمی نیا منتشر شد. این اثر پژوهشی به سفارش مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی کشور نگارش و تقدیم استادان و دانشجویان محترم شده است. ♦️گروه: قرآن‌پژوهی ♦️قیمت: 38000تومان ♦️تعداد صفحات: 271 ♦️تاریخ نشر: زمستان 1399 چکیده: معناشناسی زبانی یکی از شاخه‌های مهم زبان‌شناسی است که از قرن بیستم به صورت مستقل مطرح شده است. این دانش به بررسی علمی معنا می‌پردازد و از این‌رو، «دانش معنا» نام گرفته است. اگر چه قدمت مباحث آن به دوره یونان می‌رسد و در میراث علمی مسلمانان و در علوم مختلف اسلامی مطرح بوده، اما تدوین و طرح این دانش در عصر جدید تفاوت‌های مهمی با دوران گذشته دارد. نظام‌مندی و روش‌مندی و ابتنا بر مبانی زبان‌شناختی خاص، چهره جدیدی به آن داده است. همچنین، این دانش تأثیر فراوانی در مطالعات دینی و فهم و بررسی متون دینی بر جای گذاشته است. در چند دهة اخیر، تحقیقات معناشناختی گسترده‌ای بر اساس جریان ها و روش‌های معناشناختی در مطالعات قرآنی انجام شده است. کتاب حاضر برای آشنایی با مبانی و روش‌های این دانش تدوین شده است. این اثر براساس سرفصل مصوب و با حمایت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تدوین و به عنوان منبع آموزشی درس معناشناسی2 رشته علوم قرآن و حدیث معرفی شده‌است. 🔴 عرضه شده در فروشگاه اینترنتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: 📕http://rihu.ac.ir/fa/book -------------------------------------- 🔵https://eitaa.com/rihu_ac_ir 🔴http://Eitaa.com/mrisc_rihu
‏عکس از Alireza